onsdag den 20. marts 2019

Kørsel i egen bil - Fradrag


Du kan få statens takst for firmakørsel i din private bil.

Erhvervsmæssig kørsel i egen bil for virksomheden, eller som ansat behandles på hver sin måde som beskrevet.

Helt kort har ejer af personlig virksomhed fradrag for beløbet medens ejere i selskaber, og alle ansatte, får beløbet ved indberetning til skat af skattefri kørsel men KUN hvis de samtidigt har en reel løn.

Kørsel fra hjem til arbejdsplads er befordringsfradrag med helt andre satser.

DU KAN VÆLGE MELLEM STATENS TAKST, DER OMFATTER ALT I PRINCIP ELLER dele FAKTISKE OMKOSTNINGER mellem firmakørsel og privat efter kørebogen. I det tilfælde kan du til driftsomkostninger lægge afskrivning på 25% - tage for den del af året du har bilen ved anskaffelse, og så 25% per år og ikke afskrivning i salgsåret.

For de fleste vil statens takst være lettes og bedst.
 
Her får du satserne for både statens takst for at anvende egen bil, og for at transport til og fra arbejde:

Som altid, forbehold for evt. trykfejl.
Dette omhandler kørsel i egen bil for firmaet.
Befordringsfradrag findes i DETTE LINK

Bilen skal være din egen, eller tilhøre en husstand du bor I - og hvor du betaler med til at eje bilen. Du skal selv være føre af den.


Som selvstændig = personlig virksomhed har du fradrag for beløbet kørebogen viser.

Det er lettest blot at trække dette beløb fra dit samlede resultat til skat = du har dit regnskabs resultat til skat, og trækker så kørebogens beløb fra i skatteregulering, inden du skriver resultatet i udvidet selvangivelse. Regnskab og kørebog gemmes i 5 år.

Du må gerne udgiftsføre i regnskabet som personlig virksomhed - men skal så overføre beløbet til mellemregning da der ikke bare må udbetales direkte kørepenge i personlig virksomhed uden VSO.

Den eneste måde du får glæde af fradrag for bilen er via skat. Du må altid hæve som du vil via mellemregning, men det er jo dine egne penge og det ændre ikke din skat. Vil du hele året løbende have mindre at betale i skat, ja så forskudsopgør du dit resultat - som du venter det vil være efter fradrag for bilen- så betaler du mindre skat løbende, og har dermed fået dine penge i lommen.

Som ejer i selskab - eller som ansat, uanset virksomhedsform, skal du have en helt reel løn samtidigt - ellers ingen kørepenge.

Arbejdsgiver skal så altid angive kørepenge som "skattefri kørselsgodtgørelse" til skat sammen med din almindelige lønangivelse. Ingen reel løn - ingen kørepenge.


Både ejere af personlig virksomhed af selskaber skal være meget nøje med kørebogen da SKAT er klare over, at det er et tagselvbord, hvor ejere jo kontrollerer sig selv - i modsætning til ansatte, der jo har ejere eller andre til at sikre, de ikke får for mange penge.

KRAV TIL KØREBOG:


Kravene fra skat er klare - kørebogen skal, hvis du ikke vil risikere, at skat forkaster den og laver sine egne antagelser -  vise:
  • Hvad kilometertælleren viste ved begyndelsen af den daglige kørsel og ved dens afslutning. (dette krav er borte i den ny juridiske vejledning - men for jer der er selvstændige anbefaler jeg at have det med,  så SKAT kan se der er plads til privat kørsel ind i mellem erhvervs km og så skal der ikke føres regnskab over de private km. I er som selvstændige ude for hård (rimelig) kontrol, da I jo nærmest har tag selv bord med kørebogen, som kun i selv normalt kontrollerer :)  )
  • Datoen for kørslen den daglige kørsels fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel (den daglige fordeling vil fremgå af KM stand på hver side af al erhverv - alle km derimellem er så private i sagens natur)
  • Bestemmelsessteder for den erhvervsmæssige kørsel og lignende notater, der kan sandsynliggøre og eventuelt dokumentere regnskabets rigtighed. (F.eks. skriv:  Kundebesøg: Andersson & Andersson lugtfri tørklosetter.)
OVERVEJ BOGEN FRADRAG SOM HER I 2024 UDGAVE, GIVER DIT REGLER OG PRAKSIS SÅ DET KAN FORSTÅS + MERE END 70 VIGTIGE FIRMAFRADRAG AT HUSKE I E-BOG


--------------

60 dages reglen


Reglen indebærer, at en medarbejder kan få skattefri kørselsgodtgørelse fra en arbejdsgiver for ialt 60 dages transport mellem hjem og arbejdsplads. Reglen gælder helt tilsvarende for selvstændige, uanset de udbetaler kørepenge som ansat i eget selskab, eller tager kørepenge som fradrag i personlig virksomhed,

De 60 dage omfattet af reglen skal ligge inden for 12 mdr - og de 12 mdr er løbende/rullende perioder.
  • Reglen indebærer under visse omstændigheder mulighed for at modtage skattefri kørselsgodtgørelse for over 60 dage, hvis medarbejderen/den selvstændige arbejder flere faste steder i de 12 mdr.
  • Forudsætningen er som med al kørselsgodtgørelse, at medarbejderen/den selvstædige anvender egen bil.
  • Det giver ikke flere skattefri kørepenge, hvis medarbejderen/den selvstændige kører flere gange frem og tilbage på en dag - EN gang per dag i de max 60 dage.
  • Der kan ikke gives befordringsfradrag i skatten for disse 60 dage hvis der modtages skattefri kørselsgodtgørelse.
                                                    ----------------------------------
Der er i dag et bundfradrag for udlejning af privatbiler - dele biler - type go-more. Udlejning fra ejer til eget selskab vil dog være fuld skattepligt, da det er erhvervsmæssig - loven er lavet til delebiler ikke for udlejning til erhverv, og heller ikke hvis man gør det via anden kanal

Skat har svaret klart - først i telefon og så skriftligt:

Hej John Hannover

Jf. telefonsamtalen, fremsendes henvisning vedr. ny lov om bundfradrag for udlejning af bil. Bundfradraget kan ikke anvendes, som led i erhvervsmæssig virksomhed. Der henvises til Ligningsloven § 15 R:

Fysiske personer, der udlejer de i stk. 2 nævnte aktiver, kan fradrage et grundbeløb på 9.100 kr. (2010-niveau) i bruttolejeindtægten fra udlejningen af aktiverne ved indkomstopgørelsen for indkomståret. Fradraget efter 1. pkt. kan ikke overstige bruttolejeindtægten. Endvidere kan der af den del af lejeindtægten, der overstiger fradraget efter 1. pkt., fradrages 40 pct. Fradrag efter 1. og 3. pkt. dækker samtlige udgifter m.v., der er forbundet med udlejningen. 1.-4. pkt. gælder ikke for den del af bruttolejeindtægten, der er erhvervet som led i erhvervsmæssig virksomhed.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

fredag den 8. februar 2019

skat på selskabers salg af aktier


Jeg skal her, i så simpel form som muligt, søge at redegøre for selskabers beskatning ved SALG af aktier de besidder som investering (aktier ejet i selskabsform). 

Til slut i indlægget er der også lidt om beskatning af aktier som blot holdes til investering - gevinst på kursstigning og udbytter, uden at blive solgt.
Lad mig lige først slå fast, at aktier man ejer som privatperson - og dermed ikke ejer i selskabsform, beskattes som alle private aktier, med 22% af op til samlet 54.000 kr - i 2019 tal, og 42% derover (Socialdemokratiet vil sætte 42% op til 45%)

Og så over til beskatning af aktier ejet i selskaber:

  • Datterselskabsaktier = Selskaber (datterselskaber) som et selskab har ejerandel på mindst 10% af aktierne i: Gevinster er skattefri og der er ikke fradrag for tab
  • Koncernselskabsaktier = Moderselskab har bestemmende indflydelse, ofte ved +50% ejerskab. Selskaber som der sker eller kan ske sambeskatning for - (link til skat om koncernselskab) : Gevinster skattefri og ikke fradrag for tab.
  • Skattefrie porteføljeaktier = Unoterede aktier, som ejes af et selskab, der ejer mindre end 10 % i porteføljeselskabet, med andre ord, aktier der ikke er optaget til handel på reguleret marked (typisk børs), ejet af selskab der ejer mindre end 10% af porteføljeselskabet: Gevinster skattefri og ikke fradrag for tab. Her er udbyttet fortsat skattepligtigt, dog kun med 70 % af det samlede udnytte. De 30% af det modtagne udbytte er derfor skattefrit.
  • Skattepligtige porteføljeaktier er alt det som ikke er dækket af de foregående - aktier, der hverken er egne aktier, næringsaktier, datterselskabsaktier, koncernselskabsaktier eller skattefri porteføljeaktier, er skattepligtige porteføljeaktier.                                                                              Disse er skattepligtige af gevinst. Hvis lagerprincippet anvendes, så er der også fuldt fradrag for tab. Dersom betingelser for at anvende realisationsprincippet er opfyldt, så er fradrag for tab kildeartsbegrænset (kun fradrag i samme type papir)
  • Næringsaktier = aktier uanset type, erhvervet som led i handelsnæring som foreligger når en skattepligtig har som del af sit erhverv driver handel med aktier og lignende værdipapirer. Det vil sige, at aktierne er erhvervet med videresalg for øje og med henblik på at opnå gevinst ved videresalg. Handelsnæring er en individuel vurdering på det enkelte skattefald. Link til mere om næringsaktier/handelsnæring.
Ganske kort om BESKATNING AF NÆRINGSAKTIER (Se afsnittet herover)- UDEN HANDEL - I SELSKABER:

Gevinst beskattes. som nævnt og tab kan kun fradrages i det omfang, tabet overstiger modtagne skattefrie udbytter.
Driver aktionæren næring med køb og salg af aktier, kan de ikke undgå beskatning på næringsaktier, uanset at aktierne er koncernselskabsaktier, datterselskabsaktier eller aktier, der ellers udenfor næring, ville have været skattefri porteføljeaktier. 

Udbytter beskattes.

Udbytte af datterselskabs- og koncernselskabsaktier er dog skattefri, uanset at aktierne samtidigt er næringsaktier.


Aktierne lagerbeskattes, hvilket vil sige at selskabet beskattes af årets ændring i kursværdi, også uden aktien realiseres.
Det er til at leve med, hvis aktierne er købt for selskabets egne penge, men hvis man skal til at skyde penge ind i et selskab, beskattede penge, alene for at flytte sin private aktieinvestering ind i et selskab, så er det ikke en fordel, for den løbende lagerbeskatning og beskatning af udbytter, udløser jo 22% selskabsskat, og inden man så selv kan få pengene ud, ja så skal man igen af med udbytteskat 27/42% hvorved man samlet kommer på på 41/56% skat, hvor man i sin private beholdning kunne holde sig på 27/42%

Med andre ord: 
Beskatning af aktier og værdipapirer købt for private midler beskattes billigst ved at lade disse blive i det private, og kun betale 27/42% skat af udbytte og realiserede gevinster, frem for først 22% selskabsskat og så - når pengene skal i egen lomme - 27/42% udbytteskat - eller som lønbeskatning.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

mandag den 4. februar 2019

Tilbagesalg af anparter til selskabet


For nogle kan det være aktuelt, at sælge aktier/anparter tilbage til selskabet, frem for til en ny ejer, eller en af de andre anpartshavere.

Det kan være tilfældet f.eks., hvis der ikke lige står nogen 3. part klar til at købe, og hvis de andre anpartshavere ikke har penge til at købe den der vil ud af selskabet - ud.


Hvis du som aktionær sælger anparter, tegningsretter, optioner mm - til det selskab der har udstedt aktierne, så skal hele salgssummen som udgangspunkt beskattes som udbytte.


Normalt, når man sælger sine anparter, så beskattes man med aktieskat af en gevinst ved salget, udregnet som salgspisen minus den oprindelige anskaffelsessum. Ved salg til selve selskabet, mister sælger således fradrag for anskaffelsesværdien - til gengæld skal ingen andre anpartshavere eller aktionærer til lommerne.


Reglen gælder også, hvis aktionæren sælger aktier til et selskab, hvorover det selskab, der har udstedt de pågældende værdipapirer, har bestemmende indflydelse, og hvori selskabet direkte eller indirekte ejer mere end 10 % af aktiekapitalen. (sælger til et holding selskab f.eks)
Selskabet skal så indberette 27% udbytteskat som foreløbig skat for sælgende anpartshaver. Hvis anpartshaver har større aktie/udbytteindkomst end bundgrænsen for 27% skat, så opkræves det resterende via selvangivelsen.
Køb af egne andele må ikke ske ved anvendelse af årets overskud. De frie reserver ved senest aflagte årsrapport er således maksimum for opkøb af egne aktier. Er de frie reserver faldet siden seneste rapport frem til opkøbet, så nedsættes beløbet så der KUN må købes for de frie reserver på dagen for opkøbet. Er det omvendt steget, så må der stadigt kun købes til den værdi de frie reserver havde ved seneste årsrapport. 
Kald det laveste værdi af seneste balances frie reserver, og de frie reserver på opkøbsdagen.
Reglen er først og fremmest til for at sikre, at der ikke sker omgåelse af udbyttebeskatning, ved at udbyttet udloddes via ejernes tilbagesalg af anparter/aktier til selskabet, men den lempeligere aktiebeskatning frem for udbytteskat.
Det er muligt at søge dispensation hos SKAT så man kan få behandlet avancen som aktiebeskatning (med fradrag for anskaffelsessummen) frem for som udbytte (uden fradrag for anskaffelsessummen.
Der gives normalt  ikke forhåndstilsagn mig bekendt, men SKAT vil se på, om tilbagesalget på nogen måde kan ses som alternativ til en udlodning af udbytte.
Normalt gives alene dispensation, hvis en aktionær afhænder alle sine aktier i selskabet. Det må så normalt gerne ske ved, at nogle af anparterne sælges tilbage til selskabet, og andre måske til 3 part eller eksisterende anpartshavere, blot ALLE aktier afhændes.

Der kan også gives dispensation af andre årsager, men skal der handles aktier tilbage til eget selskab, vil jeg meget kraftigt tilråde, at det sker med en revisor i hånden.
Disclaimer: Jeg er ikke specialist på emnet og blogger altid blot efter bedste evne og viden og kan ikke på nogen måde gøres ansvarlig for fejl og mangler. Bloggen er aldrig erstatning for egentlig professionel hjælp til den enkelte opgave.
SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


torsdag den 3. januar 2019

Holding efter drift er etableret ANPARTSOMBYTNING

Mange har overvejelser OM, de skal stifte holdingselskab eller ikke OG: Om de skal stifte holding allerede fra start, for at kunne bruge samme kapital i drift og holding.



Mange tror holding er nødvendigt og i sig selv sparer penge. Dette er langt fra korrekt, og der stiftes masser af holdingselskaber som viser sig helt overflødige. Det kan du læse meget mere om i DETTE LINK.

Man skal tænke på, at et selskab, også et holdingselskab, koster penge i drift. Der er lovpligtig arbejdsskadeforsikring for ejeren uanset løn og omsætning, banken skal ofte have penge for en konto og så kvartalsgebyr, regnskabsprogrammet kan koste per CVR, der skal laves årsrapport - med sambeskatning, klarer man det selv?

Det er ikke usædvanligt, at et holdingselskab kan koste i alle fald 3 - 4.000 kr per år. 

Ved man, at man SKAL bruge holding inden for nogle år, så skal man stifte det fra starten, og lade det stifte drift for samme 50.000 kr.

Ved man det ikke, så kan man ofte på ca 3 år have sparet det, som det koster at skulle få holding ind efter drift er stiftet og i gang.

Sandt er, at mange enten aldrig får brug for holding - eller lever fint i mange år uden eller - sågar lukker drift ned, og aldrig får brug for et holding.

Metoden til at få et holdingselskab over et eksisterende driftsselskab hedder ANPARTSOMBYTNING og kræver revisor vurdering, og det er den der, lidt som ved omregistrering, kan koste omkring 6 - 12.000 kr

Ved ombytningen får man et holdingselskab over sit driftsselskab, uden der skal mere kapital til.

Ombytningen kræver, at du ejer mere end 50% af driftsselskabet.

Ombytningen foregår ved, at du idag ejer Drift ApS  og nu bytter du så de anparter du ejer i Drift ApS med nogle nye anparter i et Holdingselskab stiftet med disse aktier som værdi - Holding ApS.

Dermed er du så ejer af Holding ApS - og det er så, helt som formålet er, Holding ApS der nu ejer gamle Drift ApS.

Du skal som nævnt bruge en revisor for at foretage denne operation, så jeg vil ikke gå i alle detaljer men:

Det du IKKE må er, at stifte et holding for derefter at sælge dine anparter i Drift ApS  til dette nye holding selskab.

Det kunne du i princip gøre, hvis dit drift med sikkerhed ikke var mere værd end da du stiftede det. Ellers vil det jo udløse personlig skat for dig, når du sælger anparterne

Ved ombytningen tages stilling til, om den skal foretages skattepligtig (hvis der i princip ikke er en skat der udløses ved overdragelsen) eller Skattefrit -

Ved den skattefri overdragelse, så udløses der ikke skat af overdragelsen fra dig til Holding - som du så også ejer, og en revisorerklæring skal bekræfte værdien - men:

Betingelsen for at måtte gennemføre ombytningen uden skat er, at du nu ikke må lade dit holdingselskab sælge anparterne i Drift ApS før 3 år efter ombytningen fandt sted.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook råd


fredag den 28. december 2018

Lønsumsafgift

Lønsumsafgift er en afgift som mange der IKKE har momspligtig aktivitet vil høre under.

Jeg skal her prøve at forklare det så forståeligt som muligt, men giver dig også til slut et godt link til skat. Det vil specielt være nyttigt til den konkrete forståelse af grundlaget for afgiften.

Den omfatter i hovedtræk:

  • En række brancher indenfor sundhed, så som læger, tandlæger, tandteknikere, fysioterapeuter, optikere, kiropraktorer og en række alternative behandlere
  • Persontransport f.eks.taxivognmænd
  • Virksomheder inden for Finans så som banker, sparekasser, kreditforeninger, pensionskasser, investeringsforeninger, vekselerer, forsikringsselskaber og forsikringsmæglere
  • Bedemand og begravelsesforretninger
  • Organisationer, fonde, foreninger, som arbejdgiver, ejerlejligheds- og grundejerforeninger
  • Virksomheder der sælger en del faglig undervisning, kulturelle ydelser, avisudgivere, ydelser til sport samt lotterier mm


Afgiften betales efter 4 forskellige metoder, afhængig af hvilken gruppe man hører til:


Metode 1: Organisationer, fonde, foreninger og loger, spilleaktiviteter og offentlige virksomheder uden overskud. Her er afgiftssatsen for årene 2018 og 2019 på 6,37 pct.
Afgiftsgrundlaget er Lønsummen. Det er altid lønnen indtjeningsperiode der anvendes, og ikke udbetalingsdato - Lønsummen tillægges feriepenge forpligtelse, som årligt jo altid reguleres. Beregnigen er derfor: Lønsum x afgiftsprocent.
Hvis der ikke er nogen ansatte, skal virksomheden ikke betale lønsumsafgift.

Afgiftsperiode: Kvartal.
---------------------------------
Metode 2: Den finansielle sektor. Her er afgiftssatsen 14,5 % for 2018 og 15 %  for 2019
Afgiftsgrundlaget er Lønsummen. Det er altid lønnen indtjeningsperiode der anvendes, og ikke udbetalingsdato - Lønsummen tillægges feriepenge forpligtelse, som årligt jo altid reguleres. Beregnigen er derfor: Lønsum x afgiftsprocent.
Hvis der ikke er nogen ansatte, skal virksomheden ikke betale lønsumsafgift. 

Det er nok et hul i loven, og sikkert noget EU kunne protestere over, da det betyder, at en EMV personlig virksomhed kan have hvad som helst i overskud og ejeren kan hæve som denne vil, i mellemregning, uden lønsumsafgift, mens et ApS vil skulle betale lønsumsafgift, da ejer er ansat og kun kan få penge ud som løn (eller udbytte)

Afgiftsperiode: Kvartal.
                                                     ---------------------------------
Metode 3: Virksomheder der udgiver eller importerer aviser. Her er afgiftssatsen for årene 2018 og 2019 på 3,54 pct,

Afgiftsgrundlag: Omsætningen fra salg af aviser. Afgiften er derfor: Salg af aviser * afgiftssatsen.

Afgiftsperiode: Kvartal.
                                                     ---------------------------------
Metode 4: Øvrige. Her er afgiftssatsen for årene 2018 og 2019 på 4,12 pct.
Afgiftsgrundlag: Der skal betales lønsumsafgift af den samlede udgift til løn mv. med tillæg af virksomhedens overskud eller fradrag af underskud.

Har du ikke ansatte i firmaet, udgør grundlaget alene det det skattemæssige resultat før finansielle poster.
Skattemæssigt over-/underskud før finansielle poster opgøres ved at korrigere for ikke-fradragsberettigede omkostninger, private andele og med skattemæssige afskrivninger, samt finansielle poster, som fx renter, kursgevinster og aktieudbytte.
Afgiftsperiode: Kvartal og år.
Her så for metode 4 lidt mere komplekse beregningsforhold:

Hvis virksomheden har ansatte, er hvert kvartal en foreløbig opgørelsesperiode, hvor du skal indberette kvartalets lønsum og lønsumsafgiftens størrelse, det vil sige 4 aconto indberetninger. Derudover skal du indberette en årsangivelse, efter udløb af indkomståret.
På årsangivelsen skal du indberette lønsumsafgiften af virksomhedens skattemæssige over-/underskud før finansielle poster og lønsumsafgiften af indkomstårets samlede lønsum og trække den lønsumsafgift fra, du har indberettet aconto hvert kvartal.
Du kan modregne negativ lønsumsafgift fra tidligere år. Det er, når virksomheden i et år har et underskud, der er større end årets lønsum.
Lønsumsafgiften beregnes som: (Lønsum +/- skattemæssigt over/underskud før finansielle poster) X afgiftssats.
---------------------------------
Afgiften beregnes af skattepligtigt resultat (efter skattemæssige reguleringer - f.eks kørsel - repræsentation mm) og FØR renter
Afgiften kan trækkes fra skattegrundlaget som en driftsomkostning således at du jo har "skattefradrag" for den.

Dette skal medregnes i lønsummen:

  • Ordinær løn, fx årsløn, månedsløn, 14-dagesløn, ugeløn, dagløn, timeløn og akkordfortjeneste
  • Tillæg, fx takstregulering, anciennitetsregulering, skifteholdstillæg, feriegodtgørelse og ferietillæg, overtidsbetaling, søn- og helligdagsbetaling, alders- og dyrtidstillæg og lignende former for tillæg
  • Arbejdsgivers løbende betaling til pensionsordninger (arbejdsgiver og lønmodtagerandelen), fx arbejdsmarkedspensioner, kapitalpensioner, pensionsforsikringer og ATP
  • Andre former for løn, fx gratialer, honorarer, bonus, provision, tantieme, pensionsbidrag, skattepligtige godtgørelser og andre former for vederlag
  • Personalegoder i det omfang de berettiger til feriegodtgørelse efter ferieloven
  • Aflønning i aktier og købe- og tegningsretter

Det skal ikke medregnes i lønsummen:

  • Fratrædelsesgodtgørelse
  • Godtgørelse efter regning (udlæg)
  • Skattefri godtgørelser fx rejse- og befordringsgodtgørelse

Det skal modregnes i lønsummen:

  • Refusioner fra det offentlige i forbindelse med ansattes sygdom og barsel
  • Lønrefusion i forbindelse med elevers skoleophold samt diverse refusioner af orlovsydelser
  • Løntilskud til ansatte i fleksjob
  • Løntilskud til ansatte førtidspensionister

Særligt for enkeltmandsvirksomheder

Indbetaling til din egen pension skal ikke trækkes fra, når du opgør overskud eller underskud. Personlig virksomhed der afregner lønsumsafgift efter metode 4, skal ikke registreres og betale lønsumsafgift, hvis afgiftsgrundlaget er 80.000 kr. eller mindre for virksomhedens indkomstår.
Her indgår virksomhedens skattemæssige resultat i beregningen, og derfor er det også kalenderåret og 31/12 resultatet der danner grundlag hvor pligten.
Det skyldes, at det skattemæssige over/underskud, som indgår i afgiftsgrundlaget, skal opgøres pr. indkomstår.


Her får du link til skats vejledning som jeg varmt vil anbefale. 

Jeg vil som udgangspunkt altid anbefale, du får en revisor eller anden regnskabskyndig til at kontrollere dit valg, og din opsætning af bogføringen, for let og korrekt at kunne angive afgiften.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

torsdag den 6. december 2018

Præmieafgift

Afgiften på præmier får en ny bundgrænse fra 1/1-2019. Den gamle grænse på 200 kr hæves til 750 kr. Afgiften er på 17,5%.


Rigtigt mange af jer søger at skabe øget opmærksomhed på jeres virksomhed, via konkurrencer, enten der er på jeres hjemmeside eller via facebook eller andet medie.


Varer der benyttes som præmie behandles som gaver, hvor der IKKE er momsfradrag, hvorfor købsmomsen skal reguleres, så der ikke er taget momsfradrag ved indkøbet af varen. Det kan reguleres bagud eller bare reguleres for den kommende momsperiode. Varekøb debiteres og købsmoms krediteres med beløbet. Se SKAT også i linket.

Der er en række regler for, hvornår man må holde konkurrencer, og ens vindere IKKE skal være personligt skattepligtige af værdien af præmien, men hvor vinderen er skattefri OG den der afholder konkurrencen, blot skal sørge for at betale gevinstafgift.

Hvornår skal der betales gevinstafgift?

Følgende tre betingelser skal alle være opfyldt, for at konkurrencen er omfattet af gevinstafgiftsreglerne:
1 Deltagelsen skal være gratis.
Det betyder, at hvis deltageslen er betinget af køb af varer eller ydelser, så der konkurrencen ikke skattefri for vinderen, hvis der er sammenhæng mellem kundens køb, og den vinderchance kunden så har.
Du må dog godt udlove en gevinst til alle kunder der køber f.eks en dyr bil, i den forretning i en bestemt periode, da præmien i det tilfælde slet ikke matcher købet.
2 Konkurrence skal være offentlig.
Det betyder, at f.eks en konkurrence internt på en arbejdsplads ikke vil være skattefri for vinderen. Det skal være alle der kan deltage. Det betyder så også, at f.eks. konkurrencer på facebook anses for offentlige, selv om du måtte kræve der skal gives et like - eller svares på et let spørgsmål.
Facebook har en række regler, som ikke som sådan har med gevinstafgiftsloven at gøre, men som er godt gennemgået i dette LINK.
3 Der skal være et element af tilfældigehed i konkurrencen.
Vinderen skal findes ved lodtrækning eller anden lignende tilfældig omstændighed (gæt hvor mange sandkorn der er på billedet osv) Der må ikke være krav om, at man skal besidde en bestemt færdighed eller viden, for at kunne deltage.
Når en konkurrence er omfattet af gevinstafgift og følger disse regler, så er gevinsten altid skattefri for vinderne. Dette er tilfældet uafhængig af om du, som udbyder konkurrencen, faktisk indbetaler afgiften. Det vil ikke kunne gå ud over vinderne, som jo ellers ikke kunne forsvare sig, men skulle du ikke betale afgiften, så vil det naturligvis udløse både afgift og bøde.
Afgiftens størrelse og betaling
Gevinstafgiften udgør 17,5 % af den del af gevinstens værdi, der overstiger 750 kr. (frem til udgangen af 2018 - 200 kr)
Afgiften, hvis præmien er varer fra din shop f.eks, skal beregnes ud fra salgsprisen af disse varer. (handelsværdien)
Før du må afholde konkurrence med præmieafgift, så skal du registrere dig for gevinstafgift ved brug af blanket 29.063 
Virksomheden skal anmelde sig til registrering for gevinstafgift hvis en konkurrence er gevinstafgiftspligtig. Det foregår på virk.dk ved brug af blanket 29.063. Den kan du hente HER I LINK
Angivelse og betaling af afgiften foregår via TastSelv Erhverv enten månedsvis eller senest 15 dage efter, at resultatet af konkurrencen foreligger.

Der er ikke generelt fradrag for moms for udstederen - da præmier i sociale medier - som f.eks facebook, momsmæssigt ses som gaver. Det betyder, at når varen tages ud - med fradrag for selve vareudgiften, beregnes udtagelsesmoms - som tager den oprindelige momsfordel bort.
Jeg er ikke specialist i gevinstafgift, men skriver ud fra min bedste evne om emnet. Jeg kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl, trykfejl eller misforståelse i mine tekster.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

søndag den 11. november 2018

Forskudsopgørelse virksomhed

Hvis du driver personlig virksomhed, så skal du have udvidet selvangivelse. Den kan du lære at udfylde i DETTE LINK 


Du finder din forskudsopgørelse ved at logge  på www.skat.dk (eller klik på billedet herover) og vælge erhverv, og så logge på med Nem-id.

Forskudsopgørelsen kommer de fleste år omkring den 13. november.


Forskud kan du ændre så ofte du vil under året, og det er en rigtig god ide at gøre det løbende, så du ikke står med en ubehagelig overraskelse i slutningen af året. Du logger bare på og ændrer, hvis du kan se, at det du først angav, måske var for lavt sat.

Mange spørger, om de ikke bare kan betale skatten når året er gået, hvis de gemmer penge til det. Svaret er, at det første år kan man det, da skat jo slet ikke ved man har virksomhed.

Forsætter man, så kan skat sætte et beløb ind skønsmæssigt, og det kan være ganske højt og ikke lige til at ændre selv. Lovhjelmen for skat til at gøre sådan finder du i kildeskatteloven, hvor skatten for årets indtjening skal betales under årets gang, og hvor du har pligt til, loyalt, at indberette så godt du kan.

Du rammer aldrig præcist, og du kan også lægge dig lidt for lavt, men se til at forskudsregistrere.


Din forskudsregistrering betyder, at skatten trækkes under året, og når året er gået så vil den del du har forskudregistreret, være din, uden du skal tænke mere på skat.

Skatten trækkes ved, at dit fradrag nedsættes, så du betaler skatten via anden indtægt, enten det er løn eller andet der opgives til skat og, hvor skat trækkes. *

Mange siger, jeg vil ikke have mit firma koster mig indtægt fra anden løn men det er jo helt fint, for du har jo så til gengæld den indtægt du har forskudsregistreret til rådighed, og kan bruge 1/12 det du har angivet i forskud, helt frit samme med din løn. Du vil på den måde hele tiden, hver måned, have mere til dig selv end du havde med kun løn, nemlig dit overskud minus skatten der så er betalt.


Ved at forskudregistrere kan du også hele tiden se, præcis hvad din skat vil være og hvad du har til dig selv, og du kan også bruge forskud som regnemaskine. 

Du kan helt roligt logge ind og eksperimentere med forskellige scenarier, sætte overskud højt, lavere osv - og så bare tryk BEREGN for neden når du er færdig. Så får du resultatet.

Først når du trykker godkend, går beløbet ind som forskud, og skulle du få godkendt noget du ikke ville, så ændrer du bare tallet og godkender igen.


Ejere af I/S (personlig virksomhed med mere end en ejer) skiver hver sit overskud ind i forskudsangivelsen. Enten i forhold til ejerdel - eller som det er aftalt i ejeraftale.

---------------------------------.
Overskud fra personlig virksomhed skal skrives i forskud i rubrik 221

Underskud fra personlig virksomhed skal skrives i forskud i rubrik 435

-------------------------------
Husk at checke dine andre indtægtsforhold og få dem ændret hvis de ser forkerte ud.

-------------------------------
Det er vigtigt at ændre hvis du f.eks har skiftet job og løn, fået ny afstand til arbejdet, sluttet med SU eller ændringer i dagpenge, a-kasse, købt eller solgt fast ejendom eller vil indbetale på fradragsberettigede pensionsordninger m.m.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelsen inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Søg i denne blog