tirsdag den 15. juli 2014

Skyde penge ind i virksomhed - eller selskab - Ny kapital eller lån til firmaet - eller hæve

Hvordan skyder man penge ind og hvordan hæver man - og hvad med skat?



1. I personlig virksomhed (og i interessentskaber I/S)

Her skyder man penge ind OG hæver uden at det har nogen som helst betydning for ens skat, med mindre man skattemæssigt benytter virksomhedsskatteordningen VSO og der kræves ikke renter eller andet.

Penge ind og ud - kommer ind via status som jo ikke ændrer resultat til skat

Pengene skydes in på en konto der skal ligge under egenkapitalen - en såkaldt mellemregning og konto kan rent praktisk hedde Mellemregning med indehaver og som sådan både være i + hvis indehaver har penge til gode og i - hvis det er indehaver der har hævet.
Andre fortrækker at ha en konto med navn Privat indskud - som så altid vil være i 0 eller + - og en anden konto, privat hævet - som så altid vil være i minus eller 0

Det foregår alt sammen i status og har derfor ikke betydning for resultatet, og da det jo er resultatet man betaler skat af, påvirker hverken hævninger eller indsættelse ens skat.
Læs mere om det forhold her, så du også er med på hvorfor man netop ikke taler om løn i enkeltmandsvirksomhed (I I/S kan der godt aftales løn) HVAD BETALER MAN SKAT AF I PERSONLIG VIRKSOMHED 

2. Skyde penge i selskaber som f.eks. ApS:

Her det meget vigtigt at forstå, at der er et par væsentlige forskelle fra den personlige virksomhed. 

Penge skydes ind som kapitalforhøjelse, eller som lån som skal have en markedsrente som skal betales fra selskabet til ejeren, som så opgiver det til skat, mens selskabet har fradrag for den betalte rente. 

Kapitalforhøjelse eller lån beskrevet:

1: Kapitalforhøjelse 

Ved en kapitalforhøjelse binder ejerne midlerne som kapital i selskabet, og dette sker via selskabsstyrelsen. Her vil mange med fordel tage en revisor med ind over, så alle rettelser gennemføres korrekt.

Kapitalforhøjelse skal ske med beskattede midler og kan ikke hæves igen uden skat før lukning eller salg af anparterne.

Til gengæld er pengene skattefrie, ved salg af anparter eller lukning af selskabet - en gevinst i forhold til det indskudte, beskattes som aktieindkomst og tab i forhold til det indskudte, giver fradrag i aktieindkomst.
.
En kapitalforhøjelse kan som udgangspunkt ske på tre måder:
  1. Ved nytegning af aktier/anparter. Det kan være penge fra eksisterende ejer, eller det kan være nye ejere eller investorer.
  2. Ved overførsel af selskabet reserver til bunden selskabskapital (du bruger selskabets opsparing til overførsel til bunden kapital.
  3. Ved udstedelse af konvertible gældsbreve eller tegningsoptioner (warrants)
Kapitalforhøjelse kan vælges, fordi man vil sende et klart signal til banker, leverandører og kunder, om at man er en sund virksomhed. Også overfor kunder, kan en stærk kapital være et meget positivt signal. 

Endeligt kan en kapitaltilførsel være nødvendig, hvis egenkapitalen f.eks. er endeligt tabt. Her kan man ikke forhøje kapitalen med simpelt lån, da disse penge jo så godt nok kommer ind i banken, men samtidigt har selskabet jo en gæld på helt samme beløb.
Jeg vil som nævnt råde til at tage hjælp fra revisor eller advokat til dette.

2: Indskud i selskab som lån fra hovedaktionær - Pligt til markedsrente 

Helt kortvarige udlæg hvor hovedaktionær lægger ud for selskabet, skal ikke renteberegnes. Så snart der er tale om længerevarende udlæg, er der tale om lån.

Kommer et lån, fra en helt ren 3. person, så er der ikke krav om en bestemt rente størrelse. Den kan være fra 0 til lige så højt et tal man ønsker. 


Kommer lånet fra hovedaktionær eller dennes nærmeste familie, så er der krav om, at der skal beregnes en "markedsrente" Det betyder, en rente der svarer til den, som selskabet ville skulle betale for et tilsvarende lån fra en helt neutral, f.eks. fra banken, uden sikkerhed.


Hovedreglen er, at renten mindst skal udgøre diskontoen + 4%. I praksis vil man ofte finde renten i niveauet 5-9%. Lægges den for højt, så kan skat mene, at det er for at trække penge ud af selskabet, til den relativt lave skat for renteindtægter. 


I stedet for rente, må der aftales, at lånet skal tilbagebetales til en overkurs, der svarer til renten. (mere om overkurs LINK)


At hovedaktionær ikke må låne et selskab penge - heller ikke ved at kalde det "udlæg" hvis det rent faktisk er over længere tid - fremgår af LL § 2 stk 1 og dette LINK 


Med tekstenHvis en hovedaktionær låner penge ud til sit selskab skal der betales en sædvanlig markedsrente. Se LL § 2. stk. 1. Markedsrenten er den rente, som to uafhængige parter ville have fastsat i et tilsvarende låneforhold. Renten er fradragsberettiget for selskabet og skattepligtig for hovedaktionæren. En evt. rentefordel, der ikke er forretningsmæssigt begrundet anses desuden for et skattepligtigt tilskud for selskabet. Se SL §§ 4og 6.

I selskab ligger gælden til hovedejer som en mellemregning, ikke under egenkapitalen men under kortfristet gæld:

Også i et selskab skydes pengene også ind i en "mellemregning", men da selskabet jo ikke er samme juridiske person som ejeren, må pengene her IKKE skydes ind under egenkapitalen

I stedet skydes lån ind på en post under kortfristet gæld.

Dersom selskabet ikke betaler renten, eller der er aftalt overkurs ved tilbagebetaling, så vil ejeren stadigt være løbende skattepligtig af renten. Skulle selskabet gå konkurs og ikke kunne betale lånet tilbage, så er pengene tabt uden fradrag OG hovedaktionæren vil blive beskatte af renten, uanset denne er modtaget eller ikke. Heller ikke skat, som hovedaktionæren har betalt af skyldige renter, vil blive refunderet. Mere om det i dette LINK fra BDO


Hvad hvis man ikke får betalt rente?

Er aftalen, at hovedaktionær ikke skal have renter, så kan/vil skat fastsætte en rente og den rente vil så blive betragtet som et tilskud fra ejer til selskabet. Selskabet vil så være skattepligtig af tilskuddet. Det vil medføre, at selskabet ikke får noget rentefradrag da resultatet for selskabet bliver  - renteudgift i fradrag minus tilskud i plus = ingen effekt.

Ejer bliver derimod beskattet af den rente skat fastsætter (markedsrenten) Det er derfor vigtigt, at man får orden i en faktisk rentebetaling.

HVORDAN UDFØRES LÅNET I PRAKSIS:

Da alle transaktioner mellem et selskab og dets ejer skal behandles efter armslængdeprincippet, d.v.s mellem to uafhængige parter helt som hvis det var en helt 3. part, du laver aftaler med, så skal der udformes et lille gældsbrev.

Armslængdeprincippet er indskrevet i ligningslovens § 2.

Gældsbrevet kan udformes simpelt - som et anfordringslån med markedsrente eller til overkurs, som forklaret i næste afsnit.

Lad gerne gældsbrevet undertegne af et par vitterlighedsvidner, da dette sætter dig i stand til ved en mulig diskussion med skat, at dokumentere dokumentets datering.
DETTE LINK fra dokumenter kan der til lav pris downloades gode skabeloner.

Der er ikke fradrag for indbetaling af et beløb som lån, uanset hvordan man yder det men ved et almindeligt lån, vil pengene kunne tabes, uden fradrag, hvis selskabet går konkurs.


Der er en skillelinie - 27/1-2010. Før den dato var der ikke fradrag for tab på lån i det hele taget.

Efter den dato, indgår kursgevinster/tab på lån i den skattepligtige indkomst, dog med med den undtagelse, at for lån fra hovedaktionær til selskab - eller for lån til familie, er der ikke fradrag for et evt tab. 

Ejer man mindre end 49% af et selskab, vil der derimod være fradragsmulighed.

Konvertibelt gældsbrev giver mulighed for fradrag ved tab:

Man kan vælge at give lånet - stadigt med rente eller overkurs - som konvertibelt lån 

Dette er et gældsbrev som udstedes af selskabet og det kan så efter långiver (kreditors) ønske kræves betalt - enten kontant - eller - kan konverteres til aktie eller anpartskapital ved forfald.

Beslutningen om udstedelse af konvertibelt gældsbrev skal ske efter godkendelse fra selskabets generalforsamling lige som der er flere andre regler.

Fordelen ved at give lånet som konvertibelt, er den enkle, at dersom selskabet skulle gå konkurs og ikke dermed ikke kunne betale lånet tilbage, så kan långiver nu få fradrag for tabet, helt som hvis denne rent faktisk havde haft aktier/anparter for værdien. Det betyder det giver fradrag som tab på aktieindkomst - og har man ikke anden aktieindkomst, giver det fradrag med samme procent værdi som tab på aktieindkomst (27-42%) i anden skat.

Der kan søges efter skabeloner til konvertible gældsbreve, men jeg synes det kan være klogt at betale lidt for at få det korrekt oprettet og registreret hos en jurist.

Der er som nævnt en række vigtige regler der skal overholdes ved brug af konvertibelt lån -

Beslutning om konvertibelt gældsbrev træffes på generalforsamling i selskabet
Beslutningen anmeldes til erhvervsstyrelsen
Vedtægter ændres så vilkår for konvertibelt gældsbrev fremgår - vilkår om forrentning, forfaldstidspunkt, regler for konvertering, tidspunktet samt konverteringskursen.
Vedtægterne skal også rumme bestemmelse om betydning af evt. ændringer i kapitalgrundlaget inden konverteringstidspunktet
Det konvertible lån skal fremgå af selskabets årsrapport

Jeg ved der er advokater som ved stiftelsen allerede, indretter vedtægterne således, at ledelsen er bemyndiget til at udstede konvertible obligationer - for derved at kunne spare noget papirarbejde - hvis det på et tidspunkt bliver nødvendigt at udstede nogle sådanne

Der er en skatterisiko hvor man vælger ikke at konvertere, og selskabet er steget i værdi. Der kan man blive beskattet af stigningen i alle fald, så det er ikke altid en fordel.

Endnu en gang må det derfor stærkt tilrådes, at man anvender revisor eller advokat ved udstedelse af konvertible lån.

Forbud mod at anpartshaver/aktionær låner i selskabet:

Ejer må ikke hæve penge i et selskab, som andet end løn eller udbytte med indberetning til skat. Selv helt kortfristet kan det være meget dyrt. Fra 1/1-2017 kom der nye regler som gør det muligt ejer kan låne i selskabet men selv om det kan være lovligt i.h.t. til selskabsloven vil det stadigt i skattelov kunne være meget dyrt. Det må derfor stærkt frarådes ejer at lån penge i eget selskab, uden meget skarp rådgivning fra aut. revisor eller jurist. Mere om dette her i LINK FRA HOMANN ADV.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

torsdag den 3. juli 2014

14 dages returret - også brugte varer

Ny lov om nethandel, 14 dages returret omfatter "brugte varer"


De nye regler om ret til retur af brugte varer inden for 14 dages returret ved nethandel har rystet mange.

Loven er jo som den er - en EU forordring der næppe ændres fordi en del tuder. Jeg vil derfor opfordre til at tage udfordringen konstruktivt op, frem for at bare diskuttere hvor slemt det er.

Indførelsen af loven er godt beskrevet og kommenteret i dette LINK FRA FDIH 

Forbrugerombudsmandens første tanker omkring returret og brugte varer i den nye lov, virker fornuftig.  Den forholder sig til brugte som - kort beskrevet:
Ikke forringet ud over hvad man normalt kan forvente i en fysisk butik – og ellers, at den kan sælges som ny, og er den decideret brugt og ikke kan sælges som ny – så er der værdiforringelse – og er den så stor, at efterspørgsel kan forventes at være 0 – så er værdien beskeden og kan være 0

Emballage må åbnes hvis det er nødvendigt for at fastslå varens art, hvis det samme er normalt for varen i butik (ex man må ikke bryde banderole på parfume o.l.)

Forbruger mandens første redegørelse er gennemgået her, inkl. regulær punktform: LINK TIL FORBRUGEROMBUDSMANDENS PRESSEMEDDELELSE

og dansk erhverv kommenter  godt og lister samme punkter i dette LINK DANSK ERHVERV 

 Mit eget input, efter en vis første forskrækkelse er:

1 - Jeg tror meget få mennesker aktivt vil returnere noget egentlig brugt

2 - Jeg forventer at praksis hurtigt vil vise OK til 0 kr retur for ex parfume der er lidt brugt - deodoranter osv - og at præcedens vil blive at shoppen fuldt får dækket en evt forringelse ved bruget -

3 - Brug det aktivt i salget ved at vise hvor sikre forbrugerne er i nethandel

4 - Skriv tydeligt ved handel hvad I nedskriver med ved brugte varer, en køkkenstol behøver det måske ikke - en sweaters en x % - en cigar 100% ned

5 - Overvej en "shop i shoppen" hvis I er store og har meget retur - sælg de "brugte" der - så kan I også bevise jeres værditab og vil stå supergodt i forhold til forbrugerråd osv

6 - Gå ikke på tv og i aviser som grædekoner over noget der næppe ændres, det gavner ikke jeres shop at i forventer at rigtigt mange kunder dybt fortryder handelen med jer

Loven bliver næppe ændret kortsigtet i alle fald, så det gælder om at indrette sig på den og jeg vil godt påstå, at nethandel som sådan ikke vil blive specielt påvirket af dette. Nethandel vil forsat vokse og blomstre helt generelt.

Fragt - hvad skal betales ved returret:

Hvis du vil returnere et køb foretaget på nettet, og der er betalt betalt særskilt for fragten af produktet fra sælger til dig, så har du krav på at også fragtomkostningerne tilbagebetales. Du skal dog selv afholde evt. omkostninger ved at sende varen retur igen til sælger

Visse varer er ikke omfattet af returret:

Iflg forbrug DK, er der naturligvis varer som ikke giver returret. Denne liste er ikke nødvendigvis fuldt dækkende, men har alle de væsentligste områder med:

Der er IKKE fortrydelsesret, når er indgås aftaler om:
  • Varer der er specielt fremstillet til dig - såkaldt "bestillingskøb" hvor varen er fremstillet efter dine egne specifikationer eller er fremstillet efter din bestilling med et tydeligt personligt præg.
  • Varer og ydelser i forbindelse med fritids- og kulturtilbud, f.eks  logi, forplejning, billeje og anden transport og billetter til kulturtilbud, når der er aftalt en fast dag eller en periode
  • Levering af mad, drikke og andet til husholdningens løbende forbrug
  • Levering af forseglede varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnet til at blive returneret, og hvor forseglingen er blevet brudt efter leveringen - bemærk det skal være fuldt begrundet i sundhedsbeskyttelse eller hygiejne. Sælger skal allerede ved salgets indgåelse gøre opmærksom på forseglingen og at brud på denne, af sundhed og eller hygiejnemæssige årsager vil betyde afkald på returretten.
  • Levering af plomberede lyd- eller billedoptagelser eller computersoftware, som du som forbruger har brudt plomberingen på - samt digitalt indhold som ikke leveres på fysisk medium (downloades) med dit samtykke og din anerkendelse ved download af, at du ikke har fortrydelsesret.
  • Køb direkte ved bud på offentlig auktion. Du har returret ved køb via netauktioner
  • Køb og leje af fast ejendom
  • Timeshare og lignende ferieprodukter
  • Opførelse af bygninger
  • Spil med pengeindsats
  • En række finansielle ydelser, kreditforeningslån og ydelser hvor prisen på ydelsen eller lånet svinger i den normale returrets periode, uden sælger har indflydelse på dette.
  • Aviser og tidsskrifter direkte leveret – dog har du fortrydelsesret på et tegnet abonnement
  • Pakkerejser, der er dækket af lov om pakkerejser
  • Varer, der bliver uløseligt blandet sammen, fx fyringsolie hvor du ikke kan returnere 300 liter som er fyldt på din tank- og jo blandet sammen med resten af din egen olie - benzin på bilen o.l.
Jer er ikke jurist og har blot samlet denne viden så godt jeg kan - og påtager mig derfor intet ansvar for indholdet eller brugen - så undersøg gerne selv videre hos FORBRUG.DK hvor både købere og sælgere kan hente lidt hjælp lige som der i DETTE LINK også er meget mere at hente om returret

mandag den 26. maj 2014

Hvad består virksomhedens resultat til skat af?


Dette indlæg har fokus først og fremmest på ejere af personlig enkeltmandsvirksomhed (og type I/S) og selskaber er kun svagt berørt:

Hvordan regner jeg mit resultat til skat ud?

Det simple og korte svar er, at det i personlig virksomhed er alle dine indtægter minus alle dine fradragsberettigede udgifter. Dette gælder helt uanset du driver registreret virksomhed - og om du er med eller uden moms.

Moms

Moms er ikke en del af dine indtægter og udgifter. Moms er bare beløb du opkræver for skat hos slutforbrugerne og opbevarer indtil du skal indbetale, og der trækker du din egen købsmoms fra din salgsmoms. Se evt BASALT OM MOMS OG SKAT

Brug regnskabsprogram, så du får både DRIFT og STATUS

Et regnskab består af en driftsdel som er alle indtægter og alle udgifter, og en status del som er ændringer i beholdninger. Status delen påvirker slet ikke dit resultat, det gør kun de ting du bogfører i driften, og et hvert moderne regnskabsprogram vil gøre det meget let for dig at vide, hvad du skal bogføre hvor.

Egne penge der indskydes eller hæves?

Skyder du selv penge ind, så skyder du dem ind i virksomheden i status. Du skyder dem ind i egenkapitalen (det som nogen kalder mellemregning) på en konto som kan hedde privat indskud fra ejer og samtidigt med at den får pengene ind, bogfører du beløbet som indsat i banken f.eks. Herved sikrer du, at penge du selv skyder ind, kun er i status og fremgår af kontoen for indskud fra ejer og derved kommer du jo så heller ikke til at betale skat af de - allerede beskattede - penge som du skyder ind, og du kan hæve dem uden skat.
Hæver du selv penge så foregår det også i egenkapitalen om f.eks. hævet privat til ejer. Igen sker det i status og det har ingen som helst betydning for dit resultat. Skat er helt ligeglad med om du hæver en masse penge, for det sker i status og har ingen betydning for dit resultat, som stadigt er alle indtægter minus alle udgifter. 
Hæver du for meget, så kan du ikke betale din moms eller dine leverandører og andre forpligtelser, og det er jo skidt, men det er ikke noget skat blander sig i.

Til bedre at forså hvorfor hævning af penge ikke påvirker, kan du her læse om hvorfor der netop ikke er noget der hedder løn i en personlig virksomhed. LINK - HVORDAN BESKATTES MAN I VIRKSOMHED

For selskaber sker private indskud ved at man låner sit selskab penge og her skal der beregnes og betales en rente fra selskabet til aktionæren svarende til markedsrente - og ejeren/anpartshaveren må IKKE låne penge / hæve penge privat i selskabet.

Renter: 

skal ikke med i din personlige virksomheds resultat, de kommer på din personlige selvangivelse sammen med dine personlige rente indtægter og udgifter
For selskaber som f.eks. IVS og ApS er renterne med i selskabets resultat og har ikke noget med personen at gøre.

Afdrag:

Er aldrig en udgift. Det er bare, at du bringer gæld ned. Det koster penge, men der er ikke nogen påvirkning af dit resultat, kun flytter du penge fra penge i banken f.eks. til konto for gæld, så gæld går lige så meget ned som penge i banken - og dermed er der balance, og intet sker via drift.

Varelager korrektion:

Hvis man bare køber sine varer ind som en udgift til varekøb, så påvirker det jo resultatet. Køber man får 10.000 kr varer, så tager man en udgift på 10.000 kr, og hvis vi siger der slet ikke var solgt noget, så ville resultatet jo være minus 10.000 kr, og det ville gi skattefradrag i anden personlig indkomst for ejere personlige virksomheder. 

Den går ikke. Varelageret har jo en værdi af 10.000 kr, så hvis når man skal kende sit resultat, så skal man regne indkøbsværdien af ens varelager ud, og den værdi skal man lægge til resultatet. Man kan gøre det manuelt men normalt er det klogt at flytte fra varekøb i drift (den konto man har bogført udgiften til købet på) og over til en post for varelager i status. Derved viser regnskabet direkte ens resultat. Man bør løbende holde øje med varelageret så man har overblik over, om man tjener penge eller ikke.

En del regnskabsprogrammer og webshops har indbygget lagerstyring som kan anvendes også.

Køb af aktiver:

Aktiver der som sammenhængende aktiv har en værdi af op til 12.600 kr i 2014 priser kan afskrives som udgift på en konto for småaktiver. Aktiver der har større værdi skal afskrives over flere år. Man må gerne driftsmæssigt afskrive ud fra en bestemt forventet levetid, men skattemæssigt skal man som udgangspunkt afskrive med 25% af aktivets værdi, indtil det samlede beløb man afskriver på rammer 12.600 hvor hele resten så kan afskrives på en gang. Google skattemæssige afskrivener for yderligere hvis du køber aktiver der koster over de 12.600 kr
Købes aktiver som man også bruger privat, f.eks. en bærbar man har i hjemmet, så skal der ske deling af momsen som angiver i dette link om DELT MOMS

Skattekorrektion:

En korrektion til skat glemmes nok af en del, men når året er slut skal man lave en skattekorrektion til ens resultat. Det kan være man har kørepenge til gode efter statens takster, og det beløb skal trækkes fra virksomhedens resultat når det opgives på selvangivelsen, så man opnår fradrag for beløbet. (se evt KØREPENGE

Der kan være mange andre ting der skal korrigeres for til skat, typisk gaver, repræsentation, bespisning og andet som ikke har fuld fradragsværdi. Jeg synes denne liste fra DANSK REVISION er ret god at gå til for at finde de konkrete fradragsværdier (og moms fradrags værdier)

Forskudsopgørelse og udvidet selvangivelse:

Man skal ved start af ny virksomhed selv angive sit forventede overskud i rubrik 221 i forskudsopgørelsen lige som man får udvidet selvangivelse fremover. Her er FORSKUDSOPGØRELSE MED INSTRUKTIONSVIDIOER og her er UDVIDET SELVANGIVELSE MED INSTRUKTIONSVIDEOER  Disse er i skrivende stund de nyeste, men artiklen bliver jo ældre, så check gerne at der ikke er kommet nyere version af en del af det hos skat.

Hvor meget skal jeg så betale i skat?

Du skal altid betale 8% arbejdsmarkedsbidrag lige fra den første krone. Når din indtægt fra virksomheden OG evt fra andet arbejde overstiger dine fradrag, så skal du helt frem til topskat regne med samlet ca 44% af overskuddet skal gå til skat inkl. arbejdsmarkedsbidrag.

Jeg er ikke revisor og påtager mig ikke ansvar for fejl opstået i artiklen, som dog er udarbejdet så nøje som muligt :)

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 

Facebook råd

lørdag den 3. maj 2014

Fradrag i indtægt og moms ved tab på kunder

Fradrag for tab - for selve tabet - og momsen, ved tab på kunder/debitorer:


Tab af selve beløbet - uden moms:

En virksomhed har som hovedregel ret til at fradrag indtægten - og få moms retur, når et tab på en kunde eller andre fordringer er konstateret.

Selve tabet skal fradrages i samme regnskabsår som tabet konstateres. Det vil sige, indtægten kan være være fra en faktura man sendte i 2019 men tabet konstateres i 2020, og fradraget tages ved, at beløbet modregnes indtægten i 2020.

For fordringer på fakturaer med moms, udgør selve kravet i sagens natur 80% af det samlede beløb og 20% momsen.

Dette fradrag - og en bunke andre fradrag, som alle med firma, ofte har mange spørgsmål til, er kort og koncist gennemgået - alfabetisk ordnet, let og forståelig i bogen fradrag - med alle 2023 OG 2024 taksterne






Krav under 3.000 kr inkl. moms:
Her kan beløbet afskrives hvis du selv eller en advokat eller inkasso selskab har fremsendt rykkere og konstaterer, at beløbet ikke vil blive betalt.

  • For fordringer under 3.000 kr. er det normalt tilstrækkeligt, at debitoren forgæves er rykket for betalingen.
  • For krav mod konkursboer kan der foretages regulering, når der foreligger en erklæring fra kurator om størrelsen af den forventede dividende.

Krav over 3.000 kr inkl. moms


  • For fordringer mellem 3.000 kr. og 10.000 kr. uden for konkurs kan der foretages regulering, hvis fordringen har været igennem en intern rykkerprocedure, og den efter en konkret vurdering af debitors betalingsevne må anses for tabt. 
  • For fordringer over 10.000 kr. skal fordringen som minimum være forsøgt inddrevet af en uafhængig inkassovirksomhed, og/eller der skal foreligge en insolvenserklæring fra debitoren, eller der skal være foretaget forgæves fogedforretning mod denne.
Det normale udgangspunkt for fradraget af selve indtægten er, at man har opbrugt alle sine muligheder for at få pengene ind via inkasso m.m. En undtagelse er dog, hvis det helt tydeligt ikke kan lade sig gøre, at få sit tilgodehavende ud, grundet på, at den der skylder pengene helt åbenlyst ingen betalingsevne har.

Det kan være påvist ved at debitor er forsvundet og man har eftersøgt denne aktivt og forfulgt de muligheder der er for sporing. Det skal kunne påvises, at debitoren er fraflyttet Danmark og ikke kan spores umiddelbart i udlandet.

Det vil også række at man har rykket aktivt . Kravene er:
  • Der skal foretages en konkret vurdering af den enkelte debitors betalingsevne, idet en procentvis nedskrivning på den enkelte debitor ikke tillades. Det følger heraf, at en procentvis nedskrivning på den samlede debitormasse ligeledes er udelukket som grundlag for fradrag i momsgrundlaget. 
  • Det er endvidere en forudsætning, at fordringen er uomtvistet og endelig og at der er foretaget tilstrækkeligt til fordringens inddrivelse, idet der skal være et rimeligt forhold mellem fordringens størrelse og de omkostninger, der er forbundet med inddrivelse af fordringen. 
  • Endelig er det normalt en forudsætning, at handelsforbindelsen med den pågældende debitor er ophørt, før fradraget foretages, men dette er dog ikke nogen absolut betingelse
Er skylder konkurs eller dennes selskab tvangsopløst eller er personen i en personligt ejet virksomhed død, kan tabet fradrages uden man skal i retten. 

Tabet kan tages når man fra boet/kurator har fået besked om den manglende dækning eller på tidspunktet for en tvangsopløsning

Skyldner må heller ikke har protesteret mod fordringen naturligvis, så skal den protest før afklares. Det ligger også i, at et sådan protesteret krav ikke bare kan køres gennem simpel inkasso men først skal efterprøves.

Hvis skylder er forsvundet, og man kan påvise, man har gjort hvad man kan for at finde denne, checket registre og ex politiet, så kan tabet også betragtes som konstateret.

Momsmæssigt fradrag af tab:

Som udgangspunkt gælder samme regel som for tab af selve beløbet, nemlig at momsen kan fradrages når tabet er konstateret. Momslovens § 27 stk 6 styrer dette. I slutningen af indlægget er der link til skat med deres gennemgang.

Der er der er dog ganske kraftige krav til dokumentation af, at tabet er endeligt og klart.

Lettest er det, hvis det samlede tilgodehavende inkl. moms ikke overstiger 3.000 kr. Her er det muligt at fradrage hvis man kan dokumentere, at man har rykket forgæves mange gange (sørg for klar dokumentation) og at man ikke længere har nogen som helst form for handelsforbindelse med skyldner længere.

Tilgodehavender på over 3.000 kr. inkl moms kræver at tabet kan konstateres som for selve tabet, at alle muligheder er opbrugt, inkasso, retslige skridt, debitor konkurs m.m. som nævnt i afsnittet om tabsfradrag på indtægten.

Forudsætning for momsfradrag er naturligvis, at fordringen var momsbelagt og at man har angivet momsen i den tidligere momsperiode.

Tabet skal angives i den momsperiode tabet konstateret os skal angives som en nedsættelse af firmaet salgsmoms i den periode. Denne man jo så blive et minus
.

Fælles for fradrag indtægt og moms:

Man skal være forsigtig med ikke bare at give meget lang kredit, eller ikke at rykke sine kunder. Hvis skat kan vurdere, at der ved den lange kredit er opstået noget der ligner et lån til kunden, og der er ikke som udgangspunkt fradrag for tab på lån. Jeg tror dog der skal en del til før skat anlægger sådan en holdning, men under alle omstændigheder er det klogt at rykke klart og tydeligt, også for at sikre en mere klar og stringent vej i retten, hvis det ender med inkasso.

Det siger vel også sig selv, at skulle man alligevel, helt mod forventning få sine penge igen, så skal momsen naturligvis igen betales - ligesom fradrag af selve indtægten jo så udlignes med den uventede betaling.

For almindelige virksomheder og selskaber, sker fradraget således efter konkret vurdering af det enkelte tab.

I en del indlæg kan man se forslag om, at man vel bare kan udstede en kreditnota hvis ikke man vil bruge tid på at kræve sit tilgodehavende ind.  Det er ikke lovligt. Man må ikke udstede kreditnotaer bare for at slippe for en korrekt konstatering af et tab, med det ene formål, så omgående at kunne få momsen tilbage og fradrag for tabet. 

En kreditnota må kun udstedes, hvis der har været fejl i en faktura, som skal betyde, at den oprindelige faktura var for høj, det må ikke bruges som middel til at konstatere tab.

Bogføring af tabet:

  1. Selve tabet - det fulde beløb med moms - bogføres i kredit (minus) på kundens debitorkonto i status, så denne ikke længere skylder noget
  2. En finanskonto i driften for "tab på debitorer" findes eller oprettes og her bogføres selve beløbet uden moms som debet (plus)
  3. Salgsmoms for perioden nedsættes (debet) for perioden. Er der ikke salgsmoms i forvejen, så kan salgsmoms dermed bliver negativ for den periode hvor man tager tabet.

Fradrag på bogført modtaget faktura som man er uenige om:

Får man en faktura man ikke på nogen måde kan anerkende, en falsk faktura f.eks. så skal man returnere den og ikke bare bogføre den. 

Omvendt, hvis fakturaen er udtryk for et udført arbejde, men der kan være en eller anden tvist omkring beløbet, så bør den bogføres for at vise hvilken gæld selskabet formentlig kan have.

Hvis der er en tvist omkring betalinger - som jo også kunne opstå grundet forudbetalinger og andet, så vil man enten skulle ha en kreditnota som tegn på at der er enighed, eller fakturaen må blive i systemet til man har vundet en tvist, og på det tidspunkt skal den naturligvis tilbageføres moms og skattemæssigt


FRADRAG EFTER LAGERPRINCIPPET

Det er muligt at foretage fradrag efter lagerprincippet - men det kræver ganske meget af ens principper og skal så vælges for alle indtægter - Det er næppe egnet for alm små virksomheden men I kan læse mere i dette link til BDO


I DETTE LINK kan man læses skats gennemgang af spørgsmålet om bogholderiets behandling af tab.

I DETTE ANDET LINK kan læses mere og tidspunkt for fakturering og tab

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

fredag den 11. april 2014

Hvordan kalkulerer man fortjeneste

Hvordan kalkulerer man fortjeneste

Det er et spørgsmål rigtigt mange på Amino og div. facebook fora stiller. Mange forstår slet ikke hvordan moms skal medregnes.

Et typisk spørgsmål kan lyde:

Hvis jeg sælger en vare i Danmark, er det så 65% af salgsprisen der skal betales til staten? (Jeg tænker 25% moms og 40% skat)

Det korte svar er både ja og nej.


Hvordan skat og moms påvirker fortjenesten i en virksomhed: 

Moms skal ALDRIG regnes med når man skal udregne fortjeneste.

Moms er bare noget man opkræver på skats vegne af andre personer - det er ikke en indtægt og det er heller ikke en udgift for en momsregistreret virksomhed


De som betaler momsen er forbrugerne, som jo ikke får den igen. Virksomheder der er momsregistreret får momsen retur og betaler derfor ikke moms af deres indkøb, og de skal så bare opkræve moms af salget.

Både moms af salg, og moms af indkøb - holdes helt udenfor driftsregnskabet. 

Begge dele lever deres eget liv under status - den del af et regnskab, som ikke er med, når årets resultat af virksomhed udregnes - og derfor betales ikke skat af momsen heller.

Virksomheder der f.eks alene eksporterer til andre virksomheder lægger ikke moms på deres salg, men køber firmaet varer i Danmark, så kan de trække al købsmoms fra. De får med andre ord penge tilbage fra moms ved hver afregning.

Moms lægges til med 25% og trækkes fra med 20%

Også en fejl mange gør. De tror at hvis de sælger en vare til 100 kr inkl. moms, så er moms 25% og så er prisen uden moms jo 75 kr. Det er den ikke.

Hvis varens pris er inkl. moms så udgør moms 20% af den samlede pris
100 kr inkl. moms minus 20% = 80 kr eksklusiv moms.

Hvis varens pris er ekskl. moms så skal der lægges 25% på for at få pris med moms
80 kr ekskl. moms + 25% moms = 100 kr.

Vi tager udgangspunkt i varen som vi kan sælge til 100 kr  til vor kunde for at finde fortjeneste:

Salg 100 kr - inklusiv moms - som er den pris vi siger vi kan få fra kunden.

Momsen udgør 20% så vi får 80 kr inkl. moms

NU har vi så udgangspunkt for at starte beregning af vor fortjeneste, og eventuelle skat.

Salgspris 80 kr - minus indkøbspris UDEN moms (vi får momsen retur af skat) - lad os sige 40 kr i indkøbspris. (og er det en ydelse vi ikke køber men selv leverer, så sæt 0 kroner i stedet for 40)

80 kr minus 40 kroner = 40 kroner i BRUTTOFORTJENESTE.

Husk i begge tilfælde at lægge fragt uden moms til både salg og køb.,

Så har vi vel en del udgifter ved at drive virksomheden. En hjemmeside/shop, nogen aktiver vi har købt for firmaet, nogle rejser, nogle materialer, måske husleje, måske affaldsafgift og forsikringer. Alle disse udgifter lagt sammen skal jo også trækkes fra vores fortjeneste.

Det kan man kun hvis man har et budget så man ved, at for hver 100 kr man forventer at sælge for (omsætte for) så udgør de faste udgifter f.eks. 20 kroner.

Uden et budget over faste omkostninger fordelt per f.eks. 100 kr fortjeneste kan man ikke på nogen måde udregne hvad skatten bliver på en fortjeneste på EN handel.

SÅ kan vi kommer videre. Vi havde 40 kr i BRUTTOFORTJENESTE minus nu 20 kr i faste udgifter og står så med 20 kr i NETTOFORSTJENESTE.

Nettofortjenesten er den man betaler skat af.  Hvad man hæver til sig selv, har ingen betydning for skat i en almindelig personlig virksomhed. Læs om HVORDAN BETALER MAN SKAT I PERSONLIG VIRKSOMHED

Hvordan ved man hvor meget man skal af med i skat af fortjenesten:

Det er heller ikke helt let. Som udgangspunkt skal man altid af med 8% af fortjenesten til am bidrag. Det skal man af med lige fra den første krone man tjener, der er intet fradrag. Deraf navnet "Bruttoskat"

Alle har så et personfradrag på 42.900 kr, som betyder, at de ikke skal betale anden skat end de 8% am bidrag af de første 42.900 kr de tjener - når man er over 18. Under 18 år er personfradrag i 2014 31.500 kr. 

En del kan ha andre fradrag, f.eks. fra renter af lån. 

Man kan logge på skat, og i forskudsopgørelsen se præcist hvad man ialt har i fradrag - per år og per måned

Har man ikke anden indtægt, betyder det, at man kun betaler 8% am bidrag/skat af fortjenesten op til det fradrag man ser i forskudsopgørelsen.

Når man kommer op og tjener mere end ens fradrag, så bliver skat OG AM bidrag ialt ca 44%. Ca fordi kommune skat svinger og nogen betaler kirkeskat, andre gør ikke.

Man betaler med andre ord ca 42 - 43% af sin fortjeneste til skat, af al fortjeneste der ligger over ens fradrag

Har man andet arbejde ved siden af, så bruger denne arbejdsplads ens fradrag, og dermed kan man simpelt regne med, at man skal afsætte 42 - 43% af fortjenesten til skat.

Jeg ved det blev langt, men håber mange hang med

Venlig hilsen John Hannover  


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPER-BACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+



onsdag den 9. april 2014

Aktieselskabers organisation

Virksomhedens organisation i aktieselskaber:

Ejerkredsen udgøres af aktionærerne, som efter stemmeregler der kan påhvile forskellige aktieklasser (f.eks. a og b aktier) kan deltage i virksomhedens øverste myndighed: Generalforsamlingen.

Generalforsamlingen skal afholdes mindst en gang om året, generelt i forbindelse med den officielle regnskabsaflæggelse, men kan også, efter regler beskrevet i selskabets vedtægter, indkaldes ekstraordinært.

På generalforsamlingen aflægges beretning ofte både af bestyrelsesformand og administrerende direktør og her vælges så også bestyrelsen.

Bestyrelsen, skal i større A/S bestå af mindst 3 personer, men kan også, alt efter vedtægterne, bestå af flere medlemmer.
Bestyrelsen kan i A/S erstattes af et tilsynsråd
 


Selskabsloven sondrer mellem det centrale og det øverste ledelsesorgan. Det centrale ledelsesorgan er bestyrelsen. Har selskabet ikke en bestyrelse, udgør direktionen det centrale ledelsesorgan – også selvom selskabet har et tilsynsråd. 
Det øverste ledelsesorgan er bestyrelsen. Findes kun en direktion, er det direktionen. Består selskabets ledelse af en direktion og et tilsynsråd, udgør tilsynsrådet det øverste ledelsesorgan.

En direktør i et aktieselskab kan ikke være formand eller næstformand for bestyrelsen i aktieselskabet.

Generalforsamlingen vælger en formand for bestyrelsen men denne kan også vælges af en samlet bestyrelse, ved konstituering - f.eks ved formandsskifte..

I de mindre ApS og IVS er der ikke som standard krav om en egentlig bestyrelse, men selskabet kan drives alene af en direktør og/eller ejer. Da selve det, at sidde i en bestyrelse, medfører ansvar og bøderisiko, er der ikke normalt årsag til, at udnævne officielle bestyrelser i sådanne, ofte familieejede, selskaber. Her kan man sagtens holde møder uden en formel bestyrelsesudnævnelse.

Bestyrelsen:

Bestyrelsen blander sig ikke i den daglige drift, men træffer overordnede beslutninger.

Bestyrelsen ansvarer sammen med direktionen for kapitalberedskabet (at kapitalen er til stede) og at man ikke f.eks. forsætter drift og optager ny gæld eller f.eks. køber ind, - ud over et punkt, hvor det turde være klart, at man ikke kan betale den gæld man påtager sig.

Bestyrelsen ansvarer for, at virksomheden har en forsvarlig samlet organisation, herunder at regnskab og bogholderi kan fungere på helt forsvarlig vis. Dette sker oftest i tæt samarbejde med den administrerende direktør, men det generelle ansvar for, at aktieselskabet har en forsvarlig samlet organisation, hviler først og fremmest på bestyrelsen.

Et af bestyrelsens fornemste ansvar er ansættelse og afskedigelse af den administrerende direktør. De ansætter generelt 1 til 3 personer til den daglige ledelse i et aktieselskab, med mindre særlige forhold taler for flere.

Herudover fastsætter bestyrelsen de generelle retningslinjer for direktørens rettigheder og pligter, f.eks. hvor mange penge han kan disponere over alene, hans ret til at ansætte og fyre m.m.

Specielt formanden for bestyrelsen forventes at ha nær kontakt med administrerende direktør og kunne sparre med denne og fungere som støtte til denne.

Bestyrelsen ansvarer ikke kun i forhold til aktionærerne, men helt generelt til virksomhedens berøringsflade = aktionærer, ansatte, ledelse, omgivelser, samfundet, evt. fondsbørs m.m. og skal træffe - helhedsbeslutninger i en velfungerende bestyrelse.

Bestyrelsen vil oftest undgå afstemninger mellem sig, men gennem formandens arbejde søge enighed i alle beslutninger. 

Medlemmer der måtte være meget uenige kan naturligvis tage kampen op, men det vil generelt ikke tjene formål, og de vil så ofte protestere, ved at forlade bestyrelsen.

Direktøren/direktionen:

Direktionen har den daglige ledelse af virksomheden og administrerer de overordnede beslutninger bestyrelsen vedtager.

Retten og pligten omfatter ikke beslutninger der normalt må regnes for at ligge ud over den daglige drift af virksomheden, da sådanne forhold bør involvere bestyrelsen. Dersom det måtte være nødvendigt, at træffe beslutning om sådanne forhold, af hensyn til virksomhedens fremtid, og det ikke er muligt at få bestyrelsen samlet, må direktører træffe disse, oftest efter kontakt med formanden eller andre enkelt personer fra bestyrelse, og snarest muligt efter, afstemme med bestyrelsen.

Sammen med bestyrelsen har direktøren ansvaret for kapitalberedskab og forhold omkring drift og gældsætning som tidligere beskrevet.

Direktøren ansvarer for det daglige arbejdsmiljø og, arbejdsikkerhed i det daglige samt overholdelse af de love der omfatter virksomhedens daglige drift, miljø m.m.

Ansvar i forhold til loven:

Oftest vil bestyrelse og direktør ha et fælles ansvar i forhold til loven, og man vil se, at begge parter ofte vil kunne sigtes samtidigt i mange forhold. Da direktøren sidder tæt på virkeligheden i det daglige, og dermed må forventes at ha større direkte indsigt i den daglige drift, vil direktøren dog ofte kunne dømmes hårdere.

Manglende viden om ting, er dog ikke i sig selv frifindende, og her har medarbejderrepræsentanter ofte et behov for hjælp til at sikre den nødvendige viden og indsigt, til at kunne undgå at blive ”hvirvlet” ind i et ansvar de ikke kan overskue

Mange større virksomheder tegner bestyrelses og-direktionsforsikringer. 

Disse dækker naturligvis ikke bevidst snyd, men kan dække omkostninger i tilfælde, hvor bestyrelse og direktion – uden grov uagtsomhed, kan sigtes for at ha ”sovet i timen”

Med venlig hilsen John Hannover – beskrevet som bedst jeg kunne, og uden ansvar for specifikke punkter    MERE I INDHOLDSFORTEGNELSE 
og  facebook 


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPER-BACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS


”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Søg i denne blog