GENEREL DESIGNBESKYTTELSE:
Inden for EU, er alle designs, som opfylder krav til beskyttelse
(særpræg og ikke beskyttet af andre først og fremmest), automatisk beskyttet
mod ren kopiering i 3 år.
Den automatiske, og dermed gratis beskyttelse, kan udvides med
registreret beskyttelse. Her skal ansøgningen indleveres inden for det første
år efter offentliggørelsen af designed. Den registrerede beskyttelse varer 25 år (designlovens § 3) og kan give en klart bredere beskyttelse af designet, som det vil fremgå
nedenfor. Får du ikke registreret beskyttelse inden for de første 12 mdr fra du tager dit design i "brug", så kan du ikke udvide beskyttelsen.
FIRMANAVN:
Et firmanavn er i sig selv beskyttet ved ibrugtagning Se evt dette LINK TIL LOVEN. Det er ikke
muligt at beskytte almindelige navne - som Hansen, men det er muligt at
beskytte det i forbindelse med specielle varer eller ydelser. Her husker en del
måske "Jensens fiskerestaurant" som
tabte en sag til "Jensens bøfhus". Tilsvarende kan man
ikke beskytte f.eks. Tømmermester, grønthandler og lignende betegnelser.
Der er mange mulige gråzoner, som kan kræve advokathjælp. Sælger
man æbler kunne apple sikkert fint indgå, men det kunne det ikke hvis man var i
IT eller tilsvarende.
Det er altid smart, at vælge noget som ikke kan misforstås mod et
eksisterende firma, hverken i Danmark eller internationalt. I mange fald kan
det gå, specielt i hver sit land, men det indebære en konklift risiko, og hvis
en anden kom først til noget tilsvarende, så er man langt bedre stillet, ved at
vælge noget originalt fra start
OPHAVSRET:
Ophavsretsbeskyttelse beskytter kunstneriske og litterære værker som udgangspunkt. Det betyder, at ophavsret beskytter en lang række former for f.eks. tekster, billeder, møbler, brugskunstværker og databaser m.m.
Der er betingelser som skal opfyldes, for at ens værk kan omfattes af ophavsretsbeskyttelse. Det betyder blandt andet, at værket skal være - originalt (adskille sig fra andre) og det skal være "kunstnerisk eller litterært" Disse begreber er dog elastiske, så hold godt fast i, at det skal være originalt og ikke bare i sig selv en kopi af noget tidligere.
Ophavsretsbeskyttelse gælder i 70 år efter ophavsmandens død hvad angår de økonomiske rettigheder. De drejer sig om f.eks retten til at fremstille eksemplarer til kommercielt brug.
Dertil kommer retten til navngivelse, i forbindelse med senere brug af sådanne værker/design mm. Her er vi inde i ophavsretslov §3, som omhandler retten til at blive navngivet i forbindelse med designet/værket/produktet, den såkaldte "faderskabsret" - også kaldet "droit moral" den moralske lovforpligtelse. Den er som udgangspunkt helt tidsubegrænset.
VAREMÆRKE BESKYTTELSE:
Et varemærke er
kort forklaret, det navn, logo eller forretningskendetegn du vil bruge for din
forretning eller din vare.
Patent
og Varemærkestyrelsen opererer med flere typer for varemærke, overordnet, Ordmærke,
figurmærke, 3D mærke og Lydmærke og
der er så mulighed for up-load af den pågældende type. Mærket kan også sagtens
være en kombination af de nævnte typer.
I
princippet er det ikke et krav, at et varemærke registreres officielt.
Selve beskyttelsen vil knytte sig til bestemte varetyper, f.eks. modetøj
eller elektroniske gadgets, og andre vil i princip godt kunne få tilladelse og
vinde ret til at bruge noget temmelig tilsvarende til helt andre varer.
Ja, det er kendt, at i takt med at en varemærkeejer (lad os bare kalde ham
Apple) benytter sit varemærke intensivt i større og større omfang, vil
varemærkets beskyttelsesgrad kunne vokse, i tilfælde at en strid kunne ende i
retten.
Er ikke det samme som varemærkebeskyttelse. Som udgangspunkt er alle
designs i EU beskyttet automatisk i 3 år fra de udkommer. Som med varemærker
kan udfordringen ligge i, at bevise, at et design faktisk stammer fra en selv,
når det ikke er beskyttet, men mange kan nu sagtens løfte den udfordring.
Varemærker
skal i styrelsen også klassificeres i 45 klasser, 34 for varer og 11 for
ydelser.
Varemærket vil
ofte være genkendeligt ved ® symbolet – ”Registered Trademark” som
indikerer, at det pågældende varemærke er registreret. Manglende ® betyder dog ikke omvendt, at
væremærket ikke er beskyttet.
Varemærker
kan beskyttes i Danmark, i EU samlet, eller i enkeltlande som f.eks. USA
Varemærke
og firmanavn kan som nævnt i indledningen
rent faktisk beskyttes alene af en ibrugtagning og i princippet tæller, at den
som kommer først vinder retten – eller ”først i tid, bedst i ret”.
Problemet ved
ikke at registrere er naturligvis at bevise, hvornår man rent faktisk tog det i
brug og at man tog det officielt i brug, ligesom det jo kan vise sig, at det
man tog i brug faktisk tilhørte en anden, der havde det i brug inden, eller
havde registreret det inden.
For at varemærke
retten skal bevares, skal varemærket så også bruges aktivt løbende hvis ikke
det er registreret. Vælger man den officielle registrering, så kan man i
princippet vente med at tage varemærket i brug senest 5 år efter det blev
registreret.
Man kan således
ved at registrere mærket, sikre sig retten medens man gør sin forretning klar.
Ved at registre
sikrer du bedst muligt, at du kan beskytte dit varemærke og, at du ikke
risikerer at bruge penge på markedsføring af noget du måske alligevel kan miste
ret til at bruge.
Som udgangspunkt
skal en officiel registrering gentages hver 10. år men genregistreres ikke,
forsætter beskyttelsen hvis mærket kan bevises i fuldt brug.
Hvad
knytter beskyttelsen sig så til?
Kan selve
brugen af varemærket øge beskyttelsen over årene?
Beskyttelse
i DK, i EU og i lande uden for?
Designbeskyttelse:
Man kan beskytte
i EU eller world-wide, til hver sin pris. EU beskyttelse er alle EU lande
samlet. Afvises det i et EU land er det afvist i alle, og man kan så søge
beskyttelse i de enkelte EU lande i visse fald. Det foregår enten via patent og
varemærkestyrelsen eller direkte hos OHIM Madrid som i tidl. link om varemærke.
Beskyttelse uden
for EU er som nævnt per land, og temmelig kompliceret, men patent og
varemærkestyrelsen kan henvise til de fleste landes kontorer for
designbeskyttelse.
Der findes en række virksomheder som mod betaling hjælper med at
registrere varemærker. Man kan dog også selv klare det, og nøjes med det
officielle gebyr:
Beskyttelse i DK sker med en enkelt ansøgning som vist i det
øverste link hos patent og varemærkestyrelsen, og ligeledes kan der beskyttes i
alle EU lande med bare EN registrering som sker via EU´s hamoniseringskontor
(OHIM) https://oami.europa.eu/ohimportal/da/about-ohim
Til slut lige lidt om patent
Patent har ikke noget med navn eller almindeligt design at gøre. Patent er noget man tager på tekniske løsninger. Det kan derfor heller tages på en idé. Generelt skal man bruge patentbureauer for at undersøge om ens ide er patenterbar - eller om noget lignende allerede er patenteret. Det er ganske dyrt.
For at kunne patenteres skal en hver ny opfindelse opfylde tre basale krav:
- Den skal være ny. Nyhedskravet er absolut og meget vigtigt. Det betyder, at opfindelsen eller et identisk produkt eller en fremstillings metode ikke må have været solgt, fremvist eller demonstreret offentligt, før ansøgningen indleveres
- Den skal have det som så smukt hedder "opfinderhøjde". Det betyder, at det ikke må være åbenlyst for en fagmand fra det pågældende tekniske felt, ud fra den kendte teknik samt opfindelsens problemstilling at fremkomme med samme løsning
- Den skal være industrielt anvendelig. Det betyder, at opfindelsen skal kunne udmøntes i en teknisk løsning og den skal kunne fremstilles (og eventuelt sælges)
Her er i øvrigt et rigtig godt indlæg fra Patent og Varemærkestyrelsen via Amino om dette i LINK
Du kan læse mere her: www.opfind.nu
Jeg blogger her bare efter min
bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger
i mine tekster.
HUSK
AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN
I MIN BLOG SOM DETTE LINK
SE
MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO.
MANGE
AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:
”START-UP" Komplet
iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for
virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og
siden som uundværligt opslagsværk
"Grundbog til dig der vil
være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende
skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle
virksomhedsformer - stiftelse og hele driften
”Introduktion Til REGNSKAB” –
en begynderbog om regnskab og bogføring
”Fradrag” Generelt
om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag
"ApS" Alt
om anpartsselskaber
”Personlig virksomhed” Om
at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S
Facebook
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
all advertising as comment is spam and will not be allowed