Dropshipping er en salgsform, brugt af webshops - internethandlere (Dem kalder jeg fremover "shoppen"), hvor shoppen ikke selv har varerne på lager, men blot udstiller billeder og beskrivelser af varerne.
Alt i denne gennemgang udgår fra, at du driver din dropshopping shop online fra Danmark som dansk firma.
Dette er beskrevet HER I LINK
Kunderne belastes mig bekendt så alene for tolden, mens moms og momsopkrævningsgebyr går til dig som sælger fra uden for EU og dropshipper til EU
Det at du ikke kan fortælle kunden slut prisen i mange fald, da du ikke kender den præcise told ved ankomsten, vil skabe mange returvarer fra overraskede kunder.
Mon ikke de fleste vil have dag til dag til helt kendt pris, frem for at vælge en shop, hvor der kommer ukendt told til - med mulige dokumentationskrav mm, og en forsendelse der i alle fald ikke er fra dag til dag??
Hvis du har dansk shop og vil kunne levere f.eks direkte fra et EU land til et andet EU land der IKKE er Danmark, så har du samme problem. Producenten/afsenderen må ikke levere varer inden for EU uden der er lokal moms tillagt i forhold til modtagerlandet, og du vil skulle være momsregistreret i de EU lande varen ankommer til.
Herved undgår shoppen at skulle binde penge i varekøb til lager, og undgår samtidigt behov for lagerlokaler og forsikringer med mere.
Dette sparer shoppen ganske mange penge, men betyder også, at fortjenesten på den enkelte vare bliver langt mindre, da den forhandler der har varen på lager, og sender til kunden, jo skal have ganske mange penge, for at påtage sig det arbejde og den lagerbinding.
Shoppen mister også, i forhold til selv at have lager, kontrol med fejl, ligesom shoppen jo reelt afgiver kundelister til den forhandler, der skal sende varen direkte til kunden/forbrugeren.
Husk databehandlingsloven betyder, at du skal have klare databehandlingsaftaler med dine leverandører og evt lagerhotel som du videregiver navn, adresse, email og evt andet til.
Returvarer er dit problem, så du skal tage mod varer retur uden begrundelse i de 14 dages du skal yde fuld returret til dine online kunder.
ER DROPSHIPPING SÅ EN LØSNING, HVIS JEG VIL STARTE SHOP FOR 1 KRONE?
Det kan besvares med et klart nej. Selvom du ikke skal bruge penge til varelager, så er der masser af omkostninger ved at opbygge en shop på internettet.
Du skal regne med LAV fortjeneste. I virkeligheden er du blot en slags affiliate - en der reklamerer og sælger leverandørens produkter, men det er leverandører der stadigt står med alt arbejdet. Alt du gøre, at er tage en retur risiko, og samtidigt skaber du konkurrence for leverandøren, som måske har mange andre shops der sælger produktet.
Du skal først og fremmest stifte enten en virksomhed eller er selskab, og til det skal du regne mindst 3 - 8.000 kr til stiftelse + bankkonto og i selskaber, + lovpligtig arbejdsskade forsikring hvis du vælger selskabsformen. Om du skal vælge personlig virksomhed eller selskab, kan du læse meget mere om i DETTE LINK.
Du skal også gøre dig helt klart, at du ikke må sælge som webshop, eller på anden vis erhvervsmæssigt, hvis du ikke enten er fyldt 18 år, eller har fået dispensation fra statsamtet, eller - som mindreårig er ejer af et selskab, som så skal have en over 18 år som direktør. Du kan læse mere om de muligheder HER I LINKET "UNDER 18"
Udover selve det at stifte firmaet er der udgifter til at få designet en flot internet-shop - opsætning af varene i shoppen, og ofte udgift til programørhjælp fra start og løbende til forbedringer og løsning af problemer.
Betalingsløsning koster penge, uanset du vælger Nets med Dankort/visadankort, eller løsninger med lav omkostning til stiftelse, men ofte store gebyrer pr handel. Pas på med blot at vælge det letteste - vælg efter hvad der billigst på sigt, når du har en egentlig shop. Test www.kortgebyr.dk med egne priser og antal pakker per måned.
Gebyr til konto i banken og løbende omkostninger i den forbindelse vil også være ret sikre omkostninger.
Der skal laves reklame for shoppen, måske via facebook, måske google reklamer eller andet, og du skal sikre dig, at så mange så muligt får kendskab til din shop.
En anden omkostning kommer som nævnt fra, at kunder jo returnerer varer ind imellem. Det kan ske inden for den alm. lovpligtige 14 dages returret for web-handler, og der kan varen være pakket ud og emballage skulle repareres eller fornyes, og du skal stadigt betale kunden det fulde beløb tilbage.
Kun hvis varen er tydeligt forringet ved egentlig brug, kan du betale mindre end fuld pris tilbage. Det vil normalt ikke være sådan, at den der dropshipper fra dig, vil tage varen retur, så varen vil ofte komme retur til dig selv, og du vil nu pludseligt have et lager du skal sælge, eller en omkostning til at betale den vare du har liggende.
Det er ikke udelukket du kan lave aftale om, at din kunde kan returnere direkte til dropshipperen, men rigtigt mange dropshippere accepterer ikke det, og i mange fald betyder også, at din kunde jo så kender navnet på den der kan købes direkte fra og køber direkte næste gang, og så skal kunden måske returnere til udlandet - hvilket denne kan nægte, hvis købet er sket gennem dig som dansk shop.
Der kan også være returvarer som følge af 2 års reklamationsret. Igen er det noget du skal hænge på som udgangspunkt, i alle fald i første omgang. Her vil du også kunne skulle tage ansvar for, at f.eks. mekaniske ting bringes til reparation eller ombytning til nyt.
Regn dertil med, at der altid vil komme uforudsete omkostninger, så start ikke uden penge.
KAN MAN HAVE SIN DROPSHIPPER OVERALT I VERDEN?
Nej. Det er som nævnt mere end vanskeligt at have sin dropshipper uden for EU. Årsagen er, at alt fra uden for EU, ved ankomsten til din kunde i Danmark, vil skulle toldbehandles.
Her pålægges told, moms og ofte en del gebyrer, og du må ikke påregne, at dine shop-kunder, vil skulle stå og rode med den slags, ligesom store dele af prisen dermed er ukendt fra kunden på forhånd. Du kan vælge, at du eller din leverandør skal betale alle omkostninger ved indfortoldning, men igen vil det være en uberegnelig, og ofte urimelig omkostninger når varen sendes pakke for pakke.
Du skal derfor regne med, at din dropshipper skal befinde sig indenfor EU. Her kommer varen frem til kunden uden problemer.
Går du skridtet videre, og vil ikke bare dropshippe fra Asien til Danmark, men tilmed fra f.eks. Asien til USA, så er her lidt at tænke på:
EN ELLER FLERE LEVERANDØRER:
Jo flere leverandører, jo mere kompliceret, for du risikerer, at dine kunder bestiller varer, som måske skal komme fra 2 eller endnu flere forskellige leverandører. Det giver både større fragt omkostning og det giver også langt mere bøvl, med forskellige leverings tidspunkter, jo flere leverandører du har.
Her må du selv gøre dig dine overvejelser, om du rent praktisk kan finde én leverandør som kan klare alle de varer, du vil sælge, eller om du skal have 2, 3 eller flere.
Overvej e-bog eller paperback om enten Personlig virksomhed eller ApS hvis du vil stifte CVR i denne forbindelse - lige til at gå til og letlæste - se indholdsfortegnelse her
Personlig virksomhed finder du link til køb af ved at klikke her
ApS finder du link til køb af ved at klikke her
KUNDEAFTALER:
Dine handelsbetingelser skal følge købeloven og leve op til alle forbrugerlove, danske som EU. Her må du ofte bruge lidt penge på en advokat, men du kan jo skæve til diverse konkurrenter og se hvorledes de løser handelsbetingelserne. Du må ikke kopiere andres betingelser direkte, da disse er underlagt copyright love som alle andre tekster. Det er dog som nævnt ikke forbudt, at lade sig inspirere.
Du skal også sikre dig klare betingelser for hvortil varen skal returneres ved 14 dages returret og ved evt. brug af reklamationsretten. Som nævnt vil det ofte være vanskeligt, at få din dropshipper til at tage imod disse varer, så vær opmærksom på det forhold.
LEVERANDØRAFTALER:
Igen kan dette meget vel være et område, hvor du med fordel kan have en jurist med ind over aftalerne. De kan være ganske individuelle, men du skal altid have disse aftaler skriftligt og gensidigt underskrevet af både din leverandør, og af dig som kunde
Aftalerne skal dels sikre, at din leverandør ikke bare en dag skriver rundt til hele den kundeliste denne har fået via dig, og tilbyder alle sine varer billigere i en direkte webshop.
Der kan også være aftaler om hvorvidt din leverandør selv henvender sig til slutbrugere via nettet, og hvordan.
Leveringstider, konsekvens ved for sen levering, pakning, forsendelsesmetode, leverandørens påtagelse af ansvaret hvis pakken kommer frem til kunden i beskadiget stand, og varen måske er skadet, returretten fra kunden, må kunden returnere til dropshipper eller skal det være til dig, og må du siden sende varer retur enkeltvis eller samlet. Dette og meget andet som kan være individuelt fra aftale til aftale, skal du have på plads inden du kan gå igang.
DIT TIDSFORBRUG OG - PLADSBEHOV:
Regn ikke med at kunne få succes med en webshop, ved blot at bruge en time eller to her og der, og regn som tidligere nævnt, med at sætte plads af til varer der kommer retur.
ER DROPSHIPPING SÅ LET - GODT - ENKELT - ELLER - SVÆRT SOM ALT ANDET?
Det tror jeg der er meget delte meninger om, men fortjenesten per vare er klart begrænset af, at også dropshipper skal have sin andel, og af, at du ofte ikke kan garantere dropshipper store kvantiteter og indgå forpligtelse om stor omsætning.
Du vil også givet opleve, at det ikke er uden arbejde at holde shoppen updated med priser og varer, håndtere utilfredse kunder, arbejde med returvarer og meget andet.
Det er derfor absolut ikke nødvendigvis den letteste shopform for en nybegynder. Der er store forretninger der lever af at dropshippe. Ofte sælger de f.eks. hårde hvidevarer, som de køber ind fra store hvidevare leverandører i ind og udland, og leverer efterhånden som deres kunder bestiller, men det er i en helt anden størrelsesorden, end mange små nybegyndere kan drømme om.
Selvfølgeligt kan dropshipping lære dig en masse om at sælge på nettet, men det er ikke en superlet og enkel forretningsform at kaste sig ud i.
God vind med det i alle fald.
Jeg blogger her bare efter min
bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger
i mine tekster.
HUSK
AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN
I MIN BLOG SOM DETTE LINK
SE
MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO.
MANGE
AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:
”START-UP" Komplet
iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for
virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og
siden som uundværligt opslagsværk
"Grundbog til dig der vil
være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende
skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle
virksomhedsformer - stiftelse og hele driften
”Introduktion Til REGNSKAB” – en
begynderbog om regnskab og bogføring
”Fradrag” Generelt
om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag
"ApS" Alt
om anpartsselskaber
”Personlig virksomhed” Om
at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S
Hej.
SvarSletJeg har i samarbejde med 3 andre, startet et hjemmesiden som beskæftiger sig med Dropshipping.
Hvilken virksomhedsform vil du anbefale at vi skal stifte?
Vi er 4 som ligelidt fordeler overskuddet af vores salg.
Ud over dette, så har vi gang i en mindre omsætning nu, og har også spørgsmål til skatteindberreting af vores omsætning. Hvordan forgår dette? Behøver vi betale skat for det vi har solgt når vi ikke har stiftet virksomhed? I så fald, hvordan skal det forgå?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Frederik
Jeg vil klart anbefale ApS til formålet
SvarSletIndtil i har ApS så er i defacto I/S = I hæfter solidarisk personlig for hinanden i det som er et firma - bare uden CVR og I skal føre fuldt regnskab og angive overskud til skat hos en af jer, som så må fordele skatten på resten - Så opret ApS i en fart - brug et regnskabsprogram så I får årsrapport og skat korrekt (og moms)
Overvej min letlæste E-bog eller paperbac ApS som siger alt om stiftelse og drift https://jh-e-books.blogspot.com/2019/09/aps-anden-udgave-sept-2019.html og hvis I vil vide alt også om andre firmaformer så er det https://jh-e-books.blogspot.com/2019/06/update-af-startup.html i kan deles om
Hej John.
SvarSletMange tak for svar!
Vil du anbefale at vi hver især opretter vores eget holdingselvsskab og dertil et driftselvskab (APS) som vi hver især ejer en ligelig anpart af?
Med venlig hilsen
Frederik
Jeg vil sige - pas på ikke at lave overkill. Hvert selskab koster penge og tid - men HVIS I føler jeg sikre på, at skabe noget der giver ordentligt resultat, så kan det være klogt, ellers - kan det være penge ud af lommen, og nogen man skal gøre - med en vis ekstrapris - ved en aktieombytning, den dag man ser det giver mening. Der er IKKE skatte fordel - det er alene beskyttelse og lettere at handle anparter der giver mening
SvarSletHej John.
SvarSletJeg har for nylig startet en dropshipping shop der sælger primært til Danmark og importerer udenfor EU.
Kan det passe at hvis kostprisen på min vare er under 80kr. så bliver mine kunder ikke pålagt moms, told og import gebyrer?
I så fald, hvordan skal jeg forholde mig til oprettelse af virksomhed og skal jeg stadig import/eksport registreres?
På forhånd tak
Mvh Thomas
80 kr grænsen forventes ophævet for DK som den er det i de fleste EU lande, så den ville jeg nok ikke satse på
SvarSletHvis ikke du modtager varer skal du ikke importregistreres som jeg ser det - men din kunde skal bruge DIN faktura til fortoldningen - uanset over eller under 80 kr.
Returvarer må du så beholde, hvis du skal returnere skal du have CVR med exportregistrering - billige varer har ofte returprocent på over 50
Hej John. Jeg er begyndt at dropshippe fra Kina til 3. lande fx USA men også EU. Er der nogle særlige skatteregler, når min virksomhed befinder sig i Danmark? Har læst mig frem til der er en særlig "sales tax" men er ikke helt sikker på hvad den indebærer.
SvarSletVenlig hilsen Victor
Tak!
SvarSlet