torsdag den 5. marts 2015

Selvangivelsens rubrikker kapitalindkomst


HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN SOM DETTE LINK FOR MANGE ANDRE RÅD TIL IVÆRKSÆTTERE

SELVANGIVELSENS RUBRIKKER TIL POSITIV KAPITAL INDKOMST - RENTER, OBLIGATIONER M.M. FOR MERE INFO RUBRIKKERNE 30 TIL 40 SAMT 346 -

YDERLIGERE FORKLARINGER TIL HVERT PUNKT, MED UNDTAGELSER M-M. FINDES I LINKET SKAT HVOR DE ENKELTE PUNKTER KAN FOLDES UD.
JEG TAGER FORBEHOLD FOR EVT FEJL

Rubrik 30: Gevinst/tab på investeringsbeviser, obligationsbaseret med minimumsbeskatning

Bagatelgrænse

Der er en samlet bagatelgrænse på 2.000 kr. for gevinst og tab på investeringsbeviser i obligationsbaserede investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, fordringer (herunder obligationer), samt fordringer og gæld i fremmed valuta. Har du gevinst eller tab på over 2.000 kr., skal du medregne hele gevinsten eller hele tabet. Beløbsgrænsen gælder for hver ægtefælle for sig.

Rubrik 31: Renteindtægter af indestående i pengeinstitutter mv. Renteindtægter af obligationer og pantebreve i depot samt udlodninger fra obligationsbaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning, hvor der ikke er indeholdt udbytteskat

Rubrik 32: Gevinst/tab på obligationer, der er
optaget til handel på et reguleret marked


Bagatelgrænse

Der er en samlet bagatelgrænse på 2.000 kr. for gevinst og tab på fordringer (herunder obligationer), gæld i fremmed valuta og investeringsbeviser i obligationsbaserede investeringsinstitutter med minimumsbeskatning. Har du gevinst eller tab på over 2.000 kr., skal du medregne hele gevinsten eller hele tabet. Beløbsgrænsen gælder for hver ægtefælle for sig.

Rubrik 33: Reservefondsudlodninger og kapitalværdistigninger af pensionsordninger

Rubrik 34: Udlodninger fra investeringsselskaber og fra obligationsbaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning, hvor der er indeholdt udbytteskat

Rubrik 35: Over- /underskud ved skibsanparter og overskud ved anden anpartsvirksomhed

Rubrik 36: Fortjeneste/tab ved ophør af skibsprojekter (tab angives med minus). Fortjeneste ved ophør af anden anpartsvirksomhed.

Rubrik 37: Lejeindtægt ved udleje af helårsbolig en del af året samt sommerhus- og værelsesudlejning. Lejeindtægt ved udleje af den ene lejlighed i et tofamilieshus. Gælder kun, hvis du selv ejer boligen.

Rubrik 38: Gevinst/tab på aktier/beviser i investeringsselskaber

Rubrik 39: Anden kapitalindkomst

Rubrik 40: Gevinst/tab på obligationer, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked

Rubrik 346: Gevinst/tab på finansielle kontrakter og visse strukturerede fordringer

Venligst www.johnhannover.com        Facebook startup advise           Google+

Selvangivelsens rubrikker til aktieindkomst

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN SOM DETTE LINK FOR MANGE ANDRE RÅD TIL IVÆRKSÆTTERE

GENNEMGANG AF SELVANGIVELSENS RUBRIKKER FOR AKTIEBASERET INVESTERINGS-INDKOMST RUBRIKKERNE 61 til 68

YDERLIGERE FORKLARINGER TIL HVERT PUNKT, MED UNDTAGELSER M.M. FINDES I LINKET SKAT HVOR DE ENKELTE PUNKTER KAN FOLDES UD.

JEG TAGER FORBEHOLD FOR EVT FEJL

Rubrik 61: Udbytte af danske aktier optaget til handel på reguleret marked i dansk depot, udlodning fra aktiebaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning og fra akkumulerende investeringsforeninger (ikke investeringsselskaber), indberettet til SKAT

Rubrik 62: Udbytte af danske aktier ptaget til handel på et reguleret marked samt udlodning fra aktiebaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning og fra akkumulerende investeringsforeninger, der ikke er investeringsselskaber, ej med i rubrik 61.

Rubrik 63: Ubytte af udenlandske aktier optaget til handel på et reguleret marked i dansk depot, indberettet til skat. Udbytter af akter fra visse lande skal i rubrik 452

Rubrik 64: Udbytte af danske aktier, ikke optaget til handel på et reguleret marked, indberettet til SKAT

Rubrik 65: Beløb, der ikke er medtaget i rubrik 64, vedrørende udbytte af danske aktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked, og udlodning af udbytte fra danske aktier i kontoførende investeringsforeninger.

Rubrik 66: Gevinst/tab på aktier, optaget til handel på reguleret marked, samt fra aktiebaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning og investeringsbeviser i akkumulerende investeringsforeninger (ikke investeringsselskaber). Tab angives med minus

Rubrik 67: Gevinst/tab på aktier, ikke optaget til handel på et reguleret marked, samt udbytte, der ikke er indeholdt udbytteskat i. Tab angives med minus.

Rubrik 68: Udbytte/udlodning af aktier optaget til handel på et reguleret marked og fra obligationsbaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning, hvor der ikke er indeholdt udbytteskat

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPER-BACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+






mandag den 2. marts 2015

IVS - Hvorfor ikke stifte for 1 krone

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN SOM DETTE LINK FOR MANGE ANDRE RÅD TIL IVÆRKSÆTTERE


Et IVS kan kun kontant stiftes og ikke stiftes med aktiver. 

Man kan lovmæssig nøjes med en kapital på 1 krone MEN det duer i mine øjne slet ikke. 

Du vil måske med fordel lade selskabet betale stiftelsen? Det er der godt nok ikke fradrag som udgift men momsen er fradragsberettiget. Det er små 1000 kr - 


  • Så skal du lige fra start ha lovpligt arbejdsskadeforsikring for dig selv uanset du tager løn eller ikke, som aktiv ejer. Det er andre ca 1500 - 2.000 kr ved EN ansat/ejer
  • Du skal forvente udgift til erhvervskonto i bank - stiftelse der + løbende gebyr
  • Du skal måske bruge visitkort og der er givet mange andre udgifter INDEN du begynder at få penge ind. 
  • Husk, at hvis du både har holding og drift skal du have begge omfattet af den lovpligtige arbejdsskadeforsikring for ejer uanset løn/omsætning + erhvervskonto til begge, og dermed større udgift fra start


Du skal derfor stifte, så der er rigelig kapital til alle udgifter der måtte være inden der kommer penge ind. Du bør tilmed stifte med så mange kontanter, at udgifterne maksimum bruger halvdelen af kapitalen, så du ikke behøver tænke op generalforsamling som skal indkaldes, hvis kapitalen over 6 mdr periode er under halv.

Du har jo ikke anden kapital end de penge du stifte med og gør du det med EN krone, så skal du til at lave kapitalforhøjelse (besvær og måske slet ikke ønsket) eller du skal låne selskabet penge. Det er den eneste anden måde du kan få kontanter at bruge, indtid der er indtægter, med mindre banken vil låne penge til dit IVS

Det vil banken ikke normalt i starten til et selskab med 1 krone.

Låner de selskabet penge, så skal du lovmæssigt beregne markedsrente (typisk 4-14% men blot en rente som selskabet kunne låne fra andre til - med usikret lån. Den rente skal du beskattes af som renteindtægt og selskabet har fradrag for den.

En bagdel ved lån er også, at hvis du eller banken låner selskabet 10.000 kr, og du bruger dem på alm. udgifter, så der kun er 1.000 kr tilbage, så har du nu brugt dine 1 krone kapital + 9.000 kr lån og så har selskabet negativ egen kapital på 9.000 kr - og holder det over 6 mdr, så skal du via generalforsamling og i det hele taget, skal du søge at undgå negativ kapital for dit nye selskab.

I dette andet og større indlæg om IVS finder du en god HUSKELISTE I LINK kort nede, over en række punkter du skal tænke over ved stiftelse.

Køb danmarks eneste e-bog om IVS til kun 44 kr + moms i DETTE LINK og vid mere

Klik på billedet
 Iværksætter håndbogen Danmarks eneste - let læst og informativ



Jeg er ikke jurist eller specialist, men har opsamlet det jeg kan , så godt jeg kan, så jeg påtager mig ikke ansvar for rådgivningen


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPER-BACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil væreSELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

mandag den 16. februar 2015

Handel med anparter

Tidligere tiders aktiebeviser var en del sjovere end vore dages ofte rent elektroniske anparter

Handel med anparter er i virkeligheden overordentlig enkelt - i alle fald så længe der ikke er tale om handel mellem hovedaktionærer nærmeste familie, hvor der vil kunne være krav til prisdannelse, der ikke flytter rundt på skat.

Jeg holder mig her til det helt simple, nemlig at en person i et selskab (være sig IVS, APS eller A/S) skal sælge en hovedaktionærpost - til en ny ejer, eller til en af de andre eksisterende ejere i selskabet


Først kort en række punkter som er vigtige hvis det er en intern handel mellem partnere hvor nogle eller en købes ud:
  1. Checke vedtægter for evt ændrings behov
  2. Checke om tegningsret skal ændres (står måske idag noget der viser i er to) og i så fald afholde generalforsamling som skal uploades ved ændring af tegningsret
  3. Ændre ejerbog som ligger på selskabets adresse
  4. Ændre offentlige ejerregister
  5. Hvis han var med-direktør. afmelde ham
  6. Se om lovpligtig arbejdsskadeforsikring som idag SKAL dække jer begge uanset løn/omsætning kan blive nedsat hvis du er alene tilbage
  7. Lave lille "børsnota" mellem jer internet - xx køber yy aktier af zz for kr cc
  8. Overføre beløbet rent praktisk via netbank for let bevis
  9. Sælger skal angive gevinst eller tab af anparterne som aktieindkomst i selvangivelsen


Hvis det er mellem 3. personer så må prisen være den pris parterne kan blive enige om helt enkelt. Det betyder, at prisen kan være lige fra 1 krone og op til der kun fantasien sætter grænsen.

Der udarbejdes en "fondsnota" som bare er et dokument over handlen - hvem sælger
- hvor mange anparter, til hvilken pris og evt betalingsbetingelse

Derefter noteres ejerskiftet i selskabets ejerbog, som skal forefindes på selskabets adresse, så de alle ejere fremgår af den, men anpart nummer, værdi , stik og navn/adresse

Selskabets ejerbog kan idag også laves på virk.dk så man også har tilgang til den der.

Ejerforholdet angives også i det offentlige ejerregister som dette link i det omfang det drejer sig om ejerandele over 5 % og endeligt anføres ejere med over 5% i førstkommende årsregnskab ved første selvangivelse for selskabet efter ejerskiftet

Hvis en handel betyder en ændring i sambeskatning for et selskab - f.eks hvis det er ejet gennem holdingselskaber og det ene udgår ved en handel, skal sambeskatningen opdateres hos skat.dk i selvbetjening

Først kort en række punkter som er vigtige hvis det er en intern handel mellem partnere hvor nogle eller en købes ud:


Checke vedtægter for evt ændrings behov
Checke om tegningsret skal ændres (står måske idag noget der viser i er to) og i så fald afholde generalforsamling som skal uploades ved ændring af tegningsret
Ændre ejerbog som ligger på selskabets adresse
Ændre offentlige ejerregister
Hvis han var med-direktør. afmelde ham
Se om lovpligtig arbejdsskadeforsikring som idag SKAL dække jer begge uanset løn/omsætning kan blive nedsat hvis du er alene tilbage
Lave lille "børsnota" mellem jer internet - xx køber yy aktier af zz for kr cc
Overføre beløbet rent praktisk via netbank for let bevis
Sælger angive gevinst eller tab af anparterne som aktieindkomst i selvangivelsen

Jeg er ikke revisor eller jurist, og dette er blot givet som kort orientering og kan ikke være ansvarspådragende for mig.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


tirsdag den 10. februar 2015

Fradrag - bespisning



Den alm regel for ansatte:

Bespisning 

Bespisning af ansatte på restaurant - fuldt fradrag for udgiften -  kvart momsfradrag

Bespisning af forretningsforbindelser på restaurant - kvart fradrag udgift og kvart momsfradrag

Personale i egne lokaler, sociale arrangementer - fuldt fradrag for udgiften - 0 moms fradrag

Personale i egne lokaler under indkaldte møder og kurser - fuldt fradrag for udgiften- fuldt momsfradrag

Forretningsforbindelser i egne lokaler - kaffe og te - fuldt fradrag for udgiften - fuldt momsfradrag

Forretningsforbindelser i egne lokaler bespisning - Kvart fradrag for udgiften men fuldt momsfradrag 

Tidligere, var der ikke momsfradrag for bespisning af personale under møder, men dette er ændret så man nu må trække momsen fra, når møder afholdes i virksomhedens lokaler og anses for nødvendige for arbejdets udførelse. 

Min tolkning er, at hvis man har f.eks. et helt filmhold som arbejder on-location en hel dag-  eller et asfalt team - hvor man anser det for nødvendigt, at indkalde til et møde for at kunne planlægge det fortsatte arbejde, så vil en skurvogn eller location i den forbindelse - hvor der serveres lidt brød, skulle ses som virksomhedens lokaler. Jeg kender dog ikke til domme på området, så hør evt skat.

Rejse og overnatning

Personale - fuldt fradrag for omkostningen. Fuldt fradrag for moms ved overnatning MEN hvis morgenmad indgår - kun kvart momsfradrag for hele udgiften. Få derfor endeligt specificeret om det er rent hotel eller blanding af hotel og morgenmad.

Kunder og leverandører: Kvart fradrag for omkostningen og som for personale fuldt momsfradrag for overnatning med mindre morgenmad indgår, og i så fald kun kvart momsfradrag.

EJER har andre betingelse end ansatte

For en ejer virksomhed gælder som udgangspunkt at, udgifter til mad er en privat udgift som ikke kan fratrækkes i skattepligtig indkomst.

Whiskey - som er rutineret revisor med fortid i skat, behandler det i svar på Amino i DENNE TRÅD med dette taget i citat:

Udgangspunktet, at udgifter til mad i arbejdstiden er en privat udgift, som ikke kan fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det er dog et par afgørelser fra 90'erne, hvor der er givet fradrag for merudgifterne ved bespisning når den pågældende ikke har haft adgang til et spiselokale.  ener at der var tale om en taxichauffør som ikke måtte spise i sin bil og en skorstensfejer.  

Selvstændige må således IKKE lade virksomheden betale for bespisning i virksomheden, heller ikke selvom der arbejdes over. Det er også dækket HER af Anette Sand fra regnskabsskolen.

Bespisning på midlertidigt arbejdssted - ejer og ansatte i selskab:

Her må ligningslovens § 16 stk 11 i spil. Den omhandler beskatning af personale ved bespisning, men fritager bespisning på midlertidigt arbejdssted

Hvis et selskab betaler bespisning under rejse på midlertidigt arbejdssted, for en lønnet direktør (og her skal der vægt på egentlig løn ikke kun udbytte men egentlig løn) eller en ansat (også ved rejser under 24 timer) så vil selve udgiften kunne fradrages.

Bemærk det skal være bespisning på midlertidigt arbejdssted, modsat hvis det sker på egen arbejdsplads

Derimod er der stadigt ikke noget momsfradrag for en sådan bespisning af medarbejder eller indehaver jvnf. momslovens § 42 stk 1 nr 1.og skats juridiske vejledning D.A. 11.5.3 som beskriver at virksomheder kan ikke fradrage moms af indkøb mv - som vedrører kost til virksomhedens indehaver eller personale.

Læs meget mere om fradrag i min E-bog om fradrag - med generelle regler og en masse specielle fradrag der kan udnyttes . vist i alfabetisk orden. Du kan se alle fradragene i indholdsfortegnelsen inden overvejelse om køb ved at klikke på billedet:




Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

søndag den 8. februar 2015

Fortrolighedserklæring NDA

Fortrolighedserklæring eller NDA (non disclosure agreement)

Mange med en god ide, er super bange for at dele den med andre. Det giver naturligvis problemer, hvis man skal ha finansiering for at kunne udarbejde sin ide, ligesom det giver problemer, hvis man skal involvere andre i at udvikle ens idé.

Lad mig slå fast, at man ikke kan tage patent på en ide. Patent kan tages på tekniske løsninger som er nye og har opfinderhøjde, men ikke selve tanken eller idéen.

Jeg vil også påstå, at mange er alt for bange for at "afsløre" deres idé, selv til andre professionelle. 
Det kan godt være man ikke skal rende rundt på fodboldstadion og forklare en revolutionerende idé til alle andre, men investorer og professionelle firmaer, vil meget sjældent vise sig, at stjæle idéer.

Man skal regne med, at det er vanskeligt, at få nogen til at underskrive fortrolighedserklæringer.  

Det skyldes, at der er berettiget frygt for, at man derved kommer til at afskære sig fra nogen, man måske i fremtiden kunne ha glæde af, eller at man underskriver fortrolighed om noget man allerede arbejder med til anden side,

Min påstand er, at LANGT FLERE NYE IDÉER DØR FORDI PERSONEN BAG TANKEN ER SKRÆKSLAGEN FOR TYVERI, END DET ANTAL DER FAKTISK STJÆLES.

En vigtig til at forstå er:

Man kan generelt ikke forvente, at investorer eller udviklere/firmaer vil garantere ikke at "stjæle" en idé, som de ikke på forhånd kender.


Det kan lyde lidt paradoksalt, for så er man jo tvunget til at åbne op for alt, inden man så kan bede folk lade være med at misbruge det, og hvis de så ikke vil skrive under på noget, så kan man tro, alt er tabt.

Det er ret oplagt, at ingen, med sund fornuft, skriver under på aldrig at ville bruge en tanke, de ikke aner hvad handler om. Det kunne jo være noget de allerede var i gang med, eller som mange andre var i gang med.

Helt simpelt kunne det svare til, at du fik underskrift på en person aldrig ville bruge din idé og så fortalte du om at presse appelsiner og drikke saften. Her er det vel oplagt, at den der skrev under ikke har lyst til nu aldrig at måtte presse en appelsin uden du søger at trække personen i retten.
  Det er derfor helt afgørende, at man kan åbne så meget op for idéen, at investor og andre kan overskue, hvad det er der skal skrives under på fortrolighed om.

Du er derfor som idémager eller sælger nødt til at lukke en del op for godteposen fra starten af. 
Det behøver ikke betyde, at du afslører alle detaljer eller alt om hvordan du tænker ting udført, men selve idéen og formålet må være klart

Som køber skal du lade være med at skrive under på fortrolighed før, du er sikker på det ikke er noget som kan skade dig i forhold til andre køb du vil gøre.

Overdriv ikke betydningen af disse aftaler. Normalt stjæler købere og investorer ikke planer. 

Det er oplagt, at inden man fremlægger recepter og alle detaljer, måske inklusiv regnskaber og giver adgang til ting som kan misbruges af konkurrenter, så skal man ha en fortrolighedserklæring underskrevet.

Man kan godt fra start gøre det tydeligt, at man inden ALT udleveres, forventer en aftale om det fremtidige samarbejde, eller en fortrolighedserklæring underskrevet, men det sker ret sent i forløbet.


I fortrolighedserklæringen er det vigtigt at være meget specifik med hvad fortroligheden omfatter ganske specifikt,  og have aftalt hvad konsekvensen er økonomisk, hvis aftalen brydes. Det skal klart fremgå, at brud på aftalen udløser en bod på f.eks. min. 100.000 kr, dog minimum det påviselige tab. 

Det er også vigtigt at specificere hvilket materiale der udleveres og til hvem det må udleveres hos "modparten", og hvorledes dette ved afslutning af forhandlingerne skal returneres.

Fortroligheds aftalen giver så mulighed for, at sælger/idé indehaver kan gå langt mere i detaljer og kan udlevere diverse materialer og planer.
Lad os lige nappe lidt nye 2018 regler om NDA fra kammeradvokaten i lnk http://kammeradvokaten.dk/nyheder/2018/4/ny-lov-om-forretningshemmeligheder/

Hvis det ikke blot er en idé, men salg af eksisterende firma:

Drejer det sig om overtagelse af et eksisterende firma, så vil der ofte skulle foretages en due-diligence. 

Det er en omhyggelig gennemgang af alt vedrørende det som er til salg. Kunder, lagerværdier, lageromsætningshastighed (hvor længe ligger varer på lager) , aftaler med ansatte og 3. parter og meget andet vil indgå i en god due-diligence.

Due-diligence behøver ikke tage voldsomt megen tid i de mindre virksomheder - men tag det meget seriøst. Det vil senere vise sig, at det var vigtigt, og det gør det også meget lettere at drive virksomheden, hvis man har sat sig dybt ind i alle forhold, inden man køber den.

Husk også, at det også kræver lidt midler, hvis du på et tidspunkt skal sagsøge nogen for et brud. Du kan sagtens have aftalt, at et brud skal koste xxxx kr MEN hvis du så ikke siden har penge til en god sagføre, og modparten har penge til "top of the pops" sagføreren, så vil du ofte være tvunget til bare at trække på skulderen. Det er DYRT at kræve den type aftaler overholdt ofte, og både dyrt og kompliceret, hvis den anden part bor uden for Danmark.

Her på startvækst er der forskellige skabeloner - herunder også HEMMELIGHEDSAFTALE Du finder den lidt nede mellem deres skabeloner til køb/handel mellem virksomheder.  Jeg vil dog påstå, at en NDA ofte er så kompliceret og med så mange faldgrupper muligt, at det altid er klogt at lade en advokat tage sig af den.


HJeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

fredag den 30. januar 2015

Momsfrister

MOMSFRISTER 2017 


Alle nystiftede der har momsregistreret får automatisk kvartalsmoms det år de stifter + året efter. Derefter overgår de som hovedregel til halvår. 

Store selskaber kan have månedsafregning, hvilket skat også kan tildele nogen der har svigtet med betalinger. 

Er du pålagt kreditbegrænsning og derfor har månedsmoms, er fristen for indberetning den 15 i den efterfølgende måned (f.eks for Marts - den 15. April)

Fristerne for EU salg indberetning (Vlies) og for One-Stop-Shop indberetning af EU moms på en del ydelsessalg til privat -  fremgår af skemaer under de alm. frister

Du skal indberette og have kvittering for indberetningen inden kl 24:00 den dag fristen udløber.

For rettidigt betaling, skal beløbet være trukket på din virksomhedskonto senest den dag fristen udløber, og bruger du Nets med automatisk betaling, skal du godkende dette i TastSelv Erhverv før kl 16:00 bankdagen FØR sidste rettidige betalingsdag.

ALMINDELIGE MOMSFRISTER:
AfregningsperiodeSkal være indberettet og betalt senest 
Moms halvårsafregning
1. juli - 31. december 20161. marts 2017
1. januar - 30. juni 20171. september 2017
1. juli - 31. december 2017  1. marts 2018
Moms kvartalsafregning
1. juli - 30. september 20161. december 2016
1. oktober - 31. december 20161. marts 2017
1. januar - 31. marts 20171. juni 2017
1. april - 30. juni 20171. september 2017
1. juli - 30. september 20171. december 2017
1. oktober - 31. december 2017 1. marts 2018
Moms månedsafregning
1. oktober - 31. oktober 201625. november 2016
1. november - 30. november 2016 27. december 2016
1. december - 31. december 201625. januar 2017
1. januar - 31. januar 201727. februar 2017
1. februar - 28. februar 201727. marts 2017
1. marts - 31. marts 201725. april 2017
1. april - 30. april 201729. maj 2017
1. maj - 31. maj 201726. juni 2017
1. juni - 30. juni 201717. august 2017
1. juli - 31. juli 201725. august 2017
1. august - 31. august 201725. september 2017
1. september - 30. september 2017  25. oktober 2017
1. oktober - 31. oktober 201727. november 2017
1. november - 30. november 201727. december 2017
1. december - 31. december 201725. januar 2018

FRISTER FOR INDBERETNING AF EU SALG (VLIES)
Afregningsperiode
KvartalsvisMånedligtSkal være indberettet senest
4. kvartal 2016December 201625. januar 2017
Januar 201727. februar
Februar 201727. marts
1. kvartal 2017Marts 201725. april 2017
April 201729. maj 2017
Maj 201726. juni 2017
2. kvartal 2017Juni 201725. juli 2017
Juli 201725. august 2017
August 201725. september 2017
3. kvartal 2017September 2017 25. oktober 2017
Oktober 201727. november 2017
November 201727. december 2017
4. kvartal 2017December 201725. januar 2018

FRISTER FOR ONE-STOP-SHOP MOMS
Afregningsperiode                   Skal være indberettet og betalt senest 
4. kvartal 201620. januar 2017
1. kvartal 201720. april 2017
2. kvartal 201720. juli 2017
3. kvartal 201720. oktober 2017
4. kvartal 201720. januar 2018
Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPER-BACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

Søg i denne blog