torsdag den 18. januar 2018

25% opsparingsreserve ved årsafslutning i IVS


Lad mig lige starte med, at der tilsyneladende er flertal for ny lov om IVS fra 2019. forslaget er ikke fremsat endnu (skriver 15(10-2018)

Det går ud på stop for stiftelse af nye IVS samt at, alle eksisterende, inden udgangen af 2020 skal have opsparet en bunden reserve på samme beløb som ApS selskaber skal stiftes med.
Der er samtidigt forslag om, at ApS kravet skal sættes ned fra 50.000 kr til 40.000 kr.

Det betyder, hvis loven vedtages, at alle eksisterende IVS skal opspare 40.000 kr samlet reserve inden udgangen af 2020.

Det kan gøres ved at tilføre kapital (så kunne man lige så godt have stiftet ApS) eller ved at årets overskud efter skat føres over til bunden reserve. For at føre 40.000 kr over, kræves i runde tal 50.000 kr overskud før skat.


Indtil loven vedtages, kan du her læse hvad kravet er til IVS selskaber:

Et IVS har, i modsætning til ApS, et tilknyttet krav - om opsparing af minimum 25% af årets overskud. Opsparingen skal fortsætte, indtil selskabkapitalen og den bundne opsparede reserve rammer 50.000 kr, hvorefter Iværksætterselskabet kan omregistreres til et ApS.

Bemærk at det er KAN omregistreres til ApS. Det er ikke et krav. Det er fuldt lovligt blot at fortsætte som IVS med denne kapital på nu mindste 50.000 kr.

En omregistrering kræver en autoriseret / godkendt revisor erklæring og vil ofte koste omkring 4-8.000 kr. Fordelen vil kunne være, at mange ser venligere på ApS end på IVS. 

Eventuel løn til dig selv, andre ejere eller ansatte går naturligvis fra resultatet og er fuldt lovligt, selvom der endnu ikke er afsat noget til bundet opsparings-reserve. Kravet om opsparing af 25% af overskuddet påvirker derfor på ingen måde retten til almindelig løn til ansatte og ejere.

Det er frivilligt om der afsættes mere end 25%

Den bundne reserve kan ikke anvendes til andet end at forhøje selskabskapitalen. 

Reserven kan således ikke anvendes til udbytte, og det er heller ikke muligt at modregne eventuelle underskud i denne reserve.

Der må dermed IKKE udbetales udbytte til ejerne (inkl. et evt holdingselskab) før reserven er opbygget til disse mindst 50.000 kr.

Det medfører, at selv om, at der skulle være frie reserver i selskabet, i form af overført overskud, må disse frie reserver ikke udloddes som udbytte, før den bundne reserve sammen med selskabskapitalen udgør mindst 50.000 kr

Overførslen til denne reserve foretages først efter en årsafslutning, da den naturligvis ikke må påvirke resultatet til skat.

Først afslutter du regnskabsåret og finder resultat før skat.


Så afsætter du skatten, med 22% som går fra overskud til resultat efter skat. 

Har du underskud, øger skatten alt andet lige resultat efter skat, men det har ikke med dette indlæg at gøre, da der jo kun er krav om henlæggelse ved overskud.

Dette nævner jeg alene fordi, jeg ser alt for mange IVS som har underskud, og derfor slet ikke beregner skatten men blot skriver samme resultat før og efter skat ved underskud. Man bør beregne skatten, også ved underskud. Skatten kan modregnes fremtidige år og bør ikke blive glemt, lige som den jo har indflydelse på egenkapitalen, uanset hvad.

Du får så i alle fald selskabets resultat efter skat. Det er det, du bruger til de 25% af overskuddet som skal henlægges til en opsparings-reserve i et IVS, indtil den samlede bundne kapital udgør 50.000 kr

Den såkaldte "opsparings-reserve" er en bunden reserve. Den skal fremgå af både bogføring og årsregnskab. Tidl i gamle § 56 i årsregnskabsloven skulle det ske under egenkapitalen eller som minimum under en note.

I den nye årsregnskabslov § 31 skal Resultatdisponeringen skal fremover placeres i umiddelbar tilknytning til resultatopgørelsen. Overførsel til bunden reserve for Iværksætterselskaber (25% mindst men frivilligt også mere muligt) skal fremgå i TILKNYTNING til resultatopgørelsen.

Fordelingen af årets resultat må ikke indgå i selve resultatopgørelsen, da fordelingen ikke er en omkostning. Fordelingen skal blot vises i direkte tilknytning til resultatopgørelsen.

Det er der hvor ledelsens forslag til beslutning om anvendelse af virksomhedens overskud eller dækning af underskud skal placeres i tilknytning til resultatopgørelsen - samme sted hvor ledelsens forslag til udbytte skal fremgå.

Det skal altid fremgå hvor stort et beløb der bliver henlagt til den "bundne reserve" for Iværksætterselskabet og årets bevægelse i denne forbindelse, også for mikrovirksomheder er henlægger til bunde opskrivningsreserve.

Der må være en stramning, da virksomheder i regnskabsklasse B således ikke fremover blot kan vise resultatdisponeringen i egenkapitalopgørelsen eller i en note. Se også Beierholms fine gennemgang  side 104 og 105 i LINK

Resultatdisponeringen skal således fremover placeres i umiddelbar tilknytning til resultatopgørelsen

Lav som minimum altid en egen konto i kontoplanen lige under selskabskapitalen i egenkapitalen, så den viser den bundne opsparings-reserve i dit IVS og vise denne post i årsrapporten så du både har oprindelig selskabskapital, overført til opskrivningsreserve og samlet hvad der så ellers er overført af resultat til egenkapital.

Så vil det være klart, at det er denne reserve  f.eks kan overføres til selskabskapitalen ved en evt. omdannelse til ApS, ligesom det så klart vil fremgå, at man har hensat de lovpligtige 25% (eller mere hvis man vil) til bunden reserve. 


Når du afslutter året i dit regnskabsprogram, flyttes årets resterende overskud i øvrigt så af programmet ind i egenkapitalen i status - og vil være fri reserve.

DA DISSE REGLER OG ÆNDRING AF ÅRSREGNSKABSLOVEN PÅ NETOP RESULTATDISPONERINGEN ER SÅ NY, VIL JEG ALTID TILRÅDE NYE IVS AT LADE EN REVISOR CHECKE PLACERINGEN


Vil du læse mere om IVS så kunne du overveje E-bogen IVS eller paperback versionen
KLIK PÅ BILLEDET FOR LINK TIL KØB AF E-BOG ELLER PAPERBACK HOS SAXO

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

venlig hilsen John Hannover

SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

mandag den 15. januar 2018

Beløbsgrænser 2018


Takster og satser 2018  
   
Am bidrag 8 pct
Bundskat 11,15%
Topskat 15%
Sundhedsbidrag 1%
Gennemsnitlig kommuneskat 24,9%
Kirkeskat 0,7%
Bundgrænse topskat efter at AM-bidrag er trukket kr. 498.900
Bundgrænse topskat før AM bidrag er trukket kr. 542.283
Skatteloft, personlig indkomst 52,02%
Skatteloft  positiv nettokapitalindkomst 42,00%
Personfradrag personer over 18 kr. 46.000,00
Personfradrag personer under 18 kr. 34.500,00
Skat af aktieindkomst 27 - 42%
Progressionsgrænse aktieindkomst for 27/42% beskatning kr. 52.900,00
Bundgrænse øvrige lønmodtager udgifter ligningsmæssigt fradrag kr. 6.100,00
Pension  
Indbetaling til alderspension op til 5 år før pensionsalder kr. 5.100,00
Indbetaling til alderspension 5 sidste år før pensionsalder kr. 46.000,00
Indbetaling på ratepension kr. 54.500,00
Opfyldningsfradrag pensioner tegnet for mindst 10 år kr. 50.400,00
Link til skat om de forskellige pensionsformer http://skat.dk/skat.aspx?oId=2234742
Meget mere om pension til selvstændige http://finansiel.blogspot.dk/2017/12/selvstndiges-pension.html
Personalegoder    
Personalegoder - med konkret sammenhæng med arbejdet (bagatelgrænse) 6.100 kr.
Personalegoder - uden konkret sammenhæng til arbejdet (bagatelgrænse) 1.100 kr.
Værdi af fri bil (beregnes af mindst) 160.000 kr.
Værdi af fri bil (bilens værdi indtil 300.000 kr.) 25%
Værdi af fri bil (bilens værdi over 300.000 kr.) 20%
Værdi af fri telefon 2.800 kr.
Diverse  
Gaver til velgørende formål kr. 15.900
Straksafskrivning småaktiver kr. 13.500
Diæter & rejsegodtgørelse  
Kostgodtgørelse for andre lønmodtagere pr. døgn kr. 498
Tillæg, særlige lande kr. 156
Logigodtgørelse kr. 214
Befordringsfradrag  
Befordring mellem hjem og arbejde (over 24 km og op til 120 km frem og tilbage) kr. 1,04
Befordring mellem hjem og arbejde (over 120 km) kr. 0,97
Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster
.
SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

fredag den 12. januar 2018

Excel er IKKE godt som regnskabsprogram


Der er stadig en del, som benytter EXCEL til deres bogføring. Årsagerne er flere. For nogle handler det om at spare penge og om at en del føler de kan EXCEL rigtigt godt, og ser det som eneste enkle regnskab.

Det ændrer intet ved, at excel absolut ikke er godt til regnskabsprogram, hverken for personlig virksomhed eller som selskab. Det kan være glimrende til budgetter, kontroller, grafer og MEGET andet, men ikke til den daglige bogføring og årsregnskab.

Bogføringsloven som skal overholdes, er lovmæssigt del af de erhvervsretslige love. Manglende overholdelse af bogføringsloven er strafbart og - i groveste fald, op til fængselsstraf.

Skat har ikke egen lov for bogføring - men i bemærkninger til loven fremgår;

ændringer af skatteansættelsen,
  • der understøttet af domstolenes og landsskatterettens praksis kan ske,
  • hvis regler for transaktionsspor og bilag efter bogføringsloven samt skatte- og afgiftslovgivningen ikke overholdes:

SKATS sanktionsmuligheder er beskrevet som:

Det viser jo, helt som det er kendt fra praksis, at brugen af et program (som excel eller andet) der ikke har fuldt transaktionsspor men kan ændres gennem alt tid bagud - understøtter SKAT`s adgang til, at ændre skatteansættelsen. Det vil i sagens natur generelt være i opadgående retning.

Jeg ved godt man kan oprette et utal af formler hvor bogføring sker som dobbelt bogføring i både drift og status, og man kan lave formler til moms MEN

Der er i dag SÅ mange gode regnskabsprogrammer, fra gratis til "ikke dyre" og disse er så langt bedre til at klare dobbeltbogføring.

Dobbeltbogføring = at indtægter og udgifter som udgangspunk t findes i DRIFTSREGNSKABET, mens den ændring i beholding der kommer, når man betaler eller modtager penge mm, sker i STATUS i en og samme bogføring og at hver enkelt bogføring balancerer med lige meget på hver side af kredit debet.

Regnskabsprogrammer er skabt til selv at protestere, hvis nogen bogføres uden er der balance.


Det betyder ikke, at jeg mener, at alle programmer i dag sikrer mod fejl, misforståelser troen på, at noget kan trækkes fra og der er også udgifter som ikke giver fradrag, men regnskabsprogrammer støtter langt bedre korrekt bogføring end EXCEL.

Jeg synes stadigt nybegyndere gør klogt i at få "afluset" regnskabet hos en "kyndig" inden det afleveres. Man kan også, på mange biblioteker, ganske gratis bestille min bog "Introduktion til regnskab"  hjem, ligesom man også for små penge selv kan anskaffe sig den. 
Hvad man vælger er ikke afgørende, men det er altid en god ide, at sætte sig lidt ind i regnskab, selv med de mange automatiske funktioner programmerne i dag har. 

Momssiden er også så langt bedre understøttet i regnskabsprogrammer som direkte selv klarer salgsmoms, købsmoms og har indbygget importmoms ved køb af både varer og ydelser, fra EU og fra uden for

Hermed får man generelt de korrekte tal for angivelse af alle typer moms og programmer angiver normalt også hvis, der skal yderligere tal ind i momsrubrikkerne A B og C.

Det gør EXCEL ikke, og meget få kan lave automatiker der sikrer alt dette.


Endelig har EXCEL ikke nogen tilknytning direkte til bankkonti, webshops, kasseapparat, bilagsscan med og uden automatisk tekst/tal-genkendelse og meget andet, men det er jo mere af ren praktisk karakter.

Transaktionssporet er meget væsentlig ved enhver kontrol. Det er et spor hvor man kan følge sammenhængen mellem alle transaktioner (at det som går i debit drift går i modkonto status kredit, og evt videre fra tilgodehavende til betalt mm)

Kontrolsporet er også langt bedre afdækket af et regnskabsprogram end man nogensinde opnår i EXCEL.

Endeligt sikrer regnskabsprogrammer normalt imod, at brugeren bare sletter posteringer eller ændrer eksisterende, uden dette kan spores i programmet. Det gælder også f.eks. Dinero, hvor der altid laves en sporbar postering, hvis man vælger at slette noget.

Bogføringslovens loven siger lidt om transaktionsspor og kontrolspor:
§ 3. Som regnskabsmateriale anses
1) registreringer, herunder transaktionssporet, jf. § 4, stk. 1,
§ 4. Ved transaktionssporet forstås den sammenhæng, der er mellem de enkelte registreringer og den bogføringspligtiges årsregnskab, skatte- eller afgiftsopgørelse, tilskudsregnskab eller tilsvarende regnskabsopstilling, der skal udarbejdes i henhold til lovgivning.
Stk. 2. Ved kontrolsporet forstås de oplysninger, der dokumenterer registreringernes rigtighed.

Er der orden i transaktions og kontrolspor, så vil man stå langt bedre ved en skattekontrol.

De sikrer, at SKAT ved kontrol kan konstatere, om alle posteringer faktisk er med i regnskabet, og hvad disse er sammensat af. 

Disse "spor" udgør således en vigtig del af den samlede dokumentation for, at udgiften er afholdt korrekt OG dermed undgår man langt lettere, at SKAT selv må ansætte resultater.

SKATS egen krav tekst er også lysende klar:

"Bogføringen skal tilrettelægges og gennemføres efter god bogføringsskik, der passer til virksomhedens art og omfang, samt sikre at bogførings- og regnskabsmateriale ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, eller at der sker fejl og misbrug.
Hvis der ændres i bogførings- og regnskabsmaterialet, skal både det oprindelige indhold og indholdet af ændringen tydeligt fremgå af bogførings- og regnskabsmaterialet."


Det fremgår så også klart af regnskabslovens krav, både før og efter evt. ny lov om digital bogføring:

§6 i Bogføringsloven:

§ 6. Bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyn til virksomhedens art og omfang. Desuden skal bogføringen tilrettelægges og udføres således, at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.

Stk. 2. Rettes regnskabsmaterialet, skal såvel det oprindelige indhold som indholdet af ændringen tydeligt fremgå af materialet.

Excel kan ikke overholde bogføringsloven.  F.eks, kan en faktura slettes helt uden spor hvis man ikke "gider" rykke for pengene - og ens kunde har stadigt fakturaen med moms til fradrag. I et regnskabsprogram vil en sådan sletning efterlade spor.
Bilagsrækkefølgen kan ændres med copy/past. - Datering og bilagsnummer superlet ændret osv - og alt det vil kunne være mod SKAT´s regler og betyde forkastning af et Excel regnskab.

Jeg vil ikke kaste mig ud i anbefaling af det ene eller andet regnskabsprogram. Der er mange der er gode. Der er mig bekendt kun ET som kan benyttes gratis, uanset omsætning og uden tidsbegrænsning, nemlig Dinero, men fælles for alle er, at det generelt er en god ide at benytte betalt version. Den vil give adgang til flere funktioner og support mm.

Mit råd er altid, at med mindre ens bogholder eller revisor specifikt beder en benyttet et bestemt regnskabsprogram så bør man, også for selv at få viden om programmerne, som minimum tilmelde sig to eller tre programmer i den gratis prøveperiode de alle har


Her efter bogfører man i en kort periode alle transaktioner i disse programmer sideløbende. Det ekstra arbejde vil normalt let opveje det sure ved at have valgt et program ikke følte dækkede.

På den måde vil man normalt meget hurtigt vide, hvilket program der bedst dækker de behov man har, og hvilket der bedst passer ens temperament. 


Jeg ville vælge 2 eller 3 mellem:
www,dinero.dk
www.billy.dk 
www.e-conomic.dk
http://www.uniconta.com/da/  
men der adskillige andre fine programmer

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

mandag den 8. januar 2018

Selskabsloven - Ændringer på vej



Der arbejdes på ændringer i selskabsloven. Lovforslaget forventes fremsat til marts 2018 og, hvis det vedtages, forventes det i kraft 1. juli 2018. Her link til Beierholm

Der arbejdes sideløbende i flere sammenhæng på gennemgang af Iværksætterselskaber IVS forhold, herunder kapitalstørrelse ved stiftelse og evt. ændringer til imødegåelse af de alt for mange tvangslukninger af IVS m.m. Om dette kan indarbejdes i lovforslaget må vi afvente og se, det virker ikke rigtigt til det.


Lovforslaget synes i alle tilfælde at ville indeholde:

Nedsættelse af kapitalkrav til Aktieselskaber fra 500.000 kr til 400.000 kr.

Erhvervsstyrelsen mener det vil lette muligheden for ny-etablering af A/S samt til at omdanne ApS til A/S, herunder IVS ormregistreringer til ApS og videre til A/S.

Med mindre der kommer nyt til, kan IVS dog kun omregistreres til ApS, og det vil så siden være ApS der omdannes til et A/S.

Omregistrering af IVS til ApS kræver erklæring fra godkendt/autoriseret revisor i forhold til kapitalens tilstedeværelse (selskabslovens pkt 357 c stk 2)

Omdannelse af anpartsselskab til aktieselskab kræver så i sin tur stadigt erklæring fra godkendt/autoriseret revisor (selskabslovens § 319)

I lovforslaget virker det nyt, at man ved omregistrering fra IVS til ApS kan indskyde andet end kontanter (aktiver som apportindskud) - dog stadigt via erklæring/vurderingsberetning fra godkendt /autoriseret revisor.

Erhvervsstyrelsen beskriver det som en "præcisering" og det må pege på, at dette hele tiden har været gældende. 

Der kan indskydes aktiver ved vurderingsberigtigelse fra revisor som apportstiftelse i eksisterende IVS for omregistrering. Er kapitalen alene 1 krone og opskrivningsreserven er 0 kr, så kan der ved godkendt indskydelse af aktiver for 49.999 kr omregistreres til ApS
(ganske som man fra starten kunne have stiftet ApS hvis man havde disse aktiver fra start)


Det nedsatte kapitalkrav til A/S vil give disse mulighed for at nedsætte kapitalen helt efter de bestående regler. 

Endeligt indeholder ændringerne forhold omkring register for reelle ejer.

Idag skal selskaber først stiftes og registreres, og først derefter kan reelle ejere registreres.

Det er naturligvis en åben ladeport til forglemmelser, og jeg har ved flere møder med jurister i styrelsen slået kraftigt til lyd for, at ALLE registreringer, legale ejere, reelle ejere mm skal ske direkte i registreringen, ligesom jeg gerne så, at der var meget klare procedurer for at huske stiftere på lovpligtige forhold omkring momsregistrering, oprettelse af erhvervskonto som Nemkonto i bank, lovpligtig arbejdsskade forsikring samt tilmelding af en E-mail adresse der jævnligt checkes - til selskabets lovpligtige digitale postkasse..

Alt det netop for at undgå, at selskaber unødigt sendes til tvangsopløsning.

Lovforslaget indeholder så netop også mulighed for, at selskabsstyrelsen skal kunne sende selskaber til tvangsopløsning, hvis der ikke registreres reelle ejere. Det har mange ment var tilfældet allerede idag, men den mulighed foreligger faktisk ikke, før dette forslag forventligt vedtages.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

fredag den 5. januar 2018

Inkasso og rykkergebyrer




Der er mange der har problemer med inkasso, eller føler deres inkasso selskab yder dårlig service. Der er både gode og mindre gode inkasso selskaber, men ofte ligger fejlen i manglede viden hos den der sender et tilgodehavende til inkasso. 

LAD OS FØRST SE HVAD DU KAN GØRE FOR IKKE AT BRUGE TOMME KRÆFTER PÅ AT RODE MED INKASSO:
  1. Send IKKE til til inkasso hvis din kunde har protesteret imod din regning. Det er ikke sådan, at alle protester gør inkasso umuligt, for er det alene formålet, at forhindre noget sendes til inkasso, så holder en sådan protest ikke, MEN: Er der en rettidig protest, så vil inkasso generelt ikke være vejen.
  2. Lav supertydelige og korte skriftlige aftaler. Beskriv helt tydeligt hvad der skal leveres og hvornår. Jo mere klar aftale, jo lettere at afgøre, om en protest kan være helt urimelig.
  3. Lav ikke mundtlige aftaler eller aftaler via SMS, facebook osv - Lav en egentlig skriftlig aftale
  4. Få aftalen bekræftet af din kunde, via email eller tilsvarende. Kunder der ikke vil bruge tid på at bekræfte en klar kontrakt, er ofte kunder du skal holde dig fra.
  5. Vær lydhør overfor, om din kunde faktisk kan have ret i en protest og ret op på fejl
  6. Ved tvivl, overvej kompromis hvor du og kunden mødes et sted på midten.
  7. Har du udført korrekt arbejde eller leveret korrekt vare til tiden efter den indgåede aftale og kunden så ikke betaler, SÅ må du gå efter inkasso. En del kunder betaler så allerede når besked om, at sagen nu overgives til inkasso, alene for ikke at blive noteret i f.eks. RKI 
  8. Kreditvurder din kunde. Det er ikke en god ide at give større kredit til nogen, du ikke kan se regnskaber på og f.eks. ikke til nye selskaber med måske kun 1 krone i selskabskapital. Sig hellere nej til en tvivlsom ordre eller bed om forskudsbetaling eller aftal delbetalinger efterhånden som du udfører arbejdet.

Her har du i kort form de minimumkrav der skal være overholdt for at oversende til inkasso:

  • Du har sendt mindst én rykker, der opfylder lovgivningens krav om 10 dages betalingsfrist.
  • Fristen for betaling er overskredet
  • Den sidste rykker indeholder et inkassovarsel
  • Debitor (skyldneren) ikke er uenig i, at han skylder dig penge eller i gældens størrelse.

RYKKERGEBYR REGLER:


Første rykker må sendes straks efter den dato du har angivet som forfaldsdato og, du må opkræve rykkergebyr lige fra første rykker.

Herefter gælder
  • Du må opkræve op til 100 kroner (momsfrit) pr. rykker
  • Du må maksimalt opkræve gebyr for tre rykkere pr. faktura
  • Du skal give en betalingsfrist på minimum ti dage for hver rykker, hvis du opkræver gebyr

De lidt "langhårede" regler for inkasso fremgår bla.a. af inkassolovens § 10 og 11:

§ 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger med henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være sendt en påkravskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og den i stk. 3 nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.
Stk. 2. I påkravskrivelsen skal tydeligt angives alle oplysninger, som er nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.
Stk. 3. I påkravskrivelsen skal angives en frist, inden for hvilken skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger, hvorved der påføres skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravskrivelsen.
§ 11. Uanset § 10 kan der iværksættes retslige skridt mod skyldneren med henblik på inddrivelse, i det omfang overholdelse af denne bestemmelse vil medføre en nærliggende risiko for, at fordringen ellers ikke vil kunne inddrives.


Hele Inkassoloven kan læses i DETTE LINK 

DU BØR ALTID HENVENDE DIG TIL ET SELSKAB, DER ER AUTORISERET TIL AT GENNEMFØRE INKASSO, MEN HER ER LIDT GENERELLE REGLER.

Her er lidt om hvorledes en inkasso generelt skal gennemføres, og hvordan man  må kontakte private personer i forbindelse med inkasso, nemlig:

  • Du skal inden du overgiver noget til inkasso have forholdt dig seriøst til eventuelle indsigelser fra den der skylder dig penge, og have svaret på disse
  • De skridt du foretager dig ved inkassohandling skal foretages så "lempelige som muligt"
  • Du må kun lade faktisk forfaldne beløb inkassere.
  • Skulle skyldner komme under gældssanering, konkurs eller tilsvarende, så skal du indstille inddrivelsen via inkasso.
  • Din inkasso må ikke offentliggøres, heller ikke ved at du skriver INKASSO uden på kuverten eller på anden måde der kan hænge skyldner ud så tidligt i processen.
  • Du må ikke i en inkasso true med at nu ryger sagen til fogedretten, med mindre der f.eks. ER underskrevet et forlig, en skyldnererklæring, oprette et gældsbrev eller tilsvarende.
  • Derimod må du foretage indberetning til et debitorregister så som f.eks. RKI hvis skyldner IKKE har gjort indsigelse imod kravet, uanset indsigelse måtte være givet skriftligt eller mundtligt. Er der gjort indsigelse, er det ikke en simpel inkasso og der må ikke indberettes.
  • Personlig henvendelse til privatpersoner som skyldnere må kun ske hvis skyldner selv har anmodet om det, eller skylder træffes på offentlige steder - eller på skyldners bopæl i hverdage mellem 08:00 og 21:00 og lørdage fra 8:00 til 16:00.Juleaftensdag, nytårsdag og Grundlovsdag er undtaget og, du må ikke  henvende dig på skyldners arbejdsplads.
Der er inkasso selskaber der kører betalt inkasso, hvor man ofte har aftale om en række services og hvor man betaler inkassoselskabet penge, hvis ikke skyldner viser sig at kunne betale, og også mange der har en "no cure no pay" ordning, ofte med mindre service og normalt med regler for, hvornår en sag (f.eks ved uenighed) overgår til betalt service.

Det er vigtigt at være opmærksom på disse grænser og, hvis man bliver bekendt med en tvist omkring noget man har sendt til inkasso, at man straks gør inkasso selskabet opmærksom på det, så man kan stoppe en proces, hvis man ikke ønsker at betale for at få sagen ført ved retten.

Er der en uenighed og benytter man advokat/inkassoselskaber til en sådan, så koster det helt generelt. Her KAN man selv føre en del sager ved retten, hvis man har lidt viden om processen og, først og fremmest, har stensikre aftaler der gør, at man ser sagen som helt ligetil for retten. Det kan så, efter visse grænser, køres af en selv som småsag som i DETTE LINK. 

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

Søg i denne blog