lørdag den 30. august 2014

Momsregler for en del ydelselssalg til private i EU

Reglen om, at ALLE sælgere, uanset hvorfra i verden, skal beregne lokal moms i hvert EU land de har salg af elektroniske ydelser til private i EU, blev vedtaget 1/1-2015 og ændres nu 1/1-2019.


Betingelserne gælder alle i EU og alle udenfor EU - således at de omfattede ydelser, for private købere i EU, altid momsmæssigt behandles helt ens, uanset hvilket land man sælger dem fra. 

Reglen er indført, for at undgå, at sælgere vælger at sælge ydelsen fra de lande der har mindst momssats - eller for den sags skyld, ikke har moms - eller momsfrit. Dermed bliver sælgere i alle lande stillet helt ens, da køber altid har helt samme moms - købers lokale moms sats.

Hidtil har reglen omfattet alle der solgte elektronise ydelser til private i EU, men der en lempelse fra 1/1-2019.

Nye regler per 1/1-2019

Fra 1/1-2019 skal du ikke længere nødvendigvis være omfattet af one-stop-shop moms og registrere dine private kunder i EU land for land, og betale moms i hvert land.

Hvis du omsætter for under 10.000 €uro, så kan du nøjes med at være dansk momsregistreret og indberette og betale dansk moms af dit salg af elektroniske ydelser til private i EU. Alle dansk momsregistrerede skal således så lægge dansk moms på indtil 10.000 €uro grænsen.

Hvis du så alligevel, inden for et kalenderår (ikke de sædvanlige 12 lb måneder men kalenderår) alligevel omsætter over de 10.000 €uro, så skal du beregne salget efter hvor din kunde bor og indberette via one-stop-shop systemet i hvert EU land. Derfor må du nok lave din opsætning så du altid ved, i hvilket land kunden bor.

Det betyder også, at du som ikke momsregistreret, CVR som f.eks PMV eller CPR person, må sælge elektroniske ydelser til private i EU uden momsregistrering, så længe du momsregistreres i Danmark så snart, det er åbenlyst du vil sælge for over 50.000 kr på enhver 12 mdr periode, hvilket så bør ske når du rammer 4.000 kr om måneden i omsætning.


Omsætter du over 10.000 €uro skal du være registreret i one-stop-shop med det samme.


Da du jo ikke altid ved, om du vil komme over hverken den danske 50.000 kr grænse på alle 12 mdr perioder, eller EU 10.000 €uro grænse på et kalender år, så bør du indrette dit salg, så du har overblik over hvor din kunde kommer fra. Det kan f.eks gøres med IP adresseregistrering mm.

Dette vil nemlig være nødvendigt, hvis du kommer over 10.000 €uro grænsen, for så SKAL hele årets omsætning korrekt fordeles på moms efter købes land.


Leverandører fra uden for EU skal alle være momsregistrerede i EU lande for at sælge elektroniske ydelser til EU private - kun EU virksomheder har 10.000 kr grænsen

Du tilmelder dig hos Erhvervsstyrelsen via blanket fra skat - se her i link hvordan  Og fra Danmark - ved denne blanket 

-----------------------------

Fakturerings regler er samtidigt ændretHidtil har virksomheder i One-stop-shop ordningen skulle forholde sig til faktureringsregler i forbrugerens hjemland.

Fra 1. januar 2019 gælder i stedet faktureringsreglerne i det EU-land, hvor virksomheden er blevet tilmeldt One stop moms-ordningen, for dig jo dermed de danske faktura regler.

Tre hovedgrupper er omfattet:

Elektroniske ydelser – såkaldte e-services:

Omfatter bla.a.(ikke en fuldt dækkende liste) hosting af websites – elektronisk service og vedligeholdelse af IT software, salg og service af software samt salg af alle former for spil, billeder, musik, tekster og evt undervisning over nettet.

Diverse teleydelser:

Omfatter teleselskabers salg af telefoni, e-mails – net-opkoblinger og anden elektronisk kommunikation

Radio og TV:

Omfatter fakturering af udsendelse af TV og radio på tværs af EU.

ONE-STOP SHOP registrering = momsregistrering og indberetning for alle EU lande kan foretages hos SKAT i Danmark og skal foretages når du ved du vil nå 10.000 €uro salg på et kalenderår:

One Stop Shop kaldes også M1SS og MOSS (mini one stop shop)

Det betyder, at man kan indberette sin udenlandske moms – land for land -som indlogget hos skat.dk, og skat i Danmark vil så sørge for fordelingen af momsen til de øvrige EU lande ligesom systemet også betyder, at sælger kan registrere sig her i Danmark hos alle de øvrige EU lande.

Skat har forklaret det hele ret enkelt i DETTE LINK 

Det er i alle fald klart at:
  • Det bliver et ekstra arbejde med momsregistreringen og angivelsen land for land selv om det hele kan gøres via skat.dk.
  • Det bliver afgørende at man for disse elektroniske leverancer har fuldt overblik over i hvilket EU land kunden bor - OG at man har fuldt overblik over at det er privat personer det drejer sig om.

Indberetning og bogføring:

Indberetning af denne form for ydelsessalg skal ikke med i den sædvanlige rubrik B men derimod medtages det samlede beløb for salget i rubrik C på den almindelige momsangivelse og selve momsen skal så angives til de enkelt EU lande - enten via direkte registrering eller som foreslået - via dansk skats One Stop Shop

Indberetning skal ske kvartalsvis = for de som har f.eks. halvårsmoms skal der laves et udtræk af momsen til EU landene. En del regnskabssystemer er forberedt til det - f,eks Billys Billing hvor man dog selv skal ind og oprette nye konti og nye momssatser. Alternativt kan momsen køres i separat regnskab, f.eks Excel. 

I så fald bogføres alle salg UDEN moms på en konto for EU salg private - ydelser og i excel udregnes så de enkelt landes moms hvorefter man kan bogføre EU moms ind på en ny konto - under salgsmoms - som f.eks kan døbes EU moms one stop shop - f.eks. 

Salgspris kr 960 DKK  - heraf moms Østrig 20% = 160 kr

  1. På konto for EU salg private - ydelser bogføres kr 800 kredit
  2. På konto for salgsmoms EU one stop bogføres 160 kr kredit
  3. På konto for udestående debitorer/ubetalte fakturaer - eller hvis der er betalt, bogføres debet 960 kr
Man man naturligvis også oprette flere konti til salget per land og momsen for hvert land - i stedet for bare fælles konto til salg og en fælles salgsmoms EU one stop -

I så fald skal man oprette en sådan konto til hvert land - under omsætning EU ydelsessalg Tyskland -  EU ydelsessalg Belgien osv. - og så -  under salgsmoms en konto til momsen for hvert EU land man sælger til. 

Derved kan man jo direkte se hvordan der skal indberettes til de enkelte lande - men det vil også fungere, at bare ha et samlet beløb og styre de enkelte landes moms tilgodehavende i en tilhørende fil - f.eks. excel.
Dette vil en del som ikke har et program der håndterer det automatisk, nok vælge at gøre f.eks. en gang om dagen/ugen alt efter salgsfrekvensen.

Når kvartalet er gået, vil konto for salgsmoms EU one stop nu ha en saldo der svarer helt til den excel man har og hvor man kan sortere efter de enkelt lande, og som man bruger til at indberette momsen efter i one stop shop.

Selve indberetningen sker så med indberetning af det samlede beløb for salg per land og den samlede moms til hvert land i one stop shop systemet 

Det er helt klart, at dette vil være noget med at holde tungen lige i munden, så brug af regnskabsprogrammer der evt håndterer det automatisk vil være noget nær et must for de af jer der sælger mange af den type ydelser til private i EU. Min metode, som jeg ikke tør garantere for faktisk - har ikke selv testet den - bør fungere fuldt ud, men er nok kun egnet for nogen med begrænset mænge salg.

Formålet:

Formålet med den loven i EU er, at forhindre, at selskaber der leverer elektroniske ydelser for mere end 10.000 €uro per kalenderår etablerer sig i det land i EU med mindste moms sats (typisk Luxemburg) for derved at spekulere i, at holde deres priser mod private kunder nede.

EU landenes moms: (check altid om der er update)

Liste over alle landenes moms og bemærk at enkle har reduced rate for f.eks. broadcasting og et par ting der kan gå med under gruppen ydelser - LISTE HER

Jeg er ikke revisor eller skatteekspert og alle råd på bloggen er givet efter min bedste viden, men uden nogen form for ansvarspåtagelse, så undersøg altid selv tingene til bunds.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

all advertising as comment is spam and will not be allowed

Søg i denne blog