torsdag den 20. april 2017

Bliv ikke snydt af "investor"

Mange oplever, enten helt uopfordret - eller fordi de har skrevet lidt på Amino eller en i en facebook gruppe, at de kunne overveje at få en investor ind, at de får ganske så kreative henvendelser.

Når man søger investor - eller får uopfordrede henvendelser, så skal man være MEGET omhyggelig med at checke investor. Derfor her lidt godt gode råd til at undgå at blive snydt.

Tro endelig ikke, at det kun er investor der skal checke dig, du skal være lige så omhyggelig med at gennemchecke investor, og ikke risikere, at ende med at være udsat for et "finansielt SCAM"



Helt kort vil jeg altid råde til at checke hvad investor kommer med af baggrundsoplysninger om sig selv. 

Kommer der kun et fornavn? Er deres e-mail en gmail/hotmail og tilsvarende, så skal der tændes nogle gul/orange lamper.

Et typisk trick der benyttes, kan være, at man først har en ret interessant kontakt. Det er for at man skal bide på krogen. Der lægges madding ud.

Næste kan så være, at investor beder om, at man demonstrerer sin eksistens og seriøsitet, ved at indsætte et mindre beløb på investors konto, for at "bekræfte sin interesse (spiller lidt på google og andre der bruger det til at bekræfte ægthed). 

Det vil så ofte blive fulgt op af flere krav/ønsker. Påstanden vil være, at de skal dække deres omkostninger ved deres undersøgelser og egne kontakter ind. 

Betal ikke noget ind på en konto uanset hvad.

Her tændes advarselslamperne:


  1. Investor har en hotmail eller gmail adresse
  2. Investor er ikke at finde i CVR.dk eller proff.dk - under sit fulde navn
  3. Investor har ikke en større linkedin profil
  4. Investor kan i det hele taget ikke findes for det gode på internettet og, måske en søgning på navnet tilmed kunne vise, at andre har fundet problemer.
  5. Investor vil have dig til at sende penge til en konto, så han kan se du er ægte inden han overfører et større beløb.
  6. Altid lyder alt for godt til at være sandt.
----------
Man må også relativt tidligt i forløbet få klarhed over hvor langt man er fra hinanden. 

Spiller man beløbsmæssigt overhovedet på samme banehalvdel?

Du tænker måske i 50.000 DKK. De vil op i meget større beløb, eller du skal bruge 1 mio og de vil stille med 20.000 kr. Her man man ofte mærke, om der er muligheder eller ikke.

Er investors krav i det hele taget rimelige? Vil de som et eksempel fra "Børsen" i ugens løb dels have meget høje renter (måske 40-60% p.a.) og samtidigt stille krav om f.eks. 10% af virksomheden - og måske tilmed som option investor kan vælge selv at tage som alternativ i 5 år. 

Det er dyrt at få en investor på ofte - helt generelt langt dyrere end et banklån, men der skal være grænser i sagens natur. Er du i tvivl, så find nogen i dit netværk der kan læse med over skulderen.

Du bør for start afklare, hvad investor vil. 

Er det en ren passiv pengeanbringelse for at få en høj forretning eller er det en investor der vil have indflydelse OG måske tilmed indtræde i en bestyrelse eller i driften for at påvirke selskabet og vil investor så helst have ejerandel? 

Begge dele kan være absolut seriøst nok, men ved at afklare det, får man et godt indtryk af, om der er seriøsitet bag.

Sproget skal gerne være "autentisk" - uanset dansk, engelsk eller andet, og ikke lyse langt væk af google translate.

Visse lande KAN være mere risikable end andre - Malta, Dubai - med vanskelige forhold for at vide hvem man har med at gøre, og sågar med en vis risiko for, at investor ud over renten, er ude på hvidvask, hvor man som modtager KAN få vanskeligheder. Fravælg sådanne, hvis du er spor i tvivl.

Det er klart, at en dansk investor for mange vil være langt nemmest at kommunikere med og foretage baggrundscheck på.

Har man et godt forhold til sin bank eller har man andre eksterne rådgivere, som har lidt forstand på investorer, så kan man tage dem med i bedømmelsen på et tidligt tidspunkt.

Måske banken tilmed siger - NEJ det er alt for dyrt men med det materiale du fremlægger her, så vil vi da godt overveje et lån mod at xxxx

Endeligt så må referencer i spil. Det er ikke altid helt let for en investor at give referencer til hvem og hvor investor har har skudt penge ind, da der ofte er fortrolighed.

De fleste egentlige investorer kan dog normalt godt henvise til nogen 3. personer - som man så naturligvis skal checke. 

Check også gerne deres formelle forhold - og hvis de driver deres investor virksomhed i selskabsform af den ene eller anden art, så check det selskab så godt du kan, via f.eks gratis regnskaber fra www.cvr.dk. Er det som person, så søg personen i CVR.dk og se om der er noget at finde og google navnet.

Når du føler der er en seriøs kontakt, og du ved hvem du har med at gøre, så lad være med at tro du kan holde hele dit projekt hemmeligt, indtil investor har underskrevet fortrolighedserklæringer med mere. 
Du skal være forberedt på, at investor på sin side forventer at du er åben om dine tanker og at du virker velforberedt ned til mindste detalje. 

Hav forretningsplaner og budgetter klare.

Det er ikke ret mange scam henvendelser der alene vil have til formål at nappe en idé fra dig, det er i hovedsagen penge de er ude efter.

Jeg har skrevet en del om hvad investor forventer - og det kan du læse mere om i DETTE LINK

God vind med projektet - der er heldigvis en god del seriøse og ærlige investorer.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

tirsdag den 11. april 2017

Affiliate moms og skat


Affiliate salg er ydelsessalg. Det betyder, at du som sælger stiller plads til rådighed på en hjemmeside eller en blog, for affiliatepartnere, som så fordeler annoncer der vises på din hjemmeside, i sidepanel, foroven eller andre steder du anbringer koden til dem. 

Du er således ganske almindelig sælger af reklameplads, og du vil som udgangspunkt være momspligtig som af alt andet momspligtigt salg, når det er åbenlyst for dig, at din omsætning (samlede salg) vil overstige 50.000 kr på enhver 12 mdr periode, frem og tilbage regnet.

I stedet for, at du sender affiliate partneren en faktura, så får du normalt fra partneren et "afregningsbilag" - en udbetalings nota. For penge du modtager fra dansk partner, skal du så være registreret hos partneren som enten privat person CPR eller som virksomhed CVR

Affiliate solgt til danske partnere:

Her vil du som udgangspunkt skulle være registreret enten som privatperson (når du ikke er over momsgrænse samlet og ikke frivilligt momsregistreret.) 


1:

Er du ikke momsregistreret, så er der ikke moms med i afregningsbeløbet fra en momsregistreret affiliate sælger. 

2: Når du angives som momsregistreret  hos din partner, så skal/bør momsen fremgå af afregningen. 

Du skal derefter, som momsregistreret sælger, angive den som salgsmoms. Momsen vil være tillagt i forhold til afregning til en privatperson, så du får det samme ud.

Et eksempel på danske affiliate partner kunne være partner.ads og Euroads


Affiliate solgt til partner i EU:

Her angives salget på hver partners lokale momsnummer som du skal kontrollere i EU´s momssystem (LINK HER) og beløbet indeholder ikke moms. Det er såkaldt reverse-charge = du skal selv angive momsen. 


Du skal som momsregistreret indberette salget for hver EU affiliate partners VAT nummer i skats system for  EU salg og det samlede salg i rubrik B og de to skal stemme med hinanden. 

Et typisk EU eksempel kunne være googles affiliate og jeg mener i skrivende stund deres irske VAT nummer er 
IE6388047V

Affiliate solgt til partner uden for EU:

Indeholder som udgangspunkt ikke moms. Den KAN skulle være med dansk moms, hvis affiliate reklamen i al væsentlighed rettes mod danske brugere, men generelt vil den jo være til det lokale land eller - verdensdækkende, og dermed ikke indeholde moms.

Indtægten angives for samlede salg i momsrubrik C

SKAT:

Du skal angive dit overskud ved salget til skat. Private KAN angive det i rubrik 15 som udløser skat og arbejdsmarkedsbidrag eller, og hellere, i udvidet selvangivelse rubrik 111.

For Personlige virksomheder angives det sammen med evt. andet overskud, i udvidet selvangivelse rubrik 111


For selskaber er resultatet en del af den offentlige årsrapport og indgår i selskabsselvangivelsen.


Overskud = indtægter minus udgifter, så har du påviselige udgifter i forbindelse med dit affiliate salg, så trækkes de naturligvis fra i regnskabet. 
---------------------------
Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

torsdag den 6. april 2017

Revisor eller bogholder?

Et ofte tilbagevendende spørgsmål er - Skal jeg bruge en revisor - eller skal jeg bruge en bogholder, og hvad er forskellen?
Først og fremmest skal du vide, at revisor er en ubeskyttet titel. Alle må kalde sig det, helt uanset kundskaber. Beskyttet er derimod autoriseret/godkendt/registreret revisor.

En "ægte" revisor har en overordentlig lang uddannelse, omkring 8 år, og kan i sagens natur generelt langt mere, end selvlærte. Samtidigt så vil en sådan revisor også kunne være dyrere, ofte omkring 2.000 kr i timen. Der kan nås meget på en time, og der er også mange revisionskontorer, så beskæftiger elever, bogholdere mm, og derfor kan være billigere.

En økonomiperson/bogholder vil ofte kunne findes til online kontrol af regnskaber, og hjælp med skat, til omkring 350 til 450 kr i timen ekskl. moms. Dette vil række fint for mange små personlige virksomhed og for en del små selskaber som IVS og APS.

Der er visse krav om revisor. Du kan fravælge revision hvis:

To regnskabsår i træk ikke overskrider to af følgende tre størrelser på balancedagen:
  • en balancesum på 4 mio. kr.
  • en nettoomsætning på 8 mio. kr. og
  • et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede på 12 i løbet af regnskabsåret
For nystiftede virksomheder gælder, at de efter det første regnskabsår kan fravælge revision af årsrapporten, hvis de ikke på balancedagen for det første regnskabsår overskrider to af de tre ovennævnte størrelsesgrænser.

Du kan også allerede ved stiftelse fravælge revision. Dette skal så også fremgå af vedtægterne og du skal hvert år i årsrapport for selskaber beskrive, at selskabet fravælger revision også for det kommende år, og selskabet opfylder betingelserne for dette fravalg.

--------------------
Mange nye regnskabsprogrammer så som www.dinero.dk og www.billy.dk med flere, er opbygget, så de i meget høj grad hjælper brugeren, med at få bogført korrekt. 

Jeg vil alligevel altid råde nye firmaer til at finde en mere professionel hjælp til gennemgang inden første moms og inden første årsafsluting. Det skyldes, at der er mange ret kringlede regler. Udgifter som enten kan være med fuldt momsfradrag, eller med kvart eller slet ikke give fradrag i moms, og tilsvarende udgifter som giver fuldt fradrag som udgift, og andre som giver kvart fradrag eller slet ikke må trækkes fra.

Det er specielt inden for områder som bespisning, gaver, repræsentation, hvidpladebiler, beklædning, personalegoder mm som giver den type problemer. Ved at lade regnskabet gennemgå af en professionel, kan man undgå senere problemer med skat.

Ved årsrapport for selskaber og ved udvidet selvangivelse krydser man af, om man har fået hjælp med regnskabet og i hvilken form. Skat vil nok sige, at det ikke har betydning for evt. kontrol eller ikke, men mange vil af erfaring kunne sige, at det nok i det hele taget giver et regnskab lidt mere troværdighed, når man har ofret lidt professionel hjælp på det.

Mine råd er derfor: 
  • Brug gerne professionel hjælp
  • Søg efter referencer først og fremmest
  • Brug specielt en godkendt/registreret revisor hvis du har mere komplicerede eller større selskab

Her kan du få et skema som gennemgår en god del af disse områder



SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

lørdag den 25. marts 2017

Buy "need to have" not "nice to have"



Utroligt mange tråde på fora, kommer fra personer der har stiftet virksomhed eller selskab, og hvor fokus er nu på, om de kan fratrække nyt kamera, computer, deres lejlighed, en ny kaffemaskine til køkkenet og en lille smuttur til Kreta.

Først og fremmest: Når du stifter nyt, så køb det du absolut skal bruge i det nye firma og IKKE noget som helst fordi du synes det ville være fedt med et skattefradrag.

Hold hele dit fokus på firmaet og det at skabe overskud og intet andet som nyopstartet.

Køb det nødvendige - og vent med det sjove
Lad indtægter komme før udgifter - lad drift finansiere din vækst.

Det er og bliver en balance, for det er oplagt, at man kan spare så meget, at firmaet aldrig kommer ordentligt i gang, men omvendt - kan man også bruge penge man ikke har, og det bider sig selv i enden på et tidspunkt. Derfor skal man som minimum tænke sig godt om i forhold til alle indkøb. Lad være med at købe noget der ikke føles klart nødvendigt for at vækste og drive firmaet i opstarten.

Helt kort:

Der er fradrag for alle anskaffelser og udgifter, som du overfor skat kan sandsynliggøre er taget alene for at skabe indtægt og overskud i firmaet.

Der er IKKE en facitliste. Det er i høj grad sund fornuft der tæller:

Der er to hovedregler for, at en udgift kan tages som fradrag skattemæssigt:

Udgiften skal medgå til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, herunder ordinære afskrivninger (statsskattelovens § 6).

Og

Virksomheden skal være drevet erhvervsmæssigt forsvarligt og med indtjening for øje. Formålet skal altid være, at få indtjening og overskud.

Du skal derfor have opmærksomhed på at skabe resultat.

En række omkostninger giver dog ikke fradrag, uanset du tager dem for at få bedre resultat. Kort kan nævnes hele eller dele af f.eks repræsentation, bespisning, gaver mm

Vil du vide mere om konkrete fradrag så kommer bogen FRADRAG hvert år med aktuelle regler og satser for mere end 70 meget aktuelle fradrag. Den er tilgængelig som E-bog for små penge i LINKET HER eller ved klik op billedet.

Man kan sige, at jo bedre resultat du skaber, jo mere aktivitet og overskud, jo større spillerum får du normalt for udgifter til fradrag.

SKAT skal ikke bestemme om du skal sidde med en billig eller en dyr computer, eller bo på dyre eller billige hoteller under forretningsrejser. Omvendt må du forvente, at hvis du ikke skaber resultater, så vil SKAT kigge skeptisk på, at du i stedet ”skaber” underskud med dine dyre vaner.

SKAT’s udgangspunkt, ved bedømmelse af en virksomheds skatteresultat, vil overordnet bygge på et helt samlet billede, og først ved tvivl om det samlede billede, vil SKAT normalt gå ned og endevende de enkelte bilag.

Husk, at alt du måtte købe til dig selv af aktiver, telefon, computer osv uanset du har afskrevet det som udgift, stadigt tilhører firmaet og ikke dig, og den dag du måtte lukke eller sælge, så skal aktivet ud igen, med moms og hele molevitten.

Uanset hvad, så betaler du selv over halvdelen af prisen, og dit fokus SKAL være, at købe de ting, som får dit nye projekt til at "flyve" og give overskud, og ikke noget der mest er sjovt for dig selv, og som du nu kan købe med fradrag.

Du skal have helt samme disciplin overfor dig selv i den slags indkøb, som du ville have over for en ansat.


Vil du anse en uge på Kreta til at undersøge markedet for godt at betale for en helt tilfældig ansat - ikke som skjult løn, men ene og alene fordi du mener firmaet ville score på det, så er det et godt tegn på, at det er en god ide. 

Ville du give din ansatte en ny "dims", fordi den ville øge DIT overskud, så er det en god idé formentlig.

I begge fald, kan du måle, om du så selv burde gøre det samme. 

Er du ejer og arbejder ud fra hjemmet, skal du være opmærksom på, om det aktiv du vil købe er et, som mange andre har i hjemmet privat, for så er der som udgangspunkt ikke fradrag.

Du kan ikke hævde, at du ind imellem jo har kunder på besøg på kontoret og derfor må have en ny kaffemaskine indkøbt. Sådan en bruger alle og givet vil den så mest bruges privat, og må købes helt privat.

Anderledes hvis du har en klinik f.eks. som ikke hænger sammen med hjemmet,  og har en kaffemaskine i venteværelset, alene til klienter. 

Det gælder altid for ejer, at opmærksomheden skal være på den slags forhold helt som, at ejer ikke har fradrag for "personale udgifter" Du kan fratrække Julefrokost o.l. til personale, men du kan ikke som ene ejer give dig selv (og hvorfor ikke ægtefællen 😊) en god Julefrokost - frugt til rådighed mm.


Alt for mange bliver helt forblændede af "skattefradrag" og glemmer hele hovedformålet SKAB OVERSKUD.

Køb det som er nødvendigt for at skabe overskud, og vent med det som egentlig bare er "rart at have" indtil du er sikker på at have råd. Husk dit formål er OVERSKUD - Jo før jo bedre. Ellers ender du let i et hamsterhjul og spæner rundt uden at komme nogen vegne. 

God vind med projektet.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

fredag den 17. marts 2017

Praksis ved salg af anparter internt mellem ejerne

Hvordan gør jeg, hvis jeg skal sælge mine anparter til min partner i selskabet, eller hvis jeg vil købe min partners andel?
En af de klare fordele, ved at drive firma i selskabsform, hvis man er mere end en ejer er, at det er relativt ukompliceret at sælge eller købe hinandens andele.
Det siger sig selv, at man skal finde enighed om prisen, men så længe vi taler om "ikke nært forbundne parter (som f.eks. far og søn), så må man skattemæssigt frit sætte den pris man vil. Hvad et lille firma kan være værd, kan man læse mere om i DETTE LINK
Lad mig også lige slå fast, at man må ikke "forære" anparter væk til en "makker" der har arbejdet med i selskabet som ulønnet, som en slags "tak for indsatsen" I det tilfælde skal værdien ansættes helt korrekt ud fra en lang række kriterier, indholdende goodwill mm, og det vil være klogt at tage en økonomi person ind til hjælp. Værdien skal, hvis overdragelsen gives som "tak for hjælp/arbejde" angives til skat svarende til løn helt enkelt.
Det er vigtigt at sikre, om ejeraftalen som ALLE bør have, siger noget om, hvorledes en part i et selskab skal tilbyde sine anparter til de øvrige parter, så man ikke begår fejl i forhold til de aftaler. Læs om EJERAFTALE I LINK.
Skatten ved salg:
Man beskattes af gevinst = det man får i pris minus det man selv havde købt for - eller oprindeligt investeret i kapital. Gevinst beskattes som aktieindkomstbeskatning og tab kan trækkes fra i anden personlig indkomst, til værdi af aktieindkomst, så længe vi taler om ikke noterede selskaber.
Hvis anparterne ejes privat betales 27% af al gevinst op til 61.000 kr (2024 tal) og 42% af al gevinst over de 61.000 kr. For ægtepar er grænsen dobbelt. Tab fratrækkes med samme skatteprocent. Vær opmærksom på, at udbytter og gevinster fra salg, f.eks og af helt almindelige børsnoterede aktier jo regnes med.
Hvis anparterne ejes i selskabsform f.eks ved at man ejer dem via et holdingselskab, så kan gevinsten som udgangspunkt havne i holdingselskabet uden skat - dog kommer skatten jo lige så snart man som person skal have pengene, men det kan udskyde skatten og gøre det muligt at benytte gevinsten til anden investering.
Så kommer vi til det rent praktiske. I er blevet enig om en pris - og så skal I:
  • Udfærdige en lille simpel handelsaftale - en lille børsnota. Person A køber xx antal anparter af person B, ialt svarende til x% af selskabet yyyy CVR nr til samlet kroner xxxx - dato og begges underskrift.
  • Pengene overføres med fordel via netbank, så betalingen er let at dokumentere.
  • I bør så checke vedtægterne for evt ændringsbehov f.eks checke om tegningsret skal ændres (der står måske i dag noget der viser i er flere ejere) og i så fald afholde generalforsamling som skal uploades ved ændring af tegningsret.
  • Ændre ejerbog som ligger på selskabets adresse. I streger helt enkelt den tidligere ejer over i hånden eller via computer med overstreg og skriver den nye ind nedenunder. Dermed kan man følge hvordan ejerskabet har ændret sig over tid.
  • Ændre offentlige ejerregister ved at logge ind på virk.dk
  • Hvis den der sælger var med-direktør, så skal denne naturligvis afmeldes som direktør. Check, at der stadigt står en anden person som direktør (f.eks. den der køber).
  • Se om lovpligtig arbejdsskadeforsikring som SKAL dække jer begge uanset løn/omsætning kan blive nedsat, hvis du er alene tilbage i selskabet.
  • Undersøg, om sælger har påtaget sig et økonomisk personligt ansvar. Typisk kan der være underskrevet en selvskyldner kaution over for banken eller/og kreditorer, og her skal alle disse forpligtelser forhandles bort inden handlen.
  • Se om I bør aftale, at sælger, inkluderet i prisen for anparterne, i en eller anden periode efter salget, skal forpligte sig til ikke at drive konkurrerende virksomhed, og aftal skriftligt dette sammen med en mindste bod for et evt. brud på sådan en aftale. Her vil det være klogt at tage en jurist med ind over aftalen da sådanne aftaler let kan vise sig ugyldige, hvis ikke der er taget en lang række hensyn.
  • Sælger skal angive gevinst eller tab af anparterne som aktieindkomst i selvangivelsen.
  • Køber gemmer bare sin handelsnota evt. sammen med udskrift af netbank overførelsen til når køber en gang i fremtid sælger eller lukker og skal angive gevinst/tab på anparterne.
Sælger er så fra salget er gennemført fri af ansvar for noget selskabet foretager efter salget, men naturligvis ikke for handlinger under den tid sælger var ejer.

Husk altid, at "gør det selv arbejde" kan spare penge, men lige så let kan vise sig at koste penge. En god økonomi person (ofte revisor) eller jurist/advokat vil ofte tjene sig selv ind mange gange, både i sparede bekymringer og penge.

God vind med overdragelsen.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

onsdag den 22. februar 2017

Sponsorat - reklame?

Der er ofte spørgsmål til virksomheders fradrag for udgifter til sponsorater. Jeg tror, man skal dele disse lidt op.


1:

Donation hvor ejer har en personlig interesse i en sag. Det kan være denne kører racerløb, har en datter der ridder osv, og nu gerne vil kunne yde støtte til den pågældende klub. Her vil det korte svar være, at der som udgangspunkt ikke er fradrag.

SKAT har ganske stor fokus på sådanne aftaler, hvor ejeren har personlig interesse. Her vil fradragsretten generelt bortfalde eller blive begrænset.

Der KAN være special fald hvor forbindelse mellem ejer som person og sportsudøver ikke nødvendigvis gør at sponsorat af egen klub bliver uden fradrag. Det kunne være, hvis man var verdensklasse rytter og samtidigt sælger rideudstyr via klubben, og nu vil reklamere for dette via bandereklame. Det er klart farligt område, så få bindende svar fra skat, hvis du har en personlig interesse i et sponsorat.

Særligt farligt kan det være for ejere af selskaber som IVS-ApS hvor man som hoved andelsejer risikerer, at ikke alene begrænses selskabets fradragsret men,hvor det tilmed kan ses som maskeret udbytte til selskabets ejer.
I så fald kan det udløse skattekrav direkte mod ejeren for beløbet, selv om dette ikke gav selskabet fradrag. Der er dog også eksempler på at skat, efter en konkret vurdering har valgt at se det som løn til ejeren, med skat af løn, men dog med fradrag for lønudgiften i selskabet. Se evt dette LINK

2:

Donation til ren velgørenhed. Her er reglerne lidt komplicerede. 

Der er som udgangspunkt kun fradrag for donationer til velgørenhed, hvis den forening man giver til, er godkendt af skat, og derfor kan slås op i liste over skattegodkendte foreninger. 

Gives til ikke godkendte foreninger og enkeltpersoner, vil det som udgangspunkt være en gave uden momsfradrag og der er kun kvart fradrag for udgiften.

Til de godkendte foreninger kan der for 2017 gives op til 15.600 kr per år med fradrag for personlig virksomhed og for selskaber ((type IVS-ApS-A/S) max 15% af den skattepligtige indkomst. 


Her er LINK til en større gennemgang af donationer til velgørenheded.

Donerer du til kulturinstitutioner - så kan du støtte UDEN at få modydelse, efter ligningslovens § 8S - Det omfatter de fleste teatre, museer, Zoo mm

Du kan dog også blive sponsor og f.eks adoptere en pingvin - og institutionen indberetter så til skat så du får fradrag, og få reklame omkring, at du sponsorerer dyret og dermed fradrag efter regel for markedsføring.

3:

Donationer som har ren reklamemæssig begrundelse.

Dersom du kan godtgøre at, donationen har en helt direkte og umiddelbar forbindelse til din indtægt fra f.eks. salg til dine kunder, og ligger inden for dit firmas naturlige rammer - og ikke kan anses for at være af privat karakter, så vil du kunne opnå fradrag uden nogen øvre grænse. 

Her kunne være tale om f.eks. bandereklamer på stadion, trøjereklamer og meget andet, hvor reklameværdien kan sandsynliggøres, og forsvares i forhold til udgiften.

Bidraget ville så kunne indgå som en almindelig driftsomkostninger/reklameudgift.


Det er afgørende, at du virkeligt kan sandsynliggøre, at du får en eksponering og salgsværdi ud af dine reklamepenge.
............................

Ofte kan der ved sådanne sponsoraftaler være en række modydelser. Det kan være, at den der betaler får ret til billetter til arrangementer, til bespisning af ansatte eller måske til at invitere forretningsforbindelser med til arrangementer, rundvisninger, sponsorture mm.

Som en hovedregel, kan du ikke trække moms af tillægsydelserne fra. 

Den virksomhed der modtager penge, med en reklame som modydelse, skal specificere de ydelser der følger med.

De enkelte modydelser skal specificeres, da disse kan have betydning for f.eks. den skatte og momsmæssige behandling for den der betaler. Prisfastsættelsen skal være sælges sædvanlige salgspris til 3. person.


For ansatte skal der huskes på, at disse "gaver" generelt vil være et personalegode, som over bagatelgrænsen udløser skat for modtageren (for personalegoder der ikke har direkte sammenhæng med arbejdet er bagatelgrænsen 1.100 kr for 2017) 

I det omfang ydelsen kan henføres til bespisning, entrebilletter mm, så vil dette enten kunne ses som repræsentation eller rene gaver, og så er det skatte og momsregler for disse forhold som skal bruges. Det kan f.eks være kvart moms for bespisning og ikke momsfradrag ved gaver/billetter mm.

Skattemæssigt er der fuldt fradrag for den del, der kan henføres til reklamedelen, herunder også til billetter, der anvendes som præmier i konkurrencer.

Der er også fuldt fradrag for udgifter til billetter, til medarbejderne, med mindre disse kun deltager som ledsager til inviterede kunder og forretningsforbindelser, hvor denne udgift sammen med udgiften til kunden ses som repræsentation med begrænset (kvart) fradragsret.

Det vil være klogt, at føre lister over hvem der modtager de forskelle tillægsydelser, så man altid kan dokumentere skat og moms i den forbindelse korrekt.



Dækker et sponsorat med fradrag over flere år, så periodiseres dette, så udgiften tages over de år der er omfattet. Dækker perioden samlet over mindre end 12 måneder, så kan udgiften fratrækkes i selve betalingsåret.

Hele området er i virkeligheden baseret på sund forunft skattemæssigt, men dog kompliceret nok til, at jeg vil anbefale at få spørgsmålet ordentligt belyst, skatte og momsmæssigt, i hvert konkrete tilfælde, specielt hvis der kan være spor tvivl om hvorvidt, ejerens personlige interesser kan være indblandet.


Meget mere om fradrag - med de generelle regler OG + 70 konkrete fradrag i alfabetisk orden godt forklaret i bogen FRADRAG 2020 som link.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.



SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Søg i denne blog