fredag den 23. marts 2018

Sælge anparter eller ny partner i IVS og ApS

Må jeg først lige slå et slag for at alle der driver ApS eller IVS henter min bog om ApS eller IVS  Klik på den af bøgerne der passer - for se evt. køb
 ApS Bogen          Iværksætter håndbogen Danmarks eneste - let læst og informativ

Bemærk, at IVS ikke kan stiftes mere, men der er jo mange der fortsætter i alle fald frem til 15/4 2021 hvor de skal omregistreres til ApS
Jeg skal prøve at gennemgå kort, hvad der skal til, hvis man vil sælge sine anparter eller vil tage en partner ind som ny medindehaver:



Det er først vigtigt at forstå, at der er stor forskel mellem at sælge til nær familie, og så rene tredieparts handler. Til nærstående bør man sikre sig, at der handles til en faktisk værdi, så det ikke ikke ligner skjult gave eller arveforskud. Her bør man lade en revisor rådgive om prisen.

Til ren trediepart, må man sælge til lige præcis den pris man vil, uanset den faktiske værdi af selskabet. Skat blander sig ikke, så længe det er en ren handel mellem helt uafhængige.

Du må ikke give aktier/anparter bort som betaling for arbejde. Skal du have en partner ind og vil give denne anparter som tak for en eller anden indsats i starten, så skal anparterne korrekt værdiansættes til deres faktiske værdi, ganske som ved salg til nær familie, og værdien skal opgives til skat i kr som løn.

Mellem parterne udarbejdes et simpelt handelsdokument (med flot ord, en fondsnota) med:
  1. Dato for dokument
  2. Jeres navne - sælger - køber
  3. Prisen der betales for anparterne
  4. Bekræftelse fra sælger på, at denne kan sælge anparterne og, at disse ikke er pantsat eller solgt til anden side.
  5. Dato for overtagelse af anparterne
  6. Antal anparter
  7. Pris per anpart og pris samlet
  8. Aftale om hvorledes evt udbytte eller overskudsandel for tiden inden salget skal fordeles. (kunne være, at anparterne sælges med ret til overskud/udbytte - eller uden)
  9. Endeligt underskriver i aftalen og printer mindst 2 eks - så hver part får sit eksemplar.

Så er der lidt formalia.

Iflg. selskabslovens § 65 skal alt noteres korrekt i aktiebog og siden i ejerregistre. Sker det ikke, så har overdragelsen ikke betydning i forhold til sælges evt kreditorer

De nye ejere skal nu indføres i selskabets aktiebog. Aktiebogen skal alle selskaber ha og den bør foreligge på selskabets kontor siden stiftelsen.

Der sættes en streg over den ejer der er udtrådt - så man stadigt kan læse navnet og det kan dokumenteres, at denne har være ejer - og i en eller flere nye linjer, skrives nu de nye ejere ind med antal anparter samt dato for indtræden

Dernæst logges på VIRK EJERREGISTER SOM LINK og det er ret selvforklarende med god vejledning. Her laves nu rettelsen på samme vis som i ejerbogen.

Der er to e
jerregistre der skal ændres, nemlig Legale ejere, som skal omfatte alle ejere med mere end 5% andel i selskabet og Reele ejere som skal omfatte de reele personer der direkte har indflydelse med mere end 25% Se Link for mere

På virk kan man også lave en elektronisk aktiebog - men den skal stadigt forefindes på selskabets adresse.

Tegningsretten skal checkes - Hedder i vrik.dk/CVR/EOS Tegningsregel - og hvis udtræden af en partner betyder ændring i, hvem der tegner selskabet, skal der afholdes generalforsamling, og denne skal uploades til virk.dk sammen med registrering af ændringen

Hvis en handel betyder en ændring i sambeskatning for et selskab - f.eks hvis det er ejet gennem holdingselskaber og det ene udgår ved en handel, skal sambeskatningen opdateres hos skat.dk i selvbetjening

I en del tilfælde sker der også udskiftning i direktøren sammen med handlen, og i så fald skal man i VIRK ÆNDRINGSBLANKET som link, udskifte den gamle direktør med en den nye, eller indsætte en ekstra direktør hvis man vil være mere end en. Det skal blot i alle fald hele tiden være en registreret direktør.

Kort beskrevet:
  1. Lav en fondsnota som først beskrevet, for handlen mellem sælger og køber internt.
  2. Check vedtægter for evt ændringsbehov
  3. Check  om tegningsregel/tegningsretten skal ændres (står måske i dag noget der viser et andet antal der skal have ret at tegne selskabet, eller det er en helt ny ejer der fremover tegner selskabet, og i så fald, afholde generalforsamling, som skal uploades ved ændring i tegningsreglen.
  4. Ejerbog som ligger på selskabets adresse ændres
  5. Offentlige ejerregistre - både legale og reele ejere ændres.
  6. Hvis udskiftning af direktør, afmeld gamle og tilmeld ny.
  7. Se om der skal ændres i dækning i lovpligtig arbejdsskadeforsikring ved ændret antal ejere.
  8. Overfør beløbet for anparterne via netbank for let at bevise beløbet
  9. Sælger angiver tab eller gevinst ved salget til skat som aktieindkomst i selvangivelsen

Start med at checke i selskabets vedtægter om der er nævnt noget om salg af anparter. Det er der faktisk ret sjældent og ellers må man jo først overveje at ændre disse ved generalforsamlinger osv.

Check dernæst, om der findes en ejeraftale, som f.eks. kan give nogle en forkøbsret til anparter eller om der står andet der skal tages hensyn til i en ejeraftale.

Når det så er på plads, så kan I selv klare sagen vil jeg mene.

Til slut lige det råd, at få lavet en god EJERAFTALE som link - eller få ændret den gamle så den passer til den nye ejersituation. Det er et meget vigtigt punkt. Den skal tage hensyn til alle ejere, og den skal laves mens man er gode venner.)


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber - 2019 version med de nye kapitalkrav og inkl. IVS med de nye regler

”IVS” – Om at drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


tirsdag den 6. marts 2018

Aktionærlån


Der er siden 1 jan 2017 blevet lovligt, under visse betingelser, at benytte sig af lån fra selskabet til aktionærerne.

Det er vigtigt at vide, at der også er to helt adskilte problemstillinger og man godt kan have situationer hvor et lån fra selskabet til aktionærer er lovligt MEN hvor de er skattepligtige.

Jeg vil derfor altid råde til at checke med revisor eller advokat inden der optages lån fra selskab til aktionær. Dette er ikke noget man skal rode med selv, så indlægget her skal du KUN bruge som baggrundsviden til din samtale med eksperter.

Det er nov 2019 fra Erhvervsstyrelsen, med øjeblikkelig virkning, blevet pålagt alle landets revisorer at indberette de ulovlige lån, som de ser hos deres kunder, og det endda uden at måtte fortælle kunderne om indberetningen. Dette gælder uanset lånets størrelse og så snart en revisor konstaterer det, uanset det er ved fuld revision eller blot ved regnskabsassistance. Indberetning skal ske til bagmandspolitiet.

Reglen om indberetningspligt omfatter også bogholdere mm da de hører under hvidvasklovens regler - defineret som advokater, revisor OG virksomheder og personer der yder samme ydelser, herunder skatterådgivere og eksterne bogholdere (fra BDO)

Det er IKKE kun lån til modtagere der er nærtstående som kan være omfattet. Hvis långiver har bestemmende indflydelse på selskabet der yder lånet, vil også lån til søskende f.eks., som IKKE hører under nærtstående som definition, kunne være omfattet og udløse tripple skat, trods man har oprettet dem på markedsvilkår. Dette er der nu højesterets dom for i LINK her

Til indledning - tag IKKE aktionærlån hvis du har bestemmende indflydelse:

Alle hovedaktionærer/aktionærer med bestemmende indflydelse over eget selskab (mere end 50% "magt") skal undlade at låne penge af eget selskab, da dette uanset hvad, vil udløse meget ubehagelige skattekonsekvenser.
  
Hæves løn uden skatteindberetning vil det være et ulovligt aktionærlån for disse personer.

Jeg vil også råde til at læse Erhvervsstyrelsens materiale om denne ændring i DETTE LINK men jeg skal i dette indlæg blog søge at trække det vigtige frem.


Her vil aktionærlån være skattepligtige, også de der evt kunne være selskabsretsligt lovlige - De beskattes som hævning og skal betales tilbage og tilbagebetaling udløser ikke skat returLink til skat om dette

FOR AT UNDGÅ DOBBELTSKAT af aktionærlån så kan man udlodde beløbet skattefrit.

Det forudsætter så blot, at udlodningen sker i overensstemmelse med de selskabsretlige regler (tilstrækkeligt med frie reserver, at der udarbejdes en vurderingsberetning samt eventuelt en mellembalance. og udlodningen er ansvarlig ift selskabets økonomi)

Om det ikke er mulig kan selskabet også overføre fordringen til hovedaktionæren som løn. Skatteretligt vil der så ift regler efter 2015 ikke være en fordring, og overførslen af fordringen er derfor skattefri. Dette forudsætter så, at hovedaktionæren er ansat i selskabet, og at lønnen ikke overstiger alm markedsforhold

Mulighed for aktionærlån for mindretalsaktionærer:

En forudsætning for at et aktionærlån skal være lovligt og ikke skal være skattepligtig er, at låntager IKKE må have bestemmende indflydelse i selskabet. Det vil sige ikke eje mere end 50% af kapitalen og det skal med, at hvis en ejeraftale f.eks giver bestemmende indflydelse, f.eks ret til vælge direktion eller andet, så vil det være som en hovedaktionær i denne sammenhæng.

Dette fremgår ligningslovens § 16 E´stk 2 - 3 vigtige punkter:


Det forudsætter man IKKE HAR BESTEMMENDE INDFLYDELSE via ejeraftale, så er aktionærlån lovlige og ikke skattepligtige, forudsat de gives efter helt bestemte kriterier fra selskabsloven:


Stk. 2 For at et kapitalselskab kan yde økonomisk bistand, jf. stk. 1, skal følgende betingelser være opfyldt:
  • 1) Den økonomiske bistand skal kunne rummes inden for selskabets frie reserver, jf. § 180, stk. 2, og skal ydes på sædvanlige markedsvilkår.
  • 2) Beslutningen om at yde økonomisk bistand skal enten træffes af generalforsamlingen eller af selskabets centrale ledelsesorgan efter bemyndigelse fra generalforsamlingen. Generalforsamlingens bemyndigelse kan indeholde økonomiske og tidsmæssige begrænsninger. Den økonomiske bistand må ikke udgøre et større beløb, end der er foreslået eller tiltrådt af selskabets centrale ledelsesorgan.
  • 3) Beslutningen om at yde økonomisk bistand kan først træffes efter aflæggelsen af selskabets første årsrapport.
  • Pt 1 betyder, at beløbet skal kunne rummes af fri kapital jvnf. selskabslovens § 180 og ved den fri kapital forstås, beløb som som i selskabets senest godkendte årsregnskab er opført som overført overskud og reserver, og reserver som ikke er bundet i.h.t. lov eller vedtægter og med fradrag af overført underskud
  • Der skal givet også tages hensyn til kapitalberedskabet ved at sikre sig, at der ikke i en mellemperiode efter årsregnskabet, er spist af de frie reserver.
  • Endvidere slår pt 1 fast, at lånet skal ydes på markedsvilkår. Markedsvilkår er IKKE de vilkår som selskabet kan forrente kapitalen til i banken f.eks. men derimod den rente som låntager skulle betale for et tilsvarende lån, med tilsvarende sikkerhed eller manglende sikkerhed, på det frie marked.
  • PT 2 sikrer den formelle vedtagelse og skal bestemt tages alvorligt. Det kan formentlig også indarbejdes i vedtægterne. 
  • PT 3 er til for at sikre, at den frie kapital er konstateret og følger jo netop, at det er § 180 der regulerer det og jo netop taler om de frie reserver efter årsrapporten. Der kan derfor tidligst opereres med aktionærlån efter 1 årsrapport.
Lånet må ikke skjules som alm. kort eller langfristet lån, man i regnskabet skal fremgå som særskilt postering under egenkapitalen. Det samme gælder for de tilfælde hvor et selskab måtte have givet sikkerhedsstillelse for ledelse m.fl.

Årsregnskabsloven 73
Har en virksomhed et tilgodehavende hos medlemmer af ledelsen, skal virksomheden angive summen af disse tilgodehavender fordelt på hver ledelseskategori. For hver kategori skal angives de væsentligste vilkår, herunder rentefod, og de beløb, der er tilbagebetalt i året. Herudover skal for hver kategori oplyses om nedskrivninger på indregnede beløb, og om der er givet afkald, herunder delvis afkald, på indregnede beløb. Er et lån optaget og indfriet i årets løb, skal det oplyses særskilt.

Det fremgår også af lovens bemærkninger:

Ordningen indebærer, at et selskab der udlåner et beløb til en kapitalejer eller et ledelsesmedlem, skal foretage en regnskabsmæssig omklassifikation af det udlånte beløb.
Omklassifikationen indehæver, at selskabets frie reserver reduceres med et beløb svarende til det udlånte beløb, og det udlånte beløb opføres på den regnskabsmæssige "reserved for udlån og sikkerhedsstillelse" under egenkapitalen jf. bilag 2 til regnskabsloven, og dermed bliver en bunden reserve. Ved en sådan omklassifikation vil regnskabsbrugerne kunne se, at selskabets frie midler er reduceret.

--------------
Aktionærlån optaget før 1/1 2017 kan lovliggøres dersom de ligger inden for reglerne og der er en række frister så her skal du absolut gå til revisor eller advokat for konkret bistand.
Det er også vigtigt at huske, at man jo har lånet frem for sig og ved f.eks lukning eller salg vil skulle indfri det, måske på et tidspunkt man ikke kan.

Sker der pengeoverførsel fra selskab til hovedaktionær ved ren fejl, er det vigtigt godt at kunne dokumentere denne rene fejl og omg. rette - og sker betalingen som del af større rejseafregning - som omg udlignes, kan der være lempeligere regler som gennemgået i linket herunder:

Advokat Tommy V Christiansen - som er skarp, også på dette område, har her en lidte "nørdet" gennemgang der viser, at skatteministeren er opmærksom på, at der KAN være grund til at se på dobbeltbeskatningsrisiko men i øvrigt fasthold loven og intentionerne - læs LINK 

Lad mig fremhæve, at jeg ikke er specialist i aktionærlån og blot har samlet egen viden og tilgængelige oplysninger. Jeg påtager mig intet ansvar for eventuelle fejl og misforståelser i dette indlæg - Alle må selv dobbeltchecke med relevante kilder.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

søndag den 25. februar 2018

I hvilket land er jeg skattepligtig?

En ofte tilbagevendende diskussion er: Hvor skal jeg beskattes - i hvilket land, og hvad kan jeg gøre for at undgå dansk skat.


Du vil være skattepligtig til Danmark hvis:

  • Du har rådighed over en helårsbolig. Rådighed fortolker SKAT normalt som ren rådighed, uanset det måtte være eget hus, lejet lejlighed eller værelse, sommerhus, skiftende boliger hos familie eller venner, eller råder over et værelse hos f.eks dine forældre.
  • Du opholder dig i DK i et tidsrum af mindst 6 måneders varighed (180 dg)
  • Skattepligten indtræder ikke ved et kortvarigt ophold på grund af ferie eller lignende -men efter praksis anses et uafbrudt ophold her i landet af en varighed på mere end 3 måneder for at udløse DK skattepligt (3 mdr uafbrudt eller 180 dg/6 md samlet med afbrydelser.

Flytter du til Danmark vil du blive fuldt skattepligtig til Danmark som udgangspunkt, når du har en helårsbolig til rådighed - igen uanset form OG tager ophold i Danmark. Du kan således godt have rådighed over bolig i Danmark og ikke være skattepligtig her - alene grundet boligen. Du skal også have taget ophold her, før pligten indtræder.

Flytter du fra Danmark, så vil du ikke længere være skattepligtig til Danmark, hvis du opgiver din danske bopæl. Her er det meget vigtigt at være klar i spyttet, omkring at man virkelig fuldt har opgivet bopæl i DK. Der er også en lang række regler om evt fraflytter beskatning, hvis du f.eks ejer aktier/store indskud på dansk fradragsberettiget pension mm.
Der er regler for arbejdsmæssigt ophold mm tidsmæssigt som du også må sætte dig ind i hvis du har planer om at være i DK indimellem. 


JEG VIL ALTID TILRÅDE, AT DU KONTAKTER EN REVISOR MED HENBLIK PÅ EN HELT KONKRET VURDERING, UANSET DU FRAFLYTTER ELLER TILFLYTTER LIGESOM REGLERNE FOR HVOR LÆNGE DU SOM DANSKE DER BOR I UDLANDET MÅ OPHOLDE DIG - OGSÅ ARBEJDSMÆSSIGT I DK er vigtigt stof at sætte sig ind i. 

Når du er skattepligtig til Danmark, så vil alle dine indtægter, såsom løn, overskud af virksomhed, præmier, sponsorater mm skulle medregnes i din danske skattepligtige indtægt, uanset de kommer fra danske eller udenlandske kilder. 


----------------------------

Du kan også være skattepligtig i flere lande samtidigt. Her vil du hvis du som del af det, er dansk skattepligtig normalt være omfattet af DOBBELTBESKATNING:

Det vil f.eks forekomme, hvis du faktisk er fuldt skattepligtig i Danmark men samtidigt, f.eks på grund af du har bopæl også i et andet land og/eller udfører arbejde i flere lande, også er skattepligtig i et andet land.

Det ville jo kunne betyder, at du skulle kunne blive beskattet i flere lande, af den samme indtægt, da du jo er fuldt skattepligtig i Danmark. Du skal nemlig som dansk skattepligtig selvangive indtægter i udlandet til SKAT i Danmark.


Når du skal det, så er der en særskilt selvangivelse, hvor du kan/skal anføre både den udenlandske indtægt OG hvad du har betalt af skat i udlandet - eller bliver indeholdt - på din udenlandske indtægt,

Formålet her er, at du - takket være en lang række "dobbeltbeskatningsaftaler" og regler om ophævelse af netop dobbelt beskatning - får mulighed for, at skatten i Danmark nedsættes, så du rent faktisk ikke kommer ud i, at blive dobbeltbeskattet af din indtægt fra flere lande, men i princip ender med alm. dansk skat. 

Du kan også faktisk være BEGRÆNSET SKATTEPLIGTIG TIL DANMARK. 

Det vil kort beskrevet kunne være tilfældet for en person som ikke har bopæl i Danmark men f.eks modtager indkomst her i Danmark, f.eks fra et firma denne modtager løn fra. Her vil denne løn som udgangspunkt være dansk skattepligtig og personen dermed begrænset skattepligtig, da dennes indtægt i hovedlandet ikke er dansk skattepligtig. Også her skal du gå til revisor, hvis der er spor tvivl om forholdet.


Lad os lige opsummere på lidt anden vis i forenklet form:

  • Bopælen i Danmark bevares: Der vil der skulle betales skat til Danmark efter helt almindelige regler. Arbejder du for en udenlandsk arbejdsgiver, vil du normalt skulle betales skat i udlandet fra dag 1. Når du betaler skat i udlandet, så nedsættes den danske skat generelt med hele eller dele af den i udlandet betalte skat. Det gælder også hvis du arbejder for en dansk arbejdsgiver og dit arbejde i udlandet varer over - typisk 183 dage, og du dermed skal betale skat i udlandet.

  • Flytter du  til udlandet – og opgiver din danske bolig og ikke har rådighed over nogen form for bolig i Danmark, så vil du som udgangspunkt ikke være skattepligtig til Danmark efterflytningen. Du skal så kun betale skat til det land, hvortil du flytter. Det gælder, uanset om du nu, i udlandet arbejder, for en dansk eller for en udenlandsk arbejdsgiver.

Jeg blogger her blot efter min bedste viden og påtager mig ikke ansvar for fejl eller misforståelser. Jeg råder som nævnt i dette spørgsmål altid til, at du får helt konkret vurderet din egen situation af f.eks revisor.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

torsdag den 15. februar 2018

Regnskabet er din ven

Mange regnskabsprogrammer (og deres sælgere) beskriver sjovt nok nærmest regnskabet som en fjende for den stakkels ejer af en virksomhed - noget man skulle kunne lægge bag sig og slet ikke bruge et sekund på.

Deres mantra er:

Regnskaber er noget der skal være totalt automatisk og kunne lægges helt til side, så du kan koncentrere dig om din business (de bruger nødigt ordet forretning da det kunne lyde gammeldags 😊)

Det siger sig selv, at ALT man kan automatisere, med høj grad af sikkerhed mod fejl, er lig med at vinde tid og GODT.

Nogle firmaer der sælger regnskabsprogrammer har reklameret  med, at vi AFSKAFFER BOGHOLDEREN og den er jo god nok langt hen ad vejen, hvis du er en mindre virksomhed men jeg har endnu til gode at se, nogle af dem turde garantere, at med "brug af vores program, får du ikke vrøvl med skat, og skulle det ske - så  tager vi sig af evt erstatning og pengene igen for programmet" 

Sandheden er, at selv de som bruger de smarte programmer, stadigt i stort omfang viser sig at have fejl i årsregnskab ved kontrol. Det betyder ikke, at jeg ikke tror et regnskabsprogram går ting bedre end intet regnskabsprogram, blot at de stadigt ikke kan gardere mod fejl.

Vigtigst er nok også, at Regnskaber ikke er til bare for at SKAT ikke kan slå dig i hovedet med en skovl. 

Det er naturligvis en funktion der skal være i orden, så du ikke får det "bang" i hovedet, men hovedfunktionen i et regnskab er jo, at DU ved hvordan det står til.

Det vigtigste ved regnskaber er faktisk, at DU ved hvad der sker i dit firma. Det kræver, at du enten selv bruger et godt "auto-regnskabsprogram" OG rent faktisk forstår lidt om hvad der sker i sådan et - eller fra din bogholder.

Her har autoprogrammerne en udfordring. Jeg kan lide dem og jeg elsker jo mere de kan trække oplysninger automatisk fra bank eller via scan af bilag MEN - hvis man som ejer bare plotter ting ind, og ikke BRUGER regnskabet aktivt til at se, om der måske var områder man kunne forbedre.

HEY du bruger meget på mad HEY din seneste LA rejser var dyr - HEY vi kommer til at mangle penge til moms den 1/3 og hvad ved jeg. 
"Hvorfor bruger vi så mange penge på rejser, på strøm, på fragt, på mad, på husleje osv" 

En ting jeg i den grad mangler i mange regnskabsprogrammer - er mulighed for tilknytning af et enkelt overordnet budget - og automatisk opfølgning af budget når der bogføres.

Alt for mange går ned, fordi de kører med en slags skyklapper, og slet ikke når at opdage faresignaler. Ofte ser de alene på bankkonto og så overraskes de af moms eller andet.

Et enkelt budget og en regelmæssig opfølgning, ville bringe mange flere projekter sikkert i havn.


Jeg er sikker på, at de mange gode regnskabsprogrammer, som ALLE bør bruge frem for excel, er et gode, og at de bliver endnu bedre, når banker åbner mere op for integration mellem bank og regnskab helt direkte, ligesom jeg tror der kommer lovændringer, som kan gøre bankintegration nødvendig, og sikre endnu mere automatisk bogføring, som så også letter SKAT ved kontrol.

Mit budskab er blot, at du skal se regnskabet mere som en ven - end som en fjende SKAT kræver.
Regnskabet er faktisk et af DINE vigtigste redskaber til at holde korrekt styrekurs.



Venligst John H



Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber - 2019 version med de nye kapitalkrav og inkl. IVS med de nye regler

”IVS” – Om at drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


tirsdag den 13. februar 2018

Indskud af lånekapital og Konvertibelt lån til selskab fra ejer

Skyde penge ind som lån:

Hvis du som hovedaktionær låner dit selskab penge, så skal du lovmæssigt altid beregne en markedsrente. Den sætter mange et sted mellem 4 og 8% i dag.
Markedsrente = den rente som selskabet skulle betale for et lån hos en anden långiver, f.eks for et usikret lån i banken. Det er ikke den rente DU måske kan få i banken i dag, men den rente selskabet ville skulle betale, for et tilsvarende usikret lån. Denne vil ofte kunne være netop 4-9%

Det hedder armslængdeprincippet og er indskrevet i ligningslovens § 2.

Gældsbrevet kan udformes simpelt - som et anfordringslån = kortfristet lån med markedsrente eller til overkurs, som forklaret i næste afsnit.

Et lille lånebrev hvor man skriver, at xxx(dit navn)xxx låner kr yyyy til selskab zzzzz som anfordringslån mod en rente af ?(4-9)% og så er det i princip klaret

Lad gerne gældsbrevet undertegne af et par vitterlighedsvidner, da dette sætter dig i stand til ved en mulig diskussion med skat, at dokumentere dokumentets datering.

Der er ikke fradrag for indbetaling af et beløb som lån, uanset hvordan man yder det men ved et almindeligt lån, vil pengene kunne tabes, uden fradrag for dig som hovedaktionær, hvis selskabet går konkurs.

Markedsrenten opgiver du som modtager til skat som renteindtægt og selskabet har fradrag for renten. Det er faktisk billigere skattemæssigt end løn og udbytte, og netop derfor må renten ikke sættes for højt, men skal kunne sandsynligøres som netop det selskabet skulle betale til en ren 3. part.

I stedet for rente, kan du aftale, at lånet betales tilbage til en overkurs, f.eks med en fast dato, om et år, til kr xxx og, overkursen skal her svare til markedsrente og beskattes tilsvarende.

Dersom du ikke, også i praksis, modtager denne rente som långiver, så vil skat kunne sætte dit i skat af den manglende rente, og selskabet for ikke tilsvarende et fradrag for renten, så det er afgørende både at aftale renten, og rent praktisk betale den.

Bogføringen er så penge ind i banken (debet) og kredit som post under "kortfristet gæld"

Der som du kun lægger ud for selskabet, ved at betale en regning fra private midler, i ganske kort tid, så er det et udlæg, og der er ikke krav om rente.

Bogføring kan så være debet konto for indkøbet mod mellemregning i egenkapitalen.

Konvertibelt gældsbrev:

Et konvertibelt gældsbrev giver mulighed for fradrag ved tab - men der er en teknisk lovændring, fra sommeren 2020, som har medført, at et selskabs hele eller delvise indfrielse af en konvertibel obligation pludselig kan udløse en skatteregning hos aktionæren, selvom selskabet i virkeligheden bare betaler et lån tilbage.

Ændringen betød bl.a., at reglerne for opgørelse af den skattemæssige anskaffelsessum for hovedaktionæraktier blev ændret fra at skulle foretages efter nominelle værdier, nu skulle foretages på grundlag af handelsværdien på afståelses- eller indfrielsestidspunktet. Dette gælder så også konvertible obligationer, som skattemæssigt sidestilles med aktier.

Den nye opgørelsesmetode har virkning for afståelser og afdrag, der sker den 1. oktober 2019 eller senere og gælder også for konvertible obligationer, der er udstedt før denne dato

Det kan betyde, at vælger man ikke at konvertere, men få lånet tilbage, på et tidspunkt hvor værdien i selskabet er øget, så skal der betales skat af denne gevinst, uanset den ikke udtrækkes.

Et konvertibelt lån skal altid registreres ved erhvervsstyrelsen, og skat benyttet denne registrering, i sin kontrol.

Man kan som nævnt, undgå at helt miste skattefradrag ved at vælge at give lånet - stadigt med rente eller overkurs - som konvertibelt lån - blot er dette nu med risiko for en vis beskatning hvis kursen er steget. 

Husk også, at
hvis gældskonverteringen først sker efter, at selskabet har tabt sin hidtidige egenkapital, anses de nye aktier skattemæssigt for anskaffet til fordringens værdi på tidspunktet for gældskonverteringen. Dermed bliver et senere tab på aktierne nedsat eventuelt helt ned til nul kr.

Anbefalingen er derfor, at en hovedaktionær konverterer sit tilgodehavende til aktier, inden selskabet har tabt sin kapital, da hovedaktionærer herefter vil have fradrag for tab på aktier, hvis selskabet mod forventning går konkurs - men som nævnt, vil manglende konvertering også betyde skat af gevinst, hvis indre værdi er steget, mellem udstedelsen og kontant tilbagebetaling uden konvertering


Læs mere om beskatning hvis værdien er steget og man ikke konverterer her i LINK TIL HORTEN  og mere i link til BDO med advarsel

Dette er et gældsbrev som udstedes af selskabet og det kan så efter långiver (kreditors) ønske kræves betalt - enten kontant - ELLER - det kan konverteres til aktie eller anpartskapital ved forfald.

Fordelen ved at give lånet som konvertibelt, er den enkle, at dersom selskabet skulle gå konkurs og ikke dermed ikke kunne betale lånet tilbage, så kan långiver nu få fradrag for tabet, helt som hvis denne rent faktisk havde haft aktier/anparter for værdien. Det betyder det giver fradrag som tab på aktieindkomst - og har man ikke anden aktieindkomst, giver det fradrag med samme procent værdi som tab på aktieindkomst (27-42%) i anden skat.

Der er som nævnt en række vigtige regler der skal overholdes ved brug af konvertibelt lån -
  • Beslutning om konvertibelt gældsbrev træffes på generalforsamling i selskabet
  • Beslutningen anmeldes til erhvervsstyrelsen
  • Vedtægter ændres så vilkår for konvertibelt gældsbrev fremgår - vilkår om forrentning, forfaldstidspunkt, regler for konvertering, tidspunktet samt konverteringskursen ligesom vedtægterne skal have bestemmelser om betydningen af evt. ændringer i selskabets kapitalgrundlag forud for konverteringstidspunktet.
  • Vedtægterne skal også rumme bestemmelse om betydning af evt. ændringer i kapitalgrundlaget inden konverteringstidspunktet
  • Det konvertible lån skal fremgå af selskabets årsrapport og jeg ville også anbefale noteangivelse om hvornår der kan ske konvertering og til hvilken kurs.
Skal vi "nørde" lidt videre i indregning i årsrapporten kan Erns & young være god læsning på side 4 i dette link.

Jeg ved der er advokater som ved stiftelsen allerede, indretter vedtægterne således, at ledelsen er bemyndiget til at udstede konvertible obligationer - for derved at kunne spare noget papirarbejde - hvis det på et tidspunkt bliver nødvendigt at udstede nogle sådanne

Forhøjelse af selskabskapitalen:

Frem for at låne selskabet penge, kan man naturligvis også foretage en forhøjelse af selskabskapitalen. Her skal dette vedtages på generalforsamlingen og forhøjelsen registreres i Selskabsstyrelsen samt i alle ejerregistre. Indbetaling af pengene sker på selskabets konto og skal så bekræftes, enten af banken som særskilt bekræftelse, eller ske via f.eks klientkonto hos advokat eller revisor, og bekræftes indbetalt via disse.

Endnu en gang må det derfor stærkt tilrådes, at man anvender revisor eller advokat ved udstedelse af konvertible lån. Almindelige anfordringslån kan man selv håndtere, men konvertible lån vil det være klogt at få hjælp til.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook råd

mandag den 29. januar 2018

Ny ferielov samtidighedsferie


Ferieloven er ændret hvad angår optjeningsperiode og afholdelse. Helt kort beskrevet, giver det virksomheden, som nyansætter, større omkostninger end for de virksomheder der ikke nyansætter. Det kan give en forvridning med større omkostninger til nystartede som vel har flere nye ansættelser end eksisterende virksomheder.

Formålet er, at nye på arbejdsmarkedet skal kunne holde betalt ferie allerede i det først år af deres ansættelse. Som det er idag risikerer de at skulle vente helt op til 16 måneder, før de første gang kan afholde betalt ferie. Det vil først og fremmest jo gavne de ca 50.000 nyuddannede som nu første gang træder ind på arbejdsmarkedet.

  • De nye regler gælder fra september 2020 - og der er en overgangsordning som skal sikre, at overgangen mellem gamle og nye optjeningsperiode kan ske så smidigt som muligt. 

  • Ferie som bliver optjent de sidste 12 måneder før lovens ikrafttrædelse, nemlig i perioden 1. september 2019 – 31. august 2020, skal indefryses. Pengene vil herefter skulle udbetales til medarbejderne, efterhånden som medarbejderen forlader arbejdsmarkedet, normalt når denne går på pension - og ikke før. Du må ikke udbetale pengene til medarbejderen eller lade medarbejderen slutte med at holde dobbelt/ekstra ferie. Pengene skal indefryses i fonden - virksomheden og forrentes. 
  • Overgangsordningen vil  kunne vare i op til ca 60 år, afhængig af hvor unge medarbejdere du som virksomhed har ansat i indefrysningsperioden. Det skyldes jo, at nogle kan starte perioden når de er 66 og måske gå på pension året efter, mens andre kan være ansat som 18 årige, og først gå på pension som 68 årige.
  • Alle vil have ret til samme antal feriedage som de har idag - Det er alene perioden for hvornår optjening og afholdelse der ændres.
  • Ferien optjenes i dag i kalenderåret 1/1 til 31/12 men afholdes i perioden 1/5 til 30/4. Fra den nye lov træder i kraft, bliver optjening fra 1/9 til 31/8 (stadigt 12 mdr) mens afholdelse skal ske i perioden 1/9 til 31/12 - = 16 mdr. hvilket giver en øget fleksibilitet til at afvikle ferien.
  • Optjening af ferie er helt uforandret 2,08 dage per måned, og ændringen er først og fremmest, at man nu kan afholde ferien med det samme, og deraf navnet: Samtidighedsferie.
  • Du kan efter den nye ferielov afholde ferie på forskud, hvis du kan aftale dette med din arbejdsgiver. Hermed kan du godt have en uges ferie, selvom du kun har optjent 1 dag. Så afholder du på forskud, og må så holde mindre ferie senere OG - hvis du fratræder og har ferie på forskud, så kan arbejdsgiveren modregne denne forskudsferie i din slutløn.
  • Den 5. ferieuge kan fortsat udbetales, såfremt denne ikke afholdes. De 4 øvrige skal afholdes. Afholdes den 5 ferieuge ikke - eller aftales den ikke overført, så skal der ske automatisk udbetaling af lønnen.
  • Omkostningsmæssigt vil det som udgangspunkt være vækst-virksomheder der først og fremmest rammes af loven, som dog har meget klare fordele i forhold til nyansatte har ret til ferie med det samme.
  • 3 uger samlet skal lægges 1. maj til 30 september. Restferien skal søges tilbudt som 2 x 5 sammenhængende dage, dog skal der stadigt tages driftshensyn.
Regnskabsmæssige konsekvenser:

Indførelsen af den nye ferielov, hvor optjening af ferie sker i samme periode, som ferien afholdes, betyder, at man fremover kun kan anvende konkret beregning af skyldige feriepenge på baggrund af det faktiske antal feriedage, virksomheden skylder medarbejderne på balancedagen. Med andre ord, en helt konkret opgørelse af optjente feriedage og restferiedage pr. medarbejder. Jeg forventer, at de fleste lønsystemer vil være indrettet til at kunne vise disse tal, forudset man ved lønnen også korrekt indberetter evt. afholdte feriedage.

Det er jo så også sådan, at de nye regler giver mulighed for, at en medarbejder kan afholde mere ferie, end der er optjent på tidspunktet for afholdelse af ferien. 

Dermed opnår virksomheden et ”tilgodehavende” hos medarbejderen i form af afholdt, men ikke optjent ferie. Hvis medarbejderen er nyansat og vil afholde ferie der ikke er optjent endnu, så skal medarbejderen lave aftale med arbejdsgiveren om, at man bruger ferie på forskud. Derfor kommer der i den nye ferielov regler for modregning mellem ferie og løn.

Hvis du stopper hos arbejdsgiveren inden ferien når at blive optjent, vil arbejdsgiverne have mulighed for at modregne værdien af den afholdte ferie i tilgodehavende løn.

Herved vil der, efter årsregnskabslovens bruttoprincip skulle indregnes et tilgodehavende, det medarbejderne skylder ved at have holdt ferie på forskud.

Ud fra væsentlighedsprincippet vil man formentlig kunne nøjes med at opgøre den helt samlede forpligtelse (modregnet tilgodehavende) i årsregnskabet.

For medarbejders der fortsatter deres ansættelse, vil dette tilgodehavende alene blive udlignet ved en fremtidig mindre forpligtelse.

Ved indgangen til den nye ferielov er der som nævnt vedtaget en overgangsordning, hvorved den feriepengeforpligtelse, der er optjent de seneste 12 måneder forud for 1. september 2020, skal opgøres. 

Dette beløb kan først udbetales til medarbejderne i forbindelse med, at de helt forlader arbejdsmarkedet, normalt når de går på pension.
Arbejdsgiverne kan vælge enten at indbetale forpligtelsen til en feriefond (styret af nuværende dyrtidsfond) - eller fond eller beholde pengene i virksomheden og så først indbetale dem til fonden, når de fra fonden får en konkret opgørelse vedrørende medarbejdere, der skal have feriepengesaldoen udbetalt.

I årsregnskabet skal denne feriepengeforpligtelse 
opføres som opgjort efter overgangsordningen som en langfristet forpligtelse under posten ”Anden gæld”. 

Dog skal den del af forpligtelsen, der forventes betalt inden for det kommende år efter balancedagen (f.eks medarbejdere man ved går på pension), præsenteres som kortfristet gæld efter de almindelige regler i årsregnskabsloven.

Beløbet i fonden forrentes (på linie med metode for forretning i dyrtidsfonden, og beholder virksomheden beløbet selv, så skal virksomheden forrente det skyldige beløb med en årlig lønindexregulering. Denne regulering - forretning, på virker således løbende resultatet som en finansiel omkostning.

Disclaimer: Jeg blogger efter bedste viden og kan ikke på nogen måde holdes ansvarlig for fejl, misforståelse, eller trykfejl i min rådgivning, som ikke skal ses som erstatning for anden evt. nødvendig rådgivning

John Hannover

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Søg i denne blog