tirsdag den 10. marts 2015

Arbejdstøj og fradrag

Arbejdstøj er ofte oppe i spørgsmål om fradrag - og reglerne er rimeligt klare - men også lidt forskellige for ansatte og for ejere af firmaer uden ansatte.




Forskellen mellem ansatte og en ejer uden ansatte:

De gejstlige til venstre på billedet er ansatte og deres arbejdsgiver kræver de skal bruge en uniform i jobbet - og de SKAL tage den på når de går på arbejde, og af igen i fritiden. Her har arbejdsgiveren fradrag

Jakken til venstre, som en ejer i firma uden ansatte ønsker at ha på i sin butik, - må han selv betale og der er ikke fradrag.

Vi kan starte med skat vejledning I DETTE LINK og tilmed lige citere fra det:

  1. Stiller du fri uniform eller arbejdsdragt til rådighed for en ansat, skal den ansatte ikke betale skat af det.Det skal være arbejdstøj, der er passende for det pågældende arbejde, og som medfører tilsmudsning eller betydeligt slid på tøjet.
  2. De ansatte skal beskattes af almindeligt tøj, som du stiller til rådighed, medmindre det er omfattet af bagatelgrænsen.Du skal sætte værdien til din købspris for det pågældende tøj. Værdien er B-indkomst.
  3. Udbetaler du godtgørelse eller tilskud til uniform, skal du tilbageholde A-skat og bidrag af godtgørelsen.
Hovereglen er således, at en medarbejder der får stillet tøj, sko eller anden beklædning til rådighed af arbejdsgiveren, er skattepligtig af markedsværdien af tingene. Det angives som B indkomst (bidragsfri som i DETTE LINK)

Bagatel grænsen for skattefri personalegoder som i pt 2 udgjorde i 2018 6.100 kr.

Som altid med skat er der dog undtagelser som er vigtige:

Hvis arbejdstøjet ikke er et personalegode, men et arbejdsredskab, så er dette ikke skattepligtigt. Det gælder typisk egentlige uniformer, kitler til sygehus eller butikspersonale, naturligt nok også sikkerhedstøj eller hvis der sker kraftig tilsmudsning - f.eks for en skorstensfejer - eller hvis arbejdet medfører et helt unaturligt slid på tøjet.

Hvad gælder så for en ejer uden ansatte:

En ejer af virksomhed eller selskab - uden ansatte - vil som minimum have væsentlig større krav på sig for at dokumentere, at tøjet og/eller uniformen er anskaffet grundet alvorlig tilsmudsning eller af sikkerhedshensyn o.l. 

Det vil derfor generelt IKKE være nok, at man anskaffer en jakke eller skjorte med et påsyet logo eller i en specialfarve, fordi man gerne vil ha sit firmanavn på ved kundebesøg eller butiksarbejde, hvis man er alene ejer.
Heller ikke et par tilhørende jeans med et lille logo vil man kunne forvente fradrag for.

Omvendt, hvis man er ene ejer og arbejder som skorstensfejer eller bedemand, hvor det vil være helt forkert at fortsætte direkte hjem til middag i samme tøj, så vil man kunne være omfattet af fradrag for arbejdstøj. Tilsvarende vil gælde for egentligt sikkerhedsudstyr, hjelm, sikkerhedssko og andet, som man ikke vil forventes bare at beholde på, når man har fri.

Generelt gælder altså, at for ejer uden ansatte anses alm profilbeklædning, uanset der påsættes logo, for at erstatte almindeligt tøj, og der er ikke fradrag.

Momsfradraget?

Arbejdsgiver der stiller beklædning som opfylder reglerne for fradrag vil kunne fratrække momsen helt som normalt

Generelt følger moms jo ikke altid helt skat, og man kunne tro, at en eneejer som trods alt anvendte beklædning i arbejdstiden, så måske kunne fratrække moms i forhold til firma brugs % men ifølge DENNE TRÅD er det ikke tilfældet, for SKAT´s udgangspunkt for firmaer uden ansatte er, at der kun gives momsfradrag, hvis det er helt kutyme inden for den enkelte konkrete branche, at de ansatte har arbejdstøj til rådighed.

SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØBMANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


lørdag den 7. marts 2015

Huskeliste ved oprettelse af ApS

Hermed en kort huskeliste over nogle vigtige punkter, INDEN man stifter selskab og under stiftelsen:

Stiftelse foregår på virk.dk i DETTE LINK  for A/S og ApS

1:
Start med at udarbejde en lille forretningsplan og et lille budget. Det er godt for dig selv at få tankerne ned på papir - og banken vil sætte pris på det, eller ligefrem kræve det, når du skal åbne bankkonto. Se mere her LINK 

2: Stift selskabet selv - eller via jurist eller stiftelses selskab. ApS kapitalen skal bekræftes, enten af advokat eller via bank som ofte også tager penge for bekræftelsen  Det koster omkring 1-4.000 kr til advokat og/eller bank - ud over stiftelsesgebyr til selskabsstyrelsen 670 kr. Bemærk at mange stiftelses selskaber har en standard pris, men at der så ofte kommer udgift ekstra på til f.eks. momsregistrering, ejerregister osv.

Kapitalkravet til ApS er 50.000 kr der som udgangspunkt skal komme fra beskattede frie midler, eller der kan apport stiftes med aktiver som værdi. Apport stiftelse kræver revisor bekræftelse og kan koste omkring 10.000 kr ekstra. 

Kapitalen skal bekræftes via bank eller advokat/revisor. Regn med, at banker ikke har lyst til at deltage i den del
Stift med penge til at klare alle udgifter indtil der kommer udgifter - og det gerne uden at bruge hele selskabskapitalen

Stiftelses omkostninger kan ikke fratrækkes som udgift, så hvis man lader selskabet betale stiftelsen, så skal selve beløbet lægges til selskabets resultat for året - Momsen derimod er der fradrag for.

3: Husk der skal laves vedtægter, vælges branchekode og oprettes ejerbog ligesom alle nye selskaber med det samme skal registrere alle ejere med mere end 5% ejerandel i det OFFENTLIGE EJERREGISTER som linket. Der skal også udnævnes mindst EN direktør for selskabet ved stiftelsen. Stifteren og Direktøren skal være over 18 år. Selskabet må sælges til personer under 18 (man bør så lige få forældre godkendelse for en sikkerhed skyld)

4: Anskaf Digital signatur med administrator ret. Flere muligheder HER I LINK. Se til, under virk.dk brugerrettigheder, at få sat alle nødvendige rettigheder, moms indberetning osv til den tilknyttede digital signatur.
Tilmeld også selskabet til E-BOKS erhverv som i linket (med din digitale signatur). Sæt e-boks erhverv til at sende besked om ny post til din daglige e-mail.
Begge dele er uden omkostninger.

5:
Husk momsregistrering under registreringen (for momspligtig aktivitet) eller evt lønsum for lønsumspligtige aktiviteter. Momsen er eget punkt under stiftelsen-.

6: Hvis du overvejer, at selskabet skal kunne importere fra uden for EU, så sæt kryds i importregistrering under stiftelsen, da det er lovpligtigt før der må importeres erhvervsmæssigt fra uden for EU - og sæt også kryds i eksportregistrering (sidstnævnte kan skulle bruges hvis varer skal sendes retur).


7: Opret erhvervskonto i banken. Det er et lovkrav for et selskab hvor en personlig konto IKKE må bruges.
Tag forhandlinger om erhvervskonto up-front, så du ikke skal rode med det - og måske have besvær efter du har stiftet.
Kontoen kan etableres som xxxx ApS/IVS under stiftelse. Så finder du også ud af, om der er et gebyr at betale eller andet, og kan forhandle med evt alternative banker. 

Regn med, at banken ofte kræver du skal ha dit personlige bankengagement samme sted OG, at de normalt kræver, du skriver under på selvskyldnerkaution, hvorved du personlig hæfter for evt overtræk på kontoen
Så snart du har fået dit CVR skal denne erhvervskonto fungere som NemKonto for selskabet i forhold til skat og banken tilknytter CVR automatisk når det er erhvervskonto.

Der er IKKE fradrag i skatteresultatet for års/månedsgebyr for erhvervskonto.

8: Opret en ejerbog som skal ligge på selskabets adresse til en hver tid OG opret alle ejere med over 5% ejerandel i det offentlige ejerregister (lovpligt)


9: Arbejdsskadeforsikring er lovpligtig for danskboende ejer uden undtagelse, uanset man er lønnet eller har omsætning. Check med forsikringsselskaber hvad de kan tilbyde.Tænk i retning af 1.600 kr per aktiv ejer.

Det betyder, at man skal regne med mindst disse ca 1.600 kr per aktiv ejer per år. At blive fanget uden er dyrt. Arbejdsskadeforsikring er også lovpligtig i holdingselskaber. Se evt LINK

10: Arbejdsgiver registrering? Med mindre du er sikker på slet ikke at ville hæve eller udbetale løn, så bør du registrere det nye selskab som arbejdsgiver med det samme og tilmelde det til ATP som lovpligtigt. Husk derefter 0 angivelse af løn for alle måneder selskabet evt slet ikke har en lønudbetaling.

11: Ejeraftale. Så snart der er mere end en ejer, så er det uhyre vigtigt at få udarbejdet en god ejeraftale. At drive selskab uden det, er som at sejle på en armeret sømine. Se lidt inspiration til en sådan HER i link.


12: Overvej tilmelding til et lønsystem, f.eks. Visma Dataløn eller Salary for at gøre udbetaling af helt almindelig løn til jer selv enkelt - Alternativt kan du under Skat.dk benytte e.indkomst/letløn gratis.

13: Brug lønsystem eller E-indkomst i skat til evt indberetning af skat af fri telefon mm. 

14: Overvej kontakt til bogholder eller revisor, og beslut, om du tror du kan klare årsrapport og indberetning selv. For mange vil det være godt med hjælp til årsrapporten og skatten. Regn uden revision med 3.000 til 6.000 og med revision en del mere.

15: Overvej om du vil have holding, for så skal det stiftes inden drift. Husk holding ikke i sig selv sparer skat - men i stedet koster penge i lovpligtige forhold. Det kan have klare fordele, men er bestemt ikke per automatik det rigtige. Læs meget mere om Holding eller ikke


16: Lav en huskeliste med reminder for alle datoer du skal huske. Momsindberetning og moms betalingsdato, årsrapport, selvangivelse, evt månedlig indberetning af fri telefon osv.



TO BØGER KAN EVT VÆRE EN GOD HJÆLP - EN TIL HVER TYPE



klik på billedet alt efter den selskabsform du skal stifte - du ser indholdsfortegnelsen - eller 

Dette er bare en huskeliste ud fra hvad jeg selv har fundet vigtigt. Jeg påtager mig ikke ansvar for fejl og mangler i disse råd - så undersøg endeligt videre selv


HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

torsdag den 5. marts 2015

Selvangivelsens rubrikker aktieindkomst

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN SOM DETTE LINK FOR MANGE ANDRE RÅD TIL IVÆRKSÆTTERE

YDERLIGERE FORKLARINGER TIL HVERT PUNKT, MED UNDTAGELSER M.M. FINDES I LINKET SKAT HVOR DE ENKELTE PUNKTER KAN FOLDES UD.

JEG TAGER FORBEHOLD FOR EVT FEJL OG MANGLER

SELVANGIVELSENS RUBRIKKER

Rubrik 63: Udbytte af udenlandske aktier optaget til handel på et reguleret marked i dansk depot, indberettet til SKAT. Udbytter af aktier i fx Frankrig, Grønland, Kenya, Malaysia og Spanien skal i rubrik 452 på selvangivelsen for udenlandsk indkomst.
Beløbet er taget med på årsopgørelsen, før der er trukket udenlandsk udbytteskat.

Rubrik 64: Udbytte af danske aktier, ikke optaget til handel på et reguleret marked, indberettet til SKAT

Rubrik 65: Beløb, der ikke er medtaget i rubrik 64, vedrørende udbytte af danske aktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked, og udlodning af udbytte fra danske aktier i kontoførende investeringsforeninger.
Rubrik 66: Gevinst/tab på aktier, optaget til handel på reguleret marked, samt fra aktiebaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning og investeringsbeviser i akkumulerende investeringsforeninger (ikke investeringsselskaber). Tab angives med minus

Rubrik 67: Gevinst/tab på aktier, ikke optaget til handel på et reguleret marked, samt udbytte, der ikke er indeholdt udbytteskat i. 
Tab angives med minus.

Rubrik 68: Udbytte/udlodning af aktier optaget til handel på et reguleret marked og fra obligationsbaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning, hvor der ikke er indeholdt udbytteskat

Venligst    www.johnhannover.com

Selvangivelses rubrikker Fradrag i kapitalindkomst


HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN SOM DETTE LINK FOR MANGE ANDRE RÅD TIL IVÆRKSÆTTERE

SELVANGIVELSENS RUBRIKKER - FRADRAG I KAPITALINDKOMST -RUBRIKKERNE 41 TIL 44 SAMT 348 CHECK MED SKAT AT DER IKKE ER ÆNDRET PÅ RUBRIKKERNE SIDEN SKRIVNING MARTS 2015

ALT ER CITATER FRA SKAT SAMLET SÅ MAN SLIPPER FOR AT FOLDE UD I SKATS SIDE HVIS DET LETTER FOR NOGEN

JEG TAGER FORBEHOLD FOR EVT FEJL

Rubrik 41: Renteudgifter af gæld til realkreditinstitutter og reallånefonde samt fradragsberettigede kurstab ved omlægning af kontantlån

Rubrik 42: Renteudgifter af gæld til pengeinstitutter, pensionskasser, forsikrings- og finansieringsselskaber, kontokortordninger samt af pantebreve i depot

Rubrik 43: Renteudgifter af studielån

Rubrik 348: Renteudgifter af offentlig gæld

Venligst www.johnhannover.com        Facebook startup advise           Google+

Selvangivelsens rubrikker kapitalindkomst


HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN SOM DETTE LINK FOR MANGE ANDRE RÅD TIL IVÆRKSÆTTERE

SELVANGIVELSENS RUBRIKKER TIL POSITIV KAPITAL INDKOMST - RENTER, OBLIGATIONER M.M. FOR MERE INFO RUBRIKKERNE 30 TIL 40 SAMT 346 -

YDERLIGERE FORKLARINGER TIL HVERT PUNKT, MED UNDTAGELSER M-M. FINDES I LINKET SKAT HVOR DE ENKELTE PUNKTER KAN FOLDES UD.
JEG TAGER FORBEHOLD FOR EVT FEJL

Rubrik 30: Gevinst/tab på investeringsbeviser, obligationsbaseret med minimumsbeskatning

Bagatelgrænse

Der er en samlet bagatelgrænse på 2.000 kr. for gevinst og tab på investeringsbeviser i obligationsbaserede investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, fordringer (herunder obligationer), samt fordringer og gæld i fremmed valuta. Har du gevinst eller tab på over 2.000 kr., skal du medregne hele gevinsten eller hele tabet. Beløbsgrænsen gælder for hver ægtefælle for sig.

Rubrik 31: Renteindtægter af indestående i pengeinstitutter mv. Renteindtægter af obligationer og pantebreve i depot samt udlodninger fra obligationsbaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning, hvor der ikke er indeholdt udbytteskat

Rubrik 32: Gevinst/tab på obligationer, der er
optaget til handel på et reguleret marked


Bagatelgrænse

Der er en samlet bagatelgrænse på 2.000 kr. for gevinst og tab på fordringer (herunder obligationer), gæld i fremmed valuta og investeringsbeviser i obligationsbaserede investeringsinstitutter med minimumsbeskatning. Har du gevinst eller tab på over 2.000 kr., skal du medregne hele gevinsten eller hele tabet. Beløbsgrænsen gælder for hver ægtefælle for sig.

Rubrik 33: Reservefondsudlodninger og kapitalværdistigninger af pensionsordninger

Rubrik 34: Udlodninger fra investeringsselskaber og fra obligationsbaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning, hvor der er indeholdt udbytteskat

Rubrik 35: Over- /underskud ved skibsanparter og overskud ved anden anpartsvirksomhed

Rubrik 36: Fortjeneste/tab ved ophør af skibsprojekter (tab angives med minus). Fortjeneste ved ophør af anden anpartsvirksomhed.

Rubrik 37: Lejeindtægt ved udleje af helårsbolig en del af året samt sommerhus- og værelsesudlejning. Lejeindtægt ved udleje af den ene lejlighed i et tofamilieshus. Gælder kun, hvis du selv ejer boligen.

Rubrik 38: Gevinst/tab på aktier/beviser i investeringsselskaber

Rubrik 39: Anden kapitalindkomst

Rubrik 40: Gevinst/tab på obligationer, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked

Rubrik 346: Gevinst/tab på finansielle kontrakter og visse strukturerede fordringer

Venligst www.johnhannover.com        Facebook startup advise           Google+

Selvangivelsens rubrikker til aktieindkomst

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN SOM DETTE LINK FOR MANGE ANDRE RÅD TIL IVÆRKSÆTTERE

GENNEMGANG AF SELVANGIVELSENS RUBRIKKER FOR AKTIEBASERET INVESTERINGS-INDKOMST RUBRIKKERNE 61 til 68

YDERLIGERE FORKLARINGER TIL HVERT PUNKT, MED UNDTAGELSER M.M. FINDES I LINKET SKAT HVOR DE ENKELTE PUNKTER KAN FOLDES UD.

JEG TAGER FORBEHOLD FOR EVT FEJL

Rubrik 61: Udbytte af danske aktier optaget til handel på reguleret marked i dansk depot, udlodning fra aktiebaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning og fra akkumulerende investeringsforeninger (ikke investeringsselskaber), indberettet til SKAT

Rubrik 62: Udbytte af danske aktier ptaget til handel på et reguleret marked samt udlodning fra aktiebaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning og fra akkumulerende investeringsforeninger, der ikke er investeringsselskaber, ej med i rubrik 61.

Rubrik 63: Ubytte af udenlandske aktier optaget til handel på et reguleret marked i dansk depot, indberettet til skat. Udbytter af akter fra visse lande skal i rubrik 452

Rubrik 64: Udbytte af danske aktier, ikke optaget til handel på et reguleret marked, indberettet til SKAT

Rubrik 65: Beløb, der ikke er medtaget i rubrik 64, vedrørende udbytte af danske aktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked, og udlodning af udbytte fra danske aktier i kontoførende investeringsforeninger.

Rubrik 66: Gevinst/tab på aktier, optaget til handel på reguleret marked, samt fra aktiebaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning og investeringsbeviser i akkumulerende investeringsforeninger (ikke investeringsselskaber). Tab angives med minus

Rubrik 67: Gevinst/tab på aktier, ikke optaget til handel på et reguleret marked, samt udbytte, der ikke er indeholdt udbytteskat i. Tab angives med minus.

Rubrik 68: Udbytte/udlodning af aktier optaget til handel på et reguleret marked og fra obligationsbaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning, hvor der ikke er indeholdt udbytteskat

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPER-BACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+






mandag den 2. marts 2015

IVS - Hvorfor ikke stifte for 1 krone

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN SOM DETTE LINK FOR MANGE ANDRE RÅD TIL IVÆRKSÆTTERE


Et IVS kan kun kontant stiftes og ikke stiftes med aktiver. 

Man kan lovmæssig nøjes med en kapital på 1 krone MEN det duer i mine øjne slet ikke. 

Du vil måske med fordel lade selskabet betale stiftelsen? Det er der godt nok ikke fradrag som udgift men momsen er fradragsberettiget. Det er små 1000 kr - 


  • Så skal du lige fra start ha lovpligt arbejdsskadeforsikring for dig selv uanset du tager løn eller ikke, som aktiv ejer. Det er andre ca 1500 - 2.000 kr ved EN ansat/ejer
  • Du skal forvente udgift til erhvervskonto i bank - stiftelse der + løbende gebyr
  • Du skal måske bruge visitkort og der er givet mange andre udgifter INDEN du begynder at få penge ind. 
  • Husk, at hvis du både har holding og drift skal du have begge omfattet af den lovpligtige arbejdsskadeforsikring for ejer uanset løn/omsætning + erhvervskonto til begge, og dermed større udgift fra start


Du skal derfor stifte, så der er rigelig kapital til alle udgifter der måtte være inden der kommer penge ind. Du bør tilmed stifte med så mange kontanter, at udgifterne maksimum bruger halvdelen af kapitalen, så du ikke behøver tænke op generalforsamling som skal indkaldes, hvis kapitalen over 6 mdr periode er under halv.

Du har jo ikke anden kapital end de penge du stifte med og gør du det med EN krone, så skal du til at lave kapitalforhøjelse (besvær og måske slet ikke ønsket) eller du skal låne selskabet penge. Det er den eneste anden måde du kan få kontanter at bruge, indtid der er indtægter, med mindre banken vil låne penge til dit IVS

Det vil banken ikke normalt i starten til et selskab med 1 krone.

Låner de selskabet penge, så skal du lovmæssigt beregne markedsrente (typisk 4-14% men blot en rente som selskabet kunne låne fra andre til - med usikret lån. Den rente skal du beskattes af som renteindtægt og selskabet har fradrag for den.

En bagdel ved lån er også, at hvis du eller banken låner selskabet 10.000 kr, og du bruger dem på alm. udgifter, så der kun er 1.000 kr tilbage, så har du nu brugt dine 1 krone kapital + 9.000 kr lån og så har selskabet negativ egen kapital på 9.000 kr - og holder det over 6 mdr, så skal du via generalforsamling og i det hele taget, skal du søge at undgå negativ kapital for dit nye selskab.

I dette andet og større indlæg om IVS finder du en god HUSKELISTE I LINK kort nede, over en række punkter du skal tænke over ved stiftelse.

Køb danmarks eneste e-bog om IVS til kun 44 kr + moms i DETTE LINK og vid mere

Klik på billedet
 Iværksætter håndbogen Danmarks eneste - let læst og informativ



Jeg er ikke jurist eller specialist, men har opsamlet det jeg kan , så godt jeg kan, så jeg påtager mig ikke ansvar for rådgivningen


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPER-BACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil væreSELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

mandag den 16. februar 2015

Handel med anparter

Tidligere tiders aktiebeviser var en del sjovere end vore dages ofte rent elektroniske anparter

Handel med anparter er i virkeligheden overordentlig enkelt - i alle fald så længe der ikke er tale om handel mellem hovedaktionærer nærmeste familie, hvor der vil kunne være krav til prisdannelse, der ikke flytter rundt på skat.

Jeg holder mig her til det helt simple, nemlig at en person i et selskab (være sig IVS, APS eller A/S) skal sælge en hovedaktionærpost - til en ny ejer, eller til en af de andre eksisterende ejere i selskabet


Først kort en række punkter som er vigtige hvis det er en intern handel mellem partnere hvor nogle eller en købes ud:
  1. Checke vedtægter for evt ændrings behov
  2. Checke om tegningsret skal ændres (står måske idag noget der viser i er to) og i så fald afholde generalforsamling som skal uploades ved ændring af tegningsret
  3. Ændre ejerbog som ligger på selskabets adresse
  4. Ændre offentlige ejerregister
  5. Hvis han var med-direktør. afmelde ham
  6. Se om lovpligtig arbejdsskadeforsikring som idag SKAL dække jer begge uanset løn/omsætning kan blive nedsat hvis du er alene tilbage
  7. Lave lille "børsnota" mellem jer internet - xx køber yy aktier af zz for kr cc
  8. Overføre beløbet rent praktisk via netbank for let bevis
  9. Sælger skal angive gevinst eller tab af anparterne som aktieindkomst i selvangivelsen


Hvis det er mellem 3. personer så må prisen være den pris parterne kan blive enige om helt enkelt. Det betyder, at prisen kan være lige fra 1 krone og op til der kun fantasien sætter grænsen.

Der udarbejdes en "fondsnota" som bare er et dokument over handlen - hvem sælger
- hvor mange anparter, til hvilken pris og evt betalingsbetingelse

Derefter noteres ejerskiftet i selskabets ejerbog, som skal forefindes på selskabets adresse, så de alle ejere fremgår af den, men anpart nummer, værdi , stik og navn/adresse

Selskabets ejerbog kan idag også laves på virk.dk så man også har tilgang til den der.

Ejerforholdet angives også i det offentlige ejerregister som dette link i det omfang det drejer sig om ejerandele over 5 % og endeligt anføres ejere med over 5% i førstkommende årsregnskab ved første selvangivelse for selskabet efter ejerskiftet

Hvis en handel betyder en ændring i sambeskatning for et selskab - f.eks hvis det er ejet gennem holdingselskaber og det ene udgår ved en handel, skal sambeskatningen opdateres hos skat.dk i selvbetjening

Først kort en række punkter som er vigtige hvis det er en intern handel mellem partnere hvor nogle eller en købes ud:


Checke vedtægter for evt ændrings behov
Checke om tegningsret skal ændres (står måske idag noget der viser i er to) og i så fald afholde generalforsamling som skal uploades ved ændring af tegningsret
Ændre ejerbog som ligger på selskabets adresse
Ændre offentlige ejerregister
Hvis han var med-direktør. afmelde ham
Se om lovpligtig arbejdsskadeforsikring som idag SKAL dække jer begge uanset løn/omsætning kan blive nedsat hvis du er alene tilbage
Lave lille "børsnota" mellem jer internet - xx køber yy aktier af zz for kr cc
Overføre beløbet rent praktisk via netbank for let bevis
Sælger angive gevinst eller tab af anparterne som aktieindkomst i selvangivelsen

Jeg er ikke revisor eller jurist, og dette er blot givet som kort orientering og kan ikke være ansvarspådragende for mig.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


tirsdag den 10. februar 2015

Fradrag - bespisning



Den alm regel for ansatte:

Bespisning 

Bespisning af ansatte på restaurant - fuldt fradrag for udgiften -  kvart momsfradrag

Bespisning af forretningsforbindelser på restaurant - kvart fradrag udgift og kvart momsfradrag

Personale i egne lokaler, sociale arrangementer - fuldt fradrag for udgiften - 0 moms fradrag

Personale i egne lokaler under indkaldte møder og kurser - fuldt fradrag for udgiften- fuldt momsfradrag

Forretningsforbindelser i egne lokaler - kaffe og te - fuldt fradrag for udgiften - fuldt momsfradrag

Forretningsforbindelser i egne lokaler bespisning - Kvart fradrag for udgiften men fuldt momsfradrag 

Tidligere, var der ikke momsfradrag for bespisning af personale under møder, men dette er ændret så man nu må trække momsen fra, når møder afholdes i virksomhedens lokaler og anses for nødvendige for arbejdets udførelse. 

Min tolkning er, at hvis man har f.eks. et helt filmhold som arbejder on-location en hel dag-  eller et asfalt team - hvor man anser det for nødvendigt, at indkalde til et møde for at kunne planlægge det fortsatte arbejde, så vil en skurvogn eller location i den forbindelse - hvor der serveres lidt brød, skulle ses som virksomhedens lokaler. Jeg kender dog ikke til domme på området, så hør evt skat.

Rejse og overnatning

Personale - fuldt fradrag for omkostningen. Fuldt fradrag for moms ved overnatning MEN hvis morgenmad indgår - kun kvart momsfradrag for hele udgiften. Få derfor endeligt specificeret om det er rent hotel eller blanding af hotel og morgenmad.

Kunder og leverandører: Kvart fradrag for omkostningen og som for personale fuldt momsfradrag for overnatning med mindre morgenmad indgår, og i så fald kun kvart momsfradrag.

EJER har andre betingelse end ansatte

For en ejer virksomhed gælder som udgangspunkt at, udgifter til mad er en privat udgift som ikke kan fratrækkes i skattepligtig indkomst.

Whiskey - som er rutineret revisor med fortid i skat, behandler det i svar på Amino i DENNE TRÅD med dette taget i citat:

Udgangspunktet, at udgifter til mad i arbejdstiden er en privat udgift, som ikke kan fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det er dog et par afgørelser fra 90'erne, hvor der er givet fradrag for merudgifterne ved bespisning når den pågældende ikke har haft adgang til et spiselokale.  ener at der var tale om en taxichauffør som ikke måtte spise i sin bil og en skorstensfejer.  

Selvstændige må således IKKE lade virksomheden betale for bespisning i virksomheden, heller ikke selvom der arbejdes over. Det er også dækket HER af Anette Sand fra regnskabsskolen.

Bespisning på midlertidigt arbejdssted - ejer og ansatte i selskab:

Her må ligningslovens § 16 stk 11 i spil. Den omhandler beskatning af personale ved bespisning, men fritager bespisning på midlertidigt arbejdssted

Hvis et selskab betaler bespisning under rejse på midlertidigt arbejdssted, for en lønnet direktør (og her skal der vægt på egentlig løn ikke kun udbytte men egentlig løn) eller en ansat (også ved rejser under 24 timer) så vil selve udgiften kunne fradrages.

Bemærk det skal være bespisning på midlertidigt arbejdssted, modsat hvis det sker på egen arbejdsplads

Derimod er der stadigt ikke noget momsfradrag for en sådan bespisning af medarbejder eller indehaver jvnf. momslovens § 42 stk 1 nr 1.og skats juridiske vejledning D.A. 11.5.3 som beskriver at virksomheder kan ikke fradrage moms af indkøb mv - som vedrører kost til virksomhedens indehaver eller personale.

Læs meget mere om fradrag i min E-bog om fradrag - med generelle regler og en masse specielle fradrag der kan udnyttes . vist i alfabetisk orden. Du kan se alle fradragene i indholdsfortegnelsen inden overvejelse om køb ved at klikke på billedet:




Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Søg i denne blog