torsdag den 21. maj 2015

Hvorfor er erhvervskonto ofte dyrere end personlig konto?

Mange forstår slet ikke, at bankerne idag kræver penge for oprettelse, og ofte også drift, af erhvervskonto - eller nægter at tilføje CVR til en personlig konto, så den kan fungere som NemKonto i personlig virksomhed.

Det som er manges udgangspunkt er, at de da umulig kan skulle betale banken for at bruge dem til deres penge. Det er desværre et gammeldags synspunkt fra en tid, hvor banken kunne tjene på, at kunderne anbragte deres penge hos dem. Det kan de i 2016 ikke. Det er faktisk sådan, at banker skal betale nationalbanken for at opbevare penge - renten er 0 eller under for kontanter

MyBanker har beregnet, at en erhvervskonto koster bankerne mellem 700 og 1500 kr om året at drive. Det er udgifter til bankens netbank, og drift i forhold til antal transaktioner og med 0 kr i gevinst ved at ha penge stående, så har banker i princip intet ud af konti som bare står med penge på,når ikke pengene er bundet. 

Bankerne vil derfor rent faktisk langt hellere ha kunder der låner penge og derved betaler en rente til banken.

Jamen banken kan jo bare nægte overtræk så har de ikke risiko  - siger mange:


Det er så desværre heller ikke korrekt. 

Jo flere transaktioner, jo større risiko, og erhverv har flere transaktioner end privat. 

Der kan være kunder der betaler med kreditkort, og du kan så tømme din konto til 0 - hvorefter banken skal af med penge hvis kunden berettiget trækker penge tilbage. 
Det kan jo forekomme, at en sælger med CVR tilknyttet kontoen, sælger f.eks 10 TV til 4.000 kr stykket - modtager 40.000 kr ind på kontoen, og hæver disse. 

Alt fra 1 af de 10 kunder til alle kunderne, kan så vælge at returnere varen inden for 14 dage. Så er banken forpligtet til at se til, at kunden får sine penge igen, og det er så banken der må lægge ud, hvis du som ejer af kontoen har tømt pengene ud.

Der kan være autotilmelding til moms, og igen forsvinder pengene fra kontoen, uden banken kan se det inden. 

Der kan også være fejl overførsler. Det sker desværre ret ofte, at nogen taster en forkert konto ind ved overførsler. Sådanne penge kan kontoindehaver hæve, og så er banken stadigt forpligtet til at føre pengene tilbage - og så se at kradse dem ind fra dig.

Endeligt kan man jo altid trække en konto over med sit visakort - og banker vil ikke lave erhverskonti, hvis de skal lave dem, så der ikke må oprettes PBS og kun bruges hævekort eller debit kort. Der kan derfor sagtens trækkes over. Check IVS regnskaber og rigtigt mange har fået opbygget gæld. De fleste af dem har givet ikke en kassekredit.

Banker foretrækker at takke nej til engagement, hvis personerne bag et firma f.eks. ikke kan gives et helt alm. visadankort - som jo også giver mulighed for overtræk.  Måske kunne banker overveje en konto der ikke kan tilsluttes andet end et hævekort der kan bruges i banken alene eller type "visa elektron" og forbyde kunden at tilmelde noget til PBS - men igen, hvis kunden ikke har nogen form for sikkerhed, hvad skal banken så gøre for, at få deres penge igen?

Risiko frit er det desværre ikke for banken, uanset hvad.

Her lidt citater der viser at bankerne er forpligtede til at betale penge tilbage til personer der har betalt via kreditkort, hvis - Varen ikke leveres - Varen ikke er korrekt - Man udnytter til fortrydelsesret og returnerer. 

Samme krav om tilbagebetaling er der på banken, hvis kunden f.eks. får tastet 40.000 kr i stedet for 4.000 kr.
I alle disse fald, kan kontohaver har tømt kontoen, og banken skal så betale tilbage og må så slås med erhvervskontohaveren - eller den der har fået tilknyttet CVR til en personlig konto - om at få pengene retur til banken.

Først link fra POLITIKEN  og bare lidt af citatet

Når du har betalt med betalings- eller kreditkort ved at indtaste kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre, kan banken tilbageføre pengene til din konto:
  • hvis varen eller ydelsen ikke bliver leveret
  • hvis sælgeren opkræver mere end det aftalte beløb
  • hvis du udnytter din fortrydelsesret ved at undlade at modtage varen
  • hvis der er hævet på din konto uden din tilladelse
Hvis banken skal tilbageføre pengene, er det vigtigt, at du er aktiv i sagen. Kontakt derfor straks banken, hvis du har problemer fx med at få penge retur ved fortrydelse.
Og her link fra typisk fælles betingelser i citat:
5.2. Bankens pligt til at føre penge tilbage
Er der ved en fejl hævet beløb, som du ikke kan godkende, vil banken sætte beløbet ind på din konto igen. Hvis det derefter viser sig, at der alligevel ikke var tale om en fejl, vil vi igen hæve beløbet på din konto og give dig besked.

5.3. Bankens ret til at føre penge tilbage
Banken kan tilbageføre beløb, der er sat ind på din konto ved en åbenbar fejl fra bankens side, f.eks. hvis det samme beløb sættes ind to gange. Det samme gælder, hvis vi - iflg. aftale med andre danske pengeinstitutter - er forpligtet til at foretage tilbageførsler. Fører banken et beløb tilbage, får du besked.

Udviklingen er derfor, at bankerne er tilbageholdende med bare at lade CVR tilknytte til personlig konto, selvom det jo er nødvendigt for at virksomheder kan ha NemKonto - og tilbageholdende med erhvervskonti.

Lovkrav om identifikation og andet papirarbejde + omkostning:


Tidligere, for bare et års tid siden, gik det relativt let, men idag er der lovklar om identifikation (let via pas eller kørekort) - om at kende formål (vil oftest betyde krav om en eller anden form for forretningsplan OG om at kende omfang (vil oftest betyde krav om budget i en eller anden form)

Disse "papir"krav forskrækker en del som tænke - "hvad rager det banken". Den tankegang er helt outdated i 2015 - Det rager i høj grad banken og er lovkrav helt enkelt.

Prismæssigt må man nok forvente noget omkring 500-1000 kr i stiftelse og muligvis også et årsgebyr, men det vil være meget individuelt og afhænger ofte af, om du har godt forhold til banken og kan gi den tillid til dig og dit projekt, så det er bare at forhandle, og se om du kan få ting gratis.

Alternativt prøv at få tilbud fra flere banker, store som små. Det er dog ikke let at finde ny bank, uden at blive mødt med krav om, at man også flytter anden økonomi med over.

Overvej også om det er arbejdet værd. Ofte kan man se folk arbejde i timevis for at finde en ny bank for at spare 1.000 kroner i oprettelse. Man skal vælge sine kampe med omhu, og tænke over, om det er mange timer værd, specielt fordi man faktisk ikke er spor sikker på at vinde.

Andre skriver på facebook og Amino m.m. at de betaler rent 0?


Ja - For det første kan det jo være folk der fik "bank" for et år eller mere siden, eller også kan det være nogen der har en god privat økonomi, nogle hvis familie er kendt som kunder, nogen der har fine projekter, nogen der bor i et lokal område med en lille bank. Der er masser af årsager til, at det er noget af det mest værdiløse med lange tråde, hvor folk skriver at de elsker DDB, hader DDB - betaler = hos DDB - betaler 1000 kr hos DDB eller en hvilken som helst anden bank

Det er helt enkelt så individuelt, og du kan lige så godt spørge folk hvor høje de er, for at finde ud af om du også bliver så høj - det er individuelt.


 E bog om personlig virksomhed - klik billede for køb                   Iværksætter håndbogen Danmarks eneste - let læst og informativ
KØB E-BOG OM VIRKSOMHED             KØB E-BOG OM SELSKAB/ IVS


SE MEGET GERNE MINE 5 ØVRIGE E-BØGER OG PAPER-BACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil væreSELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

onsdag den 20. maj 2015

Bogen om personlig virksomhed PMV og I/S

Letlæst på computer/iPad/Tablet eller som print. Også nem at bruge som opslagsværk - Klik på billedet for køb. 44 kr. + moms.


 E bog om personlig virksomhed - klik billede for køb

INDHOLDSFORTEGNELSE FORSTØR DEN MED KLIK PÅ BILLLEDET







Bogen om IVS

44 kr + moms for rigtig megen viden om IVS - Iværksætterselskaber


På computer/iPad/Tablet/print eller som opslagsværk bare


 Iværksætter håndbogen Danmarks eneste - let læst og informativ

Klik på billedet for at købe bogen
Indholdsfortegnelse:


onsdag den 13. maj 2015

Velfærd og sundhedsydelser - skat



Om fradrag for sundhedsydelser kan læses konkret her fra skat:

Betaler du for sundhedsydelser til en medarbejder, er det som udgangspunkt skattepligtigt for medarbejderen. Du skal indberette den værdi, som sundhedsydelsen ville koste medarbejderen i almindelig fri handel.

For SELVSTÆNDIGE er der siden 2011 kun fradrag for udgifter til forsikringer  og behandlinger for misbrug af medicin, alkohol eller andre rusmidler eller til rygeafvænning.
Dette er også meget fint dækket i dette LINK

Der er dog en del mere i dette emne også når det drejer sig om ANSATTE:

Hvis der er en konkret sammenhæng mellem en arbejdsbetinget skade og behandlingen af denne, så er behandlingen skattefri. Det skal tages bogstaveligt, at der skal være konkret sammenhæng mellem en forebyggelse eller behandling, og så medarbejderens konkrete arbejde og de skader det kan give.

I en konkret arbejdsbetinget skade kan også eneejer af firma have mulighed, men der skal være meget klare "bevis" for sammenhænget til det konkrete arbejde og behovet. Det ville her være fint med en udtalelse fra en læge om - f.eks - massage er en løsning på problemet.


Øvrige "personalegoder" kan eneejer som udgangspunkt ikke bevilge sig selv.,


Her følger skats oversigt over de mere almindelige skattefrie ydelser, som kan gives når der er denne konkrete sammenhæng med arbejdets udførelse, og behandling eller forebyggelse:
  • Akupunktur
  • Fysioterapi
  • Kiropraktor
  • Massage
  • Medicin
  • Psykolog eller psykiater
  • Tandlægeydelser og/eller tandskader
  • Zoneterapi
Du skal være omhyggelig med at kunne dokumentere en konkret sammenhæng mellem arbejdet og behovet for denne behandling. Det må ikke bare være, at det er godt for kontorfolk at få massage gratis o.l. Er der læge inde over, vil det altid være en god begrundelse. Tilbydes alle medarbejdere ex massage forebyggende - så kan der være en skattebesparelse i en bruttoløns ordning som del af alm. personalegoder, som dog så har beløbsgrænser


Adgang til motionsrum og fitness:
Der er tre betingelser for, at personale kan få adgang til dette:
  1. Rummet skal være beliggende på arbejdspladsen.
  2. Adgangen skal være uden væsentlig økonomisk værdi 
  3. Rummet skal stå til rådighed for alle medarbejdere.
Til pt. 1 kan tilføjes, at det betyder, at træningsrum uden for arbejdspladsen aldrig vil opfylde betingelsen for skattefrihed.

Til pt 2 kan nævnes at værdien ikke sammen med værdien af andre mindre personalegoder på årsbasis må overskride 1.200 kr (2019)

Som pt 3 kan her tilføjes, at der i rådigheden og almindelige regler ligger, at enkeltmandsvirksomheder eller ene ejere af selskaber, ikke kan stille sådanne rum til rådighed for sig selv.

Kostrådgivning:

Denne form for rådgivning kan gives skattefrit for modtager, forudsat den stadigt sammen med værdien af andre mindre personalegoder ikke overstiger 1.200 kr pr år

Alkohol og andet misbrug:

Behandling af alkoholmisbrug, medicin og andre rusmidler er skattefri hvis der foreligger en skriftlig lægeerklæring om, at medarbejderen har behov for behandling og udgiften afholdes som del af den generelle personalepolitik, og dermed tilbydes alle medarbejdere

Forsikringsmuligheder:

Generelt er arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer at se som skattepligtigt personalegode. Dækker en arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring både arbejdsrelaterede skader og skader, der opstår i privatlivet, så er medarbejderen skattepligtig af hele forsikringen, men mindre denne er klart opdelt i en police for det arbejdsrelaterede, og en police for det private.


Forsikring der dækker misbrug af medicin, alkohol, andre rusmidler og rygeafvænning er skattefrie. 

Syge og ulykkesforsikring:

Er skattefri for medarbejderen hvis den kun dækker i arbejdstiden. Betales en sådan forsikring så den dækker både arbejdstid og fritid, så er den skattefri hvis dækningen ikke overstiger ialt 500.000 kr  - forudsat forsikringen kun dækker medarbejderen og ikke dennes familiemedlemmer. 

Er dækningen over 500.000 kr, eller dækker forsikringen også andre familiemedlemmer, så vil den del af forsikringen som vedrører dækning af risikoen i arbejdstiden være skattefri, medens den del der går til dækning af risiko i fritiden, være skattepligtig for den ansatte.
Bedst vil det være med en opdelt forsikringspolice men er dette ikke muligt, er praksis, at præmien deles i 50% skattefri 50% skattepligtig.


Tilskud til medicin i forbindelse med misbrug:

Der er tilskud for betaling af medicin i forbindelse med misbrugsbehandlingen. Skattefriheden er dog begrænset til de første 6 mdr. efter 1. behandling, med mindre udgifterne afholdes under indlæggelse på hospital eller klinik

Rygeafvænning:

Rygestopkurser, terapi, rådgivning og farmakologiske hjælpemidler, herunder nikotinpræparater, er skattefrie for medarbejderen, hvis udgiften afholdes som del af den generelle personalepolitik og tilbydes alle medarbejdere. I tilfældet rygeafvænning må man dog begrænse generelt ud fra kriterier om anciennitet og antal arbejdstimer.
Der er ikke tidsbegrænsning på rygeafvænning (modsat de 6 mdr for alkoholafvænning)

Stressbehandling:

Arbejdsgiverbetalt behandling af stress er skattefrit for medarbejderen, hvis det konkret påvises, at stressen er opstået som følge af arbejdet. Igen vil en lægeerklæring være god.

Sundhedstjek generelt:

Sundhedscheck kan være skattefrie efter to forskellige regler. Først efter personaleplejefritagelsen. Her er der tre betingelser der skal opfyldes:

Behandling skal ske på arbejdspladsen
Den skal være uden væsentlig økonomisk værdi som anden personalepleje
Der skal være samme tilbud i samme situation til alle medarbejdere.

Regel to er Bagatelgrænsen 2022 for personalegoder på de 6.600 kr pr år. Opfyldes denne, så kan også sundhedstjek UDEN for arbejdspladsen være skattefrit, så længe de samlede personale goder ikke overstiger de 6.600 kr. Bemærk det er personalegode, så ejer alene i selskabet kan ikke bruge noget der hedder personalegode, uden det er en del af hvad en personale gruppe alle benytter, aldrig alene 

Generelt er sundhedsundersøgelser skattepligtige, med mindre der er tale om undersøgelser med det formål at konstatere arbejdsrelaterede helbredsrisici.


Vaccinationer:

Kan være skattefri efter tre regler. Igen først personaleplejefritagelsen med dens tre betingelser
  • Der vaccineres på arbejdspladsen
  • Det er uden væsentlig økonomisk værdi
  • Det tilbydes alle medarbejdere
Regel to er så den sædvanlige med bagatelgrænsen for mindre personalegoder som tillader at behandling foregår uden for arbejdspladsen forudsat, at værdien sammen med andre mindre personalegoder ikke overstiger 1.200 kr pr år.

Endeligt regel 3, bagatelgrænsen for erhvervsrelaterede personalegoder som er på 6.300 kr for 2020. Her er betingelsen blot, at vaccinationen i overvejende grad sker af hensyn til arbejdet og, ikke sammen med andre tilsvarende goder overstiger 6.300 grænsen. Det kunne være til medarbejdere som det ville være særligt svært at undvære på arbejdspladsen.

Der stilles en del krav til bedømmelse af, at vaccination i overvejende grad udføres af hensyn til arbejdet. At det er nøglemedarbejdere der kun vanskeligt kan undværes kan flere typer vaccination accepteres og vaccinationer i forbindelse med arbejdsmæssige rejser i udlandet vil også generet være skattefrie.

Er du ejer alene, kan du kun for fradrag for vaccine som måtte være nødvendigt for udlandsrejser krævet i det pågældende land, ikke for alm. dansk influenza vaccine.

Andre typer af fradrag er godt gennemgået i min bog FRADRAG - regler og praksis og med mange alfabetisk ordnede fradrag i dette link


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.



SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook råd           

tirsdag den 31. marts 2015

SKAL jeg have ApS eller - er Personlig virksomhed fint nok?

Jeg skriver dette blogindlæg fordi jeg oplever så vældig mange spørgsmål på Amino og flere "Facebook iværksætter fora", som tror ApS er absolut nødvendigt, hvis man vil være selvstændig


Lad os lige slå fast - at lov vedtaget 15/4-2019 har sat stop for nye IVS og - stiller krav til eksisterende IVS, at de sparer 40.000 kr bunden kapital op inden 15/4 2021. Det vil kræve ca 50.000 kr overskud før skat for de fleste. Det kan for mange mindre IVS være en væsentlig del af overskuddet. 

Har man flere holding selskaber som ejere til det drift - så skal der kunne spares disse penge op til hvert holding, og det kan være meget vanskeligt, da der ikke må overføres udbytte før drift har sparet sin egen nye bundne kapital fuldt op.

ApS er derfor som udgangpunkt det valg du har idag, hvis du vil drive firmaet som et mindre selskab

Mange tilbyder meget billig hjælpstiftelse. HUSK at se om momsregistrering er med - og ligeså korrekt registrering af ejerbog på egen adresse, legal og reel ejerregister, og videresendelse af elektronisk post i IVS digitale postkasse.. Mange når ikke helt i mål og få så store problemer.

Der er mange gode grunde, til at ville ha selskab frem for virksomhed, men sandelig mindst lige så mange gode grunde, til at drive firmaet i personlig form.

Først og fremmest vil jeg med dette indlæg godt have, at alle der skal stifte selskab, skal overveje langt flere ting end tilfældet ofte er.

Lad os starte dybt forsimplet - og der er flere overvelser end disse - men her er i alle fald en basis:




Personlig virksomhed har som sin største bagside, at man hæfter personligt for evt tab. Fordelen er så, at man har personligt fradrag for det tab.

I selskaber har man ikke personlig hæftelse for tabet - man kan maksimum tabe det man har investeret i kapital. Forvent dog at banker næsten altid, og i visse fald leverandører, og på det seneste, også de fleste større betalingsindløsere, vil kræve personlig sikkerhed fra ejerne.

Inden jeg går mere i dybden, kan jeg lige i skemaform vise nogle af de store forskelle mellem personlig virksomhed og selskaber



Personlig virksomhed er lettere at gå til regnskabsmæssigt og - også på flere punkter billigere at drive i forhold til fastudgifter til lovpligtig forsikring, bank og årsregnskab, ligesom en lukning kan klares næsten fra dag til dag. Lukning af selskab er langt mere kompliceret. 

Personlig virksomhed betyder også, at regnskabet er fortroligt, i selskaber er regnskaber offentlige - ligsom man her kan hæve og sætte ind lige som man vil, uden det påvirker skat. 


I et selskab, må man kun sætte penge ind som lån man tager rente for og opgiver til skat, og man må intet hæve uden det er som løn eller skattepligtigt udbytte.


De som stifter med 1 krone skal generelt altid derefter til at låne selskabet penge, oprette gældsbrev og beregne rente til skat for sig selv og fradrag for selskabet allerede til lovpligt arbejdsskadeforsikring let låne selskabet 1500 kr - visitkort - hjemmeside og i almindelig erfaring masser af udgifter før den første krone ruller ind. 

Derfor skal man ikke stifte med for lille kapital. Dette link forklarer mere om hvorfor.

Der er ulovlige hævninger, regnskaber som er flikket forkert samme og slet ikke minder om lovlig årsrapport og oplever mange, at det at lukke er en lang og meget besværlig procedure

Det er derfor vigtigt at man kommer hele vejen rundt om spørgsmålet, behøver jeg et ApS eller klarer jeg mig i virkeligheden lige så godt med en personlig virksomhed, i alle fald i den lange opstart.

Man skal holde sig fra personlig virksomhed, hvis man mener,at det man driver kan medføre stor risiko, det er der ikke tvivl om. Omvendt kan en sådan risiko ofte begrænses. Dels ved at man ikke bruger penge før man tjener dem, og det forhold gælder jo også for selskaber, som jo heller ikke bare kan bruge flere penge end de tjener - ud over den investerede kapital. De vil nemlig ofte opleve, at der ikke er kredit at få.

Lever man derfor efter, at man ikke vil bruge flere penge end de penge der stille og roligt begynder at komme ind - ud over en eventuel startkapital man kan tåle at miste, uanset det er personlig virksomhed, eller selskab, så har man jo fjernet en masse risiko. 

Det vil mange opleve nødvendigt i alle fald, da banker med lånevilje og investorer ikke hænger på træerne, og der er derfor kun de penge at bruge, som indtjenes.

Visse typer virksomhed kan kun vanskeligt fjerne risiko. De som leverer noget der kan medføre større erstatningskrav - håndværker virksomhed og produktionsvirksomhed typisk, virksomheder der skal ha flere ansatte vil også ofte ha svært ved at undgå risiko. De typer skal klart overveje et selskab.

Selskaber er også mest oplagt, hvis man fra starten er flere og derfor vil undgå personlig solidarisk hæftelse i et I/S og - hvis man ved man let vil kunne tage nye partnere ind i samme CVR som man starter med. Der er derfor bestemt god grund til selskab i mange fald, men personlig virksomhed KAN omdannes til et ApS selskab og man skal ha alle bagdele i hovedet i alle fald.

Jeg vil mene, man skal regne med faste udgifter til erhvervskonto, lovpligt arbejdsskade forsikring og regnskab, herunder årsrapport, på mellem 6.000 og 10.000 år 1. Der kan findes gratis bank og man kan lave årsrapport selv, men for langt de fleste, vil det vise sig, at omkostninger er i den størrelsesorden. Den lovpligtige arbejdsskadeforsikring kan man sætte til ca. 800 -1.600 kr alene, per aktiv ejer uanset løn eller ej.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

søndag den 29. marts 2015

Skal jeg lade mig momsregistrere?

Et alm spørgsmål er - SKAL JEG LA MIG MOMS REGISTRERE

Først kan jeg gøre klart, at man SKAL momsregistrere sig på det tidspunkt det måtte stå klart, at man vil komme til at omsætte/sælge for over 50.000 kr på 12 mdr i træk - ikke kalenderår men alle 12 mdr perioder. Gør man ikke det, så kan man blive dømt til at betale moms af det man solgte inden registreringen - igen forudsat - at det var oplagt, at man ville kommer over de 50.000 kr.

Man må lade helt være med at registrere virksomhed, hvis man ved man holder sig under de 50.000 kr.

Man kan også stifte et PMV SOM I LINK. Det betyder man får et CVR nr og det kan lette i forhold til visse betalingsløsninger og kan for nogen virke mere seriøst. Samtidigt har man den fordel, at hvis man kan se, at man nu vil komme over 50.000 kr fremover, så kan man momsregistrere, og køre videre som helt almindelig personlig virksomhed, og man beholder samme CVR nr som betyder samme aftale med alle man har indgået aftaler med.

Man må altid gerne momsregistrere når man vil. Det kræver ikke en bestemt omsætning, så man MÅ registrere fra den første krone og SKAL registrere når forventning klart er over 50.000 fremover på 12 mdr

Pligten til momsregistrering opstår når det er oplagt man vil komme over 50.000 kr i omsætning på 12 mdr LINK HER


Altid skat lige fra krone 1

Man skal altid betale skat af sin fortjeneste = indtægter minus de udgifter der alene kommer for, at man har indtægten = overskud til skat. Det udfylder man i udvidet selvangivelse

Moms har intet med fortjeneste at gøre. Indtægter og udgifter til beregning af fortjeneste er altid UDEN moms. Moms er ikke del af ens resultat, det er blot noget man opkræver og opbevarer for staten

Men bør man så stifte med moms eller ikke?

Ja først og fremmest vil det kunne afhænge af, om man sælger til private eller andre momsregistrerede.
Sælger man til private, så vil momsen jo skulle betales af køber, og derfor vil disse opleve, at man er momsen dyrere end ellers. 
Sælger man til andre registrerede så betyder momsen intet, da disse jo trækker momsen fra

Derfor er det oplagt at spørgsmålet om hvem man sælger til er af stor betydning.

Man skal ha et par andre fordele ved at momsregistrere med:

Man har momsfradrag for sine køb når man er registreret så det vil ikke være hele momsen man bliver dyrere mod private. Det er salgsmoms minus købsmoms kun

Man slipper for pludseligt at blive 25% dyrere hvis man har succes og kan se man snart kommer over 50.000 kr grænsen. Det er ret besværligt, at ha bygget en forretning op, og så pludseligt mod private skulle hæve prisen så meget


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


fredag den 20. marts 2015

IVS eller ApS


Lad mig slå fast, at IVS er et anpartsselskab - helt som et ApS men der er dog nogle vigtige forskelle.
1
Et IVS kan man stifte med egen erklæring med en kapital på helt nede fra 1 krone op til 25.000 kr - i ApS kræver stiftelsen at kapitalen bekræftes af advokat eller bank.
2
I et IVS er man forpligtet til at opspare mindst 25% af overskuddet efter selskabsskat, til bunden kapital, indtil selskabskapitalen når 50.000 kr - det skal man ikke i et ApS
(der må gerne hæves løn og dermed ikke være overskud)
3
I et IVS må man ikke udbetale udbytte til ejerne før der er opsparet 50.000 selskabsbeskattet samlet bundet kapital.
4
Et IVS kan omregistreres til ApS når der er sparet en fri/bunden kapital på 50.000 kr op. Det er ikke spørgsmål om hvad der står i banken men, om der via overskud efter selskabsskat, er sparet en sådan kapital op.
Det vil mange givet foretrække men, det kræver revisor erklæring, og hvis man ikke har revision i forvejen, kan den typisk koste 5.000 - 10.000 kr.
Har man revision i forvejen vil den være billigere. Det er ikke en pligt at omdanne til ApS når de 50.000 kr er nået - det er så bare den nye "bundne" kapital - stadigt i et IVS
Hvis du på forhånd ved, du vil have et ApS, og det kan ofte være klogt, så stift ApS med det samme, også selvom du skal i banken og låne lidt penge.
5
IVS kan kun stiftes med kontant indbetaling - ikke som ApS ved apportstiftelse (stiftelse med aktiver som værdi) eller skattefri virksomhedsomdannelse fra personlig virksomhed. 
Ofte vil kontant stiftelse dog være den bedste løsning i begge fald, men det er dog en klar forskel.
6
Stiftes IVS for 1 krone - hvorefter de 50.000 kr så spares op som bunden kapital - og selskabet så sælges - lad os sige for 50.000 kr, så beskattes 49.999 kr som aktieindkomst. Den er så ud over de 22% betalt i selskabskat - mellem 27 % og 42 % yderligere, så samlet kan skatten så ramme topskatte-niveau.
I et ApS stiftet direkte med 50.000 kr, er disse 50,000 kr skattefrie ved salg.
Den samlede skat vil så, ved salg eller lukning have været ens - eller måske lidt højere ved at gå via IVS, så der er ikke sparet skat, ved at gå via IVS, men skatten kan være udskudt
7
Læg dertil, at man faktisk ofte skal bruge en del penge i et selskab, inden der kommer penge ind også. Det er derfor sjældent en god idé, at stifte med kun 1 krone i kapital.
Der er en del faste udgifter, f.eks lovpligtig arbejdsskadeforsikring, måske tilmed for flere ejere. Let 1800 kr per person. Bod for at mangle den forsikring er stor - nemlig 5.000 kr i første gangs fald og så 10.000 - og - man skal betale et beløb som deles til forsikringsselskaberne - svarende til det beløb man har sparet ved ikke at tegne forsikringen. Her gås formentlig dog maksimum 3 år tilbage. Kontrol regler er på vej. Arbejdsskadeforsikring er lovpligtig for alle aktive ejere. Både drift og holding SKAL være med på policer med CVR
Der er stiftelse som en eventuel udgift og måske betaling til stiftelses-selskab eller advokat.
Der vil ofte være gebyr til erhvervskonto i bank, hjemmeside, aktiver - måske varer og hvad ved jeg.
Man får meget let brug for noget mellem 10.000 og 50.000 kr inden der begynder at være flere indtægter end udgifter, og man må ikke bare skyde de penge ind som i personlig virksomhed. Skal der bruges flere penge skal de ind som et lån, med lovpligtig markedsrente, som ejer skal beskattes af som rente indtægt mens selskabet får fradrag for udgiften.
8
Bank: Rigtigt mange bliver overraskede over, at det slet ikke altid er let at få en bank med til en konto til et nyt IVS eller, at det i alle fald koster en del + der oftest er krav om personlig "selvskyldner kaution" - Læs mere om Bank og de problematikker her i LINK
Du kan læse meget mere om IVS eller om ApS i en af de to bøger du kan se herunder. Klik på den der interesser og du kan se indholdsfortegnelse og alt:


                      Iværksætter håndbogen Danmarks eneste - let læst og informativ  ApS bogen

Jeg siger ikke man ikke skal vælge IVS, - Det kan f.eks være fint nok til holding ofte, hvis ikke holding selskabet behøver stifte ApS og derfor alligevel skal bruge flere penge.

Man kan også drive et selskab med klart mindre kapital end 50.000 kr, men at tro man kan drive det for noget der ligner 1 krone, vil ofte bare føre til skuffelser.


Endeligt kan det her i 2018 slut slås fast, at ALT for mange IVS sendes til tvangsopløsning, formentlig for ejerne er alt for sløsede med regler for regnskab mm. 


Det KAN skyldes at det virker så let med 1 krone, og at det er lige meget for mange, om et IVS bare tvangslukkes, for der tabes måske højst den 1 krone. Statisk set er der LANGT flere IVS der tvangslukkes og sendes i konkurs, end ApS.

I rigtigt mange tilfælde, vil man faktisk komme bedre fra land med personlig virksomhed hvis man driver noget der ikke skaber den store risiko. 


Personlig virksomhed er billigere på en række områder og, et underskud kan som udgangspunkt trækkes fra skattemæssigt i anden personlig indkomst. I et selskab skydes underskud videre til næste år, og kan ikke bare udnyttes personligt.


Læs endeligt også lidt om forskel på personlig virksomhed eller selskab 


Læs i linket, om forskel i  hæftelse og de ganske store forskelle i omkostninger - eller læs gennemgang videre her:


Der er, som det vil fremgå, normalt færre faste omkostninger i en personlig virksomhed i forhold til et selskab, f.eks. er der ikke krav om lovpligtig arbejdsskadeforsikring og mulighed for at bruge personlig bankkonto. I selskab er arbejdsskadeforsikring lovpligtig, uanset ejeren eller ejerne hæver løn, og bankkontoen skal være en erhvervskonto.


Muligheden for både at hæve og indsætte privat i en personlig virksomheden med simpel bogføring og ingen renter af de private indskud og hævninger må tælle på positiv liste til personlig virksomhed..


Mindre krav til årsrapport og skatteregnskab - og hemmeligt og enklere regnskab i personlig virksomhed OG: 


Mulighed for fradrag i anden personlig indkomst ved tab i starten. Det vil specielt være af betydning for personer, der har anden personlig indkomst ved siden af firmaet.




SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag


"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

tirsdag den 10. marts 2015

Småsag - Anlægge småsag

Jeg skal her prøve kort at beskrive hvad småsager er, hvornår de kan bruges - og hvordan de anlægges



Mindre økonomiske stridigheder kan klares uden at der skal involveres en advokat. Parterne kan få rettens hjælp til selv at løse en stridighed ved retten.

Det er kun stridigheder der handler om beløb op til 50.000 kr som kan klares som småsag.

Derved opnår man først og fremmest, at det kan blive billigere at gennemføre denne type retssager. Retten vil hjælpe parterne med at forberede sagerne og selv for personer eller erhvervsdrivende, uden større juridisk viden, bliver det muligt at klare småsager uden advokathjælp.

Retten går ikke ind som den ene parts hjælp, men skal støtte begge parter i forståelse.


Hvordan anlægges sagen:

Selve sagen andlægges ved at den der står som sagsøger, udfylder en skriftlig stævningsblanket til sagsøgers lokale ret normalt. 

Retten vil herefter anmode den anden par (betegnet sagsøgte) om en svarblanket, og på basis af dette materiale, vil retten hjælpe parterne med forberedelse af sagen.

Retten vil normalt sende en stævningsmand ud til sagsøgte personligt og aflevere stævningen. Det kan dog også ske ved telefonisk forkyndelse. 
Dersom sagsøgte ikke inden for 14 dage efter forkyndelsen har afleveret svarskrift, så vil retten snarest afsige en dom - som oftest vil være en såkaldt udeblivelsesdom som vil følge sagsøgers påstand helt enkelt - i de fleste tilfælde.

Samlet betyder det, at det skriftlige materiale udgør hovedbaggrunden normalt vil småsager. 

Retten vil i sin kontakt med parterne søge at få slået fast præcist hvad parterne er uenige om, ligesom retten vil sætte sig ind i hvad der foreligger af beviser i forholdet. Der kan være anledning til evt af få syn og skønsmand koblet på, for at få uafhængig vurdering af det parterne strides om og retten vil så hjælpe med at udforme spørgsmål til den sagkyndige.

Som nævnt søger retten at få mest muligt afklaret skriftligt og ved evt telefonkontakt, men det er også muligt, at retten vælger at indkalde parterne til et kort forberedende møde, inden retten når frem til at kunne afsige dom.

Formålet for retten er, at få parterne til at nå til enighed uden der skal falde dom.
Viser dette sig umuligt, så vil retten lave en skriftlig redegørelse over påstande og begrundelser fra begge parter, og denne samlede redegørelse gives så til begge parter, hvorefter retten normalt vil afslutte sagens forberedelse og beramme et egentligt retsmøde, betegne "hovedforhandling".

Her vil man kunne opleve at en eller begge parter trods alt vælger at tage bistand fra en advokat - men det er ikke et krav, og man vil på det tidspunkt i alle fald, ha sagen meget bedre belyst, både til egen forståelse, og til forståelse af en evt involvering af advokat.

Under hovedforhandlingen/retsmødet, kan parterne og eventuelle vidner så også afgive forklaring.

Fører alt dette stadigt ikke til, at parterne kan finde en fælles løsning, så vil retten lade sagen gå til doms og komme med rettens afgørelse i sagen, på skrift.

Retten sigter imod, at have afsendt dommen senest 14 dage efter hovedforhandlingen er afsluttet.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook råd

Søg i denne blog