onsdag den 22. januar 2014

Skat af fri telefon



Skat af fri telefon er ofte et emne blandt iværksættere.

Dette er reglerne frem til FRI TELEFON - opdateret 2024

Lad mig starte med at slå fast, at den gamle multimedieskat, som betød beskatning af computer, internet og telefon er afskaffet og afløst af en ren beskatning af fri telefon.

Skatten udløses så snart du får betalt nogen del af telefonen, et simkort - ekstra simkort, selve telefonen, abonnement eller andet.  

Beskatningen sker ved tillæg til den personlig indkomst på 3.100 kr for 2023 og 3.200 kr. for 2024

Perioden man beskattes for, følgerløn perioderne - og kan dermed være pr 14 dage eller per måned, f.eks. fri telefon fra Februar til og med December = 11/6 af beløbet - læs evt fra skat HER

Dersom man har fri telefon fra flere arbejdsgivere, beskattes man kun af den ene - 

Fri telefon har man, hvis selve telefonen betales af virksomheden/selskabet, uanset om firmaet betaler abonnement eller ikke, og det vil gælde så længe man har telefonen, så man skal generelt altid kombinere det at få telefonens indkøb frit - og få betalt abonnementet.

ANSATTE kan faktisk undgå skat af fri telefon. Det forudsætter:

  1. Du skal have underskrevet en tro og love-erklæring om, at du med få undtagelser kun bruger telefonen/smartphonen til arbejdsmæssige formål.
  2. Din arbejdsgiver skal føre en en eller anden kontrol med, at du overholder aftalen. Dette kan i praksis ske ved, at arbejdsgiveren indgår en aftale med teleselskabet om, at dette skal give besked, hvis dit forbrug af telefonen pludselig stiger markant og hvis ikke teleselskabet vil det, selv holde øje med forbruget. Din arbejdsgiver skal så undersøge, om der findes en arbejdsmæssig forklaring på stigningen. 
Ejere kan ikke bruge den mulighed, da man ikke kan underskrive en tro og love erklæring til sig selv.

For selvstændige i personlig virksomhed:

Beløbet skal i udvidet selvangivelse rubrik 462 - men det påvirker ikke skat så:

Når man opgiver sin virksomheds resultat til skat, så skal telefonudgiften ind med 3.000 kr for 2022 og 3.100 kr for 2023 (sagt på andet vis, man skal lægge beløbet til sit resultat når man indberetter overskud/underskud til skat.) Herved får man betalt skat af som man skal.
Man kan også bogføre det ind via egenkapitalen privat hævet men det er unødvendigt for ejere af personlig virksomhed

Beløbet indberettes for personlig virksomhed i rubrik 462 i den udvidede selvangivelse som vist HER  Det er under virksomhedsoplysninger og beløbet lægges ikke til ens indtægt så det påvirker ikke personskatten. Derfor skal man også trække  2.800/2900 fra virksomhedens udgift til fri telefon (som så teoretisk kan ende som en indtægt) og derved kommer man til at betale skatten af fri telefon som vist her af skat LINK TIL SKAT -
hvorfra jeg lige citerer:

Har du fri telefon til rådighed hele året, skal du skrive beløbet for 2019 og/eller 2020 i rubrik 462 på din selvangivelse i TastSelv .
I din virksomheds skatteregnskab skal du trække de 3000/3100 fra telefonudgiften. Skal du både betale skat af telefon og internet, skal du kun trække samlet 3000/3100 kr fra.
Du bliver beskattet af fri telefon, hvis du blot én gang tager din arbejdsmobiltelefon med hjem eller hvis du driver din virksomhed fra din private bolig.

For ansatte og ejere i selskaber:

For disse skal arbejdsgiveren altid indberette skatten af fri telefon på ejers/medarbejders CVR. Dette sker normalt sammen med lønnen, men kan også i e-indkomst gøres separat.
Det skal gøres løbende med årets sats divideret med 12 - pr måned, da man jo ikke med sikkerhed kan vide, OM den fri telefon gælder for hele året.

Ansatte kan afgive tro og love erklæring hvis de ikke bruger arbejdstelefonen privat, og arbejdsgiveren er forpligtet til så at føre en form for kontrol med, at dette overholdes.

Jeg ville personligt ikke tage mod tro og love forpligtelsen, hvis ikke medarbejderen i forvejen selv havde mobiltelefon som denne selv betalte. Det er for mig usandsynligt at mobilen ellers ikke blev anvendt privat. 


Ejer af selskaber kan ikke skrive tro erklæring til sig selv eller co-owner - så de hænger også altid på skatten hvis telefonen er med hjem

Rent praktisk opgives beløbet for ansat og ejer i E-indkomst rubrik 13 AM bidragspligtig indkomst og rubrik 20 - værdi af fri telefon. Der skal fra 2017 og frem også angives enten antal løntimer i rubrik 200 eller - sættes kryds i rubrik 220 for "intet forhold mellem løn/timer.

Ægtefællerabat

Du kan få ægtefællerabat, hvis du er samlevende med din ægtefælle ved indkomstårets udløb, og I begge har fri telefon. Den skattepligtige værdi af fri telefon nedsættes for hver ægtefælle med 25 procent. Det er en betingelse for nedsættelsen, at ægtefællernes samlede skattepligtige værdi af goderne før reduktion udgør et grundbeløb på mindst 4.100 kr. i 2023. Nedsættelsen vil blive beregnet automatisk, så du og din ægtefælle skal ikke selv gøre noget.

Beløbet for hver person opgives stadigt i rubrik 462

Momsen skal altid for selvstændige deles i forhold til privat og firmabrug - for ansatte skal der fra 1/4-2017 efter lovforslag altid beregnes udtagelsesmoms = hele momsen skal bogføres som tillæg til salgsmoms 

For ansatte må vi lige afvente styresignal om hvorvidt udtagelsesmomsen skal beregnes løbende eller en gang om året. Bogføring vil være debet selve udgiften eller egen konto f.eks i samme gruppe - og kredit direkte på salgsmoms i så fald.

For arbejdsgiveren, eller den personlige virksomheds side, skal momsen altid splittes i privat andel og firma andel efter bedste skøn. Det vil sige, at hvis man kan forvente, at brugeren har telefonen hjemme og måske kun har den mobiltelefon, så kan andelen være alt fra få% firma del til mange - og uanset hvad, vil ejere af personlig virksomhed der har telefonen med hjem, skulle ansætte en procent del. Læs om SPLITMOMS så du ved hvordan du bogfører dette.
Nederst i indlægget har jeg også givet eksempel på bogføringen.

Når man skal beregne moms delt privat og virksomhed, helt som for alle andre aktiver man har rådighed over privat og bruger blandet, så skyldes det, at der ikke er moms i de 3.000 for 2022 og 3.000 kr for 2023 man beskattes med, så virksomheden/selskabet der betaler for en, skal dele momsen på fri telefon, helt som for andre aktiver, se evt TAX.DK om sagen.

Som udgangspunkt accepterer skat uden yderligere begrundelse normalt en fordeling på 50/50 - så man nøjes med at trække halvdelen af momsen fra, hvis man bruger telefonen privat.

Hvornår betaler det sig?

Som tommelfingerregel kan vi regne med, at prisen for ens rådighed over en telefon per år skal op omkring de 3.000 i omkostning, før det betaler sig at lægge den ind i egen virksomhed. Forklaringen ligger som nævnt i, at man som ejer jo både betaler skat af fri telefon og stadigt selv betaler selve telefonomkostningerne i egen virksomhed.

Det kan være lidt kompliceret at forstå men jeg skal prøve at forklare:

Du har fradrag for omkostningen i firmaet. I personlig virksomhed er det ca 44% så du betaler 56% af prisen selv.
Dertil kommer så, at du skal lægge de 3.000/3100 kr oven i din indkomst, og der betaler du 44% i skat.
Betalt 56% af prisen i firmaet og 44% privat = du har selv betalt 3000/3.100 kr i alt. Herfra kommer så en mulig momsbesparelse - så regn ca 2.600 kr som grænse for hvornår det betaler sig at lade din egen virksomhed betale telefonen.

VIGTIGT: Både telefon og abb skal være erhvervsaftaler med firmaet som aftale partner og ikke et privat abonnement og - ofte er erhvervsabonnementer så meget dyrere, at alene det ødelægger ideen.

----------------------------------------------------------------------------------------

INTERNET:

Internet - isoleret kan gives tages - uden skat - forudsat det kan sandsynliggøres, at internet i hjemmet er nødvendigt for arbejdets udførelse. Det skal være rent internet og ikke internet med TV o.l. som udgangspunkt. For selskaber skal regningen være udstedt til selskabet (erhvervsabonnement som udgangspunkt) af hensyn til bla.a momsfradraget.

------------------------------------------------------------------------------------------

Arbejdsgiver kan iflg. højesteret bortvise medarbejder, hvis denne bruger telefonen til netkøb

Iflg Jyllands posten har højesteret afgjort, at en medarbejder kan bortvises, hvis denne bruger den frie telefon til at købe ind over nettet - eller give til velgørenhed. Det er kun som telefon/data den må bruges ud fra selve det kendte abonnement.
En ny højesteretsdom har nemlig slået fast, at arbejdsgiveren er i sin gode ret til at bortvise en it-ansat, der har brugt sin arbejdstelefon til at købe togbilletter til privat brug.

Og lige til slut et citat mere som belyser, at selvstændige som ejer af personlig virksomhed eller hovedaktionær skal beskattes af fri telefon, uanset denne måtte hævde at telefonen KUN er købt for arbejdsformål.

Man kan ikke som ejer benytte tro og love erklæring idet man ikke kan kontrollere sig selv.

Fra SKAT


Fastnettelefon hjemme

Hvis en medarbejder én gang tager telefon med hjem, er den bragt ind i den private sfære, og der er en formodning for, at der er privat rådighed over godet. En fastnettelefon på en medarbejders bopæl, som er betalt af arbejdsgiveren vil som udgangspunkt altid udløse beskatning af fri telefon.
Formodningsreglen gælder også, hvis medarbejderen har telefon til rådighed i hjemmet i forbindelse med en distance- eller hjemmearbejdsplads, herunder hvis medarbejderen har sin bopæl som arbejdsplads.

Mobiltelefon hjemme

Hvis en medarbejder én gang tager en mobiltelefon med hjem, er den bragt ind i den private sfære, og der er en formodning for, at der er privat rådighed over godet, og medarbejderen skal som udgangspunkt beskattes af fri telefon.
Formodningsreglen gælder også, hvis medarbejderen har telefon til rådighed i hjemmet i forbindelse med en distance- eller hjemmearbejdsplads, herunder hvis medarbejderen har sin bopæl som arbejdsplads.
Har en medarbejder aftalt med sin arbejdsgiver, at en telefon kan tages med hjem, betyder rådighedsbegrebet, at medarbejderen har en telefon til rådighed for privat brug, uanset om medarbejderen rent faktisk tager den med hjem, og medarbejderen skal da beskattes af fri telefon.
Endeligt kommer lige her et copy-paste svar jeg har givet i Amino omkring bogføringen hvis det kan hjælpe nogen:

Del momsen i forhold til privat og firma og brug kassekladde - lav ny konto for telefoni 7245 UDEN moms
linje 1  omkostningen inkl. delt moms privat - modkonto bank
linje 2 den fradragsberettigede moms - konto købsmoms 64060  - modkonto bank

Eksempel - Regning 125 kr inkl moms - forbrug 50/50 privat/firma = momsen - de 25 kr deles og der bogføres nu 112,50 kr på den ny konto telefoni 7245 mod bank og i linje 2 bogførs 12,5 kr på købsmoms mod bank

Endeligt - hvis telefonen er med hjem, så skal ejer af personlig virksomhed lave skatteregulering og lægge 2.700 kr til sit resultat til skat når selvangivelsen udfyldes i udvidet selvangivelse - mens et selskab skal selvangive de 2.700 kr med 225 kr per måned hvis det betaler fri telefon for ejer som har den med hjem

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

tirsdag den 14. januar 2014

Køb af aktiver og varer inden stiftelse af CVR

Udgifter taget op til MAX 6 mdr inden virksomheds start kan, hvis udgifterme er taget med det klare formål at kunne stifte firma OG ikke taget i brug privat inden OG man ikke har faktureret kunder privat inden stiftelsesdatoen, KAN tages ind i regnskab for den nystiftede 

Gælder personlig virksomhed og i selskaber. Det kan efter ny EU dom også anvendes ved stiftelse af IVS eller ApS - hvis stifter påvise, at det er taget til brug for ren drift (ikke stiftelsesomkostninger). Det er så en forudsætning, at fakturaen er udstedt til et navn der er mellem stifterne af selskabet.
Se evt nederst i dette blogindlæg for mere om muligheden for selskaber.


Momsfradrag efter stiftelse med inden momsregistrering kræver stadigt, at der ikke er solgt noget uden moms inden. Kort og godt - KRAV for at tage aktiver købt før stiftelse ind:


  • Aktiverne er anskaffet alene med henblik på virksomheden
  • Du har intet solgt uden moms inden (ikke drevet virksomhed uden moms)
  • Aktiverne er købt maksimum 6 mdr inden start
  • Du har ikke anvendt aktiverne privat inden opstart
  • De har enkelt værdi på max 13.500 (2018 tal) hvis de skal afskrives helt først år, ellers bliver det over tid
  • Du stifter og momsregistrerer personlig virksomhed og regning er til dit navn - eller du stifter selskab, og faktura er udstedt i navn af en af stifterne eller den er stilet til f.eks selskab xxxxx ApS/IVS under stiftelse - Er faktura ikke det, så skal ting sælges ind uden moms fradrag fra dig privat til virksomheden til maksimum indkøbsprisen.
  • Der skal med andre ord være orden i faktura dokumentationen og formålet skal være ren drift 

Der er ikke en lov der siger 6 mdr - men derimod er det kendt at skat accepter OP til 6 mdr inden start, og jo tættere på jo sikrere
Skat selv siger HER som følger om spørgsmålet:

Når du starter virksomhed kan du få fradrag for dine driftsomkostninger. I de fleste tilfælde kan du få fradrag for de udgifter, du har haft inden for de seneste seks måneder, før virksomhedens start. Det kan være udgifter til erhvervsmæssigt lejemål, telefon, løn eller reklame. Jo tættere på starten udgifterne er afholdt, desto større er sandsynligheden for, at du får fradrag for dem.
Du kan ikke få fradrag for udgifter, du har haft til at starte ny virksomhed eller til at udvide en igangværende virksomhed. Det vil sige, at du for eksempel ikke kan få fradrag for udgifter til revisor, advokat og markedsundersøgelser.

Du må ikke inden ha faktureret noget uden moms - så bortfalder mulighed for momsfradrag, så du må endeligt ikke sælge noget, varer eller ydelser i så fald, før du er momsregistreret 

Aktiver der benyttes af firma og privat delt skal deles i privat og firma% som udgift til regnskabet, på når computer som giver adgang til virksomhedens netværk. Her beskattes den private del som undtagelse ikke (ligningslovens § 16 stk 14)

BOGFØRINGSDATO:

Som bogføringsdato bruger du bare start dato for din virksomhed. MEN da en del af momsen jo er for perioden inden stiftelsen, så vær opmærksom på at der er særlig procedure for personer, som ønsker momsfradrag for indkøb i forbindelse med opstart af virksomhed, der er foretaget i momsperioder, som ligger før den periode, momsregistreringen omfatter.
De skal anmode om genoptagelse af afgiftstilsvaret for den/de afgiftsperiode(r), hvori indkøbene er foretaget, jf Skatteforvaltningslovens § 32 og 32


IKKE TAGET I BRUG PRIVAT - DELVIS ELLER FULDT - INDEN STIFTELSE:

Det må ikke være ting du inden tager i brug privat - køb ikke noget du kunne forventes at ha taget i brug privat i hjemmet inden starte, og som du senere vil bruge delt privat og virksomhed. Læs i øvrigt om DELT MOMS for sådanne aktiver købt efter start af CVR så du ved hvordan du skal dele momsfradrag for alt du bruger privat og virksomhed.


IKKE HA FAKTURERET NOGET UDEN MOMS INDEN STIFTELSE

Har man faktureret spor uden moms inden stiftelsen, kan varer ikke tages ind med momsfradrag overhovedet

VARER:

Varer kan godt være mellem det man anskaffer inden CVR, for at være klar. Det skal så være varer fra inden fo EU for du ikke må importere spor fra uden for EU til videresalg uden at være importregistreret (som fordrer CVR se linket). 
Det betyder, at du må vente med at købe fra fra uden for EU til du er registreret med CVR og Importregistreret (se evt link hvis interesse)

Vare prøver kan du tage hjem, men igen ikke hvis det på nogen måde er fra uden for EU og til videresalg. Hvis det er vareprøver der importeres, så må de aldrig være til videresalg (de skal i princip være mærket så de ikke kan bruges til videresalg men netop er vareprøver) og så er de jo værdiløse.

Ellers er det ikke vare prøver men bare vare i små mængder og de må ikke være fra uden for EU uden din registrering er på plads. så prøver fra uden for EU - ikke købe før du har CVR hvis de skal ha en værdi i alle fald.

Websider og domæne er også typiskt ting der kan anskaffes inden opstart, regnskabprogram o.l. ligeså.

Når det således kun er ting som er købt med det formål at kunne komme ud af starthullerne når CVR er klart, så ja - så OP til 6 mdr inden er hvad skat per kutyme accepter.


UDGIFTER TIL STIFTELSE - IKKE FRADRAG:

Stiftelses omkostninger er der aldrig fradrag for, heller ikke selv om de ligger inden start. Her taler vi f.eks. om udgifter til selskabs stiftelse hos advokat/revisor, gebyrer o.l. så hvis de tages ind i regnskabet, så skal man lægge beløbet til driftsresultatet, når man laver de skattemæssige der generelt altid følger med ved årsafslutningen alligevel. Ved at tage stiftelsesomkostninger ind på den måde, kommer momsen med i regnskabet og momsen - ja den er der fradrag for selv om der ikke er det for omkostningen.

EN KRØLLE FOR UDGIFTER I PERSONLIG VIRKSOMHED INDEN AKTIVITET ER STARTET:

Hvis vi taler personlig virksomhed, og denne f.eks. kan ha eksisteret et år uden indtæger og udgifter, og man så i slutningen af et år beslutter sig for, at nu skal man igang og går ud og køber f.eks. computer eller andre aktiver, så kan man IKKE straksafskrive disse før der er aktiviteter i selve selskabet = hvis man først driver salg og har indtægter året efter - så skal udgiften først straksafskrives (eller afskrives efter normale afskrivningsregler hvis over straksafskrivningsgrænsen) året efter

Man skal dog tage beløbet ind i regnskabet så momsen bliver indberettet som købsmoms (og dermed refunderet) - og så må man periodeiser selve udgiften uden moms, over i næste regnskabsår hvor der kan straksafskrives, når der er aktivitet
(Diskuteret også i denne AMINO TRÅD OM EMNET)

Og så tilbage til muligheden for selskabers fratræk af drifts omkostninger fra før stiftelse:

Der er en EU dom der siger at også for selskaber skal det godkendes - også momsmæssigt.

Henrik Koudahl har gennemgået EU dommen her i link

Og her SKATs udlægning i LINK  

Da momsen jo kun giver fradrag - når udgiften er taget for en momsmæssigt erhvervsaktivitet, er det klart at selv udgiften også giver fradrag.

Hvis der ligger omkostninger til selve stiftelsen og disse skal indgå i selskabet - til den kommende drift eller stiftelsen selv, så skal disse forpligtelser, iflg. selskabslovens § 27 fremgå af stiftelsesdokumentet og for ikke at stifte uden reel kapital, bør stiftelseskapitalen sættes til det dobbelt af omkostningerne, så kapitalen ikke fra start, havner på under halv kapital, hvor der iflg selskabslovens § 119 skal afholdes general forsamling senest 6 mdr efter det konstateres og samme lovs § 118, hvorefter direktionen er forpligtet til at foretage vurdering af situationen og sikre at kapitalberedskabet er forsvarligt.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

mandag den 23. december 2013

IVS spørgsmål - brevkasse type - men realistiske


Der stiftes et stort antal IVS selskaber. Mange med stor fornuft, MEN også mange som aldrig burde have været stiftet.

Jeg har samlet en række spørgsmål, bygget op ud fra indlæg og spørgsmål set på flere facebook iværksætter sider samt Amino og tilsvarende steder. 

Jeg er klar over, at det kan se ud som om jeg her bare er imod IVS, og det er jeg ikke MEN, jeg er imod, at alt for mange stiftes, og enten tvangslukkes, går konkurs, eller kommer til at hænge ejerne langt ud af halsen, men en lukning der kan tage mange måneder.

Lad os se på nogle af de hovedspørgsmål, som måske viser lidt af problemerne:

1. Med et IVS er man vel sikker på, at evt gæld ikke er noget man hænger personligt på?

I princip ja, men: Jeg langt de fleste (alle) banker vil kræver personlig kaution og personlig sikkerhedsstillelse, for at oprette den lovpligtige erhvervskonto, og jeg ved, man vil kunne opleve det samme fra en del leverandører. Ofte vil de kun levere mod kontant betaling ved afsendelse. Her vil ejeren jo så skulle ind med private penge, indtil selskabet selv kan klare sig.
Det kan være god ide at få OK fra banken til erhvervskonto allerede inden stiftelse, da det for mange kommer som en overraskelse, at banken ikke bare siger OK..


2. Men så er det kun hvis jeg skriver under på kaution eller sikkerhed at jeg kan hæfte personligt i det IVS?

Nej der er andre risici: 
Du skal sikre kapitalberedskabet og likviditeten. Du skal hele tiden kunne forvente at kunne betale de forpligtelser du indgår. 
Taber du halvdelen af egenkapitalen (ved 1 kr = tabt 51 øre ex hvis du har betalt dit internet fra firmaet) så skal du afholde generalforsamling der skal tage stilling til, om du fremadrettet kan betale din forpligtelser. En formalitet ja, men glemmer du det, så kan kreditorer sige du IKKE tog kapitalberedskabet alvorligt og kræve du skal være personlig ansvarlig. 
Kan dine kreditorer påvise, at du købte ind på et tidspunkt hvor du burde have være klar over, at du ikke kunne betale varene, kan du være personligt ansvarlig (søg evt "hæftelsesgennembrud".

3. Er der omkostninger ved et IVS som man ikke har i enkeltmandsvirksomhed eller I/S?

Ja. Regnskabet er mere kompliceret og årsopgørelse vil ofte kræve hjælp.
Der er lovpligtig arbejdsskadeforsikring for alle aktive ejere, også selvom de ikke hæver løn. Den skal man regne med koster ca 1.600 kr p.a. per aktiv heltids ejer både i drift og holdingselskaber.

Der vil ofte også være omkostning til erhvervskonto i banken. Den er nødvendig i et selskab En erhvervskonto kan let koste 2000 kr i oprettelse og så et årligt gebyr. Det afhænger naturligvis af ens forhold til banken

Der er også omkostninger til stiftelse, hvilket der ikke er i personlig virksomhed.

Der må ikke hæves privat i IVS, kun udbetales løn (og senere udbytte) Det vil kunne føre til opkrævning af betaling til AER/AUD og barsel via ATP da man indgår som lønmodtager i den sammenhæng.

4. Hvis jeg har underskud i mit IVS i starten, kan jeg så trække det fra i skat på samme måde som i personlig virksomhed på nogen måde?

Nej du kan ikke trække et selskabs underskud fra i personlig indkomst fra andet arbejde. 
Et underskud vil kun kunne bruges skattemæssigt, ved at man i senere år har et overskud som det kan trækkes fra i.

5. Kan andre se mit resultat på nettet hvis jeg har IVS. I dag skal jeg ikke indsende noget med mit personlige selskab?

Ja du skal aflevere regnskab og fuld årsrapport elektronisk til selskabsstyrelsen og resultatet kan alle få adgang til.

6: Kan jeg så bare indsende min excel fil eller tallene fra mit regnskabsprogram?

Nej. Det skal opstilles efter specielle regler som ikke generelt gør det muligt bare at tage tallene fra regnskabet og indlægge. Det skal generelt "omregnes" ligesom der ofte er forskel på skattemæssigt resultat og drift resultat så mange vil ha brug for revisorhjælp. I virk.dk ligger regnskab 2.0 tilgængeligt, men der er utroligt mange fejl fra "selv indberettere"

7: Jeg plejer at låne min personlige virksomhed penge når det behøves og bruger også ind imellem firmakortet til private køb, f.eks. under rejser, men betaler selvfølgeligt tilbage. Kan jeg forsætte sådan?

Nej. Hvis du vil låne dit selskab penge bør du lave lånekontrakt og du SKAL aftale og betale en rente der som minimum skal være markedsbaseret (regn med niveau 4-12%)  og du skal så bogføre og indberette til skat som person og betale skat af indtægten, og har det så som fradrag som renteudgift i selskabet. 

Lån af penge af selskabet, ved at du f.eks bruger dets bank eller kredit kort, er der meget skarpe regler for OG meget ubehagelige skatte konsekvenser af - så det bør du aldrig gøre.

8: Skal jeg så lave lønseddel hver gang jeg skal hæve penge - eller kan jeg bare betale det som honorar med b-indkomst

Du kan ikke bruge honorar som ejer og ansat i dit selskab. Du skal hæve alt, du skal bruge som helt almindelig løn som A-indkomst og betale kildeskat helt som ved alm. løn. 

Du skal bruge e.indkomst i skat til indberetning og indbetaling eller et lønsystem hver gang du skal hæve noget. Dette kan medføre ATP og dermed opkrævning af betaling til barsel, AUD og AER m.m- Alternativ kan du få udbytte -. men det kan du kun få af beskattet overskud og først når et IVS har opsparet 50.000 som selskabskapital. Udbytte er i øvrigt ikke mere fordelagtigt skattemæssigt end løn med indberetning.

9.
Der er mange IVS som er blevet tvangslukket. Hvad er grunden dog?

En del af forklaringen kan være tabt lyst til at have selskab, manglende indtjening eller direkte konkurser. En anden del er, at alt for mange overser pligter. Det kan være årsrapporten ikke kommer ind til tiden, eller at man ikke har fået registreret ejerne korrekt i offentlige ejerregistre. I begge fald kan selskabet tvangslukket.
Mange opdager det ikke før det er sket, for de har så oven i de andre fejl, også glemt at få selskabets digitale postkasse sat op, til at give besked til en anden adresse, når der er e.mail fra det offentlige.


10. Når mit IVS har opsparet 50.000 kr, så kan jeg lave det om til ApS. Skal der være betalt skat af de 50.000 kr?

Ja der skal som udgangspunkt være betalt selskabsskat af de opsparede penge, inden det kan ændres til ApS. Det kræver revisor erklæring som let koster 6-10.000 kr OG så vil du stadigt personligt skulle betale mindst 27 - 42 % udbytteskat af de penge, hvis du en dag sælger eller lukker selskabet med overskud. Vil du have et ApS, så se om ikke du kan finde (evt låne) pengene lige fra start.

11. Kan du se andre problemer i forhold til ApS

Det kan tænkes, som nævnt, at banker vil være mere krævende med sikkerhed, ligesom NETS aftaler kan vise sig at kræve større sikkerhed, og det samme kan leverandører. Derudover har formen allerede et lidt skidt navn som "fattigmandsselskab" og virker lidt som et "ApS på klods". Hvor stor betydning det har, er der meget delte meninger om

12: Kan jeg bruge IVS som holding og føre overskud fra datter IVS op til IVS holding?

Ja - overskud der er beskattet i drifts IVS kan helt som i andre selskaber generelt føres op uden yderligere skat. Eneste krav er at du har opbygget kapitalen på 50.000 kr. Indtil da: Ingen udbyttebetaling.

13: Kan jeg omdanne personlig virksomhed til IVS  - eller kan vi omdanne et I/S?

Nej, et IVS kan kun stiftes med kontanter. En personlig virksomhed inkl. I/S kan køre videre sideløbende eller kan lukkes. Skal den lukkes, skal man inden sælge alle aktiver der er købt ind, inkl lager - til en selv eller til en 3.part, efter forskellige, lidt komplicerede skatte og momsregler. Et IVS skal altid ny-stiftes med kontanter.

14
Jeg regner ikke med at få overskud det første år og vil ikke hæve løn, men jeg kan vel godt få kørepenge udbetalt efter statens takster?

Nej - i personlig virksomhed kan du får fradrag i indtægten, uanset den måtte være 0 i fortjeneste, men i et selskab kan du KUN udbetale kørselsgodtgørelse hvis du har løn og kun så den står i rimeligt forhold til lønnen, så du ikke "erstatter" løn med kørselsgodtgørelse. 
Du må i øvrigt heller ikke udbetale dig rejsediæter uden der er en passende løn

15
Kan man ved at bruge IVS spare op til et ApS med ubeskattede penge?

Nej men faktisk med rabat. Man kan spare op til et ApS ved at binde ialt 50.000 kr i sit IVS og så ændre selskabet til ApS, mod revisorvurdering. Disse 50.000 kr er så beskattet med selskabsskat (22% 2017) hvilket jo er mindre end personlig skat og man skal ikke selv skyde mere end den ene krone af egne beskattede midler i. Dog er det blot en udskydelse, for ved salg eller lukning (og de færreste har jo lommer i ligklæderne), så vil disse 50.000 kr blive ramt af mellem 27 og 42 % skat, og det kan, sammen med den allerede betalte selskabsskat, være mere end man sparede/udskød.

16.
Samlet så lyder det til du siger at jeg skal holde fingrene borte fra IVS?

Nej, bare du er velforberedt, og ikke bilder dig ind, at du for 1 krone kan sætte noget større i værk, OG du sørger for alle pligter overholdes.

Jeg tror da også du vil kunne stifte IVS og stille og roligt bygge kapital op og forstår sagtens at nogen ikke lige har de 50.000 kr et ApS kræver. 

IVS er i mine øjne slet ikke noget man nu bare skal kaste sig over, istedet for personlig virksomhed, det kræver mange overvejelser

God vind med det

Bogen IVS i 2.udgave med detaljer om stiftelse, skat, moms, drift, regler, inspiration og meget mere, kunne ligge lige til højrebenet. Se indholdsfortegnelse og link til køb i DETTE LINK IVS 2 

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+


mandag den 9. december 2013

ApS Stiftelse kontant eller via Apportindskud

tirsdag den 3. december 2013

Aktiver købt til blandet brug privat og firma og deres bogføring

Deling af moms er lovpligtigt for alle aktiver der anskaffes i virksomheden/selskabet men bruges delvist privat

Der er rigtigt mange der spørger på div. fora, hvordan de skal forholde sig til køb af aktiver, de vil kunne bruge både privat og i virksomhed, i små nystiftede personlige virksomheder.

Første sag inden jeg svarer mere konkret skal være at sige, at du skal drive virksomheden intensivt for at kunne få fradrag for underskud, og med det menes, at får du underskud, og vil kunne trække dette fra i skat i anden personlig indkomst, ja så skal du har drevet virksomheden intensivt efter skats regler, for ikke at risikere, at de nægter fradrag i anden personlig indkomst.

Den anden sag er et lille personligt råd. Køb det du virkeligt behøver naturligvis, men betragt aldrig det, at ha fået virksomhed som tilskyndelse til, at nu skal du ha ny smart-phone, ipad, computer og hvad ved jeg. Køb "need to have og ikke nice to have"


Alt for mange får startet op med optimisme og forventning om stor indtjening, men opdager at ikke alt er så let, og så kan man let risikere at gå kold, hvis man har brugt for mange penge og få besvær med underskud - som måske accepteres, måske ikke og som i alle fald koster.

Slut med moralen :) og over til konkrete regler om aktiver privat/firma og delt moms:


Lad mig starte med momsen for aktiver stillet til rådighed for ansatte: Fra og med 1/4-2017 skal der i nyt forslag beregnes fuld udtagelsesmoms = 25% af prisen ex moms skal tillægges salgsmoms - og dermed er der slet ikke fradrag for momsen af aktiver stillet til rådighed for ansatte,

For selvstændige med virksomhed gælder:
De fleste aktiver må man kun fratrække procent mæssigt i firmaet i forhold til den % del af brugen der er firmaets - og ikke den private forbrugs procent%

For computere og deres tilbehør, har Ligningslovens  § 16 stk 14 positivt nævnt, at en selvstændig ikke beskattes af privat brug - forudsat den er købt som behov for firmaet.
Selv om selve computeren således kan tages som udgift, skal der deles momsmæssigt, hvis den også skal benyttes privat:

Når man i enkeltmands virksomhed, I/S eller selskaber indkøber aktiver som er til rådighed privat - f.eks, en computer som befinder sig i hjemmet og dermed til rådighed, mobil telefon, printer, og meget andet, så skal man dele forbruget op i privat forbrugsdel og faktisk firma forbrugsdel. 

De fleste andre aktiver, vil man også skulle dele selve omkostningen ud på firmabrug/privat brug.

Reglen gælder også for ansatte som får et aktiv stillet til rådighed i hjemmet. F.eks. en computer til hjemmearbejde. Her skal arbejdsgiveren også dele momsen og kun fratrække den forventede firmabrug. Uden egentlig "dokumentation" godkender skat generelt oftest 50/50

Skat vil ikke godkende, at man f.eks. køber sådanne IT gadgets og tilsvarende, og har dem i hjemmet, uden at ansætte en rimelig fordeling. Er det eneste bærbare og eneste ipad m.m., så siger det sig selv, at formodningen om privatandelen øges, men hovedreglen er klar:

Man skal blot så godt det er muligt, vurdere fordelingen privat og firma, og er det rent firma, ja så skal der ikke deles.

Det er, så længe vi taler om ting der købes fordi de er klart nødvendige for at ha den indtjening man skaffer via virksomheden helt i orden, at de skattemæssigt købes via virksomheden, og så det er kun momsen der evt. skal deles. Delen bliver så ejet af virksomheden, og ved evt. lukning, skal den købes ud igen, med moms af virksomheden for at kunne overgå til privat eje.


Opdeling af moms gælder uanset personlig virksomhed eller selskab i forhold til aktiver der stilles til rådighed for ejer og medarbejdere og følger helt enkelt momslovens § 38 stk 2


Den praktiske deling af momsen i betyder at den del der ikke er moms fradrag for - i stedet er alm. udgift som jo også giver "fradrag"

Deling af momsen vil volde en del mennesker besvær regnskabsmæssigt. Jeg går i dette eksempel ud fra en fordeling privat og firma på 50% / 50% men brug en konkret vurdering.

Jeg er i eksemplet gået ud fra et aktiv der koster 8000 kr + moms 2000 kr = 10.000 kr ialt

50/50 betyder så, at 50% = halvdelen af momsen kan fradrages, i det valgte eksempel, 1.000 kr og resten af prisen = 9.000 kr, hvilket så er beløbet aktivet kan tages ind i regnskabet som udgift med. 

Den del af momsen som således ikke giver momsfradrag - i dette tilfælde 1000 kr  - giver således generelt altid fradrag som omkostning i regnskabet

Man kan ofte komme nemmest om det ved at oprette en ny konto - "aktiver med privat andel" som oprettes som ny konto "ved siden af" småanskaffelser og lade denne være uden moms.

Når den er oprettet, så kan man bogføre de 9.000 kr på denne, med bank eller hvor aktivet nu betales fra, som modkonto

I linje to i kassekladden bogføres så 1.000 kr på konto "købsmoms" og igen bank som modregning


Bogføring af udligningsmoms for ansatte vil blive debet udgift (ex samme som købet eller egen konto lige under) og kredit direkte på salgsmoms

Du kan også oprette en ny momskode i dit regnskab - til f.eks. halv moms. Dinero har anvisning på hvordan man gør hos dem LINK 

Gamle multimedie afgift er borte og afløst af kun skat på fri telefon

Kun telefon medfører idag skat af fri telefon med 2.600 kr p.a. (her LINK TIL SKAT AF FRI TELEFON) medens computer og IT i det omfang det er anskaffet ud fra nødvendigheden i virksomheden, ikke medfører personlig beskatning af nogen art. Det er dog ofte, sammen med mobiltelefon typiske aktiver som bruges delvist privat og derfor skal ha opdelt momsen.

Straksafskrivning:

Forudsat aktivet koster under 12.600 kr (2014) som samlet aktiv (f.eks. kan computer og skærm kun bruges sammen og skal ses som ET aktiv), så er der straksafskrivning af beløbet. Overstiger beløbet dette, skal det skattemæssigt afskrives over flere år, overordnet med 25% af rest summen hvert år, indtil den samlede værdi af aktiver under afskrivning er under 12.600 kr.


Virksomheden ejer så aktiverne og de må ikke beholdes privat ved lukning:

Aktiver købt til virksomheden ejes naturligvis nu af virksomheden. Man skal ved evt. lukning selv købe disse ud eller sælge til trediepart inkl. moms til korrekt markedspris.

Sælges alle aktiver i forbindelse med en lukning, skal dette ske uden moms, såldes at man ikke selv sammen med lukningen har en ekstra moms at indberette, og dermed er der naturligvis ikke en moms at fradrage for køber heller. 

Man bør altid kunne redegøre for aktiver købt via virksomheden, så de ikke bare pludseligt er borte. Hold en liste over alle aktiver, uanset afskrivning og dokumenter hvis de udgår enten gennem salg eller på andet vis.

JJeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 


Søg i denne blog