tirsdag den 5. november 2013

import til videresalg fra lande uden for EU - Opstarten:

Rigtigt mange spørger på iværksætter fora som Amino og Facebook, hvordan de skal importere varer fra Asien.

Der er ofte en vis forventing om et svar, der i punktform gør det til en leg at komme igang.


Helt kort: For at importere fra uden for EU skal du være importregistreret og dermed have firma med CVR nummer.
Told tilkommer på varens pris inkl. fragt og varierer fra land til land og vare til vare
Moms betaler du ved import hvis du ikke er momsregistreret. Hvis du er momsregistreret og importerer til momspligtigt brug, så er momsen ikke en omkostning men blot en bogføring og indberetning.

Satserne for fortoldning og gebyr er som følger

Under 80 kr ex fragt (bekræftet af skat 5/4-2011)  Ingen told, moms eller importgebyr

80 - 1.150 kr -                                                    Ingen told men moms og importgebyr
over 1.150 kr                                                     Told, moms og importgebyr

Lad mig gøre klart, at import og drift af virksomhed faktisk er noget mange har brugt mange års uddannelse og elev-tid for at lære, og der er ikke en enkelt checkliste som kan kompensere for alt det.


Til indledning kan også siges, at sites som Alibaba og Aliexpress ikke er kontakt til de som producerer, men i al hovedsag en blanding af små firmaer og unge mennesker, der kæmper med at skaffe alle de ting hjem, som I vil købe via de sites. 

Der er ærlige mennesker og uærlige, og der er ægte varer og fake/kopivarer i massevis (se evt om Kopivarer) lige som CE og andre mærkninger for elektriske artikler, meget let kan være falske. Det er derfor afgørende, at man tester leverandørerne, gerne flere gange, indtil man er sikker på, at kvaliteten er den korrekte OG den samme fra leverance til leverance, for de kan let skifte mellem de fabrikker de køber fra.

Alibaba, Aliexpress, Ebay, Amazone er alle en mulig start, men der er ingen større webshops, som kan leve ved import den vej. Priserne og usikkerheden holder slet ikke til at importere på den måde, som jo også alle andre i princippet kan. Det kan være en del af en opstart og en læringsprocess, men generelt ikke en levevej.


Skal man have en levevej ud af en shop, så bør man helt klart sætte målet højere, og skaffe kontakt til nogle af de større leverandører. Det kræver arbejde, via den kinesiske ambassades handelsafdeling i København, via google og meget andet OG - en lidt rejser ud til Hong Kong Kina.

Denne gennemgang bør dog kunne sætte de fleste godt igang lige fra den tidlige plan til stiftelse af virksomhed og den krævede importregistrering m.m
.

Start med en plan og et budget:

Start med at udarbejde en forretningsplan. Skriv alle planer du har ned, leverandører, finansiering osv. Lad dig ikke forskrække af det punkt her. 

Det er noget som mange tror de bare kan springe over, men det bremser dem både i forhold til at få en god bankkonto, og det er noget skidt i det daglige arbejde bagefter, hvis man mangler en plan. Her kan man læse om FORRETNINGSPLAN I LINK og man kan vælge en version der ikke skal fylde mere end EN side hvis man vil det.

Lav et godt budget - prøv at skaffe dig overblik over hvor meget eller lidt du mener at kunne omsætte og tjene og tænk på, at der kan være tidsforskel mellem hvornår man tjener penge og hvornår man FÅR penge ligesom der skal være penge til rådighed når momsen forfalder, så udarbejd et likviditetsbudget. 


Det kan være klogt at ha en lidt økonomikyndig ven eller familiemedlem med her, alternativt vil det være rigtigt fint med f.eks. en revisor. I linket om forretningsplan er der eksempel på simple budgetter.

Skaf kontakt til banken og få aftale om en konto:

Kontakt din bank for at se hvordan de vil være med til at finansiere din virksomhed. Læs her et bud på hvordan man lettest måske kan få en  GOD START MED BANKEN. Regn med, at det ikke er så ligetil at få banker til at låne ud til nystartede, og slet ikke hvis man ikke selv har noget at skyde i, så vær forberedt på, at du selv vil kunne skulle finansiere opstarten. Det kan være klogt at få tilbud fra flere banker, men dagens virkelighed er, at det er meget vanskeligt i en ny-start, at få andre end den bank der kender en for noget stabilt, til at være med, og kravet vil ofte være, at man i alle fald samler alle engagementer i den bank der kender en. Det kan der argumenteres mod, men virkeligheden er hvad den er.


Stift virksomhed

Du skal så til at stifte CVR som i dette link. Det er helt gratis at stifte personlig virksomhed. 

For at importere fra uden for EU skal du også være IMPORTREGISTRERET som vist i linket i dette punkt. Sæt kryds for importregistrering, og afkryds af praktiske hensyn for eksport samtidigt, det gør det nemt evt at skulle returnere varer f.eks. Når du sætter kryds i importregistrering, har du sat kryds i en "forpligtelse" og dermed vil din CVR registrering kunne gennemføres. 


Du skal sætte kryds i rubrikken for moms hvis du kan forvente at omsætte for over 50.000 kr på en hvilken som helst 12 mdr. periode. Læs evt om MOMSPLIGT. Det er ikke et krav at man er momspligtig for at kunne importere varer til videresalg fra uden for EU men 50.000 kr grænsen skal overholdes, ellers kan man sættes til at betale moms + bod af alt det man har solgt uden moms. 


Du skal tænke på, at hvis du importer og ikke er momsregistreret, vil du blive pålagt 25% dansk moms på de samlede udgifter, og ikke kunne trække denne fra.


Hvis du er momsregistreret vil du skulle tillægge 25% importmoms på din salgsmoms, men du lægger samme beløb til som købsmoms så det koster dig intet. Læs evt om IMPORTMOMS i dette link


Din moms på salget skal du sammen med importmomsen angive én gang i kvartalet i perioden fra kvartalets slut og ca 40 dage frem. Du vil få mulighed for at tilmelde dig reminder fra moms når du er registreret. Efter en tid vil du automatisk får meddelelse om, at din momsperiode er ændret til halvårlig.



Læs evt alt om at stifte virksomhed eller selskab i min letlæste - men meget dækkende e-bog eller Paper-back "Jeg vil være SELVSTÆNDIG"  Den kan spare dig mange problemer med alle regler, stiftelse, skat, moms og meget andet.

Importregistrering er krav ved vareimport fra uden for EU

Du skal i startblanketten ind og registrere dig som importør inden du må købe varer erhvervsmæssigt fra uden for EU. Kryds samtidigt af for eksportregistrering, så er det let at returnere varer.

Webshop eller almindelig butik m.m:

Endeligt skal du så ha en en platform at sælge fra, enten det er en fysisk butik eller en webshop, men her må du kontakte de med forstand på den slags. Det kan du gøre via Amino.dk eller f.eks. facebook ungiværk

Find leverandører:

I princip kan man jo godt begynde at søge leverandører allerede inden man stifter virksomhed, men mange af disse vil slet ikke vise interesse, hvis ikke man kan give dem et dansk CVR nr.

Skaf dig overblik over hvor du kan få varerne fra. Kontakt leverandører ved at søge via google, hent priser, undersøg konkurrenters priser, og tag hensyn til at undgå kopi varer eller varer der ikke er f.eks. elektrisk godkendte. 

Tænk på at sites som Alibaba som nævnt IKKE er sites med direkte producenter generel, men mere som den blå avis eller ebay. Masser af blandet, mange ganske unge Kinesere som sidder og modtager forespørgsler og foregiver at være leverandør af ALT. Så snart de får en ordre eller forespørgsel er de i gang. Finder leverandør pris og får ting afsendt. 

Kvaliteten kan svinge enormt fra mange af dem, da de kan købe fra ny leverandør fra gang til gang. Man kan godt finde helt fine leverandører og udvalget er stort. Man bør teste dem af hensyn til at sikre sig leverance så godt man kan, men være klar over, at kvaliteten som beskrevet kan svinge.

Store kvantiteter bør man helt klart finde den virkelige producent af. Det gør man erfaringsmæssigt ikke uden at besøge fabrikken og selv der, kan man være ude for, at den kontakt person man har haft fat i, i virkeligheden bare lader som om han ejer fabrikken, og i virkeligheden bare har ejerens OK til at gå rundt og vise frem. Man skal derfor være omhyggelig med sin søgning.

Pas på kopivarer

Noget af det første er, at finde den vare du vil sælge. Vær klar over, at der er mange kopivarer i Asien. Du skal sikre dig personligt at det ikke er en kopi - ved at checke den op mod original produkter og mindst 15% (ikke en lovfastsat procent eller facitliste men tommelfingerregel) eller mere skal være ændret (ud over navnet - at fjerne det er bare en del af svindlen ikke noget der gør det til en original) 

Du har hele ansvaret og kan ikke holde dig til hvad en kineser svarer omkring det - ansvaret er dit ved ankomst til danmark. Der er masser af bøde sager og konfiskationer, så vær omhyggelig med den del. Derudover er der de tekniske krav CE mærkning med mere for brandsikkerhed o.l. hvor du også vil hænge på alle erstatninger hvis de ikke er overholdt
Læs evt mere om KOPIVARER



         Ja- de er skam over 18 alle - Der sorteres silketrykte mærker til modeindustrien

Pas på parallelimport af originale mærkevarer fra uden for EU

Parallelimport af original varer fra uden for EU kan være ulovligt med mindre følgende betingelser er opfyldt:

- Varerne er ægte!!!
- Varerne er sat i cirkulation af mærket selv eller et af mærkets agenture/distributører
- Varerne kommer fra et agentur eller en distributør i EU, eller at man har tilladelse fra mærket direkte, til at import
erer varer fra Amerika eller Asien.

Told:


SIMPEL FORTOLDNING:



  • Sørg for, at dit firmanavn og CVR fremgår af pakken.
  • Sørg for at din leverandør vedlægger/i plastperm - fakturakopi på pakkens yderside HVIS det er posten som behandler. Det kan fremme hastigheden hvis varen sendes med post (speditører klarer tingene selv). Fakturaen skal svare helt til det du betaler - ikke have falsk værdi, som en del i Kina benytter.
  • Pakken udleveres så typisk med det samme fra told. Fra kurer firma/speditør, får du generelt pakken udleveret omgående, og der kommer så senere en regning for told og evt fragt. Sendes den med Post Danmark, kan der dog normalt gå lidt længere tid inden den er færdigbehandlet og ankommer til dig.
  • Normalt skal du ikke udfylde noget, det klarer den speditør som indfortolde for dig (post DK - eller anden - DHL, osv)
Importører ansvarer for, at alt der købes indfortoldes korrekt - med korrekt told tarrifnummer og korrekte papirer, faktura med korrekt værdi og CVR/firmanavn på pakken.

Told er forskellig fra vare til vare og det er din pligt at angive korrekt told tarif nummer. 

Tolden vil kunne være lige fra 0% til 15% (og måske mere) men du vil sikkert se at den ligger omkring 5-10% for de fleste varer fra uden for EU.

Toldtariffen kan volde vanskeligheder for en del, jeg mener DENNE er hoved tariffen - tryk på eVita tarifering. Her er så også  SKATS TOLDTARIF hvor tolden kan findes når man har tarrifummer Skat anbefaler idag man bruger det sidste link, da eVita systemet ikke i al fremtid vil blive opdateret

Man kan også downloade en fuld TOLDTARIF HER

At finde ret toldtarif nummer er vanskeligt men man kan bede om bindende svar hos told, og det vil ofte kunne være en rigtigt løsning. Her LINK TIL BINDENDE SVAR OM TOLDNUMMER

Der findes naturligvis også klarérbutikker og speditører som kan hjælpe med dette mod betaling.

Man kan ikke regne med, at leverandøren altid har korrekt tarifnummer at give en, og er det forkert, hænger man selv på ansvaret.

Tolden kan man betale ved ankomst eller aftale betalt forsinket samlet for virksomheder. Har du valgt kontant betaling betales manuelt hver gang varen ankommer, ellers det efter afslutning af hver måned.

Skat og regnskabspligt - fokus personlig virksomhed:

Du skal føre REGNSKAB FOR ENKELTMANDSVIRKSOMHED 
Regnskabet skal du opbevare med alle bilag i mindst 5 år, men du skal som personlig virksomhed ikke indsende det, før skat evt. beder dig om det. Du skal ha regnskabet og bilag tilgængeligt for skat hele tiden. Du skal forskudsregistrere din forventede fortjeneste (lav et godt budget) og du benytter dit regnskab til at opgive til skat ved afslutning af hvert år, når du skal udfylde din udvidede årsopgørelse i rubrikkerne fra rubrik 211 og frem. 

Vær opmærksom på, at der kan være punkter hvor du ikke har skattefradrag for omkostninger. Gaver og en del andet er en omkostning i dit resultat men må ikke trækkes fra i skat, og du skal derfor ofte regulere dit resultat fra selve driftsresultatet, til det du opgiver som det "skattemæssige" resultat. Igen kan en økonomi kyndig lejes for en rimelig pris. Prøv evt tre gratis tilbud fra www.agera.dk som hører sammen med Amino iværksætterforum.

Hvordan får man så penge ud personligt:

Du skal også vide, at man ikke hæver løn i personlig virksomhed og at skat er helt ligeglade med, om man personligt sætter penge ind eller hæver penge, så længe man betaler skat af overskuddet, og det man hæver eller sætter ind, påvirker ikke overskuddet. Læs om HVORDAN BESKATTES MAN I PERSONLIG VIRKSOMHED

God vind med en ny virksomhed. Pas på pengene, de får hurtigt ben at gå på, så køb ting efter devisen: Køb først NEED to have og så vent med NICE to have, indtil økonomien er flydende


Jeg påtager mig ikke ansvar for evt fejl i min blog, som er skrevet efter bedste evne og naturligvis gennemchecket.



SE MEGET GERNE MINE 5 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil væreSELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

Søg i denne blog