torsdag den 15. juni 2017

For sent regnskab

Næsten alle selskaber skal aflevere generalforsamling godkendt regnskab senest 5 mdr. efter afsluttet år, og selvangivelse 6 mdr efter.

Ejere af personlig virksomhed kan hoppe af nu, for I skal ikke indsende regnskabet men blot opbevare det, så skat selv kan bede om det ved kontrol. I skal blot overholde fristen for udvidet selvangivelse som er 1/7

Derimod oplever mange med IVS og ApS at få et sådan brev.

Fristen for indsendelser af regnskabet er for alle jeres "almindelige IVS og ApS:  Inden udgangen af 5 mdr fra regnskabsåretsafslutning.

Da mange selskaber jo har kalenderår som regnskabsår, så betyder det, at regnskabet for disse skal ind inden 31/5. 

Det er virksomhedens øverste ledelse som har ansvar for, at regnskabet indsendes rettidigt, og det er alle registrerede i ledelsen der her er tale om.

Ved for sent afleveret regnskab sker så følgende:

Erhvervsstyrelsen sender et brev med krav om indsendelse af årsrapporten m.v. Brevet sendes til virksomhedens digitale postkasse. Husk altid at få besked om ny post til selskabet, så du ikke overser den type meddelelser.
Man får i brevet to frister.
En 8 dages frist fra brevets dato. Får man regnskabet ind inden denne frist, så sker der ikke yderligere, og man får ikke bod. Klarer man ikke dette, vil der nu komme en bod ud af det. 
En 4 ugers frist hvor Erhvervsstyrelsen efter udløbet af denne frist, og regnskabet stadigt ikke er modtaget, kan sende selskabet til tvangsopløsning ved skifteretten.
Afgift/bod ved for sen aflevering:
Der pålægges en bod til hvert registrerede ledelsesmedlem ved for sent regnskab. Boden beregnes ud fra indsendelsesfristen = 5 mdr efter regnskabsårets afslutning for almindelige IVS og ApS og den udgør:
- 500 kr. for 1. påbegyndte måned (efter 8 dages fristen)
- 2.000 kr. i alt for 2. påbegyndte måned, og
- 3.000 kr. i alt for 3. påbegyndte måned.
Afgiften kan højst udgøre 3.000 kr. pr. ledelsesmedlem (henholdsvis filialbestyrer).
Afgiften udløses når det forsinkede regnskaber er modtaget.
Tosset nok, bortfalder afgiften hvis man SLET ikke afleverer regnskab, men lader selskabet tvangsopløse. Den regel er medskyldig i mange IVS tvangslukninger og dermed nok også, i at selskabsformen fik ny lov.


Overskrides 4 ugers fristen i brevet, skal kan EOS sende selskabet til tvangsopløsning. Det sker ikke præcis 4 uger efter, da styrelsens systemer ikke kan udsende til så mange på en gang, så det kommer lidt drypvis, ofte klart mere end 4 uger efter den oprindelige frist. Det er dog sådan, at efter de 4 uger, så sker oversendelse til skifteretten med anmodning om tvangsopløsning, uden yderligere varsel.

Først når skifteretten har modtaget anmodning fra EOS og registrerer sagen, vil selskabets ledelse få et rent fysik brev om problemet.

Vil man så fortsætte selskabet, så er proceduren lang og koster lidt penge. Der skal nu anmodes om genoptagelse af selskabet Det har man en 3 måneders frist til.
En genoptagelse kan kun gennemføres hvis man kommer med en vurderingserklæring fra en godkendt/autoriseret revisor om, at kapitalen på genoptagelsestidspunktet er fuldt til stede.
Det betyder, at revisor skal gennemgå regnskab på genoptagelsestidspunktet (også selv om der var revideret 31/12) og revisor skal, med ansvar overfor evt kreditorer garantere, at kapitalen findes. Dette koster ofte et sted mellem 3.000 og 8.000 kr erfaringsmæssigt.
Herudover skal det manglende regnskab indsendes. Det udløser så boden til ledelsen. Brev om denne bod sendes til de enkelte medlemmer af ledelsens private e-bokse og boden er personlig og kan ikke fradrags skattemæssigt.
Vil man lukke selskabet, så kan man bare lade stå til. Det som så sker er, at man bliver tvangslukket, ens kapital er tabt, og man vil fremover altid fremgå af CVR med navn som en der har været i ledelse af tvangslukket selskab.
Derudover KAN man risikere personlig hæftelse. Det sker kun hvis man ENTEN ikke kan påvise, at den oprindelige kapital var korrekt indbetalt. (sker for en del IVS som bare har haft pengene i en kasse eller bare har hævet dem i banken efter stiftelsen) ELLER fordi man har drevet selskabet groft uforsvarligt, og har skabt gæld man kunne være helt klar over, selskabet aldrig ville kunne klare at betale. I det fald kan der dømmes "hæftelsesgennembrud" og personlig ansvar. 
Er alt i orden - så lukkes selskabet ellers bare uden yderligere omkostninger.

Ekstra komplikation for IVS der sendes til tvangsopløsning efter 15/4-2019:

IVS der sendes til tvangsopløsning kan ikke genoptages som IVS men kun genoptages hvis de omregistreres til ApS. Dette kræver, at der er en samlet kapital der kan stå som bunden egenkapital, på mindst 40.000 kr. Det vil i mange fald betyde, at der skal skydes frisk kapital ind.


SELVANGIVELSEN OG BOD FOR IKKE AT AFLEVERE TIL TIDEN:

Fristen for at indsende selskabets selvangivelse til SKAT er for selskaber med afslutning ved årsskifte -  30. juni. En overskridelse af fristen koster et skattetillæg på 200 kr. for hver dag, fristen overskrides – dog højst 5.000 kr
...........
Mit råd er klart: Få regnskabet færdigt til tiden. Det er skidt at have sit navn forbundet med et tvangslukket selskab - og vil man fortsætte, så er det dyrt at være sent ude med regnskabet.

Bruger man revisor (eller anden rådgiver - og jeg anbefaler altid en af tingene i starten) så skal man i god tid aftale, hvornår denne skal have regnskabet, for at man kan være sikker på, det kommer ind til tiden.
Er man seriøs nok til at ville drive selskab uden personlig hæftelse, så er man også seriøs nok til at aflevere et korrekt regnskab til tiden.
Venligst John Hannover
Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

onsdag den 14. juni 2017

Ejerregistre

Der er i dag krav om 3 typer registrering af ejere af selskaber med mere.
Det handler her om selskaber inkl. I/S der kun ejes af selskaber men ikke om enkeltmandsvirksomheder og PMV


EJERBOG: som skal befinde sig på selskabets fysiske adresse. Omfatter liste over alle aktie/anparts ejere.

EJERREGISTER LEGALE EJERE: Registreres på virk.dk og skal omfatte alle der legalt ejer mere end 5% af et selskab. Disse ejere er de direkte ejere, hvilket vil sige personer og selskab som ejer anparter og aktier. Er der ingen legale ejere med over 5% registreres dette.

Dette er kendt af langt de fleste og skaber ikke normalt problem, da disse ejere er lette at finde frem til, og man skal jo kun et led tilbage for at finde disse legale ejere.

Der er bod og risiko for tvangslukning for de selskaber der ikke overholder loven på dette punkt. Der er gået lang tid nu, så det kan ikke vare længe før det får konsekvens ikke at være registreret, men der kommer formentlig rykker i digital post inden. 


Fristen var, fra start, at nye selskaber stiftet før 15/12-2014 fik ½ års frist til at registrere sig i register over legale ejere, og selskaber stiftet senere skulle registrere ejerforholdet med det samme.
Alle ejerforhold der ændredes siden 15. december 2015 skulle registreres i det offentlige ejerregister med det samme.


EJERREGISTER RÉELLE EJERE: Nyt krav fra år og omfatter registreringskrav af de personer der réelt står bag ejerskab i virksomhederne. Det vil sige de PERSONER som réelt har indflydelse og registrering skal ske, af alle som har + 25% indflydelse/stemmeret.

Fristen var sat til 1/12-2017 - men der var ikke i den oprindelige lov givet mulighed for tvangsopløsning ved manglende registrering. Dette er ændret i ny lovgivning 2018 således, at det med 
virkning fra 01.07.2018 i.h.t. selskabslovens § 225, stk. 1, bliver muligt at sende kapitalselskaber (IVS +ApS + A/S) til tvangsopløsning, hvis selskabet ikke har foretaget registrering af reelle ejere i henhold til lovens § 58 a.

Der er ikke mulighed for tvangsopløsning, hvis blot der er foretaget registrering af reelle ejere. Skulle den registrering ikke være korrekt - navn, % eller andet, så kan der ikke tvangsopløses men alene anvendes bod mm.

Der vil blive udsendt advarsel først - til selskabernes digital postkasser, hvorfor det endnu en gang er vigtigt at påpege, at man skal knytte en besked-mail til denne, så man ikke overser beskeder. I meddelelsen vil man få en 4 ugers frist til at bringe forholdet på plads, og herefter vil selskabet blive sendt til tvangsopløsning uden andre meddelelser. 


Ejerne registreres med CPR som så henter navn og bopæl.

Er der ingen reelle ejere med 25% indflydelse, så registreres dette og der skal redegøres for, hvad der har været gjort, for at undersøge forholdet - samt hvorfor det ikke var muligt og dokumentationen skal gemmes i 5 år. I stedet er det virksomhedens ledelse der skal registreres som reelle ejere.

Dette kan være mere kompliceret, da selskaber ofte kan være ejet af holdingselskaber med komplicerede ejerstrukturer, både i Danmark og uden for. Det er ledelsens pligt at få identificeret alle disse +25% réele ejere så disse bliver korrekt registreret, og der er udmeldt ganske store bøder for de som ikke overholder dette. Registrering skal ske fra ult Maj og snarest muligt for alle nye, og senest oktober for eksisterende. 

Der er udmeldt meget store uge bøder for de som ikke får tilmeldt korrekt.

Man kan være +25% legal ejer både ved at have stemmeret direkte som følge af et legalt ejerskab af f.eks anparter OG ved gennem aftaler eller forskellige aktieklasser at have bestemmende indflydelse på et selskab. Det er derfor nødvendigt at afdække sådanne aftaler.

Man skal hele tiden se på det næste led ned, for at se om nogen person har denne 25% indflydelse.




Der er i eksemplet oplagt tale om at den person der ejer Holding X er réel ejer af A.
De to personer Jens Jensen og Anders Andersen ejer halvdelen af Holding Z og dermed jo kun 16,6% hver i hovedselskab A MEN her ser man på at de via Holding Z ejer mere end 25% og dermed skal også personerne Jens og Anders registreres som réelle ejere.

Erhvervsstyrelsen har også godt eksempel og meget mere forklaring i dette nye LINK 


Rent praktisk skal du, når du har registreret en legal ejer, vælge at gå til legal ejer og trykke på "revider" og så vælge tilføj ny ejer - som så skal være "Reel ejer" så du får den korrekt tilknyttet. 

Fritaget er børsnoterede selskaber og enkeltmandsvirksomheder mens de nye regler betyder at også ejere af Interessentselskaber I/S, kommanditselskaber samt f.eks selvejene institutioner skal registreres. 


  • Aktieselskaber (A/S)
  • Anpartsselskaber (ApS)
  • Iværksætterselskaber (IVS)
  • Partnerselskaber (P/S)
  • Virksomheder med begrænset ansvar (AMBA, FMBA og SMBA)
  • Kommanditselskaber (K/S)
  • Interessentskaber (I/S)
  • Erhvervsdrivende fonde
  • Europæiske aktieselskaber (SE-selskaber)
  • Europæiske andelsselskaber (SCE-selskaber)
  • Europæiske Økonomiske Firmagrupper (EØFG)
  • Finansielle virksomheder, der er omfattet af selskabsloven
  • Gensidige forsikringsselskaber
  • Tværgående pensionskasser
  • Sparekasser
  • Andelskasser
  • Sparevirksomheder
  • Firmapensionskasser
  • Kapitalforeninger
  • Investeringsforeninger
  • SIKAV
  • Ikke-erhvervsdrivende fonde
  • Foreninger omfattet af lov om fonde og visse foreninger
For I/S har Erhvervstyrelsen først svaret mig, at reel ejer KUN skal registreres hvis der ikke er nogen personlige ejer med personlig hæftelse. Det svar har de nu 1 mdr efter rettet på eget initiativ (der sidder nok en kontrol af svar og nu fremgår, at reelle ejere SKAL registreres også for I/S. Her citerer jeg det ny svar fra styrelsen:


Jeg kan se, at jeg må have misforstået din henvendelse, det beklager jeg.
Det er helt korrekt at alle I/S’er skal registrere reelle ejere, uanset hvordan de er registreret. Det fremgår ikke af min tidligere mail og det skal jeg beklage.

Der er imidlertid færre krav til registrering af I/S’et af andre forhold f.eks. ledelse med videre, som jeg skrev i min sidste mail.


Men ikke for reelle ejere som alle former for I/S’er skal registrere fristen for at registrere reelle ejere er d. 01.12.2017, så denne er ikke udløbet endnu, hvorfor nogle I/S’er formentlig ikke har registreret reelle ejere endnu.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

torsdag den 1. juni 2017

Overtage en personlig virksomhed



En personlig virksomhed kan ikke som sådan handles i sin helhed. Den tilhører den person der ejer den - For enkeltmandsvirksomhed, hænger CVR helt sammen med ejerens CPR nr.

Samme person vil altid få helt samme CVR, hvis en enkeltmandsvirksomhed lukkes, og senere genåbnes. Det samme sker, hvis en Personlig Mindre Virksomhed skiftes til momsregistreret og alm. enkeltmandsvirksomhed.

For I/S kan enkelt deltagere træde ud og andre ejere træde ind, men denne artikel handler kun om det tilfælde, hvor en enkeltmandsvirksomhed skal "flyttes" over på ny ejer.
Udtræder så mange af et I/S, at der kun er EN tilbage, skal det lukkes og den ene der tilbage, kan så fortsætte som enkeltmands.

..........................................

Kort beskrevet, så sker overdragelsen / salget, ved, at den nye ejer køber aktiver og goodwill af den gamle ejer.

Den gamle ejer sælger, på en faktura alle virksomhedens aktiver  +  eventuel hjemmeside og goodwill (kundeliste, marked osv) til den ny ejer. 

Sker det i form af samlet salg til virksomhed eller selskab som er momsregistreret, så skal denne faktura være uden moms. 

Sker det som delsalg - og den gamle virksomhed tænkes videreført af sin ejer, skal der moms på salget. 

Dette er for at undgå, at den der sælger og lukker skulle "glemme" momsen, mens den der køber, nok skal huske at trække den fra. 

Salget uden moms gælder kun ved samlet salg af aktiviteten som udgangspunkt - og sælger den en person der lukker en virksomhed aktiverne til sig selv som person, skal det altid være med moms efter en særlig skala.

Sker salget til en 3. person (en ikke nærtstående) må man sælge til de priser man nu engang kan opnå i en aftale.

Sælger man til sig selv, er der en række regler:
  1. Man sælger varelager til indkøbspris + fuld moms for varelageret
  2. Man sælger aktiver, uanset de er afskrevet, normalt til fuld pris det første år, og derefter til en pris man kan sandsynliggøre som værende fuld markedspris, aldrig under. Print evt tilsvarende pris fra Den Blå Avis eller tilsvarende.
  3. Momsen for aktiver følger ikke prisen men er fuld moms i købsåret - og så går moms ned med 20% i forhold til den oprindeligt betalte moms, hvert år, indtil den rammer 0% moms år 6.
.............................

Det letter sagen, hvis en ekstern køber først stifter sin egen nye personlige virksomhed, eller for den sags skyld et selskab - typisk som et ApS 

Den nye virksomhed bliver så køber af den anden virksomheds aktiver og goodwill, - og er så igang.
..............................

Stiftelse af ny virksomhed for den nye købende:

Foregår på virk i startblanketten som i DETTE LINK
...............................................

Lukning af den gamle/sælgende enkeltmandsvirksomhed:

Efter salget af aktiver og goodwill, kan den personlige virksomhed hvor salget skete fra lukkes, eller ligge videre sovende. Lukker man ikke, skal man selv uden omsætning huske 0 indberetning af moms.

Sælger laver slut regnskab i den "gamle" virksomhed, med indtægterne fra salget (og evt moms), og kan afslutte sin skat ud fra det. 

Den udvidede selvangivelse vil have ekstra rubrikker, når man krydser af for lukning, så man angiver salget korrekt.

Den der lukker bør udfylde den såkaldte ”ophørsblanket” som man kan hente hos www.webreg.dk i DETTE LINK i skrivende stund.


Også dette link til skat er godt for den der lukker personlig virksomhed

...........................................

Alle aftaler som det CVR der "sælger" og lukker har indgået - skal oprettes på ny af det nye CVR "køberen:

Alle aftaler skal fornyes eller laves fra start igen af køber. Det skyldes, at det jo er det gamle CVR som f.eks bank, betalingsløsning, kunder, leverandører, kontrakter, domæner med mere, har indgået aftale med oprindeligt.
.......................................

Jeg fraskriver mig som altid ansvar for fejl i mine artikler og evt konsekvenser, De er udarbejdet efter bedste viden

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG EVT KØB HOS SAXO
HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

 

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

 

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

 

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

 

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

 

"ApS" Alt om anpartsselskaber

 

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

 Facebook råd og   GOOGLE BUSINESS MED TILBUD

tirsdag den 30. maj 2017

Bliv iværksætter med KVALITET

Der er ingen egentlig erstatning for kvalitet. Uha, hvor har jeg læst mange indlæg fra personer der vil starte som selvstændige, men i virkeligheden ingen som helst idé har, om det de vil starte.

Vil du have succes, så skal du stræbe højt. Du skal kunne det du kaster dig ud i, og være klar til at ofre. Kun ved at stræbe efter at være bedst, og gøre det ud fra realistiske forudsætninger, har du en god mulighed for at blive i markedet.

Jeg undrer mig ofte over, folk der skriver på alle mulige fora, at de lige skal bede om råd til at starte en webshop med selvdesignede ure eller starte egen webshop med deres designer tøj og nu lige bare lige skal høre:

  • Hvordan designer man egentlig?
  • Hvor kan man få lavet tøjet/urene?
  • Hvordan laver man en webshop?
  • Skal man have CVR og betale moms?
  • Hvordan får man betaling?
  • Skal man have handelsbetingelser og og og og?

For mig er det galt bare at ville et eller andet uden også at kunne et eller andet. 

Man skal kaste sig ud i noget man er GOD til på den ene eller anden måde. Man skal ikke blive iværksætter, fordi man tror det er let og man kan imponere vennerne som den nye store designer med høj cigarføring.

Det er generelt vejen til fiasko. Vælg noget du kan noget om. Helt som top fodboldspillere får succes ved først rent faktisk at være gode til fodbold, og så træne træne træne, løbe solen sort. 

Det går ikke at sige, man vil være proff fodboldspiller, bare fordi man synes Messi er sej i TV og tjener styrtende med penge - og man godt kan lide at spille lidt fodbold på vejen.

Tænk hvis nye iværksættere havde samme tilgang til det at få succes, som Messi og alle de store sportsfolk der træner solen sort.

Kvalitet. Det at kunne noget om det man går ind i, eller dele af det og "teame op med andre" som kan andre dele af det - og så være villig til at gå "all in" og ofre noget på alteret.

"All in" kan godt være deltid - ud over arbejde eller studie, bare man har planlagt ting og så stadigt vil gå hele vejen for projektet, i den tid der så er til rådighed.

Lad være med at springe over gærdet hvor det er lavest. Min søn fik el-guitar som 13 årig, og belærte mig, der ellers havde spillet rock i div bands om, at: "I dag stemmer rockguitarister ikke deres guitarer - det er bare så meget "old school"

Gu er det ej, det var bare en ren overspringshandling, for at slippe for at lære at stemme guitaren og tro på, at han snart stod i store Vega. (Det kom han i høj grad til siden, men da havde han lært, at rockguitarister faktisk stemmer guitaren)

Alt for mange vælger at gå halvt ind. De tror, de er den nye Ralf Lauren, hvis de køber "no-name" t-shirts og får trykt et eller andet de selv har "tegnet" på dem og sælger dem i et fancy navn. Atter andre importerer skrammel fra Kina, ud fra hvad der lige hitter, uden rigtigt at kende faldgrupperne.

Det er IKKE sådan, at det altid er tosset, for vist kan man da lære noget af det. Man kan lære i det hele taget at købe ind, have en webshop osv - men det er lidt som at starte som professionel forboldspiller, og så lige regne med, at man nok lærer at spille super fodbold under rejsens gang.

Tag et gør dig selv en tjeneste:

Tænk godt igennem, om du nu faktisk kan nok om det du vil igang med.

  • Er det en copycat af andres drømme bare fordi, du tror det er hurtig succes og sjovt- og er den holdbar mere end 1 måned?
  • Lav dig dog en lille forretningsplan - Hvor er jeg, hvor vil jeg hen, hvordan skal jeg komme derhen, hvornår forventer jeg at være der og hvad koster det mon?
  • Lav et lille budget, så du kan se du har midlerne og de passer til planen. Både banker og investorer vil forvente det, men først og fremmest har du selv brug for det.

Husk bare at der er INGEN ERSTATNING FOR KVALITET. Kvalitet er naturligvis et vidt begreb. Tiger butikker sælger ikke B&O eller Stelton, men de har kvalitet i udvalg, lave priser, impulskøb osv og de driver det professionelt. Det er også kvalitet. 
  • Se til at start op med fornøden kapital - tro ikke at løsningen på alt er 1 krone i et IVS
  • Regn med, at der er omkostninger - flere i selskaber end i personlig virksomhed. Kend dine omkostninger (LINK)
  • Pas på med omkostningerne - Køb det nødvendige og vent med det sjove
  • Lad være med at have dit hovedfokus på "hvad har jeg fradrag for". Fradrag har man, fordi man har en udgift, og udgifter tager man kun fordi de er gode til at skabe flere indtægter, og ikke for at få et fradrag. Fokuser på, at nå frem til overskud.
  • Før regnskab hele tiden - Ikke noget med, at det kan vente til jeg har tid, eller finder en der vil hjælpe, og indberet moms og alt i god tid.
  • Er I flere sammen, så lav ejeraftale. Venskab eller kærlighed er IKKE nogen som helst sikring mod uenighed der kan ødelægge alt.
  • Hold budgettet og se hele tiden til at have penge til det uforudsete - en buffer er nødvendig.
  • Se til, at dit produkt er gennemtestet og holder hvad det lover
  • Lov ikke noget du ikke kan holde. Det er så fristende for at få en aftale i hus, men det giver bagslag.
  • Hav tålmodighed til at få ALT på plads fra start. Det gælder banken, og det gælder betalingsløsninger og andet. Igen, spring ikke over hvor gærdet er lavest, fordi du ikke har 10 dage til at søge den rigtige betalingsløsning - hvor du så ender op med noget dyrt og mindre godt overfor kunderne.
  • Den der med, at jeg må igang med at handle i Kina inden jeg har CVR og inden jeg har banken på plads, for nu er 10 dage fra eller til afgørende, er helt enkelt GAL:
  • Overhold alle regler, forbrugerregler, skatteregler og alle andre.

Overrask dine kunder positivt hele tiden, giv dem lidt mere end de venter. JA - kunden ER konge kan jeg love dig. Du lever af kunden. Det betyder ikke kunden skal trække dig rundt i manegen ved håret, men din service og dit storsind i små konflikter ER svaret på det meste.

Held og lykke med det.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 Facebook råd og   GOOGLE BUSINESS MED TILBUD

søndag den 28. maj 2017

Aftaler B2C og B2B - Indhold og handelsbetingelser

Der er forskel på lovgivning omkring aftaler, afhængigt af om vi taler aftaler mellem en virksomhed og en privatperson Som ofte beskrives B2C Business to consumer - eller om der er tale om aftale mellem to forretninger - ofte betegnet B2B Business to business.

B2C:

Aftaler mellem en virksomhed og en forbruger/privat vil generelt være omfattet af langt skarpere regler en aftaler mellem to virksomheder, hvor der er udstrakt aftalefrihed.

Når du som almindelig privatperson handler med en virksomhed, så vil det være et forbrugerkøb. Her må du ikke have dårligere vilkår, end de som står i købeloven, f.eks. skal du altid have mindst 2 års reklamationsret mm.

Dette gælder, når du som forbruger handler med en virksomhed/forretning. Handler du privat med en anden privatperson, så er det et privatkøb. Her gælder købeloven, men helt som B2B - ikke de særlige forbrugerbeskyttende regler.

For privatkøb mellem to private - f.eks salg af indbo og for køb B2B, kan det aftales andet, end det som står i købeloven. Det kunne være at der kun er 1 års reklamationsret, eller købt som beset, som ofte vil kunne være tilfældet ved handler mellem to personer.

Hvis en person driver erhverv, som CPR person grundet lav omsætning, så vil denne som udgangspunkt være erhvervsdrivende og dermed skulle overholde købelov i forhold til kunderne som "forbrugskøb". Selv uden CVR kan man sagtens være virksomhed. Med forventet omsætning under 50.000 kr per 12 mdr er man blot ikke momspligtig men stadigt rent de facto - virksomhed.

B2C er dækket af hele købeloven som i DETTE LINK 

Du kan som virksomhed, der sælger til private, IKKE afvige fra købeloven, hvilket bla.a betyder, at du ikke kan fraskrive dig reklamationsret og ikke fraskrive kunden for returret for almindelige varer ved nethandel osv. Der gælder specielle regler for f.eks. varer der special fremstilles på mål o.l samt fødevarer mm, men alle almindelige varer, er omfattet af returret ved online handel.
Der er IKKE returret ved handel i fysiske butikker, med mindre butikken af ren kulance tilbyder det.

Du skal således som virksomhed give kunder ret til reklamation i 2 år.  Ved nethandel skal du som udgangspunkt tilbyde 14 dages fri returret for standard varer.


Du skal tilbyde din kunde tre muligheder ved fejl:



  • Du kan tilbyde, at kunden kan få manglen afhjulpet, fx få varen repareret
  • Du kan tilbyde kunden at få varen byttet til en ny vare
  • Du kan give kunde pengene tilbage – hæve købet
Kunden skal acceptere dit forslag, hvis det f.eks vil være uforholdsmæssigt dyrt at ombytte en vare - frem for at reparere den. 

Du kan downloade handelsbetingelser som skabelon flere steder - dog uden garanti for at de er 100% dækkende for dig - Jeg anbefaler dette link i skrivende stund til dansk erhverv for download af handelsbetingelser for varer.
Forskellen mellem reklamationsret og garanti:
Der skal ikke efter købeloven gives nogen form for garanti. Købeloven vil dog ofte i retspraksis blive set sådan, at det første år, er det leverandøren/sælgeren som skal bevise, at køberen har lavet fejl/ødelagt produktet og herefter ses mere på, om det kunne være kundens fejl, men reglen er - to års reklamationsret
Garanti - er en udvidelse af din kundes rettigheder. Den skal være noget ekstra ud over købeloven, f.eks en forlængelse af klagemulighed ud over 2 år, eller garanti for omgående ombytning eller tilsvarende.
Den største forskel er nok i praksis, at ved den almindelige reklamationsret, kan der lettere være diskussion om hvorvidt kunden har et ansvar for fejlen, specielt efter det første år, mens en garanti betyder, at kunden ikke skal bevise, at fejlen evt bestod på leveringstidspunktet. Ved reklamationsret, skal kunden som udgangspunkt sandsynliggøre, at fejlen var der ved leveringen - lå skjult i produktet.
Der er mange flere regler for forbrugerkøb, men jeg mener, at der her er dækket det væsentlige. 

E-mærket har lidt skabelon materiale til webshops B2C pt i DETTE LINK og her kan du hente god skabelon fra Dansk Erhverv og E-mærket som PDF I LINK
Da ting ændres - love fornyes, må du altid selv checke alt er opdateret til nyeste version.
Så er der AFTALER MELLEM TO VIRKSOMHEDER - B2B:
Her der tale om en udstrakt aftalefrihed. Bliver man enige om betingelserne for en handel, så er det den enighed der er gældende. Udgangspunktet er stadigt, alt andet lig, købeloven men her kan den afviges efter aftale.
Det er derfor afgørende nødvendigt, at man altid sørger for en helt klar aftale, og tager den meget seriøst fra starten.
En aftale kunne indeholde:
  • Beskrivelse af parterne og lad CVR nr. på begge parter indgå.
  • Aftalens formål - hvad skal det føre til - alle detaljer om hvad der skal opnås
  • Hvad er tidsforløbet, hvornår skal hvad være klart
  • Prisen - hvad skal betales, og hvornår
  • Er der rettigheder, billeder, tekst, hvem har rettigheden? Den der udarbejder eller køber?
  • Er der en garanti tilknyttet eller ikke?
  • Datering - start og slut for aftalen
  • Evt fortrolighed omkring aftalen eller det som udarbejdes
  • Løsning af konflikt - Hvis den ene part misligeholder, hvad er så fremgangsmåden og hvad skal der evt betales i erstatning.
  • Alle bilag nævnes
  • Underskrift af parterne
Der er ikke krav om advokat eller vitterlighedsvidner.
I virkeligheden er der ikke krav om skriftligt aftale, for mundtlig er lige så bindende. Problemet er bare, at det ofte er umuligt at bevise en mundtlig aftale, så derfor er skriftlig aftale altid at anbefale. Brugen af advokat eller jurist, kan naturligvis være med til at sikre, at det er langt lettere at køre en eventuel tvist ved retten, da aftalen normalt vil være udformet, så den juridisk vil være fuldt gældende.

Alt for mange B2B aftaler er uden en ordentlig opgavebeskrivelse og uden klare tidsfrister OG regler for hvad der skal ske, hvis aftalen ikke overholdes. Det medfører alt for ofte håbløse stridigheder.

Gør jer selv en tjeneste, ved B2B aftaler ALTID at lave en detaljeret beskrivelse af hvad i forventer af hinanden, det vil spare mange ærgrelser

Startvækst har gode skabeloner til B2B handelsbetingelser - pt i DETTE LINK.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK
Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

Søg i denne blog