tirsdag den 9. december 2014

Q & A - svar på en række alm. opstartsspørgsmål


INDDELT I AFSNIT SÅ DU KAN FINDE RUNDT:

MOMS OG OPSTART

Q: Hvornår skal jeg momsregistreres?
A: Så snart "det er åbenlyst" for dig, at du vil nå 50.000 kr i omsætning / salg (ikke fortjeneste) på en hver 12 mdr periode LINK (få undtagelser for momsfritagede). 
Da det er på forventning, betyder det i praksis at du bør overveje registrering, når du rammer ca 4.000 kr omsætning per måned.
Hvis du ved, du ikke kommer over 50.000 kr omsætning, kan du stifte PMV 


Q: Hvordan bliver jeg så momsregistreret?
A: Ved at registrere dig som firma og få CVR nr. - enten personlig virksomhed eller et selskab. Her sætter du blot flueben i Momsregistrering LINK TIL AT STIFTE 

Q: Kan jeg så slet ikke have virksomhed hvis ikke jeg vil momsregistreres?
A: Jo - Du kan som nævnt drive virksomheden som person CPR eller du kan oprette en lille virksomhed som PMV LINK  og bog om PMV LINK. Eneste forudsætninger er, at du er over 18 år

Q: Kan jeg drive virksomhed uden at være registreret og have CVR nummer?
A: Ja det må du gerne, men du skal være klar over, at du f.eks kan blive set som mindre seriøs og du kan generelt ikke få webshop med tilknyttet betalingsløsning, ligesom firmaer der betaler dig for ydelser, skal indberette honorar til skat. For mindre servicevirksomheder kan det fungere godt nok bare at være CPR.

REGNSKAB

Q: Regnskab? Kan jeg ikke bare føre regnskab i Excel eller i hånden?
A: Nej det vil jeg stærkt fraråde LINK. Dels er det ikke sikkert du kan gøre det efter lovens krav om at kunne følge transaktioner, dels giver det slet ikke overblik som et regnskabsprogram gør det. Også moms er langt lettere i et regnskabsprogram Der er flere gratis regnskabsprogrammer der er langt bedre end Excel

Q: Hvis jeg ikke har omsætning, så har jeg vel heller ikke noget arbejde med regnskab og moms når jeg har CVR
A: Jo hvis du er momsregistreret skal du indberette moms ved hver momsperiode, også selvom den er 0 - ellers koster det bod, og du skal ALTID lave regnskab, også med 0 og udfylde udvidet selvangivelse.

Q: Hvor kan jeg læse noget helt simpelt om det med regnskab i ny virksomhed - og moms?
A: Det kan du finde i LINK REGNSKAB BEGYNDER og LINK SKAT OG MOMS BEGYNDER

SKAT

Q: Hvis jeg tjener penge på f.eks salg uden at have virksomhed.Skal jeg så altid betale skat?
A: Det skal du, uanset om du har CVR eller driver det som person, lige fra den første krone du tjener. Opgiv dit overskud til forskudsopgørelse og selvangivelse. Du vælger punktet "flere rubrikker" og sætter kryds i, at du har stiftet personlig virksomhed. Så får du punkterne fra 111 og frem til selvangivelsen. Du kan også i dette LINK se lidt om virksomhed uden registrering. Vælger du at drive firmaet i selskabsform, som ApS, betaler du selskabsskat af overskud, og personlig skat af løn, og du bør nok bruge en "økonomi hjælper".

Q: Jeg har købt nogle ting inden jeg fik mit CVR - hvordan med dem?
A: Hvis det er MAX 6 mdr inden du fik CVR og du ikke har brugt dem privat inden du fik CVR og du ikke inden CVR har solgt noget uden moms, og de er købt kun med det formål, at stifte dit firma, så må du bogføre dem helt normalt - lige når du har startet firmaet i personlig virksomhed og også som selskab. Du skal have regningen og den skal være udstedt enten til stifters navn - eller til selskab xx under stiftelse. Se LINK aktiver købt før stiftelse

Q: Jeg synes fradragsjunglen virker uoverskuelig - hvordan undgår jeg at skat forkaster mit regnskab.
A: Der er desværre ikke en fradrags-facitliste, for fradrag afhænger af sammenhæng og helhed, men først og fremmest er der fradrag for de ting som SKAL til for at skabe og vedligeholde indtægten. Der er dog masser af special regler. Check med revisor - eller overvej opslagsbogen FRADRAG. I den kan du se generelle regler OG en lang række af de almindeligste fradrag listet i alfabetisk orden, med forklaring. 

UNDER 18 OG VIRKSOMHED

Q: Må jeg drive virksomhed hvis jeg ikke er fyldt 18 år?
A: Nej du må aldrig optræde som virksomhed (ex som webshop) hvis du er under 18 - uden dispensation fra statsforvaltningen - se LINK dispensationsansøgning - eller hvis voksne stifter et selskab og sælger det til dig - men selv forsætter som direktør. HER er LINK til mere om - hvorfor ikke.

HOBBYVIRKSOMHED?

Q: Jeg regner ikke med at komme til at tjene så meget, kan jeg ikke bare bruge hobbyvirksomhed?
A: Jo hvis det ER en hobby og ikke noget du gør, for at tjene penge. Det, at du ikke regner med at omsætte ret meget, gør det ikke til en hobby virksomhed. Hobby giver ikke skattefordele som sådan, i virkeligheden kun bagdel se HOBBY LINK


SU OG VIRKSOMHED

Q: Jeg får SU og så bliver min fortjeneste fra virksomheden jo bare modregnet?
A: Nej for det første er der stort bundfradrag (op til ca 140.000 kr) i SU hvor du må tjene penge - check med SU. For det andet kan du vælge at bruge VSO til skatten. Det kræver nok du bruger revisor. Se VSO LINK som fortæller mere om Virksomhedsskatteordeningen . Du kan også drive firmaet i selskabsform, som kan være dyrere. Her tæller kun løn med i SU.


PERSONLIG VIRKSOMHED ELLER SELSKAB

Q: Hvad er bedst, personlig virksomhed eller selskab?
A: Det kan man ikke svare på. Man kan sige at personlig virksomhed giver størst risiko men er noget billigere, og mindre administrations tungt end at drive et selskab. Man må derfor vælge i høj grad ud fra, om man kan begrænse risikoen. Det var med i link tidl. men du får det lige her igen LINK HVAD SKAL JEG STIFTE personlig virksomhed eller selskab

Q: Kan jeg stadigt stifte IVS - og hvad sker med eksisterende IVS
A: Nej IVS kan man ikke stifte mere efter 15. april 2019. Man kan købe færdigt stiftede, ofte ret dyrt, og det vil jeg slet ikke anbefale. Eksisterende IVS skal inden 15. april 2021 opbygge en bunden kapital på 40.000 kr = hvis stiftet med 1 kr, afsætte mere end 50.000 kr før skat, og klarer de ikke det, vil de blive tvangslukkede.

Q: Jeg vil starte sammen med nogle partnere - hvad gør vi så?
A: I stifter enten et I/S som er personlig virksomhed, eller et selskab, f.eks. IVS eller ApS. Læs her lidt HER I LINK om hvad der er for forskelle og for og bagdele. Personlig I/S er lidt billigere og enklere at drive end selskab. Her er E-bog med personlig virksomhed og I/S.

Q: Vi er jo flere der skal være sammen, er der så noget vi skal passe på i forhold til hvis vi kun er en?
A:  Ja i høj grad. Det er vigtigt, at I som det første i overhovedet gør, laver en god EJERAFTALE LINK - Jeg sidder lige nu i rådgivning med en som har et selskab, men slet ikke kan få kontakt til medejer. Han laver alt arbejdet og frygter medejeren en dag skal have 50% af en stor værdi. Han kan jo desværre ikke bare smide medejeren ud, så i selskaber med flere ejere skal man kende hinanden og have super ejeraftaler.

Q: Holding selskab skal man vel altid starte hvis man vil stifte selskab, lige fra starten?
A: Nej ikke absolut - det kan sagtens være spild af penge. Se HOLDING LINK

Q: Jeg vil godt teste en ide. Hvis den ikke holder, så er det vel bare at lukke mit firma igen?
A: Hvis du har stiftet personlig virksomhed, så er det rimeligt enkelt. Alle aktiver skal dog sælges ud forinden. Er det et selskab, så er det en langsommelig er let besværlig procedure at lukke. Det kan let tage 6 - 9 mdr. Se LINK om at lukke virksomhed og selskab.


LUKKE IGEN?

Q: Jeg bliver nødt til at lukke mit firma - Hvad gør jeg?
A: Her er der igen  stor forskel på personlig virksomhed og selskab. Personlig virksomhed går relativt let at lukke ved at sælge alle aktiver og afmelde moms + lave slut regnskab. Selskab er langt mere kompliceret at lukke, og en lukning tager let 6-12 mdr. Læs om begge dele i LINK HER
BANK

Q: Banken virker ikke særlig vild med at gi mig en erhvervskonto og spørger en masse?
A: Ja det er ind imellem ikke så let at få en bank med sig, men giv dem alt de spørger om og vis dem, at du har check på forretningsplan og budget og læs ellers LINK OM AT FÅ BANK :)

Q: Skal jeg ha erhvervskonto til mit firma eller kan jeg bruge en personlig konto?
A: Alle selskaber (ApS/A/S (IVS)) skal ha erhvervskonto. Personlig virksomhed kan, hvis banken accepterer det, bruge en personlig konto som banken tilknytter CVR til som ekstra NemKonto. Dette accepteres dog af meget få banker. 
Alle skal ha NemKonto tilknyttet CVR. Læs LINK 

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

all advertising as comment is spam and will not be allowed

Søg i denne blog