onsdag den 16. marts 2022

Bo i bolig ejet af ens eget selskab - eller leje privat ud til selskab man har bestemmende indflydelse i

Bo i bolig ejet af ens eget selskab - eller leje privat ud til selskab man har bestemmende indflydelse i

BO I BOLIG EJET AF SELSKAB:

Hvis man ønsker at bo i en del af en ejendom, som ejes af et selskab, man har bestemmende indflydelse på, så vil det ofte være meget dyrt skattemæssigt, uanset man bebor en del af ejendommen, eller det måtte være et helt hus.

Man skal beskattes af en markedsleje (eller betale en markedsleje som selskabet beskattes af) svarende til 5% af det største af beløbene for: 

1 Anskaffelsessum inkl. forbedringer, eller: 

2 Ejendomsværdien pr 1. okt. året før

Den skattepligtige værdi forhøjes herudover med 1% af ejendomsværdien op til 3,040.000 kr og 3% af alt over 3.040.000 kr

Betalingen modregnes i evt. skat af værdi af egen bolig og  - beregningen ændres, hvis parametrene ændres, f.eks. stiger vurderingen mm.

Metoden skal anvendes, uanset evt. andre boliger i samme bebyggelse udlejes til en anden mindre pris.

Her har du et godt link til vidensportalen om emnet 

LEJE LOKALER MAN EJER PRIVAT UD TIL  SELSKAB MEN HAR BETYDENDE INDFLYDELSE I:

Dette skal ske til markedspris - find altid noget tilsvarende mindst - og du har som privat ejer af arealet fuld skat af overskuddet fra lejen, uden bundfradrag, som kapitalindkomst.

Dette uanset det er fuld leje af hel grund/bygning, eller et areal i din privat ejede hus.

Der er meget skarpe regler, for at udleje privat lokale i egen selvejede bolig ud, til erhverv.
Læs link her: FRADRAG FOR FIRMA BRUG AF LOKALER I PRIVATEN 

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

 

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

 

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

 

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

 

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

 

"ApS" Alt om anpartsselskaber

 

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

 Facebook råd 

onsdag den 2. marts 2022

Import fra uden for EU - helt kort basis regler

Import fra uden for EU kort forklaret

For at importere varer fra uden for EU med videresalg for øje, skal man være CVR registreret og IMPORTØRREGISTRERET

Man vil i den forbindelse ofte også vælge at være momsregistreret, bla.a. fordi man derved undgår moms på importen men momsregistrering er ikke et krav. 

Momspligt følger de helt sædvanlige regler om, at registrering skal foretages når man kan forvente at kommer over 50.000 kr i omsætning på en hvilken som helst 12 mdrs periode som i MOMSPLIGT.

Når man alligevel sætter kryds importregistrering, så bør man også krydse af for eksportregistrering, da det vil kunne være nødvendigt hvis man skal returnere varer ud af EU. 

Told tilkommer på varens pris inkl. fragt og varierer fra land til land. den beregnes af speditør eller f.eks PostNord

Importgebyr tillægges af PostNord eller er med i andre speditørers samlede pris.

Moms beregnes med 25% af vare+fragt og skal betales hvis du ikke er momsregistreret. Momsregistrerede betaler ikke momsen, men bogfører som importmoms.

Satserne for fortoldning og gebyr er som følger

0  -   1.150 kr -                                                  Ingen told men moms og importgebyr
over 1.150 kr                                                    Told, moms og importgebyr

Importører ansvarer for, at alt der købes indfortoldes korrekt - med korrekt told tarifnummer og korrekte papirer, faktura med korrekt værdi og CVR/firmanavn på pakken.

De færreste roder selv med tarifnumre men overlader den del af importen til speditører som kan hjælpe med dette mod betaling.

Toldtarifen kan volde vanskeligheder for en del, jeg mener DENNE er hoved tariffen - tryk på eVita tarifering. Her er så også  SKATS TOLDTARRIF hvor tolden kan findes når man har tarriffummer Skat anbefaler i dag man bruger det sidste link, da eVita systemet ikke i al fremtid vil blive opdateret

Man kan også downloade en fuld TOLDTARRIF HER

At finde ret toldtarif er vanskeligt men man kan bede om bindende svar hos told, og det vil ofte kunne være en rigtigt løsning. Her LINK TIL BINDENDE SVAR OM TOLDNUMMER

Tolden kan man aftale betalt forsinket samlet f.eks. og som registreret virksomhed pålignes der ikke moms ved importen, men man skal som momsregistreret bogføre og indberette IMPORTMOMS

Alt salg du som momsregistreret har til lande uden for EU skal du, uanset varen kommer via Danmark eller ikke, registrere som salg i momsrubrik C.

Det foregår ved at man som momsregistreret bogfører denne med 25% af fakturabeløbet - på egen konto for importmomsmoms - under salgsmoms og samme under købsmoms, forudsat det drejser sig om varer der er momsfradrag for, og ikke noget som ex delvist skal bruges privat.

Man kan læse om MOMS VED IMPORT HER. Det er vigtigt at få alt dette korrekt, ellers kan man få ganske meget bøvl og bod fra told og moms.

Tolden er forskellig fra varegruppe til varegruppe og fra land til land - selv hovedgrupper som "tøj" kan ha mange forskellige toldsatser,

Der skal naturligvis gøres overvejelser om øvrige omkostninger, DHL og andre speditører kan være nemme og hurtige, men koste mange penge. Både de og Post Danmark har gebyr for at indfortolde.

Tanker om at importere små pakker til under 80 kr for at undgå told og gebyr, hører ikke rigtigt hjemme hvis man driver virksomhed, da sådanne små pakker ikke giver rentabel fragt og ofte jo også alt for høj pris for varen. Sendes flere små pakker under 80 kr og told/moms/postDK ser det vil de være klar over der er tale om erhvervsmæssig import.

Pas på kopivarer.

Husk - der er mange kopi varer fra Kina - og de kan give alvorlige problemer. Læs om KOPIVARE PROBLEMET og for mange varer skal du huske at DU har hele ansvaret for mærkning - CE - el-prøvning mærkning - tilsætningsstoffer - du kan aldrig sige at det var Kinasælgeren der mærkede varen forkert

Pas på parallelimport af originale mærkevarer fra uden for EU

Parallelimport af originale varer fra uden for EU vil være ulovligt, med mindre følgende betingelser er opfyldt
  • Varerne er ægte og
  • Varerne er sat i cirkulation af mærket selv, eller af en af mærkets distributører/agenturer - eller
    Varerne kommer fra et agentur i EU, eller du har tilladelse fra mæsket selv, til at importere varer fra uden for EU:
Jeg er ikke import specialist men har samlet en række af de for mig kendte problemer som helt nyt der vil ud i import fra Asien eller USA ofte løber ind i, i håb om at derved ha et standard svar, men jeg påtager mig ikke ansvar for de enkelte elementer

Jeg blogger af interesse og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller mangler i mine indlæg, som ikke skal erstatte egentlig direkte rådgivning

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

mandag den 17. januar 2022

SKATTEFRI ANPARTSOMBYTNING


Dette er for de, som har et eksisterende driftsselskab, som enten ApS eller A/S - og som ønsker et holdingselskab som ejer skudt ind imellem i stedet.

Det er en øvelse man kan foretage, via statsautoriseret revisor, som flytter ejerskab af et selskab fra en eller flere personer, til fremover at være ejet af et holdingselskab, ejet af samme personer.

Formålet vil generelt være det samme som hvis holdingselskabet var stiftet fra start som ejer - så er du i tvivl, om holdingselskab overhovedet er vigtigt for dig, så kan kort nævnes, at de klare fordele ligger i beskyttelse mod de alvorligste konsekvenser af en evt. konkurs i datterselskabet, ligesom det man være en fordel ved indtræden af nye ejere. 
Ulempen er de ekstra omkostninger til holdingselskabet, bankkonto der ofte koster en del, lovpligtig arbejdsskadeforsikring af direktøren uanset løn og omsætning, samt måske omkostninger til regnskab med sambeskatning i holdingselskabet. Lang mere om fordele og ulemper ved holdingselskaber HER I LINK.

Når ombytningen er gennemført, så har du fået indskudt et nyt holdingselskab mellem dig selv og driftsselskabet. Det sker ved, at du ombytter de andele du ejer i driftsselskabet inden, med ny andele i et helt nyt jomfrueligt holdingselskab.

Du skal eje mere end 50% af anparterne/aktierne i det oprindelige driftsselskab.

Ombytningen skal ske skattepligtigt (ved salg af værdierne) eller skattefrit. Det er vigtigt, at du får en god vurdering af, hvad der betaler sig for lige dit selskab og dig. 

Du skal ikke bare stifte et nyt holdingselskab og så sælge dine anparter eller aktier fra dig som person, til det nyoprettede holdingselskab. Det vil kunne udløse betydelig skat, hvis ikke det sker til helt korrekt værdi, og det omfatter jo, at alle værdier skal frem i det gamle driftsselskab, alt der måtte være afskrevet men forsat faktisk har værdi OG, al goodwill som kommer fra f.eks. kundelister mm.

Det er handelsværdien til en helt tredje køber der skal ligge til grund for vurderingen. Er der ikke værdier af betydning - ud over den oprindelige stiftelseskapital (ofte 40.000 kr), så kan ombytningen ske skattepligtigt. Det er her det er klogt at få det vurderet af en kyndig.

Hvis der er værdier af større betydning, vil øvelsen så normalt gå via skattefri ombytning, men revisoren kan rådgive dig i valget, og kan så føre dig gennem hele øvelsen.

Du står i dag f.eks. som ejer af SMART APS og nu byttes så anparterne i SMART APS ud med nye anparter i nye HOLDING X ApS, og du ejer nu HOLDING X ApS - og dette holdingselskab ejer nu SMART APS der kører uændret videre.

Revisor vil klare det hele, men du kan læse mere i detaljer i SKATS redegørelse HER I LINK 

God vind med det.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook råd


onsdag den 12. januar 2022

Fradrag og regler for arbejdsplads brug af hjemmet:

                                             




Klik på billedet for indholdsfortegnsels og link til køb af billig letlæst ebog Fradrag 2024 med regler og praksis og mere end 70 konkrete fradrag gennemgået - eller klik HER

FRADRAG FOR ARBEJDSPLADS I HJEMMET

Først kan det slås fast, at der ikke findes en præcis formel man kan lægge ting ind, for at få svar på, om der er fradrag at hente for arbejdsplads i hjemmet.

Lejebolig: - Her skal fradraget svare helt til den leje man selv betaler som % af hele lejligheden
 - så der ikke er fortjeneste. 

Ejerbolig: Her vil indtægten være fuldt skattepligtig som erhvervsudlejning uden bundfradrag men, man kan have fradrag for % af husets skatter i forhold til sammenlignelige m2 der bruges OG for evt. forbrug efter bi måler eller andet sandsynliggørende.

Selskaber hvor ejer tager fradrag for skatter og evt. forbrug, SKAL BETALE EN MARKEDSBASERET HUSLEJE. Denne skal ejeren beskattes af med kapitalindkomst skat - mellem 36 og 42% skat i snit, og selskabet har fradrag

Dersom der ikke opkræves en sådan husleje, kan skat fastsætte beløbet markedsmæssigt og beskatte en fiktiv indtægt hos udlejer, uden selskabet jo så har fradrag for betalingen. 
Se gerne godt
link om dette her 

Sættes huslejen for lavt, kan skat kræve beskatning af det markedsmæssige beløb alligevel, og sættes den for højt, kan skat se det som ulovligt maskeret udbytte.
Miminum disconto + 4% men bedst er, hvis du kan få et lånetilbud fra bank eller anden større udlåner, der viser hvad selskabet skulle betale i rente for et sådanne usikret lån. 

Jeg vil klart mene, at hvis man har special indrettet rum som firma alene bruger, så bør man ALTID lade selskabet betale markedsleje, og lade sig beskatte af denne som kapitalindkomst (lidt lavere skat end ved løn og faktisk) og selskabet har så fradrag.

Der er meget skarpe regler for, at SKAT skal godkende fradrag for brug af privatbolig.

      1:
Der skal være en erhvervsmæssig begrundelse for lokalet. Der skal med andre ord være en aktivitet som er af en karakter, der gør det nødvendigt at benytte de valgte arealer.
Det kunne enten være, at et firma alene drives fra hjemmet eller, at der er arbejdsmæssige behov som kan begrundes, for at der skal være arbejdslokale hjemme, trods det, at firmaet har egne lokaler andetsteds.
 
A: Skatteyderen skal gerne ha væsentlige indtægter ved selvstændig virksomhed, og
B: Virksomhedens drift betinger brug af lokalet inden for langt størstedelen af normal arbejdstid.
C: Lokalet benyttes rent praktisk således også størstedelen af arbejdsdagen.

2:
Lokalet skal fysisk være indrettet, så det rent faktisk KUN kan benyttes som arbejdsværelse. Heraf følger, at der ikke må være møbler eller andet til privat brug i værelset, og det er væsentligt lettere at bevise behovet, hvis det er et regulært maskinværksted ingen private ville drømme om at benytte, end hvis det er et værelse indrettet til at skrive romaner i.
Der må ikke stå en seng der inde eller private reoler, puslebord og lignede. Selv hvis husets, i øvrigt eneste computer, befinder sig derinde vil SKAT forvente, at andre fra husstanden f.eks. så benytter denne computer og printer.

3: 
Det er en fordel hvis værelset er fysisk adskilt fra privat del i boligen, f.eks. med egen indgang, og det vil normalt medføre et nej, hvis familien f.eks. skal gå igennem rummet for at komme fra køkken til stue, eller toilet.

4: 
Lokalet skal danne ramme om den arbejdsindsats der medfører den primære indtægtskilde. Der skal altså i princip gerne genereres en ”normal” indtægt ved hjælp af det arbejde der udføres i egen virksomhed fra lokalet i privatboligen, før det kan give ret til fradrag i forbindelse med lokalet.

Forbrug i form af el og varme, vil normalt fordre opsættelse af bimålere. Man kan dog også anvende Statens takster, som i dette link  og få fradrag, hvis det faktiske forbrug overstiger disse satser. Her link til mange satser 

Det kan bemærkes, at det normalt vil være klart vanskeligere at få fradrag for arbejdsværelse hvis man er lønmodtager, f.eks. kørende sælger med skrivebord i hjemmet, og ikke driver virksomhed fra hjemmet. Det sker meget sjældent der opnås accept for dette.

Der er derimod i praksis en vis tendens til at se mildere på ApS og A/S virksomheder, hvis disse udelukkende har adresse i ejerens hjem. Der er jo så ikke fradrag for lokalet, men mulighed for at leje ud til et ApS. Her vil der også blive lagt vægt på, at disse selskaber har en drift og omsætning, der sandsynliggøre nødvendigheden af, at de lejer sig ind hos ejeren og, at de ikke har tilgang til andre lokaler overhovedet.

Boligtilskud kan påvirkes:

Modtager man boligtilskud skal man meddele evt. huslejeindtægt og fradrag for brug af lejemålet til det kontor der udbetaler boligtilskud, da det kan ha betydning for boligtilskuddet, at den faktiske leje falder.
Du får også SKATS redegørelse i LINK HER

Man kan anmode skat om bindende svar i linket, hvor skat forklarer.
For at gøre dette, skal der stilles et meget klart spørgsmål - og gives en helt klar beskrivelse af forholdene. Ofte vil svaret dog kunne indeholde en del forbehold og mit råd er, at man finder en rutineret revisor med erfaring på området, og ved en konkret gennemgang får vurderet, om man skal tage fradraget eller ikke OG om man evt. også skal have indført husleje.

Overvej også bogen fradrag, som gennemgår en lang række fradrag, listet alfabetisk. Ved klik på billedet kan du se indholdsfortegnelsen, så du bedre kan afgøre, om der er tale om fradrag du kan have glæde af mere viden om. - Opdateret med nye skattesatser mm.



Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

lørdag den 27. november 2021

Honorar - eller CVR uden moms, eller CVR med moms - Hvad gør du med skat?

                                   

Lad mit slå fast: Det er IKKE FRIVILIGT om du vælger at være honorarmodtager som person, eller selvstændig med CVR.

Det afhænger helt af OM du faktisk er selvstændig, eller om du bare har en arbejdsgiver - eller selv vælger, at der ikke skal indberettes ferie, barsel, ATP osv, fordi det du udfører, faktisk ER lønmodtagerarbejde. 

Honorar som CPR person kan du modtaget i princip uanset hvad, så længe der er tale om enkelt stående opgaver, samlet under 50.000 kr moms grænsen og din arbejdsgiver indberetter honoraret til skat.

Selvstændig med CVR er der langt flere krav til arbejdet for. Rammer du galt, og skat ser det ved kontrol af dig eller arbejdsgiveren, så vil det kunne koste begge parter ganske dyrt, og være omgåelse af kildeskattelov m.m. Vær derfor sikker på at, du ikke bare har en "arbejdsgiver" der omgår alle regler, ved at kræve du skal have CVR.

I slutningen af dette, er der er link, du kan bruge til at vurdere, om dit forhold er lønmodtager eller arbejdsgiver rent faktisk, men her ser vil lige overordnet på skatten og momsen ved de tre former - CPR honorarmodtager, CVR uden moms (PMV) og CVR med moms, personlig virksomhed eller ApS

HONORARMODTAGER:

Honorar modtager betyder, at du er CPR og her SKAL det firma der betaler dit honorar ALTID indberette din indtægt som honorar til skat på dit CPR nummer.
Du skal så kontrollere rubrik 12 selv og, har betaler ikke indberettet, har du pligt til at gøre betaler opmærksom på fejlen og selv få det korrigeret.


CVR UDEN MOMS

Har du CVR uden moms (et PMV), så SKAL betaleren, hvis denne er et firma, stadigt indberette det til skat på dit CVR nummer.


Denne indberetning, som sker samme sted som honorar indberettes i e-indkomst, er alene til SKAT kontrol men, du skal selv føre fuldt regnskab uden moms og  - selv indberette resultat i udvidet selvangivelse. 


CVR MED MOMS 

Hvis du har CVR med momsregistrering, så fakturerer du med moms - og firmaer betaler din faktura, uden at skulle foretage sig yderlige til skat.

Det skal være momsregistreret, så snart du kan forvente at ramme 50 t på nogen 12 mdr periode = normalt ved 4.000 per måned senest, da du eller kan skulle af med moms af alt du har modtaget inden + en bod på samme beløb = noget der ligner halvdelen af hele indtægten tabt alene grundet manglende momsregistrering.

Som momsregistreret fører du regnskab og indberetter moms hvert kvartal det første ca 1,5 år

Du skal klart bruge et regnskabsprogram - f.eks. www.dinero.dk og, du udfylder så årsopgørelsen som udvidet årsopgørelse hvis du er personlig virksomhed (enkeltmands eller I/S) eller i årsrapport og selskabs selskabsselvangivelse, hvis du er et ApS.

Her i LINK er hvilke rubrikker den selvstændige med personlig virksomhed skal benytte i udvidet årsopgørelse: 

Her har du link, hvor du kan læse hvilke betingelser der adskiller lønmodtager, honorar og selvstændig. Det er en helt samlet vurdering ud fra disse kriterier, SKAT bedømmer ud fra. Læs link her.

Håber det kan hjælpe de mange der roder lidt med, om de skal ansættes, have honorar, betales som selvstændig med og uden moms - og husk - det er IKKE frivilligt hvad man vælger.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

 

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

 

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

 

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

 

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

 

"ApS" Alt om anpartsselskaber

 

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

 Facebook råd og   GOOGLE BUSINESS MED TILBUD

fredag den 19. november 2021

Bogføringslov og årsregnskabslov - ny lov

Den ny bogføringslov er nu vedtaget.
Den vigtigste nyhed er kravet om digital opbevaring af bogføring og bilag, og at bogføringen som udgangspunkt skal ske i et digitalt bogføringssystem med fuldt kontrolspor mm.

Her bliver får de programmer der lever op til det, og som indestår for bilag mm i 5 år, mulighed for certificering i Erhvervsstyrelsen.

Dele af loven træder allerede i kraft pr. 1. juli 2022, men kravet om digital bogføring og opbevaring indføres over en årrække og vil tidligst gælde fra 1. januar 2024 for selskaber (regnskabsklasse B, C og D) og tidligst fra 1. januar 2026 for virksomheder i regnskabsklasse A, som omfatter personlig virksomhed, med en omsætning på over 1 mio DKK og denne grænse sættes så senere ned til 300.000 DK.

Loven træder i kraft 1. Juli 2022 med virkning fra 1/3-2023 . Det er dog en tidslinje med forskellige indtrædelsespunkter.

De seneste kendte datoer, nu offentliggjort i Erhvervsstyrelsen er i virkeligheden mest henvendt til udbydere af regnskabsprogrammer som nu har fra 1/2 til 31/10 i år, til at få anmeldt programmer til certificering i Erhvervsstyrelsen:
  • 1. februar – 31. oktober 2023: Udbydere af digitale standardbogføringssystemer tilpasser deres bogføringssystemer til de nye krav mhp. anmeldelse af systemerne til Erhvervsstyrelsen senest den 31. oktober.
  • 1. november – 31. december 2023: Erhvervsstyrelsen kontrollerer og registrerer bogføringssystemer, der lever op til kravene i bekendtgørelsen, og offentliggør disse på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.
  • 1. januar 2024: Alle systemer, der efterlever kravene, fremgår af en offentligt tilgængelig fortegnelse over registrerede digitale bogføringssystemer på Erhvervsstyrelsens hjemmeside. Fortegnelsen gør det nemt for virksomhederne at vælge et digitalt standard bogføringssystem, der med sikkerhed efterlever kravene i bekendtgørelserne.

Regnskabsprogrammerne får dermed perioden 1.2.-31.10. til at bringe deres systemer på plads og anmelde dem til registrering i Erhvervsstyrelsen og de vil så blive certificeret inden årets udgang - formentlig via en revisorerklæring.
.

Det fremhæves, at de præcise datoer for pligtens indtræden for brugerne endnu er ukendte. Det fremgår af sammenhængen, at det ikke bør kunne blive så tidligt som 1.1. 2024.

Jeg vil ikke blive overrasket hvis datoen bliver alle regnskaber med startdato efter 30/6-2024 og dermed reelt først fra 1/1-2025 for de fleste, og for personligt ejede virksomheder og foreninger, formentlig først 1/1-2026

Loven omfatter dels ny bogføringslov - den lov både personlig virksomhed og som selskaber (der også skal følge årsregnskabsloven) skal følge, og - som du ser længere nede, ændringer til årsregnskabsloven for selskaber, herunder revisorregler mm.

Her se du selve lovforslaget LINK og her.

De vigtigste ændringer i forhold til den nuværende bogføringslov er:

  • Der stilles krav om digital opbevaring af regnskabsmaterialet og en sikkerhedskopi heraf. 
  • Kravet vil ikke komme til at gælde for små virksomheder med personlig hæftelse. Det ser i loven ud til at blive fritagelse for personlig virksomhed med under 1.000.000 kr i først omgang fra 2026 mede senere nedsættelse til  300.000 kr omsætning 2 år i træk, mens alle selskaber vil være omfattet.
  • Erhvervsstyrelsen får hjemmel til at kunne gennemføre risikobaseret bogføringskontrol hos virksomheder, som ikke har indsendt første årsrapport og hos virksomheder, der har fravalgt revision - i modsætning til de som har tilvalgt revision, der jo giver styrelsen lidt mere sikkerhed.
  • Forenklede krav til virksomhedernes beskrivelse af procedurer for registrering af transaktioner og opbevaring af regnskabsmateriale. 
  • Definitionen af "regnskabsmateriale" udvides, og vil dække dokumentation for faktuelle oplysninger i ledelsesberetningen i virksomhedens årsrapport.
  • Indførsel af kraftigt forhøjede bøde muligheder, helt op 1,5 mio.kr., hvis virksomheden hverken kan stille det originale, digitale regnskabsmateriale eller den digitale sikkerhedskopi til rådighed for myndigheder, som har berettiget krav dertil.

Også årsregnskabsloven (som dækker selskaber) får nye punkter - bl.a. visse skærpede revisionskrav :

  • Der indføres krav om revisionspligt for virksomheder med en balancesum over 50 mio. kr. i 2 på hinanden følgende år, uanset størrelsen af virksomhedens nettoomsætning.
  • Krav om revisorerklæring efter eget valg for virksomheder i særlige risikobrancher med en årlig nettoomsætning mellem 5-8 mio. kr. i 2 efter hinanden følgende år.
  • Muligheden for at fravælge revision suspenderes -  ved bødeforlæg eller dom for overtrædelse af hvidvasklovgivningen og i tilfælde hvor et ledelsesmedlem inden for de seneste to har være optaget i konkurskarantæneregisteret. 
  • Mulighed for administrativt at påbyde revision, hvis der konstateres væsentlige fejl eller mangler i virksomhedens bogføring.
  • Krav om at oplysningen i virksomhedens årsrapport om antal ansatte altid skal angives, også hvis der er 0 ansatte.
Når jeg finder hele loven samlet skal jeg linke og her er LINK til partiernes beskrivelse af formål og øgede pligter af typen revision mm 

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det basale skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 

Facebook råd

torsdag den 4. november 2021

MOMS kort forklaret


Jeg skal her, på kort plads prøve at give dig de vigtigste regler for moms, både i Danmark og ved salg til udlandet. 

Du kan prøve, for sjov, lige at bestå dette MOMSKØREKORT I LINK inden du læser, og så blive klogere på evt. fejl 😅 (du bliver her på siden, kørekortet åbner i ny fane)

Du skal momsregistreres så snart det er åbenlyst du vil sælge for 50.000 kr på enhver 12 mdr periode (ikke kalenderår men 12 mdr uanset hvilke).
Det betyder ofte man bør gøre det senest, når man sælger for 4.000 kr per måned og kan se lille stigning. 
Registrerer man for sent, så vil man kunne få moms på ALT man har solgt inden man opkrævede moms, OG en bod på samme beløb-

Som momspligtig skal du:
  1. Føre regnskab over alt moms
  2. Lægge moms på alt det momspligtige salg.
  3. Det inkluderer også al porto/fragt og al kørsel du fakturerer kunderne
  4. Trække moms fra dine køb men KUN når momsen klart fremgår af regning fra en dansk momspligtig leverandør
  5. Angive importmoms ved al import men IKKE betale det som udgift, hvis du har importeret til din momspligtige aktivitet. Mere om import/eksport senere.
  6. Angive dit salg til f.eks. EU og udenfor i særlige rubrikker ved momsangivelsen
  7. Angive moms, i starten hvert kvartal og efter startår + næste år, normalt per kvartal
  8. Du skal angive moms også selv om den er 0 - i 0-indberetning ellers får du bod.

SALG TIL DANSKE KUNDER:

Når du er momsregistreret, skal du generelt altid lægge den danske moms på alt salg til danske kunder, uanset de er momsregistreret eller ikke.

SALG TIL KUNDER I EU:

Sælger du varer eller ydelser for mindre end 10.000 euro per 12 mdr., - så kan du vælge dansk moms på alt til PRIVATE/ikke momsregistrerede i EU - og ved salg for over 10.000 euro, - skal du momsregistreres i alle EU landene via skat.dk. Du kan også vælge at være registreret i EU landende - fra første krone, så du har fremtidigt setup på plads fra starten.

SALG TIL MOMSREGISTREREDE I EU: 

Her sælger du uden moms men:

Du skal du kontrollere din kundes momsnummer i vies register og gemme din kontrol (f.eks. som print screen), og herefter levere med teksten: Reverse charge VAT - på din faktura, OG indberette salg per EU momsnummer hver måned i EU moms hos skat + i rubrik B ved den almindelige momsangivelse, kvartalsvist eller halvårligt.

SALG TIL PRIVATE OG FIRMAER UDEN FOR EU:

Til alle uden for EU, skal du som momsregistreret sælge uden moms - og hele salget angives momsmæssigt som Rubrik C.

Din kunde vil blive pålagt evt. told, moms og gebyr ved ankomsten, så det skal din kunde jo være klar over.

Du skal i øvrigt være eksportregistreret før du må sælge til uden for EU (som her også omfatter Færøerne og Grønland). Det er en gratis tilføjelse til din registrering i virk.dk hos Erhvervsstyrelsen

KØBSMOMS KORT:

Du har fradrag for den købsmoms som fremgår af faktura fra en leverandør som er dansk momsregistreret.
Momsen skal altid fremgå, og du skal ikke selv regne på den

Køber du fra EU skal du give sælger dit danske momsnummer (CVR med dk sat foran) og så skal sælger anføre "reverse charge" og sælge uden moms til dig. Du skal så angive det som erhvervelsesmoms EU under salgsmoms og samme beløb under købsmoms, hvis varen er til momspligtigt brug, og dermed har du ikke en omkostning til moms fra EU og heller ikke fradrag

Køber du fra uden for EU, så skal du være importregistreret, og så fortoldes din pakke hos told i Danmark, og her tillægges, og opkræves derefter tolden og importgebyr, mens momsen angives som importmoms, men IKKE opkræves

Du skal så selv bogføre købet op konto for Vare - eller Ydelsesmoms under salgsmomsen og samme beløb under købsmoms, hvis varen er til momspligtigt brug, og dermed har du ikke en omkostning til moms fra uden for EU og heller ikke fradrag. 

Til bogføring af købsmoms SKAL man helt klart vælge at bruge et regnskabsprogram. De vil alle have specielle konti til momsen, så den bogføres og vises korrekt, bare du bruger den tilhørende købskonto for DK, EU eller udenfor EU.

------------------

Lige til slut: Moms er IKKE en del af dit resultat - læs evt mere LINK. Dit resultat til skat er altid kun omsætningen/salget UDEN moms, minus alle køb UDEN moms. 

To oplagte bøger til mere viden er e-bog eller paperback Introduktion til regnskab og   e-bogen FRADRAG 2022 - De er begge letlæste

                                                                 ------------------

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 

Facebook råd

onsdag den 27. oktober 2021

Arbejdstøj og fradrag


HVIS DU ER SELVSTÆNDIG/ENE EJER, SÅ SE DENNE SKRIFTSFARVE - NEDEN UNDER DET FØRSTE AFSNIT OM ANSATTE, - DA EJER IKKE AUTOMATISK HAR SAMME REGLER SOM ANSATTE PÅ DETTE OMRÅDE.

                                                              FOR ANSATTE:

Hvis du som ansat bruger almindeligt tøj på dit arbejde, og det bliver betalt af din arbejdsgiver, skal du altid beskattes af dette, med mindre tøjet er påsat synligt navn/logo.

Dersom tøjet alene udleveres som arbejdsredskab = nødvendige arbejdsbeklædninger som f.eks. muretøj, præster, sikkerhedssko, hjelme mm, så udløser dette ikke generelt skat, da det falder under arbejdsredskaber og ikke under personalegoder.

Alm. tøj brugt som uniform skal, for ikke at udløse skat for medarbejderen være med logo/navn synligt OG er så omfattet af bagelgrænsen for personalegoder, som i 2021 er 6.500 kr.

Denne grænse omfatter også personalegoder som f.eks. arbejdsgiver betalt mad og drikke ved særlige lejligheder m.m. og godet skal være en helt klar tilknytning til arbejdets udførelse.

Der er ikke særregler for specielle brancher, modebutikker eller andet - her gælder stadigt, at alm tøj med logo vil være omfattet af grænsen for personalegoder - mens tøj uden logo skal fuldt beskattes af de ansatte. Dette uanset - man normalt også bør kræve, at logotøjet alene benyttes under arbejdstiden (og husk ejer alene ikke har samme regler, se nedenfor)

Ansatte må gerne købe tøj til brug under arbejdet - og må så bruge dette i fritiden, så længe de mindst betaler firmaets indkøbspris for tøjet/skoene.

Arbejdsgiveren har indberetningspligt:

Alt tøj uden logo - som ikke er et arbejdsredskab (som mureruniformen/sikkerhedssko) skal indberettes som B-indkomst som i DETTE LINK fra arbejdsgiveren HVIS værdien af hvert enkelt stykke tøj er over 1.200 kr i 2021 værdi.
Værdien ansættes til din købspris som arbejdsgiver.

Momsfradraget?


Arbejdsgiver der stiller beklædning som opfylder reglerne for fradrag vil kunne fratrække momsen helt som normalt

Generelt følger moms jo ikke altid helt skat, og man kunne tro, at en eneejer som trods alt anvendte beklædning i arbejdstiden, så måske kunne fratrække moms i forhold til firma brugs % men ifølge DENNE TRÅD er det ikke tilfældet, for SKAT´s udgangspunkt for firmaer uden ansatte er, at der kun gives momsfradrag, hvis det er helt kutyme inden for den enkelte konkrete branche, at de ansatte har arbejdstøj til rådighed.

Arbejdsgiverens fradrag

En virksomhed har normalt altid skattefradrag for udgifter til indkøb af tøj og sko til de ansatte. Det gælder, uanset om tøjet er forsynet med firmanavn/logo eller ej og dermed uanset om, det er skattepligtigt eller ej for medarbejderen. Derimod er momsfradrag betinget af, at der er logo på tøj

EJERE UDEN ANSATTE:

Forskellen mellem ansatte og en ejer uden ansatte:


Hovereglen er således, at en medarbejder der får stillet tøj, sko eller anden beklædning til rådighed af arbejdsgiveren, er skattepligtig af markedsværdien af tingene. Det angives som B indkomst (bidragsfri som i DETTE LINK)

En ejer af virksomhed eller selskab - uden ansatte - vil som minimum have væsentlig større krav på sig for at dokumentere, at tøjet og/eller uniformen er anskaffet grundet alvorlig tilsmudsningsrisiko eller af sikkerhedshensyn o.l. = som f.eks. nødvendig mureuniform/sikkerhedssko - beklædning man så heller aldrig ville anvende udenfor arbejdstiden.

En ejer uden ansatte vil således ikke kunne få skattefradrag for alm. dagligt brugstøj eller smart uniform, uanset logo/navn er tydeligt påsat, men alene for helt nødvendige arbejdsredskaber. Tøjet anses så blot for at erstatte almindeligt tøj vi jo alle selv skal betale.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook


Søg i denne blog