lørdag den 8. juli 2017

En lille opsang fra de kolde lande

Egentlig skal jeg jo ikke være dommer over hvad folk vil med deres firma MEN  - jeg er skeptisk over for de mange jeg ser på facebook og i Amino næsten KUN fokusere på HVAD KAN JEG FRADRAGE i min nye virksomhed

Helt ærligt, START MED AT FOKUSERE PÅ HVAD KAN JEG TJENE PÅ.

Tråd efter tråd handler om:
  • Kan jeg trække min uddannelse fra hvis jeg får CVR
  • Kan jeg få fri telefon uden skat af fri telefon
  • Kan jeg få min morgenmad/frokost/middag betalt af firmaet
  • Kan jeg give mig og min kone en julegave fra firmaet
  • Kan jeg holde en firmafest for mig og min nærmeste familie for firmaets penge
  • Kan jeg besøge tante Agathe i Esbjerg og skrive det som firmakørsel?
  • Kan jeg trække halvdelen af huset fra som husleje fra firmaet?
  • Kan jeg trække børnepasning fra - da jeg jo ikke kan rejse for firmaet og børnene?
  • Kan jeg trække fitness fra - jeg har hårdt arbejde og behøver træning.
  • Jeg skal nok sætte logo på, men jeg må vel trække en masse tøj fra ikke?
  • Kan jeg trække kaffemaskinen til privaten fra - der kunne jo komme en kunde?
  • Kan jeg skynde mig at købe kamera på firmaet - jeg skal jo tage billede af et produkt?
Svaret på alle spørgsmålene er nok et NEJ, Det meste er personalegoder og de gælder ikke for dig som ejer alene  og resten kræver meget god begrundelse - men der er ikke en facitliste. Det kræver lidt fornuft og viden hvis man skal trække mange af disse ting fra. 

Listen kunne fortsættes i evighed og moralen er jo slet ikke, at man ikke skal bruge de fradrag der nu engang er lovlige, for de øger da overskuddet og så skal sådanne udgifter trækkes fra  - MEN, det virker ofte, som om de spørgsmål kommer fra nogen, der lige har stiftet virksomhed og nu mener, at fradrag for alt muligt - er det som de skal bruge alle kræfterne på. "Det gør alle andre da - gør de ikke"?

Tag først og fokusér på EN ting før noget som helst andet: Indtægtsgivende aktiviteter. 
  • Hvad skal der til for at skabe indtægter? 
  • Hvordan får jeg omsætning 
  • Hvordan holder jeg udgifter i ro så jeg får overskud.
Det at have overskud er vigtigt ud fra flere parametre:

Overskud i sig selv er en måde at vise virksomhedens effektivitet og overskuddet er en stabilisator som danner en kapital, der kan bruges som tryghed hvis der kommer et dårligt år.
Samtidigt er overskuddet jo en klar finansieringskilde. Har du overskud og skaber samtidigt likviditet, så slipper du ofte får dyre lån, eller arbejdet med at "lokke" investorer ind.

Endeligt er det opbyggede overskud jo dit i meget høj grad. I personlig virksomhed et overskud du bruge direkte - og i selskabsform et overskud du får igen til lavere udbytteskat eller ved salg/lukning af selskabet.

Det er ikke en idé at fokusere på fradrag før indtægter. Er fradrag et stort spørgsmål for dig, så sæt dig ind i de ting, men hold lige dit fokus på indtægter

Venligst John H


 Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

all advertising as comment is spam and will not be allowed

Søg i denne blog