Gæsteblogindlæg: Sådan kommer du godt
i gang med e-handel af Kristoffer Hjerrild
Hej alle sammen,
Først og fremmest skal der lyde et stort tak til John Hannover for at lade mig
skrive dette gæsteblogindlæg. Jeg har selv været flittig læser og haft stor gavn
af den - særligt vedr. forskellige regler, som står rigtig fint beskrevet
herinde. Derfor er jeg meget glad for at jeg må bidrage til bloggen.
Mit navn er
Kristoffer Hjerrild og jeg er serieiværksætter gennem 10 år. I øjeblikket
arbejder jeg primært med mit webbureau,
MagentoXperten,
som er specialiseret i Magento webshop løsninger og derudover driver jeg også
selv en webshop, nemlig
Winkwink som forhandler sexlegetøj og frækt lingeri.
Jeg har lige fra
min iværksætterinteresse virkelig tog fart interesseret mig meget inden for
e-handel, hvilket også har betydet at det er her jeg ligger al min energi og
føler mig på absolut hjemmebane. Min store fordel er, at jeg i knap 10 år både
har arbejdet med programmering, opsætning, design og funktionalitet af
webshops, men samtidig også kender selve webshopejer-delen og derfor opmærksom
på hvad begge dele kræver. I dette gæsteblogindlæg vil jeg derfor dele lidt ud
af min erfaring og vil lade det handle om hvilke nogen ting man blandt andet
skal have særligt fokus på som webshopejer for at få succes med e-handel. Der
er nemlig ingen let vej at opnå succes på, men du kan til gengæld sparer en
masse faldgrupper hvis du sætter dig grundigt ind i disse 8 punkter en efter
en.
Jeg driver som
nævnt MagentoXperten og mit indlæg vil naturligvis afspejle, at det er det
system jeg kredser om.
1) Målgruppe
Når man driver en webshop, så er det alfa og omega at kende sine kunder
og deres behov. Man kan nemlig sagtens have massere af kunder og alligevel have
blodrøde tal på bundlinjen, da det selvsagt ikke er alle kunder som er lige
gode. Nogle kunder kræver ekstremt meget tid/service hvorimod andre kunder
kræver minimalt. Derfor bliver du som webshop ejer blandt andet løbende nødt til
at spørge dig selv hvem dine kunder egentlig er og generelt vide så meget som
overhovedet muligt omkring dem for at fokusere på dine gode kunder. Det kan fx
være køn, alder, geografi, behov, købsadfærd, servicebehov, hvad er vigtigst
for dem, hvor finder de webshoppen fra, hvorfor vælger de dig frem for
konkurrenterne etc. Jo mere du ved des bedre service kan du yde ift. din segmentering
og fokusere på at imødekomme den rette målgruppe på bedste vis.
Jeg har selv haft succes med at bruge nogle forsøgspersoner, der ikke
kender min webshop i forvejen til at vurdere funktionaliteten, navigationen og
hele købsoplevelsen på min webshop. På den måde kan jeg bedre sætte mig ind i,
hvad kunder tænker når de fx kommer ind på webshoppen for første gang og
optimere derudfra.
2) Produkt
Det er selvfølgelig også vigtigt at have gjort sig nøje overvejelser ift.
hvilket produkt man vil sælge, da ens forventninger skal matche produktets
potentiale. En af de aller første webshops jeg startede forhandlede undertøj og
begyndte egentlig ret spontant. På daværende tidspunkt boede jeg i Tyskland og
opdagede at herreundertøj var meget billigere derover sammenlignet med Danmark
og fra den ene dag til den anden gik jeg egentlig i gang. Det gik egentlig fint
nok, da konkurrencen var lav på området, men det kunne ligeså godt have gået
den anden vej, eftersom at jeg ikke havde lavet en forretningsplan. Det gode
var at der var kort fra tanke til handling, det mindre gode var at potentialet
ikke var ligeså stort som jeg håbede på.
Det er selvfølgelig en fordel at vælge et produkt som man interesserer
sig for, men derudover kan man kigge på ting såsom; produktets størrelse,
produktets vægt, er produktet en overkommelig investering ift. varelager,
hvordan er returneringen af produktet, er der nogen holdbarhed (evt. også
modemæssigt), hvordan er produktets konkurrence, hvilke produkt substitutter
findes der, er produktet sæsonbetinget, har folk behov for produktet etc.
3) Markedsføring
Et af de aller vigtigste områder når man har en webshop er markedsføring,
således at webshoppen er synlig for kunderne. Ved opstart er det jo en kamp i
sig selv, at gøre nettet opmærksom på at der nu er endnu en webshop på banen,
men hvis man laver en skarp markedsføringsplan, så skal kunderne nok komme. Jeg
har gennem tiden brugt alle tænkelige markedsføringskanaler, men en ting som mit
team har været særligt gode til er at lave nogle skarpe PR historier, som er
blevet opsnappet af medier såsom Børsen, Finans etc. Det kræver selvfølgelig
rigtig meget forarbejde, da historien skal efterleve en masse faktorer såsom
aktualitet, kvalitet og relevans.
Jeg vil foreslog at man som webshopejer blandt andet overvejer at bruge
sit netværk, være synlig til relevante events, bruge Google adwords, være
synlig på de sociale medier, benytte affiliate aftaler, sponsoreret indlæg (fx
blogs – reklame mod gratis produkt), SEO, generelt online aktivitet etc. Det
gælder om at være kreativ og finde de steder hvor man føler at man får mest
reklameværdi.
4) Forretningsmodel
Inden man starter en virksomhed er det en rigtig god ide at lave en
forretningsplan. Man skal have gjort sig en masse overvejelser omkring hvad det
kræver at få selve ideen til at blive succesfuld. Hvad kræver det af
omkostninger, investeringer, forventede indtægter, bruttofortjeneste,
rentabilitet, risici, udfordringer, selve produktet, markedet, mission, vision,
personlige ressourcer etc. Der er som du kan fornemme en helt masse ting som
man skal overveje inden man søsætter ideen, for tingene lyder altid meget
nemmere end gjort. Hvis man ikke har lavet en forretningsplan før, så kan man
finde nogle udmærket skabeloner ved en simpel Google søgning.
For mit eget vedkommende lavede jeg min første forretningsplan for
Winkwink, hvilket til gengæld også gjorde at jeg fik et rigtig fint fodfæste på
sexlegetøj branchen. Præcis 12 måneder efter at jeg startede Winkwink i
Danmark, ekspanderede vi til Sverige, hvilket jeg i høj grad kan takke min
forretningsplan, da jeg brugte god tid på at detaljere den og ikke mindst
fulgte den. Dermed ikke sagt at du absolut skal skrive 50 sider, men hvis du
forbereder dig grundigt, så er der også mindre der kommer bag på dig.
5) Differentiere
Der findes i forvejen rigtig mange webshops, så man bliver ofte nødt til
at kigge på hvor man kan differentierer sig ift. konkurrenterne. På hvilket
område opvejer din webshop, siden kunderne skal vælge din frem for andre? Her
kan der både være tale om produkterne men i særdeleshed også selve
virksomheden. Tænk på dit seneste online køb, var der en særlig årsag til at du
købte det lige netop fra den respektive webshop? Vær lidt kreativ og igangsæt
nogle skarpe kampagner, tilbyd
ekspertrådgivning, fokusere på dine produktpræsentationer, branding, anderledes
design, god storytelling eller måske en speciel måde dine produkter er
produceret på? Hvis du sælger dit eget produkt er det selvsagt mere lige til af
differentiere sig selv.
6) Kickass team
Uanset hvad man arbejder med, så kan det slet ikke understreges hvor
værdifuldt et kickass team er. Et godt team er langt vigtigere end en god ide,
for hvis du har en god ide, men mangler et stærkt team som kan løfte opgaven,
så er den intet værd. Hvis du til gengæld har en standard ide og et kickass
team til at eksekvere, så kan man nå langt. Personligt gør jeg meget ud af at
finde de helt rette kandidater og derfor er størstedelen af mit team udenlandsk,
da jeg ikke vil afgrænse mig til udelukkende at have danske medarbejdere. Det
giver mig en masse fordele, som hele teamet på kontoret nyder godt af.
7) Brug en skarp platform -
Når vi snakker om platforme, så er jeg selvfølgelig meget farvet i mine
anbefalinger, da jeg gennem de seneste 10 år har arbejdet med Magento. Når det
så er sagt, så synes jeg altså helt objektivt at Magento er den bedste e-handel
platform. Det er kun fantasien som sætter grænser ved Magento og derudover
bliver det aldrig ”for småt” til din virksomhed. Jeg har en del kunder igennem
MagentoXperten, som gerne vil begynde at bruge Magento da deres gamle platform
er blevet for småt, hvilket heldigvis sagtens kan lade sig gøre. Jeg har nedenfor skrevet 4 store fordele ved
Magento:
-
Open Source (Du slipper for månedlige abonnementer
og ejer alt 100% selv)
-
Fællesskab (Du kan finde svar på alle dine
Magento spørgsmål på nettet og mange guides)
-
Fleksibilitet (Der er intet som ikke kan lade
sig gøre)
-
Skalerbart (Du kan starte med 10 produkter og
senere udvide til 10.000)
8) Lær løbende
Jeg siger det igen og igen. Din forretningside behøver ikke at være 100%
perfekt før du går i gang! Kom i gang og finpuds din ide løbende, da der altid
vil være plads til forbedringer. Du lærer aller mest når du først er kommet i
gang, da du helt naturligt vil støde på en masse udfordringer som du skal
tackle. Det er virkelig sundt og jeg er helt sikker på, at jeg har lært aller mest de gange hvor jeg har faldet og slået mig, men rejst mig op igen. Så gå ud og kæmp og giv den gas!