lørdag den 21. oktober 2023

SKRÆKEKSEMPLER på "gør det selv regnskab" der kan gå HELT galt


Under min indledning her, får I en del eksempler som viser hvor galt det for ofte går,

Jeg er ikke fortaler for, at man skal bestå studentereksamen eller andet, for at blive selvstændig, men jeg tror, at f.eks et lille kørekort, man skulle tage, inden man stiftede CVR, kunne redde mange fra dumme fejl.
Det er oplagt, at de mange super regnskabsprogrammer kan være god hjælp, men hvis man tror, at alt så er "gør det selv" så tager man ofte fejl.

Jeg vil altid opfordre alle til, selv hvis de er gode til at bruge programmerne, så lader de lige regnskabet afluse, mindst hver gang inden der skal afregnes moms de første 4 gange og så inden året afsluttes

Alternativt et gratis obligatorisk kursus på 1 time hos SKAT eller Erhvervsstyrelsen til alle, men problemet der vil være, at det gør det umuligt at stifte samme dag man vil, da der altid vil være ventetid på kurser
Her et par kørekort eksempler

Personlig virksomhed kørekort
MOMS kørekort 
Det er ikke min forventning, at man som sådan skal bestå, blot skal man kunne læse regler for hvert spørgsmål klart og tydeligt, og derefter selv sætte kryds de rigtige steder. Det vil gøre, at mange misforståelser kan undgås.
Jeg skriver ikke dette, for at få arbejde, for jeg har INGEN betalte ydelser

Her er nogle skrækeksempler fra div. Facebook iværksætter sider - naturligvis anonymiseret

-----------------------------------------------------------------

Anonymt medlem
  min 

Jeg kunne ikke få erhvervskonto til mit ApS så jeg har bare ladet mine kunder betale til min egen konto. Det er gået sådan i næsten to år, en nu siger skat, at jeg skal betale skat af alle de 480.000 kr der er kommet ind, selv om jeg ikke har brugt pengene selv og jeg skal betale dem alle tilbage til en bank som har mit ApS som kunde. Jeg vil tabe alt og gå konkurs. Hvad gør jeg?

JH: Eksempel, hvor en simpelt krav om lige at sætte sig ind i regler for brug af privat konto og private hævninger uden skat, kunne have reddet en person
Anonymiseret af mig  
Hej
Spørgsmål ang GÆLDSTYRELSEN
Jeg har fået et brev at jeg skylder gældstyrelsen og de ville komme på min privat adresse og lukke firmaet (emv). Hvad sker der hvis jeg har et aps bliver det også lukket, aps er forholdsvis ny?

JH: Endnu et eksempel på en, der er kommet helt galt af sted med sin personlige virksomhed - for den skal være gal før den ender der. Simple krav til viden om hvad man kan og må i personlig virksomhed, kunne have reddet en person, der nu let mister levebrød og før smadret økonomien

 Anonymt medlem 15 min

Kan det betale sig at tage lån til samlet skattegæld fra min enkeltmands på ca 400.000? Og er der nogen som vil låne mig penge til det? JH: Skattegæld på 400.000 kr får man ofte kun fordi man totalt har misset skatteregler som man godt kunne have undgået, hvis kravene til basis viden var større, inden man stifter noget, Den vil forfølge spørgeren i mange år frem ofte,

 Anonymt medlem

  min 
Hej alle. Jeg er ifbm en enkeltmandsvirksomhed desværre end i lidt af en gæld. virksomheden stod i mit navn, og desværre godtog skat ikke kunstnermoms (det var et galleri) derfor er jeg endt med en kæmpe momsregning, samt tilbagebetaling af corona-støtte. Samlet lidt over 200.000.
Derudover skylder jeg omkring 100.000 til private kreditorer.

JH: Tænk hvis personen her havde taget lidt hjælp fra dag 1 til et ikke helt let spørgsmål om kunstnermoms. Måske tilmed bedt om bindende svar fra SKAT, og måske også havde haft lidt hjælp til at huske, at der var krav til dokumentation mm ved Corona hjælpepakker.

 Anonymt medlem

  
 mmemme
Jeg har solgt for lige lidt mere end 50000 kr i år fordi jeg fik at vide, at man ikke skulle have firma og måtte sælge for 50000 kr uden skat. Jeg har heller ikke regnskab. Nu vil skat pludseligt have moms og en bøde af det hele - og de vil have jeg skal betale skat af det. Det er over 50.000 kr ialt og det har jeg slet ikke. Hvordan kan de pludseligt bestemme det?
JH: ja her var ikke megen redning i lidt flere krav ved stiftelse af nyt firma, men stadigt sørgeligt eksempel på en, der helt har misset reglerne for hvornår man er skattepligtig, og hvornår moms skal med. Et lille kørekort som man kunne tage, inden bestemte sig for at drive erhverv, kunne måske have været en redning
Anonymisere af mig
 min 
Jeg har brugt min private bil i firmaet. Jeg har bogført halvdelen af alle regninger i mit firma, da jeg bruger bilen lige meget i firmaet og privat, Nu vil skat ikke acceptere mit fradrag selv om jeg har kørt alt det. De vil have en bog over alt jeg har kørt for at jeg kan have fradrag og for at gøre det helt skørt, skal jeg betale alt det tilbage, som mit ApS har betalt af regninger for bilen. Jeg har altid hørt man måtte trække halvdelen fra i firmaet og nu kan jeg lukke det hele for de penge har jeg slet slet ikke?
JH: Har altid hørt, er ofte fejlen. Man har hørt fra en ven, at han trak en halv bil fra eller altid holdt middag for ham selv ude i byen de fleste dage på firmaet, for det gør hans venner da. Det har næppe været mindste ond vilje, men for det første går det ikke bare at sætte halvdelen, og tro SKAT godkender for ejeren og . for det andet må man aldrig bare betale noget fra et ApS til en ejer, uden om skat. Resultatet er, at alt han har hævet fra ApS til ham selv nu beskattes fuldt OG skal betales tilbage til det ApS der har udbetalt En sådan fejl kan ødelægge hans forretning - og måske bringe ham ud i slem gældsknibe

Anonymisere af mig
 

Jeg har købt et hus i mit ApS og  lejer det billigt ud til mig selv, men først nu siger skat, at jeg ikke selv må bestemme huslejen, når jeg ejer firmaet. Jeg er glad for den husleje ApS får, men skat vil bestemme den skal være meget højere og kræver en masse i skat af mig. Hvordan kan de bestemme hvad jeg vil leje ud til? Jeg kan slet ikke betale alt det og vil heller ikke bo så dyrt, og hvad skal jeg så med huset, når det er skat der bestemmer?

Ja - lyder jo også som om det var to forskellige - ApS og ejeren men det er godt eksempel på, hvor en person både får en masse skat at betale og hvor hele ideen med ApS køb af huset, falder til jorden med et brag. Det duer ikke at gøre sådan noget uden at have basis viden
anonymiseret af mig: Jeg har en ApS virksomhed og er momsregistrerer - jeg har købt noget brugt værktøj fra en Privat sælger som skal anvendes i mit arbejde. Er der ikke noget moms jeg kan få retur?

Bare som sidste eksempel på hvor farligt det er, når en ejer af et ApS selv tager sig af regnskab, og ikke ved, at man IKKE kan trække moms fra hvis ikke den fremgår af regning fra dansk momsregistreret Der er givet risiko for masser af fejl i det regnskab, som i noget nær 40% af alt skat kontrollerer, og det kan koste selskabet livet og en selv ens økonomi til slut

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN

I MIN BLOG SOM DETTE LINK 


SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO
MANGE

AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

”START-UP" 

Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende e-bog bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften
”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag
"ApS" Alt om anpartsselskaber
”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Facebook

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

all advertising as comment is spam and will not be allowed

Søg i denne blog