fredag den 28. december 2018

Lønsumsafgift

Lønsumsafgift er en afgift som mange der IKKE har momspligtig aktivitet vil høre under.

Jeg skal her prøve at forklare det så forståeligt som muligt, men giver dig også til slut et godt link til skat. Det vil specielt være nyttigt til den konkrete forståelse af grundlaget for afgiften.

Den omfatter i hovedtræk:

  • En række brancher indenfor sundhed, så som læger, tandlæger, tandteknikere, fysioterapeuter, optikere, kiropraktorer og en række alternative behandlere
  • Persontransport f.eks.taxivognmænd
  • Virksomheder inden for Finans så som banker, sparekasser, kreditforeninger, pensionskasser, investeringsforeninger, vekselerer, forsikringsselskaber og forsikringsmæglere
  • Bedemand og begravelsesforretninger
  • Organisationer, fonde, foreninger, som arbejdgiver, ejerlejligheds- og grundejerforeninger
  • Virksomheder der sælger en del faglig undervisning, kulturelle ydelser, avisudgivere, ydelser til sport samt lotterier mm


Afgiften betales efter 4 forskellige metoder, afhængig af hvilken gruppe man hører til:


Metode 1: Organisationer, fonde, foreninger og loger, spilleaktiviteter og offentlige virksomheder uden overskud. Her er afgiftssatsen for årene 2018 og 2019 på 6,37 pct.
Afgiftsgrundlaget er Lønsummen. Det er altid lønnen indtjeningsperiode der anvendes, og ikke udbetalingsdato - Lønsummen tillægges feriepenge forpligtelse, som årligt jo altid reguleres. Beregnigen er derfor: Lønsum x afgiftsprocent.
Hvis der ikke er nogen ansatte, skal virksomheden ikke betale lønsumsafgift.

Afgiftsperiode: Kvartal.
---------------------------------
Metode 2: Den finansielle sektor. Her er afgiftssatsen 14,5 % for 2018 og 15 %  for 2019
Afgiftsgrundlaget er Lønsummen. Det er altid lønnen indtjeningsperiode der anvendes, og ikke udbetalingsdato - Lønsummen tillægges feriepenge forpligtelse, som årligt jo altid reguleres. Beregnigen er derfor: Lønsum x afgiftsprocent.
Hvis der ikke er nogen ansatte, skal virksomheden ikke betale lønsumsafgift. 

Det er nok et hul i loven, og sikkert noget EU kunne protestere over, da det betyder, at en EMV personlig virksomhed kan have hvad som helst i overskud og ejeren kan hæve som denne vil, i mellemregning, uden lønsumsafgift, mens et ApS vil skulle betale lønsumsafgift, da ejer er ansat og kun kan få penge ud som løn (eller udbytte)

Afgiftsperiode: Kvartal.
                                                     ---------------------------------
Metode 3: Virksomheder der udgiver eller importerer aviser. Her er afgiftssatsen for årene 2018 og 2019 på 3,54 pct,

Afgiftsgrundlag: Omsætningen fra salg af aviser. Afgiften er derfor: Salg af aviser * afgiftssatsen.

Afgiftsperiode: Kvartal.
                                                     ---------------------------------
Metode 4: Øvrige. Her er afgiftssatsen for årene 2018 og 2019 på 4,12 pct.
Afgiftsgrundlag: Der skal betales lønsumsafgift af den samlede udgift til løn mv. med tillæg af virksomhedens overskud eller fradrag af underskud.

Har du ikke ansatte i firmaet, udgør grundlaget alene det det skattemæssige resultat før finansielle poster.
Skattemæssigt over-/underskud før finansielle poster opgøres ved at korrigere for ikke-fradragsberettigede omkostninger, private andele og med skattemæssige afskrivninger, samt finansielle poster, som fx renter, kursgevinster og aktieudbytte.
Afgiftsperiode: Kvartal og år.
Her så for metode 4 lidt mere komplekse beregningsforhold:

Hvis virksomheden har ansatte, er hvert kvartal en foreløbig opgørelsesperiode, hvor du skal indberette kvartalets lønsum og lønsumsafgiftens størrelse, det vil sige 4 aconto indberetninger. Derudover skal du indberette en årsangivelse, efter udløb af indkomståret.
På årsangivelsen skal du indberette lønsumsafgiften af virksomhedens skattemæssige over-/underskud før finansielle poster og lønsumsafgiften af indkomstårets samlede lønsum og trække den lønsumsafgift fra, du har indberettet aconto hvert kvartal.
Du kan modregne negativ lønsumsafgift fra tidligere år. Det er, når virksomheden i et år har et underskud, der er større end årets lønsum.
Lønsumsafgiften beregnes som: (Lønsum +/- skattemæssigt over/underskud før finansielle poster) X afgiftssats.
---------------------------------
Afgiften beregnes af skattepligtigt resultat (efter skattemæssige reguleringer - f.eks kørsel - repræsentation mm) og FØR renter
Afgiften kan trækkes fra skattegrundlaget som en driftsomkostning således at du jo har "skattefradrag" for den.

Dette skal medregnes i lønsummen:

  • Ordinær løn, fx årsløn, månedsløn, 14-dagesløn, ugeløn, dagløn, timeløn og akkordfortjeneste
  • Tillæg, fx takstregulering, anciennitetsregulering, skifteholdstillæg, feriegodtgørelse og ferietillæg, overtidsbetaling, søn- og helligdagsbetaling, alders- og dyrtidstillæg og lignende former for tillæg
  • Arbejdsgivers løbende betaling til pensionsordninger (arbejdsgiver og lønmodtagerandelen), fx arbejdsmarkedspensioner, kapitalpensioner, pensionsforsikringer og ATP
  • Andre former for løn, fx gratialer, honorarer, bonus, provision, tantieme, pensionsbidrag, skattepligtige godtgørelser og andre former for vederlag
  • Personalegoder i det omfang de berettiger til feriegodtgørelse efter ferieloven
  • Aflønning i aktier og købe- og tegningsretter

Det skal ikke medregnes i lønsummen:

  • Fratrædelsesgodtgørelse
  • Godtgørelse efter regning (udlæg)
  • Skattefri godtgørelser fx rejse- og befordringsgodtgørelse

Det skal modregnes i lønsummen:

  • Refusioner fra det offentlige i forbindelse med ansattes sygdom og barsel
  • Lønrefusion i forbindelse med elevers skoleophold samt diverse refusioner af orlovsydelser
  • Løntilskud til ansatte i fleksjob
  • Løntilskud til ansatte førtidspensionister

Særligt for enkeltmandsvirksomheder

Indbetaling til din egen pension skal ikke trækkes fra, når du opgør overskud eller underskud. Personlig virksomhed der afregner lønsumsafgift efter metode 4, skal ikke registreres og betale lønsumsafgift, hvis afgiftsgrundlaget er 80.000 kr. eller mindre for virksomhedens indkomstår.
Her indgår virksomhedens skattemæssige resultat i beregningen, og derfor er det også kalenderåret og 31/12 resultatet der danner grundlag hvor pligten.
Det skyldes, at det skattemæssige over/underskud, som indgår i afgiftsgrundlaget, skal opgøres pr. indkomstår.


Her får du link til skats vejledning som jeg varmt vil anbefale. 

Jeg vil som udgangspunkt altid anbefale, du får en revisor eller anden regnskabskyndig til at kontrollere dit valg, og din opsætning af bogføringen, for let og korrekt at kunne angive afgiften.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

torsdag den 6. december 2018

Præmieafgift

Afgiften på præmier får en ny bundgrænse fra 1/1-2019. Den gamle grænse på 200 kr hæves til 750 kr. Afgiften er på 17,5%.


Rigtigt mange af jer søger at skabe øget opmærksomhed på jeres virksomhed, via konkurrencer, enten der er på jeres hjemmeside eller via facebook eller andet medie.


Varer der benyttes som præmie behandles som gaver, hvor der IKKE er momsfradrag, hvorfor købsmomsen skal reguleres, så der ikke er taget momsfradrag ved indkøbet af varen. Det kan reguleres bagud eller bare reguleres for den kommende momsperiode. Varekøb debiteres og købsmoms krediteres med beløbet. Se SKAT også i linket.

Der er en række regler for, hvornår man må holde konkurrencer, og ens vindere IKKE skal være personligt skattepligtige af værdien af præmien, men hvor vinderen er skattefri OG den der afholder konkurrencen, blot skal sørge for at betale gevinstafgift.

Hvornår skal der betales gevinstafgift?

Følgende tre betingelser skal alle være opfyldt, for at konkurrencen er omfattet af gevinstafgiftsreglerne:
1 Deltagelsen skal være gratis.
Det betyder, at hvis deltageslen er betinget af køb af varer eller ydelser, så der konkurrencen ikke skattefri for vinderen, hvis der er sammenhæng mellem kundens køb, og den vinderchance kunden så har.
Du må dog godt udlove en gevinst til alle kunder der køber f.eks en dyr bil, i den forretning i en bestemt periode, da præmien i det tilfælde slet ikke matcher købet.
2 Konkurrence skal være offentlig.
Det betyder, at f.eks en konkurrence internt på en arbejdsplads ikke vil være skattefri for vinderen. Det skal være alle der kan deltage. Det betyder så også, at f.eks. konkurrencer på facebook anses for offentlige, selv om du måtte kræve der skal gives et like - eller svares på et let spørgsmål.
Facebook har en række regler, som ikke som sådan har med gevinstafgiftsloven at gøre, men som er godt gennemgået i dette LINK.
3 Der skal være et element af tilfældigehed i konkurrencen.
Vinderen skal findes ved lodtrækning eller anden lignende tilfældig omstændighed (gæt hvor mange sandkorn der er på billedet osv) Der må ikke være krav om, at man skal besidde en bestemt færdighed eller viden, for at kunne deltage.
Når en konkurrence er omfattet af gevinstafgift og følger disse regler, så er gevinsten altid skattefri for vinderne. Dette er tilfældet uafhængig af om du, som udbyder konkurrencen, faktisk indbetaler afgiften. Det vil ikke kunne gå ud over vinderne, som jo ellers ikke kunne forsvare sig, men skulle du ikke betale afgiften, så vil det naturligvis udløse både afgift og bøde.
Afgiftens størrelse og betaling
Gevinstafgiften udgør 17,5 % af den del af gevinstens værdi, der overstiger 750 kr. (frem til udgangen af 2018 - 200 kr)
Afgiften, hvis præmien er varer fra din shop f.eks, skal beregnes ud fra salgsprisen af disse varer. (handelsværdien)
Før du må afholde konkurrence med præmieafgift, så skal du registrere dig for gevinstafgift ved brug af blanket 29.063 
Virksomheden skal anmelde sig til registrering for gevinstafgift hvis en konkurrence er gevinstafgiftspligtig. Det foregår på virk.dk ved brug af blanket 29.063. Den kan du hente HER I LINK
Angivelse og betaling af afgiften foregår via TastSelv Erhverv enten månedsvis eller senest 15 dage efter, at resultatet af konkurrencen foreligger.

Der er ikke generelt fradrag for moms for udstederen - da præmier i sociale medier - som f.eks facebook, momsmæssigt ses som gaver. Det betyder, at når varen tages ud - med fradrag for selve vareudgiften, beregnes udtagelsesmoms - som tager den oprindelige momsfordel bort.
Jeg er ikke specialist i gevinstafgift, men skriver ud fra min bedste evne om emnet. Jeg kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl, trykfejl eller misforståelse i mine tekster.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

søndag den 11. november 2018

Forskudsopgørelse virksomhed

Hvis du driver personlig virksomhed, så skal du have udvidet selvangivelse. Den kan du lære at udfylde i DETTE LINK 


Du finder din forskudsopgørelse ved at logge  på www.skat.dk (eller klik på billedet herover) og vælge erhverv, og så logge på med Nem-id.

Forskudsopgørelsen kommer de fleste år omkring den 13. november.


Forskud kan du ændre så ofte du vil under året, og det er en rigtig god ide at gøre det løbende, så du ikke står med en ubehagelig overraskelse i slutningen af året. Du logger bare på og ændrer, hvis du kan se, at det du først angav, måske var for lavt sat.

Mange spørger, om de ikke bare kan betale skatten når året er gået, hvis de gemmer penge til det. Svaret er, at det første år kan man det, da skat jo slet ikke ved man har virksomhed.

Forsætter man, så kan skat sætte et beløb ind skønsmæssigt, og det kan være ganske højt og ikke lige til at ændre selv. Lovhjelmen for skat til at gøre sådan finder du i kildeskatteloven, hvor skatten for årets indtjening skal betales under årets gang, og hvor du har pligt til, loyalt, at indberette så godt du kan.

Du rammer aldrig præcist, og du kan også lægge dig lidt for lavt, men se til at forskudsregistrere.


Din forskudsregistrering betyder, at skatten trækkes under året, og når året er gået så vil den del du har forskudregistreret, være din, uden du skal tænke mere på skat.

Skatten trækkes ved, at dit fradrag nedsættes, så du betaler skatten via anden indtægt, enten det er løn eller andet der opgives til skat og, hvor skat trækkes. *

Mange siger, jeg vil ikke have mit firma koster mig indtægt fra anden løn men det er jo helt fint, for du har jo så til gengæld den indtægt du har forskudsregistreret til rådighed, og kan bruge 1/12 det du har angivet i forskud, helt frit samme med din løn. Du vil på den måde hele tiden, hver måned, have mere til dig selv end du havde med kun løn, nemlig dit overskud minus skatten der så er betalt.


Ved at forskudregistrere kan du også hele tiden se, præcis hvad din skat vil være og hvad du har til dig selv, og du kan også bruge forskud som regnemaskine. 

Du kan helt roligt logge ind og eksperimentere med forskellige scenarier, sætte overskud højt, lavere osv - og så bare tryk BEREGN for neden når du er færdig. Så får du resultatet.

Først når du trykker godkend, går beløbet ind som forskud, og skulle du få godkendt noget du ikke ville, så ændrer du bare tallet og godkender igen.


Ejere af I/S (personlig virksomhed med mere end en ejer) skiver hver sit overskud ind i forskudsangivelsen. Enten i forhold til ejerdel - eller som det er aftalt i ejeraftale.

---------------------------------.
Overskud fra personlig virksomhed skal skrives i forskud i rubrik 221

Underskud fra personlig virksomhed skal skrives i forskud i rubrik 435

-------------------------------
Husk at checke dine andre indtægtsforhold og få dem ændret hvis de ser forkerte ud.

-------------------------------
Det er vigtigt at ændre hvis du f.eks har skiftet job og løn, fået ny afstand til arbejdet, sluttet med SU eller ændringer i dagpenge, a-kasse, købt eller solgt fast ejendom eller vil indbetale på fradragsberettigede pensionsordninger m.m.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelsen inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

mandag den 15. oktober 2018

Vigtig ny regel fra SKAT - enten løn eller 0 indberet - SE MERE

Vigtig skatte nyhed 0 indberet

Vigtig information hvis du ikke vil have SKAT til at selv ansætte en foreløbig løn OG modtage en bod på 800 kr for hver måned du IKKE indberetter løn.

Fra 1 januar 2019 er det slut med ikke at indberette løn hver måned, hvis firmaet er arbejdsgiverregistreret.

Hidtil har man kunnet være registreret som “Sporadisk løn” og dermed har man ikke skulle lave 0 indberetning hvis ikke man havde en faktisk løn at indberette. Det er slut nu fra 1. Januar 2019.

Man kan naturligvis afregistrere som arbejdsgiver men ellers skal man nu 0 indberette løn for alle måneder hvor firmaet ikke har en lønudbetaling.

I visse lønprogrammer sker det automatisk, hvis ikke man indlægger en løn, i andre skal man selv sikre det, ofte som noget man kan gøre 3 mdr frem per gang.

Skulle man have 0 indberettet, og så alligevel beslutte, at der skal betales en lønning, så har man hidtil blot gjort det, så overskriver det automatisk 0 indberetning. Det må formodes det stadigt fungerer sådan.

Her er LINK TIL SKAT om ændringen

Dersom man IKKE får lønindberettet og ikke 0 indberetter, så vil Skattestyrelsen foretage en foreløbig ansættelse OG man vil modtage en bod på 800 kr

Check dit lønsystem, om det kan auto indberette 0 og hvis ikke, se til at gøre det

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

onsdag den 3. oktober 2018

Forskudsopgørelsen


Fra midt i november kan du normalt logge ind i din forskudsopgørelse. Det gør du på skat.dk. Er du SELVSTÆNDIG med egen virksomhed, så skal du logge ind med almindelig personlig nemID da det er din personlige forskudsopgørelse, som indeholder både dine almindelige indtægter - og dit resultat af virksomheden

Her er det vigtigt at ændre oplysninger hvis du ved du

Får ændret din løn
Går på pension eller efterløn
Begynder eller stopper med SU
For ændret kørselsfradrag eller befordringsfradrag
For ændrede rente indtægter eller udgifter
Køber eller sælger en bolig
Stifter egen virksomhed eller

Bliver gift eller skilt.

Alle tal du ændrer i forskudsopgørelsen skal indtastet for hele året ialt.

Jeg koncentrerer mig her om det du skal udfylde som selvstændig med personlig virksomhed. Har du et selskab - ApS, A/S eller iVS,  så har selskabet sin helt egen selvangivelse og for dig, som person, vil det så kun være løn og udbytte der hører til forskudsopgørelsen, helt som hvis du var ansat hos alle andre.

Har du stiftet virksomhed under året - så vil du kunne finde de rubrikker du skal bruge, ved at scrolle lidt ned og se overskriften EGEN VIRKSOMHED/UDLEJNINGSEJENDOM og når du folder den ud, så giver det hele stort sig selv.

Du ser du skal angive dit overskud i virksomheden - eller dit underskud og du ser, at du skal angive hvis du har rente indtægter eller udgifter som ligger i virksomhedens regnskab, da disse, med mindre du bruger virksomhedsskatteordningen eller kapitaltalafkastordningen, hører til dig selv privat skattemæssigt



Mange spørger, om ikke man bare kan lade være med at skrive noget i forskud, og så blot gemme penge af overskuddet til skat året efter. Svaret er, at det kan man i princip det første år, da SKAT ikke ved man har virksomhed, men derefter kan SKAT låse ens forskud fast, med et beløb de sætter fast. Det er nemlig lovpligt at angive så godt man kan i forskud, og betale skatten løbende under året.

Du kan godt ændre forskud flere gange helt frem til f.eks. oktober, efterhånden som du bliver mere klar over hvad du får i resultat, og du kan også sætte det lidt i underkant, men du bør klart registrere så godt du kan.


Skatten trækkes så ved opkrævninger som B skat. Har du fast arbejde, betaler du først skatten ved, at dit fradrag nedsættes, så skatten automatisk betales, og først når du har 0 i fradrag, skal du rode med opkrævninger.

Jeg påtager mig ikke ansvar for evt fejl eller misforståelse der måtte være i mine indlæg, som ikke erstatter egentlig personlig rådgivning
 

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Skyd penge ind i dit selskab


Mange stifter i dag selskaber med så lille kapital som overhovedet muligt. Tanken er, at man ikke vil binde pengene. 
Jeg skal, som altid komme med lidt flere tanker om hvad der er klogt, men lad os bare tage det helt konkrete her direkte:

Penge man skyder ind i et selskab som lovpligtig stiftelses-kapital, er som bekendt bundet til man en gang sælger selskabet, eller lukker det. Til gengæld kommer pengene så ud skattefrit og fungerer i selskabets levetid, som en kapital selskabet kan bruge af, og dermed måske rent faktisk blive stærkere.

Kapitalen skal ikke vare stå og "glo" på en bankkonto men bør jo bruges aktivt i driften af virksomheden. Der er intet krav om, at kapitalen bare skal stå og kede sig i banken.

Her lidt gode råd i punktform hvis dit valg er at låne selskabet penge:

1
Stift altid med så meget kapital, at du som minimum kan klare de omkostninger du mener at ville have i opstarts fasen, uden du allerede fra den helt tidlige tid, skal mangle penge eller rode med at låne selskabet penge.

2
Hvis du skal låne selskabet penge, enten fra dig selv, eller fra et andet selskab du måtte eje som hovedaktionær, så skal du beregne - og betale - en lovpligtig markedsrente fra selskabet til hovedaktionæren, eller til selskabet.
Her er skats tekst til krav til renten i fuldt link:

Hvis en hovedaktionær låner penge ud til sit selskab skal der betales en sædvanlig markedsrente. Se LL § 2. stk. 1. Markedsrenten er den rente, som to uafhængige parter ville have fastsat i et tilsvarende låneforhold.

Renten er fradragsberettiget for selskabet og skattepligtig for hovedaktionæren. En evt. rentefordel, der ikke er forretningsmæssigt begrundet anses desuden for et skattepligtigt tilskud for selskabet.

3
Betaler du ikke en sådan rente, vil du generelt blive beskattet af den alligevel, og selskabet vil ikke få fradrag for den betalte rente. Det skyldes, at du dermed har brudt loven.

4
Den lovpligtige rente skal være - markedsrente. Det vil som udgangspunkt sige diskonto + 4%. Ofte vil man lægge den mellem 4 og 10%. Det afgørende er ordet markedsrente. Det er den rente som låntager skulle betale for samme lån hos en anden udlåner. Det er ikke den rente som udlåner kan få selv, men altså den rente, som dit selskab f.eks skulle betale i en bank for samme penge. Kravet om markedsrente skyldes det som hedder armslængdeprincippet og er indskrevet i ligningslovens § 2.

5
Det er rent faktisk slet ikke en ulykke at skulle betale rente. Det faktisk billigere at få rente betalt ud fra selskabet, end det ville være at få løn rent skattemæssigt. Skat af renteindtægt er lavere end skat af løn. Du skal dog ikke af den årsag sætte renten for højt, da skal kan forkaste valget, men blot sætte den som, markedsrente. Mon ikke mange i banken idag ville skulle af med i alle fald 8% for et usikret lån.

6
Du bør udarbejde et lille lånebrev. Et simpelt lille dokument som beskriver at xxx dato yyy har lånt zzz kr *** som anfordringslån som forrentes med x% om året. Renten betales hvert år den x/y. Lånet er givet som anfordringslån. Det sidste betyder, at det er kortfristet og, at du som långiver til hver en tid kan kræve pengene tilbage.

7
Vil du hellere kræve overkurs frem for rente, må du gerne det. Det betyder bare at du skriver at lånet på 100 kr skal betales tilbage med 110 kr om et år, og det er så det samme som 10% rente og beskattes ens. Det er dog mere besværligt, hvis ikke du ved hvor længe lånet skal løbe.

8
Lånet fra en hovedaktionær, person eller selskab, vil være tabt uden fradragsret for tabet. Det kan undgås ved at give lånet som konvertibelt lån = et lån som man frivilligt selv kan vælge at konvertere til aktiekapital frem for at få pengene retur. Der er rigtigt mange regler omkring det, at gøre lånet konvertibelt. Det er ikke noget du bare lige kan aftale, det skal i vedtægter og meget andet.

Et konvertibelt lån skal overholde en række regler:
  • Beslutning om konvertibelt gældsbrev skal træffes på generalforsamling i selskabet og indskrives i protokollen
  • Beslutningen skal anmeldes til erhvervsstyrelsen
  • Vedtægterne skal ændres så vilkår for det konvertible gældsbrev fremgår - Alle vilkår om forrentning, forfaldstidspunkt, regler for konvertering, tidspunktet samt konverteringskursen skal fremgå, ligesom vedtægterne skal have bestemmelser om betydningen af evt. ændringer i selskabets kapitalgrundlag forud for konverterings tidspunktet.
  • Vedtægterne skal også rumme bestemmelse om betydning af evt. ændringer i kapitalgrundlaget inden konverterings tidspunktet
  • Lånet skal som konvertibelt også fremgå af selskabets årsrapport og jeg ville også anbefale note-angivelse om hvornår der kan ske konvertering og til hvilken kurs.
Her lidt om hvordan du indskyder ny bunden kapital:
1
Først afholder du generalforsamling, hvor der i beslutnignsreferat skrives hvad kapitalen skal forhøjes med, og referatet underskrives. 
2 Pengene til kapitalforhøjelsen, som enten kan komme fra holdingselskabs frie kapital, eller direkte fra eksisterende eller nye kapitalejere, skal indbetales på selskabets bankkonto.
3
Vedtægterne ændres så den nye forhøjede selskabskapital fremgår.Beslutningen registreres i Erhvervsstyrelsen (virk.dk) senest 2 uger efter generalforsamlingen. Du logger på firmaets CVR hos virk, vælger "ændre virksomhed" - "rediger virksomhed" og ser så punktet "kapital" og trykker rediger. Så kommer punktet "forhøj kapital" Du skriver den nye kapital og kursen (ex 100 eller hvad du har haft oprindeligt. Så gemmer du ændringerne, og trykker - "Dokumenter" hvor du så skal uploade Generalforsamlingen samt de nye ændrede vedtægter
4
Efter kontrollov 2021 skal kapitalindskuddet bekræftes. Her siger bekendtgørelse 1377 af 12/12-2019 at følgende kan bekræfte kapitalen:
  1. Bankbilag hvor det fremgår, at kapital og evt overkurs er indsat på konto tilhørende selskabet. Udskrift fra netbank udgør ikke tilstrækkelig dokumentation, så banken skal bekræfte.
  2. Udskift fra advokat klientkonto hvor det fremgår, at kapitalen er bogført i advokatens bogholderi på selskabets klient konto
  3. Erklæring fra advokat om, at kapitalen er indsat på advokatens bankkonto/klientkonto tilhørende selskabet.
  4. Erklæring fra revisor om, at kapitalen er indsat på advokatens bankkonto/klientkonto tilhørende selskabet.
5
Endeligt ændrer du aktiebogen på selskabets adresse samt opdaterer de to registre, legale og reele ejere i virk.dk 
                                                                     -----------

Skal vi "nørde" lidt videre i indregning i årsrapporten kan Ernst & Young være god læsning på side 4 i dette link.

Det vil være klogt at anvende revisor eller juristhjælp hvis du vil lave lånet konvertibelt, så du ikke kommer galt af sted.

Er ekstra kapital så altid umulig at få ud igen før salg eller lukning?
Nej ikke altid, for skydes ekstra kapital ind som ren kapitalforhøjelse ud over selskabslovens krav, kan man efterfølgende lave kapital nedsættelse og få penge retur. Dette er dog lidt mere kompliceret og vil som udgangspunkt så også udløse udbytteskat. 
Personligt synes jeg der er en tendens til at der fokuseres alt for meget på at have så lille kapital som muligt, og for lidt på at have en kapital der er stor nok til at drive selskabet seriøst med. 

De samme personer, som stifter med så lidt kapital som overhovedet muligt, vil ofte IKKE finde det mystisk at have aktier i andre selskaber, med henblik på værdistigning og som en formue der skal hjælpe dem, når de skal på pension, men åbenbart har mange slet ingen tillid til deres eget projekt, og vil derfor absolut ikke have penge stående i det - og de vil så hellere købe bankaktier og Novo til pensionen 😏.

Signalet til omverden er heller ikke smukt. Her er en ejer, der absolut ikke tror på eget projekt, men alene vil sætte mindst muligt ind, som hånden på den varme bageplade.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

mandag den 24. september 2018

Moms ved blandet momspligt og momsfri aktivitet - Lønsum



Dette er en kort gennemgang af, hvordan man håndterer, hvis man i samme CVR har både momspligtige aktiviteter, som f.eks. webshop salg af varer, og måske ikke momspligtig aktivitet som en eller anden form for sundheds behandler.

Du må selv søge dig frem til, OM du er momspligtig eller ikke.


Når du har både momspligtig og ikke momspligtig aktivitet, bør du optimalt anvende et regnskabsprogram der kan køre afdeling/sags/dimensioner - så du kan skille din omsætning let

I alle fald:
  1. Alle udgifter der alene hører til din momspligtige aktivitet har du fuldt momsfradrag for
  2. Alle udgifter der alene hører til din momsfrie aktivitet har du intet momsfradrag for
  3. Alle udgifter der hører til begge, skal du dele momsmæssigt.

Punkt 1 og 2 giver nok sig selv . Punkt 3 får du forklaret her:

Udgifter du anvender blandet, lad os for nemhed skyld vælge  - Printerpapir husleje o.l - Disse udgifter skal deles, så dit momsfradrag i % svarer til fordelingen af din omsætning, momspligtig og ikke momspligtig.

Den fordeling kan du jo det første år kun skønne så godt som muligt og forventer du 50/50 fordeling, ja så trækker du kun halv moms fra det som hører til den momsfrie aktivitet.


Resten af momsen bliver så bare en del af udgiften, som du så har normalt fradrag for.

Fra 2024 skal man under  hele året, frem til 31/12, anvende samme foreløbig momsprocent, som opgøres som følger:

  • Hvis den endelige fradragsprocent for det foregående regnskabsår er opgjort på tidspunktet for årets første momsindberetning, skal denne bruges som foreløbig fradragsprocent i hele det indeværende regnskabsår
  • Hvis den endelige fradragsprocent for det foregående regnskabsår ikke er opgjort på tidspunktet for årets første momsindberetning, skal den endelige fradragsprocent for året før det foregående regnskabsår bruges i hele indeværende regnskabsår.

    LÆS mere i link om den regel

Når året er gået, så skal du altid fordele omsætningen præcist procentmæssigt, og hvis det nu viser sig, at det blev 75/25 med altså kun 25% af omsætningen hørende til de momsfrie, ja så så har du trukket for meget moms fra da du trak halv moms fra. Du skal nu regulere den moms så du flytter den moms du har trukket fra meget fra, bort fra købsmoms, og over på udgiften. Derved får du reguleret det, i den moms du angiver for sidste kvartal det år.

Det er bla.a her afdelings/sags/dimensions regnskab er nyttigt, så det er let at se hvad du hidtil har gjort momsmæssigt.

Det afgørende er, at du får reguleret således, at årets samlede momsfradrag bliver fuld momsfradrag for det der hører til momspligt, intet momsfradrag for det der hører til det momsfrie, og så momsfradrag der præcis svarer til fordelingen mellem de to aktiviteters omsætning, for det der bruges blandet.

Næste år bruger du så forrige års procent fordeling, da den jo har vist sig god, men stadigt skal du ved årsafslutning korrigere, så procent fordelingen af momsfradrag svarer til omsætningens fordeling - præcist

Ofte vil du være lønsumpligtig og skulle betale lønsumsafgift hvis din aktivitet ikke er momspligtig.

Du skal registrere dig for lønsum når din lønsumsafgiftspligtige omsætning overstiger 80.000 kr per år.

Godt LINK fra skat til LØNSUMSPLIGT


Som nævnt, kan du så have bøde momspligtige og lønsumspligtige aktiviteter i samme firma.

Du skal stadigt først momsregistres når du kan forudse din momspligtige aktivitet kan overstige 50.000 kr per 12 mdr (som nævnt ved 4000 kr per måned som mit forslag) MEN du skal regnskabsmæssigt op dele dit regnskab så det fremgår hvilken del af omsætninger der er lønsumspligtig og hvilken del der måtte være momspligtig. Kun hvis du også er momsregistreret skal du lægge moms på den del, og har momsfradrag for den del. 

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

Søg i denne blog