lørdag den 23. november 2019

IVS - Kan noget reddes

Der er tanker fra den ny socialdemokratiske erhvervsminister om at se på muligheden for, at om ikke nødvendigvis genindføre selskabsformen, så søge at redde de eksisterende, som jo for manges vedkommende risikerer lukning, når de ikke har kapital til lovkrævet omregistrering til ApS senest 15/4-2021.

Erhvervsministeren har et par gange været ude med, at han godt ville redde de mange IVS der har negativ kapital, og svært ved at omregistrere. Jeg så det i november 2019 allerede, og det blev gentaget i februar i år, hvor ministeren sagde, at han ville indkalde de andre partier til drøftelse hurtigt, men siden februar, er der i alle fald ikke, som jeg kan se, egentlige drøftelser eller udvalg nedsat. Corona kan få skylden, men det vil jeg ikke mene ville være den korrekte forklaring.

SKAL noget laves om, så skal det ske hurtigt, inden mange enten har lukket deres IVS eller brugt flere frie midler, end loven måske vil kræve i løbet af 2020. Det vil skabe surhed hos de som lukkede og de som skulle finde flere beskattede midler, fordi de ville være klar som ApS, fremfor de som bare ventede.

EN AKUT løsning, for de som SKAL omregistrere senest 15/4-2021, kunne være, at acceptere, at de IVS som dokumenterede indbetaling af 40.000 kr frie midler, uanset de samlet ville have negativ egenkapital derefter - måtte omregistrere til ApS inden 15/4-2021 - imod at de, helt som for eksisterende ApS, (som jo godt må have negativ egenkapital grundet drift og investeringer), skal afholde generalforsamling og vedtage hvornår kapitalen forventes genetableret. Det kunne  suppleres med evt krav om udgivelse af regnskab med forholdet beskrevet, ved omregistreringen

Det ville i princip svare til, at man accepterede, at alle der havde stiftet IVS fik mulighed for at fortryde de ikke fra starten indskød 40.000 kr og stiftede som ApS - nu uanset evt negativ kapital ved omregistreringen.

Det ville løse det problem, som ejere af IVS der evt har investeret meget langsigtet og bygger op med større underskud til følge de første år, med forventning om indtjening - måske år 3 eller 5 - har, fordi de jo, med den ny lov, ikke har mulighed for at omregistrere til ApS, uden der skal både 40.000 kr ny kapital OG et, måske meget stort beløb ind, til dækning af den negative EK.

Der kan sagtens være seriøse IVS som har investeret langsigtet og bevidst tager underskud i startårene, som er fanget af en lov der nu tilbagevirkende, kan tvinge dem til tvangslukning.


IVS som selskabsform har uanset hvad bidraget med 5,2 mia. kr. i omsætning, 5.200 beskæftigede og 430 mio. kr. i eksport. Mange beskæftigede er dog nok også ejere.

Ser vil på de som skal omdannes inden 15/4-2021, så drejer det sig om ca 40.000 aktive IVS, og tal fra analyseinstituttet experian, angivet i InsideBusiness og refereret i flere aviser viser, at mindst 8.000 IVS er i fare for at blive tvangsopløst på skæringsdagen 15. april 2021. 

De 8.000 IVS døjer med negativ egenkapital, og heraf skal 1.500 finde mere end 100.000 kr. for at blive omdannet til ApS og undgå en tvangsopløsning. 

250 af dem skal tilmed finde mere end en halv million kr., og 85 skal bruge mere end en million kr. for at blive omdannet til et ApS

Min forventning er, at mange af disse, som altså har en betydelig gæld, over 100.000 kr - ja sågar ganske mange på over 1 mio, har denne gæld til enten ejerne selv, eller til investorer, som har vidst hvad risikoen var.

Flere beregninger viser, at det vil koste omkring 100 mio for staten at skulle tvangslukke de IVS som ikke forventes at nå at skaffe kapital til omregistrering. Det kan undgås med ny lov om at ejere betaler omkostninger ved tvangslukninger, eller ved at lade de eksisterende leve videre som IVS eller - en kombination af disse to.

FOR MANGE TVANGSLUKNINGER:

En væsentlig grund til, at EOS rapporten som lå til grund for beslutingen om stop for IVS var så negativ var, at for få af dem opnåede egentlig succes, som ikke kunne være nået i personlig virksomhed eller ApS - OG at alt for mange blev sendt til tvangsopløsning på det offentliges regning

Ud af de ialt ca 60.000 stiftede IVS, var på beslutningsdagen for loven om stop, så mange som ca 14.000 enten allerede gået konkurs eller var tvangsopløst, eller stod under tvangsopløsning. Ud af de ca 40.000 aktive, var ca 5.500 IVS eller knapt 13% af de eksisterende under tvangsopløsning.

Sammenlignes  med de ca 230.000 eksisterende ApS var blot ca 3.000, eller 1,3% under tvangsopløsning. 


Med andre ord, på beslutningsdagen var 13% eksisterende IVS under tvangsopløsning mod kun ca 1,3% af de eksisterende ApS.

Det er oplagt, at alt for mange IVS BLEV tvangsopløst på det offentliges regning.

ULOVLIGHEDER/MISBRUG OG SVINDEL:

Det har været fremhævet fra flere sider, at IVS var lette at anvende til svindel. Jeg tror noget af det eneste påviste var, at de blev brugt til skaffe taxi licenser med klar omgåelse af lov intentionerne. Man kan kun søge EN licens per selskab, men der kunne påvises personer der stiftede over 100 IVS alene for at søge taxi licens, og så sælge disse dyrt, når det lykkedes.

Ud over det mener jeg ikke der ligger klare beviser for, at IVS i speciel grad blev anvendt til svindel/misbrug.


DET OFFENTLIGES OMKOSTNINGER:

Skifteretternes omkostninger er siden iværksætterselskabets introduktion i 2014, steget fra 32,2 mio. kr. til 45,5 mio. kr. i 2016 niveau. En stigning på 13,3 mio. kr., hvilket derfor til dels kan skyldes IVS'er. Det estimeres, at 60 % af de 45,5 mio. kr. udgøres af IVS'er, og påvirker det offentliges ressource anvendelse (Erhvervsstyrelsen, september 2018, p. 44).

Hertil kommer IVS andelen af offentlige restancer som et problem. Her skal det dog fremhæves, at også andre selskabsformer har store restancer men:


Skatteministeren oplyste, at op mod 8.100 IVS'er havde restancer til det offentlige, og disse udgjorde 700 mio. kr. i nominel værdi, hvoraf blot 10 % forventes indkrævet (Skatteministeriet, 11. juni 2018). (når de ikke forventes indkrævet skyldes det selskabernes manglende betalingsevne)


I de fortsat aktive IVS'er efter årsskiftet til 2018, var der restancer til det offentlige for 533 mio. kr., mens ophørte selskaber tegnede sig for 108 mio. kr

HVAD BURDE MAN MÅSKE HAVE GJORT SOM ALTERNATIV TIL AT FORBYDE SELSKABSFORMEN - og hvad kan man måske stadigt gøre:

Almindelige kreditorer kan forsvare sig mod tab ved at handle med IVS. Det kan de gøre ved at kræve forudbetaling eller ved at kræve, at ejerne kautionerer. Det kan det offentlige ikke, de må bare tage alle tab som de kommer.

Formålet med mine forslag er at sikre, at alle der vil drive IVS seriøst, og i det mindste sørger for at holde pligter med regnskab og andet, kan gøre dette uforandret MEN, at de som udnytter beskyttelsen mod hæftelse og påfører det offentlige store omkostninger, ikke længere skal kunne dette.

Jeg har været til møder med erhvervsstyrelsen og repræsentanter for erhvervsministeriet, og her har jeg fremhævet, hvad jeg mener kunne være en løsning. Det var forslag, som skulle dække ikke bare IVS men naturligvis også ApS og A/S:


1
Indfør en selvrisiko for ledelsen, hvor denne skal kunne ifalde erstatning til det offentlige, til dækning af lukke omkostninger, hvis selskabet bringes til tvangsopløsning. Denne selvrisiko kunne ligge på 10-15.000 kr og ville få ledelsen/ejerne til at tænke sig om en ekstra gang, inden et selskab bare blev tvangslukket.

2
Gør en hver bod for manglende indberetning og  øvrige manglende lov overholdelse i forhold til det offentlige til personlig bod der IKKE bortfalder ved tvangslukning. 
I dag slipper ledelse og ejere for bod til det offentlige, for manglende regnskabsaflæggelse, moms, selskabsselvangivelse, bare selskabet tvangsopløses på det offentliges regning. 

3
Gør det umuligt at stifte et selskab uden ejerregister er helt korrekt registreret og uden man  har tilknyttet en personlig e-mail til besked om post i selskabets digitale postkasse. 
I dag glemmer mange at checke post i selskabets e-boks og dermed opdager de ofte slet ikke rykkere for forhold, som kan føre til tvangslukning.

4
Indfør langt bedre, gerne automatiseret regnskabskontrol, som dels kan fange de som ikke afsætter de kræve % til reserver, de som hæver penge personligt uden skatteindberetning, og de som i øvrigt laver en række typiske "regnskabsfejl" Det vil stoppe mange inden de kommer galt af sted. 

5
Indfør kortere reaktionstid fra det offentlige, med rykkere og bod, for de som ikke indberetter moms, ikke indberetter selvangivelse eller afleverer regnskab til tiden. 
I dag sendes en rykker første gang lidt over en måned efter fristen ikke er overholdt, og først mere end 3 mdr senere, sker de første overgivelser til skifteret for tvangslukning. Vi har 5 mdr til at få regnskabet indsendt, og det skal så give hårdere reaktion når vi ikke overholder den helt simple frist.

6
Forbyd personer der er ejere af selskaber, der er sendt til tvangslukning at stifte nye selskaber, inden de gamle er færdigt tvangslukkede. 
Jeg ser en del, som bare lader et selskab (typisk IVS) gå til tvangslukning, for at slippe for en regnskabsbod på 3000 kr - for allerede dagen efter det er sendt til tvang, at åbne et nyt selskab med praktisk taget samme navn, og typisk, ulovligt men uopdaget, fortsætte med kundemassen i det ny selskab.

Hele formålet for mig er, at sikre eksisterende selskaber kan fortsætte det gode arbejde, og kan gøre det uden nye fordyrende krav til revisor og andet, og så banker kan få øget tillid til, at de som driver et selskab uden hæftelse, trods alt har hånden på den varme bageplade, i forhold til som minimum at drive selskabet seriøst. Som det er i dag, ser banker ikke med større glæde på små selskaber, og skulle IVS dukke op igen i en eller anden form, så tør jeg ikke tænke på de problemer disse vil få, når de skal have en erhvervskonto. Det kan være erhvervsministeren må åbne egen bank til disse 💀

Det skal blive spændende at se OM ministeren har noget i ærmet og HVIS han har, HVORNÅR der sker noget, for skal det redde en række IVS fra tvangslukning 15/4-2021, så skal der ske noget snart, eller kan en del have givet op inden. 

En lille løsning kunne måske være, at lad de IVS som af offentligt regnskab har EK over 40.000 kr - (den kommer jo af sig selv ved succes via kravet om at der skal afsættes mindst 25% hvert år) og - ejeren så selv hæfter personligt hvis det siden viser sig at have være galt, så kunne man fritage de IVS ved omregistreringen inden 15/4-2021 som en undtagelse. 

Nye 1 kr selskaber tror jeg ikke på, i alle fald ikke uden vi ændre den øvrige lovgivning lidt i stil med det jeg foreslår. Der er f.eks en del forskelle i hvilke "omgivelseskrav" der stilles til UD i Tyskland eller LTD i England, selv om formen basalt set er den sammen.

I Tyskland er der en anden insolvens/konkurslovgivning. Her er der for ledelse tale om pligt til at anmelde forhold med manglende likviditet, så snart der ikke blot er tale om en forbigående krise. Her er en række specifikke frister, og overholder ledelsen ikke disse, så vil man i Tyskland langt lettere end i Danmark risikere personlig hæftelse hvis det gør galt - og så går man ikke bare efter ejerne, men også efter direktøren/direktørerne.

Strafferammer er så også på et andet niveau end i Danmark, så der er en del forhold, der ikke bare helt kan sammenlignes og som kan være medvirkende til, at tyske 1€ UG ikke på samme niveau efterlades i det morads, som en del danske IVS har været.

Her er link til seneste fra erhvervsministeren mig bekendt

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S





torsdag den 17. oktober 2019

Fra I/S til enkeltmands

Udtræden af et interessentskab bliver for den udtrædendes vedkommende betragtet som et salg af pågældendes ideelle andel af virksomheden, medens det for de tilbageblivende deltageres vedkommende bliver betragtet som køb af den udtrædendes ideelle andel af virksomheden. Se LSRM 1985, 63.



Når en partner udtræder af I/S og der kun er en tilbage, så lukker det I/S.

I skal derfor se til, at alle aktiver der er købt - inkl. evt telefon, computer og alt andet skal ud igen. Det sker ved at sælge det til enten jer selv med moms - eller hvis samlet - til et nyt CVR enkeltmands du opretter som momsregistreret - og så sælges i stedet uden moms når det er samlet overtagelse/fortsættelse.  Herefter har I det som skal til for at lave afslutingsregnskabet i jeres I/S til skat/selvangivelserne og du forsætter - med nye aftaler/genbekrædtede aftaler for alle aftaler, i det nye enkeltmands

Udtræden rent praktisk:

Udtræden kan ske på et hvilket som helst tidspunkt.

Afmeldelse skal ske på www.virk.dk med udtræden af ejerne og udtræden af momsregistrering, dersom der ikke længere er mindst to ejere.

Der udarbejdes et slutregnskab og her fordeles resultatet på interessenterne, ganske som i almindeligt årsregnskab, via interessenternes årsopgørelse (udvidet selvangivelse). Det kan være i forhold til oprindeligt indskud, f.eks 50/50% ved to ejere, eller - som besluttet i ejeraftale.

Lad os gøre det let og antage der er to 50/50 ejere i I/S - A og B - og den ene - B - nu ønsker at udtræde:

A opretter enkeltmandsvirksomhed med de oprindelige f.eks 50% uden ændringer. Når A så evt skal overtage B´s andel, så skal det ske til en pris som de to som udgangspunkt kan blive enige om.

A´s enkeltmands består så nu af de oprindelige 50% samt værdien af den købesum A har betalt B for dennes andele.

B skal beskattes af dels sin del af overskuddet fra lukningen af det oprindelige I/S samt af eventuelle fortjenester på driftsmidler, som jo godt kan være solgt over til en højere værdi, end den afskrevne værdi i regnskabet, samt evt betaling for goodwill.

Udtræden bør ske til de korrekte værdier:

Ofte læser man, at den der træder ud vil gøre det uden at skulle have penge ud, men så simpelt er det ikke altid skattemæssigt.

Hvis I/S anparten har en værdi, det kunne være alt fra penge til aktiver, computere, varer til f.eks værdien af en kundegruppe som goodwill, så vil dette have skattemæssig betydning.

Hvis den som fortsætter driften, nu et et nyt enkeltmands (eller hvis der er flere ejere i I/S og stadigt mere end en tilbage, så det fortsætter som I/S) så vil den der fortsætter - succederer med et fint ord i driften have købt den udtrædendes andel alt for billigt.

Det vil kunne skulle beskattes. Her vil SKAT betragte det som, at der skulle være sket et salg til de korrekte værdier, her vil SKAT, i forhold til sælger let se det som, at her burde være sket et salg til kr xxx, og den salgssum vil SKAT sagtens kunne tænkes at ville beskatte.

Det skal dog med, at det formentlig ikke er så ofte, at skat tilsidesætter den prisaftale som parterne indgår, omkring værdien af aktiver og goodwill. Det skyldes, at det jo generelt er to uafhængige parter der handler, og her må man forvente, at helt som at A ønsker at overtage B´s andel billigst muligt, så har B en interesse i at sælge sin andel dyrest muligt. Var det nærtstående parter, hvor man ikke kunne forvente de ville søge at få mest muligt ud af det, hver især, så ville risikoen for, at SKAT ville blande sig være stor.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook


fredag den 11. oktober 2019

Ny krav til dokumentation for momsfrit salg i EU


Fra 1/1-2020 er der lidt skærpede krav som du skal opfylde, hvis du sælger varer momsfrit til momsregistrerede købere i EU.
Det har i mange år været et krav, at for du som momsregistreret dansk virksomhed har kunne sælge momsfrit til momsregistrerede kunder i EU, at varen skulle forlade Danmark og at du, som sælger, skulle kontrollere modtageres gyldige momsnummer i VIES registret som i dette LINK ligesom du har skulle indberette salget til SKAT i EU moms f.eks HER eller i skat.

Beierholm revision har haft kontakt til skattestyrelsen, som faktisk bekræfter, at der er frit valg mellem at benytte de hidtidige regler eller de nye. Se mere i link om det her i alle fald
Det er ikke så voldsomt ændret, men her er lidt om kravene fra 1/1-2020.
Varen skal leveret til et andet EU af dig som sælger eller køber skal stå for transporten og - du skal have købes lokale momsnummer og kontrollere dette.
Opfyldes kravene ikke, så skal du opkræve 25% dansk moms af din kunde, ellers kan skat kræve 25% moms af summen indbetalt af dig uanset du ikke selv har modtaget noget.
Du skal kunne dokumentere, at varen leveres til et andet EU land for enten din eller købers regning.
Dokumentation skal være en transport-faktura, f.eks et fragtbrev eller anden erklæring fra transportøren. Står du, eller din kunde selv for transport, så dokumenteres det via modtager erklæring fra køber om, at denne har modtaget varen i det pågældende land.
Dokumentationskravet afhænger således af, om transporten udføres af dig som sælger eller af din kunde som køber.
Dokumentationskrav, når transporten udføres af dig som sælger:
Hvis transporten udføres af dig som sælger direkte eller via transportør, skal du have mindst to beviser fra en større liste, og hvor disse er udstedt af to uafhængige. Mindst det ene bevis, skal vedrøre transporten af varen.
Transportdokumenter, som der mindst skal være ét af, skal være:
  • Underskrevet, CMR som er standarden. fragtbrev
  • Ledsagedokument
  • Et konnossement/ Bill of lading - dokument
  • Et luftfragtbrev, eller en faktura fra transportøren af varerne.

De øvrige dokumenter, som der mindst skal være et af, hvis ikke der er to transportdokumenter fra to uafhængige parter, skal så være mindst et af disse:
  • Forsikringspolice for varernes forsendelse eller transport eller et bilag fra bank for betalingen af forsendelsen.
  • Du vil også kunne bruge et dokument, der er udstedt af en offentlig myndighed, f.eks en offentlig notar, som bekræfter varernes ankomst i til EU landet.
  • En kvittering, der er udstedt af en oplagshaver i EU landet som bekræfter, at varerne er oplagret i EU landet.

Dokumentationskrav, når transporten udføres af køber
Hvis transporten udføres af din kunde eller anden for din kundes regning, så skal du som sælger – stadigt være i besiddelse af to ikke-modstridende beviser, hvor mindst det ene skal vedrøre transporten af varen – og du skal så også have en skriftlig erklæring fra køber om varens transport.
Erklæringen fra køber skal indeholde:
  • En angivelse af, at varerne er transporteret af din kunde selv eller anden for din kundes regning.
  • Dokumentation for hvilket EU-land varerne medtages til.
  • Udstedelsesdatoen.
  • Købers navn og adresse.
  • Mængden og arten af varerne.
  • Datoen og stedet for varernes ankomst.
  • Registreringsnummer på køretøjet hvis varen er transporteret med bil/lastvogn.
  • Identifikation af den køber eller den person, som fik varene udleveret varerne på købers vegne.

Dokumentation for købers momsnummer
Du skal kontrollere din kundes moms nummer i Vies som angivet i starten. og du skal indberette salget per kundes momsnummer, som også angivet i starten her.
Fejler du på nogen af kravene, så kan SKAT opkræve 25 % dansk moms hos dig som sælger, så det er afgørende at følge disse regler.
---------------------
Jeg blogger efter min bedste viden, men kan ikke holdes ansvarlig for fejl eller misforståelser.

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber - 2019 version med de nye kapitalkrav og inkl. IVS med de nye regler

”IVS” – Om at drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


søndag den 6. oktober 2019

Nemkonto personlig virksomhed


Et tilbagevendende spørgsmål er: Må jeg bruge min personlige konto som Nemkonto til min personlige virksomhed.

Svaret er JA og NEJ


JA: Fordi SKAT og myndigheder ikke forbyder det. Du må blande privatøkonomi alt det du vil i personlig virksomhed - MEN du skal - inden første betalingskontakt fra myndigheder til dig (f.eks. moms retur) have dit CVR tilknyttet kontoen.

NEJ: Fordi langt over 90% af alle henvendelser til banken giver NEJ til at knytte CVR til en personlig konto i dag. Banker ser helt korrekt store problemer med at sikre hvidvask lov, når firmabetalinger og private betalinger ind og ud blandes på samme konto. Da banker kan få store bøder for ikke stramt at sikre hvidvask kontrol, så vil svaret næsten altid være NEJ, OG - ja så er det vel også en del af billedet, at de langt lettere kan forsvare, at tage en pris for kontoen, når den tilhører erhverv, end de i dag gør med private konti.

Med andre ord: Hvis banken vil tilføje dit CVR til en personlig konto - så er det helt OK
-----------------
Kan jeg ikke bare gå ind på Nemkonto.dk og selv tilføje CVR til en eksisterende konto?

Jo - faktisk kan du det - og igen er det lovligt for skat så længe det kun er til personlig virksomhed MEN banken får omgående besked, og vil kunne lukke den omtalte personlige konto omgående, da du ikke må have erhverv fra en bankkonto, uden bankens godkendelse, og - banken vil generelt se det som, at du går bag om ryggen på dem, og udgør en klar risiko for hvidvask problemer.
                                                                      -----------------
Kan jeg så bruge en udenlandsk internetbank som Revolut, N26 eller andre?

De nævnte banker kan ikke, med de licenser de har, tilknytte CVR til danske Nemkonto system og fungerer kun for freelancere der opererer under CPR nummer. Dette gælder for de fleste af den type løsninger, mens egentlige banker i udlandet sagtens kan benyttes MEN - det er meget vanskeligt at få konto i udenlandsk bank uden at bo i det pågældende land. Dertil kommer, at det er mindst lige så dyrt som i en dansk bank.
--------------------
Hvad hvis alle danske banker nægter mig CVR, selv om jeg betaler for det - fordi jeg måske i deres øjne udgør en risiko eller står i RKI?

Så vil Lunarway.dk være et muligt alternativ for din personlige virksomhed - og for selskaber der kun ejes af en person direkte. Det skyldes, at Lunarway giver en løsning der slet ikke kan give banken risiko. Kontoen er en top-op konto og det tilknyttede kort er et top-op kort hvor du selv, for at kunne bruge det, skal flytte penge ind løbende fra din top-op konto ligesom du ikke må tilknytte betalingsservice - auto betaling af moms og andet til kontoen.
----------------------
Koster det penge i alle banker at få CVR tilknyttet som Nemkonto?

Nej ikke for alle. Der er gode faste kunder, som stadigt vil opleve at få et tilbud om CVR tilknytning uden omkostning MEN for langt de fleste, jeg vil sige 90% vil der være en omkostning fra ca 1500 til 5000 kr for etablering, og derefter et mindre måneds/kvartalsgebyr.
------------------------
Banken kræver mange oplysninger synes mange:

Ja banker SKAL kræve en del oplysninger. De SKAL skriftligt kunne vise, de kender FORMÅL med din forretning (ofte lille forretningsplan), OMFANG af din forretning (ofte lille budget) IDENTIFIKATION  med billede - af dig selv og registreringsbevis for dit CVR

Ofte vil banken også, hvis den ikke kender din private økonomi godt i forvejen, bede om seneste årsopgørelse fra SKAT.

Det kan være en rigtig god idé, at udarbejde en sådan pakke allerede inden man kontakter banken om en ny konto. Det er både godt for en selv at gennemtænke planer og økonomi (se link) og det stiller dig langt mere professionelt, i forholdet til samarbejdet med banken.

Jeg blogger her efter bedste evne, men kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle fejl og misforståelser i mine artikler


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

 

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

 

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

 

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

 

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

 

"ApS" Alt om anpartsselskaber

 

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

 Facebook råd

søndag den 7. juli 2019

Min eneste betalte ydelser - Mine BØGER






Bøgerne er skrevet så de er letlæste og beregnet både for de som overvejer at blive selvstændig og stifte enten virksomhed eller selskab OG for de som allerede er igang, men kan bruge lidt ekstra viden.

E-bøgerne fungerer uanset de bruges på computer, iPad, anden tablet, eller måske printes.

Paperback udgaverne er gode til de af jer, som foretrækker helt almindelige bøger til skrive eller natbordet.

De kan så også bare hentes helt gratis, hvis man er mere til bibliotekerne - LINK HER til bestilling hos biblioteket


Indholdet bygger på de tusindvis af spørgsmål jeg gennem årene har set på en lang række fora, Amino, facebook og andre steder, og hensigten er, at føre læserne langt mere sikkert gennem selvstændigheden.

God læsning.   John Hannover  






mandag den 3. juni 2019

Fradrag for uddannelse




Der er fradrag for uddannelse/kurser til ansatte - efter skats regler, men dette gælder som udgangspunkt ikke for ejer selv.

Hovedreglen er, at der er fradrag for udgifter til at erhverve sikre og vedligeholde den løbende indkomst. Det vil sige ikke til at udvide forretningsområdet for at skabe en ny indkomst.

En let beskrivelse kunne være, at en uddannet frisør har fradrag for genopfriskning omkring hårfarvning, men ikke for kursus i Neglemani
cure, som ikke er del af frisør faget .men NY viden - uanset det jo kan bruges i forretningen

For ansatte gælder - taget fra SKAT, at:

Der er ikke fradrag for udgifter i forbindelse med grund- eller videregående uddannelse. Sådan uddannelser, der giver helt nye kompetencer eller kvalificerer til andre stillinger eller helt andre funktioner, er en etablering af et nyt indkomstgrundlag. Etablering af et nyt indkomstgrundlag er ikke fradragsberettiget.

Kursusudgifter kan trækkes fra, hvis kurset har til formål at vedligeholde eller ajourføre din faglige uddannelse. Udgifter til grund- eller videreuddannelse kan ikke trækkes fra. Skriv fradraget i rubrik 58 på årsopgørelsen. Bundgrænsen på 6.700 kr.

  Link til SKAT om spørgsmålet

Skats tekst:
Der er ikke fradrag for udgifter i forbindelse med grund- eller videregående uddannelse. Sådan uddannelser, der giver helt nye kompetencer eller kvalificerer til andre stillinger eller helt andre funktioner, er en etablering af et nyt indkomstgrundlag. Etablering af et nyt indkomstgrundlag er ikke fradragsberettiget.

og;
Udgifter ved deltagelse i faglige kurser er derfor fradragsberettigede, når der er tale om kurser, der har til formål at vedligeholde og ajourføre deltagernes faglige viden og uddannelse, mens udgifter til kurser med videreuddannelsesformål ikke kan fratrækkes."

Her skal man bide mærke i "faglige uddannelse" f.eks. en uddannet frisør der skal på opfølgningskursus i hårfarvning, eller en uddannet elektriker, der skal på opfølgningskursus i nye HFI regler osv.

Om der er fradrag for en uddannelse, herunder studierejser og kurser, afhænger af om uddannelsen har karakter af en driftsudgift, der er nødvendig for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, eller om det er en anlægsudgift, der etablerer et nyt indkomstgrundlag. Det samme gælder for faglitteratur. 
Der er ikke fradrag for udgifter i forbindelse med grund- eller videregående uddannelse. Sådan uddannelser, der giver helt nye kompetencer eller kvalificerer til andre stillinger eller helt andre funktioner, er en etablering af et nyt indkomstgrundlag. Etablering af et nyt indkomstgrundlag er ikke fradragsberettiget. 
Der er derimod fradrag for udgifter til efteruddannelse, hvis uddannelsen har den fornødne forbindelse til ens lønnede arbejde. Efteruddannelse er uddannelse der er egnet til at vedligeholde ens viden og kvalifikation.
Fradrag for udgifter til kurser, studier og faglitteratur er omfattet af bundgrænsen for personalegoder på 6.300 kr. årligt i 2020 (link til SKAT)
  1. Ejere af personlig virksomhed - der jo ikke står som ansatte, kan ikke modtage fradrag for ny uddannelse.
  2. Nyere skattepraksis - og ligningslovens § 31 - giver mulighed for fradrag for ny uddannelse til ejere af selskaber der står som ansat - under visse forhold. Praksis omfatter ikke ejer alene i personlig virksomhed.
    For øvrige ansatte er der generelt mulighed for fradrag
  3. Fradrag for selskabsejere gives som fradrag i selskabet, og som nævnt, hvis rent erhvervsmæssig relevant uddannelse, uden det medfører personlig skat af betalingen
  4. For ejere af selskaber vil jeg stærkt tilråde, at man beder om bindende svar, da det vil være meget dyrt, dersom skat ser det som maskeret udbytte/løn.
  5. Fradraget gives i selskabet, og kan jo så som sådan kun udnyttes, via overskud som får modregnet underskuddet fra uddannelses perioden i efterfølgende år.
  6. Der skal have været klar drift og aktivitet i selskabet inden, har der ikke været det, anses det ikke for en driftsomkostning, og dermed ikke fradrag
  7. Der må ikke ske modregning i løn for modtageren
  8. Du har således ikke glæde af fradraget likvidt i form af penge under uddannelsen, men måske/formentlig - som modregning i kommende års overskud.
Reglen er reguleret i Ligningslovens § 31 som LINK 

Generelt gælder, at der ikke er fradrag for ny viden og uddannelse i personlig virksomhed, men kun for nødvendigt viderekursus til eksisterende uddannelse.

Det betyder f.eks. at der ikke er fradrag for et kursus i neglemanicure for en frisør, da negle ikke hører under frisøruddannelsen, men - der er fradrag for relevant opfølgningskursus i hårfarvning for frisøren.

I selskabsform er skat dog gået over til, at se ejer som egentlig ansat, og dermed give fradrag for for selskabet, uden det medfører skat for ejeren/den ansatte, forudsat det ikke kan ses som havende et personligt formål.

Man skal være ejer i selskabet, og man kan så få uddannelsen som bruttoløns ordning = selskabet har fradrag og man sparer dermed den personlige skat, som ellers ville falde, hvis man skulle hæve løn til uddannelsen. 

Det forudsætter man er ansat - for at det er et personaleforhold som gør, at man falder ind under ligningslovens § 31 - og den samlede løb og betaling for uddannelsen - skal så afspejle arbejdsindsatsen - Det kan ske som tillæg til lønnen - så længe det dækker over en løn der svarer til arbejdsindsatsen - eller ved bruttoløns ordninger, at man går ned i løn med et beløb der svarer til den udgift selskabet påtager sig.

Skattestyrelsen har til uddybning skriftligt svaret mig:

For at der kan gives fradrag for udgifter til uddannelse i en virksomhed skal der være tale om en erhvervsmæssig driftsudgift, der kan knyttes til virksomhedens indkomst.
Det gælder uanset om det er et selskab eller anden 
form for virksomhed.
Der er altid tale om en konkret vurdering, som mine kolleger kan hjælpe videre med på telefon 72 22 28 82.

Og henviste til bla.a. denne - hvor der er ekstra opmærksomhed netop op sammenfald ejer/beslutningstager og modtager

https://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2293196&chk=216701...

Udgifter til faglige kurser og øvrig uddannelse for en virksomheds ansatte anses som udgangspunkt for fradragsberettigede driftsudgifter i virksomheden. Se SL § 6, stk. 1, litra a. Det er en betingelse, at indholdet og omfanget af kurset/uddannelsen knytter sig tæt til virksomhedens evne til at tjene penge (indkomsterhvervelse) og er relevant for den ansattes arbejde i virksomheden. Dette gælder generelt, men udgør et særligt fokus, når den erhvervsdrivende og den ansatte er nært knyttede til hinanden og dermed kan have sammenfaldende interesser.

Den erhvervsdrivende mv. kan som udgangspunkt trække udgifter til personalets uddannelse fra som driftsudgifter efter SL § 6, stk. 1, litra a. Om den ansatte skal beskattes af værdien af den modtagne uddannelse afgøres i det konkrete tilfælde.


BDO beskriver her i link, at bruttolønsordningen skal være reel aftale om ÆNDRING af lønnen og indebære en reel fremadrettet nedgang i den kontante løn - og nedgangen skal være fast over hele aftale perioden.

Hvis et gode må anvendes privat af medarbejderen, bliver virksomheden begrænset i sin momsfradragsret for udgiften. Dette vil ofte ske på baggrund af et skøn.

Hvis Skattestyrelsen anser betaling som betaling af privat udgift = udlodning eller lønindtægt, skal det beskattes. Det afgøres ud fra en konkret vurdering, så vil du i selskabsform, lade selskabet betale ny uddannelse, så enten få skriftlig bedømmelse fra en revisor eller - Bed om bindende svar fra skat - alt andet kan være dyrt.

Man skal også være opmærksom på, at man - hvis man er nystiftet med selskabet til formålet - så fortabes egenkapitalen naturligvis, og man skal holde generalforsamling og tage korrekt seriøs stilling til dennes genetablering.
I IVS form skal der være 40.000 kr samlet bundet kapital per 15/4-2021 - og dermed jo ikke samlet underskud frem dertil. 

Endeligt skal man sikre sig, at man kan få en bankkonto, hvis selskabets første år peger på underskud.

Man kan også blive klogere HER I LINK TIL SKAT med citat:
Et kursus må heller ikke have karakter af videreuddannelse. I så fald kan udgiften ikke fratrækkes, fordi den vedrører virksomhedens indkomstgrundlag eller etablering af et nyt.

Skat erhverv har skriftligt givet mig følgende svar som stadigt mest peger på NEJ
Såfremt hovedaktionæren tager en videreuddannelse og lader selskabet betale for uddannelsen, vil hovedaktionæren som udgangspunkt blive beskattet af udgiften som maskeret udbytte og der vil ikke være fradragsret i selskabet. 
Der kan være tale om yderligere løn, som hovedaktionæren beskattes af og selskabet får fradrag for, men det kræver at der foregår en aktivitet i selskabet og at lønnen ikke større end, hvad der normalt vil udbetales en fremmed direktør for samme arbejde.
------------------------------

Denne afgørelse fra skat kommer ind på spørgsmålet, i bindende svar - dog ansættes en anden, lønnet, direktør under orloven i dette fald, og dermed var direktøren jo ikke eneste ansatte under uddannelsen og - nyansættelsen viste selskabets behov - ligesom det må have været i aktiv drift med visse indtægter, der både kunne lønne ny adm.dir og betale uddannelse.

BRUTTOLØNSORDNING hvor den ansatte går ned i løn, imod arbejdsgiver betaler uddannelse, er gennemgået godt af BDO i LINK her

------------------------------

Her følger en samtale mellem en spørger - og @skattefar - en revisor kyndig spørger, som sjovt nok vælger @skattefar - formentlig for at få et hurtigt svar


"@AAftenbakke

Hej igen :). I forlængelse af mit tidligere spørgsmål, er der så nogen øvre grænse for hvor stort et beløb der kan fradrages når selskabet betaler uddannelse for ejeren i henhold til Ligningslovens § 31? Er der altid fradrag for selskabet når betalingen er skattefri for modtager?
7:51 AM - 2 Jun 2019

@Skattefar
Replying to @AAftenbakke
Nej, der er ikke ingen beløbsmæssig grænse.
Der er altid fradrag for udgiften, uanset om det er løn eller uddannelse, der bliver betalt for. Spørgsmålet er om, det er skattepligtigt eller skattefrit for modtageren.^Simone

@AAftenbakke
Tak for svar. Så jeg kan altså I princippet starte et selskab, ansætte mig selv, og så bruge de første 5 år på at tage en erhvervsrelateret videreuddannelse på selskabets regning, med fuldt fradrag for selskabet og skattefrihed for mig?


@Skattefar
Som udgangspunkt ja.
Men hvis Skattestyrelsen anser betaling som betaling af privat udgift = udlodning eller lønindtægt, skal det beskattes. (Svar er som altid vejledende)
Det afgøres ud fra en konkret vurdering. Du kan anmode om et bindende svar, hvis du ønsker en afgørelse
---------------------
Og endeligt svar fra Skattestyrelsen til mig selv:

Hej John:
Det vil altid være en konkret vurdering om, der er tale om en uddannelse, der skal beskattes ved modtageren. Dette afhænger af omstændighederne. Der må således ikke ske modregning i lønnen ved betaling af en uddannelse.


Hvis der er tale om en driftsomkostning for et selskab, er dette fradragsberettiget, men dette afgøres også efter en konkret vurdering. 

Udlodninger er således ikke fradragsberettigede. Hvis der ikke er nogen aktivitet i selskabet, er der ikke tale om en driftsomkostning. 


KONKLUSION FOR MIG, HVIS DU ER SPOR I TVIVL ER - KØB BINDENDE SVAR FRA SKAT HVIS DU SOM SELSKABSEJER VIL PRØVE AT GÅ NED AF DEN VEJ.
'

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

Søg i denne blog