tirsdag den 10. februar 2015
Fradrag - bespisning
søndag den 8. februar 2015
Fortrolighedserklæring NDA
Fortrolighedserklæring eller NDA (non disclosure agreement)
Lad mig slå fast, at man ikke kan tage patent på en ide. Patent kan tages på tekniske løsninger som er nye og har opfinderhøjde, men ikke selve tanken eller idéen.
Jeg vil også påstå, at mange er alt for bange for at "afsløre" deres idé, selv til andre professionelle.
Det kan godt være man ikke skal rende rundt på fodboldstadion og forklare en revolutionerende idé til alle andre, men investorer og professionelle firmaer, vil meget sjældent vise sig, at stjæle idéer.
Man skal regne med, at det er vanskeligt, at få nogen til at underskrive fortrolighedserklæringer.
Det skyldes, at der er berettiget frygt for, at man derved kommer til at afskære sig fra nogen, man måske i fremtiden kunne ha glæde af, eller at man underskriver fortrolighed om noget man allerede arbejder med til anden side,
Min påstand er, at LANGT FLERE NYE IDÉER DØR FORDI PERSONEN BAG TANKEN ER SKRÆKSLAGEN FOR TYVERI, END DET ANTAL DER FAKTISK STJÆLES.
En vigtig til at forstå er:
Man kan generelt ikke forvente, at investorer eller udviklere/firmaer vil garantere ikke at "stjæle" en idé, som de ikke på forhånd kender.
Det kan lyde lidt paradoksalt, for så er man jo tvunget til at åbne op for alt, inden man så kan bede folk lade være med at misbruge det, og hvis de så ikke vil skrive under på noget, så kan man tro, alt er tabt.
Det er ret oplagt, at ingen, med sund fornuft, skriver under på aldrig at ville bruge en tanke, de ikke aner hvad handler om. Det kunne jo være noget de allerede var i gang med, eller som mange andre var i gang med.
Helt simpelt kunne det svare til, at du fik underskrift på en person aldrig ville bruge din idé og så fortalte du om at presse appelsiner og drikke saften. Her er det vel oplagt, at den der skrev under ikke har lyst til nu aldrig at måtte presse en appelsin uden du søger at trække personen i retten.
Det er derfor helt afgørende, at man kan åbne så meget op for idéen, at investor og andre kan overskue, hvad det er der skal skrives under på fortrolighed om.
Du er derfor som idémager eller sælger nødt til at lukke en del op for godteposen fra starten af.
Det behøver ikke betyde, at du afslører alle detaljer eller alt om hvordan du tænker ting udført, men selve idéen og formålet må være klart
Som køber skal du lade være med at skrive under på fortrolighed før, du er sikker på det ikke er noget som kan skade dig i forhold til andre køb du vil gøre.
Overdriv ikke betydningen af disse aftaler. Normalt stjæler købere og investorer ikke planer.
Det er oplagt, at inden man fremlægger recepter og alle detaljer, måske inklusiv regnskaber og giver adgang til ting som kan misbruges af konkurrenter, så skal man ha en fortrolighedserklæring underskrevet.
Man kan godt fra start gøre det tydeligt, at man inden ALT udleveres, forventer en aftale om det fremtidige samarbejde, eller en fortrolighedserklæring underskrevet, men det sker ret sent i forløbet.
I fortrolighedserklæringen er det vigtigt at være meget specifik med hvad fortroligheden omfatter ganske specifikt, og have aftalt hvad konsekvensen er økonomisk, hvis aftalen brydes. Det skal klart fremgå, at brud på aftalen udløser en bod på f.eks. min. 100.000 kr, dog minimum det påviselige tab.
Det er også vigtigt at specificere hvilket materiale der udleveres og til hvem det må udleveres hos "modparten", og hvorledes dette ved afslutning af forhandlingerne skal returneres.
Fortroligheds aftalen giver så mulighed for, at sælger/idé indehaver kan gå langt mere i detaljer og kan udlevere diverse materialer og planer.
Lad os lige nappe lidt nye 2018 regler om NDA fra kammeradvokaten i lnk http://kammeradvokaten.dk/nyheder/2018/4/ny-lov-om-forretningshemmeligheder/
Hvis det ikke blot er en idé, men salg af eksisterende firma:
Drejer det sig om overtagelse af et eksisterende firma, så vil der ofte skulle foretages en due-diligence.
Det er en omhyggelig gennemgang af alt vedrørende det som er til salg. Kunder, lagerværdier, lageromsætningshastighed (hvor længe ligger varer på lager) , aftaler med ansatte og 3. parter og meget andet vil indgå i en god due-diligence.
Husk også, at det også kræver lidt midler, hvis du på et tidspunkt skal sagsøge nogen for et brud. Du kan sagtens have aftalt, at et brud skal koste xxxx kr MEN hvis du så ikke siden har penge til en god sagføre, og modparten har penge til "top of the pops" sagføreren, så vil du ofte være tvunget til bare at trække på skulderen. Det er DYRT at kræve den type aftaler overholdt ofte, og både dyrt og kompliceret, hvis den anden part bor uden for Danmark.
Her på startvækst er der forskellige skabeloner - herunder også HEMMELIGHEDSAFTALE Du finder den lidt nede mellem deres skabeloner til køb/handel mellem virksomheder. Jeg vil dog påstå, at en NDA ofte er så kompliceret og med så mange faldgrupper muligt, at det altid er klogt at lade en advokat tage sig af den.
HUSK
AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN
I MIN BLOG SOM DETTE LINK
SE
MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO.
MANGE
AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:
”START-UP" Komplet
iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for
virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og
siden som uundværligt opslagsværk
"Grundbog til dig der vil
være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende
skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle
virksomhedsformer - stiftelse og hele driften
”Introduktion Til REGNSKAB” –
en begynderbog om regnskab og bogføring
”Fradrag” Generelt
om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag
"ApS" Alt
om anpartsselskaber
”Personlig virksomhed” Om
at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S
fredag den 30. januar 2015
Momsfrister
MOMSFRISTER 2017
Du skal indberette og have kvittering for indberetningen inden kl 24:00 den dag fristen udløber.
For rettidigt betaling, skal beløbet være trukket på din virksomhedskonto senest den dag fristen udløber, og bruger du Nets med automatisk betaling, skal du godkende dette i TastSelv Erhverv før kl 16:00 bankdagen FØR sidste rettidige betalingsdag.
Afregningsperiode | Skal være indberettet og betalt senest |
Moms halvårsafregning | |
1. juli - 31. december 2016 | 1. marts 2017 |
1. januar - 30. juni 2017 | 1. september 2017 |
1. juli - 31. december 2017 | 1. marts 2018 |
Moms kvartalsafregning | |
1. juli - 30. september 2016 | 1. december 2016 |
1. oktober - 31. december 2016 | 1. marts 2017 |
1. januar - 31. marts 2017 | 1. juni 2017 |
1. april - 30. juni 2017 | 1. september 2017 |
1. juli - 30. september 2017 | 1. december 2017 |
1. oktober - 31. december 2017 | 1. marts 2018 |
Moms månedsafregning | |
1. oktober - 31. oktober 2016 | 25. november 2016 |
1. november - 30. november 2016 | 27. december 2016 |
1. december - 31. december 2016 | 25. januar 2017 |
1. januar - 31. januar 2017 | 27. februar 2017 |
1. februar - 28. februar 2017 | 27. marts 2017 |
1. marts - 31. marts 2017 | 25. april 2017 |
1. april - 30. april 2017 | 29. maj 2017 |
1. maj - 31. maj 2017 | 26. juni 2017 |
1. juni - 30. juni 2017 | 17. august 2017 |
1. juli - 31. juli 2017 | 25. august 2017 |
1. august - 31. august 2017 | 25. september 2017 |
1. september - 30. september 2017 | 25. oktober 2017 |
1. oktober - 31. oktober 2017 | 27. november 2017 |
1. november - 30. november 2017 | 27. december 2017 |
1. december - 31. december 2017 | 25. januar 2018 |
Afregningsperiode | ||
Kvartalsvis | Månedligt | Skal være indberettet senest |
4. kvartal 2016 | December 2016 | 25. januar 2017 |
Januar 2017 | 27. februar | |
Februar 2017 | 27. marts | |
1. kvartal 2017 | Marts 2017 | 25. april 2017 |
April 2017 | 29. maj 2017 | |
Maj 2017 | 26. juni 2017 | |
2. kvartal 2017 | Juni 2017 | 25. juli 2017 |
Juli 2017 | 25. august 2017 | |
August 2017 | 25. september 2017 | |
3. kvartal 2017 | September 2017 | 25. oktober 2017 |
Oktober 2017 | 27. november 2017 | |
November 2017 | 27. december 2017 | |
4. kvartal 2017 | December 2017 | 25. januar 2018 |
Afregningsperiode | Skal være indberettet og betalt senest |
4. kvartal 2016 | 20. januar 2017 |
1. kvartal 2017 | 20. april 2017 |
2. kvartal 2017 | 20. juli 2017 |
3. kvartal 2017 | 20. oktober 2017 |
4. kvartal 2017 | 20. januar 2018 |
”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS
mandag den 26. januar 2015
Eksport
Eksportregistrering:
Eksport af varer ud af EU: Krav om eksportregistrering ved forsendelser over 7.500 krEksport af ydelser ud af EU: Ikke krav om eksportregistrering
For at eksportere varer og ydelser inden for EU kræves ikke eksportregistrering
For at blive eksportregistreret skal man ha virksomhed eller selskab. Det får man på virk.dk og man får så CVR nummer. Der sætter man kryds under eksportregistrering, og det er klogt samtidigt at registrere sig som importregistreret, da man så kan få varer retur f.eks.
Registreringen for allerede registrerede firmaer sker ved at logge ind på virk. dk og gå i ændringsblanketten.
Ved registreringen bliver du tildelt et EORI nummer som du skal bruge ved eksport.
Ved pakkeforsendelse kan du f.eks bruge Post Danmarks specielle label til Eksport. Den udfyldes med varekode for de varer forsendelsen indeholder, samt værdi af godses. Du vedhæfter fakturakopi på pakken, f.eks. i en påsat plastperm..
Lidt hovedregler for eksport af varer
Momsregistrering:
Med eller uden dansk moms:
Salg af ydelser til private udenfor EU Hovedregel med moms for elektroniske ydelser men mange undtagelser HER i LINK
Skat har svaret med hensyn til om den elektronisk ydelse uden for EU handler om mængden af menneskelig indsats.
- Du skal kunne dokumentere, at varen har forladt Danmark, fx ved følgesedler eller fakturaer fra et fragtfirma.
- Afhenter køberen selv varen, skal du udstede en faktura med moms. Når køberen efterfølgende sender dig en officiel erklæring om, at han har modtaget varen i et andet EU-land, kan du udstede en kreditnota og en ny faktura uden moms. Det er ikke nok, at køberen skriver under på, at han vil tage varen med ud af landet.
- Du skal kunne dokumentere, at køberen er en virksomhed ved at få køberens momsnummer. Kontroller på Europa-Kommissionens hjemmeside, at køberens momsnummer er gyldigt, og at køberens navn og adresse er knyttet til momsnummeret. Du skal kontrollere, at momsnummeret stadig er gyldigt mindst en gang i kvartalet. Tag print af skærmbilledet som dokumentation.
Indberetning af momsen/salget:
Det betyder, at du i rubrik C opgiver hele værdien af alle andre varer og ydelser - end dem du skrev i B rubrikkerne - salg der måtte være sket uden afgift her i landet, i andre EU lande og til lande uden for EU
Dette glemmes af mange, specielt ved ydelsessalg:
Reglen er, at i Danmark skal indberetningen ske senest den 25. i hver måned, og indberetningen skal så stemme med de beløb, som indberettes i rubrik B på momsangivelsen.
Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes
ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.
HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN
I MIN BLOG SOM DETTE LINK
SE MEGET GERNE MINE 8
E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO.
MANGE AF DEM KAN SPARE DIG
PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:
”START-UP" Komplet
iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for
virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og
siden som uundværligt opslagsværk
"Grundbog til dig der vil
være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende
skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle
virksomhedsformer - stiftelse og hele driften
”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt
om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS
og ApS
”Introduktion Til REGNSKAB” –
en begynderbog om regnskab og bogføring
”Fradrag” Generelt
om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag
"ApS" Alt
om anpartsselskaber
”Personlig virksomhed” Om
at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S
”IVS” – Om
at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS
onsdag den 14. januar 2015
Hvad er betalingsgateway og hvad er indløser? Dankort eller ikke
FORSKELLE KORT I RESUME:
- Kortholder
taster korrekt kortnummer og den lille CVC kontrol kode
- At
kortet ikke er spærret i banken
eller mangler dækning
- At den
korttype som kunden vælger at bruge, svare til en din shop er godkendt til
at håndtere.
- At
kunden benytter en valuta som din shop er godkendt til.
DER ER KRAV FRA INDLØSERNE SOM SKAL OVERHOLDES FOR AT FÅ AFTALE:
REGN MED AT GODKENDELSE KAN TAGE TID:
KORT OM NETS OG TELLER
SKAL MAN HA DANKORT:
UDREGN HVAD DER ER BILLIGST FOR DIG
SIKKERHEDSKRAV OG NETS:
Sikkerhed er dog også et salgsparameter. Som kunde ved man, at tager en shop dankort, så har den levet op til høje standarder.
ANDRE LØSNINGER UDEN BANK:
Stripe kræver server opsat med sikkerhed SSL.
Denne type indløsere har ofte ganske høje gebyrer per handel, typisk omkring 2,5% og fast pris måske 2 kr fast oveni for hver handel. De vil også for mange danskere kunne virke lidt fremmede og generelt opfatter mange, at disse ”konverterer” dårligere end egentligt kreditkortløsninger (flere springer fra handlen). De kan dog absolut være alternativ til egentlige kreditkort betalinger.
GROSSISTER: Der findes en række grossister, som sælger andre gateways løsninger sommen med indløsning i færdige pakker. Dermed er de naturligvis ikke billigere end dem de sælger for, men de kan måske tilbyde pakker som kan være lettere. Lettere måske for nogen - men generelt ikke billigere. Her kan nævnes PensoPay som en af disse.
KORT OM MOBILEPAY
Man skal ha aftale med en indløser af internationale kort (eksempelvis Teller, Clearhaus, Swedbank, Bambora eller anden indløser.
Til onlineshops kræves at man følger Mobilepay Online regler og laver aftale med sin PSP og Indløseraftale med en kortindløser for at kunne tage Mobilepay som online. Vær opmærksom på, at mobilepay er temmelig dyrt for webshop ejere. Der skal stadigt være en aftale med både en betalingsgateway og en indløser og prisen til dem + 49 kr til mobile pay + 1 krone per transaktion løber hurtigt op.
Dertil kan komme ekstra gebyr hvis den kunde der betaler dig med Mobilepay har tilknyttet et mastercard - hvor der er et ekstra gebyr på.