tirsdag den 7. januar 2020

Gaver og reklameartikler


I skemaet ser du reelt ret godt hvad du har for fradrag for udgift, og for momsregistrerede, for momsen.

Gaver  siger jo ganske meget sig selv og omfatter her blot såkaldte lejlighedsgaver, tak for xx gaver samt fødselsdagsgaver til ansatte med én type fradrag, og til forretningsforbindelser, med en anden type fradrag.

Gaver til rene venner, altså ikke ansatte eller forretningsforbindelser, skal du slet ikke give i dit firma. Der er ikke fradrag

Som ejer må du ikke give dig selv gaver, andet end hvis det sker samtidigt med at en række ansatte får helt samme type alle sammen.

Julegaver har lidt egne regler, som du kan læse i DETTE LINK OM JULEGAVER


Reklameartikler siger også sig selv ud fra skemaet. Det største fradrag ser du, er for gaver med logo til en værdi under 100 kr. 

Reklamegaver/artikler er til de tilfælde hvor man uddeler eller udsender en eller anden vare - f.eks kuglepen eller USB stik eller andet, til en række kunder.

Regulær markedsføring og vareprøver til kunder eller kommende kunder, giver fuldt fradrag. Igen er kravet, som altid, at det har et helt rent forretningsmæssigt formål.

Er der tale om markedsføringsomkostninger - f.eks præmier i konkurrencer (LINK) er det uden momsfradrag. Momsfradrag ved det oprindelige køb, skal tages som udtagelsesmoms der neutraliserer momsfradrag, men efterlader selve varens pris med fradrag  - og der er også en række andre regler at overholde - bl.a. præmieafgift - og der vil også være fradrag for varer man anvender til markedsføring, via f.eks influencers LINK TIL BDO om facebook præmier f.eks

En tredje ting er sponsorater og velgørenhed. Mangler du viden om hvad reglerne er for sponsorater, så kan du finde det i DETTE LINK OM SPONSORATER OG VELGØRENHED.

Mere om fradrag generelt i e-bog FRADRAG 2022 med de nyeste regler og mere end 70 vigtige fradrag for firmaer. Klik på bogen giver link til køb mm.





Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook råd


fredag den 20. december 2019

Bespisning og fradrag

Lad os lige tage et simpelt skema for fradrag for bespisning og repræsentation.

Du kan evt bogmærke linket så du har det tilgængeligt let ved behov.






SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

 

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

 

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

 

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

 

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

 

"ApS" Alt om anpartsselskaber

 

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

 Facebook råd 

onsdag den 4. december 2019

Jul



Alle mine iværksætterbøger er ovenover vist i direkte link til Saxo forlaget - og her er de også - en for en - med link til mig selv, hvor du også kan se indholdsfortegnelse for hver bog:

LINK TIL BØGERNE HVOR DU KAN KLIKKE PÅ DEM ENKELTVIS OG SE INDHOLDSFORTEGNELSE OG SÅ ET LINK TIL HVER BOG HOS SAXO
Mange af dem vil du også se får en rabat på under Julemåneden.

E-bøgerne hentes ned på få sekunder og er klar til gave.

En del af dem er som PDF e-bog og Grundbogen er udgivet som e-pub. Næsten alle findes også som paperback eller lækker hardcover bog.


Paperback og hardcover bøger er du nu du skal bestille hvis de skal være hjemme 24/12. 

E-bøger hentes med det samme og er lette at give, enten som link eller på USB eller sendes.

God Jul - John Hannover

mandag den 2. december 2019

Kontant betaling - Hvad må vi

KONTANT BETALING - KAN GODT GIVE PROBLEMER

Der er lidt regler, som det kan være godt at være opmærksom på, når vi som erhverv behandler kontant betaling. Det  kan her godt være som CPR, hvis vi driver erhverv som CPR personer, f.eks. tager ud og laver mad eller andet.

Reglerne kommer dels fra hvidvaskloven og dels fra skattelovgivning.

Der er tre hovedregler:
1
Betaling digitalt krævet - med mindre der indberettes ved betaling af regninger på 8.000 kr. incl. moms eller derover.

2
Kontantforbuddet ved modtagelse af penge– som forbyder modtagelse af kontanter for 14.999 kr. fra 1/3-2024 eller derover (inden den dato 19.999) 

3
Kontanter over grænsen som omfatter forbud mod ind- og udrejse over grænsen med kontanter for 75.000 kr. (10.000 euro) eller derover 

1
Digital betaling er krævet - hvis ikke betalingen anmeldes og, betalingen udgør over 8.000 kr inkl moms (6.400 ex moms) (sat ned fra 10.000 i 2018).

Det langt letteste er jo at foretage sådanne betalinger digitalt, og jo i virkeligheden alle man kan, rent digitalt.

Man kan betale større beløb uden det foregår digitalt, ved at man sender besked via SKAT TastSelv Erhverv
Anmeldelsen er forklaret her i link fra SKAT.


Reglen omfatter også ydelser og andet, som betales fast med f.eks et månedsbeløb, hvis det samlede beløb til leverandøren på årsbasis overstiger de 8.000 inkl moms.

Overtrædelse har to konsekvenser. Dersom modtageren snyder med momsen, vil man som betaler hæfte for momsen og - virksomheden har ikke skattefradrag for betalinger over 8.000 inkl moms - eller derover.

Digital betaling omfatter:
  1. Betaling ved overførsel fra konto til konto. 
  2. Betaling på anden måde til modtagerens konto (fx via betalingskort), som sikrer en entydig digital identifikation af betaler og betalingsmodtager.
  3. Betaling af indbetalingskort i et pengeinstitut.
  4. Betaling, der fuldt ud afvikles ved byttehandel, modregning eller udligning af mellemregningskonti. Hvis betalingen ikke afvikles fuldt ud, tæller det som kontant betaling.
  5. Betaling ved checks, som vel meget sjældent anvendes i dag tæller ikke som en digital betaling, men anses for kontant betaling. 
2
Kontantforbuddet er relativt ligetil at gå til. Firmaer må ikke modtage over 14.999 kr kontant fra 1/3-2024 - hverken fra danskere eller - fra udlændinge der besøger Danmark og køber ind hos en. Grænsen på 14.999 kr. maksimum gælder også hvis betalingen er delt i flere mindre omgange.
Enkelte brancher er ikke underlagt punktet, f.eks. advokater, aut. revisorer og aut. ejendomsmæglere.


Reglen omfatter både varesalg, levering af ydelser og fast ejendom. Der er tale om at betalinger der hænger sammen med samme leverance heller ikke må overskride grænsen. Der må altså ikke være f.eks rate betalinger for varer eller ydelser, som samlet overskrider de 14.999 kr.
Forbuddet gælder, uanset betalingen deles op.

Har man overtrådt loven, kan det skete ikke lige gøres godt igen, ved selv at anmelde det, eller på andet vis.
Overtrædelse medfører som udgangspunkt bøde på 25% af det beløb som ligger over de grænsen, dog minimum 10.000 kr. Der er udstukket bøder til f.eks. bilforhandleren guldsmede og flere andre for overtrædelse. 


3
Kontanter over grænsen gælder uanset hvilken valuta der medbringes og dækker også over rejsechecks og værdipapirer. Reglerne gælder også, hvis virksomheder sender værdier/beløb svarende til 75.000 kr ud af landet - eller modtager tilsvarende fra udlandet. Man kan inden man ud/indrejser, få tilladelse fra told til større værdier.

Overtrædelse kan medføre bødestraf og tilbageholdelse af kontanterne.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

lørdag den 23. november 2019

IVS - Kan noget reddes

Der er tanker fra den ny socialdemokratiske erhvervsminister om at se på muligheden for, at om ikke nødvendigvis genindføre selskabsformen, så søge at redde de eksisterende, som jo for manges vedkommende risikerer lukning, når de ikke har kapital til lovkrævet omregistrering til ApS senest 15/4-2021.

Erhvervsministeren har et par gange været ude med, at han godt ville redde de mange IVS der har negativ kapital, og svært ved at omregistrere. Jeg så det i november 2019 allerede, og det blev gentaget i februar i år, hvor ministeren sagde, at han ville indkalde de andre partier til drøftelse hurtigt, men siden februar, er der i alle fald ikke, som jeg kan se, egentlige drøftelser eller udvalg nedsat. Corona kan få skylden, men det vil jeg ikke mene ville være den korrekte forklaring.

SKAL noget laves om, så skal det ske hurtigt, inden mange enten har lukket deres IVS eller brugt flere frie midler, end loven måske vil kræve i løbet af 2020. Det vil skabe surhed hos de som lukkede og de som skulle finde flere beskattede midler, fordi de ville være klar som ApS, fremfor de som bare ventede.

EN AKUT løsning, for de som SKAL omregistrere senest 15/4-2021, kunne være, at acceptere, at de IVS som dokumenterede indbetaling af 40.000 kr frie midler, uanset de samlet ville have negativ egenkapital derefter - måtte omregistrere til ApS inden 15/4-2021 - imod at de, helt som for eksisterende ApS, (som jo godt må have negativ egenkapital grundet drift og investeringer), skal afholde generalforsamling og vedtage hvornår kapitalen forventes genetableret. Det kunne  suppleres med evt krav om udgivelse af regnskab med forholdet beskrevet, ved omregistreringen

Det ville i princip svare til, at man accepterede, at alle der havde stiftet IVS fik mulighed for at fortryde de ikke fra starten indskød 40.000 kr og stiftede som ApS - nu uanset evt negativ kapital ved omregistreringen.

Det ville løse det problem, som ejere af IVS der evt har investeret meget langsigtet og bygger op med større underskud til følge de første år, med forventning om indtjening - måske år 3 eller 5 - har, fordi de jo, med den ny lov, ikke har mulighed for at omregistrere til ApS, uden der skal både 40.000 kr ny kapital OG et, måske meget stort beløb ind, til dækning af den negative EK.

Der kan sagtens være seriøse IVS som har investeret langsigtet og bevidst tager underskud i startårene, som er fanget af en lov der nu tilbagevirkende, kan tvinge dem til tvangslukning.


IVS som selskabsform har uanset hvad bidraget med 5,2 mia. kr. i omsætning, 5.200 beskæftigede og 430 mio. kr. i eksport. Mange beskæftigede er dog nok også ejere.

Ser vil på de som skal omdannes inden 15/4-2021, så drejer det sig om ca 40.000 aktive IVS, og tal fra analyseinstituttet experian, angivet i InsideBusiness og refereret i flere aviser viser, at mindst 8.000 IVS er i fare for at blive tvangsopløst på skæringsdagen 15. april 2021. 

De 8.000 IVS døjer med negativ egenkapital, og heraf skal 1.500 finde mere end 100.000 kr. for at blive omdannet til ApS og undgå en tvangsopløsning. 

250 af dem skal tilmed finde mere end en halv million kr., og 85 skal bruge mere end en million kr. for at blive omdannet til et ApS

Min forventning er, at mange af disse, som altså har en betydelig gæld, over 100.000 kr - ja sågar ganske mange på over 1 mio, har denne gæld til enten ejerne selv, eller til investorer, som har vidst hvad risikoen var.

Flere beregninger viser, at det vil koste omkring 100 mio for staten at skulle tvangslukke de IVS som ikke forventes at nå at skaffe kapital til omregistrering. Det kan undgås med ny lov om at ejere betaler omkostninger ved tvangslukninger, eller ved at lade de eksisterende leve videre som IVS eller - en kombination af disse to.

FOR MANGE TVANGSLUKNINGER:

En væsentlig grund til, at EOS rapporten som lå til grund for beslutingen om stop for IVS var så negativ var, at for få af dem opnåede egentlig succes, som ikke kunne være nået i personlig virksomhed eller ApS - OG at alt for mange blev sendt til tvangsopløsning på det offentliges regning

Ud af de ialt ca 60.000 stiftede IVS, var på beslutningsdagen for loven om stop, så mange som ca 14.000 enten allerede gået konkurs eller var tvangsopløst, eller stod under tvangsopløsning. Ud af de ca 40.000 aktive, var ca 5.500 IVS eller knapt 13% af de eksisterende under tvangsopløsning.

Sammenlignes  med de ca 230.000 eksisterende ApS var blot ca 3.000, eller 1,3% under tvangsopløsning. 


Med andre ord, på beslutningsdagen var 13% eksisterende IVS under tvangsopløsning mod kun ca 1,3% af de eksisterende ApS.

Det er oplagt, at alt for mange IVS BLEV tvangsopløst på det offentliges regning.

ULOVLIGHEDER/MISBRUG OG SVINDEL:

Det har været fremhævet fra flere sider, at IVS var lette at anvende til svindel. Jeg tror noget af det eneste påviste var, at de blev brugt til skaffe taxi licenser med klar omgåelse af lov intentionerne. Man kan kun søge EN licens per selskab, men der kunne påvises personer der stiftede over 100 IVS alene for at søge taxi licens, og så sælge disse dyrt, når det lykkedes.

Ud over det mener jeg ikke der ligger klare beviser for, at IVS i speciel grad blev anvendt til svindel/misbrug.


DET OFFENTLIGES OMKOSTNINGER:

Skifteretternes omkostninger er siden iværksætterselskabets introduktion i 2014, steget fra 32,2 mio. kr. til 45,5 mio. kr. i 2016 niveau. En stigning på 13,3 mio. kr., hvilket derfor til dels kan skyldes IVS'er. Det estimeres, at 60 % af de 45,5 mio. kr. udgøres af IVS'er, og påvirker det offentliges ressource anvendelse (Erhvervsstyrelsen, september 2018, p. 44).

Hertil kommer IVS andelen af offentlige restancer som et problem. Her skal det dog fremhæves, at også andre selskabsformer har store restancer men:


Skatteministeren oplyste, at op mod 8.100 IVS'er havde restancer til det offentlige, og disse udgjorde 700 mio. kr. i nominel værdi, hvoraf blot 10 % forventes indkrævet (Skatteministeriet, 11. juni 2018). (når de ikke forventes indkrævet skyldes det selskabernes manglende betalingsevne)


I de fortsat aktive IVS'er efter årsskiftet til 2018, var der restancer til det offentlige for 533 mio. kr., mens ophørte selskaber tegnede sig for 108 mio. kr

HVAD BURDE MAN MÅSKE HAVE GJORT SOM ALTERNATIV TIL AT FORBYDE SELSKABSFORMEN - og hvad kan man måske stadigt gøre:

Almindelige kreditorer kan forsvare sig mod tab ved at handle med IVS. Det kan de gøre ved at kræve forudbetaling eller ved at kræve, at ejerne kautionerer. Det kan det offentlige ikke, de må bare tage alle tab som de kommer.

Formålet med mine forslag er at sikre, at alle der vil drive IVS seriøst, og i det mindste sørger for at holde pligter med regnskab og andet, kan gøre dette uforandret MEN, at de som udnytter beskyttelsen mod hæftelse og påfører det offentlige store omkostninger, ikke længere skal kunne dette.

Jeg har været til møder med erhvervsstyrelsen og repræsentanter for erhvervsministeriet, og her har jeg fremhævet, hvad jeg mener kunne være en løsning. Det var forslag, som skulle dække ikke bare IVS men naturligvis også ApS og A/S:


1
Indfør en selvrisiko for ledelsen, hvor denne skal kunne ifalde erstatning til det offentlige, til dækning af lukke omkostninger, hvis selskabet bringes til tvangsopløsning. Denne selvrisiko kunne ligge på 10-15.000 kr og ville få ledelsen/ejerne til at tænke sig om en ekstra gang, inden et selskab bare blev tvangslukket.

2
Gør en hver bod for manglende indberetning og  øvrige manglende lov overholdelse i forhold til det offentlige til personlig bod der IKKE bortfalder ved tvangslukning. 
I dag slipper ledelse og ejere for bod til det offentlige, for manglende regnskabsaflæggelse, moms, selskabsselvangivelse, bare selskabet tvangsopløses på det offentliges regning. 

3
Gør det umuligt at stifte et selskab uden ejerregister er helt korrekt registreret og uden man  har tilknyttet en personlig e-mail til besked om post i selskabets digitale postkasse. 
I dag glemmer mange at checke post i selskabets e-boks og dermed opdager de ofte slet ikke rykkere for forhold, som kan føre til tvangslukning.

4
Indfør langt bedre, gerne automatiseret regnskabskontrol, som dels kan fange de som ikke afsætter de kræve % til reserver, de som hæver penge personligt uden skatteindberetning, og de som i øvrigt laver en række typiske "regnskabsfejl" Det vil stoppe mange inden de kommer galt af sted. 

5
Indfør kortere reaktionstid fra det offentlige, med rykkere og bod, for de som ikke indberetter moms, ikke indberetter selvangivelse eller afleverer regnskab til tiden. 
I dag sendes en rykker første gang lidt over en måned efter fristen ikke er overholdt, og først mere end 3 mdr senere, sker de første overgivelser til skifteret for tvangslukning. Vi har 5 mdr til at få regnskabet indsendt, og det skal så give hårdere reaktion når vi ikke overholder den helt simple frist.

6
Forbyd personer der er ejere af selskaber, der er sendt til tvangslukning at stifte nye selskaber, inden de gamle er færdigt tvangslukkede. 
Jeg ser en del, som bare lader et selskab (typisk IVS) gå til tvangslukning, for at slippe for en regnskabsbod på 3000 kr - for allerede dagen efter det er sendt til tvang, at åbne et nyt selskab med praktisk taget samme navn, og typisk, ulovligt men uopdaget, fortsætte med kundemassen i det ny selskab.

Hele formålet for mig er, at sikre eksisterende selskaber kan fortsætte det gode arbejde, og kan gøre det uden nye fordyrende krav til revisor og andet, og så banker kan få øget tillid til, at de som driver et selskab uden hæftelse, trods alt har hånden på den varme bageplade, i forhold til som minimum at drive selskabet seriøst. Som det er i dag, ser banker ikke med større glæde på små selskaber, og skulle IVS dukke op igen i en eller anden form, så tør jeg ikke tænke på de problemer disse vil få, når de skal have en erhvervskonto. Det kan være erhvervsministeren må åbne egen bank til disse 💀

Det skal blive spændende at se OM ministeren har noget i ærmet og HVIS han har, HVORNÅR der sker noget, for skal det redde en række IVS fra tvangslukning 15/4-2021, så skal der ske noget snart, eller kan en del have givet op inden. 

En lille løsning kunne måske være, at lad de IVS som af offentligt regnskab har EK over 40.000 kr - (den kommer jo af sig selv ved succes via kravet om at der skal afsættes mindst 25% hvert år) og - ejeren så selv hæfter personligt hvis det siden viser sig at have være galt, så kunne man fritage de IVS ved omregistreringen inden 15/4-2021 som en undtagelse. 

Nye 1 kr selskaber tror jeg ikke på, i alle fald ikke uden vi ændre den øvrige lovgivning lidt i stil med det jeg foreslår. Der er f.eks en del forskelle i hvilke "omgivelseskrav" der stilles til UD i Tyskland eller LTD i England, selv om formen basalt set er den sammen.

I Tyskland er der en anden insolvens/konkurslovgivning. Her er der for ledelse tale om pligt til at anmelde forhold med manglende likviditet, så snart der ikke blot er tale om en forbigående krise. Her er en række specifikke frister, og overholder ledelsen ikke disse, så vil man i Tyskland langt lettere end i Danmark risikere personlig hæftelse hvis det gør galt - og så går man ikke bare efter ejerne, men også efter direktøren/direktørerne.

Strafferammer er så også på et andet niveau end i Danmark, så der er en del forhold, der ikke bare helt kan sammenlignes og som kan være medvirkende til, at tyske 1€ UG ikke på samme niveau efterlades i det morads, som en del danske IVS har været.

Her er link til seneste fra erhvervsministeren mig bekendt

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S





torsdag den 17. oktober 2019

Fra I/S til enkeltmands

Udtræden af et interessentskab bliver for den udtrædendes vedkommende betragtet som et salg af pågældendes ideelle andel af virksomheden, medens det for de tilbageblivende deltageres vedkommende bliver betragtet som køb af den udtrædendes ideelle andel af virksomheden. Se LSRM 1985, 63.



Når en partner udtræder af I/S og der kun er en tilbage, så lukker det I/S.

I skal derfor se til, at alle aktiver der er købt - inkl. evt telefon, computer og alt andet skal ud igen. Det sker ved at sælge det til enten jer selv med moms - eller hvis samlet - til et nyt CVR enkeltmands du opretter som momsregistreret - og så sælges i stedet uden moms når det er samlet overtagelse/fortsættelse.  Herefter har I det som skal til for at lave afslutingsregnskabet i jeres I/S til skat/selvangivelserne og du forsætter - med nye aftaler/genbekrædtede aftaler for alle aftaler, i det nye enkeltmands

Udtræden rent praktisk:

Udtræden kan ske på et hvilket som helst tidspunkt.

Afmeldelse skal ske på www.virk.dk med udtræden af ejerne og udtræden af momsregistrering, dersom der ikke længere er mindst to ejere.

Der udarbejdes et slutregnskab og her fordeles resultatet på interessenterne, ganske som i almindeligt årsregnskab, via interessenternes årsopgørelse (udvidet selvangivelse). Det kan være i forhold til oprindeligt indskud, f.eks 50/50% ved to ejere, eller - som besluttet i ejeraftale.

Lad os gøre det let og antage der er to 50/50 ejere i I/S - A og B - og den ene - B - nu ønsker at udtræde:

A opretter enkeltmandsvirksomhed med de oprindelige f.eks 50% uden ændringer. Når A så evt skal overtage B´s andel, så skal det ske til en pris som de to som udgangspunkt kan blive enige om.

A´s enkeltmands består så nu af de oprindelige 50% samt værdien af den købesum A har betalt B for dennes andele.

B skal beskattes af dels sin del af overskuddet fra lukningen af det oprindelige I/S samt af eventuelle fortjenester på driftsmidler, som jo godt kan være solgt over til en højere værdi, end den afskrevne værdi i regnskabet, samt evt betaling for goodwill.

Udtræden bør ske til de korrekte værdier:

Ofte læser man, at den der træder ud vil gøre det uden at skulle have penge ud, men så simpelt er det ikke altid skattemæssigt.

Hvis I/S anparten har en værdi, det kunne være alt fra penge til aktiver, computere, varer til f.eks værdien af en kundegruppe som goodwill, så vil dette have skattemæssig betydning.

Hvis den som fortsætter driften, nu et et nyt enkeltmands (eller hvis der er flere ejere i I/S og stadigt mere end en tilbage, så det fortsætter som I/S) så vil den der fortsætter - succederer med et fint ord i driften have købt den udtrædendes andel alt for billigt.

Det vil kunne skulle beskattes. Her vil SKAT betragte det som, at der skulle være sket et salg til de korrekte værdier, her vil SKAT, i forhold til sælger let se det som, at her burde være sket et salg til kr xxx, og den salgssum vil SKAT sagtens kunne tænkes at ville beskatte.

Det skal dog med, at det formentlig ikke er så ofte, at skat tilsidesætter den prisaftale som parterne indgår, omkring værdien af aktiver og goodwill. Det skyldes, at det jo generelt er to uafhængige parter der handler, og her må man forvente, at helt som at A ønsker at overtage B´s andel billigst muligt, så har B en interesse i at sælge sin andel dyrest muligt. Var det nærtstående parter, hvor man ikke kunne forvente de ville søge at få mest muligt ud af det, hver især, så ville risikoen for, at SKAT ville blande sig være stor.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook


fredag den 11. oktober 2019

Ny krav til dokumentation for momsfrit salg i EU


Fra 1/1-2020 er der lidt skærpede krav som du skal opfylde, hvis du sælger varer momsfrit til momsregistrerede købere i EU.
Det har i mange år været et krav, at for du som momsregistreret dansk virksomhed har kunne sælge momsfrit til momsregistrerede kunder i EU, at varen skulle forlade Danmark og at du, som sælger, skulle kontrollere modtageres gyldige momsnummer i VIES registret som i dette LINK ligesom du har skulle indberette salget til SKAT i EU moms f.eks HER eller i skat.

Beierholm revision har haft kontakt til skattestyrelsen, som faktisk bekræfter, at der er frit valg mellem at benytte de hidtidige regler eller de nye. Se mere i link om det her i alle fald
Det er ikke så voldsomt ændret, men her er lidt om kravene fra 1/1-2020.
Varen skal leveret til et andet EU af dig som sælger eller køber skal stå for transporten og - du skal have købes lokale momsnummer og kontrollere dette.
Opfyldes kravene ikke, så skal du opkræve 25% dansk moms af din kunde, ellers kan skat kræve 25% moms af summen indbetalt af dig uanset du ikke selv har modtaget noget.
Du skal kunne dokumentere, at varen leveres til et andet EU land for enten din eller købers regning.
Dokumentation skal være en transport-faktura, f.eks et fragtbrev eller anden erklæring fra transportøren. Står du, eller din kunde selv for transport, så dokumenteres det via modtager erklæring fra køber om, at denne har modtaget varen i det pågældende land.
Dokumentationskravet afhænger således af, om transporten udføres af dig som sælger eller af din kunde som køber.
Dokumentationskrav, når transporten udføres af dig som sælger:
Hvis transporten udføres af dig som sælger direkte eller via transportør, skal du have mindst to beviser fra en større liste, og hvor disse er udstedt af to uafhængige. Mindst det ene bevis, skal vedrøre transporten af varen.
Transportdokumenter, som der mindst skal være ét af, skal være:
  • Underskrevet, CMR som er standarden. fragtbrev
  • Ledsagedokument
  • Et konnossement/ Bill of lading - dokument
  • Et luftfragtbrev, eller en faktura fra transportøren af varerne.

De øvrige dokumenter, som der mindst skal være et af, hvis ikke der er to transportdokumenter fra to uafhængige parter, skal så være mindst et af disse:
  • Forsikringspolice for varernes forsendelse eller transport eller et bilag fra bank for betalingen af forsendelsen.
  • Du vil også kunne bruge et dokument, der er udstedt af en offentlig myndighed, f.eks en offentlig notar, som bekræfter varernes ankomst i til EU landet.
  • En kvittering, der er udstedt af en oplagshaver i EU landet som bekræfter, at varerne er oplagret i EU landet.

Dokumentationskrav, når transporten udføres af køber
Hvis transporten udføres af din kunde eller anden for din kundes regning, så skal du som sælger – stadigt være i besiddelse af to ikke-modstridende beviser, hvor mindst det ene skal vedrøre transporten af varen – og du skal så også have en skriftlig erklæring fra køber om varens transport.
Erklæringen fra køber skal indeholde:
  • En angivelse af, at varerne er transporteret af din kunde selv eller anden for din kundes regning.
  • Dokumentation for hvilket EU-land varerne medtages til.
  • Udstedelsesdatoen.
  • Købers navn og adresse.
  • Mængden og arten af varerne.
  • Datoen og stedet for varernes ankomst.
  • Registreringsnummer på køretøjet hvis varen er transporteret med bil/lastvogn.
  • Identifikation af den køber eller den person, som fik varene udleveret varerne på købers vegne.

Dokumentation for købers momsnummer
Du skal kontrollere din kundes moms nummer i Vies som angivet i starten. og du skal indberette salget per kundes momsnummer, som også angivet i starten her.
Fejler du på nogen af kravene, så kan SKAT opkræve 25 % dansk moms hos dig som sælger, så det er afgørende at følge disse regler.
---------------------
Jeg blogger efter min bedste viden, men kan ikke holdes ansvarlig for fejl eller misforståelser.

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber - 2019 version med de nye kapitalkrav og inkl. IVS med de nye regler

”IVS” – Om at drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Søg i denne blog