fredag den 17. marts 2017

Praksis ved salg af anparter internt mellem ejerne

Hvordan gør jeg, hvis jeg skal sælge mine anparter til min partner i selskabet, eller hvis jeg vil købe min partners andel?
En af de klare fordele, ved at drive firma i selskabsform, hvis man er mere end en ejer er, at det er relativt ukompliceret at sælge eller købe hinandens andele.
Det siger sig selv, at man skal finde enighed om prisen, men så længe vi taler om "ikke nært forbundne parter (som f.eks. far og søn), så må man skattemæssigt frit sætte den pris man vil. Hvad et lille firma kan være værd, kan man læse mere om i DETTE LINK
Lad mig også lige slå fast, at man må ikke "forære" anparter væk til en "makker" der har arbejdet med i selskabet som ulønnet, som en slags "tak for indsatsen" I det tilfælde skal værdien ansættes helt korrekt ud fra en lang række kriterier, indholdende goodwill mm, og det vil være klogt at tage en økonomi person ind til hjælp. Værdien skal, hvis overdragelsen gives som "tak for hjælp/arbejde" angives til skat svarende til løn helt enkelt.
Det er vigtigt at sikre, om ejeraftalen som ALLE bør have, siger noget om, hvorledes en part i et selskab skal tilbyde sine anparter til de øvrige parter, så man ikke begår fejl i forhold til de aftaler. Læs om EJERAFTALE I LINK.
Skatten ved salg:
Man beskattes af gevinst = det man får i pris minus det man selv havde købt for - eller oprindeligt investeret i kapital. Gevinst beskattes som aktieindkomstbeskatning og tab kan trækkes fra i anden personlig indkomst, til værdi af aktieindkomst, så længe vi taler om ikke noterede selskaber.
Hvis anparterne ejes privat betales 27% af al gevinst op til 61.000 kr (2024 tal) og 42% af al gevinst over de 61.000 kr. For ægtepar er grænsen dobbelt. Tab fratrækkes med samme skatteprocent. Vær opmærksom på, at udbytter og gevinster fra salg, f.eks og af helt almindelige børsnoterede aktier jo regnes med.
Hvis anparterne ejes i selskabsform f.eks ved at man ejer dem via et holdingselskab, så kan gevinsten som udgangspunkt havne i holdingselskabet uden skat - dog kommer skatten jo lige så snart man som person skal have pengene, men det kan udskyde skatten og gøre det muligt at benytte gevinsten til anden investering.
Så kommer vi til det rent praktiske. I er blevet enig om en pris - og så skal I:
  • Udfærdige en lille simpel handelsaftale - en lille børsnota. Person A køber xx antal anparter af person B, ialt svarende til x% af selskabet yyyy CVR nr til samlet kroner xxxx - dato og begges underskrift.
  • Pengene overføres med fordel via netbank, så betalingen er let at dokumentere.
  • I bør så checke vedtægterne for evt ændringsbehov f.eks checke om tegningsret skal ændres (der står måske i dag noget der viser i er flere ejere) og i så fald afholde generalforsamling som skal uploades ved ændring af tegningsret.
  • Ændre ejerbog som ligger på selskabets adresse. I streger helt enkelt den tidligere ejer over i hånden eller via computer med overstreg og skriver den nye ind nedenunder. Dermed kan man følge hvordan ejerskabet har ændret sig over tid.
  • Ændre offentlige ejerregister ved at logge ind på virk.dk
  • Hvis den der sælger var med-direktør, så skal denne naturligvis afmeldes som direktør. Check, at der stadigt står en anden person som direktør (f.eks. den der køber).
  • Se om lovpligtig arbejdsskadeforsikring som SKAL dække jer begge uanset løn/omsætning kan blive nedsat, hvis du er alene tilbage i selskabet.
  • Undersøg, om sælger har påtaget sig et økonomisk personligt ansvar. Typisk kan der være underskrevet en selvskyldner kaution over for banken eller/og kreditorer, og her skal alle disse forpligtelser forhandles bort inden handlen.
  • Se om I bør aftale, at sælger, inkluderet i prisen for anparterne, i en eller anden periode efter salget, skal forpligte sig til ikke at drive konkurrerende virksomhed, og aftal skriftligt dette sammen med en mindste bod for et evt. brud på sådan en aftale. Her vil det være klogt at tage en jurist med ind over aftalen da sådanne aftaler let kan vise sig ugyldige, hvis ikke der er taget en lang række hensyn.
  • Sælger skal angive gevinst eller tab af anparterne som aktieindkomst i selvangivelsen.
  • Køber gemmer bare sin handelsnota evt. sammen med udskrift af netbank overførelsen til når køber en gang i fremtid sælger eller lukker og skal angive gevinst/tab på anparterne.
Sælger er så fra salget er gennemført fri af ansvar for noget selskabet foretager efter salget, men naturligvis ikke for handlinger under den tid sælger var ejer.

Husk altid, at "gør det selv arbejde" kan spare penge, men lige så let kan vise sig at koste penge. En god økonomi person (ofte revisor) eller jurist/advokat vil ofte tjene sig selv ind mange gange, både i sparede bekymringer og penge.

God vind med overdragelsen.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

7 kommentarer:

  1. Hej John, vi har netop oprettet et I/S selskab men den ene af de to ejere har fortrudt. Der hha endnu ikke været nogen omsætning, intet køb eller salg, og vi har hverken fået erhvervskonto eller tilknyttet revisor endnu. Kan den ene part overtage den andens ejerandel eller er det nemmere at lukke virksomheden og oprette et ny enkeltmandsvirksomhed. Hvilken løsning er den billigste?.

    SvarSlet
  2. Ja den der vil forsætte kan altid købe den andens anparter til det de er enige om - og så registrere sig som eneste ejer i ejerregistrene

    Det er lettest - i forhold til alt lukke og så stifte enkeltmands, men ApS har jo andre regler og lidt flere pligter end enkeltmands http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html
    Venlig hilsen John H

    SvarSlet
  3. Hej John, hvis den ene part opkøber den anden anpart og registrerer sig som eneste ejer vil virksomheden herefter have status som enkeltmands virksomhed eller som et ApS? Kræver den løsning du nævner at man omdanner sig til et aps, da man i hvert fald ikke længere opfylder betingelserne som et I/S. Nb. Optimalt set skal det blive en enkeltmandsvirksomhed.
    Tak for din indsigt.

    SvarSlet
  4. UH læste dig som ApS - det er jo I/S - så bliver selskabet lukket og du skal stifte ny enkeltmands med nyt CVR nr - Min fejl, læste helt galt Når I/S bliver til kun en - skal der nyt CVR til som enkeltmands men det er jo ret enkelt. Du skal overtage aktiverne til indkøbspris for varer/markedspris for aktiver

    SvarSlet
  5. Tak for svar. Fem stjerner som altid

    SvarSlet
  6. Hej John,

    Vi er fire gutter, som hver ejer et holding selskab (IVS), hvor disse holding selskaber så ejer et drift selskab (25% hver, IVS) der står 1 kr. på alle holding selskaberne. Den ene vil så afslutte samarbejdet, og vi skal have opkøbt hans aktier i driftselskabet. Dokumentet for aftalen er der næsten styr på, vi er dog lidt fortvivlet hvad angår købsprocessen. Han kræver 30.000 kr., hvilket der er opnået enighed omkring, spørgsmålet er så, hvordan han får disse 30.000 kr.?

    Vi har snakket om, at driftselskabet låner de tre holding selskaber 10.000 kr. hver, hvorefter de tre holding selskaber så overfører dette beløb til det fjerde (som skal købes ud) og der laves et gældsbrev til driftselskabet. Er dette den rigtige måde at gøre det på? På forhånd, tusinde tak John.

    SvarSlet
  7. Hvis drift skal låne holding selskaberne penge - så skal der huskes markedsrente - 4-9% ofte som skal betales og være indtægt i drift og udgift i holding - ellers er der skat f indtægten og ikke fradrag for udgiften til en fiktiv rente skat sætter
    I laver 3 lånedokumenter med den aftale rente og afdragstid (eller blot kortfristet = anfordringslån)
    I overfører så fra her holding 10.000 til det holding der sælger sine driftsaktier til hver af jeres 3
    holding -
    Sælger må så gøre med sit holding som han vil
    Husk, at med 3 holding så skal drift inden 15/4-2021 have opsparet alt 120.000 efter skat (kræver ca 150.000 overskud før skat) for at værdien en drift udgør de 3 x 40.000 kr som hver holding skal have som kapital per den dato - hvor der så skal omregistreres til ApS for 3 x holding og drift

    SvarSlet

all advertising as comment is spam and will not be allowed

Søg i denne blog