torsdag den 5. marts 2015
Selvangivelses rubrikker Fradrag i kapitalindkomst
HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN SOM DETTE LINK FOR MANGE ANDRE RÅD TIL IVÆRKSÆTTERE
SELVANGIVELSENS RUBRIKKER - FRADRAG I KAPITALINDKOMST -RUBRIKKERNE 41 TIL 44 SAMT 348 CHECK MED SKAT AT DER IKKE ER ÆNDRET PÅ RUBRIKKERNE SIDEN SKRIVNING MARTS 2015
ALT ER CITATER FRA SKAT SAMLET SÅ MAN SLIPPER FOR AT FOLDE UD I SKATS SIDE HVIS DET LETTER FOR NOGEN
JEG TAGER FORBEHOLD FOR EVT FEJL
Rubrik 41: Renteudgifter af gæld til realkreditinstitutter og reallånefonde samt fradragsberettigede kurstab ved omlægning af kontantlån
Rubrik 42: Renteudgifter af gæld til pengeinstitutter, pensionskasser, forsikrings- og finansieringsselskaber, kontokortordninger samt af pantebreve i depot
Rubrik 43: Renteudgifter af studielån
Rubrik 348: Renteudgifter af offentlig gæld
Venligst www.johnhannover.com Facebook startup advise Google+
Selvangivelsens rubrikker kapitalindkomst
HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN SOM DETTE LINK FOR MANGE ANDRE RÅD TIL IVÆRKSÆTTERE
SELVANGIVELSENS RUBRIKKER TIL POSITIV KAPITAL INDKOMST - RENTER, OBLIGATIONER M.M. FOR MERE INFO RUBRIKKERNE 30 TIL 40 SAMT 346 -
YDERLIGERE FORKLARINGER TIL HVERT PUNKT, MED UNDTAGELSER M-M. FINDES I LINKET SKAT HVOR DE ENKELTE PUNKTER KAN FOLDES UD.Rubrik 30: Gevinst/tab på investeringsbeviser, obligationsbaseret med minimumsbeskatning
Bagatelgrænse
Der er en samlet bagatelgrænse på 2.000 kr. for gevinst og tab på investeringsbeviser i obligationsbaserede investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, fordringer (herunder obligationer), samt fordringer og gæld i fremmed valuta. Har du gevinst eller tab på over 2.000 kr., skal du medregne hele gevinsten eller hele tabet. Beløbsgrænsen gælder for hver ægtefælle for sig.
Rubrik 31: Renteindtægter af indestående i pengeinstitutter mv. Renteindtægter af obligationer og pantebreve i depot samt udlodninger fra obligationsbaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning, hvor der ikke er indeholdt udbytteskat
Rubrik 32: Gevinst/tab på obligationer, der er
optaget til handel på et reguleret marked
Bagatelgrænse
Der er en samlet bagatelgrænse på 2.000 kr. for gevinst og tab på fordringer (herunder obligationer), gæld i fremmed valuta og investeringsbeviser i obligationsbaserede investeringsinstitutter med minimumsbeskatning. Har du gevinst eller tab på over 2.000 kr., skal du medregne hele gevinsten eller hele tabet. Beløbsgrænsen gælder for hver ægtefælle for sig.
Rubrik 33: Reservefondsudlodninger og kapitalværdistigninger af pensionsordninger
Rubrik 34: Udlodninger fra investeringsselskaber og fra obligationsbaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning, hvor der er indeholdt udbytteskat
Rubrik 35: Over- /underskud ved skibsanparter og overskud ved anden anpartsvirksomhed
Rubrik 36: Fortjeneste/tab ved ophør af skibsprojekter (tab angives med minus). Fortjeneste ved ophør af anden anpartsvirksomhed.
Rubrik 37: Lejeindtægt ved udleje af helårsbolig en del af året samt sommerhus- og værelsesudlejning. Lejeindtægt ved udleje af den ene lejlighed i et tofamilieshus. Gælder kun, hvis du selv ejer boligen.
Rubrik 38: Gevinst/tab på aktier/beviser i investeringsselskaber
Rubrik 39: Anden kapitalindkomst
Rubrik 40: Gevinst/tab på obligationer, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked
Rubrik 346: Gevinst/tab på finansielle kontrakter og visse strukturerede fordringer
Venligst www.johnhannover.com Facebook startup advise Google+
Selvangivelsens rubrikker til aktieindkomst
GENNEMGANG AF SELVANGIVELSENS RUBRIKKER FOR AKTIEBASERET INVESTERINGS-INDKOMST RUBRIKKERNE 61 til 68
YDERLIGERE FORKLARINGER TIL HVERT PUNKT, MED UNDTAGELSER M.M. FINDES I LINKET SKAT HVOR DE ENKELTE PUNKTER KAN FOLDES UD.
JEG TAGER FORBEHOLD FOR EVT FEJL
Rubrik 61: Udbytte af danske aktier optaget til handel på reguleret marked i dansk depot, udlodning fra aktiebaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning og fra akkumulerende investeringsforeninger (ikke investeringsselskaber), indberettet til SKAT
Rubrik 62: Udbytte af danske aktier ptaget til handel på et reguleret marked samt udlodning fra aktiebaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning og fra akkumulerende investeringsforeninger, der ikke er investeringsselskaber, ej med i rubrik 61.
Rubrik 63: Ubytte af udenlandske aktier optaget til handel på et reguleret marked i dansk depot, indberettet til skat. Udbytter af akter fra visse lande skal i rubrik 452
Rubrik 64: Udbytte af danske aktier, ikke optaget til handel på et reguleret marked, indberettet til SKAT
Rubrik 65: Beløb, der ikke er medtaget i rubrik 64, vedrørende udbytte af danske aktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked, og udlodning af udbytte fra danske aktier i kontoførende investeringsforeninger.
Rubrik 66: Gevinst/tab på aktier, optaget til handel på reguleret marked, samt fra aktiebaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning og investeringsbeviser i akkumulerende investeringsforeninger (ikke investeringsselskaber). Tab angives med minus
Rubrik 67: Gevinst/tab på aktier, ikke optaget til handel på et reguleret marked, samt udbytte, der ikke er indeholdt udbytteskat i. Tab angives med minus.
Rubrik 68: Udbytte/udlodning af aktier optaget til handel på et reguleret marked og fra obligationsbaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning, hvor der ikke er indeholdt udbytteskat
”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS
Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring
”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag
”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS
”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S
mandag den 2. marts 2015
IVS - Hvorfor ikke stifte for 1 krone
Man kan lovmæssig nøjes med en kapital på 1 krone MEN det duer i mine øjne slet ikke.

Du vil måske med fordel lade selskabet betale stiftelsen? Det er der godt nok ikke fradrag som udgift men momsen er fradragsberettiget. Det er små 1000 kr -
- Så skal du lige fra start ha lovpligt arbejdsskadeforsikring for dig selv uanset du tager løn eller ikke, som aktiv ejer. Det er andre ca 1500 - 2.000 kr ved EN ansat/ejer
- Du skal forvente udgift til erhvervskonto i bank - stiftelse der + løbende gebyr
- Du skal måske bruge visitkort og der er givet mange andre udgifter INDEN du begynder at få penge ind.
- Husk, at hvis du både har holding og drift skal du have begge omfattet af den lovpligtige arbejdsskadeforsikring for ejer uanset løn/omsætning + erhvervskonto til begge, og dermed større udgift fra start
Du skal derfor stifte, så der er rigelig kapital til alle udgifter der måtte være inden der kommer penge ind. Du bør tilmed stifte med så mange kontanter, at udgifterne maksimum bruger halvdelen af kapitalen, så du ikke behøver tænke op generalforsamling som skal indkaldes, hvis kapitalen over 6 mdr periode er under halv.
Du har jo ikke anden kapital end de penge du stifte med og gør du det med EN krone, så skal du til at lave kapitalforhøjelse (besvær og måske slet ikke ønsket) eller du skal låne selskabet penge. Det er den eneste anden måde du kan få kontanter at bruge, indtid der er indtægter, med mindre banken vil låne penge til dit IVS
Det vil banken ikke normalt i starten til et selskab med 1 krone.
Låner de selskabet penge, så skal du lovmæssigt beregne markedsrente (typisk 4-14% men blot en rente som selskabet kunne låne fra andre til - med usikret lån. Den rente skal du beskattes af som renteindtægt og selskabet har fradrag for den.
En bagdel ved lån er også, at hvis du eller banken låner selskabet 10.000 kr, og du bruger dem på alm. udgifter, så der kun er 1.000 kr tilbage, så har du nu brugt dine 1 krone kapital + 9.000 kr lån og så har selskabet negativ egen kapital på 9.000 kr - og holder det over 6 mdr, så skal du via generalforsamling og i det hele taget, skal du søge at undgå negativ kapital for dit nye selskab.
I dette andet og større indlæg om IVS finder du en god HUSKELISTE I LINK kort nede, over en række punkter du skal tænke over ved stiftelse.
Køb danmarks eneste e-bog om IVS til kun 44 kr + moms i DETTE LINK og vid mere
Klik på billedet
”Jeg vil væreSELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS
mandag den 16. februar 2015
Handel med anparter
Handel med anparter er i virkeligheden overordentlig enkelt - i alle fald så længe der ikke er tale om handel mellem hovedaktionærer nærmeste familie, hvor der vil kunne være krav til prisdannelse, der ikke flytter rundt på skat.
Jeg holder mig her til det helt simple, nemlig at en person i et selskab (være sig IVS, APS eller A/S) skal sælge en hovedaktionærpost - til en ny ejer, eller til en af de andre eksisterende ejere i selskabet
Først kort en række punkter som er vigtige hvis det er en intern handel mellem partnere hvor nogle eller en købes ud:
- Checke vedtægter for evt ændrings behov
- Checke om tegningsret skal ændres (står måske idag noget der viser i er to) og i så fald afholde generalforsamling som skal uploades ved ændring af tegningsret
- Ændre ejerbog som ligger på selskabets adresse
- Ændre offentlige ejerregister
- Hvis han var med-direktør. afmelde ham
- Se om lovpligtig arbejdsskadeforsikring som idag SKAL dække jer begge uanset løn/omsætning kan blive nedsat hvis du er alene tilbage
- Lave lille "børsnota" mellem jer internet - xx køber yy aktier af zz for kr cc
- Overføre beløbet rent praktisk via netbank for let bevis
- Sælger skal angive gevinst eller tab af anparterne som aktieindkomst i selvangivelsen
Der udarbejdes en "fondsnota" som bare er et dokument over handlen - hvem sælger
- hvor mange anparter, til hvilken pris og evt betalingsbetingelse
Derefter noteres ejerskiftet i selskabets ejerbog, som skal forefindes på selskabets adresse, så de alle ejere fremgår af den, men anpart nummer, værdi , stik og navn/adresse
Selskabets ejerbog kan idag også laves på virk.dk så man også har tilgang til den der.
Ejerforholdet angives også i det offentlige ejerregister som dette link i det omfang det drejer sig om ejerandele over 5 % og endeligt anføres ejere med over 5% i førstkommende årsregnskab ved første selvangivelse for selskabet efter ejerskiftet
Hvis en handel betyder en ændring i sambeskatning for et selskab - f.eks hvis det er ejet gennem holdingselskaber og det ene udgår ved en handel, skal sambeskatningen opdateres hos skat.dk i selvbetjening
Først kort en række punkter som er vigtige hvis det er en intern handel mellem partnere hvor nogle eller en købes ud:
tirsdag den 10. februar 2015
Fradrag - bespisning
Den alm regel for ansatte:
Bespisning
Rejse og overnatning
EJER har andre betingelse end ansatte
Bespisning på midlertidigt arbejdssted - ejer og ansatte i selskab:
søndag den 8. februar 2015
Fortrolighedserklæring NDA
Fortrolighedserklæring eller NDA (non disclosure agreement)

Lad mig slå fast, at man ikke kan tage patent på en ide. Patent kan tages på tekniske løsninger som er nye og har opfinderhøjde, men ikke selve tanken eller idéen.
Jeg vil også påstå, at mange er alt for bange for at "afsløre" deres idé, selv til andre professionelle.
Det kan godt være man ikke skal rende rundt på fodboldstadion og forklare en revolutionerende idé til alle andre, men investorer og professionelle firmaer, vil meget sjældent vise sig, at stjæle idéer.
Man skal regne med, at det er vanskeligt, at få nogen til at underskrive fortrolighedserklæringer.
Det skyldes, at der er berettiget frygt for, at man derved kommer til at afskære sig fra nogen, man måske i fremtiden kunne ha glæde af, eller at man underskriver fortrolighed om noget man allerede arbejder med til anden side,
Min påstand er, at LANGT FLERE NYE IDÉER DØR FORDI PERSONEN BAG TANKEN ER SKRÆKSLAGEN FOR TYVERI, END DET ANTAL DER FAKTISK STJÆLES.
En vigtig til at forstå er:
Man kan generelt ikke forvente, at investorer eller udviklere/firmaer vil garantere ikke at "stjæle" en idé, som de ikke på forhånd kender.
Det kan lyde lidt paradoksalt, for så er man jo tvunget til at åbne op for alt, inden man så kan bede folk lade være med at misbruge det, og hvis de så ikke vil skrive under på noget, så kan man tro, alt er tabt.
Det er ret oplagt, at ingen, med sund fornuft, skriver under på aldrig at ville bruge en tanke, de ikke aner hvad handler om. Det kunne jo være noget de allerede var i gang med, eller som mange andre var i gang med.
Helt simpelt kunne det svare til, at du fik underskrift på en person aldrig ville bruge din idé og så fortalte du om at presse appelsiner og drikke saften. Her er det vel oplagt, at den der skrev under ikke har lyst til nu aldrig at måtte presse en appelsin uden du søger at trække personen i retten.
Det er derfor helt afgørende, at man kan åbne så meget op for idéen, at investor og andre kan overskue, hvad det er der skal skrives under på fortrolighed om.
Du er derfor som idémager eller sælger nødt til at lukke en del op for godteposen fra starten af.
Det behøver ikke betyde, at du afslører alle detaljer eller alt om hvordan du tænker ting udført, men selve idéen og formålet må være klart
Som køber skal du lade være med at skrive under på fortrolighed før, du er sikker på det ikke er noget som kan skade dig i forhold til andre køb du vil gøre.
Overdriv ikke betydningen af disse aftaler. Normalt stjæler købere og investorer ikke planer.
Det er oplagt, at inden man fremlægger recepter og alle detaljer, måske inklusiv regnskaber og giver adgang til ting som kan misbruges af konkurrenter, så skal man ha en fortrolighedserklæring underskrevet.
Man kan godt fra start gøre det tydeligt, at man inden ALT udleveres, forventer en aftale om det fremtidige samarbejde, eller en fortrolighedserklæring underskrevet, men det sker ret sent i forløbet.
I fortrolighedserklæringen er det vigtigt at være meget specifik med hvad fortroligheden omfatter ganske specifikt, og have aftalt hvad konsekvensen er økonomisk, hvis aftalen brydes. Det skal klart fremgå, at brud på aftalen udløser en bod på f.eks. min. 100.000 kr, dog minimum det påviselige tab.
Det er også vigtigt at specificere hvilket materiale der udleveres og til hvem det må udleveres hos "modparten", og hvorledes dette ved afslutning af forhandlingerne skal returneres.
Fortroligheds aftalen giver så mulighed for, at sælger/idé indehaver kan gå langt mere i detaljer og kan udlevere diverse materialer og planer.
Lad os lige nappe lidt nye 2018 regler om NDA fra kammeradvokaten i lnk http://kammeradvokaten.dk/nyheder/2018/4/ny-lov-om-forretningshemmeligheder/
Hvis det ikke blot er en idé, men salg af eksisterende firma:
Drejer det sig om overtagelse af et eksisterende firma, så vil der ofte skulle foretages en due-diligence.
Det er en omhyggelig gennemgang af alt vedrørende det som er til salg. Kunder, lagerværdier, lageromsætningshastighed (hvor længe ligger varer på lager) , aftaler med ansatte og 3. parter og meget andet vil indgå i en god due-diligence.
Husk også, at det også kræver lidt midler, hvis du på et tidspunkt skal sagsøge nogen for et brud. Du kan sagtens have aftalt, at et brud skal koste xxxx kr MEN hvis du så ikke siden har penge til en god sagføre, og modparten har penge til "top of the pops" sagføreren, så vil du ofte være tvunget til bare at trække på skulderen. Det er DYRT at kræve den type aftaler overholdt ofte, og både dyrt og kompliceret, hvis den anden part bor uden for Danmark.
Her på startvækst er der forskellige skabeloner - herunder også HEMMELIGHEDSAFTALE Du finder den lidt nede mellem deres skabeloner til køb/handel mellem virksomheder. Jeg vil dog påstå, at en NDA ofte er så kompliceret og med så mange faldgrupper muligt, at det altid er klogt at lade en advokat tage sig af den.
HUSK
AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN
I MIN BLOG SOM DETTE LINK
SE
MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO.
MANGE
AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:
”START-UP" Komplet
iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for
virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og
siden som uundværligt opslagsværk
"Grundbog til dig der vil
være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende
skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle
virksomhedsformer - stiftelse og hele driften
”Introduktion Til REGNSKAB” –
en begynderbog om regnskab og bogføring
”Fradrag” Generelt
om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag
"ApS" Alt
om anpartsselskaber
”Personlig virksomhed” Om
at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S
fredag den 30. januar 2015
Momsfrister
MOMSFRISTER 2017
Du skal indberette og have kvittering for indberetningen inden kl 24:00 den dag fristen udløber.
For rettidigt betaling, skal beløbet være trukket på din virksomhedskonto senest den dag fristen udløber, og bruger du Nets med automatisk betaling, skal du godkende dette i TastSelv Erhverv før kl 16:00 bankdagen FØR sidste rettidige betalingsdag.
Afregningsperiode | Skal være indberettet og betalt senest |
Moms halvårsafregning | |
1. juli - 31. december 2016 | 1. marts 2017 |
1. januar - 30. juni 2017 | 1. september 2017 |
1. juli - 31. december 2017 | 1. marts 2018 |
Moms kvartalsafregning | |
1. juli - 30. september 2016 | 1. december 2016 |
1. oktober - 31. december 2016 | 1. marts 2017 |
1. januar - 31. marts 2017 | 1. juni 2017 |
1. april - 30. juni 2017 | 1. september 2017 |
1. juli - 30. september 2017 | 1. december 2017 |
1. oktober - 31. december 2017 | 1. marts 2018 |
Moms månedsafregning | |
1. oktober - 31. oktober 2016 | 25. november 2016 |
1. november - 30. november 2016 | 27. december 2016 |
1. december - 31. december 2016 | 25. januar 2017 |
1. januar - 31. januar 2017 | 27. februar 2017 |
1. februar - 28. februar 2017 | 27. marts 2017 |
1. marts - 31. marts 2017 | 25. april 2017 |
1. april - 30. april 2017 | 29. maj 2017 |
1. maj - 31. maj 2017 | 26. juni 2017 |
1. juni - 30. juni 2017 | 17. august 2017 |
1. juli - 31. juli 2017 | 25. august 2017 |
1. august - 31. august 2017 | 25. september 2017 |
1. september - 30. september 2017 | 25. oktober 2017 |
1. oktober - 31. oktober 2017 | 27. november 2017 |
1. november - 30. november 2017 | 27. december 2017 |
1. december - 31. december 2017 | 25. januar 2018 |
Afregningsperiode | ||
Kvartalsvis | Månedligt | Skal være indberettet senest |
4. kvartal 2016 | December 2016 | 25. januar 2017 |
Januar 2017 | 27. februar | |
Februar 2017 | 27. marts | |
1. kvartal 2017 | Marts 2017 | 25. april 2017 |
April 2017 | 29. maj 2017 | |
Maj 2017 | 26. juni 2017 | |
2. kvartal 2017 | Juni 2017 | 25. juli 2017 |
Juli 2017 | 25. august 2017 | |
August 2017 | 25. september 2017 | |
3. kvartal 2017 | September 2017 | 25. oktober 2017 |
Oktober 2017 | 27. november 2017 | |
November 2017 | 27. december 2017 | |
4. kvartal 2017 | December 2017 | 25. januar 2018 |
Afregningsperiode | Skal være indberettet og betalt senest |
4. kvartal 2016 | 20. januar 2017 |
1. kvartal 2017 | 20. april 2017 |
2. kvartal 2017 | 20. juli 2017 |
3. kvartal 2017 | 20. oktober 2017 |
4. kvartal 2017 | 20. januar 2018 |
”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS