fredag den 11. april 2014

Hvordan kalkulerer man fortjeneste

Hvordan kalkulerer man fortjeneste

Det er et spørgsmål rigtigt mange på Amino og div. facebook fora stiller. Mange forstår slet ikke hvordan moms skal medregnes.

Et typisk spørgsmål kan lyde:

Hvis jeg sælger en vare i Danmark, er det så 65% af salgsprisen der skal betales til staten? (Jeg tænker 25% moms og 40% skat)

Det korte svar er både ja og nej.


Hvordan skat og moms påvirker fortjenesten i en virksomhed: 

Moms skal ALDRIG regnes med når man skal udregne fortjeneste.

Moms er bare noget man opkræver på skats vegne af andre personer - det er ikke en indtægt og det er heller ikke en udgift for en momsregistreret virksomhed


De som betaler momsen er forbrugerne, som jo ikke får den igen. Virksomheder der er momsregistreret får momsen retur og betaler derfor ikke moms af deres indkøb, og de skal så bare opkræve moms af salget.

Både moms af salg, og moms af indkøb - holdes helt udenfor driftsregnskabet. 

Begge dele lever deres eget liv under status - den del af et regnskab, som ikke er med, når årets resultat af virksomhed udregnes - og derfor betales ikke skat af momsen heller.

Virksomheder der f.eks alene eksporterer til andre virksomheder lægger ikke moms på deres salg, men køber firmaet varer i Danmark, så kan de trække al købsmoms fra. De får med andre ord penge tilbage fra moms ved hver afregning.

Moms lægges til med 25% og trækkes fra med 20%

Også en fejl mange gør. De tror at hvis de sælger en vare til 100 kr inkl. moms, så er moms 25% og så er prisen uden moms jo 75 kr. Det er den ikke.

Hvis varens pris er inkl. moms så udgør moms 20% af den samlede pris
100 kr inkl. moms minus 20% = 80 kr eksklusiv moms.

Hvis varens pris er ekskl. moms så skal der lægges 25% på for at få pris med moms
80 kr ekskl. moms + 25% moms = 100 kr.

Vi tager udgangspunkt i varen som vi kan sælge til 100 kr  til vor kunde for at finde fortjeneste:

Salg 100 kr - inklusiv moms - som er den pris vi siger vi kan få fra kunden.

Momsen udgør 20% så vi får 80 kr inkl. moms

NU har vi så udgangspunkt for at starte beregning af vor fortjeneste, og eventuelle skat.

Salgspris 80 kr - minus indkøbspris UDEN moms (vi får momsen retur af skat) - lad os sige 40 kr i indkøbspris. (og er det en ydelse vi ikke køber men selv leverer, så sæt 0 kroner i stedet for 40)

80 kr minus 40 kroner = 40 kroner i BRUTTOFORTJENESTE.

Husk i begge tilfælde at lægge fragt uden moms til både salg og køb.,

Så har vi vel en del udgifter ved at drive virksomheden. En hjemmeside/shop, nogen aktiver vi har købt for firmaet, nogle rejser, nogle materialer, måske husleje, måske affaldsafgift og forsikringer. Alle disse udgifter lagt sammen skal jo også trækkes fra vores fortjeneste.

Det kan man kun hvis man har et budget så man ved, at for hver 100 kr man forventer at sælge for (omsætte for) så udgør de faste udgifter f.eks. 20 kroner.

Uden et budget over faste omkostninger fordelt per f.eks. 100 kr fortjeneste kan man ikke på nogen måde udregne hvad skatten bliver på en fortjeneste på EN handel.

SÅ kan vi kommer videre. Vi havde 40 kr i BRUTTOFORTJENESTE minus nu 20 kr i faste udgifter og står så med 20 kr i NETTOFORSTJENESTE.

Nettofortjenesten er den man betaler skat af.  Hvad man hæver til sig selv, har ingen betydning for skat i en almindelig personlig virksomhed. Læs om HVORDAN BETALER MAN SKAT I PERSONLIG VIRKSOMHED

Hvordan ved man hvor meget man skal af med i skat af fortjenesten:

Det er heller ikke helt let. Som udgangspunkt skal man altid af med 8% af fortjenesten til am bidrag. Det skal man af med lige fra den første krone man tjener, der er intet fradrag. Deraf navnet "Bruttoskat"

Alle har så et personfradrag på 42.900 kr, som betyder, at de ikke skal betale anden skat end de 8% am bidrag af de første 42.900 kr de tjener - når man er over 18. Under 18 år er personfradrag i 2014 31.500 kr. 

En del kan ha andre fradrag, f.eks. fra renter af lån. 

Man kan logge på skat, og i forskudsopgørelsen se præcist hvad man ialt har i fradrag - per år og per måned

Har man ikke anden indtægt, betyder det, at man kun betaler 8% am bidrag/skat af fortjenesten op til det fradrag man ser i forskudsopgørelsen.

Når man kommer op og tjener mere end ens fradrag, så bliver skat OG AM bidrag ialt ca 44%. Ca fordi kommune skat svinger og nogen betaler kirkeskat, andre gør ikke.

Man betaler med andre ord ca 42 - 43% af sin fortjeneste til skat, af al fortjeneste der ligger over ens fradrag

Har man andet arbejde ved siden af, så bruger denne arbejdsplads ens fradrag, og dermed kan man simpelt regne med, at man skal afsætte 42 - 43% af fortjenesten til skat.

Jeg ved det blev langt, men håber mange hang med

Venlig hilsen John Hannover  


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPER-BACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+



onsdag den 9. april 2014

Aktieselskabers organisation

Virksomhedens organisation i aktieselskaber:

Ejerkredsen udgøres af aktionærerne, som efter stemmeregler der kan påhvile forskellige aktieklasser (f.eks. a og b aktier) kan deltage i virksomhedens øverste myndighed: Generalforsamlingen.

Generalforsamlingen skal afholdes mindst en gang om året, generelt i forbindelse med den officielle regnskabsaflæggelse, men kan også, efter regler beskrevet i selskabets vedtægter, indkaldes ekstraordinært.

På generalforsamlingen aflægges beretning ofte både af bestyrelsesformand og administrerende direktør og her vælges så også bestyrelsen.

Bestyrelsen, skal i større A/S bestå af mindst 3 personer, men kan også, alt efter vedtægterne, bestå af flere medlemmer.
Bestyrelsen kan i A/S erstattes af et tilsynsråd
 


Selskabsloven sondrer mellem det centrale og det øverste ledelsesorgan. Det centrale ledelsesorgan er bestyrelsen. Har selskabet ikke en bestyrelse, udgør direktionen det centrale ledelsesorgan – også selvom selskabet har et tilsynsråd. 
Det øverste ledelsesorgan er bestyrelsen. Findes kun en direktion, er det direktionen. Består selskabets ledelse af en direktion og et tilsynsråd, udgør tilsynsrådet det øverste ledelsesorgan.

En direktør i et aktieselskab kan ikke være formand eller næstformand for bestyrelsen i aktieselskabet.

Generalforsamlingen vælger en formand for bestyrelsen men denne kan også vælges af en samlet bestyrelse, ved konstituering - f.eks ved formandsskifte..

I de mindre ApS og IVS er der ikke som standard krav om en egentlig bestyrelse, men selskabet kan drives alene af en direktør og/eller ejer. Da selve det, at sidde i en bestyrelse, medfører ansvar og bøderisiko, er der ikke normalt årsag til, at udnævne officielle bestyrelser i sådanne, ofte familieejede, selskaber. Her kan man sagtens holde møder uden en formel bestyrelsesudnævnelse.

Bestyrelsen:

Bestyrelsen blander sig ikke i den daglige drift, men træffer overordnede beslutninger.

Bestyrelsen ansvarer sammen med direktionen for kapitalberedskabet (at kapitalen er til stede) og at man ikke f.eks. forsætter drift og optager ny gæld eller f.eks. køber ind, - ud over et punkt, hvor det turde være klart, at man ikke kan betale den gæld man påtager sig.

Bestyrelsen ansvarer for, at virksomheden har en forsvarlig samlet organisation, herunder at regnskab og bogholderi kan fungere på helt forsvarlig vis. Dette sker oftest i tæt samarbejde med den administrerende direktør, men det generelle ansvar for, at aktieselskabet har en forsvarlig samlet organisation, hviler først og fremmest på bestyrelsen.

Et af bestyrelsens fornemste ansvar er ansættelse og afskedigelse af den administrerende direktør. De ansætter generelt 1 til 3 personer til den daglige ledelse i et aktieselskab, med mindre særlige forhold taler for flere.

Herudover fastsætter bestyrelsen de generelle retningslinjer for direktørens rettigheder og pligter, f.eks. hvor mange penge han kan disponere over alene, hans ret til at ansætte og fyre m.m.

Specielt formanden for bestyrelsen forventes at ha nær kontakt med administrerende direktør og kunne sparre med denne og fungere som støtte til denne.

Bestyrelsen ansvarer ikke kun i forhold til aktionærerne, men helt generelt til virksomhedens berøringsflade = aktionærer, ansatte, ledelse, omgivelser, samfundet, evt. fondsbørs m.m. og skal træffe - helhedsbeslutninger i en velfungerende bestyrelse.

Bestyrelsen vil oftest undgå afstemninger mellem sig, men gennem formandens arbejde søge enighed i alle beslutninger. 

Medlemmer der måtte være meget uenige kan naturligvis tage kampen op, men det vil generelt ikke tjene formål, og de vil så ofte protestere, ved at forlade bestyrelsen.

Direktøren/direktionen:

Direktionen har den daglige ledelse af virksomheden og administrerer de overordnede beslutninger bestyrelsen vedtager.

Retten og pligten omfatter ikke beslutninger der normalt må regnes for at ligge ud over den daglige drift af virksomheden, da sådanne forhold bør involvere bestyrelsen. Dersom det måtte være nødvendigt, at træffe beslutning om sådanne forhold, af hensyn til virksomhedens fremtid, og det ikke er muligt at få bestyrelsen samlet, må direktører træffe disse, oftest efter kontakt med formanden eller andre enkelt personer fra bestyrelse, og snarest muligt efter, afstemme med bestyrelsen.

Sammen med bestyrelsen har direktøren ansvaret for kapitalberedskab og forhold omkring drift og gældsætning som tidligere beskrevet.

Direktøren ansvarer for det daglige arbejdsmiljø og, arbejdsikkerhed i det daglige samt overholdelse af de love der omfatter virksomhedens daglige drift, miljø m.m.

Ansvar i forhold til loven:

Oftest vil bestyrelse og direktør ha et fælles ansvar i forhold til loven, og man vil se, at begge parter ofte vil kunne sigtes samtidigt i mange forhold. Da direktøren sidder tæt på virkeligheden i det daglige, og dermed må forventes at ha større direkte indsigt i den daglige drift, vil direktøren dog ofte kunne dømmes hårdere.

Manglende viden om ting, er dog ikke i sig selv frifindende, og her har medarbejderrepræsentanter ofte et behov for hjælp til at sikre den nødvendige viden og indsigt, til at kunne undgå at blive ”hvirvlet” ind i et ansvar de ikke kan overskue

Mange større virksomheder tegner bestyrelses og-direktionsforsikringer. 

Disse dækker naturligvis ikke bevidst snyd, men kan dække omkostninger i tilfælde, hvor bestyrelse og direktion – uden grov uagtsomhed, kan sigtes for at ha ”sovet i timen”

Med venlig hilsen John Hannover – beskrevet som bedst jeg kunne, og uden ansvar for specifikke punkter    MERE I INDHOLDSFORTEGNELSE 
og  facebook 


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPER-BACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS


”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

torsdag den 3. april 2014

UDBYTTE ELLER LØN?

Udbytte eller løn

Hvad er bedst i selskab. Det er ofte en overvejelse man læser om.

For at kunne modtage udbytte, skal man først ha et overskud at uddele udbytte ud fra. Udbytte må ikke tages ved underskud og udhule selskabs kapitalen men skal komme fra de frie reserver. Udbytte baserer sig således på overskud i selskabet, og det overskud skal der være betalt selskabsskat af med 22% (2024) inden der kan udloddes udbytte.

Generalforsamling skal vedtage udbytte:

Udbytte skal besluttes på generalforsamlingen. Generelt den som vedtager årets resultat og anvendelse af overskud – overførsel til næste eller andet, herunder  - udbytte til aktie/anpartsejere. Udbyttebeslutningen er således med i generalforsamlingens referat.

Udbytte kan udloddes direkte til ejerne eller udloddes til i et holding selskab der ejer driftsselskabet. 

Indberetningspligt og tilbagehold af udbytteskat  - for selskabet:

Udlodning skal af selskabet indberettes til skat og tilbageholde 27% udbytteskat 

For modtageren:

Ved udlodning til ejerne påløber der udbytteskat på 27 % op til de første 61.000 kr for 2024 (ny grænse hvert år)  - og dobbelt op – grænse- for ægtepar, hvis den anden ikke har nogen sådan. Udbytte over denne grænse udløser udbytteskat på 42%. De 27% vil være tilbageholdt af selskabet, men hvis beløbet er over bundgrænsen (de 61.000 kr) vil personen få en ekstra skat svarende til forskellen mellem 42% og de allerede betalte 27%

Udbytteskat svarer under bundgrænsen til alm am-bidrag og bundskat og over grænsen til topskat når selskabsskatten tages i betragtning:

Ser vi på hvor meget skatten så bliver samlet  - selskabsskat OG udbytteskat, så har man først selskabsskat på på 22% og så udbytteskat den lave grænse 27% og det svarer til bundskat ca. 40%, og derover - først 22% selskabsskat og så 42 % og dermed svarer det samlet til ca. topskat 56%. 

Udloddes udbytte op til et holdingselskab der ejer driften, udløser det ikke nogen yderligere skat, så længe udbytte ligger i holding, deraf det lidt misvisende navn - skattefrit udbytte. Mange tror at pengene derved helt undgår skat, men dels er der jo betalt selskabsskat af dem, dels vil der stadigt være skat på dem, når de skal videre ud til ejeren som person, eks. som udbytte til person fra holding.

Hæves det direkte i driften eller senere som udbytte fra holding af ejerne, så er der jo efter den betalte selskabsskat på 22  %, i alt 78 % tilbage af det oprindelige overskud til udlodning med udbytteskat.

Af dette skal ejer så betale udbytteskat med 27 % op til grænsen – 61.000. (2024 grænse)

Prøv at regne efter og se, at man nu rammer ca. de helt samme 44 % som man betaler hvis man hæver det helt samme som løn inden årets udgang -  i samlet skat og AM bidrag. Her er skatten af lønnen, når man betaler helt almindelig skat, op til topskattegrænsen (efter fradrag er brugt) netop ca 44 %

Når man kommer op over grænsen for lav udbytte skat, og derved kommer op i de 42 % udbytteskat, ja så kommer den samlede skat til at svare fint til det man ville ha betalt, hvis man inden regnskabsåret havde hævet løn - og betalt topskat

Råd: Hæv løn til topskat - så udbytte til bundgrænsen:

Dermed – som standard råd: Hæv først løn op til topskat,  - så udbytteskat op til 27/42 grænsen - og derefter er det hipper som happer om det er løn eller udbytte

At man så kan ha glæde af at udbytte kan være i ly for kreditorer i drift ved at ligge i holding er en anden sag, men skatten - når du står med pengene i hænderene kommer til at svare til skat af løn

For IVS ejere gælder så også, at de ikke må føre udbytte fra drift op til holding - før kaptialen i drifts IVS, - efter betalt selskabsskat udgør 40.000 kr - og dem må man ikke udlodde som udbytte, så kun beløb derudover, når de 40.000 er nået.


Dette svarer helt til reglerne for ApS, idet man jo heller ikke dér må udloddeudbytte - uden et overskud der har øget kapitalen, og ikke udbetale selve anpartskapitalen på 50.000 kr som udbytte

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

torsdag den 27. marts 2014

Kopivarer + farlige varer

Et tilbagevendende problem - hvad er originalt og hvad er kopi. 
Uanset hvad er det DIT problem at være sikker som importør

Mange har problemer med hvordan man undgår at blive fanget i import af kopivarer. Vi skal lige slå fast, at man slet ikke må importere noget fra uden for EU - uden at være fuldt importregistreret som i DETTE LINK - 

Til en start kan slås fast, at det er importørens suveræne ansvar at checke om noget er kopi eller ikke.  Her lige et link til en meget ubehagelig dom for en der importerede og solgte 8000 kopi-knive - LINK

Og her så lige kopi til FORBRUGERGUIDEN OPDAG KOPIER OG UNDGÅ DEM

Kopi eller ikke er ofte vanskeligt at afgøre. Der er ikke en facitliste, men det kan slås fast, at det at der ikke er logo på, ikke betyder, at det så ikke er en kopi. Ofte kan det være med til at bevise den onde hensigt tilmed.

En del sager har vist, at en tommelfingerregel kan være, at for ikke at være en kopi, så skal mindst 15% være ændret, i forhold til den original der sammenlignes med. Så vil der sjældent blive dømt - kopi

Dette er både generelt for samlet design og samtidigt gældende for hovedelementer - så de 15% som jo bare er tommelfingerregel, betyder ikke at man kan ændre noget der måske ikke er så kendetegnende, men beholde vigtige hovedelementer - Ændret farve alene, er f.eks. slet ikke noget der tages som 15% af helhed

Er der logo på, og dette er falsk, så er der tale om både en kopi - og falsk brug af beskyttet varemærke. Se evt hvordan man BESKYTTER VAREMÆRKE 

Man skal med andre ord, selv kunne afgøre om noget er kopi eller ikke. Mange siger, at det jo er umuligt at kende alle designs, og det  er jo korrekt, men ukendskab fritager ikke for ansvar, hvis noget går galt. 

Man må også regne med, at de store brands ofte vil være mere aggressive mod kopier end mange små virksomheder kan være. Det er typisk virksomheder som Apple, Sony, Rolex og mange andre, som bruger meget krudt på at opspore og forfølge kopier


Tolds pligt til at stoppe varen:

Told har pligt til at stoppe kopivarer ved ankomst til landet. Det gælder uanset det er til privat brug (undtagelse 1 stk som medbringes personligt ved ankomst, ex i lufthavn) eller det er til videresalg.

Told vil ha pligt til at indberette det til rettighedshaveren hvis de mener der er tale om en kopivare, og enten returnere varen eller tage sagen op med modtager og rettighedsindehaver. Dette vil kunne skaffe importøren af kopien en sag på halsen omgående fra rettighedsindehaveren.

Er der tale om flere styk - måske tilmed "kamufleret" i flere små pakker til under 80 kr privat for at undgå told, så kan told lægge alle pakkerne sammen, og med flere styk, stiger risikoen jo for, at det anses for hjemtaget med videresalg for øje, men stadigt gælder at selv 1 stk kopi heller ikke må gå igennem til privat. Højesteret har bl.a. fastslået dette i forhold til en dom om Rolex.. 

Dermed har man pludseligt, hvis det er importeret privat fra uden for EU, risiko for både for at importere til videresalg uden den lovpligtige importregistrering og så kan man havne i problem med en bod fra told + en sag om kopi fra rettighedshaver.

Rettighedshaver vil så ofte stille krav om dels destruktion af kopivaren og bod og erstatning ud fra evt eget mistet salg af originale, urimelig priskonkurrence fra netop kopi produktet.

Ofte vil importøren af kopi produktet  blive vurderet ud fra, i hvilken grad denne har nået at markedsføre det OG en evt fortjeneste på salget kan kræves som del af en erstatning.

Importøren af kopi produktet, vil ofte være svagere økonomisk end de ofte store rettighedshavere, der har budget afsat til advokater der tager sig af tingene for rettighedshaveren, og importøren vil derfor let kunne risikere, at sende gode penge efter dårlige, hvis parterne ende i retten.

Rådet må være, at gøre meget ud af at sikre, man ikke handler med kopi varer. Jo flere, jo længere tid og jo større beløb, jo større bod og erstatning. Sker ulykken, så vær konstruktiv og gå ind i en konstruktiv forhandling. ER det kopier, så erkend, men forhandel en lempelig løsning frem for en retssag.

Læs også evt BASAL IMPORT FRA UDEN FOR EU som også strejfer emnet.

PAS OGSÅ PÅ FALSK CE SIKKERHEDSMÆRKNING:

En anden alvorlig risiko er sikkerhedsmærkning der forfalskes. Elektronik og meget andet - kræver sikkerhedsgodkendelse - visse ting også i Danmark, parfume osv. f.eks i miljøstyrelsen.

Elektronik skal overholde en lang række krav, og CE mærkes derefter. Mange kopiprodukter og "No-name" produkter vil være falskt mærket med CE og have falske kontrol rapporter. Der er en del eksempler på Asien leverandører som siger, at CE betyder China Export.

Det er dit ansvar som dansk importør, at alt du bringer på markedet overholder alle danske sikkerhedskrav - så du kan langt fra altid bare gå ud fra, at er de mærkede, er de i orden.

Det gælder i høj grad også ting som parfume og ting med kemisk indhold.


Lad os til slut tage et anonymiseret indlæg fra Amino som type eksempel på en "dum" situation:

"Jeg har for nyligt stiftet en enmandsvirksomhed, og har selvfølgelig bestilt nogle samples af diverse ting. 
Fik skrevet frem og tilbage med et par producenter, hvor vi derefter blev enige om at sende de samples til mig, altså privat. Hvilket også virkede fint nok.
Det hele går fint, lige indtil jeg får et brev fra SKAT og varemærkeforfalskningen. Om at mine produkter var blevet tilbageholdt, og at jeg snarest ville høre fra de advokater der stod for firmaet. Det skulle stadig siges at de er blevet sendt til mig som privatperson.
Her i morges modtog jeg et brev fra advokaterne, hvor der stod, jeg citerer ''_____ har bekræftet at båndene er varemærkeforfalsket, og de kan derfor ikke acceptere at de bliver frigivet til omsætning. jf. Varemærkelovens §4. Vi er bekendt med at du har et firma på samme adresse. Det er på denne baggrund vores opfattelse, at dit køb af båndene er med henblik på videresalg, og din import udgør derfor en krænkelse af vores klients varemærkerettigheder.
Hvor der så nedenunder står et forlig de allerede er klar til at indgå, som har en del penge de vil ha indsat på deres bankkonto indenfor 4 dage.
Der er tale om 60 stks. bånd, som har en værdi på ca. 1200kr hvis man vælger at kigge på det med danske øjne.
Det skal også siges at mit enmandsvirksomhed er nystartet, har ikke solgt et eneste produkt, har ikke en butik, heller ikke webshop.
Håber der er lidt kloge hoveder     - venlig hilsen xxxxxx"

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

mandag den 24. marts 2014

Få en god aftale for en ny hjemmeside

Alt for mange gange læser man på fora og i facebook, at specielt unge er blevet snydt af en person eller virksomhed der tilbyder at sætte en webshop eller ligende op.

1
Få først fuld klarhed over hvem der kommer med tilbuddet. Få bekræftet eksistens af et evt firmanummer CVR eller at personen altid er en du vil kunne få fat i. 

2
Se til at skaffe referencer - så du har mulighed for at se andet fra udbyder OG kontakte nogle som pågældende har arbejdet for, gerne mere end 1. Se til at få link til både den hjemmeside der er udført fra andre OG referencen man kan kontakte, det øger muligheden for at undgå svindel.

3
Pas på. Jo fjernere en udbyder bor, jo vanskeligere KAN det være at retsforfølge og få pengene igen. Danmark lettest i sagens natur, men Malmø - og fra en let identificerbar person eller virksomhed kan være let, Nigeria, Malaysia langt sværere Også tax-heavens som Delaware USA og andre, kan det være svært at spore virksomheder sikkert i.

4
Lav en meget klar skriftlig aftale om alt. Hvad skal udføres, og hvornår ting skal afleveres og hvad skal der ske hvis ikke ting afleveres til tiden. Netop punktet om konsekvens ved forsinkelse eller fejl, er helt afgørende. 

5
Se til at rettigheden til at bruge alle elementer i shoppen/hjemmesiden også er klart defineret. Garantier for SEO er særligt vanskeligt at aftale.

6
Betal så lidt så muligt i forskud. Ofte kræves forskud men betal aldrig forskud hvis ikke du har 100% check på nr 1, 2, 3 og 4 og selv da: Betal kun del-forskud, f.eks.  første trediedel, så du ikke risikerer at miste for meget.


Afgiv aldrig log ind oplysninger til bank/paypal eller noget som helst i den stil, uanset det er fordi udbyder vil teste opsætning af betalingsmodul. Det er generelt heller ikke lovligt at give sådanne "log in" fra sig og man vil være uden erstatningskrav fra bank osv.

-------------------
Disse punkter kan tolkes som, at man aldrig skal handle uden for DK, men masser af firmaer får lavet fint IT i Indien og andre steder langt borte. 

Det handler bare om, at man skal kunne sikre sig 100% identitet på sådanne forbindelser og gøre sig klart, at har man betalt i forskud, og bliver uenige, så kan byretten i Danmark være besværlig, men det er for intet at regne mod, hvor vanskeligt det kan være at føre sag i lande langt væk, baseret på utilfredshed med ydelser.

Selvom tilbuddet kommer fra en såkaldt "friendly site" - ens iværksætter netværk på facebook eller Amino m.m., så er det ingen som helst garanti i sig selv. Svindlerne finder let ud af at deltage i debat og skaffe sig kunder, så alle punkterne bør følges, også selv om alt ser godt ud via Amino, Facebook eller andre sites man føler tillid til.. De udspekulerede får tilmed let fat i en anden profil til at skrive ind, og rose.


Venligst John H    

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

mandag den 17. marts 2014

Varemæke og designbeskyttelse + design (og lidt om patent)


GENEREL DESIGNBESKYTTELSE:

Inden for EU, er alle designs, som opfylder krav til beskyttelse (særpræg og ikke beskyttet af andre først og fremmest), automatisk beskyttet mod ren kopiering i 3 år. 

Den automatiske, og dermed gratis beskyttelse, kan udvides med registreret beskyttelse. Her skal ansøgningen indleveres inden for det første år efter offentliggørelsen af designed. Den registrerede beskyttelse varer 25 år (designlovens § 3) og kan give en klart bredere beskyttelse af designet, som det vil fremgå nedenfor. Får du ikke registreret beskyttelse inden for de første 12 mdr fra du tager dit design i "brug", så kan du ikke udvide beskyttelsen.

FIRMANAVN:

Et firmanavn er i sig selv beskyttet ved ibrugtagning Se evt dette LINK TIL LOVEN. Det er ikke muligt at beskytte almindelige navne - som Hansen, men det er muligt at beskytte det i forbindelse med specielle varer eller ydelser. Her husker en del måske "Jensens fiskerestaurant" som tabte en sag til "Jensens bøfhus". Tilsvarende kan man ikke beskytte f.eks. Tømmermester, grønthandler og lignende betegnelser.

Der er mange mulige gråzoner, som kan kræve advokathjælp. Sælger man æbler kunne apple sikkert fint indgå, men det kunne det ikke hvis man var i IT eller tilsvarende.

Det er altid smart, at vælge noget som ikke kan misforstås mod et eksisterende firma, hverken i Danmark eller internationalt. I mange fald kan det gå, specielt i hver sit land, men det indebære en konklift risiko, og hvis en anden kom først til noget tilsvarende, så er man langt bedre stillet, ved at vælge noget originalt fra start 

OPHAVSRET:

Ophavsretsbeskyttelse beskytter kunstneriske og litterære værker som udgangspunkt. Det betyder, at ophavsret beskytter en lang række former for f.eks. tekster, billeder, møbler, brugskunstværker og databaser m.m.

Der er betingelser som skal opfyldes, for at ens værk kan omfattes af ophavsretsbeskyttelse. Det betyder blandt andet, at værket skal være - originalt (adskille sig fra andre) og det skal være "kunstnerisk eller litterært" Disse begreber er dog elastiske, så hold godt fast i, at det skal være originalt og ikke bare i sig selv en kopi af noget tidligere.

Ophavsretsbeskyttelse gælder i 70 år efter ophavsmandens død hvad angår de økonomiske rettigheder. De drejer sig om f.eks retten til at fremstille eksemplarer til kommercielt brug.

Dertil kommer retten til navngivelse, i forbindelse med senere brug af sådanne værker/design mm. Her er vi inde i ophavsretslov §3, som omhandler retten til at blive navngivet i forbindelse med designet/værket/produktet, den såkaldte "faderskabsret" - også kaldet "droit moral" den moralske lovforpligtelse. Den er som udgangspunkt helt tidsubegrænset.

VAREMÆRKE BESKYTTELSE:

Et varemærke er kort forklaret, det navn, logo eller forretningskendetegn du vil bruge for din forretning eller din vare.
Patent og Varemærkestyrelsen opererer med flere typer for varemærke, overordnet, Ordmærke, figurmærke, 3D mærke og Lydmærke og der er så mulighed for up-load af den pågældende type. Mærket kan også sagtens være en kombination af de nævnte typer.

I princippet er det ikke et krav, at et varemærke registreres officielt.

Selve beskyttelsen vil knytte sig til bestemte varetyper, f.eks. modetøj eller elektroniske gadgets, og andre vil i princip godt kunne få tilladelse og vinde ret til at bruge noget temmelig tilsvarende til helt andre varer.
Ja, det er kendt, at i takt med at en varemærkeejer (lad os bare kalde ham Apple) benytter sit varemærke intensivt i større og større omfang, vil varemærkets beskyttelsesgrad kunne vokse, i tilfælde at en strid kunne ende i retten.
Er ikke det samme som varemærkebeskyttelse. Som udgangspunkt er alle designs i EU beskyttet automatisk i 3 år fra de udkommer. Som med varemærker kan udfordringen ligge i, at bevise, at et design faktisk stammer fra en selv, når det ikke er beskyttet, men mange kan nu sagtens løfte den udfordring.
Varemærker skal i styrelsen også klassificeres i 45 klasser, 34 for varer og 11 for ydelser. 
Man bør også kontrollere om varemærket er i brug, og der er flere muligheder for en sådan kontrol, her angives lige http://www.rettigheder.dk/varemaerker?gclid=CPyfkbDZxLwCFeHOcgod3k8AVg hvor man kan teste på forskellig vis i DK, EU og internationalt.
Varemærket vil ofte være genkendeligt ved ® symbolet – ”Registered Trademark” som indikerer, at det pågældende varemærke er registreret. Manglende ® betyder dog ikke omvendt, at væremærket ikke er beskyttet.
Varemærker kan beskyttes i Danmark, i EU samlet, eller i enkeltlande som f.eks. USA
Varemærke og firmanavn kan som nævnt i indledningen rent faktisk beskyttes alene af en ibrugtagning og i princippet tæller, at den som kommer først vinder retten – eller ”først i tid, bedst i ret”. 
Problemet ved ikke at registrere er naturligvis at bevise, hvornår man rent faktisk tog det i brug og at man tog det officielt i brug, ligesom det jo kan vise sig, at det man tog i brug faktisk tilhørte en anden, der havde det i brug inden, eller havde registreret det inden.
For at varemærke retten skal bevares, skal varemærket så også bruges aktivt løbende hvis ikke det er registreret. Vælger man den officielle registrering, så kan man i princippet vente med at tage varemærket i brug senest 5 år efter det blev registreret.
Man kan således ved at registrere mærket, sikre sig retten medens man gør sin forretning klar.
Ved at registre sikrer du bedst muligt, at du kan beskytte dit varemærke og, at du ikke risikerer at bruge penge på markedsføring af noget du måske alligevel kan miste ret til at bruge.
Som udgangspunkt skal en officiel registrering gentages hver 10. år men genregistreres ikke, forsætter beskyttelsen hvis mærket kan bevises i fuldt brug.
Hvad knytter beskyttelsen sig så til?
Kan selve brugen af varemærket øge beskyttelsen over årene?
Beskyttelse i DK, i EU og i lande uden for?
Designbeskyttelse: 
Man kan beskytte i EU eller world-wide, til hver sin pris. EU beskyttelse er alle EU lande samlet. Afvises det i et EU land er det afvist i alle, og man kan så søge beskyttelse i de enkelte EU lande i visse fald. Det foregår enten via patent og varemærkestyrelsen eller direkte hos OHIM Madrid som i tidl. link om varemærke. 
Beskyttelse uden for EU er som nævnt per land, og temmelig kompliceret, men patent og varemærkestyrelsen kan henvise til de fleste landes kontorer for designbeskyttelse.
Der findes en række virksomheder som mod betaling hjælper med at registrere varemærker. Man kan dog også selv klare det, og nøjes med det officielle gebyr:
https://webforms.dkpto.dk/vm.php?gclid=CIvfqZfSxLwCFQLecgodHgcAmA  er link til direkte online at starte varemærkeregistrering hos Patent og Varemærkestyrelsen.

http://www.dkpto.dk/ er siden hvor du kan teste dine navne osv

Beskyttelse i DK sker med en enkelt ansøgning som vist i det øverste link hos patent og varemærkestyrelsen, og ligeledes kan der beskyttes i alle EU lande med bare EN registrering som sker via EU´s hamoniseringskontor (OHIM) https://oami.europa.eu/ohimportal/da/about-ohim 
Øvrige internationale varemærker beskyttes via WIPO – også kaldet Madrid mærkning. http://www.wipo.int/madrid/en/

Til slut lige lidt om patent

Patent har ikke noget med navn eller almindeligt design at gøre. Patent er noget man tager på tekniske løsninger. Det kan derfor heller tages på en idé. Generelt skal man bruge patentbureauer for at undersøge om ens ide er patenterbar - eller om noget lignende allerede er patenteret. Det er ganske dyrt.

For at kunne patenteres skal en hver ny opfindelse opfylde tre basale krav:
  1. Den skal være ny. Nyhedskravet er absolut og meget vigtigt. Det betyder, at opfindelsen eller et identisk produkt eller en fremstillings metode ikke må have været solgt, fremvist eller demonstreret offentligt, før ansøgningen indleveres
     
  2. Den skal have det som så smukt hedder "opfinderhøjde". Det betyder, at det ikke må være åbenlyst for en fagmand fra det pågældende tekniske felt, ud fra den kendte teknik samt opfindelsens problemstilling at fremkomme med samme løsning
     
  3. Den skal være industrielt anvendelig. Det betyder, at opfindelsen skal kunne udmøntes i en teknisk løsning og den skal kunne fremstilles (og eventuelt sælges)
Her er i øvrigt et rigtig godt indlæg fra Patent og Varemærkestyrelsen via Amino om dette i LINK

Du kan læse mere her: www.opfind.nu 

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 


Søg i denne blog