onsdag den 22. februar 2017

Sponsorat - reklame?

Der er ofte spørgsmål til virksomheders fradrag for udgifter til sponsorater. Jeg tror, man skal dele disse lidt op.


1:

Donation hvor ejer har en personlig interesse i en sag. Det kan være denne kører racerløb, har en datter der ridder osv, og nu gerne vil kunne yde støtte til den pågældende klub. Her vil det korte svar være, at der som udgangspunkt ikke er fradrag.

SKAT har ganske stor fokus på sådanne aftaler, hvor ejeren har personlig interesse. Her vil fradragsretten generelt bortfalde eller blive begrænset.

Der KAN være special fald hvor forbindelse mellem ejer som person og sportsudøver ikke nødvendigvis gør at sponsorat af egen klub bliver uden fradrag. Det kunne være, hvis man var verdensklasse rytter og samtidigt sælger rideudstyr via klubben, og nu vil reklamere for dette via bandereklame. Det er klart farligt område, så få bindende svar fra skat, hvis du har en personlig interesse i et sponsorat.

Særligt farligt kan det være for ejere af selskaber som IVS-ApS hvor man som hoved andelsejer risikerer, at ikke alene begrænses selskabets fradragsret men,hvor det tilmed kan ses som maskeret udbytte til selskabets ejer.
I så fald kan det udløse skattekrav direkte mod ejeren for beløbet, selv om dette ikke gav selskabet fradrag. Der er dog også eksempler på at skat, efter en konkret vurdering har valgt at se det som løn til ejeren, med skat af løn, men dog med fradrag for lønudgiften i selskabet. Se evt dette LINK

2:

Donation til ren velgørenhed. Her er reglerne lidt komplicerede. 

Der er som udgangspunkt kun fradrag for donationer til velgørenhed, hvis den forening man giver til, er godkendt af skat, og derfor kan slås op i liste over skattegodkendte foreninger. 

Gives til ikke godkendte foreninger og enkeltpersoner, vil det som udgangspunkt være en gave uden momsfradrag og der er kun kvart fradrag for udgiften.

Til de godkendte foreninger kan der for 2017 gives op til 15.600 kr per år med fradrag for personlig virksomhed og for selskaber ((type IVS-ApS-A/S) max 15% af den skattepligtige indkomst. 


Her er LINK til en større gennemgang af donationer til velgørenheded.

Donerer du til kulturinstitutioner - så kan du støtte UDEN at få modydelse, efter ligningslovens § 8S - Det omfatter de fleste teatre, museer, Zoo mm

Du kan dog også blive sponsor og f.eks adoptere en pingvin - og institutionen indberetter så til skat så du får fradrag, og få reklame omkring, at du sponsorerer dyret og dermed fradrag efter regel for markedsføring.

3:

Donationer som har ren reklamemæssig begrundelse.

Dersom du kan godtgøre at, donationen har en helt direkte og umiddelbar forbindelse til din indtægt fra f.eks. salg til dine kunder, og ligger inden for dit firmas naturlige rammer - og ikke kan anses for at være af privat karakter, så vil du kunne opnå fradrag uden nogen øvre grænse. 

Her kunne være tale om f.eks. bandereklamer på stadion, trøjereklamer og meget andet, hvor reklameværdien kan sandsynliggøres, og forsvares i forhold til udgiften.

Bidraget ville så kunne indgå som en almindelig driftsomkostninger/reklameudgift.


Det er afgørende, at du virkeligt kan sandsynliggøre, at du får en eksponering og salgsværdi ud af dine reklamepenge.
............................

Ofte kan der ved sådanne sponsoraftaler være en række modydelser. Det kan være, at den der betaler får ret til billetter til arrangementer, til bespisning af ansatte eller måske til at invitere forretningsforbindelser med til arrangementer, rundvisninger, sponsorture mm.

Som en hovedregel, kan du ikke trække moms af tillægsydelserne fra. 

Den virksomhed der modtager penge, med en reklame som modydelse, skal specificere de ydelser der følger med.

De enkelte modydelser skal specificeres, da disse kan have betydning for f.eks. den skatte og momsmæssige behandling for den der betaler. Prisfastsættelsen skal være sælges sædvanlige salgspris til 3. person.


For ansatte skal der huskes på, at disse "gaver" generelt vil være et personalegode, som over bagatelgrænsen udløser skat for modtageren (for personalegoder der ikke har direkte sammenhæng med arbejdet er bagatelgrænsen 1.100 kr for 2017) 

I det omfang ydelsen kan henføres til bespisning, entrebilletter mm, så vil dette enten kunne ses som repræsentation eller rene gaver, og så er det skatte og momsregler for disse forhold som skal bruges. Det kan f.eks være kvart moms for bespisning og ikke momsfradrag ved gaver/billetter mm.

Skattemæssigt er der fuldt fradrag for den del, der kan henføres til reklamedelen, herunder også til billetter, der anvendes som præmier i konkurrencer.

Der er også fuldt fradrag for udgifter til billetter, til medarbejderne, med mindre disse kun deltager som ledsager til inviterede kunder og forretningsforbindelser, hvor denne udgift sammen med udgiften til kunden ses som repræsentation med begrænset (kvart) fradragsret.

Det vil være klogt, at føre lister over hvem der modtager de forskelle tillægsydelser, så man altid kan dokumentere skat og moms i den forbindelse korrekt.



Dækker et sponsorat med fradrag over flere år, så periodiseres dette, så udgiften tages over de år der er omfattet. Dækker perioden samlet over mindre end 12 måneder, så kan udgiften fratrækkes i selve betalingsåret.

Hele området er i virkeligheden baseret på sund forunft skattemæssigt, men dog kompliceret nok til, at jeg vil anbefale at få spørgsmålet ordentligt belyst, skatte og momsmæssigt, i hvert konkrete tilfælde, specielt hvis der kan være spor tvivl om hvorvidt, ejerens personlige interesser kan være indblandet.


Meget mere om fradrag - med de generelle regler OG + 70 konkrete fradrag i alfabetisk orden godt forklaret i bogen FRADRAG 2020 som link.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.



SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


mandag den 20. februar 2017

SE nummer og P nummer


Mange driver enkeltmandsvirksomhed, måske som webshop, men vil så gerne have en helt anden type samtidigt. Det går jo ikke, da man kun kan have én enkeltmands, men det kan løses med flere SE numre i samme CVR. Lad mig straks sige, at det administrativt TUNGT, så ofte skal du se, om ikke du kan have flere brancher i samme CVR uden at skulle dele op. Mere om det her - bygget på skats materiale med mine tilføjelser:
CVR-Nummer: 
CVR nummer registreres i erhvervsstyrelsen, og det står for det Centrale Virksomheds Register.

Når du stifter et kapitalselskab, f.eks IVS eller ApS, eller en personlig virksomhed eller forening der skal registreres for skatte- og afgiftsmæssige pligter (fx moms eller A-skat), skal det registreres med et CVR-nummer. Virksomheder, foreninger m.v., som optages i CVR, kaldes for juridiske enheder. 
Ofte stifter man CVR ud fra, at man forventer at komme til at omsætte for over 50.000 kr på enhver 12 måneder periode frem og tilbage regnet. På det tidspunkt, hvor dette måtte være åbenlyst, SKAL man nemlig momsregistreres. For at blive det, skal man have CVR
Nogle virksomhedsformer som frivillige foreninger og personligt ejetmindre virksomhed - PMV kan registreres, selvom man ikke har pligt til det, men alene fordi man har brug for et CVR-nummer til fx at:
  • identificere sig selv som virksomhed
  • få en NemKonto til erhverv
  • få en NemID medarbejdersignatur
  • få adgang til Digital post til virksomheder
  • indgå aftaler som en juridisk person frem for som en fysisk person.
Forskellen mellem CVR som personlig virksomhed, og som selskab, IVS eller ApS f.eks. er stor.
Det kan du læse meget mere om her i LINKET

P-Nummer: 

Hvis et CVR - som juridisk enhed, har aktiviteter på flere adresser, skal den have underliggende produktionsenheder med hvert sit p-nummer for hver adresse. P nummeret fås ved at logge på firmaets profil i erhvervsstyrelsen virk.dk.
Produktionsenheder (p-enheder) skal registreres på den eller de fysiske adresse(r), en virksomhed drives fra. 
Et p-nummer er et ti-cifret nummer, der entydigt repræsenterer p-enheden. Et p-nummer er altid knyttet til et CVR-nummer.
Alle juridiske enheder fødes med én tilknyttet produktionsenhed, der har samme stamdata som den juridiske enhed. 
Hvis en virksomhed har aktivitet på flere adresser, skal den oprette flere p-enheder. Der skal være beskæftigelse på adressen, der mindst svarer til en fuldtidsansat, før der skal registreres en p-enhed.
P-enheder bruges til:
  • Udregning af kørselsfradrag for de ansatte på enheden
  • Afregning af evt. renovationsafgift
  • Kontrolbesøg fra fx fødevaremyndigheder eller Arbejdstilsynet
  • Evakueringsplaner
Tilknytning af produktionsenheder og/eller flere brancher
Hvis en virksomhed har aktiviteter inden for flere forskellige brancher på samme adresse, kan der registreres flere p-enheder på adressen. Når man registrerer en ny p-enhed, kan man kun vælge mellem brancher, der allerede er registrerede på den tilknyttede juridiske enhed. 
Hvis en virksomhed skal have forskellige brancher på dens p-enheder, skal der altså først registreres bibrancher på CVR-nummeret.
En ny branche skal først registreres, når aktivitetens omsætning udgør mindst 10 % af den samlede omsætning og mindst 30.000 kroner om året.
Har du behov for mere viden om P numre, bør du søge yderligere hjælp.
SE-nummer: 

Hvis du driver forskellige forretninger under den samme juridiske enhed, - samme CVR men gerne vil adskille aktiviteternes momsregnskaber, kan du oprette administrative enheder, der identificeres med SE-numre. SE nummeret fås ved at logge på firmaets profil i erhvervsstyrelsen virk.dk.
SE numre er administrative enheder, der bruges af SKAT til at opdele en juridisk enheds momsregnskab.

Et SE nummer er således et undernummer til dit firmas overordnede CVR nummer. Disse to virksomheder skal hver især udarbejde regnskab momsmæssigt - men indberetter skattemæssigt som ET CVR.
Et SE-nummer er et otte-cifret nummer, der entydigt repræsenterer den administrative enhed.
Én person kan stifte og eje mange kapitalselskaber og kan være fuldt ansvarlig deltager i mange interessentskaber, men kan kun eje én enkeltmandsvirksomhed. Af en årsag, vil SE numre ofte ses netop i enkeltmandsvirksomheder, hvor ejeren ikke kan eje flere enkeltmands.
Hvis den selvstændige ønsker at drive flere enkeltmandsvirksomheder, skal det gøres som forskellige aktiviteter under samme juridiske enhed og CVR-nummer. 
Nogle ønsker at have adskilte momsregnskaber til de forskellige aktiviteter, og det kan de få ved at registrere en administrativ enhed hos SKAT.

Administrative enheder er ikke en del af CVR. Hvis du får oplyst et CVR-nummer, som du ikke kan finde i CVR på Virk, kan det være, det er et SE-nummer. 
Betegnelserne SE-nummer og CVR-nummer bliver tit blandet sammen, og det er der gode grunde til:
  • Da CVR blev dannet, blev alle SKATs virksomheder med SE-numre direkte overført til CVR (en virksomheds SE-nummer blev nu blot kaldt et CVR-nummer i stedet, men nummeret var det samme)
  • SE-numre og CVR-numre er ens bygget op
  • SE-nummeret bruges til momsafregning. CVR-nummeret på en juridisk enhed bruges også til momsafregning.
Kan du ikke finde et "CVR" nummer, så vil årsagen derfor ofte være, at det er et undernummer - nemlig et SE nummer, som du ikke kan slå direkte op i CVR.dk

Du kan med fordel, hvis du skal have flere SE numre, søge yderligere oplysninger hos erhvervsstyrelsen eller økonomisk rådgiver. Det er klart, at flere SE numre, med hver sin moms, giver ekstra administration. Omvendt giver det jo mulighed for helt regulært at køre flere brancher, også som enkeltmands, og have separat moms. Det ligger også lidt i den kendsgerning, at for at der skal være fradrag for en udgift, så skal den være taget for at få en modsvarende indtægt.

Du kan således ikke som udgangspunkt bare trække udgifter og moms fra en transportvirksomhed i indtægter som du f.eks har, ved at yde konsulentvirksomhed inden for IT. Dette løses fint med SE numre og selvstændig moms og regnskab.

Personlig virksomhed opretter SE nummer ved at logge ind som virksomhed i startblanketten - Linket er i skrivende stund dette

Selskaber som ApS registrerer SE via startblanketten, som i skrivende stund er dette link.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

torsdag den 2. februar 2017

Advarsel til alle med IVS Kan I bevise stifteseskapital for en kurator?


Der laves et utal af fejl i Iværksætterselskaber IVS.

Det ses bl.a. alt for tydeligt af, at ca 10% af alle eksisterende IVS i månederne september og oktober 2016 var sendt til tvangsopløsning.

Seneste eksempel jeg har fået, er et IVS som ikke var aktivt som sådan (siger ejer), ikke afleverede regnskab, blev sendt til tvangslukning, ikke reagerede på det, og blev sendt til konkurs.

Nu reagerer kurator i boet ved at konstatere, at selskabskapitalen aldrig har været indbetalt, ikke ses på bankkonto eller noget, og at han ikke kan få redegørelse for den.

Han konstatere så, at kapitalen aldrig er indbetalt.


Ejeren forklarer mig, at de bare "hev" pengene ud igen da de lukkede.

Det kunne de måske have gjort ved en lukning ved erklæring - og skattekvittance. Så får man sin kapital ud uden skat, forudsat den ikke er tabt.


Når et selskab tvangslukkes derimod, så må man aldrig bare hæve "sin" kapital.



Jeg har netop set brev fra en kurator (advokat som er sat til at afvikle et IVS der er tvangslukket og efterfølgende derfor sat i konkurs) 

Det viser, at det ikke i sig selv er en god ide at have selskabskapitalen i en papkasse – og måske dermed undlade i praksis at indbetale den - eller bare hæve den igen, når interessen for selskabet er tabt.

Ved en konkurs vil man som ejer hænge på den. Her ser kurator på stifterne i forhold til om kapitalen overhovedet var til stede fra start, og så på ejere og direktør for videre ansvar.

Resultat vil kunne være, at ejeren/stifteren – eller ejerne – hænger på den manglende kapital indbetaling, her op til 25.000 kr. faktisk.

Brevet – her anonymiseret af mig – lød:

XXX IVS under  - adresse yy og person zzz

Som kurator for XXX IVS under konkurs har jeg via aktindsigt hos Erhvervsstyrelsen modtaget selskabets egen-erklæring om at selskabskapitalen på kr. (op til 25.000) kr. er indbetalt kontant den x/yy 201x

Beløbet ses dog aldrig indgået op selskabets bankkonto, hvorfor jeg beder dig indbetale beløbet til mig på konkursboets vegne, således at beløbet er mig i hænde senest 10 dage fra dato Betaling kan ske direkte til min konto ZZZZ bank konto xxxx

Endeligt henviser jeg til breve til din medejer xxxx af y/y og z/z som bedes besvaret
Venlig hilsen xxx kurator


Om ejeren nu kan overbevise om at kapitalen lå i en cigarkasse, og I så fald hvor den er fløjet hen, er meget usandsynligt.

Jeg tror kuratorer i IVS vil være meget opmærksomme på, hvad skete der med stiftelseskapitalen. Kan indbetalingen bevises og kan kurator se ejerne ikke bare har trukket pengene ud igen?

Lad være med at tage for let på alt det formelle, bare fordi IVS er så let at få stiftet.

Jeg talte med en skatte og selskabskyndig og han svarede.
John, dit eksempel med IVS kan jo udvikle sig rigtig gal, hvis kurator er "ond". Hvis pengene bare er hevet ud så har det karakter af et ulovligt kapitalejerlån. Det vil sige at lånet skal beskattes. Selskabsretligt betales tilbage...og... Så kan en bod oven i jo heller ikke udelukkes......

Det er i det hele taget ikke noget der pynter på ens CV hvis man har tvangslukkede og konkursramte selskaber i kufferten, men her bliver det sikkert ekstra dyrt.

Vær omhyggelig med regnskab uanset hvad - ellers kan det blive dyrt


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPER-BACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

onsdag den 1. februar 2017

Sådan kommer du godt i gang med e-handel - fokus Magento

Gæsteblogindlæg: Sådan kommer du godt i gang med e-handel af Kristoffer Hjerrild

Hej alle sammen,

Først og fremmest skal der lyde et stort tak til John Hannover for at lade mig skrive dette gæsteblogindlæg. Jeg har selv været flittig læser og haft stor gavn af den - særligt vedr. forskellige regler, som står rigtig fint beskrevet herinde. Derfor er jeg meget glad for at jeg må bidrage til bloggen.

Mit navn er Kristoffer Hjerrild og jeg er serieiværksætter gennem 10 år. I øjeblikket arbejder jeg primært med mit webbureau, MagentoXperten, som er specialiseret i Magento webshop løsninger og derudover driver jeg også selv en webshop, nemlig Winkwink som forhandler sexlegetøj og frækt lingeri.

Jeg har lige fra min iværksætterinteresse virkelig tog fart interesseret mig meget inden for e-handel, hvilket også har betydet at det er her jeg ligger al min energi og føler mig på absolut hjemmebane. Min store fordel er, at jeg i knap 10 år både har arbejdet med programmering, opsætning, design og funktionalitet af webshops, men samtidig også kender selve webshopejer-delen og derfor opmærksom på hvad begge dele kræver. I dette gæsteblogindlæg vil jeg derfor dele lidt ud af min erfaring og vil lade det handle om hvilke nogen ting man blandt andet skal have særligt fokus på som webshopejer for at få succes med e-handel. Der er nemlig ingen let vej at opnå succes på, men du kan til gengæld sparer en masse faldgrupper hvis du sætter dig grundigt ind i disse 8 punkter en efter en.
Jeg driver som nævnt MagentoXperten og mit indlæg vil naturligvis afspejle, at det er det system jeg kredser om.

1)      Målgruppe
Når man driver en webshop, så er det alfa og omega at kende sine kunder og deres behov. Man kan nemlig sagtens have massere af kunder og alligevel have blodrøde tal på bundlinjen, da det selvsagt ikke er alle kunder som er lige gode. Nogle kunder kræver ekstremt meget tid/service hvorimod andre kunder kræver minimalt. Derfor bliver du som webshop ejer blandt andet løbende nødt til at spørge dig selv hvem dine kunder egentlig er og generelt vide så meget som overhovedet muligt omkring dem for at fokusere på dine gode kunder. Det kan fx være køn, alder, geografi, behov, købsadfærd, servicebehov, hvad er vigtigst for dem, hvor finder de webshoppen fra, hvorfor vælger de dig frem for konkurrenterne etc. Jo mere du ved des bedre service kan du yde ift. din segmentering og fokusere på at imødekomme den rette målgruppe på bedste vis.
Jeg har selv haft succes med at bruge nogle forsøgspersoner, der ikke kender min webshop i forvejen til at vurdere funktionaliteten, navigationen og hele købsoplevelsen på min webshop. På den måde kan jeg bedre sætte mig ind i, hvad kunder tænker når de fx kommer ind på webshoppen for første gang og optimere derudfra.

2)      Produkt
Det er selvfølgelig også vigtigt at have gjort sig nøje overvejelser ift. hvilket produkt man vil sælge, da ens forventninger skal matche produktets potentiale. En af de aller første webshops jeg startede forhandlede undertøj og begyndte egentlig ret spontant. På daværende tidspunkt boede jeg i Tyskland og opdagede at herreundertøj var meget billigere derover sammenlignet med Danmark og fra den ene dag til den anden gik jeg egentlig i gang. Det gik egentlig fint nok, da konkurrencen var lav på området, men det kunne ligeså godt have gået den anden vej, eftersom at jeg ikke havde lavet en forretningsplan. Det gode var at der var kort fra tanke til handling, det mindre gode var at potentialet ikke var ligeså stort som jeg håbede på.
Det er selvfølgelig en fordel at vælge et produkt som man interesserer sig for, men derudover kan man kigge på ting såsom; produktets størrelse, produktets vægt, er produktet en overkommelig investering ift. varelager, hvordan er returneringen af produktet, er der nogen holdbarhed (evt. også modemæssigt), hvordan er produktets konkurrence, hvilke produkt substitutter findes der, er produktet sæsonbetinget, har folk behov for produktet etc.

3)      Markedsføring
Et af de aller vigtigste områder når man har en webshop er markedsføring, således at webshoppen er synlig for kunderne. Ved opstart er det jo en kamp i sig selv, at gøre nettet opmærksom på at der nu er endnu en webshop på banen, men hvis man laver en skarp markedsføringsplan, så skal kunderne nok komme. Jeg har gennem tiden brugt alle tænkelige markedsføringskanaler, men en ting som mit team har været særligt gode til er at lave nogle skarpe PR historier, som er blevet opsnappet af medier såsom Børsen, Finans etc. Det kræver selvfølgelig rigtig meget forarbejde, da historien skal efterleve en masse faktorer såsom aktualitet, kvalitet og relevans.
Jeg vil foreslog at man som webshopejer blandt andet overvejer at bruge sit netværk, være synlig til relevante events, bruge Google adwords, være synlig på de sociale medier, benytte affiliate aftaler, sponsoreret indlæg (fx blogs – reklame mod gratis produkt), SEO, generelt online aktivitet etc. Det gælder om at være kreativ og finde de steder hvor man føler at man får mest reklameværdi.

4)      Forretningsmodel
Inden man starter en virksomhed er det en rigtig god ide at lave en forretningsplan. Man skal have gjort sig en masse overvejelser omkring hvad det kræver at få selve ideen til at blive succesfuld. Hvad kræver det af omkostninger, investeringer, forventede indtægter, bruttofortjeneste, rentabilitet, risici, udfordringer, selve produktet, markedet, mission, vision, personlige ressourcer etc. Der er som du kan fornemme en helt masse ting som man skal overveje inden man søsætter ideen, for tingene lyder altid meget nemmere end gjort. Hvis man ikke har lavet en forretningsplan før, så kan man finde nogle udmærket skabeloner ved en simpel Google søgning. 
For mit eget vedkommende lavede jeg min første forretningsplan for Winkwink, hvilket til gengæld også gjorde at jeg fik et rigtig fint fodfæste på sexlegetøj branchen. Præcis 12 måneder efter at jeg startede Winkwink i Danmark, ekspanderede vi til Sverige, hvilket jeg i høj grad kan takke min forretningsplan, da jeg brugte god tid på at detaljere den og ikke mindst fulgte den. Dermed ikke sagt at du absolut skal skrive 50 sider, men hvis du forbereder dig grundigt, så er der også mindre der kommer bag på dig.

5)      Differentiere
Der findes i forvejen rigtig mange webshops, så man bliver ofte nødt til at kigge på hvor man kan differentierer sig ift. konkurrenterne. På hvilket område opvejer din webshop, siden kunderne skal vælge din frem for andre? Her kan der både være tale om produkterne men i særdeleshed også selve virksomheden. Tænk på dit seneste online køb, var der en særlig årsag til at du købte det lige netop fra den respektive webshop? Vær lidt kreativ og igangsæt nogle skarpe  kampagner, tilbyd ekspertrådgivning, fokusere på dine produktpræsentationer, branding, anderledes design, god storytelling eller måske en speciel måde dine produkter er produceret på? Hvis du sælger dit eget produkt er det selvsagt mere lige til af differentiere sig selv.

6)      Kickass team
Uanset hvad man arbejder med, så kan det slet ikke understreges hvor værdifuldt et kickass team er. Et godt team er langt vigtigere end en god ide, for hvis du har en god ide, men mangler et stærkt team som kan løfte opgaven, så er den intet værd. Hvis du til gengæld har en standard ide og et kickass team til at eksekvere, så kan man nå langt. Personligt gør jeg meget ud af at finde de helt rette kandidater og derfor er størstedelen af mit team udenlandsk, da jeg ikke vil afgrænse mig til udelukkende at have danske medarbejdere. Det giver mig en masse fordele, som hele teamet på kontoret nyder godt af.

7)      Brug en skarp platform -
Når vi snakker om platforme, så er jeg selvfølgelig meget farvet i mine anbefalinger, da jeg gennem de seneste 10 år har arbejdet med Magento. Når det så er sagt, så synes jeg altså helt objektivt at Magento er den bedste e-handel platform. Det er kun fantasien som sætter grænser ved Magento og derudover bliver det aldrig ”for småt” til din virksomhed. Jeg har en del kunder igennem MagentoXperten, som gerne vil begynde at bruge Magento da deres gamle platform er blevet for småt, hvilket heldigvis sagtens kan lade sig gøre.  Jeg har nedenfor skrevet 4 store fordele ved Magento:

-          Open Source (Du slipper for månedlige abonnementer og ejer alt 100% selv)
-          Fællesskab (Du kan finde svar på alle dine Magento spørgsmål på nettet og mange guides)
-          Fleksibilitet (Der er intet som ikke kan lade sig gøre)
-          Skalerbart (Du kan starte med 10 produkter og senere udvide til 10.000)

8)      Lær løbende

Jeg siger det igen og igen. Din forretningside behøver ikke at være 100% perfekt før du går i gang! Kom i gang og finpuds din ide løbende, da der altid vil være plads til forbedringer. Du lærer aller mest når du først er kommet i gang, da du helt naturligt vil støde på en masse udfordringer som du skal tackle. Det er virkelig sundt og jeg er helt sikker på, at jeg har lært aller mest de gange hvor jeg har faldet og slået mig, men rejst mig op igen. Så gå ud og kæmp og giv den gas!

mandag den 9. januar 2017

Personalegoder




PERSONALEGODER:

Et tilbagevende spørgsmål fra mange iværksættere er, om man som eneejer af et firma, virksomhed eller selskab, kan give sig selv personalegoder. Det kan være frugtkurv, julegave, personalefest osv.
Svaret er, at det kan man lovmæssigt ikke. 

Personalegoder gives ud fra krav om, at de skal være taget, fordi udgiften medgår til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i firmaet. Det vil det gøre, hvis man tager dem for at fastholde og tiltrække personale, men ikke hvis det er for at gavne sig selv som eneste ejer med lidt skattefrie goder.

Skat har i skriftligt svar til mig tilkendegivet:

Selvstændige, der har enkeltmandsvirksomhed eller eneejere af selskaber, kan fratrække udgifter, der er nødvendige for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i virksomheden. Udgift til frugtkurv til ejeren anses ikke for at være en sådan udgift og dermed ikke fradragsberettiget - en selvstændig erhvervsdrivende vurderes at arbejde uanset, om de får goder eller ej
Personalegoder til medarbejderne er fradragsberettigede, fordi de er en del af de ting, som gør, at medarbejderne finder det attraktivt at arbejde i en virksomhed.

Vh. Lisa

Der er derimod en række områder, hvor man uden skat kan give sine ansatte goder, og have fradrag for disse. Der er også praksis for, at dersom man som ejer giver disse goder som led i den helt generelle personalepolitik, så  kan man medtage sig selv, men det er altså ikke for eneejer, men for virksomheder hvor der ud over ejeren er en række ansatte som alle tildeles et personalegode.

Der to væsentlige grænser at koncentrere sig om, når vi taler personalegoder:
Hvis personalegodet har direkte sammenhæng med arbejdet, så er det skattefrit at tildele medarbejderen op til 6.600 for 2022
Hvis godet ikke har direkte tilknytning til arbejdet, så er grænsen 1.100 kr. per år.
Personalegoder der har direkte sammenhæng med de ansattes arbejde, skal kun beskattes, hvis den samlede værdi af disse goder overstiger 6.600 for 2022
Som eksempler på typiske personalegoder som ofte har direkte sammenhæng med arbejdet nævner SKAT:
  1. Fri avis til brug for arbejdet
  2. Gratis mad og drikke ved større overarbejde
  3. Frikort til offentlig befordring som er ydet af hensyn til erhvervsmæssig befordring, men som også kan benyttes privat.
  4. Kreditordninger
  5. Kørekort (delvist) betalt af arbejdsgiver, hvis det skal bruges som led i arbejdet.

Overskrides grænsen skal medarbejderen beskattes af hele den samlede værdi og ikke blot af det som overstiger grænsen for året.

SKAT medtager også personalegoder, som ikke er med i bagatelgrænsen. 

Disse personalegoder tæller ikke med i bagatelgrænsen, fordi de beskattes på en anden måde – f.eks. ved at medarbejder får en direkte SKAT af godet - og SKAT nævner her som f.eks.:
·                     fri bil LINK 
·                     fri telefon LINK 
·                     fri bolig
·                     fri lystbåd
·                     fri radio- og medielicens
·                     fri kost og logi efter skatteministeriets satser
·                     kost og logi, der ikke er regnet med i din løn
·                     personalelån.
For disse gælder, at modtageren beskattes af godet efter regler for hvert område, og det omfattes ikke som sådan af fradrag som gennemgået her. Jeg har dog for de mest almindelige områder givet et link til en mere detaljeret gennemgang.

For personale goder, hvor der ikke er en konkret sammenhæng mellem personalegodet og arbejdet, skal medarbejderen betale SKAT af goderne, hvis deres samlede værdi overstiger 1.200 kr. per år. En række personalegoder er der så tilmed specielle regler for. Det omfatter f.eks. Julegaver

Dette var blot en helt generel gennemgang af personalegoder overordnet.

Alle de mere specielle fradrag, også julegaver m.m. er godt gennemgået i min bog FRADRAG. Klik på bogen for at se indholdsfortegnelse med indholdsfortegnelse der viser præcis hvilke fradrag der er med i bogen (nu i 2022 udgave):


Søg i denne blog