onsdag den 18. november 2015

Lukke virksomhed

Det er vigtigt, at inden man i ”panik” vælger at lukke en virksomhed - at overveje alle muligheder. Det kan være rekonstruktion eller det kan være overdragelse til andre ejere som er del af løsningen.

LUKKE PERSONLIG VIRKSOMHED  - ENKELTMANDS ELLER I/S:


ENKELTMANDSVIRKSOMHED:

En enkeltmandsvirksomhed kan ikke overdrages i sin helhed. CVR er i det fald personligt og tilhører ejer. Lukker man vil samme ejer altid få helt samme CVR ved næste stiftelse, det følger en som CPR gør det.

En lukning betyder derfor, at man skal overdrage alle aktiver og evt. goodwill.  

Det er vigtigt inden lukning, at ha overblik over økonomien, så man ved om man kan betale al gæld. I den personlige virksomhed hæfter ejerne for al gæld personligt, også efter en lukning. Det er derfor også vigtigt, at at ha fokus på alle indgåede kontrakter, f.eks. med ansatte eller leverandører eller kunder, da disse kontrakter eller kan kræves opfyldt af personen også efter en lukning,.

Formelt set sker lukning ved afmeldelse af alle pligter, moms, import, eksport og arbejdsgiver f.eks. 

Du skal angive moms efter de normale frister - op til sidste dag med CVR

Du skal angive udvidet selvangivelse for året, hvis du nogen del af året har drevet virksomheden.

All aktiver skal ud af virksomheden - se afsnittet herunder.

Man bør udfylde den såkaldte ”ophørsblanket” som man kan hente hos www.webreg.dk i DETTE LINK i skrivende stund.

Også dette link til skat er godt

Salg af aktiver til en selv til markedspris + moms 

Lukker man uden at lade noget gå videre til tredjemand, så skal man selv købe alt ud af virksomheden. Intet må bare beholdes, men alt købes til markedsværdi som så skal godt dokumenteret -  plus moms.
Reglerne frem til midt 2021 er, at moms skal kun betales til og med år 5 efter købet. Momsen nedskrives med 20% per år og er helt væk efter 5 år (i det 6 år efter anskaffelsen)

1. juli  2021 er reglerne for udtagningsmoms = privates udtagning af aktiver fra virksomheden ændret:

Efter de nye regler skal der altid betales udtagningsmoms af markedsværdien af aktivet på det tidspunkt, hvor dette overføres til privatsfæren. Det gælder altså, uanset om aktivet ved overførslen har været ejet i tre, syv eller elleve år.
Dette betyder også, at man ikke kan donere varepartier man ikke kan sælge, til f.eks Røde Kors, da man så skal betale udtagelsesmoms af varens værdi

Er der tale om en bil, vil markedsprisen kunne findes ved opslag på bilbasen.dk, mens der for andre aktiver typisk vil kunne findes brugtpriser på andre handelsplatforme.


IT og telefon fra samme år, skal man regne med, at måtte tage ud til ikke langt fra købspris, men kodeordet er - markedspris, som man så skal kunne påvise ved f.eks. udklip fra DBA og andet. 

Du kan læse mere om regler fra 1/7-2021 her i link

Undtagelse er investeringsgoder købt til en værdi af over 100.000 kr ex moms - men her er lidt mere kringlede regler, så har du sådanne aktiver ved lukning, så gør dig selv en tjeneste, at bruge revisor. (momslov § 43/44)

Varelager købes ud til indkøbspris + moms hvis det er til en selv eller en ikke momsregistret. Her foretages ikke nedskrivning

I lukke-rubrikken hos virk/skat skal man idag skrive beløbene ind og her ses skats tekst til dette i sin helhed - omhandlende moms del af et sådan køb:

"Skriv i rubrik 5a og 5b, hvad der sker med maskiner og andre driftsmidler, herunder biler, med en købspris på under 100.000 kr. pr. enhed:

Oplys salgsprisen uden moms i rubrik 5a, når du som led i et samlet eller delvist virksomhedssalg sælger maskiner og andre driftsmidler, herunder biler, til en anden momsregistreret virksomhed

Når du privat beholder maskiner eller andre driftsmidler, som har været i virksomheden, skal du betale 25 procent moms af købsprisen. Du beregner din købspris ved at reducere anskaffelsesprisen med 20 procent pr. påbegyndt regnskabsår efter købsåret. Din beregnede købspris oplyser du i rubrik 5b.

Dernæst skal du beregne 25 procent moms af købsprisen opgjort i rubrik 5b og registrere beløbet i rubrikken Salgsmoms på momsangivelsen."


Salg til trediepart - til den pris man kan få og uden moms hvis trediepart er momsregistreret.

Vælger man at sælge til en tredjepart som ikke er momsregistreret, skal det ske med moms. Her, hvis det virkeligt er fuldt ud tredjepart, vil prisen dog ofte helt enkelt være den man kan få fra denne tredjepart. Man skal derfor ikke rode så meget med dokumentation af markedspris eller bruge egne indkøbspriser.

Sælges aktiver samlet - eller i samlede grupper, til momsregistrerede der vil videreføre ens "firma", så skal aktiver sælges uden moms, så man ikke selv får moms at indberette, og køber til gengæld heller ikke købsmoms

Sælger skal inden 8 dage efter overdragelse så informere told og skatteforvaltningen om den nye ejers navn og adresse, samt om salgsprisen for de overdragne aktiver. (ML § 8 stk 1 4. pkt.

Det er en betingelse for momsfriheden, at den nye ejer er eller bliver momsregistreret efter ML §§ 47, 49, 51 eller 51a.

Evt goodwill beregning ved virksomhedomdannelse eller salg til eget selskab:

Ved en omdannelse til selskab - eller et salg til eget selskab, vil der ofte være behov for at beregne en evt. goodwill. Man kan ikke bare slippe med, at sælge aktiver til et nyt selskab. 

Man skal ha beregnet en eventuel goodwill, som man beskattes af som ejer af den personlige virksomhed. En sådan goodwill kan generelt bestå af overværdi af aktiver men også af den fortjeneste virksomheden har kunnet optjene. 
Der er et bundbeløb som ligger omkring 270.000 i overskud, da det betragtes som det man SKAL kunne tjene ved alm fuld tid og dermed er det ikke goodwill, men overskud ud over det kan, efter en række kapitaliserings faktorer og med beregning af overværdier i aktiver betyder, at man beskattes af goodwill. Det vil være klogt at lade en revisor foretage en sådan beregning hvis ens virksomhed i den ene eller anden form omdannes eller sælges til videre førelse.

Evt virksomhedsomdannelse

Skulle den personlige virksomhed overføres til et eget ApS eller IVS f.eks. kan man overveje skattefri virksomhedsomdannelse, som netop gør, at beskatning af eventuelle overværdier/goodwill – først udløses når gevinsten en gang materialiserer sig i ens ApS – Skattefri virksomhedsomdannelse er dermed lige så korrekt en skatte-udskudt virksomhedsomdannelse.

Dersom virksomheden var været drevet under virksomhedsskatteordningen VSO eller kapitalafkastordningen -  er det meget vigtigt at man har fuldt overblik over hæverækkefølge og alle personlige konsekvenser, og rådet om revisor tager til i lydstyrke.


Regnskab efter lukning udarbejdes, moms indberettes og resultat indberettes til skat i udvidet selvangivelse.

Efter lukning angives moms ved periodens ophør ligesom lukningsregnskabet med eventuelle skattereguleringer, bruges til udfyldelse af den udvidede selvangivelse.

Mange får problem med at de ikke kan se ting i e-boks og andet, efter en lukning - så husk at checke ALT da digital signatur for virksomheden slutter ved lukning.

LUKNING AF INTERESENTSKAB – I/S 

Et I/S er i princippet en enkeltmandsvirksomhed med flere ejere. Man bør altid ha en interesentskabsaftale og en sådan bør regulere, hvorledes lukning eller udtræden af deltager skal foregå.

Enkeltdeltagere kan udtræde, forudsat der stadigt er mindst to tilbage. I så fald vil udtrædende som udgangspunkt ha krav på sin/deres del af overskud/værdi og eller skulle indbetale ved underskud. 

Formelt sker udtræden så ved dette MEN den udtrædende skal være opmærksom på, at denne hæver personligt solidarisk for at helt frem til dato for udtræden.

Udtræder så mange af I/S at der kun er EN tilbage, opfylder selskabet ikke længere betingelserne for I/S og det skal lukkes, og den ene der var tilbage kan så stifte personlig enkeltmandsvirksomhed til videreførelse

Et I/S kan også ophøre ved likvidation, men jeg vil ikke komme ind på detaljer her, søg revisor i så fald

For alle personlige virksomheder gælder, at deltager/deltagere, hæfter for alle forpligtelser indgået under selskabets levetid – for ”evigt” så se til selskabet er ”rent” ved lukning.

Mange får problem med at de ikke kan se ting i e-boks og andet, efter en lukning - så husk at checke ALT da digital signatur for virksomheden slutter ved lukning.

HUSK AT ALLE AFTALEPARTER ER INDFORMEREDE INDEN I LUKKER ET I/S (en træder ud og anden forsætter i enkeltmands) da det kan ses som aftalebrud, at lukke en personlig virksomhed med flere ansvarlige der hæfter - uden at have afklaret dette med evt kreditorer og aftaleparter

Her følger skats tekst direkte fra deres link - til enkeltmands - som god vejledning fra LINK:


Forskudsopgørelse (kun for personligt ejet virksomhed)

Log på TastSelv og ret tallene om virksomhedens resultat.

Frem til midten af september kan du registrere din virksomhed som lukket ved at sætte flueben i feltet Er du ophørt med virksomhed i år eller tidligere end i år?Efter midt september kan du først sætte flueben, når du får din forskudsopgørelse for det nye år. Den får du i november.

Alle rubrikkerne står i afsnittet Selvstændigt erhvervsdrivende og udligningsordning for kunstnere.

Skatteregnskab og avanceopgørelse

Du skal lave skatteregnskab for ophørsåret, uanset hvilken dato i året din virksomhed lukker.

Som en del af skatteregnskabet skal du lave en avanceopgørelse. Det er en skattemæssig opgørelse af fortjeneste eller tab på de ting, du selv har taget ud af virksomheden eller har solgt til andre, for eksempel computere, varelager, møbler, biler og maskiner.

Sælger du ejendomme, skal du også opgøre fortjenesten eller tabet på det tidspunkt, hvor du sælger ejendommene.

Fortjenesten eller tabet skal du oplyse på selvangivelsen.

Selvangivelse

Log på TastSelv og registrer dit resultat og dine regnskabsoplysninger på selvangivelsen under Ret årsopgørelsen/selvangivelsen.Fristen er senest 1. juli året efter dit ophør. Glemmer du fristen, koster det 200 kr. i bøde pr. dag (dog højst 5.000 kr.)

Momsregnskab

Du skal opgøre, indberette og betale moms til og med den dato, du har oplyst som ophørsdato, da du afmeldte din virksomhed. Det gælder også, selv om du ikke har solgt varer eller ydelser i perioden (0-indberetning). Glemmer du at indberette, skal du betale et gebyr på 800 kr.

Hvis virksomheden lukkede midt i en momsperiode, skal du indberette og betale sidste gang, når perioden slutter. For eksempel ved ophør 15. juni, så skal moms opgøres sidste gang 30. juni.

Har du solgt eller selv beholdt computere, varelager, møbler, bygninger, biler, maskiner eller andre aktiver, påvirker det dit momsregnskab.

Sælger du tingene til andre, skal du opkræve moms, hvis du sælger dem enkeltvis. Sælger du din virksomhed samlet, er det uden moms, og du skal opgøre den moms, der samlet overgår til køber. Beløbet skal oplyses ved afmeldelsen på virk.dk eller hos SKAT.

Beholder du ting fra virksomheden, skal du tilbagebetale for meget fratrukket moms. Denne moms afskrives over fem år med 20 pct. om året.

Sælger du tingene videre til en anden virksomhed, der er registreret for det samme som din, er det dem, der skal betale momsen tilbage.

NemID

Når du lukker din virksomhed på virk.dk, bliver din virksomheds NemID og dermed din medarbejderadgang også lukket, så du ikke har adgang til at indberette. Skal du indberette fx moms eller andet for sidste gang efter, du har lukket din virksomhed, skal du derfor bestille en TastSelv-kode på telefon 72 22 18 18.

Koden bliver sendt med posten, og der kan være op til 6 dages ekspeditions tid. Vær derfor i god tid, så du kan nå at modtage koden inden, du skal indberette.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Facebook

 

torsdag den 12. november 2015

Julegaver Julefrokost

Der er faste regler for Julegaver og deres satser. 


http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/10/4-top-books.htmlh
Omfattet af fradrag for Julegaver er:
  • Virksomhedens ansatte
  • Ulønnet registreret arbejdskraft, f.eks advisory board, bestyrelse og praktikanter - bemærk registreret, som for en bestyrelse der er registreret i erhvervstyrelsen. Ikke registreret bestyrelse eller hjælpere er ikke omfattet, da de jo eller bare er forretningsforbindelser - hvor det så ikke er fuldt fradragsberettiget - men som repræsentation/gaver.

Ting-gaver til under 800 kr. inkl. moms i alt:

Gaver der omfatter ting som vin, chokolade, køkkenudstyr – i modsætning til kontanter og gavekort, kan man give for op til 900 kr. per medarbejder. Julegavers værdi, tæller med i grænsen for skattefrie Personalegoder på i alt 1.200 kr. (se under personalegoder).

Gives der gaver for mere end 1.200 inkl moms for et år, så skal hele beløbet – lige fra krone 1 – beskattes MEN her må man holde julegaven på højst 900 kr. uden af regnestykket.

Overstiger julegavens værdi 900 kr. altså fra 901 kr. så må julegaven ikke holdes ude af beregningen af det samlede fribeløb på 1.200 kr., men skal indgå ved beregningen af personalegoder under den samlede 1.200 kr. grænse.

Er der slet ikke givet andre personalegoder, så kan julegaven således koste op til 1.200 kr. i sig selv.


Kontantgaver og gavekort der kan byttes til kontanter, er altid skattepligtige, så der er kun tale om ting-gaver fradragsmæssigt. Kontanter og tilsvarende, har arbejdsgiveren pligt til at indberette.

Dette gælder uanset gavekortet bruges som Julegave, eller til jubilæum eller andet. 

Skatteindberetning gælder for gavekort der gives bredt til f.eks. køb i en forretningskæde, et varehus, den lokale handelsstandsforening eller tilsvarende.
Det har ikke betydning, at kortet ikke kan veksles til kontanter.

Gavebeviser der alene kan anvendes til valg af specifikke gaver ud fra en liste, bestemt af dig som arbejdsgiver, giver fradrag.

BDO revision beskrev for nyligt skatteopkrævninger i selskaber med gavekort helt ned til værdi 50 til 300 kr.

Der er ikke momsfradrag for gaver til personale - hvilket jo også forklarer, at grænserne er inkl. moms.

Julegaver til mere end 1.200 kr. inkl moms er altid skattepligtige.


JULEGAVER TIL EJER DER ER ALENE I SELSKAB ELLER PERSONLIG VIRKSOMHED:

Ejer kunne i alle fald tidl., ikke give sig selv eller sin medhjælpende hustru en julegave med fradrag. Det forudsætter, at det er til egentlig ansat personale. Gives til alle ansatte, vil ejer også kunne modtage.

Jeg bad skat om officielt svar, til brug for dette indlæg, og fik dette skriftlige svar:

'Gaver til medarbejderne er skattefri, fordi de er en del af de goder, som gør, at medarbejderne finder det attraktivt at arbejde i en virksomhed, og derfor er disse fradragsberettigede. 

Derimod arbejder en selvstændig uanset, om de får frynsegoder eller ej – og julegaver anses ikke nødvendigt for at “erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten” i firmaet'

Jeg har siden set bindende svar fra skat, til eneejer af ApS hvor SKAT gav OK for præcis det ene personalegode - gaven - forudsat ejer havde arbejdet så det ville være naturligt med julegave og ud fra konkret vurdering til spørgsmålet - så her må valget være dit, med evt risiko for skats konkrete vurdering.

Jeg har så også fået nyt svar selv, at hvis der er ansættelseskontrakt og godet som nævnt i bindende svar er julegave under grænsen, kan ejer af ApS modtage en sådan, mens personlig virksomhed ikke kan modtage, da der ikke er ansættelsesforhold


JULEFROKOST:

Der er ikke fradrag for en Julefrokost for ejer uden ansatte - og dermed heller ikke anledning til at invitere ægtefællen på fradragsberettiget bespisning til Jul. Ejer må dermed gerne være med i fradraget, hvis en Julefrokost omfatter alle ansatte.

Der er fuldt fradrag for Julefrokosten for personale og der ægtefælle/ledsager.

Deltager samarbejdspartnere = ikke ansatte, skal dette behandles som repræsentation. 


Det tages forholdsmæssigt i forhold til antallet.

Momsmæssigt afhænger fradrag af hvorvidt det er personale eller forretningsforbindelser og, af om arrangementet afholdes i egne lokaler eller ude i byen.



Gode Julegaver kan være Iværksætterbøger - Nederst mine egne 8 bøger hvor du kan se indholdsfortegnelse

DISCLAIMER: Jeg påtager mig ikke ansvar for konsekvenser af evt. fejl eller misforstålser og trykfejl i dette indlæg. 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

 

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

 

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

 

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

 

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

 

"ApS" Alt om anpartsselskaber

 

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

 Facebook råd og   GOOGLE BUSINESS MED TILBUD

tirsdag den 3. november 2015

Skattegrænser 2015 og 2016

TAGET FRA SKATTEMINISTERIETS OPLYSNINGER - OG REDIGERET NED TIL DE VIGTIGSTE PUNKTER - HELHED ER I LINKET HER

Beløbsgrænser der reguleres efter personskattelovens § 20
Indkomstår Grundbeløb 2015 2016
Reguleringstal (PSL § 20) 100 103,3 104,7
Kr. Kr. Kr.
Afskrivningsloven:
Straksafskrivning Småsaldigrænse (§ 5) og småudgiftsgrænse §§ 6,11,42 og 43 12.300 12.800 12.900
Boafgiftsloven:
Bundfradrag ved boafgift (§ 6) 264.100 272.900 276.600
Bundfradrag ved gaveafgift (§ 22) 58.700 60.700 61.500
Bundfradrag ved gaveafgift, svigerbørn (§ 22) 20.500 21.200 21.500
Ejendomsavancebeskatningsloven:
Bundfradrag ved opgørelse af fortjeneste ved salg (§6) 268.600 277.500 281.300
Etablerings- og iværksætterkontoloven:
Etableringsgrænse (§ 5) 80.000 82.700 83.800
Grøn checkloven:
Aftrapningsgrænse (§ 2, stk. 1) 362.800 374.800 379.900
Indkomstgrænse for tillæg til grøn check (§ 2, stk. 3) 212.000 219.000 222.000
Kildeskatteloven:
Indregningsgrænse for restskat (§§ 61 og 61 A) 18.300 19.000 19.200
Ligningsloven:
Bundfradrag i skattepligtigt vederlag for pensionisters arbejde i privatsfæren (§ 7 Å) 10.000 10.400 10.500
Maks. fradrag for gaver til almenvelgørende institutioner mv. (§ 8 A) 14.500 15.000 15.200
Bundgrænse for visse lønmodtagerfradrag (§ 9) 5.500 5.700 5.800
Skattefritagelse for julegaver op til kr. (§ 16, stk. 3) 700 800 800
Bagatelgrænse for personalegoder stillet til rådighed overvejende af hensyn til arbejdet (§ 16, stk. 3) 5.500 5.700 5.800
Skattepligtigt beløb for fri telefon (§ 16, stk. 12) 2.500 2.600 2.700
Minimum samlet beløb til beskatning for fri telefon for ægtepar, for at opnå 25 pct. nedslag (§ 16, stk. 12) 3.300 3.500 3.500
Pensionsbeskatningsloven:
Maks. årlig hævning for sportsudøvere (§ 15 B) 341.700 353.000 357.800
Maks. årligt indskud uden fradragsret på aldersopsparingsordning (§ 16) 27.600 28.600 28.900
Maks. fradrag for indskud på ratepension og ophørende alderspension (livrente) (§ 16) 50.000 51.700 52.400
Personskatteloven:
Topskattegrænse (§ 7) 444.500 459.200 -
446.300 - 467.300
Bundfradrag i positiv nettokapitalindkomst i topskattegrundlag for ugifte (dobbelt bundfradrag for ægtepar) (§ 7) 40.000 41.400 41.900
Udligningsskattegrænse (§ 7 a) 362.800 374.800 379.900
Maks. uudnyttet bundfradrag til overførsel mellem ægtefæller ved udligningsskat (§ 7 a) 121.000 125.000 126.700
Progressionsgrænse for aktieindkomst (§ 8 a) 48.300 49.900 50.600
Personfradrag for alle fyldt 18 år (§ 10) 42.000 43.400 44.000
Personfradrag for børn/unge under 18 år (§ 10) 31.500 32.600 33.000
Bundfradrag ved beregning af bundskat. Personer under 18 år (stk. 2, nr. 1) 44.800 46.300 47.000
Bundfradrag ved beregning af topskat (stk. 2, nr. 3) 33.600 34.800 35.200
Maks. beskæftigelsesfradrag (stk. 2, nr. 5) 362.800 374.800 379.900
Personfradragskompensation (stk. 2, nr. 6) 362.800 374.800 379.900
14.200 14.700 14.900
1.900 2.000 2.000
Skatteforvaltningsloven:
Gebyr for bindende svar (§ 23) 300 400 400
Gebyr for anmodning om omgørelse (§ 29) 2.100 2.200 2.200
Gebyr for klage til Landsskatteretten og Skatteankestyrelsen (§ 35 c) 300 400 400
Rejsegodtgørelse 
Rejsegodtgørelsessats (§ 9 A, stk. 2) 455 471 477
oprundes til hele kroner)
Tillæg til rejsegodtgørelsessats (§ 9 A, stk. 2) 142 147 149
(oprundes til hele kroner)
Logisats (§ 9 A, stk. 2) 195 202 205
(oprundes til hele kroner)
Loft over rejsefradrag (§ 9 A, stk. 7) 25.000 25.900 26.200
Indkomstgrænse for tillæg til befordringsfradrag (§ 9 C) 248.700 257.000 260.400

søndag den 4. oktober 2015

Crowdfunding

CROWDFUNDING 
INDSAMLING AF MIDLER FRA STORE GRUPPER 


Crowdfunding er en relativ ny måde at finansiere en virksomhed, et event, en kunstbegivenhed og andet på.

Jeg skal ikke her komme ind i alle detaljer, bare give en hurtig gennemgang af dette begreb og - linke til skats glimrende gennemgang til slut i indlægget.

Crowdfunding er en metode, til at rejse kapital gennem alt fra netværket, venner, kunder og almindelige interesserede personer og virksomhed i en stor bred masse.

Der benyttes oftest sociale medier eller direkte crowdfunding platforme til at præsentere den idé eller det projekt man ønsker at skaffe midler til.

Du skal ikke ud og finde enkelt investorer, business angels, men du skal stadigt sikre en præsentaion - et "Pitch" som fanger brede masser nok til, at de vil investere i projektet.

Investeringerne er ofte små beløb fra enkelt investor, ofte ned til mellem 50 kr og 500 kr max.

Investorer går ind i projektet uden at blive ejere generelt, men deres modydelse er dels, at de er med til at sætte noget spændenede igang, og du vil ofte skulle tilbyde dem f.eks. dit produkt gratis så snart du har det ude, eller en billet til showet eller andre former for belønning for deres vilje, til at give et mindre tilskud.

I modsætning til at finde investorer, hvor man arbejder med en meget begrænset personmængde, så giver Crowdfunding lejlighed til at komme ud til en meget stor folkemængde.

Din opgave er først og fremmest, gennem dit "Pitch" at præsentere projektet, så rigtigt mange mennesker kommer til at tro på det - og gerne skabe mulighed for interaktion og for at de som investerer, kan følge dit projekt nøje. De skal gerne kunne følge med i, hvordan kampagnen forløber, hvad samles ind, hvor langt er du nået.

En fordel ved Crowdfunding er også, at du kan benytte det til en tidlig markedsføring af hele projektet til brede grupper. 

Du vil også normalt skulle give deltagerne mulighed for at interagere med dig, og stille spørgsmål til dig vedr. projektet. Herved får du ofte god mulighed for at justere dit projekt.

Fundraising er ikke løsningen på alle fremtidige projekters finansiering. Det kræver et absolut interessant projekt og det kræver, at du kan få rigtigt mange til at tale om det, sprede nyheden, og kan give dem nogle små modydelser, som sammen med deres fulde tillid til, at du du sætter i gang vil blive en succes, kan få dem til at spytte i kassen.

Der er en række forskellige former for Crowdfunding - som skats gennemgang faktisk klarer fint men lige kort:

Donationsbasseret funding er når de som betaler giver deres penge/funding som ren gave, og de som deltager ikke får fradrag for deres bidrag. Overordnet vil bidragene være skattepligtige for modtager - men se skatte linket nederst, for det forklarer det på fin vis.

Funding baseret på modydelse - Reward-basseret, er funding, hvor modtageren giver de som skyder penge ind, en ydelse eller et produkt til gengæld for deres deltagelse. 
Det kan være at de får dit produkt tilsendt på første dagen, eller en billet til dit show, eller den første DVD eller CD udgivelse. Det svarer skattemæssigt til salg af produktet og beløbsgrænsen følger de helt almindelige regler for evt. momspligt ved forventet omsætning/salg over 50.000 kr på en hver 12 mdr periode. Se igen skattelinket nederst.

Lånebasseret funding - siger lidt sig selv. De som skyder ind skyder beløbet ind som lån og vil få rente og dermed mulighed for pengene tilbage. Der findes visse finanstilsynsgodkendte fonde. Formen er ikke ret almindelig her i Europa. Igen henvises til skattelinket nederst.

Aktiebasseret crowdfunding - Er bestemt ikke så almindelig, slet ikke i Danmark, men basis er, at de som skyder penge ind, får andel i dit kommende overskud, eller ret til aktier. Der er en lang række regler som regulerer denne form

Her er LINK TIL SKAT OM CROWDFUNDING med skatteforhold for de enkelt former gennemgået på fornem vis.

Jeg påtager mig ikke ansvar for evt. fejlskrivninger i mit blogmateriale eller konsekvenser af fejl.

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


lørdag den 3. oktober 2015

SELSKABSFORM SKAL FREMGÅ AF FORRETNINGSPAPIRER


Det overrasker tilsyneladende en del, at man skal medtage selskabsformen – A/S, ApS eller IVS i firmanavnet på alle forretningspapirer, elektroniske meddelelser og på kapitalselskabets hjemmeside, ligesom hjemsted (adresse for selskabet) og CVR nummer skal fremgå.

At CVR skal med, fremgår af "Bekendtgørelse" som i DETTE LINK se § 6 stk 9

For at undgå misforståelser, så dækker dette ikke LOGO - som jo ikke skal indeholder et selskabs navn - men udelukkende alle selskabspapirer og f.eks hjemmesider.

For utålmodige læsere kan konklusionen afsløres allerede her: JA selskabsformen IVS / ApS / A/S bør og skal fremgå af alle officielle papirer og hjemmesider.

Et lille klip fra selskabsloven som dækker alle kapitalselskaber - idag A/S, ApS og IVS som væsentligste her til start:

§ 2. Kun aktieselskaber og anpartsselskaber (JH remark – IVS er også selskab som ApS) kan og skal i deres navn benytte betegnelserne »aktieselskab« henholdsvis »anpartsselskab« eller forkortelserne »A/S« henholdsvis »ApS«. (JH remark – og i dag IVS)
Og i stk 4 i samme paragraf:

Stk. 4. Kapitalselskaber skal i breve og på andre forretningspapirer, herunder elektroniske meddelelser, og på kapitalselskabets hjemmeside angive navn, hjemsted og cvr-nummer.
§ 3. § 2 finder tilsvarende anvendelse på kapitalselskabers binavne.


Det er vigtigt at forstå, at selskabsbetegnelsen, IVS ApS osv. er en integreret del af virksomhedsnavnet og derfor skal med som angivet i §2

STRAFFES MAN FOR AT MANGLE SELSKABSFORMEN PÅ PAPIRER?

Man vil nok ikke normalt være ude for, at selskabsstyrelsen henvender sig med bod eller påbud - grundet manglende brug af selskabsformen. Det er næppe en del af den normale kontrol procedure, men loven giver dog styrelsen en klar mulighed, for at give bod for fejl af denne type.

Der hvor problemet kommer er, når en leverandør eller kunde, kræver man selv hæfter personligt, da selskabsformen ikke er fremgået tydeligt. Dermed kan det jo vise sig meget dyrt IKKE at have selskabsformen - IVS, ApS og A/S med ALLE steder man bruger sit firmanavn officielt.

HÆFTELSESGENNEMBRUD = PERSONLIG HÆFTELSE SOM RISIKO:

Det er sket, og kan absolut ske lovmæssigt, at selskaber der har undladt at medtage f.eks. ApS eller IVS i selskabsnavnet, bliver udsat for hæftelsesgennembrud.

Hvis en kunde eller leverandør, kan vise, at de har handlet med ens virksomhed, ud fra et visitkort, et brev eller en hjemmeside hvor selskabsformen ikke er fremgået, så vil de pågældende som udgangspunkt kunne kræve, at personen bag selskabet hæfter personligt, hvis ikke selskabet kan klare et krav, men må gå konkurs.

Det er ikke noget der sker med fuld-automatik, fordi man har "glemt" selskabsbetegnelsen på et dokument eller i en brochure, men det sker, hvis ikke man klart kan sandsynliggøre, at den skadeslidte på anden vis, var helt klar over, at det drejede sig om et selskab

I DETTE LINK kan man læse den store advokatkæde "Ret & Råd" forklare om denne risiko med denne tekst-  citat: 

Selskabsformen skal med. Og det skal cvr-nummeret også. Og hvis du bruger den rigtige advokat til at stifte selskabet med kan du få det stiftet uden stifterhæftelse som jo normalt gælder fra stiftelsen til registreringen i erhvervs- og selskabsstyrelsen. En række advokater har nemlig fået adgang til at registrere direkte i styrelsens database og det betyder, at registreringen sker omgående - der er ingen  hæftelsesperiode. Og at du får cvr-nummeret med det samme, så du bare kan gå i gang! Og få lavet brevpapiret med det samme.

Hvis ikke du skriver (IVS) aps eller as på dit brevpapir, kan du risikere at komme til at hæfte personligt, fordi kreditorer siger, at de ikke vidste det var et selskab de handlede med. Og derudover fremgår det af loven at både selskabsbetegnelsen (as/aps) og cvr-nummeret skal stå på alle forretningspapirer.
citat slut

Jeg kan også lige medtage en skriftlig vejledning fra erhvervsstyrelsen, hvor styrelsen går lidt dybere ind i hvad "forretningspapirer er:
SELSKABSSTYRELSENS SVAR TIL MIG I EMAIL PÅ HVAD DER ANSES FOR FORRETNINGSPAPIRER:


Jeg spurgte styrelsen i E-mail

Som jeg forstår selskabsloven, så skal selskabsform, f.eks. IVS og ApS fremgå af alle officielle selskabspapirer (og gør det ikke, har man risiko for personlig hæftelse)

Hvordan ser man f.eks på f.eks. visitkort - er det et officielt selskabspapir på linje med brevpapir?

Og officiel hjemmeside (som jo kunne være eneste kontakt mellem selskab og kunde) - skal det også der fremgå om det er IVS eller ApS?

venligst John Hannover

OG SVARET FRA STYRELSEN:

Stig Nielsen  (19.10.2015 13:49)

For at være på den sikre side , så skal selskabsbetegnelsen fremgå af alle papirer, hjemmesider, visitkort etc. som virksomheden præsenterer sig med overfor kunderne

KRAV TIL STIFTER VED REGISTRERING AF NAVN:

Når man registrerer sit selskabsnavn, så har man som stifter en række ansvar:

  1. Navnet skal adskille sig fra andre selskabsnavne.
  2. Det må ikke være forvekslelig med navne der f.eks. er registreret som varemærke. Søg i selskabsstyrelsen på www.cvr.dk som udgangspunkt.
  3. Det er ikke tilladt at bruge navne selskabet ikke har ret til, f.eks. beskyttede familienavne fra familier man ikke selv tilhører
  4. Navnet må ikke vildlede. Det må ikke give udtryk for, at selskabet beskæftiger sig med områder det slet ikke omfattes af.
  5. Selskabsbetegnelsen ApS, IVS m.m. er del af navnet og det er ikke tilladt, at selskaber benytter forkortelser i navnet, som kunne give anledning til at nogen kan tro, der er tale om personlig hæftelse. Ex må man ikke anvende betegnelsen XXXX IVS v/Hans Hansen, som kunne give anledning til at tro, det var en person der hæftede.

Det er anmelderen og stifteren der har ansvaret for disse punkter. 

Selskabsstyrelsen undersøger ikke, om et selskabsnavn er i strid med eksisterende rettigheder, og hvis det skulle være tilfældet, vil man kunne være tvunget til at skifte navn siden.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

Søg i denne blog