mandag den 24. marts 2014

Få en god aftale for en ny hjemmeside

Alt for mange gange læser man på fora og i facebook, at specielt unge er blevet snydt af en person eller virksomhed der tilbyder at sætte en webshop eller ligende op.

1
Få først fuld klarhed over hvem der kommer med tilbuddet. Få bekræftet eksistens af et evt firmanummer CVR eller at personen altid er en du vil kunne få fat i. 

2
Se til at skaffe referencer - så du har mulighed for at se andet fra udbyder OG kontakte nogle som pågældende har arbejdet for, gerne mere end 1. Se til at få link til både den hjemmeside der er udført fra andre OG referencen man kan kontakte, det øger muligheden for at undgå svindel.

3
Pas på. Jo fjernere en udbyder bor, jo vanskeligere KAN det være at retsforfølge og få pengene igen. Danmark lettest i sagens natur, men Malmø - og fra en let identificerbar person eller virksomhed kan være let, Nigeria, Malaysia langt sværere Også tax-heavens som Delaware USA og andre, kan det være svært at spore virksomheder sikkert i.

4
Lav en meget klar skriftlig aftale om alt. Hvad skal udføres, og hvornår ting skal afleveres og hvad skal der ske hvis ikke ting afleveres til tiden. Netop punktet om konsekvens ved forsinkelse eller fejl, er helt afgørende. 

5
Se til at rettigheden til at bruge alle elementer i shoppen/hjemmesiden også er klart defineret. Garantier for SEO er særligt vanskeligt at aftale.

6
Betal så lidt så muligt i forskud. Ofte kræves forskud men betal aldrig forskud hvis ikke du har 100% check på nr 1, 2, 3 og 4 og selv da: Betal kun del-forskud, f.eks.  første trediedel, så du ikke risikerer at miste for meget.


Afgiv aldrig log ind oplysninger til bank/paypal eller noget som helst i den stil, uanset det er fordi udbyder vil teste opsætning af betalingsmodul. Det er generelt heller ikke lovligt at give sådanne "log in" fra sig og man vil være uden erstatningskrav fra bank osv.

-------------------
Disse punkter kan tolkes som, at man aldrig skal handle uden for DK, men masser af firmaer får lavet fint IT i Indien og andre steder langt borte. 

Det handler bare om, at man skal kunne sikre sig 100% identitet på sådanne forbindelser og gøre sig klart, at har man betalt i forskud, og bliver uenige, så kan byretten i Danmark være besværlig, men det er for intet at regne mod, hvor vanskeligt det kan være at føre sag i lande langt væk, baseret på utilfredshed med ydelser.

Selvom tilbuddet kommer fra en såkaldt "friendly site" - ens iværksætter netværk på facebook eller Amino m.m., så er det ingen som helst garanti i sig selv. Svindlerne finder let ud af at deltage i debat og skaffe sig kunder, så alle punkterne bør følges, også selv om alt ser godt ud via Amino, Facebook eller andre sites man føler tillid til.. De udspekulerede får tilmed let fat i en anden profil til at skrive ind, og rose.


Venligst John H    

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

mandag den 17. marts 2014

Varemæke og designbeskyttelse + design (og lidt om patent)


GENEREL DESIGNBESKYTTELSE:

Inden for EU, er alle designs, som opfylder krav til beskyttelse (særpræg og ikke beskyttet af andre først og fremmest), automatisk beskyttet mod ren kopiering i 3 år. 

Den automatiske, og dermed gratis beskyttelse, kan udvides med registreret beskyttelse. Her skal ansøgningen indleveres inden for det første år efter offentliggørelsen af designed. Den registrerede beskyttelse varer 25 år (designlovens § 3) og kan give en klart bredere beskyttelse af designet, som det vil fremgå nedenfor. Får du ikke registreret beskyttelse inden for de første 12 mdr fra du tager dit design i "brug", så kan du ikke udvide beskyttelsen.

FIRMANAVN:

Et firmanavn er i sig selv beskyttet ved ibrugtagning Se evt dette LINK TIL LOVEN. Det er ikke muligt at beskytte almindelige navne - som Hansen, men det er muligt at beskytte det i forbindelse med specielle varer eller ydelser. Her husker en del måske "Jensens fiskerestaurant" som tabte en sag til "Jensens bøfhus". Tilsvarende kan man ikke beskytte f.eks. Tømmermester, grønthandler og lignende betegnelser.

Der er mange mulige gråzoner, som kan kræve advokathjælp. Sælger man æbler kunne apple sikkert fint indgå, men det kunne det ikke hvis man var i IT eller tilsvarende.

Det er altid smart, at vælge noget som ikke kan misforstås mod et eksisterende firma, hverken i Danmark eller internationalt. I mange fald kan det gå, specielt i hver sit land, men det indebære en konklift risiko, og hvis en anden kom først til noget tilsvarende, så er man langt bedre stillet, ved at vælge noget originalt fra start 

OPHAVSRET:

Ophavsretsbeskyttelse beskytter kunstneriske og litterære værker som udgangspunkt. Det betyder, at ophavsret beskytter en lang række former for f.eks. tekster, billeder, møbler, brugskunstværker og databaser m.m.

Der er betingelser som skal opfyldes, for at ens værk kan omfattes af ophavsretsbeskyttelse. Det betyder blandt andet, at værket skal være - originalt (adskille sig fra andre) og det skal være "kunstnerisk eller litterært" Disse begreber er dog elastiske, så hold godt fast i, at det skal være originalt og ikke bare i sig selv en kopi af noget tidligere.

Ophavsretsbeskyttelse gælder i 70 år efter ophavsmandens død hvad angår de økonomiske rettigheder. De drejer sig om f.eks retten til at fremstille eksemplarer til kommercielt brug.

Dertil kommer retten til navngivelse, i forbindelse med senere brug af sådanne værker/design mm. Her er vi inde i ophavsretslov §3, som omhandler retten til at blive navngivet i forbindelse med designet/værket/produktet, den såkaldte "faderskabsret" - også kaldet "droit moral" den moralske lovforpligtelse. Den er som udgangspunkt helt tidsubegrænset.

VAREMÆRKE BESKYTTELSE:

Et varemærke er kort forklaret, det navn, logo eller forretningskendetegn du vil bruge for din forretning eller din vare.
Patent og Varemærkestyrelsen opererer med flere typer for varemærke, overordnet, Ordmærke, figurmærke, 3D mærke og Lydmærke og der er så mulighed for up-load af den pågældende type. Mærket kan også sagtens være en kombination af de nævnte typer.

I princippet er det ikke et krav, at et varemærke registreres officielt.

Selve beskyttelsen vil knytte sig til bestemte varetyper, f.eks. modetøj eller elektroniske gadgets, og andre vil i princip godt kunne få tilladelse og vinde ret til at bruge noget temmelig tilsvarende til helt andre varer.
Ja, det er kendt, at i takt med at en varemærkeejer (lad os bare kalde ham Apple) benytter sit varemærke intensivt i større og større omfang, vil varemærkets beskyttelsesgrad kunne vokse, i tilfælde at en strid kunne ende i retten.
Er ikke det samme som varemærkebeskyttelse. Som udgangspunkt er alle designs i EU beskyttet automatisk i 3 år fra de udkommer. Som med varemærker kan udfordringen ligge i, at bevise, at et design faktisk stammer fra en selv, når det ikke er beskyttet, men mange kan nu sagtens løfte den udfordring.
Varemærker skal i styrelsen også klassificeres i 45 klasser, 34 for varer og 11 for ydelser. 
Man bør også kontrollere om varemærket er i brug, og der er flere muligheder for en sådan kontrol, her angives lige http://www.rettigheder.dk/varemaerker?gclid=CPyfkbDZxLwCFeHOcgod3k8AVg hvor man kan teste på forskellig vis i DK, EU og internationalt.
Varemærket vil ofte være genkendeligt ved ® symbolet – ”Registered Trademark” som indikerer, at det pågældende varemærke er registreret. Manglende ® betyder dog ikke omvendt, at væremærket ikke er beskyttet.
Varemærker kan beskyttes i Danmark, i EU samlet, eller i enkeltlande som f.eks. USA
Varemærke og firmanavn kan som nævnt i indledningen rent faktisk beskyttes alene af en ibrugtagning og i princippet tæller, at den som kommer først vinder retten – eller ”først i tid, bedst i ret”. 
Problemet ved ikke at registrere er naturligvis at bevise, hvornår man rent faktisk tog det i brug og at man tog det officielt i brug, ligesom det jo kan vise sig, at det man tog i brug faktisk tilhørte en anden, der havde det i brug inden, eller havde registreret det inden.
For at varemærke retten skal bevares, skal varemærket så også bruges aktivt løbende hvis ikke det er registreret. Vælger man den officielle registrering, så kan man i princippet vente med at tage varemærket i brug senest 5 år efter det blev registreret.
Man kan således ved at registrere mærket, sikre sig retten medens man gør sin forretning klar.
Ved at registre sikrer du bedst muligt, at du kan beskytte dit varemærke og, at du ikke risikerer at bruge penge på markedsføring af noget du måske alligevel kan miste ret til at bruge.
Som udgangspunkt skal en officiel registrering gentages hver 10. år men genregistreres ikke, forsætter beskyttelsen hvis mærket kan bevises i fuldt brug.
Hvad knytter beskyttelsen sig så til?
Kan selve brugen af varemærket øge beskyttelsen over årene?
Beskyttelse i DK, i EU og i lande uden for?
Designbeskyttelse: 
Man kan beskytte i EU eller world-wide, til hver sin pris. EU beskyttelse er alle EU lande samlet. Afvises det i et EU land er det afvist i alle, og man kan så søge beskyttelse i de enkelte EU lande i visse fald. Det foregår enten via patent og varemærkestyrelsen eller direkte hos OHIM Madrid som i tidl. link om varemærke. 
Beskyttelse uden for EU er som nævnt per land, og temmelig kompliceret, men patent og varemærkestyrelsen kan henvise til de fleste landes kontorer for designbeskyttelse.
Der findes en række virksomheder som mod betaling hjælper med at registrere varemærker. Man kan dog også selv klare det, og nøjes med det officielle gebyr:
https://webforms.dkpto.dk/vm.php?gclid=CIvfqZfSxLwCFQLecgodHgcAmA  er link til direkte online at starte varemærkeregistrering hos Patent og Varemærkestyrelsen.

http://www.dkpto.dk/ er siden hvor du kan teste dine navne osv

Beskyttelse i DK sker med en enkelt ansøgning som vist i det øverste link hos patent og varemærkestyrelsen, og ligeledes kan der beskyttes i alle EU lande med bare EN registrering som sker via EU´s hamoniseringskontor (OHIM) https://oami.europa.eu/ohimportal/da/about-ohim 
Øvrige internationale varemærker beskyttes via WIPO – også kaldet Madrid mærkning. http://www.wipo.int/madrid/en/

Til slut lige lidt om patent

Patent har ikke noget med navn eller almindeligt design at gøre. Patent er noget man tager på tekniske løsninger. Det kan derfor heller tages på en idé. Generelt skal man bruge patentbureauer for at undersøge om ens ide er patenterbar - eller om noget lignende allerede er patenteret. Det er ganske dyrt.

For at kunne patenteres skal en hver ny opfindelse opfylde tre basale krav:
  1. Den skal være ny. Nyhedskravet er absolut og meget vigtigt. Det betyder, at opfindelsen eller et identisk produkt eller en fremstillings metode ikke må have været solgt, fremvist eller demonstreret offentligt, før ansøgningen indleveres
     
  2. Den skal have det som så smukt hedder "opfinderhøjde". Det betyder, at det ikke må være åbenlyst for en fagmand fra det pågældende tekniske felt, ud fra den kendte teknik samt opfindelsens problemstilling at fremkomme med samme løsning
     
  3. Den skal være industrielt anvendelig. Det betyder, at opfindelsen skal kunne udmøntes i en teknisk løsning og den skal kunne fremstilles (og eventuelt sælges)
Her er i øvrigt et rigtig godt indlæg fra Patent og Varemærkestyrelsen via Amino om dette i LINK

Du kan læse mere her: www.opfind.nu 

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 


onsdag den 12. marts 2014

Lukke virksomhed eller selskab


Det er vigtigt, at inden man i ”panik” vælger at lukke en virksomhed - at overveje alle muligheder. Det kan være rekonstruktion eller det kan være overdragelse til andre ejere som er del af løsningen.

Jeg starter med lukning af virksomhed - enkeltmands og I/S - for SELSKAB - se lidt over halvt nede

LUKKE PERSONLIG VIRKSOMHED  - ENKELTMANDS ELLER I/S:


ENKELTMANDSVIRKSOMHED:

En enkeltmandsvirksomhed kan ikke overdrages i sin helhed. CVR er i det fald personligt og tilhører ejer. Lukker man vil samme ejer altid få helt samme CVR ved næste stiftelse, det følger en som CPR gør det.
En lukning betyder derfor, at man skal overdrage alle aktiver og evt. goodwill.  

Det er vigtigt inden lukning, at ha overblik over økonomien, så man ved om man kan betale al gæld. I den personlige virksomhed hæfter ejerne for al gæld personligt, også efter en lukning. Det er derfor også vigtigt, at at ha fokus på alle indgåede kontrakter, f.eks. med ansatte eller leverandører eller kunder, da disse kontrakter eller kan kræves opfyldt af personen også efter en lukning,.

Formelt set sker lukning ved afmeldelse af alle pligter, moms, import, eksport og arbejdsgiver f.eks. 

Man bør udfylde den såkaldte ”ophørsblanket” som man kan hente hos www.webreg.dk i DETTE LINK i skrivende stund.

Salg af aktiver til en selv til markedspris + moms 
Lukker man uden at lade noget gå videre til tredjemand, så skal man selv købe alt ud af virksomheden. Intet må bare beholdes, men alt købes til markedsværdi som så skal godt dokumenteret -  plus moms. Moms skal kun betales til og med år 5 efter købet. Momsen nedskrives med 20% per år og er helt væk efter 5 år

IT og telefon fra samme år, skal man regne med, at måtte tage ud til ikke langt fra købspris, men kodeordet er - markedspris, som man så skal kunne påvise ved f.eks. udklip fra DBA og andet. 
Hvad moms angår - så er grænsen som nævnt 5 år tilbage. Efter 5 år i regnskabet kan aktiver tages ud uden moms (momslovens § 28, stk. 4)

Varelager købes ud til indkøbspris + moms hvis det er til en selv eller en ikke momsregistret. Her foretages ikke nedskrivning

I lukkerubrikken hos virk/skat skal man idag skrive beløbene ind og her ses skats tekst til dette i sin helhed - omhandlende moms del af et sådan køb:

"Skriv i rubrik 5a og 5b, hvad der sker med maskiner og andre driftsmidler, herunder biler, med en købspris på under 100.000 kr. pr. enhed:

Oplys salgsprisen uden moms i rubrik 5a, når du som led i et samlet eller delvist virksomhedssalg sælger maskiner og andre driftsmidler, herunder biler, til en anden momsregistreret virksomhed

Når du privat beholder maskiner eller andre driftsmidler, som har været i virksomheden, skal du betale 25 procent moms af købsprisen. Du beregner din købspris ved at reducere anskaffelsesprisen med 20 procent pr. påbegyndt regnskabsår efter købsåret. Din beregnede købspris oplyser du i rubrik 5b.

Dernæst skal du beregne 25 procent moms af købsprisen opgjort i rubrik 5b og registrere beløbet i rubrikken Salgsmoms på momsangivelsen."


Salg til trediepart - til den pris man kan få og uden moms hvis trediepart er momsregistreret.

Vælger man at sælge til en tredjepart som ikke er momsregistreret, skal det ske med moms. Her, hvis det virkeligt er fuldt ud tredjepart, vil prisen dog ofte helt enkelt være den man kan få fra denne tredjepart. Man skal derfor ikke rode så meget med dokumentation af markedspris eller bruge egne indkøbspriser.

Sælges aktiver samlet - eller i samlede grupper, til momsregistrerede der vil videreføre ens "firma", så skal aktiver sælges uden moms, så man ikke selv får moms at indberette, og køber til gengæld heller ikke købsmoms

Sælger skal inden 8 dage efter overdragelse så informere told og skatteforvaltningen om den nye ejers navn og adresse, samt om salgsprisen for de overdragne aktiver. (ML § 8 stk 1 4. pkt.


Det er en betingelse for momsfriheden, at den nye ejer er eller bliver momsregistreret efter ML §§ 47, 49, 51 eller 51a.


Evt goodwill beregning ved virksomhedomdannelse eller salg til eget selskab:

Ved en omdannelse til selskab - eller et salg til eget selskab, vil der ofte være behov for at beregne en evt. goodwill. Man kan ikke bare slippe med, at sælge aktiver til et nyt selskab. 

Man skal ha beregnet en eventuel goodwill, som man beskattes af som ejer af den personlige virksomhed. En sådan goodwill kan generelt bestå af overværdi af aktiver men også af den fortjeneste virksomheden har kunnet optjene. 
Der er et bundbeløb som ligger omkring 270.000 i overskud, da det betragtes som det man SKAL kunne tjene ved alm fuld tid og dermed er det ikke goodwill, men overskud ud over det kan, efter en række kapitaliserings faktorer og med beregning af overværdier i aktiver betyder, at man beskattes af goodwill. Det vil være klogt at lade en revisor foretage en sådan beregning hvis ens virksomhed i den ene eller anden form omdannes eller sælges til videre førelse.

Evt virksomhedsomdannelse

Skulle den personlige virksomhed overføres til et eget ApS eller IVS f.eks. kan man overveje skattefri virksomhedsomdannelse, som netop gør, at beskatning af eventuelle overværdier/goodwill – først udløses når gevinsten en gang materialiserer sig i ens ApS – Skattefri virksomhedsomdannelse er dermed lige så korrekt en skatte-udskudt virksomhedsomdannelse.

Dersom virksomheden var været drevet under virksomhedsskatteordningen VSO eller kapitalafkastordningen -  er det meget vigtigt at man har fuldt overblik over hæverækkefølge og alle personlige konsekvenser, og rådet om revisor tager til i lydstyrke.


Regnskab efter lukning udarbejdes, moms indberettes og resultat indberettes til skat i udvidet selvangivelse.

Efter lukning angives moms ved periodens ophør ligesom lukningsregnskabet med eventuelle skattereguleringer, bruges til udfyldelse af den udvidede selvangivelse.

Mange får problem med at de ikke kan se ting i e-boks og andet, efter en lukning - så husk at checke ALT da digital signatur for virksomheden slutter ved lukning.

LUKNING AF INTERESENTSKAB – I/S 

Et I/S er i princippet en enkeltmandsvirksomhed med flere ejere. Man bør altid ha en interesentskabsaftale og en sådan bør regulere, hvorledes lukning eller udtræden af deltager skal foregå.

Enkeltdeltagere kan udtræde, forudsat der stadigt er mindst to tilbage. I så fald vil udtrædende som udgangspunkt ha krav på sin/deres del af overskud/værdi og eller skulle indbetale ved underskud. 

Formelt sker udtræden så ved dette MEN den udtrædende skal være opmærksom på, at denne hæver personligt solidarisk for at helt frem til dato for udtræden.

Udtræder så mange af I/S at der kun er EN tilbage, opfylder selskabet ikke længere betingelserne for I/S og det skal lukkes, og den ene der var tilbage kan så stifte personlig enkeltmandsvirksomhed til videreførelse

Et I/S kan også ophøre ved likvidation, men jeg vil ikke komme ind på detaljer her, søg revisor i så fald

For alle personlige virksomheder gælder, at deltager/deltagere, hæfter for alle forpligtelser indgået under selskabets levetid – for ”evigt” så se til selskabet er ”rent” ved lukning.

Mange får problem med at de ikke kan se ting i e-boks og andet, efter en lukning - så husk at checke ALT da digital signatur for virksomheden slutter ved lukning.

Her følger skats tekst direkte fra deres link - til enkeltmands - som god vejledning fra LINK:


Forskudsopgørelse (kun for personligt ejet virksomhed)

Log på TastSelv og ret tallene om virksomhedens resultat.

Frem til midten af september kan du registrere din virksomhed som lukket ved at sætte flueben i feltet Er du ophørt med virksomhed i år eller tidligere end i år?Efter midt september kan du først sætte flueben, når du får din forskudsopgørelse for det nye år. Den får du i november.

Alle rubrikkerne står i afsnittet Selvstændigt erhvervsdrivende og udligningsordning for kunstnere.

Skatteregnskab og avanceopgørelse

Du skal lave skatteregnskab for ophørsåret, uanset hvilken dato i året din virksomhed lukker.

Som en del af skatteregnskabet skal du lave en avanceopgørelse. Det er en skattemæssig opgørelse af fortjeneste eller tab på de ting, du selv har taget ud af virksomheden eller har solgt til andre, for eksempel computere, varelager, møbler, biler og maskiner.

Sælger du ejendomme, skal du også opgøre fortjenesten eller tabet på det tidspunkt, hvor du sælger ejendommene.

Fortjenesten eller tabet skal du oplyse på selvangivelsen.

Selvangivelse

Log på TastSelv og registrer dit resultat og dine regnskabsoplysninger på selvangivelsen under Ret årsopgørelsen/selvangivelsen.Fristen er senest 1. juli året efter dit ophør. Glemmer du fristen, koster det 200 kr. i bøde pr. dag (dog højst 5.000 kr.)

Momsregnskab

Du skal opgøre, indberette og betale moms til og med den dato, du har oplyst som ophørsdato, da du afmeldte din virksomhed. Det gælder også, selv om du ikke har solgt varer eller ydelser i perioden (0-indberetning). Glemmer du at indberette, skal du betale et gebyr på 800 kr.

Hvis virksomheden lukkede midt i en momsperiode, skal du indberette og betale sidste gang, når perioden slutter. For eksempel ved ophør 15. juni, så skal moms opgøres sidste gang 30. juni.

Har du solgt eller selv beholdt computere, varelager, møbler, bygninger, biler, maskiner eller andre aktiver, påvirker det dit momsregnskab.

Sælger du tingene til andre, skal du opkræve moms, hvis du sælger dem enkeltvis. Sælger du din virksomhed samlet, er det uden moms, og du skal opgøre den moms, der samlet overgår til køber. Beløbet skal oplyses ved afmeldelsen på virk.dk eller hos SKAT.

Beholder du ting fra virksomheden, skal du tilbagebetale for meget fratrukket moms. Denne moms afskrives over fem år med 20 pct. om året.

Sælger du tingene videre til en anden virksomhed, der er registreret for det samme som din, er det dem, der skal betale momsen tilbage.

NemID

Når du lukker din virksomhed på virk.dk, bliver din virksomheds NemID og dermed din medarbejderadgang også lukket, så du ikke har adgang til at indberette. Skal du indberette fx moms eller andet for sidste gang efter, du har lukket din virksomhed, skal du derfor bestille en TastSelv-kode på telefon 72 22 18 18.

Koden bliver sendt med posten, og der kan være op til 6 dages ekspeditions tid. Vær derfor i god tid, så du kan nå at modtage koden inden, du skal indberette.

LUKKE ET SELSKAB


Gennemgangen er kort og man skal søge revisor for uddybning men formålet er, at give alle et skarpt og kort indtryk af hvordan man lukker et selskab, ex ApS eller IVS

Lad mig lige kort beskrive lukning af et selskab, for her tror jeg de fleste i alle fald vil ha en revisor eller rådgiver med ind over

Hvis selskabet kan opfylde løbende forpligtelser, hvilket vil sige det er solvent, så kan ejere styre lukningen i 3 forskellige løsninger:

Hvis selskabet ikke er solvent, så kan man anvende tvangslukningen, men er der eksterne kreditorer, bør den løsning ikke vælges uden revisor rådgivning, og et alternativ kan være, at ophøre ved egentlig konkursbehandling.

FRIVILLIG LIKVIDATION: Selskabslovens kapital 14  § 217-§ 224

Hvis selskabet er solvent – kan opfylde alle forpligtelser, kan det lukkes ved frivillig likvidation eller en betalingserklæring

Den frivillige likvidation er ganske tidskrævende, kræver generalforsamling og der skal vælges en likvidator – processen skal offentliggøres via erhvervsstyrelsen. Efter tidligst 3 mdr. kan der igen afholdes generalforsamling hvor likvidationsregnskabet godkendes, og udbetaling til ejerne kan ske.
Herefter afmelder likvidator selskabet i selskabsstyrelsen ved at få selskabet slettet fra CVR.

LUKNING VED BETALINGSERKLÆRING: Selskabslovens kapitel 14  § 216 (for V.M.B.A. se LEV § 20 a)

En billigere løsning, er ophør ved betalingserklæring, en §59 opløsning. Her skal ejerne afgive erklæring om at al gæld er betalt og selskabet opløse. Der skal vedlægges erklæring fra skat, og at der ikke foreligger skattegæld (skattekvittance) og der udarbejdes regnskab.

Problemet her er, at man skal være sikker på, at der ikke er gæld af nogen art, for ved erklæringen påtager ejerne sig en ubegrænset solidarisk personlig hæftelse for al gæld som faktisk bestod på tidspunktet erklæringen blev underskrevet.
Er man sikker på der ikke er gæld, er det en god måde at afslutte et selskab på.

Først indhentes som nævnt en "skattekvittance" som man beder om hos skat, med henvisning til opløsning efter § 216. Det kan tage tid, her 2015 er 10-36 uger ikke usædvanligt.

Herefter kan der hentes en "betalingserklæring" på Ervervsstyrelsens hjemmeside. 
Denne udfyldes og underskrives af samtlige kapitalejere (som jo dermed ansvarer for alt der ikke er gæld osv), hvorefter erklæringen udfyldt og underskrevet fremsendes til Erhvervsstyrelsen med skattekvittancen som bilag.

Du skal altid lave selvangivelse for afslutingsåret. Reglen er, at selskabet inden en måned efter ophør af den erhvervsmæssige aktivitet - skal sende en opgørelse af indkomsten (selvangivelse) for det afsluttende indkomstår. 

Der skal også laves en avanceopgørelse som er skattemæssig/regnskabsmæssig opgørelse af evt fortjeneste på ting du har taget ud af selskabet - typisk for eksempel computere, varelager, møbler, biler og maskiner - så skat har klarhed over det.

 Det gælder naturligvis også alle straksafskrevne ting. Prisen skal være markedspris som minimum (ex DBA dokumenteret eller på anden vis sandsynliggjort)

Momsen på dette er fuld moms i anskaffelsesåret og så 20% nedskrivning af momsen per år, indtil den år 6 er 0% moms. Den følger dermed ikke normalt prisen du udtager aktivet til.

Sælger du det hele samlet som del af salg af hele aktiviteten til en anden momsregistreret, så sælges uden moms (for at undgå du skal ligge med moms og måske ikke betale mens køber så har momsfradraget)


Vær opmærksom på, at skat er ganske opmærksomme på, at der ikke er ting du har anskaffet og haft fradrag og momsfradrag for - og nu selv bare beholder og vær opmærksom på, at det jo har betydning for den momsopgørelse du skal lave for det kvartal/halvår som du lukker i, og at det dermed har betydning for en evt. skattekvittance.


TVANGSOPLØSNING: Selskabslovens kapitel 14  § 225-§ 230

Denne løsning kan være billigst, hvis ejerne eller ledelsen ved, at der ikke er aktiver til dækning af gælden og ikke til en frivillig likvidation. Løsningen er dyr, hvis der faktisk er aktiver, for i så fald vil alle omkostninger ved løsningen blive pålagt selskabet, og  jo dermed give mindre til overs til aktionærerne.

Man ”fremprovokerer” en tvangsopløsning ved at man f.eks. ikke indsender årsrapport (kan give bod til ledelse inden men den kan ofte gå med i tvangsopløsningen), eller ved at der ikke er lovpligtig ledelse. Det betyder, at hvis direktør (alle direktører) afmeldes – eller hvis selskabet i vedtægterne og efter reglerne  er underlagt revisorpligt, ved at revisor afmeldes.

Tilføjer man bemærkning om, at aktionærerne ikke vil vælge ny ledelse/revisor, starter tvangsopløsning relativt hurtigt. Hvis der ikke er aktiver af betydning, og selskabet insolvent, vil opløsningen ske uden direkte omkostninger for aktionærerne. Ledelsen vil ha pligt til at svare ærligt og korrekt på skrifterettens spørgsmål, og kan ellers få personligt ansvar.

Løsningen kan være den bedste, hvis et selskab f.eks. alligevel er tomt.

KONKURS

En konkurs bør ikke vælges uden hjælp fra advokat.

Selskaber kan erklæres konkurs, hvis det ikke kan betale sin gæld og problemet ikke blot er midlertidigt. Det vil betyde, at det er insolvent.

Konkursbegæringen indgives til skifteretten, og kan indgives både af selskabet selv, eller af kreditor/kreditorer, som har penge til gode. Der skal vedlægges materiale til begrundelse.

Selve konkursanmeldelsen koster kun 750 kr. MEN den der indgiver konkursanmeldelsen, skal som udgangspunkt stille sikkerhed for omkostningerne ved konkursbehandlingen, og der kan være tale om ganske store sikkerhedskrav. Kravets størrelse fastsættes af skifteretten. 

Det vil der ofte ikke være at anbefale, at selskaber selv erklærer sig konkurs, og i alle fald ikke uden en god gennemgang med en advokat inden.


Skifteretten for det område hvor konkursen ligger, vil indkalde til møde hvor forholdene diskuteres, og udsteder så konkursdekret. Der udnævnes en kurator i boet (generelt advokat) og det er derefter kun denne, der kan disponere i boet.

Kurator undersøger, om alt er gået rigtigt til, herunder om der måtte være kreditorer der er blevet behandlet bedre end andre kort inden konkursen. Alle aktiver sælges og passiver gennemgås og søges dækket, hvorefter provenu (overskud) fra konkursen, fordeles mellem de tilmeldte kreditorer, i orden efter prioritet (f.eks. ligger løn før andet o.l.)

Kurator skal også undersøge, om der måtte foreligge ulovligheder inden konkursen.

Da omkostningerne til kurator, som kan være dækket af den krævede sikkerhedsstillelse ofte vil være ganske store, er det ikke usædvanligt, at en konkurs fører til meget begrænset betaling til ordinære kreditorer.

En konkursbehandling kan tage ganske lang tid.

.................................................................

HUSK FØRST AT CHECKE E-BOKS OG AFSLUTTE AL SKAT OG ANDET FOR NEMIID OG DIGITAL SIGNATUR STOPPER NÅR MAN LUKKER

Mange får problem med at de ikke kan se ting i e-boks og andet, efter en lukning - så husk at checke ALT da digital signatur for virksomheden slutter ved lukning.

Bemærk, at der her er tale om en gennemgang uden store detaljer, blot med det formål at give indblik i muligheder og regler

Her kan man se nærmere om lukning af selskab fra ERHVERVSSTYRELSENS VEJLEDNING  og SKATS VEJLEDNING

Lukning af IVS og dermed tilsvarende ApS er godt gennemgået også i min e-bog om ivs her i link

JEG ER IKKE REVISOR ELLER ADVOKAT OG DENNE GENNEMGANG ER BLOT GIVET EFTER BEDSTE EVNE OG UDEN ALLE DETALJER. DERFOR PÅTAGER JEG MIG IKKE ANSVAR FOR RÅDGIVNINGEN

Jeg er ikke revisor eller import specialist og har her blot videregivet min egne praktiske erfaring så godt jeg kunne, men dobbeltcheck, for jeg påtager mig ikke ansvar for fejl, eller senere lovændringer

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

torsdag den 27. februar 2014

Sikre penge nok til drift af IVS og ApS - Kapitalberedskabet

Kapitalberedskabet skal tages fuldt alvorligt

Der kommer flere og flere spørgsmål om hvordan man får kapital nok til at klare hverdagen og opstarten i de nye iværksættereselskaber (IVS). Læs evt mere helt generelt om IVS HER

For både IVS og ApS gælder, at den kapital man stifter med, skal blive i selskabet og ikke igen må trækkes ud af ejerne, ved andet end lukning. Ved lukning, eller ved salg af anparterne trækker man så til gengæld det beløb man stiftede fra, inden man skal betale skat af en eventuel gevinst. Derved kommer kapitalen skattefrit tilbage ved lukning eller salg.

Lad mig starte med at slå fast, at et selskab skal ha en selskabskapital, som i princip er kreditorernes sikkerhed, og som gør, at personerne bag ikke skal hæfte personligt. Man kan som ejer/direktør dog godt optræde så ufornuftig i forhold til kapital og i forhold til kreditorer, at man i en konkurs kan ende med at være personlig ansvarlig.


Fra 1/1-2014 er reglen for minimumkrav til kapitalen nedsat til ½ af den oprindelige kapital.


Et ApS kan stiftes for 50.000 kr, og minimumkrav løbende er så 25.000 kr. Et IVS kan stiftes for 1 krone, og minimumkrav løbende, inden der skal afholdes generalforsmling er så 50 øre.


Det betyder naturligvis, at hvis man stifter med 1 krone og køber et stempel til selskabet for 40 kr, så er kapitalen negativ med 39 kroner, og i princippet -  alt andet lig -  skal der nu indkaldes til generalforsamling. 


Skal selskabet, f.eks. IVS selv betale sin stiftelse - stiftelsesgebyr og eller advokat, så skal kapitalen altid være dobbelt op - da den aldrig må være under halv fra start


Hvis kapitalen i et selskab er faldet til under det halve, er ledelsen/ejerkredsen forpligtet til at afholde generalforsamling.


Her skal der i referat taget stilling til kapitalberedskabet og træffes beslutning om, at kapitalen på kortere sigt kan forventes genetableret. Der kan også være krav, i selskaber med revision specielt, til beskrivelse af baggrunden for disse forventninger. Kravet træder i kraft hvis kapitalen i 6 mdr ligger under det halve af den stiftede kapital - så generalforsamling er ikke kun ved årsregnskab.

Generealforsamlingen skal afholdes så snart direktionen burde have indset, at kapitalens størrelse gør, at man er omfattet reglerne om kapitaltab.
 
En dag eller to under halv kapital er næppe det store problem, men man skal tage reglen alvorligt, og få afholdt generalforsamling efter reglerne, hvis man oplever under halv kapital.

En overtrædelse kan betyde, at direktionen kan ifalde erstatningsansvar efter selskabslovens § 361 og overtrædelse give bøde efter § 367

Hvis selskabet er underlagt revision, og ikke har afholdt generalforsamlingen, så skal revisor gøre opmærksom på dette forhold i det offentlige regnskab. Er der afholdt generalforsamling, så skal revisor ikke oplyse om forholdet.

Man skal ikke forvente, at kunne gentage disse generalforsamlinger lovligt i evighed. Det vil kunne bringe en i personlig risiko, hvis kreditorer kan hævde, at det burde ha været klart der ikke var tilstrækkelig likviditet til at betale selskabets forpligtelser, og man forsatte drift og indkøb ud over det punkt. Man skal derfor altid, for at være sikker på ikke at kunne gøres personlig ansvarlig, stoppe gældsætningen hvis man bør kunne indse, at man ikke kan betale IVS gæld.

Kapitalberedskabet er ikke et punkt der kun måles ved årsregnskabet. 
Af den grund kan det være meget vigtigt, at varelager hele tiden er korrekt vurderet og indlagt som varelager og ikke bare som varekøb som kun reguleres ved årsskifte.

Dette med kapitalberedskabet bliver i sagens natur et langt større problem i et IVS, jo mindre kapital der bindes ved stiftelsen. Som nævnt ved indkøb af et stempel betyde negativ kapital dag 1, hvor det i et ApS blot ville betyder fald i kapitalen fra 50.000 kr til 49.960 kr ved køb af stemplet til 40 kroner.

Man kan generelt ikke komme ud over problemet ved f.eks. personligt at låne selskabet penge.


Hvis lånebehovet skyldes, at selskabet skal bruge penge til at dække udgifter eller underskud, så hjælper det ikke spor at ejeren låner selskabet penge.

Hvis man vil låne sit selskab penge, skal der oprettes et lånebevis - f.eks. et anfordringslån, og da det er fra hovedaktionær til selskab, skal der indsættes en rente der skal være markedsbaseret = det som det som udgangspunkt ville koste i rente at ha lånet i en bank, usikret skal man nok regne mellem 6 og 20%. 


Gives lånet til køb af noget af blivende værdi - ex et varelager, vil lånet ikke påvirke hverken positivt eller negativt i forhold til kapitalen i selskabet, så længe varelager, eller det overskud det skal give at sælge det, har mindst samme værdi som lånet udgør som gæld.


Mit råd: Lån kun penge ind hvis det er ret kortvarrigt og budgetter viser det fint kan tilbagebetales fra snart kommende indtægter


Husk, at hvis man låner selskabet penge, og pengene tabes (selskabet går konkurs f.eks.) så er pengene tabt uden skattefradrag. Det ville kræve en lån indrettet som konvertibelt lån, hvor lånet kan konverteres til anparter, tal evt med en revisor om den mulighed. 


Gives pengene ind som selskabskapital og tabes, så har man i det mindste fradrag i personlig indkomst svarende til værdien af skatten på tab på aktieindkomst.


Hvorfor hjælper det ikke, at ejer låner f.eks. 20.000 kr til selskabet hvis selskabet mangler kapital?

Hvis I stifter for 1 krone for nu at tage et eksempel - og selskabet så låner 20.000 kr af jer og lægger pengene i banken så har I:

Selskabskapital 1 krone - bankindstående 20.000 kr - gæld i selskab 20.000 kr = 1 krone i selskabskapital


Hvis I nu køber noget som IKKE i sig selv indgår som værdi, f.eks internet forbindelse, papir, den lovpligtige Arbejdsskadeforsikring (mis ikke den Ejer SKAL ha den i IVS) til ca 2000 kr, osv - så går banken ned uden andre værdier går op. Vi siger I køber for 10.000 kr af den slags


Nu har I: Selskabskapital 1 kr, - indestående i bank 10.000 kr, - gæld 20.000 kr = kapital samlet minus 9.999 kr


 I skal så ha generalforsamling og beskrive hvorledes I forventer kapitalen genetbleret og I vil være i risiko for, at kreditorer kan sige, at I ikke har sikret kapitalberedskabet og ikke har haft penge til de order i afgiver, og så kan I få ansvaret over personligt


Køber man til lager i stedet for bare betaler udgifter, er problemet ikke det samme.

Lagervarer indgår i kapitalen som værdi når de bogføres som varelager, men alle udgifter man har - inden man har reelle indtægter, nedsætter ens kapital, og det er udpræget risiko land at bevæge sig i, hvis man hurtigt har tabt selskabskapitalen og ikke både overholder krav om generalforsamling hvor problemet behandles og tages stilling til - og sikrer, at man kan genetablere kapitalen rimeligt hurtigt

Læs gerne DIT SELSKAB som har en fin beskrivelse af problemet og den risiko man derved påfører sig.


At man låner selskabet penge hjælper derfor intet, for lånet vil stå som gæld i selskabet - og dermed nedsætte kapitalen lige så snart nogle af pengene bruges.


Eneste korrekte løsning er, at man stifter med en kapital der sikrer, at udgifterne i starten ikke kan forventes at overstige mere end halvdelen af kapitalen. 


Man skal med andre ord, altid stifte med en kapital der er så stor, at den kan dække de reelle udgifter der overstiger indtægter den første tid, uden at den indbetalte kapital som maksimum halveres.



Råd der gives i min blog er givet med ansvarsfraskrivelse for evt. fejl og misforståelser.

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

SE MEGET GERNE MINE 5 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”Jeg vil væreSELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

Søg i denne blog