fredag den 21. juli 2017

Valg af firmanavn

Dette er ikke en anvisning i gode logoer eller navne, men blot lidt rådgivning omkring hvordan man vælger og, hvordan man finder ud af, om navnet er ledigt.

Lad mig starte med min personlige betragtning, at alt for mange kringler hovedet for meget i valg af navn og tror, at navnet i sig selv nødvendigvis gør den store forskel på, om man slår igennem som virksomhed.

Der er masser af "mærkelige" firmanavne som har stor succes, uden at være skabt ud fra andet end en sjov sammensætning af personnavne og andet.

Jeg var selv i mange år i Nilörn AB, hvor jeg sluttede som CEO. Det er vel ikke det umiddelbart logiske navn for et firma der sælger branding til modeindustrien?

Det bestod af stifternes navne Nilsson og Örn. Vi talte om at skifte navn, men holdt fast, og faktisk tror jeg det havde en selvstændig værdi, at det var lidt "anderledes" og faktum er, at selskabet fortsat har det navn, i 9 europæiske lande + i Kina, Indien, Bangladesh og Tyrkiet og, selskabet er det største privatejede europæiske selskab i hele sin branche.


Tænk på andre navne, Coloplast, Maersk, Irma, Carlsberg, DONG, Novozymes, GN Store Nord, Dyne Larsen, Mercedes Benz, Toyota og mange andre. Alle sammen store kendte virksomheder, men der er ikke en masse "smartness" over selve navnet.

Det kan vise, at man faktisk kan få succes med de fleste navne. Det er dog ret klart, at hvis navnet idag er let at google, og siger lidt om det man laver, så vil man nok få en lettere start.


Start med at undersøge om navnet allerede er i brug og måske tilmed registreret:

Selv ibrugtagning af et navn giver en vis beskyttelse, registrering i offentlige varemærke og navneregistre giver en bedre beskyttelse i form af lettere gang igennem en evt. retslig tvist.


Er du den første der er begyndt at anvende navnet, så har du i princip eneretten. Også registrering af firmanavnet vil stiftelse af firma i CVR, giver en beskyttelse fra stiftelsesdatoen.

I CVR.DK kan du checke om lige præsis det navn du påtænker allerede findes registreret som firmanavn i Danmark og i DETTE LINK kan du undersøge om det er navne registreret som registreret varemærke.

Også  www.krak.dk og www.kob.dk er gode til at søge efter eksisterende navne.

Som udgangspunkt kan man ikke registrere helt almindeligheder

Bager Olsen og Rørsmeden, Frisk fløde vil være noget nær umulige at beskytte. 

Man kan også godt finde navnesammenfald som slet ikke generer, hvis man er i hver sin branche, hvor der jo ikke er stor risiko for forveksling, eller hvis man bor i hver sin ende af landet.

Ikke desto mindre findes jo eksempler på virksomheder der bliver så store og landsdækkende, at retten vil vurdere at der snyltes på et navn. 

Sagen "Jensens Bøfhus" hvor en anden restaurantkæde under opbygning "Jensens Fiskerestaurant" er lidt et skrækeksempel, hvor bøfhuset faktisk vandt sagen. Tilsvarende kan du trygt regne med problemer hvis du kalder dig Aple IT - hvor Apple givet hakker til dig - eller Cola Koka og lignende "sjove" forsøg.

Det skal også med, at det i sig selv kan være et stort problem, hvis ens nye navn kan forvekslet med noget andet eksisterende. Det kan det blandt andet, fordi søgning på nettet let kan føre til den forkerte. Det er derfor sjældent en forskel at lægge sig tæt op af andre kendte navne.

Her i LINK finder du indlæg om registrering af navn og varemærke i Danmark og udlandet med praktiske anvisninger.

Find ud af om internet domæne er ledigt tidligt i dine overvejelser.

Her I LINK  og ligeså her i ANDET LINK kan du søge om internet domænet er ledigt.

Danske domæner fremsøges i dk Hostmaster


Er domænenavnet ikke ledigt, så vælg noget andet. Man kan i visse fald, når vi taler DK domæner kræve domæner frigivet, men det er let en dum tidskrævende kamp, og hvis ejeren blot kan vise, at domænet f.eks. er i brug til e-mails.

Check også om et domæne evt tidl. har været i brug, og måske tidl. været kendt for noget skidt, spam eller andet. Her er en af mulighederne for at checke tidl. historiske domæner i link.

Æstetik og Logo:

Her er noget af det vigtigste, at du selv kan lide navnet. Det er dig der skal leve langt mest med det i det daglige. Ofte kan man ved at sige ord, fornemme om det "smager" godt i munden. Har du et lidt specielt navn, så kan det meget nemt tænkes at komme ind i dit firmanavn. Tænk på Munthe plus Simonsen (i dag kun Munthe), Christian Dior m.fl. 

Overvej om bogstaver som æ, ø, å eller ä og ö kan genere lidt i domænenavne.

I mange logoer indgår virksomhedens navn og måske nogle elementer som viser hvad virksomheden beskæftiger sig med. En skruenøgle til bilværkstedet osv.

Du skal have lidt fokus på ikke få et logo for kompliceret, og overveje, at det jo normalt skal kunne bruges i flere formater. Det er ikke nok det ser fint ud på et stort skilt, hvis det ikke duer som lille logo på et visitkort. 


Pas på at tekst og grafik matcher hinanden så de ikke skriger to forskellige udtryk men virker matchende i størrelsesforhold til hinanden. Mange farver med små detaljer vil også ofte give forvirret udtryk, og være mindre egnede til tryk osv.

Sørg også for at dit logo bruges ensartet ALLE steder.

Husk, at hvis du er et selskab, så SKAL selskabsformen fremgå af alle officielle forretningspapirer. 

Det betyder ikke, at den skal fremgå af dit logo, men et eller andet tydeligt sted skal selskabsformen fremgå af alle officielle forretningspapirer. Betegnelsen IVS, ApS og A/S er en DEL af selve firmanavnet og må derfor ikke tages bort. Officielle forretningspapirer omfatter også idag internettet, webshop, hjemmesider og lignende. I den forbindelse skal du så også angive CVR nummer.


Du skal ikke lade tanker om firmanavn være en hindring for at komme igang. Som du så af de mange lidt "sjove" navne i indledningen, så er der ret frit spil når der skal vælges OG det vigtigste er at du selv synes navnet "smager" godt.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

Søg i denne blog