torsdag den 27. februar 2014

Sikre penge nok til drift af IVS og ApS - Kapitalberedskabet

Kapitalberedskabet skal tages fuldt alvorligt

Der kommer flere og flere spørgsmål om hvordan man får kapital nok til at klare hverdagen og opstarten i de nye iværksættereselskaber (IVS). Læs evt mere helt generelt om IVS HER

For både IVS og ApS gælder, at den kapital man stifter med, skal blive i selskabet og ikke igen må trækkes ud af ejerne, ved andet end lukning. Ved lukning, eller ved salg af anparterne trækker man så til gengæld det beløb man stiftede fra, inden man skal betale skat af en eventuel gevinst. Derved kommer kapitalen skattefrit tilbage ved lukning eller salg.

Lad mig starte med at slå fast, at et selskab skal ha en selskabskapital, som i princip er kreditorernes sikkerhed, og som gør, at personerne bag ikke skal hæfte personligt. Man kan som ejer/direktør dog godt optræde så ufornuftig i forhold til kapital og i forhold til kreditorer, at man i en konkurs kan ende med at være personlig ansvarlig.


Fra 1/1-2014 er reglen for minimumkrav til kapitalen nedsat til ½ af den oprindelige kapital.


Et ApS kan stiftes for 50.000 kr, og minimumkrav løbende er så 25.000 kr. Et IVS kan stiftes for 1 krone, og minimumkrav løbende, inden der skal afholdes generalforsmling er så 50 øre.


Det betyder naturligvis, at hvis man stifter med 1 krone og køber et stempel til selskabet for 40 kr, så er kapitalen negativ med 39 kroner, og i princippet -  alt andet lig -  skal der nu indkaldes til generalforsamling. 


Skal selskabet, f.eks. IVS selv betale sin stiftelse - stiftelsesgebyr og eller advokat, så skal kapitalen altid være dobbelt op - da den aldrig må være under halv fra start


Hvis kapitalen i et selskab er faldet til under det halve, er ledelsen/ejerkredsen forpligtet til at afholde generalforsamling.


Her skal der i referat taget stilling til kapitalberedskabet og træffes beslutning om, at kapitalen på kortere sigt kan forventes genetableret. Der kan også være krav, i selskaber med revision specielt, til beskrivelse af baggrunden for disse forventninger. Kravet træder i kraft hvis kapitalen i 6 mdr ligger under det halve af den stiftede kapital - så generalforsamling er ikke kun ved årsregnskab.

Generealforsamlingen skal afholdes så snart direktionen burde have indset, at kapitalens størrelse gør, at man er omfattet reglerne om kapitaltab.
 
En dag eller to under halv kapital er næppe det store problem, men man skal tage reglen alvorligt, og få afholdt generalforsamling efter reglerne, hvis man oplever under halv kapital.

En overtrædelse kan betyde, at direktionen kan ifalde erstatningsansvar efter selskabslovens § 361 og overtrædelse give bøde efter § 367

Hvis selskabet er underlagt revision, og ikke har afholdt generalforsamlingen, så skal revisor gøre opmærksom på dette forhold i det offentlige regnskab. Er der afholdt generalforsamling, så skal revisor ikke oplyse om forholdet.

Man skal ikke forvente, at kunne gentage disse generalforsamlinger lovligt i evighed. Det vil kunne bringe en i personlig risiko, hvis kreditorer kan hævde, at det burde ha været klart der ikke var tilstrækkelig likviditet til at betale selskabets forpligtelser, og man forsatte drift og indkøb ud over det punkt. Man skal derfor altid, for at være sikker på ikke at kunne gøres personlig ansvarlig, stoppe gældsætningen hvis man bør kunne indse, at man ikke kan betale IVS gæld.

Kapitalberedskabet er ikke et punkt der kun måles ved årsregnskabet. 
Af den grund kan det være meget vigtigt, at varelager hele tiden er korrekt vurderet og indlagt som varelager og ikke bare som varekøb som kun reguleres ved årsskifte.

Dette med kapitalberedskabet bliver i sagens natur et langt større problem i et IVS, jo mindre kapital der bindes ved stiftelsen. Som nævnt ved indkøb af et stempel betyde negativ kapital dag 1, hvor det i et ApS blot ville betyder fald i kapitalen fra 50.000 kr til 49.960 kr ved køb af stemplet til 40 kroner.

Man kan generelt ikke komme ud over problemet ved f.eks. personligt at låne selskabet penge.


Hvis lånebehovet skyldes, at selskabet skal bruge penge til at dække udgifter eller underskud, så hjælper det ikke spor at ejeren låner selskabet penge.

Hvis man vil låne sit selskab penge, skal der oprettes et lånebevis - f.eks. et anfordringslån, og da det er fra hovedaktionær til selskab, skal der indsættes en rente der skal være markedsbaseret = det som det som udgangspunkt ville koste i rente at ha lånet i en bank, usikret skal man nok regne mellem 6 og 20%. 


Gives lånet til køb af noget af blivende værdi - ex et varelager, vil lånet ikke påvirke hverken positivt eller negativt i forhold til kapitalen i selskabet, så længe varelager, eller det overskud det skal give at sælge det, har mindst samme værdi som lånet udgør som gæld.


Mit råd: Lån kun penge ind hvis det er ret kortvarrigt og budgetter viser det fint kan tilbagebetales fra snart kommende indtægter


Husk, at hvis man låner selskabet penge, og pengene tabes (selskabet går konkurs f.eks.) så er pengene tabt uden skattefradrag. Det ville kræve en lån indrettet som konvertibelt lån, hvor lånet kan konverteres til anparter, tal evt med en revisor om den mulighed. 


Gives pengene ind som selskabskapital og tabes, så har man i det mindste fradrag i personlig indkomst svarende til værdien af skatten på tab på aktieindkomst.


Hvorfor hjælper det ikke, at ejer låner f.eks. 20.000 kr til selskabet hvis selskabet mangler kapital?

Hvis I stifter for 1 krone for nu at tage et eksempel - og selskabet så låner 20.000 kr af jer og lægger pengene i banken så har I:

Selskabskapital 1 krone - bankindstående 20.000 kr - gæld i selskab 20.000 kr = 1 krone i selskabskapital


Hvis I nu køber noget som IKKE i sig selv indgår som værdi, f.eks internet forbindelse, papir, den lovpligtige Arbejdsskadeforsikring (mis ikke den Ejer SKAL ha den i IVS) til ca 2000 kr, osv - så går banken ned uden andre værdier går op. Vi siger I køber for 10.000 kr af den slags


Nu har I: Selskabskapital 1 kr, - indestående i bank 10.000 kr, - gæld 20.000 kr = kapital samlet minus 9.999 kr


 I skal så ha generalforsamling og beskrive hvorledes I forventer kapitalen genetbleret og I vil være i risiko for, at kreditorer kan sige, at I ikke har sikret kapitalberedskabet og ikke har haft penge til de order i afgiver, og så kan I få ansvaret over personligt


Køber man til lager i stedet for bare betaler udgifter, er problemet ikke det samme.

Lagervarer indgår i kapitalen som værdi når de bogføres som varelager, men alle udgifter man har - inden man har reelle indtægter, nedsætter ens kapital, og det er udpræget risiko land at bevæge sig i, hvis man hurtigt har tabt selskabskapitalen og ikke både overholder krav om generalforsamling hvor problemet behandles og tages stilling til - og sikrer, at man kan genetablere kapitalen rimeligt hurtigt

Læs gerne DIT SELSKAB som har en fin beskrivelse af problemet og den risiko man derved påfører sig.


At man låner selskabet penge hjælper derfor intet, for lånet vil stå som gæld i selskabet - og dermed nedsætte kapitalen lige så snart nogle af pengene bruges.


Eneste korrekte løsning er, at man stifter med en kapital der sikrer, at udgifterne i starten ikke kan forventes at overstige mere end halvdelen af kapitalen. 


Man skal med andre ord, altid stifte med en kapital der er så stor, at den kan dække de reelle udgifter der overstiger indtægter den første tid, uden at den indbetalte kapital som maksimum halveres.



Råd der gives i min blog er givet med ansvarsfraskrivelse for evt. fejl og misforståelser.

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

SE MEGET GERNE MINE 5 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”Jeg vil væreSELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

tirsdag den 11. februar 2014

Skat for personer - Personlig skat

Jeg skal her prøve at give en let gennemgang af personskatten som de fleste af os betaler den.

Virksomheder og selskaber betaler skat ud fra deres regnskab.

Personlig virksomhed indleverer udvidet selvangivelse og beskattes personligt for ejeren. (M
ere om det HER)

Selskaber indleverer årsregnskab med årsrapport og selvstændig selskabs selvangivelse. og indberetning skal ske elektronisk. Selskaber betaler selskabskat af deres overskud,

Som hovedregel kan siges, at før pengene er havnet i din lomme som ejer, så vil skatten være ens, uanset du driver personlig virksomhed eller selskab.




HER GENNEMGÅS PERSONLIG SKAT = DET SOM DU BETALER I SKAT AF OVERSKUD FOR VIRKSOMHED ELLER LØN I ET SELSKAB

AM bidrag = arbejdsmarkedsbidrag som oprindeligt var et regulært bidrag til en række arbejdsmarkedstiltag, men som siden er ændret til sin nuværende form, hvor det også hedder Bruttoskat = en skat man reelt betaler af næsten al indkomst, og som betales fra krone 1 uden nogen form for fradrag.

Arbejdsmarkedsbidraget er på 8% af lønnen

DU BETALER SÅLEDES 8% SKAT AF AL INDKOMST FRA DEN FØRSTE KRONE, UANSET FRADRAG.

OG

DU BETALER 8% AF AF ALT FRA KRONE 1 OG SAMLET CA 42% AF AL INDKOMST EFTER DU HAR UDNYTTET ALLE DINE FRADRAG.


Det fremkommer på denne måde, med alle procenter angivet i 2017 tal:


Først trækkes som beskrevet 8% AM bidrag eller Bruttoskat med et andet ord, og af resten af lønnen/indtægten, trækkes så alle andre skatter. 

Tjener man f.eks. 100.000 kr så er AM bidrag 8.000 kr og tilbage er så 92.000 kr som resten af personskatten trækkes af.

Bundskatten udgør 10,08% 
Sundhedsbidrag 2%
Kommuneskatten i gennemsnit er ca. 24,9%

Samlet giver disse skatter således 36,98%. Hertil kommer for en del, kirkeskat 0,7%

Det betyder, at der trækkes 36,98% /37,68% med kirkeskat) af al indkomst op til topskat 

Topskatte grænsen efter AM bidrag er 479.600 kr - og inden AM-bidrag er trukket er den således 521.304 kr.

Topskatten udgør 15% dog med et samlet skatteloft på 55,56% + evt kirkeskat.


Personfradrag:

Inden der trækkes skat, har alle personer et personfradrag på 33.800 kr under 18 år og alle over 18 år 45.000 kr per år

Mellem ægtefæller overføres uudnyttet personfradrag helt automatisk over selvangivelsen


For lønmodtagere gælder endvidere et beskæftigelses fradrag på 8,73% af indtægten dog max. 33.800 kr.

KAPITALINDKOMST

Positiv netto kapitalindkomst indgår i skatte beregningen, også i topskat. Dog indgår positiv kapitalindkomst på op til 50.000 kr (100.00 kr for ægtefæller) ikke ved beregning af topskat. Der er et samlet loft for skat på positiv kapitalindkomst på 42% for 2017.

Negativ kapital indkomst har fradragsværdi på ca 27% for op til 50.000 kr per ægtefælle. og nedtrappes til 25% i 2019 - med 1 % om året

Dette rammer også rentefradrag som jo derved får nedtrappet værdi for beløb over 50.000 kr per ægtefælle så det ender med 25% i 2019, og det forudsætter jo så, at der ikke laves yderligere lovændringer i mellem tiden.

AKTIEINDKOMST: 

Beskattes med 27% af indkomst op til 51.700 per ægtefælle og 42% af aktieindkomst derover.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB  - En begynderbog om regnskab og bogføring - givet god for mange andre end begyndere også.

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 ”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

mandag den 3. februar 2014

Indberetningspligt skat

Dette indlæg handler om den indberetningspligt en hver arbejdsgiver har i forhold til at indberette betaling af ydelser eller udført arbejde til privatpersoner til skat.


Alle betalinger af ydelser og arbejde fra virksomhed/selskab/CVR til privat person SKAL indberettes til skat som enten bidragspligt B indkomst eller A løn -dette gælder som udgangspunkt for betaling til alle IKKE momsregistrerede = også for Personlig Mindre Virksomhed

Sælger privat personer varer, rækker det at personen let kan identificeres ved navn, adresse, tlf og f.eks. fødselsdato, og der er ikke indberetningspligt for køber.

Sælger privatpersoner eller ikke momsregistrerede virksomheder som PMV derimod en ydelse eller arbejdsindsats, skal der altid indberettes til skat fra udbetaleren der skal opgive CPR nr til arbejdsgiveren. Mere om dette hvis nogen vil "nørde" videre om PMV og indberetning helt i sluttet af indlægget. Punktet følger af skattekontrollovens § 7A

Generelt kan det være vigtigt at skelne mellem lønmodtagere, honorar modtagere og freelance. Dette link omhandler HONORAR/FREELANCE og dette går mere i dybden med HVORNÅR ER MAN LØNMODTAGER OG HVORNÅR FREELANCE/HONORAR

Når det er vigtigt at skelne skydes det skats regler, hvor man ikke bare selv vælger, om man vil fakturere sin "løn" som freelance eller man vil være lønmodtager. Arbejdsgiveren har pligt til at vælge korrekt, og vil kunne hænge på en manglende betaling af B-skat fra en freelance, hvis skal skønner, at der var tale om lønmodtagerforhold. Jeg tror de to links gør det relativt let at se forskel.

Er resultatet, at det ligner alm. lønmodtager arbejde, ja så giver tingene sig selv, der skal indberettes helt almindelig a-indkomst, og hvis modtageren benytter sit skatte hovedkort til andet arbejde, ja så indberettes bare på bi-kortet.

Er resultatet, at det virker som selvstændigt freelance arbejde eller honorar, så skal privat personen opgive sit navn, adresse, kontakt punkter f.eks. e-mail/tlf. OG sit fulde CPR nummer, som skal bruges af virksomheden der skal indberette.

Modtageren af honorar skal forskudsregistrere i rubrik 12. Man kan ikke selv udfylde rubrik 12 i selvangivelsen derimod, det skal nemlig komme automatisk via virksomheden der har indberettet det. Man skal blot kontrollere, at beløbet er korrekt, og kontakte virksomheden hvis de har indberettet forkert.

Virksomheden skal være registreret som arbejdsgiver på virk.dk - et enkelt gratis kryds i ændrings blanketten som indlogget.

Virksomheden logger på så skat.dk med nemID og går i den øverste menu ind i ANSATTE og derefter punktet E-indkomst (hvis det ikke findes i menuen, så må man checke rettigheder, at man har ret til indberetning i e-indkomst med den pågældende nemID)

Man går til indberette/forespørge på e-indkomst og man vælger løngruppe - for B-indkomst er det gruppe 05 og CPR nummer tastes ind, hvorefter personens data dukker op.

Så vælger man løn periode som det passer en og scroller så ganske langt ned til øvrige oplysninger, hvor man vælger AM-BIDRAGSPLIGTIG B INDKOMST hvor beløbet tastes ind

Gemmer og man er færdig. Skriv evt kopi ud til lønmodtageren. Har man gentagne behov kan man gratis tilmelde sig letløn som giver bedre lønseddel.

Reglerne om virksomheders indberetning af alle betalinger til privat personer der udfører arbejde eller sælger ydelser er overordnet set ufravigelige. Mere kan læse her fra  SKAT HER  og HER TAX.DK skat & afgift: Kommenteret Ligningsvejledning  OG EN til fra SKAT A.B.1.2.2.2 Indberetning af B-indkomst - Skat.dk

Vær opmærksom på at honorar modtagere som udgangspunkt vil være omfatte af pligt til momsregistrering hvis de kan forvente at deres honorar/freelance indtægter kan forventes at overstige 50.000 kr på 12 mdr. i træk, som her i MOMSPLIGT

Indberetning af honorar til udlændinge:

Honorar til udlændinge der som privatpersoner udfører arbejde for dansk registret firma CVR skal også indberettes. Kun hvis det er egentligt selvstændige skal der ikke indberettes, men alm honorar skal indberettes. Det sker helt som ved dansk honorar, ved at logge på skat.dk  - indberette løn online og så i stedet for, at man skriver personens danske CPR, sætter man kryds i IKKE CPR. Derved fremkommer linjer til at skriver personens navn, adresse, land og fødselsdato og år samt brutto beløbet. Dette medfører ikke dansk skattepligt, men kan teoretisk medføre samkørsel af oplysninger lande imellem. Formålet er blot, at få registreret betalingen i skat, og så er der fradrag for omkostningen i regnskab. Undladelse vil kunne betyder tabt ret til fradraget og bod

Lovgrundlaget fremgår af DETTE LINK hvorfra kort citeres:
A.I.1.1.3 Lønmodtagere bosat uden for Danmark
Indberetningspligten efter SKL § 7, stk. 1, nr. 4, omfatter løn m.v., som en dansk arbejdsgiver udbetaler til en i udlandet bosiddende lønmodtager, som ikke er skattepligtig til Danmark. Udbetalingerne må indgå i det almindelige lønregnskab. Udføres arbejdet i Danmark, skal beløbet indberettes efter nr. 1.
A.I.1.1.4 B-indkomst for ikke-skattepligtige i Danmark
Bestemmelsen i SKL § 7 A, stk. 2, nr. 1, omfatter også honorarer, provision m.v. til modtagere, som ikke er skattepligtige her til landet. Vederlaget må ikke være erhvervet ved selvstændig virksomhed. Medens der således ikke vil være oplysningspligt for vederlag til udenlandske, selvstændige håndværkere, vil der være oplysningspligt for vederlag til fx fotomodeller, kunstnere, foredragsholdere, tolke, sportsudøvere, konsulenter, fotografer m.v., når de ikke er selvstændigt erhvervsdrivende.

Mere om PMV og ikke momsregistrerede:

Reglen om indberetningspligt gælder også PMV - hvilket turde fremgå af SKL § 7 A stk 1 nr 1, og stk 2 med denne tekst der omhandler indberetnings pligt i forhold til ydelser hvor der ikke skal indberettes moms af beløbet - med enkelte undtagelser. Citat fra loven:

§ 7 A. Alle, der i en kalendermåned i deres virksomhed har foretaget udbetaling eller godskrivning af beløb m.v., der efter skatteministerens bestemmelse, jf. stk. 2, er omfattet af indberetningspligten, skal, hvad enten der er tale om løbende beløb m.v. eller om engangsbeløb m.v., hver måned uden opfordring foretage indberetning om beløb m.v. til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister §§ 3 og 4.
Stk. 2. Indberetningspligten omfatter efter skatteministerens bestemmelse, i det omfang beløbet ikke er A-indkomst:
1) Honorar, provision og andet vederlag for personlig arbejds- eller tjenesteydelse, når beløbet er B-indkomst og der efter merværdiafgiftsloven ikke skal svares merværdiafgift af beløbet, herunder beløb, der er ydet som godtgørelse for afholdte udgifter ved indkomstens erhvervelse

Også denne taler kraftigt for indberetningspligten:

Momsfritagne ydelser i forhold til momspligtige ydelser
Indberetningspligten omfatter alle former for honorarer for personlige arbejds- eller tjenesteydelser, der ikke er momspligtige.
Dog er der ikke er indberetningspligt efterSKL § 7 A, stk. 2, nr. 1, for vederlag for personbefordring samt udlejning, bortforpagtning og administration af fast ejendom, der hver især er fritaget for moms efter ML § 13
citat: Omvendt er der pligt til at indberette vederlag for momspligtige leverancer af ydelser, men hvor det konkrete vederlag er faktureret uden moms, fordi ydelsen er leveret af en person, hvis erhvervsmæssige omsætning ikke overstiger 50.000 kr. årligt, og som derfor ikke er registreringspligtig for moms efter momslovens § 48, stk. 1, 1. pkt. Det kan fx være ydelser fra tolke, tegnere, fotografer mv. citat slut

For at kunne foretage denne indberetning skal et momsregistreret firma ved indberetning vælge - indkomsttype 05 og derefter i rullenmenu - istedet for CPR vælge "Person SE-nr" og der skrive CVR og så beløbet der er betalt via faktura til dette for en evt arbejdsindsat.

Når der vælges "Se person" og derefter tastes på CVR nr, så bliver oplysningerne registreret under de personlige skatteoplysninger - men iflg. skat, kommer de ikke automatisk i rubrik 12, som de ville gøre, hvis der blev indberettet under CPR personnummer. PMV ejeren tager det derfor blot som del af regnskabsresultatet som alle andre. 

Det skal siges, at indberetningspligten ikke gælder ved egentlig erhvervsmæssig virksomhed, selv uden moms, men det er generelt meget vanskeligt at vurdere for den der skal betale, og personligt ville jeg vælge at indberette beløbet, for ikke at risikere problemer.

For at det skal være egentligt erhversmæssig virksomhed, skal betaler jo kunne vurdere en lang række ting, som oftest vil være umuligt at kontrollere, herunder to væsentlige kriterier som:


- virksomheden udføres på regelmæssig basis og ikke gennem kort periode afgrænset periode
- omfanget af virksomheden er ikke underordnet omfang - her vil alene kriteriet med under 50.000 kr jævnfør tidligere citater, nok holde PMV uden for Væsentlig omfang.

Kan man afgøre at sådan drives leverandørens virksomhed, kan man undlade indberetning, men personligt valgte jeg nu nok indberetning for PMV over dennes CPR nummer hvis det var enkelt opgaver og jeg ikke ud fra hjemmesider og andet kunne føle mig overbevist om egentligt erhvervs drevet. Det ligger lidt i omsætningen under 50.000 kr - at det måske er tvivlsomt.

Jeg er ikke revisor eller specialist så jeg påtager mig ikke ansvar for personers brug af bloggen da der jo også kan komme lovændringer jeg ikke lige når at få med.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

fredag den 31. januar 2014

Beskatning af indtægt fra honorar eller personlig virksomhed

Dette indlæg omhandler blot hvorledes skatten rent praktisk trækkes for ejere af personlig virksomhed eller privat personer der har indtjening som ikke indberettes af betaleren.

Alle virksomheder har pligt til at skatte indberette honorar de betaler private. Man skal der blot kontrollere at tallet er korrekt i årsopgørelsens rubrik 12. Indberetning skal ske som AM bidragspligtigt honorar.

Alle virksomheder har ligeledes pligt til at indberette beløb de betaler for ydelser via faktura fra Personlig Mindre Virksomhed PMV. Dette grundet den manglende moms. Der indberettes i e-indkomst - vælges gruppe 05 honorar og i rullemenu vælges i stedet for CPR nr "Person-se.nr" (punktet burde tilføje CVR) og her skrives så CVR nummeret - og beløbet derefter.

--------------------------

Personer med selskab, ApS, IVS eller A/S f.eks. betaler skat som alle andre lønmodtagere via løn de modtager fra deres selskab.

Overordnet for al indtægt som ikke indberettes, at man selv skal ind og ændre forskud. Det gælder helt fælles for private der modtager penge for arbejde udført fra andre private (husk lige grænse for MOMSREGISTRERING dog)

Ejere af personlig virksomhed skal ha udvidet selvangivelse.

Helt kort fortalt, skal overskud i udvidet forskudsopgørelse rubrik 221, underskud i 435 (kun virksomheder - private må ikke ha underskud) og renter i 488. De samme punkter hedder, som en af skats måde at gøre livet lidt besværligere, noget andet i selvangivelsen hvor overskud skal i 111, underskud i 112 (kun virksomheder)

For personer der ikke driver virksomheden i virksomhedesskatteordningen VSO, skal resultatet opgives uden renter, idet nettorenter behandles som anden (personlig) kapitalindkomst.

Personer der driver virksomheden under VSO medregner virksomhedens renter i resultatet og behandler disse efter specielle regler, som udgangspunkt renteindtægt netto i 114  - negative nettorenter i 117. VSO betyder generelt, at jeg altid anbefaler revisor idet både hævninger (hæverækkefølgen) og renter skal behandles lidt specielt. Samme hvis man benytter kapitalafkastordningen.

Tidligere kunne man bare selv som privat modtager indberette i rubrik 12 i den almindelige selvangivelse, men den rubrik er nu låst og bruges kun til honorarer som korrekt indberettes fra virksomhed der betaler for arbejde og ydelser fra privatpersoner.

Privatpersoner som har indtjening fra andre private som ikke indberettes kan bruge rubrik 12 i forskudsopgørelsen

Omkostninger der direkte er kommet for at man kunne få indtægten, kan trækkes fra, dog kan man ikke selvangive underskud hvis det skulle opstå, uden at man har virksomhed.

I selvangivelsen kan man så indberette i rubrik 15 - da 12 er låst i selvangivelsen..

Privat personer som har indtjening fra arbejde for virksomheder/selskaber kan forskudsregistrere i rubrik 12 og vil automatisk kunne se det indberettede beløb samme rubrik i selvangivelsen

Man har som udgangspunkt pligt til at forskudsregistrere, da skatten skal betales under indtjeningsåret, og venter man, får man renter på fra 1/1 året efter og fra 1/7 også en ekstra strafrente. Mange der venter, vil også opleve, at de ikke har fået lagt det fra de skulle.

Forskudopgørelsen er derfor en glimrende regnemaskine og man kan ændre den så tit man vil, op og ned med indtjeningen, helt frem til og med Oktober hvis man vil ha skatten korrekt med det samme.
Her er et link til et af mine andre indlæg om emnet, og i det indlæg er der fremragende videoer fra skat, som viser hvordan man indberetter forskud både for private og for personlig virksomhed så se gerne FORSKUD 2014

Hvordan betaler man så skatten??

Hvis man ikke har alm. lønindtægt ved siden af, så modtager man helt enkelt B-skatte opkrævninger ud fra det man opgiver i forskud. Ens fradrag udnyttes først så man får kun opkrævninger hvis indtægten overstiger ens fradrag. B skatte raterne kommer i 10 opkrævninger hvis det er for helår, alle måneder på nær Juni og December. Det er de gamle måneder hvor hus terminer forfaldt - smukt kaldes fandens fødselsdag, og her syntes skat man skulle fredes :)

Hvis man HAR alm. lønindtægt ved siden af så nedsætter skat først ens fradrag så man kommer til at betale den nødvendige skat via ens helt almindelige løn indkomst. Hvis indkomsten ved siden af lønnen er så stor, at skatten ikke kan trækkes alene ved nedsættelse af fradraget, så modtager man b-skatte opkrævninger for det som overstiger.

Det betyder naturligvis, at man får mindre udbetalt i løn men det vil svare til ca. 44% i skat så man vil jo så ha hvad der svarer til 56% af den indtjening man har haft ved siden af, i samlet flere penge til rådighed, så det vil jo hænge fint sammen.

De 44% er den ca. procent som alle, med mindre udsving i kommuneskatte procenten, betaler i skat, når vi taler om en ekstra indkomst oven i normal løn indkomst. Skatte af den sidst tjente krone spiser ca disse 44% af en indtægt op til topskattegrænsen (for 2014 indtægt over 449.100 efter AM bidrag er trukket og 488.152 før AM bidrag som nok er det tal der er mest relevant for selvstændige)

Jeg er ikke revisor og påtager mig ikke ansvar for brug af dette indlæg, men har oplyst alt efter bedste viden

SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPER-BACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil væreSELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

onsdag den 22. januar 2014

Skat af fri telefon



Skat af fri telefon er ofte et emne blandt iværksættere.

Dette er reglerne frem til FRI TELEFON - opdateret 2024

Lad mig starte med at slå fast, at den gamle multimedieskat, som betød beskatning af computer, internet og telefon er afskaffet og afløst af en ren beskatning af fri telefon.

Skatten udløses så snart du får betalt nogen del af telefonen, et simkort - ekstra simkort, selve telefonen, abonnement eller andet.  

Beskatningen sker ved tillæg til den personlig indkomst på 3.100 kr for 2023 og 3.200 kr. for 2024

Perioden man beskattes for, følgerløn perioderne - og kan dermed være pr 14 dage eller per måned, f.eks. fri telefon fra Februar til og med December = 11/6 af beløbet - læs evt fra skat HER

Dersom man har fri telefon fra flere arbejdsgivere, beskattes man kun af den ene - 

Fri telefon har man, hvis selve telefonen betales af virksomheden/selskabet, uanset om firmaet betaler abonnement eller ikke, og det vil gælde så længe man har telefonen, så man skal generelt altid kombinere det at få telefonens indkøb frit - og få betalt abonnementet.

ANSATTE kan faktisk undgå skat af fri telefon. Det forudsætter:

  1. Du skal have underskrevet en tro og love-erklæring om, at du med få undtagelser kun bruger telefonen/smartphonen til arbejdsmæssige formål.
  2. Din arbejdsgiver skal føre en en eller anden kontrol med, at du overholder aftalen. Dette kan i praksis ske ved, at arbejdsgiveren indgår en aftale med teleselskabet om, at dette skal give besked, hvis dit forbrug af telefonen pludselig stiger markant og hvis ikke teleselskabet vil det, selv holde øje med forbruget. Din arbejdsgiver skal så undersøge, om der findes en arbejdsmæssig forklaring på stigningen. 
Ejere kan ikke bruge den mulighed, da man ikke kan underskrive en tro og love erklæring til sig selv.

For selvstændige i personlig virksomhed:

Beløbet skal i udvidet selvangivelse rubrik 462 - men det påvirker ikke skat så:

Når man opgiver sin virksomheds resultat til skat, så skal telefonudgiften ind med 3.000 kr for 2022 og 3.100 kr for 2023 (sagt på andet vis, man skal lægge beløbet til sit resultat når man indberetter overskud/underskud til skat.) Herved får man betalt skat af som man skal.
Man kan også bogføre det ind via egenkapitalen privat hævet men det er unødvendigt for ejere af personlig virksomhed

Beløbet indberettes for personlig virksomhed i rubrik 462 i den udvidede selvangivelse som vist HER  Det er under virksomhedsoplysninger og beløbet lægges ikke til ens indtægt så det påvirker ikke personskatten. Derfor skal man også trække  2.800/2900 fra virksomhedens udgift til fri telefon (som så teoretisk kan ende som en indtægt) og derved kommer man til at betale skatten af fri telefon som vist her af skat LINK TIL SKAT -
hvorfra jeg lige citerer:

Har du fri telefon til rådighed hele året, skal du skrive beløbet for 2019 og/eller 2020 i rubrik 462 på din selvangivelse i TastSelv .
I din virksomheds skatteregnskab skal du trække de 3000/3100 fra telefonudgiften. Skal du både betale skat af telefon og internet, skal du kun trække samlet 3000/3100 kr fra.
Du bliver beskattet af fri telefon, hvis du blot én gang tager din arbejdsmobiltelefon med hjem eller hvis du driver din virksomhed fra din private bolig.

For ansatte og ejere i selskaber:

For disse skal arbejdsgiveren altid indberette skatten af fri telefon på ejers/medarbejders CVR. Dette sker normalt sammen med lønnen, men kan også i e-indkomst gøres separat.
Det skal gøres løbende med årets sats divideret med 12 - pr måned, da man jo ikke med sikkerhed kan vide, OM den fri telefon gælder for hele året.

Ansatte kan afgive tro og love erklæring hvis de ikke bruger arbejdstelefonen privat, og arbejdsgiveren er forpligtet til så at føre en form for kontrol med, at dette overholdes.

Jeg ville personligt ikke tage mod tro og love forpligtelsen, hvis ikke medarbejderen i forvejen selv havde mobiltelefon som denne selv betalte. Det er for mig usandsynligt at mobilen ellers ikke blev anvendt privat. 


Ejer af selskaber kan ikke skrive tro erklæring til sig selv eller co-owner - så de hænger også altid på skatten hvis telefonen er med hjem

Rent praktisk opgives beløbet for ansat og ejer i E-indkomst rubrik 13 AM bidragspligtig indkomst og rubrik 20 - værdi af fri telefon. Der skal fra 2017 og frem også angives enten antal løntimer i rubrik 200 eller - sættes kryds i rubrik 220 for "intet forhold mellem løn/timer.

Ægtefællerabat

Du kan få ægtefællerabat, hvis du er samlevende med din ægtefælle ved indkomstårets udløb, og I begge har fri telefon. Den skattepligtige værdi af fri telefon nedsættes for hver ægtefælle med 25 procent. Det er en betingelse for nedsættelsen, at ægtefællernes samlede skattepligtige værdi af goderne før reduktion udgør et grundbeløb på mindst 4.100 kr. i 2023. Nedsættelsen vil blive beregnet automatisk, så du og din ægtefælle skal ikke selv gøre noget.

Beløbet for hver person opgives stadigt i rubrik 462

Momsen skal altid for selvstændige deles i forhold til privat og firmabrug - for ansatte skal der fra 1/4-2017 efter lovforslag altid beregnes udtagelsesmoms = hele momsen skal bogføres som tillæg til salgsmoms 

For ansatte må vi lige afvente styresignal om hvorvidt udtagelsesmomsen skal beregnes løbende eller en gang om året. Bogføring vil være debet selve udgiften eller egen konto f.eks i samme gruppe - og kredit direkte på salgsmoms i så fald.

For arbejdsgiveren, eller den personlige virksomheds side, skal momsen altid splittes i privat andel og firma andel efter bedste skøn. Det vil sige, at hvis man kan forvente, at brugeren har telefonen hjemme og måske kun har den mobiltelefon, så kan andelen være alt fra få% firma del til mange - og uanset hvad, vil ejere af personlig virksomhed der har telefonen med hjem, skulle ansætte en procent del. Læs om SPLITMOMS så du ved hvordan du bogfører dette.
Nederst i indlægget har jeg også givet eksempel på bogføringen.

Når man skal beregne moms delt privat og virksomhed, helt som for alle andre aktiver man har rådighed over privat og bruger blandet, så skyldes det, at der ikke er moms i de 3.000 for 2022 og 3.000 kr for 2023 man beskattes med, så virksomheden/selskabet der betaler for en, skal dele momsen på fri telefon, helt som for andre aktiver, se evt TAX.DK om sagen.

Som udgangspunkt accepterer skat uden yderligere begrundelse normalt en fordeling på 50/50 - så man nøjes med at trække halvdelen af momsen fra, hvis man bruger telefonen privat.

Hvornår betaler det sig?

Som tommelfingerregel kan vi regne med, at prisen for ens rådighed over en telefon per år skal op omkring de 3.000 i omkostning, før det betaler sig at lægge den ind i egen virksomhed. Forklaringen ligger som nævnt i, at man som ejer jo både betaler skat af fri telefon og stadigt selv betaler selve telefonomkostningerne i egen virksomhed.

Det kan være lidt kompliceret at forstå men jeg skal prøve at forklare:

Du har fradrag for omkostningen i firmaet. I personlig virksomhed er det ca 44% så du betaler 56% af prisen selv.
Dertil kommer så, at du skal lægge de 3.000/3100 kr oven i din indkomst, og der betaler du 44% i skat.
Betalt 56% af prisen i firmaet og 44% privat = du har selv betalt 3000/3.100 kr i alt. Herfra kommer så en mulig momsbesparelse - så regn ca 2.600 kr som grænse for hvornår det betaler sig at lade din egen virksomhed betale telefonen.

VIGTIGT: Både telefon og abb skal være erhvervsaftaler med firmaet som aftale partner og ikke et privat abonnement og - ofte er erhvervsabonnementer så meget dyrere, at alene det ødelægger ideen.

----------------------------------------------------------------------------------------

INTERNET:

Internet - isoleret kan gives tages - uden skat - forudsat det kan sandsynliggøres, at internet i hjemmet er nødvendigt for arbejdets udførelse. Det skal være rent internet og ikke internet med TV o.l. som udgangspunkt. For selskaber skal regningen være udstedt til selskabet (erhvervsabonnement som udgangspunkt) af hensyn til bla.a momsfradraget.

------------------------------------------------------------------------------------------

Arbejdsgiver kan iflg. højesteret bortvise medarbejder, hvis denne bruger telefonen til netkøb

Iflg Jyllands posten har højesteret afgjort, at en medarbejder kan bortvises, hvis denne bruger den frie telefon til at købe ind over nettet - eller give til velgørenhed. Det er kun som telefon/data den må bruges ud fra selve det kendte abonnement.
En ny højesteretsdom har nemlig slået fast, at arbejdsgiveren er i sin gode ret til at bortvise en it-ansat, der har brugt sin arbejdstelefon til at købe togbilletter til privat brug.

Og lige til slut et citat mere som belyser, at selvstændige som ejer af personlig virksomhed eller hovedaktionær skal beskattes af fri telefon, uanset denne måtte hævde at telefonen KUN er købt for arbejdsformål.

Man kan ikke som ejer benytte tro og love erklæring idet man ikke kan kontrollere sig selv.

Fra SKAT


Fastnettelefon hjemme

Hvis en medarbejder én gang tager telefon med hjem, er den bragt ind i den private sfære, og der er en formodning for, at der er privat rådighed over godet. En fastnettelefon på en medarbejders bopæl, som er betalt af arbejdsgiveren vil som udgangspunkt altid udløse beskatning af fri telefon.
Formodningsreglen gælder også, hvis medarbejderen har telefon til rådighed i hjemmet i forbindelse med en distance- eller hjemmearbejdsplads, herunder hvis medarbejderen har sin bopæl som arbejdsplads.

Mobiltelefon hjemme

Hvis en medarbejder én gang tager en mobiltelefon med hjem, er den bragt ind i den private sfære, og der er en formodning for, at der er privat rådighed over godet, og medarbejderen skal som udgangspunkt beskattes af fri telefon.
Formodningsreglen gælder også, hvis medarbejderen har telefon til rådighed i hjemmet i forbindelse med en distance- eller hjemmearbejdsplads, herunder hvis medarbejderen har sin bopæl som arbejdsplads.
Har en medarbejder aftalt med sin arbejdsgiver, at en telefon kan tages med hjem, betyder rådighedsbegrebet, at medarbejderen har en telefon til rådighed for privat brug, uanset om medarbejderen rent faktisk tager den med hjem, og medarbejderen skal da beskattes af fri telefon.
Endeligt kommer lige her et copy-paste svar jeg har givet i Amino omkring bogføringen hvis det kan hjælpe nogen:

Del momsen i forhold til privat og firma og brug kassekladde - lav ny konto for telefoni 7245 UDEN moms
linje 1  omkostningen inkl. delt moms privat - modkonto bank
linje 2 den fradragsberettigede moms - konto købsmoms 64060  - modkonto bank

Eksempel - Regning 125 kr inkl moms - forbrug 50/50 privat/firma = momsen - de 25 kr deles og der bogføres nu 112,50 kr på den ny konto telefoni 7245 mod bank og i linje 2 bogførs 12,5 kr på købsmoms mod bank

Endeligt - hvis telefonen er med hjem, så skal ejer af personlig virksomhed lave skatteregulering og lægge 2.700 kr til sit resultat til skat når selvangivelsen udfyldes i udvidet selvangivelse - mens et selskab skal selvangive de 2.700 kr med 225 kr per måned hvis det betaler fri telefon for ejer som har den med hjem

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

tirsdag den 14. januar 2014

Køb af aktiver og varer inden stiftelse af CVR

Udgifter taget op til MAX 6 mdr inden virksomheds start kan, hvis udgifterme er taget med det klare formål at kunne stifte firma OG ikke taget i brug privat inden OG man ikke har faktureret kunder privat inden stiftelsesdatoen, KAN tages ind i regnskab for den nystiftede 

Gælder personlig virksomhed og i selskaber. Det kan efter ny EU dom også anvendes ved stiftelse af IVS eller ApS - hvis stifter påvise, at det er taget til brug for ren drift (ikke stiftelsesomkostninger). Det er så en forudsætning, at fakturaen er udstedt til et navn der er mellem stifterne af selskabet.
Se evt nederst i dette blogindlæg for mere om muligheden for selskaber.


Momsfradrag efter stiftelse med inden momsregistrering kræver stadigt, at der ikke er solgt noget uden moms inden. Kort og godt - KRAV for at tage aktiver købt før stiftelse ind:


  • Aktiverne er anskaffet alene med henblik på virksomheden
  • Du har intet solgt uden moms inden (ikke drevet virksomhed uden moms)
  • Aktiverne er købt maksimum 6 mdr inden start
  • Du har ikke anvendt aktiverne privat inden opstart
  • De har enkelt værdi på max 13.500 (2018 tal) hvis de skal afskrives helt først år, ellers bliver det over tid
  • Du stifter og momsregistrerer personlig virksomhed og regning er til dit navn - eller du stifter selskab, og faktura er udstedt i navn af en af stifterne eller den er stilet til f.eks selskab xxxxx ApS/IVS under stiftelse - Er faktura ikke det, så skal ting sælges ind uden moms fradrag fra dig privat til virksomheden til maksimum indkøbsprisen.
  • Der skal med andre ord være orden i faktura dokumentationen og formålet skal være ren drift 

Der er ikke en lov der siger 6 mdr - men derimod er det kendt at skat accepter OP til 6 mdr inden start, og jo tættere på jo sikrere
Skat selv siger HER som følger om spørgsmålet:

Når du starter virksomhed kan du få fradrag for dine driftsomkostninger. I de fleste tilfælde kan du få fradrag for de udgifter, du har haft inden for de seneste seks måneder, før virksomhedens start. Det kan være udgifter til erhvervsmæssigt lejemål, telefon, løn eller reklame. Jo tættere på starten udgifterne er afholdt, desto større er sandsynligheden for, at du får fradrag for dem.
Du kan ikke få fradrag for udgifter, du har haft til at starte ny virksomhed eller til at udvide en igangværende virksomhed. Det vil sige, at du for eksempel ikke kan få fradrag for udgifter til revisor, advokat og markedsundersøgelser.

Du må ikke inden ha faktureret noget uden moms - så bortfalder mulighed for momsfradrag, så du må endeligt ikke sælge noget, varer eller ydelser i så fald, før du er momsregistreret 

Aktiver der benyttes af firma og privat delt skal deles i privat og firma% som udgift til regnskabet, på når computer som giver adgang til virksomhedens netværk. Her beskattes den private del som undtagelse ikke (ligningslovens § 16 stk 14)

BOGFØRINGSDATO:

Som bogføringsdato bruger du bare start dato for din virksomhed. MEN da en del af momsen jo er for perioden inden stiftelsen, så vær opmærksom på at der er særlig procedure for personer, som ønsker momsfradrag for indkøb i forbindelse med opstart af virksomhed, der er foretaget i momsperioder, som ligger før den periode, momsregistreringen omfatter.
De skal anmode om genoptagelse af afgiftstilsvaret for den/de afgiftsperiode(r), hvori indkøbene er foretaget, jf Skatteforvaltningslovens § 32 og 32


IKKE TAGET I BRUG PRIVAT - DELVIS ELLER FULDT - INDEN STIFTELSE:

Det må ikke være ting du inden tager i brug privat - køb ikke noget du kunne forventes at ha taget i brug privat i hjemmet inden starte, og som du senere vil bruge delt privat og virksomhed. Læs i øvrigt om DELT MOMS for sådanne aktiver købt efter start af CVR så du ved hvordan du skal dele momsfradrag for alt du bruger privat og virksomhed.


IKKE HA FAKTURERET NOGET UDEN MOMS INDEN STIFTELSE

Har man faktureret spor uden moms inden stiftelsen, kan varer ikke tages ind med momsfradrag overhovedet

VARER:

Varer kan godt være mellem det man anskaffer inden CVR, for at være klar. Det skal så være varer fra inden fo EU for du ikke må importere spor fra uden for EU til videresalg uden at være importregistreret (som fordrer CVR se linket). 
Det betyder, at du må vente med at købe fra fra uden for EU til du er registreret med CVR og Importregistreret (se evt link hvis interesse)

Vare prøver kan du tage hjem, men igen ikke hvis det på nogen måde er fra uden for EU og til videresalg. Hvis det er vareprøver der importeres, så må de aldrig være til videresalg (de skal i princip være mærket så de ikke kan bruges til videresalg men netop er vareprøver) og så er de jo værdiløse.

Ellers er det ikke vare prøver men bare vare i små mængder og de må ikke være fra uden for EU uden din registrering er på plads. så prøver fra uden for EU - ikke købe før du har CVR hvis de skal ha en værdi i alle fald.

Websider og domæne er også typiskt ting der kan anskaffes inden opstart, regnskabprogram o.l. ligeså.

Når det således kun er ting som er købt med det formål at kunne komme ud af starthullerne når CVR er klart, så ja - så OP til 6 mdr inden er hvad skat per kutyme accepter.


UDGIFTER TIL STIFTELSE - IKKE FRADRAG:

Stiftelses omkostninger er der aldrig fradrag for, heller ikke selv om de ligger inden start. Her taler vi f.eks. om udgifter til selskabs stiftelse hos advokat/revisor, gebyrer o.l. så hvis de tages ind i regnskabet, så skal man lægge beløbet til driftsresultatet, når man laver de skattemæssige der generelt altid følger med ved årsafslutningen alligevel. Ved at tage stiftelsesomkostninger ind på den måde, kommer momsen med i regnskabet og momsen - ja den er der fradrag for selv om der ikke er det for omkostningen.

EN KRØLLE FOR UDGIFTER I PERSONLIG VIRKSOMHED INDEN AKTIVITET ER STARTET:

Hvis vi taler personlig virksomhed, og denne f.eks. kan ha eksisteret et år uden indtæger og udgifter, og man så i slutningen af et år beslutter sig for, at nu skal man igang og går ud og køber f.eks. computer eller andre aktiver, så kan man IKKE straksafskrive disse før der er aktiviteter i selve selskabet = hvis man først driver salg og har indtægter året efter - så skal udgiften først straksafskrives (eller afskrives efter normale afskrivningsregler hvis over straksafskrivningsgrænsen) året efter

Man skal dog tage beløbet ind i regnskabet så momsen bliver indberettet som købsmoms (og dermed refunderet) - og så må man periodeiser selve udgiften uden moms, over i næste regnskabsår hvor der kan straksafskrives, når der er aktivitet
(Diskuteret også i denne AMINO TRÅD OM EMNET)

Og så tilbage til muligheden for selskabers fratræk af drifts omkostninger fra før stiftelse:

Der er en EU dom der siger at også for selskaber skal det godkendes - også momsmæssigt.

Henrik Koudahl har gennemgået EU dommen her i link

Og her SKATs udlægning i LINK  

Da momsen jo kun giver fradrag - når udgiften er taget for en momsmæssigt erhvervsaktivitet, er det klart at selv udgiften også giver fradrag.

Hvis der ligger omkostninger til selve stiftelsen og disse skal indgå i selskabet - til den kommende drift eller stiftelsen selv, så skal disse forpligtelser, iflg. selskabslovens § 27 fremgå af stiftelsesdokumentet og for ikke at stifte uden reel kapital, bør stiftelseskapitalen sættes til det dobbelt af omkostningerne, så kapitalen ikke fra start, havner på under halv kapital, hvor der iflg selskabslovens § 119 skal afholdes general forsamling senest 6 mdr efter det konstateres og samme lovs § 118, hvorefter direktionen er forpligtet til at foretage vurdering af situationen og sikre at kapitalberedskabet er forsvarligt.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

Søg i denne blog