fredag den 30. januar 2015

Momsfrister

MOMSFRISTER 2017 


Alle nystiftede der har momsregistreret får automatisk kvartalsmoms det år de stifter + året efter. Derefter overgår de som hovedregel til halvår. 

Store selskaber kan have månedsafregning, hvilket skat også kan tildele nogen der har svigtet med betalinger. 

Er du pålagt kreditbegrænsning og derfor har månedsmoms, er fristen for indberetning den 15 i den efterfølgende måned (f.eks for Marts - den 15. April)

Fristerne for EU salg indberetning (Vlies) og for One-Stop-Shop indberetning af EU moms på en del ydelsessalg til privat -  fremgår af skemaer under de alm. frister

Du skal indberette og have kvittering for indberetningen inden kl 24:00 den dag fristen udløber.

For rettidigt betaling, skal beløbet være trukket på din virksomhedskonto senest den dag fristen udløber, og bruger du Nets med automatisk betaling, skal du godkende dette i TastSelv Erhverv før kl 16:00 bankdagen FØR sidste rettidige betalingsdag.

ALMINDELIGE MOMSFRISTER:
AfregningsperiodeSkal være indberettet og betalt senest 
Moms halvårsafregning
1. juli - 31. december 20161. marts 2017
1. januar - 30. juni 20171. september 2017
1. juli - 31. december 2017  1. marts 2018
Moms kvartalsafregning
1. juli - 30. september 20161. december 2016
1. oktober - 31. december 20161. marts 2017
1. januar - 31. marts 20171. juni 2017
1. april - 30. juni 20171. september 2017
1. juli - 30. september 20171. december 2017
1. oktober - 31. december 2017 1. marts 2018
Moms månedsafregning
1. oktober - 31. oktober 201625. november 2016
1. november - 30. november 2016 27. december 2016
1. december - 31. december 201625. januar 2017
1. januar - 31. januar 201727. februar 2017
1. februar - 28. februar 201727. marts 2017
1. marts - 31. marts 201725. april 2017
1. april - 30. april 201729. maj 2017
1. maj - 31. maj 201726. juni 2017
1. juni - 30. juni 201717. august 2017
1. juli - 31. juli 201725. august 2017
1. august - 31. august 201725. september 2017
1. september - 30. september 2017  25. oktober 2017
1. oktober - 31. oktober 201727. november 2017
1. november - 30. november 201727. december 2017
1. december - 31. december 201725. januar 2018

FRISTER FOR INDBERETNING AF EU SALG (VLIES)
Afregningsperiode
KvartalsvisMånedligtSkal være indberettet senest
4. kvartal 2016December 201625. januar 2017
Januar 201727. februar
Februar 201727. marts
1. kvartal 2017Marts 201725. april 2017
April 201729. maj 2017
Maj 201726. juni 2017
2. kvartal 2017Juni 201725. juli 2017
Juli 201725. august 2017
August 201725. september 2017
3. kvartal 2017September 2017 25. oktober 2017
Oktober 201727. november 2017
November 201727. december 2017
4. kvartal 2017December 201725. januar 2018

FRISTER FOR ONE-STOP-SHOP MOMS
Afregningsperiode                   Skal være indberettet og betalt senest 
4. kvartal 201620. januar 2017
1. kvartal 201720. april 2017
2. kvartal 201720. juli 2017
3. kvartal 201720. oktober 2017
4. kvartal 201720. januar 2018
Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPER-BACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

mandag den 26. januar 2015

Eksport

Eksportregistrering:

Eksport af varer ud af EU:    Krav om eksportregistrering ved forsendelser over 7.500 kr
Eksport af ydelser ud af EU: Ikke krav om eksportregistrering

For at eksportere varer og ydelser inden for EU kræves ikke eksportregistrering

For at blive eksportregistreret skal man ha virksomhed eller selskab. Det får man på virk.dk og man får så CVR nummer. Der sætter man kryds under eksportregistrering, og det er klogt samtidigt at registrere sig som importregistreret, da man så kan få varer retur f.eks.

Registreringen for allerede registrerede firmaer sker ved at logge ind på virk. dk og gå i ændringsblanketten.

Ved registreringen bliver du tildelt et EORI nummer som du skal bruge ved eksport.

Ved pakkeforsendelse kan du f.eks bruge Post Danmarks specielle label til Eksport. Den udfyldes med varekode for de varer forsendelsen indeholder, samt værdi af godses. Du vedhæfter fakturakopi på pakken, f.eks. i en påsat plastperm.

Lidt hovedregler for eksport af varer

Når du eksporterer til EU lande - skal du, hvis du er momsregistreret, pålægge dansk moms ved salg til private.

Salg til andre momsregistrerede sker uden moms, men med teksten "reverse charge" påført fakturaen - og det er din pligt at checke, at kunden er fuldt momsregistreret i det pågældende land. Værdien skal i momsrubrik B og du skal opgive det til moms i EU salg (gamle listeangivelse) for hver kundes momsnummer.

Når du eksporterer til lande uden for EU, skal du sende uden dansk moms, uanset det er til private elle erhverv. Værdien af det samlede salg skal opgives i rubrik C i momsangivelsen
Ved salg med værdi over 7.500 kr skal du være eksportregistreret og der skal laves udførselsangivelse til skat. Ofte er det nemmest/klogest at benytte en speditør der laver denne. 

Momsregistrering:

Momsregistrering følger de helt samme linjer som al anden momspligt nemlig, at man skal registrere sig for moms så snart man kan se, at man vil kommer op på en omsætning på 50.000 kr på en 12 mdr. periode.

Med eller uden dansk moms:

Salg til private i EU:                                Du fakturerer med dansk moms
Salg varer til private udenfor EU           Du fakturerer uden dansk moms

Salg af ydelser til private udenfor EU   Hovedregel med moms for elektroniske ydelser men mange undtagelser HER i LINK 

Skat har svaret med hensyn til om den elektronisk ydelse uden for EU handler om mængden af menneskelig indsats.


Skat gav følgende eksempel på salg af digitale plakater (til private uden for EU):
- Hvis plakaterne bestilles og afsendes uden menneskelig indblanding, er det elektronisk leverede ydelser og der skal ikke pålægges moms.

-Men sker bestillingen enten elektronisk eller pr. telefon og en medarbejder efterfølgende sender plakaten på mail skal der pålægges dansk moms på salget.

Salg til firmaer i EU og uden for EU      Du fakturerer uden dansk moms

Her man vi lige hente lidt fra skat om betingelsen for at fakturere uden moms:

  1. Du skal kunne dokumentere, at varen har forladt Danmark, fx ved følgesedler eller fakturaer fra et fragtfirma. 
  2. Afhenter køberen selv varen, skal du udstede en faktura med moms. Når køberen efterfølgende sender dig en officiel erklæring om, at han har modtaget varen i et andet EU-land, kan du udstede en kreditnota og en ny faktura uden moms. Det er ikke nok, at køberen skriver under på, at han vil tage varen med ud af landet.
  3. Du skal kunne dokumentere, at køberen er en virksomhed ved at få køberens momsnummer. Kontroller på Europa-Kommissionens hjemmeside, at køberens momsnummer er gyldigt, og at køberens navn og adresse er knyttet til momsnummeret. Du skal kontrollere, at momsnummeret stadig er gyldigt mindst en gang i kvartalet. Tag print af skærmbilledet som dokumentation.

Indberetning af momsen/salget:

Momsen af salg til private i EU indberettes overordnet som helt alm salgmoms. Der er dog en række undtagelser - som beskrevet i DETTE LINK

Salg af varer til momsregistrerede i EU skal som hovedregel indberettes med hele værdien i Rubrik B salg af varer uden moms til EU momsregistrerede

Der er yderligere en Rubrik B for nogle få eksempler på varer som ikke indberettes i de enkelte EU lande. I linket sidst i dette afsnit findes undtagelserne 

Rubrik B ydelsessalg er til faktura værdien af ydelser solgt momsfrit til momsregistrerede i EU

Ydelsessalg af elektroniske ydelser til private for en helt række ydelser er underlagt krav om, at sælger skal være registreret i det enkelte EU land - hvilket kan gøres hos skat.dk - se her om YDELSESSALG TIL PRIVATE I EU

Rubrik C er opsamlingsrubrik for alt det salg du har haft uden at opkræve moms. Det er et "opsamlingsfelt" hvor alt dit momsfrie salg til du IKKE har skulle ha med i de forskellige rubrik B. 

Det betyder, at du i rubrik C opgiver hele værdien af alle andre varer og ydelser - end dem du skrev i B rubrikkerne - salg der måtte være sket uden afgift her i landet, i andre EU lande og til lande uden for EU

Indberetning af dit momsfrie salg til kunder i EU skal endvidere ske per kunde, i form af det samlede beløb du har solgt kunden for i perioden, delt op på salg af varer og ydelser (og trekantshandel som er varer som en mellemhandler i DK indkøber i andet EU land og får videresendt direkte til virksomhed inden for andet EU land)

Dette glemmes af mange, specielt ved ydelsessalg:

Reglen er, at i Danmark skal indberetningen ske senest den 25. i hver måned, og indberetningen skal så stemme med de beløb, som indberettes i rubrik B på momsangivelsen.


Til denne indberetning skal du bruge kundens momsnummer så du bør ha som en del af dine fakturaer til EU kunder

Da der er mange "sjove" undtagelser må jeg stærkt råde jer til at se DETTE LINK FOR RUBRIK B og C  Det er i det hele taget et godt forklarende link fra skat

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 

Facebook råd


onsdag den 14. januar 2015

Hvad er betalingsgateway og hvad er indløser? Dankort eller ikke


Jeg har her tilladt mig her at opsummere lidt om forskellen på gateway og indløser – og også tilføjet lidt om forskellen i brug mellem rene dankort og visa dankort hvor jeg synes der er mange misforståelser i debatter på nettet.
Forskellen på Indløser og Betalingsgateway:
INDLØSEREN er som udgangspunkt en bank – dansk eller nordisk ofte, som helt enkelt modtager pengene fra din kundes konto. Indløseren skal inden ha godkendt din webshop eller forretning til at kunne modtage betalingskort af forskellig type, og denne godkendelse er så en INDLØSNINGSAFTALE.
BETALINGSGATEWAY lever en funktion hvor kunden kan indtaste sige kortoplysinger og formidler kontakten mellem din side og indløseren (banken) – Betalingsgatewayen fungerer i princippet helt som en dankortterminal i en butik – er bindeledet mellem din butik og banken.
Betalingsgateway kaldes også PSP eller payment service provider.

FORSKELLE KORT I RESUME:

Alt hvad der sker op til, at du hæver betalingen står din Betalingsgateway for og selve betalingen fra kunden, står din indløser for. 
Selve godkendelse af betalingen og overførslen af pengene står din indløser for, og du skal derfor han aftale både med en indløser og med en betalingsgateway.
Sagt på en anden måde: Det, der sker på din hjemmeside, vedrører din betalingsgateway og alt med penge og bankkonti vedrører indløseren.
Under selve betalingsforløbet har din betalingsgateway kontakt med din indløser og det er indløseren som kontrollerer kortets gyldighed og reserverer pengene på kortet til dig. Når det er sket, så er betalingen godkendt og autoriseret.
Succesfuld indløsning kræver at
  • Kortholder taster korrekt kortnummer og den lille CVC kontrol kode
  • At kortet ikke er spærret  i banken eller mangler dækning
  • At den korttype som kunden vælger at bruge, svare til en din shop er godkendt til at håndtere.
  • At kunden benytter en valuta som din shop er godkendt til.
Måden du siden får dine penge, er som udgangspunkt, at du skal sende varen før du hæver – eller samtidigt med at du hæver pengene og det sker ved at du er indlogget hos din betalingsgateway – og bekræfter afsendt som behandler betalingen så den frigives til din shop.
Dersom dit system er indrettet til omg. levering – f.eks typisk ved online produkter, så kan du bruge en instant-checkout, hvorved pengene frigives omgående.

DER ER KRAV FRA INDLØSERNE SOM SKAL OVERHOLDES FOR AT FÅ AFTALE:

Indløserne vil stille en række krav for at godkende din shop, også krav til selve din hjemmesides udformning.
 Du bør helt enkelt sætte siden op, enten som en død dummy der bare viser udseende, eller som virkelig side, som du teknisk skal sætte op, så forbrugerne ikke kan bruge den før du er klart til at gå i luften. 
Derved kan indløser lettest kontrollere din opsætning og dine betingelser. Her er også link til Nets krav i dette link 

REGN MED AT GODKENDELSE KAN TAGE TID:

Jo mere præcis du er med at følge dette, jo større mulighed for smidig godkendelse.  Skal du godkendes hos f.eks. Nets til dankort skal du regne med 4-9 ugers godkendelsestid p.t. Det er tilladt at rykke efter nogle uger, og det kan hjælpe. 
Sidst kendte statistik fra Nets selv sagde 24 arbejdsdage hvilket IKKE er meget, hvis det er det som er billigst - hvad det som nævnt er for 4 ud af 5 danske webshops.

KORT OM NETS OG TELLER

Nets står som den eneste for godkendelse af Dankort mens Teller, som søsterselskab til Nets står for alle de andre internationale kort. Der er også en række andre udbydere end Teller som står for kort – men ikke dankort.

SKAL MAN HA DANKORT:

Det kan man ikke svare enkelt på. Det vil afhænge af hvor mange transaktioner man har OG gennemsnitsbeløbet.
Lad mig aflive myten om, at Dankort skulle være overflødigt, alene af den årsag, at der i dag kun er 6-7 % af danskerne som kun har rent Dankort. Sandheden er, at Dankortet for en shop med mange transaktioner vil kunne være den langt billigste løsning, og statistisk står Dankortet for næsten 80 % af alle danske onlinetransaktioner.
Det skyldes, at næsten alle store danske shops har dankort som mulighed og selvom kunderne så ofte bruger deres VisaDankort, så vil det altid være den rene dankort del som bruges. Det sker med det lave dankort gebyr, hvis shoppen har Netsaftale.
Har shoppen ikke det, så vil et Visa Dankort blive brugt som rent Visa kort, med de klart større gebyrer forbundet med det.
Da de faste omkostninger ved en Netsaftale, kan være relativt høje, kan det sagtens være, at andre aftaler uden dankort, vil være billigst samlet.
Også her link til epay med deres forklaring af forskel dankort og visa dankort for evt uddybning http://blog.epay.dk/hvad-er-forskellen-pa-et-dankort-og-et-visadankort/

UDREGN HVAD DER ER BILLIGST FOR DIG

WWW.KORTGEBYR.DK er en glimrende og generelt up-to-date side, hvor du kan vælge at sætte flueben i forskellige løsninger, f.eks. vælge dankort til og fra, lige som du kan vælge andre optioner OG du indtaster så dit eget forventede antal transaktioner samt forventet gennemsnits pris per aftale.
Herefter kan du se den samlede pris, inkl. opstart og alt. Det vises ude til højre for en lang række udbydere og ud fra det, kan du evt. vælge hvad du synes passer bedst til dig.

SIKKERHEDSKRAV OG NETS:

Nets kan stille krav om sikkerhed. Denne sikkerhed skal dække den risiko der findes, hvis du har fået udløst penge og afsendt vare – og siden selv har brugt alle pengene, og varen viser sig defekt, eller hvis der sker fejl betalinger og meget andet. 
Dette sikkerhedskrav kan variere, alt efter om du arbejder inden for en branche med kendte risici – kunne være computer salg f.eks. og – af den styrke din virksomhed eller dit selskab virker til at have. F.eks. vil et helt nystiftede IVS med en kapital på 1 krone, kunne frembyde større usikkerhed end et stort A/S.

Sikkerhed er dog også et salgsparameter. Som kunde ved man, at tager en shop dankort, så har den levet op til høje standarder.

ANDRE LØSNINGER UDEN BANK:

Der findes løsninger, uden en bank indløser. F.eks Paypal og Stripe. 
Stripe kræver server opsat med sikkerhed SSL. 
Denne type indløsere har ofte ganske høje gebyrer per handel, typisk omkring 2,5% og fast pris måske 2 kr fast oveni for hver handel. De vil også for mange danskere kunne virke lidt fremmede og generelt opfatter mange, at disse ”konverterer” dårligere end egentligt kreditkortløsninger (flere springer fra handlen). De kan dog absolut være alternativ til egentlige kreditkort betalinger.

GROSSISTER: Der findes en række grossister, som sælger andre gateways løsninger sommen med indløsning i færdige pakker. Dermed er de naturligvis ikke billigere end dem de sælger for, men de kan måske tilbyde pakker som kan være lettere. Lettere måske for nogen - men generelt ikke billigere. Her kan nævnes PensoPay som en af disse.

KORT OM MOBILEPAY 


Mobilepay man nu fra slut Marts 2015 tage visadankort og rene dankort. 
Man skal ha aftale med en indløser af internationale kort (eksempelvis Teller, Clearhaus, Swedbank, Bambora eller anden indløser.


Til onlineshops kræves at man følger Mobilepay Online regler og laver aftale med sin PSP og Indløseraftale med en kortindløser for at kunne tage Mobilepay som online. Vær opmærksom på, at mobilepay er temmelig dyrt for webshop ejere. Der skal stadigt være en aftale med både en betalingsgateway og en indløser og prisen til dem + 49 kr til mobile pay + 1 krone per transaktion løber hurtigt op.
Dertil kan komme ekstra gebyr hvis den kunde der betaler dig med Mobilepay har tilknyttet et mastercard - hvor der er et ekstra gebyr på.
Jeg er ikke revisor eller bankmand, og taget påtager mig ikke ansvar for evt. fejl i artiklen
SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


tirsdag den 9. december 2014

Q & A - svar på en række alm. opstartsspørgsmål


INDDELT I AFSNIT SÅ DU KAN FINDE RUNDT:

MOMS OG OPSTART

Q: Hvornår skal jeg momsregistreres?
A: Så snart "det er åbenlyst" for dig, at du vil nå 50.000 kr i omsætning / salg (ikke fortjeneste) på en hver 12 mdr periode LINK (få undtagelser for momsfritagede). 
Da det er på forventning, betyder det i praksis at du bør overveje registrering, når du rammer ca 4.000 kr omsætning per måned.
Hvis du ved, du ikke kommer over 50.000 kr omsætning, kan du stifte PMV 


Q: Hvordan bliver jeg så momsregistreret?
A: Ved at registrere dig som firma og få CVR nr. - enten personlig virksomhed eller et selskab. Her sætter du blot flueben i Momsregistrering LINK TIL AT STIFTE 

Q: Kan jeg så slet ikke have virksomhed hvis ikke jeg vil momsregistreres?
A: Jo - Du kan som nævnt drive virksomheden som person CPR eller du kan oprette en lille virksomhed som PMV LINK  og bog om PMV LINK. Eneste forudsætninger er, at du er over 18 år

Q: Kan jeg drive virksomhed uden at være registreret og have CVR nummer?
A: Ja det må du gerne, men du skal være klar over, at du f.eks kan blive set som mindre seriøs og du kan generelt ikke få webshop med tilknyttet betalingsløsning, ligesom firmaer der betaler dig for ydelser, skal indberette honorar til skat. For mindre servicevirksomheder kan det fungere godt nok bare at være CPR.

REGNSKAB

Q: Regnskab? Kan jeg ikke bare føre regnskab i Excel eller i hånden?
A: Nej det vil jeg stærkt fraråde LINK. Dels er det ikke sikkert du kan gøre det efter lovens krav om at kunne følge transaktioner, dels giver det slet ikke overblik som et regnskabsprogram gør det. Også moms er langt lettere i et regnskabsprogram Der er flere gratis regnskabsprogrammer der er langt bedre end Excel

Q: Hvis jeg ikke har omsætning, så har jeg vel heller ikke noget arbejde med regnskab og moms når jeg har CVR
A: Jo hvis du er momsregistreret skal du indberette moms ved hver momsperiode, også selvom den er 0 - ellers koster det bod, og du skal ALTID lave regnskab, også med 0 og udfylde udvidet selvangivelse.

Q: Hvor kan jeg læse noget helt simpelt om det med regnskab i ny virksomhed - og moms?
A: Det kan du finde i LINK REGNSKAB BEGYNDER og LINK SKAT OG MOMS BEGYNDER

SKAT

Q: Hvis jeg tjener penge på f.eks salg uden at have virksomhed.Skal jeg så altid betale skat?
A: Det skal du, uanset om du har CVR eller driver det som person, lige fra den første krone du tjener. Opgiv dit overskud til forskudsopgørelse og selvangivelse. Du vælger punktet "flere rubrikker" og sætter kryds i, at du har stiftet personlig virksomhed. Så får du punkterne fra 111 og frem til selvangivelsen. Du kan også i dette LINK se lidt om virksomhed uden registrering. Vælger du at drive firmaet i selskabsform, som ApS, betaler du selskabsskat af overskud, og personlig skat af løn, og du bør nok bruge en "økonomi hjælper".

Q: Jeg har købt nogle ting inden jeg fik mit CVR - hvordan med dem?
A: Hvis det er MAX 6 mdr inden du fik CVR og du ikke har brugt dem privat inden du fik CVR og du ikke inden CVR har solgt noget uden moms, og de er købt kun med det formål, at stifte dit firma, så må du bogføre dem helt normalt - lige når du har startet firmaet i personlig virksomhed og også som selskab. Du skal have regningen og den skal være udstedt enten til stifters navn - eller til selskab xx under stiftelse. Se LINK aktiver købt før stiftelse

Q: Jeg synes fradragsjunglen virker uoverskuelig - hvordan undgår jeg at skat forkaster mit regnskab.
A: Der er desværre ikke en fradrags-facitliste, for fradrag afhænger af sammenhæng og helhed, men først og fremmest er der fradrag for de ting som SKAL til for at skabe og vedligeholde indtægten. Der er dog masser af special regler. Check med revisor - eller overvej opslagsbogen FRADRAG. I den kan du se generelle regler OG en lang række af de almindeligste fradrag listet i alfabetisk orden, med forklaring. 

UNDER 18 OG VIRKSOMHED

Q: Må jeg drive virksomhed hvis jeg ikke er fyldt 18 år?
A: Nej du må aldrig optræde som virksomhed (ex som webshop) hvis du er under 18 - uden dispensation fra statsforvaltningen - se LINK dispensationsansøgning - eller hvis voksne stifter et selskab og sælger det til dig - men selv forsætter som direktør. HER er LINK til mere om - hvorfor ikke.

HOBBYVIRKSOMHED?

Q: Jeg regner ikke med at komme til at tjene så meget, kan jeg ikke bare bruge hobbyvirksomhed?
A: Jo hvis det ER en hobby og ikke noget du gør, for at tjene penge. Det, at du ikke regner med at omsætte ret meget, gør det ikke til en hobby virksomhed. Hobby giver ikke skattefordele som sådan, i virkeligheden kun bagdel se HOBBY LINK


SU OG VIRKSOMHED

Q: Jeg får SU og så bliver min fortjeneste fra virksomheden jo bare modregnet?
A: Nej for det første er der stort bundfradrag (op til ca 140.000 kr) i SU hvor du må tjene penge - check med SU. For det andet kan du vælge at bruge VSO til skatten. Det kræver nok du bruger revisor. Se VSO LINK som fortæller mere om Virksomhedsskatteordeningen . Du kan også drive firmaet i selskabsform, som kan være dyrere. Her tæller kun løn med i SU.


PERSONLIG VIRKSOMHED ELLER SELSKAB

Q: Hvad er bedst, personlig virksomhed eller selskab?
A: Det kan man ikke svare på. Man kan sige at personlig virksomhed giver størst risiko men er noget billigere, og mindre administrations tungt end at drive et selskab. Man må derfor vælge i høj grad ud fra, om man kan begrænse risikoen. Det var med i link tidl. men du får det lige her igen LINK HVAD SKAL JEG STIFTE personlig virksomhed eller selskab

Q: Kan jeg stadigt stifte IVS - og hvad sker med eksisterende IVS
A: Nej IVS kan man ikke stifte mere efter 15. april 2019. Man kan købe færdigt stiftede, ofte ret dyrt, og det vil jeg slet ikke anbefale. Eksisterende IVS skal inden 15. april 2021 opbygge en bunden kapital på 40.000 kr = hvis stiftet med 1 kr, afsætte mere end 50.000 kr før skat, og klarer de ikke det, vil de blive tvangslukkede.

Q: Jeg vil starte sammen med nogle partnere - hvad gør vi så?
A: I stifter enten et I/S som er personlig virksomhed, eller et selskab, f.eks. IVS eller ApS. Læs her lidt HER I LINK om hvad der er for forskelle og for og bagdele. Personlig I/S er lidt billigere og enklere at drive end selskab. Her er E-bog med personlig virksomhed og I/S.

Q: Vi er jo flere der skal være sammen, er der så noget vi skal passe på i forhold til hvis vi kun er en?
A:  Ja i høj grad. Det er vigtigt, at I som det første i overhovedet gør, laver en god EJERAFTALE LINK - Jeg sidder lige nu i rådgivning med en som har et selskab, men slet ikke kan få kontakt til medejer. Han laver alt arbejdet og frygter medejeren en dag skal have 50% af en stor værdi. Han kan jo desværre ikke bare smide medejeren ud, så i selskaber med flere ejere skal man kende hinanden og have super ejeraftaler.

Q: Holding selskab skal man vel altid starte hvis man vil stifte selskab, lige fra starten?
A: Nej ikke absolut - det kan sagtens være spild af penge. Se HOLDING LINK

Q: Jeg vil godt teste en ide. Hvis den ikke holder, så er det vel bare at lukke mit firma igen?
A: Hvis du har stiftet personlig virksomhed, så er det rimeligt enkelt. Alle aktiver skal dog sælges ud forinden. Er det et selskab, så er det en langsommelig er let besværlig procedure at lukke. Det kan let tage 6 - 9 mdr. Se LINK om at lukke virksomhed og selskab.


LUKKE IGEN?

Q: Jeg bliver nødt til at lukke mit firma - Hvad gør jeg?
A: Her er der igen  stor forskel på personlig virksomhed og selskab. Personlig virksomhed går relativt let at lukke ved at sælge alle aktiver og afmelde moms + lave slut regnskab. Selskab er langt mere kompliceret at lukke, og en lukning tager let 6-12 mdr. Læs om begge dele i LINK HER
BANK

Q: Banken virker ikke særlig vild med at gi mig en erhvervskonto og spørger en masse?
A: Ja det er ind imellem ikke så let at få en bank med sig, men giv dem alt de spørger om og vis dem, at du har check på forretningsplan og budget og læs ellers LINK OM AT FÅ BANK :)

Q: Skal jeg ha erhvervskonto til mit firma eller kan jeg bruge en personlig konto?
A: Alle selskaber (ApS/A/S (IVS)) skal ha erhvervskonto. Personlig virksomhed kan, hvis banken accepterer det, bruge en personlig konto som banken tilknytter CVR til som ekstra NemKonto. Dette accepteres dog af meget få banker. 
Alle skal ha NemKonto tilknyttet CVR. Læs LINK 

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

mandag den 1. december 2014

Holding - kort om fordele og ulemper


Mange mennesker er af den opfattelse, at man altid skal stifte et holdingselskab samtidigt med at man stifter et nyt driftsselskab. Det KAN være rigtigt, men det kan lige så godt være helt forkert.


Der lukkes masser af holdingselskaber, fordi ejerne har opdaget, de ikke har behov for dem, og set, at de kun koster dem penge.

Hvad er holding?


Holdingselskab er normalt et selskab der i princip ikke beskæftiger sig med andet, end at eje anparter i andre selskaber. 


Holding er ikke en selskabsform, handler om, at selskabet holder værdier i princippet. Holding kan dog også godt drive drift samtidigt hvis man ønsker det.

Du ejer holding eller dele af det, og holding ejer driftsselskabet eller driftsselskaberne.

Holding er, netop fordi det normalt ikke driver drift, normalt ikke momsregistreret.

Holding betaler normalt heller ikke alm. løn, da det jo ikke driver drift. Det er derfor normalt heller ikke arbejdsgiverregistret. Det må ikke betale løn med mindre der udføres helt reelt arbejde i selve holding = normalt meget begrænset.

Også i holdingselskaber SKAL der betales arbejdsskadeforsikring og husk, at det skal der også til alle tilknyttede datterselskaber. Alle aktive ejere - uanset løn og uanset der er omsætning skal være dækket af en arbejdsskadeforsikring.

Du kan ikke nøjes med forsikringen i drift, dit holding CVR SKAL fremgå af police.

Bod for at mangle forsikringen er 5.000 kr første gang - 10.000 ved ved gentagelse + besparelse i mindst 3 år opkræves.

Ofte kan du hos samme forsikringsselskab få både drift og holding CVR med på samme police hvis du er ene ejer af begge selskaber. Det vil kunne koste lidt ekstra, men være billigere end to selvstændige forsikringer. 

Du sparer ikke skat ved at have et holdingselskab - selskabsskatten falder på overskuddet i driftsselskabet og er ens, uanset pengene bliver stående i drift, eller flyttes op til holding som udbytte.


Fordele kort:

1
Penge kan bringes i relativ sikkerhed for kreditorer i drift. Fordelen er oplagt størst hvor man driver selskab med større risiko, og mindst hvis ens personlig indsats er største risiko, som måske tilmed kan afdækkes ved aftaler

2
Sambeskatning - en klar fordel hvis man har flere selskaber. 

3
Fleksibilitet - for de enkelte ejere i holding

4
Udskydelse af skat på salg af driftsselskaber

5
Lettere at lave blandet og større ejerstruktur

Ulemper:

1
Dyrere årsregnskab - mere kompliceret sambeskatning kan koste ekstra - Fra 2023/2024 senest - krav om brug af digital bogføringsprogram med alle filer i skyen og gemt af programmet i 5 år - omkostning ekstra ved det ekstra selskab til certificeret regnskabsprogram per selskab.

2
Mere administration - husk også kontrollerede transaktioner skema som privat skal til skat hvert år.

3
Stiftelsesomkostninger -

4
Oftest ekstra omkostninger til ekstra erhvervskonto i banken - forhandling mulig men ofte klar ekstra pris.

5
Lovpligtig arbejdsskadeforsikring for dig som ejer i holding uanset løn og oms. Se evt om du kan kombinere holdingselskabet med drift på samme police - ellers klar ekstra omkostning.

7
Netbanksforsikring med mere koster ofte noget per selskab - En ejer af både holding og drift kan ofte få det til en pris for begge - men risiko er jo større ved to CVR der kan hackes.

7
Har begge CVR aktiver (computer osv) vil næsten alle forsikringsselskaber også her kræve hver sin indbo - og privat indbo dækker ikke. 

8. Man må ikke bruge reglerne om mikro virksomhed i årsregnskabet, hvis selskabet er et holdingselskab eller, overvejende investerer i værdipapirer.

Regn med, at hvert selskab, også holdingselskaber i dag let koster mindst 10.000 kr i faste omkostninger hvoraf nok halvdelen (banken) er uden fradrag i skatteresultatet.

Holding stiftelse:

Hvis man ikke har stiftet drift, og man ved, at man skal bruge et holdingselskab, så vil det være klogt at stifte holding først.'

Vælges ApS, skal det ske med en kapital på mindst 40.000 kr, og så kan man lade holding stifte et driftsselskab for de 40.000 kr, således at drift har 40.000 kontant og holding har værdien af drift. 


Der må KUN stiftes ET driftsselskab for stiftelseskapitalen, ikke flere selskaber nedad i rækken for samme kapital. Det er kædestiftelse og ulovligt.

Har man allerede drift, så kan man dog godt få holding som overbygning. Det sker så via revisorerklæring og en skattefri aktieombytning.


Hvad skal man så egentlig med holding? 


Den fordel de fleste går efter er SKATTEFRIT UDBYTTE FRA DRIFT TIL HOLDING

Det er korrekt, at drift kan betale udbytte til holding uden skat, det ligger jo i hele sambeskatningen - men der spares ikke en rød øre skat ved det. Du betaler selskabsskat af dit overskud i driftsselskabet, og der kan resten blive liggende uden yderligere skat. Du kan også få udbytte selv, fra driftsselskabet. Holding sparer, i forhold til et enkelt driftsselskab intet i skat.

Den store fordel ved at overføre udbytte til holding ligger i, at man kan føre gevinst fra drift i sikkerhed for eventuelle kreditorer i det selskab, og få pengene op i relativ sikkerhed i Holding.

En anden stor fordel kan være, hvis man har flere driftsselskaber med mere end 50%, så kan man sambeskatte, så underskud i ét selskab kan bruges mod overskud i et andet driftsselskab, da al beskatning via holding sker som sambeskatning når holding ejer mere end 50% af datter - eller har beslutningskraft for mere end 50% (kunne være via ejeraftaler eller andet).

Det skal også nævnes, at hvis man er flere ejere, så kan det være en fordel, at man udlodder udbytte op til holding. Herved kan hver ejer selv besluttet, hvornår pengene skal videre ud personligt, og hvornår pengene bare skal blive stående.

Endeligt er det vigtigt, at man kan sælge driftselskaber ejet af holding, uden der udløses skat i holding. Skatten kommer dog i det øjeblik man så personligt vil ha penge ud af holding, evt ved lukning, så der er igen tale om udskydelse.

Husk også, at evt udbytte fra drift vil være bundet hvis du bruger et IVS som holding, indtil IVS har opsparet bunden kapital på 40.000 kr. IVS kan ikke stiftes mere og eksisterende skal omdannes til ApS inden nov 2021 (GF beslutning senest 15/10-21)


Husk ved etablering af holding og drift OG ved senere indlemmelse af evt nyt drift som holding har mere end 50% indflydelser/ejerskab i, så SKAL du inden for en måned registrere dette som administrationselskab for driftselskabet.


Her i link er en fin anvisning fra skat i hvorledes du registrerer dette rent praktisk


Skal man have mange driftsselskaber hvis man har flere brancher?

Mange mener, at det er en fordel at have mange driftsselskaber - hvad det ikke nødvendigvis er. 


Hvert driftsselskab giver pligt til arbejdsskadeforsikring for alle aktive ejere uanset løn - og det er ganske dyrt. Dertil kommer en masse ekstra administration, hvor man jo sagtens kan have mange forskellige aktiviteter i samme selskab, og tilmed drive dem under binavne.

Regn med et holding selskab mindst vil koste dig 5.000 kr per år til lovpligtig forsikring, bankomkostninger og evt netbanksforsikring og sikkert mere, hvis du skal have hjælp til årsrapport med sambeskatning. Langt de fleste små holdingselskabers regnskaber jeg ser, er prop fyldt med fejl og skat har stort fokus på problemet.


Professionelle selskabs stiftere råder da altid til holding?

Nah - forhåbentlig ikke, selv om de jo ofte lever af at stifte. Det er klart, at der er en indtægt for revisorer og jurister hver gang der kommer nye holdingselskaber til, men hører de til good-guys, vil de da forhåbentlig også kunne fraråde dyre konstruktioner.

Når du så er klar til at stifte, så kan du læse alt om hvordan i detaljer og samtidigt få en masse vigtige råd om pligter, så du ikke pludseligt står med håret i postkassen, fra mine e-bøger eller paperbacks om netop ApS https://jh-e-books.blogspot.com/2019/09/aps-anden-udgave-sept-2019.html 


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

Søg i denne blog