Takster og satser 2018 | ||
Am bidrag | 8 pct | |
Bundskat | 11,15% | |
Topskat | 15% | |
Sundhedsbidrag | 1% | |
Gennemsnitlig kommuneskat | 24,9% | |
Kirkeskat | 0,7% | |
Bundgrænse topskat efter at AM-bidrag er trukket | kr. 498.900 | |
Bundgrænse topskat før AM bidrag er trukket | kr. 542.283 | |
Skatteloft, personlig indkomst | 52,02% | |
Skatteloft positiv nettokapitalindkomst | 42,00% | |
Personfradrag personer over 18 | kr. 46.000,00 | |
Personfradrag personer under 18 | kr. 34.500,00 | |
Skat af aktieindkomst | 27 - 42% | |
Progressionsgrænse aktieindkomst for 27/42% beskatning | kr. 52.900,00 | |
Bundgrænse øvrige lønmodtager udgifter ligningsmæssigt fradrag | kr. 6.100,00 | |
Pension | ||
Indbetaling til alderspension op til 5 år før pensionsalder | kr. 5.100,00 | |
Indbetaling til alderspension 5 sidste år før pensionsalder | kr. 46.000,00 | |
Indbetaling på ratepension | kr. 54.500,00 | |
Opfyldningsfradrag pensioner tegnet for mindst 10 år | kr. 50.400,00 | |
Link til skat om de forskellige pensionsformer | http://skat.dk/skat.aspx?oId=2234742 | |
Meget mere om pension til selvstændige | http://finansiel.blogspot.dk/2017/12/selvstndiges-pension.html | |
Personalegoder | ||
Personalegoder - med konkret sammenhæng med arbejdet (bagatelgrænse) | 6.100 kr. | |
Personalegoder - uden konkret sammenhæng til arbejdet (bagatelgrænse) | 1.100 kr. | |
Værdi af fri bil (beregnes af mindst) | 160.000 kr. | |
Værdi af fri bil (bilens værdi indtil 300.000 kr.) | 25% | |
Værdi af fri bil (bilens værdi over 300.000 kr.) | 20% | |
Værdi af fri telefon | 2.800 kr. | |
Diverse | ||
Gaver til velgørende formål | kr. 15.900 | |
Straksafskrivning småaktiver | kr. 13.500 | |
Diæter & rejsegodtgørelse | ||
Kostgodtgørelse for andre lønmodtagere pr. døgn | kr. 498 | |
Tillæg, særlige lande | kr. 156 | |
Logigodtgørelse | kr. 214 | |
Befordringsfradrag | ||
Befordring mellem hjem og arbejde (over 24 km og op til 120 km frem og tilbage) | kr. 1,04 | |
Befordring mellem hjem og arbejde (over 120 km) | kr. 0,97 |
mandag den 15. januar 2018
Beløbsgrænser 2018
fredag den 12. januar 2018
Excel er IKKE godt som regnskabsprogram
Der er stadig en del, som benytter EXCEL til deres bogføring. Årsagerne er flere. For nogle handler det om at spare penge og om at en del føler de kan EXCEL rigtigt godt, og ser det som eneste enkle regnskab.
Det ændrer intet ved, at excel absolut ikke er godt til regnskabsprogram, hverken for personlig virksomhed eller som selskab. Det kan være glimrende til budgetter, kontroller, grafer og MEGET andet, men ikke til den daglige bogføring og årsregnskab.
Skat har ikke egen lov for bogføring - men i bemærkninger til loven fremgår;
ændringer af skatteansættelsen,
- der understøttet af domstolenes og landsskatterettens praksis kan ske,
- hvis regler for transaktionsspor og bilag efter bogføringsloven samt skatte- og afgiftslovgivningen ikke overholdes:
- Afskæring af TastSelv (A.C.2.1.4.1)
- Tvangsbøder (A.C.2.1.4.2)
- Skattetillæg (A.C.2.1.4.3)
- Skønsmæssig ansættelse (A.C.2.1.4.4)
- Revisorpålæg (A.C.2.1.4.5)
Jeg ved godt man kan oprette et utal af formler hvor bogføring sker som dobbelt bogføring i både drift og status, og man kan lave formler til moms MEN
Der er i dag SÅ mange gode regnskabsprogrammer, fra gratis til "ikke dyre" og disse er så langt bedre til at klare dobbeltbogføring.
Dobbeltbogføring = at indtægter og udgifter som udgangspunk t findes i DRIFTSREGNSKABET, mens den ændring i beholding der kommer, når man betaler eller modtager penge mm, sker i STATUS i en og samme bogføring og at hver enkelt bogføring balancerer med lige meget på hver side af kredit debet.
Regnskabsprogrammer er skabt til selv at protestere, hvis nogen bogføres uden er der balance.
Det betyder ikke, at jeg mener, at alle programmer i dag sikrer mod fejl, misforståelser troen på, at noget kan trækkes fra og der er også udgifter som ikke giver fradrag, men regnskabsprogrammer støtter langt bedre korrekt bogføring end EXCEL.
Jeg synes stadigt nybegyndere gør klogt i at få "afluset" regnskabet hos en "kyndig" inden det afleveres. Man kan også, på mange biblioteker, ganske gratis bestille min bog "Introduktion til regnskab" hjem, ligesom man også for små penge selv kan anskaffe sig den.
Hvad man vælger er ikke afgørende, men det er altid en god ide, at sætte sig lidt ind i regnskab, selv med de mange automatiske funktioner programmerne i dag har.
Momssiden er også så langt bedre understøttet i regnskabsprogrammer som direkte selv klarer salgsmoms, købsmoms og har indbygget importmoms ved køb af både varer og ydelser, fra EU og fra uden for
Hermed får man generelt de korrekte tal for angivelse af alle typer moms og programmer angiver normalt også hvis, der skal yderligere tal ind i momsrubrikkerne A B og C.
Det gør EXCEL ikke, og meget få kan lave automatiker der sikrer alt dette.
Endelig har EXCEL ikke nogen tilknytning direkte til bankkonti, webshops, kasseapparat, bilagsscan med og uden automatisk tekst/tal-genkendelse og meget andet, men det er jo mere af ren praktisk karakter.
Transaktionssporet er meget væsentlig ved enhver kontrol. Det er et spor hvor man kan følge sammenhængen mellem alle transaktioner (at det som går i debit drift går i modkonto status kredit, og evt videre fra tilgodehavende til betalt mm)
Kontrolsporet er også langt bedre afdækket af et regnskabsprogram end man nogensinde opnår i EXCEL.
Endeligt sikrer regnskabsprogrammer normalt imod, at brugeren bare sletter posteringer eller ændrer eksisterende, uden dette kan spores i programmet. Det gælder også f.eks. Dinero, hvor der altid laves en sporbar postering, hvis man vælger at slette noget.
Bogføringslovens loven siger lidt om transaktionsspor og kontrolspor:
De sikrer, at SKAT ved kontrol kan konstatere, om alle posteringer faktisk er med i regnskabet, og hvad disse er sammensat af.
Disse "spor" udgør således en vigtig del af den samlede dokumentation for, at udgiften er afholdt korrekt OG dermed undgår man langt lettere, at SKAT selv må ansætte resultater.
SKATS egen krav tekst er også lysende klar:
"Bogføringen skal tilrettelægges og gennemføres efter god bogføringsskik, der passer til virksomhedens art og omfang, samt sikre at bogførings- og regnskabsmateriale ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, eller at der sker fejl og misbrug.
Hvis der ændres i bogførings- og regnskabsmaterialet, skal både det oprindelige indhold og indholdet af ændringen tydeligt fremgå af bogførings- og regnskabsmaterialet."
Det fremgår så også klart af regnskabslovens krav, både før og efter evt. ny lov om digital bogføring:
§6 i Bogføringsloven:
§ 6. Bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyn til virksomhedens art og omfang. Desuden skal bogføringen tilrettelægges og udføres således, at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.
Stk. 2. Rettes regnskabsmaterialet, skal såvel det oprindelige indhold som indholdet af ændringen tydeligt fremgå af materialet.
Excel kan ikke overholde bogføringsloven. F.eks, kan en faktura slettes helt uden spor hvis man ikke "gider" rykke for pengene - og ens kunde har stadigt fakturaen med moms til fradrag. I et regnskabsprogram vil en sådan sletning efterlade spor.
Bilagsrækkefølgen kan ændres med copy/past. - Datering og bilagsnummer superlet ændret osv - og alt det vil kunne være mod SKAT´s regler og betyde forkastning af et Excel regnskab.
Jeg vil ikke kaste mig ud i anbefaling af det ene eller andet regnskabsprogram. Der er mange der er gode. Der er mig bekendt kun ET som kan benyttes gratis, uanset omsætning og uden tidsbegrænsning, nemlig Dinero, men fælles for alle er, at det generelt er en god ide at benytte betalt version. Den vil give adgang til flere funktioner og support mm.
Mit råd er altid, at med mindre ens bogholder eller revisor specifikt beder en benyttet et bestemt regnskabsprogram så bør man, også for selv at få viden om programmerne, som minimum tilmelde sig to eller tre programmer i den gratis prøveperiode de alle har
Her efter bogfører man i en kort periode alle transaktioner i disse programmer sideløbende. Det ekstra arbejde vil normalt let opveje det sure ved at have valgt et program ikke følte dækkede.
På den måde vil man normalt meget hurtigt vide, hvilket program der bedst dækker de behov man har, og hvilket der bedst passer ens temperament.
Jeg ville vælge 2 eller 3 mellem:
www,dinero.dk
www.billy.dk
www.e-conomic.dk
http://www.uniconta.com/da/
men der adskillige andre fine programmer
Jeg blogger her bare efter min
bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger
i mine tekster.
HUSK
AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN
I MIN BLOG SOM DETTE LINK
SE
MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO.
MANGE
AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:
”START-UP" Komplet
iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for
virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og
siden som uundværligt opslagsværk
"Grundbog til dig der vil
være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende
skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle
virksomhedsformer - stiftelse og hele driften
”Introduktion Til REGNSKAB” – en
begynderbog om regnskab og bogføring
”Fradrag” Generelt
om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag
"ApS" Alt
om anpartsselskaber
”Personlig virksomhed” Om
at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S
mandag den 8. januar 2018
Selskabsloven - Ændringer på vej
Der arbejdes sideløbende i flere sammenhæng på gennemgang af Iværksætterselskaber IVS forhold, herunder kapitalstørrelse ved stiftelse og evt. ændringer til imødegåelse af de alt for mange tvangslukninger af IVS m.m. Om dette kan indarbejdes i lovforslaget må vi afvente og se, det virker ikke rigtigt til det.
Omdannelse af anpartsselskab til aktieselskab kræver så i sin tur stadigt erklæring fra godkendt/autoriseret revisor (selskabslovens § 319)
Der kan indskydes aktiver ved vurderingsberigtigelse fra revisor som apportstiftelse i eksisterende IVS for omregistrering. Er kapitalen alene 1 krone og opskrivningsreserven er 0 kr, så kan der ved godkendt indskydelse af aktiver for 49.999 kr omregistreres til ApS
(ganske som man fra starten kunne have stiftet ApS hvis man havde disse aktiver fra start)
Det nedsatte kapitalkrav til A/S vil give disse mulighed for at nedsætte kapitalen helt efter de bestående regler.
Det er naturligvis en åben ladeport til forglemmelser, og jeg har ved flere møder med jurister i styrelsen slået kraftigt til lyd for, at ALLE registreringer, legale ejere, reelle ejere mm skal ske direkte i registreringen, ligesom jeg gerne så, at der var meget klare procedurer for at huske stiftere på lovpligtige forhold omkring momsregistrering, oprettelse af erhvervskonto som Nemkonto i bank, lovpligtig arbejdsskade forsikring samt tilmelding af en E-mail adresse der jævnligt checkes - til selskabets lovpligtige digitale postkasse..
Alt det netop for at undgå, at selskaber unødigt sendes til tvangsopløsning.
Lovforslaget indeholder så netop også mulighed for, at selskabsstyrelsen skal kunne sende selskaber til tvangsopløsning, hvis der ikke registreres reelle ejere. Det har mange ment var tilfældet allerede idag, men den mulighed foreligger faktisk ikke, før dette forslag forventligt vedtages.
fredag den 5. januar 2018
Inkasso og rykkergebyrer
- Send IKKE til til inkasso hvis din kunde har protesteret imod din regning. Det er ikke sådan, at alle protester gør inkasso umuligt, for er det alene formålet, at forhindre noget sendes til inkasso, så holder en sådan protest ikke, MEN: Er der en rettidig protest, så vil inkasso generelt ikke være vejen.
- Lav supertydelige og korte skriftlige aftaler. Beskriv helt tydeligt hvad der skal leveres og hvornår. Jo mere klar aftale, jo lettere at afgøre, om en protest kan være helt urimelig.
- Lav ikke mundtlige aftaler eller aftaler via SMS, facebook osv - Lav en egentlig skriftlig aftale
- Få aftalen bekræftet af din kunde, via email eller tilsvarende. Kunder der ikke vil bruge tid på at bekræfte en klar kontrakt, er ofte kunder du skal holde dig fra.
- Vær lydhør overfor, om din kunde faktisk kan have ret i en protest og ret op på fejl
- Ved tvivl, overvej kompromis hvor du og kunden mødes et sted på midten.
- Har du udført korrekt arbejde eller leveret korrekt vare til tiden efter den indgåede aftale og kunden så ikke betaler, SÅ må du gå efter inkasso. En del kunder betaler så allerede når besked om, at sagen nu overgives til inkasso, alene for ikke at blive noteret i f.eks. RKI
- Kreditvurder din kunde. Det er ikke en god ide at give større kredit til nogen, du ikke kan se regnskaber på og f.eks. ikke til nye selskaber med måske kun 1 krone i selskabskapital. Sig hellere nej til en tvivlsom ordre eller bed om forskudsbetaling eller aftal delbetalinger efterhånden som du udfører arbejdet.
- Du har sendt mindst én rykker, der opfylder lovgivningens krav om 10 dages betalingsfrist.
- Fristen for betaling er overskredet
- Den sidste rykker indeholder et inkassovarsel
- Debitor (skyldneren) ikke er uenig i, at han skylder dig penge eller i gældens størrelse.
RYKKERGEBYR REGLER:
Første rykker må sendes straks efter den dato du har angivet som forfaldsdato og, du må opkræve rykkergebyr lige fra første rykker.
Herefter gælder
- Du må opkræve op til 100 kroner (momsfrit) pr. rykker
- Du må maksimalt opkræve gebyr for tre rykkere pr. faktura
- Du skal give en betalingsfrist på minimum ti dage for hver rykker, hvis du opkræver gebyr
- Du skal inden du overgiver noget til inkasso have forholdt dig seriøst til eventuelle indsigelser fra den der skylder dig penge, og have svaret på disse
- De skridt du foretager dig ved inkassohandling skal foretages så "lempelige som muligt"
- Du må kun lade faktisk forfaldne beløb inkassere.
- Skulle skyldner komme under gældssanering, konkurs eller tilsvarende, så skal du indstille inddrivelsen via inkasso.
- Din inkasso må ikke offentliggøres, heller ikke ved at du skriver INKASSO uden på kuverten eller på anden måde der kan hænge skyldner ud så tidligt i processen.
- Du må ikke i en inkasso true med at nu ryger sagen til fogedretten, med mindre der f.eks. ER underskrevet et forlig, en skyldnererklæring, oprette et gældsbrev eller tilsvarende.
- Derimod må du foretage indberetning til et debitorregister så som f.eks. RKI hvis skyldner IKKE har gjort indsigelse imod kravet, uanset indsigelse måtte være givet skriftligt eller mundtligt. Er der gjort indsigelse, er det ikke en simpel inkasso og der må ikke indberettes.
- Personlig henvendelse til privatpersoner som skyldnere må kun ske hvis skyldner selv har anmodet om det, eller skylder træffes på offentlige steder - eller på skyldners bopæl i hverdage mellem 08:00 og 21:00 og lørdage fra 8:00 til 16:00.Juleaftensdag, nytårsdag og Grundlovsdag er undtaget og, du må ikke henvende dig på skyldners arbejdsplads.
Jeg blogger her bare efter min
bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger
i mine tekster.
HUSK
AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN
I MIN BLOG SOM DETTE LINK
SE
MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO.
MANGE
AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:
”START-UP" Komplet
iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for
virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og
siden som uundværligt opslagsværk
"Grundbog til dig der vil
være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende
skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle
virksomhedsformer - stiftelse og hele driften
”Introduktion Til REGNSKAB” – en
begynderbog om regnskab og bogføring
”Fradrag” Generelt
om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag
"ApS" Alt
om anpartsselskaber
”Personlig virksomhed” Om
at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S
onsdag den 3. januar 2018
Fradrag for tab på aktier - unoterede og noterede
Ved beregning af bundfradraget til 27% lægges al aktieindkomst sammen, både fra dine personligt ejede noterede aktier og for de unoterede.
”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS
”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring
”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag
”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS
”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S
fredag den 15. december 2017
Julefrokost
Der er fuldt fradrag for selve udgiften til Julefrokost for personale og deres ægtefælle/ledsager - hvis der er tradition for disse deltager i den type arrangementer. Momsens fradrag ser du længere nede.
Der er ikke fradrag for en Julefrokost for ejer uden ansatte - og dermed heller ikke anledning til at invitere ægtefællen på fradragsberettiget bespisning til Jul.
Ejer må dermed gerne være med i fradraget, hvis en Julefrokost omfatter alle ansatte.
Der deles forholdsmæssigt i forhold til antallet.
Dersom der er behov for overnatning i forbindelse med arrangementet, er der fradrag for denne efter reglerne om hotelfradrag - husk at det enten skal være tydeligt at morgenmad ikke er med i betalingen, eller at denne fremgår separat, da momsen ellers ikke giver fradrag.
Er der brug for mere end en overnatning - kan det være klogt at få bindende svar fra skat inden.
Momsmæssigt afhænger fradrag af hvorvidt det er personale eller forretningsforbindelser og, af om arrangementet afholdes i egne lokaler eller ude i byen.
Lejes der borde, stole mm - er der momsfradrag for dette.
SKAT giver et par eksempler på hvornår der beskattes, og hvornår ikke i I LINK HER
Gode Julegaver kan være Iværksætterbøger - Nederst mine egne 8 bøger hvor du kan se indholdsfortegnelse