Told tilkommer på varens pris inkl. fragt og varierer fra land til land og vare til vare
Told beregnes af speditøren eller f.eks PostNord.
Moms betaler du ved import hvis du ikke er momsregistreret. Hvis du er momsregistreret og importerer til momspligtigt brug, så er momsen ikke en omkostning men blot en bogføring og indberetning.
Satserne for fortoldning og gebyr er som følger - men der kommer ændringer i 2021 som formentlig fjerner bagatelgrænsen for moms og ændrer i importgebyr formentlig.
Under 80 kr ex fragt Ingen told, moms eller importgebyr
80 - 1.150 kr - Ingen told men moms og importgebyr
over 1.150 kr Told, moms og importgebyr
Lad mig gøre klart, at import og drift af virksomhed faktisk er noget mange har brugt mange års uddannelse og elev-tid for at lære, og der er ikke en enkelt checkliste som kan kompensere for alt det.
Sites som Alibaba og Aliexpress er generelt ikke direkte kontakt til de som producerer, men i al hovedsag en blanding af små firmaer og unge mennesker, der kæmper med at skaffe alle de ting hjem, som I vil købe via de sites.
Der er ærlige mennesker og uærlige, og der er ægte varer og fake/kopivarer i massevis (se evt om Kopivarer) lige som CE og andre mærkninger for elektriske artikler, meget let kan være falske.
Det er derfor afgørende, at man tester leverandørerne, gerne flere gange, indtil man er sikker på, at kvaliteten er den korrekte OG den samme fra leverance til leverance, for de kan let skifte mellem de fabrikker de køber fra.
Alibaba, Aliexpress, Ebay, Amazone er alle en mulig start, men der er ingen større webshops, som kan leve ved import den vej. De skal have varen direkte fra producenter til helt andre priser, med helt anden kvantumsrabat.
Skal man have en levevej ud af en shop, så bør man helt klart sætte målet højere, og skaffe kontakt til nogle af de større leverandører. Det kræver arbejde, via den kinesiske ambassades handelsafdeling i København, via google og meget andet OG - en lidt rejser ud til Hong Kong Kina.
Man kan godt bygge en shop op på Alibaba, Ebay osv, men det bliver næppe noget man lever af.
Denne gennemgang bør dog kunne sætte de fleste godt igang lige fra den tidlige plan til stiftelse af virksomhed og den krævede importregistrering m.m
Start med en plan og et budget:
Start med at udarbejde en forretningsplan. Skriv alle planer du har ned, leverandører, finansiering osv. Lad dig ikke forskrække af det punkt her.Det er noget som mange tror de bare kan springe over, men det bremser dem både i forhold til at få en god bankkonto, og det er noget skidt i det daglige arbejde bagefter, hvis man mangler en plan. Her kan man læse om FORRETNINGSPLAN I LINK og man kan vælge en version der ikke skal fylde mere end EN side hvis man vil det.
Lav et godt budget - prøv at skaffe dig overblik over hvor meget eller lidt du mener at kunne omsætte og tjene og tænk på, at der kan være tidsforskel mellem hvornår man tjener penge og hvornår man FÅR penge ligesom der skal være penge til rådighed når momsen forfalder, så udarbejd et likviditetsbudget.
Det kan være klogt at ha en lidt økonomikyndig ven eller familiemedlem med her, alternativt vil det være rigtigt fint med f.eks. en revisor. I linket om forretningsplan er der eksempel på simple budgetter.
Tag tidligt kontakt til banken og få aftale om en konto:
Læs her et bud på hvordan man lettest måske kan få en GOD START MED BANKEN.Regn med, at det ikke er så ligetil at få banker til at låne ud til nystartede, og slet ikke hvis man ikke selv har noget at skyde i, så vær forberedt på, at du selv vil kunne skulle finansiere opstarten. Det kan være klogt at få tilbud fra flere banker, men dagens virkelighed er, at det er meget vanskeligt i en ny-start, at få andre end den bank der kender en for noget stabilt, til at være med, og kravet vil ofte være, at man i alle fald samler alle engagementer i den bank der kender en. Det kan der argumenteres mod, men virkeligheden er hvad den er.
Her lidt om BANKERS PRISER
Stift virksomhed
Du kan så stifte CVR som i dette link. Det er helt gratis at stifte personlig virksomhed. ApS har et gebyr på 670 kr + evt omkostning til advokathjælp og - bekræftelse af kapitalen på mindst 40.000 kr. Denne kapital er IKKE en omkostning. Det er penge du må anvende i driften.For at importere fra uden for EU skal du også være IMPORTREGISTRERET som vist i linket i dette punkt. Sæt kryds for importregistrering, og afkryds af praktiske hensyn for eksport samtidigt, det gør det nemt evt at skulle returnere varer f.eks. Når du sætter kryds i importregistrering, har du sat kryds i en "forpligtelse" og dermed vil din CVR registrering kunne gennemføres.
Du skal sætte kryds i rubrikken for moms hvis du kan forvente at omsætte for over 50.000 kr på en hvilken som helst 12 mdr. periode. Læs evt om MOMSPLIGT. Det er ikke et krav at man er momspligtig for at kunne importere varer til videresalg fra uden for EU men 50.000 kr grænsen skal overholdes, ellers kan man sættes til at betale moms + bod af alt det man har solgt uden moms.
Du skal tænke på, at hvis du importer og ikke er momsregistreret, vil du blive pålagt 25% dansk moms på de samlede udgifter, og ikke kunne trække denne fra.
Hvis du er momsregistreret vil du skulle tillægge 25% importmoms på din salgsmoms, men du lægger samme beløb til som købsmoms så det koster dig intet. Læs evt om IMPORTMOMS i dette link
Din moms på salget skal du sammen med importmomsen i starten angive én gang i kvartalet i perioden fra kvartalets slut og ca 40 dage frem.
Du ser let, hvordan du skal angive når du er logget på moms. Under importmoms uden for EU skriver du 25% af den samlede værdi af produkt, fragt og moms - Den ligger i gruppen "salgsmoms" og så lægger du helt samme beløb til din købsmoms.
Du vil få mulighed for at tilmelde dig reminder fra moms når du er registreret. Efter en tid vil du automatisk får meddelelse om, at din momsperiode er ændret til halvårlig.
Læs evt alt om at stifte virksomhed eller selskab i min letlæste - men meget dækkende e-pub bog GRUNDBOG FOR IVÆRKSÆTTERE. Den kan spare dig mange problemer med alle regler, stiftelse, skat, moms og meget andet. Vil du have en rigtig papirbog, og meget større bog - så er det STARTUP du skal have fat i
Find leverandører:
Skaf dig overblik over hvor du kan få varerne fra. Kontakt leverandører ved at søge via google, hent priser, undersøg konkurrenters priser, og tag hensyn til at undgå kopi varer eller varer der ikke er f.eks. elektrisk godkendte.
Mange ganske unge Kinesere som sidder og modtager forespørgsler og foregiver at være leverandør af ALT. Så snart de får en ordre eller forespørgsel er de i gang. Finder leverandør pris og får ting afsendt.
Kvaliteten kan svinge enormt fra mange af dem, da de kan købe fra ny leverandør fra gang til gang. Man kan godt finde helt fine leverandører og udvalget er stort. Man bør teste dem af hensyn til at sikre sig leverance så godt man kan, men være klar over, at kvaliteten som beskrevet kan svinge.
Når du mener at have fundet dine leverandører, så skal du lave regulære markedsundersøgelser, baseret på dine varer og de priser du kan sælge til.
Søg efter shops der handler disse varer, og se OM du overhovedet er i nærheden af, at kunne konkurrere med disse.
De køber i store mængder, de har masser af reklame og SEO kroner, de har ofte næsten dag til dag leveringstid, de brokker sig ikke over returvarer, og udvalget er enormt.
Tænk alle omkostninger ind - for at se OM du mener du kan lave en god forretning, når det kommer til stykket.
En del vil i dag, for at spare lager, helt have leverandøren til at sende direkte til kunden. Det hedder DROPSHIPPING som forklaret i link. Det vil generelt betyde meget lille fortjeneste på den enkelte varer og - det fungerer langt bedst fra EU lande, hvor din kunde ikke hver gang selv skal rode med told.
Pas på kopivarer
Noget af det første er, at finde den vare du vil sælge. Vær klar over, at der er mange kopivarer i Asien. Du skal sikre dig personligt at det ikke er en kopi - ved at checke den op mod original produkter og mindst 15% (ikke en lovfastsat procent eller facitliste men tommelfingerregel) eller mere skal være ændret (ud over navnet - at fjerne det er bare en del af svindlen ikke noget der gør det til en original)
Du har hele ansvaret og kan ikke holde dig til hvad en kineser svarer omkring det - ansvaret er dit ved ankomst til danmark. Der er masser af bøde sager og konfiskationer, så vær omhyggelig med den del. Derudover er der de tekniske krav CE mærkning med mere for brandsikkerhed o.l. hvor du også vil hænge på alle erstatninger hvis de ikke er overholdt Læs evt mere om KOPIVARER i link
Ja- de er skam over 18 alle - Der sorteres silketrykte mærker til modeindustrien
Du har hele ansvaret og kan ikke holde dig til hvad en kineser svarer omkring det - ansvaret er dit ved ankomst til danmark. Der er masser af bøde sager og konfiskationer, så vær omhyggelig med den del. Derudover er der de tekniske krav CE mærkning med mere for brandsikkerhed o.l. hvor du også vil hænge på alle erstatninger hvis de ikke er overholdt Læs evt mere om KOPIVARER i link
Ja- de er skam over 18 alle - Der sorteres silketrykte mærker til modeindustrien
Pas på parallelimport af originale mærkevarer fra uden for EU
- Varene er ægte
- Varene er sat i cirkulation af mærket selv, eller en af mærkets agenture/distributører
- Varene kommer fra agentur i EU , eller du har tilladelse fra mærket direkte til import fra uden for EU
SIMPEL FORTOLDNING:
Sørg for, at dit firmanavn og CVR fremgår af pakken.
Sørg for at din leverandør vedlægger/i plastperm - fakturakopi på pakkens yderside HVIS det er posten som behandler. Det kan fremme hastigheden hvis varen sendes med post (speditører klarer tingene selv). Fakturaen skal svare helt til det du betaler - ikke have falsk værdi, som en del i Kina benytter.
Pakken udleveres så typisk med det samme fra told. Fra kurer firma/speditør, får du generelt pakken udleveret omgående, og der kommer så senere en regning for told og evt fragt. Sendes den med Post Danmark, kan der dog normalt gå lidt længere tid inden den er færdigbehandlet og ankommer til dig.
Normalt skal du ikke udfylde noget, det klarer den speditør som indfortolde for dig (post DK - eller anden - DHL, osv) Importører ansvarer for, at alt der købes indfortoldes korrekt - med korrekt told tarrifnummer og korrekte papirer, faktura med korrekt værdi og CVR/firmanavn på pakken.
Told er forskellig fra vare til vare og det er din pligt at angive korrekt told tarif nummer.
Tolden vil kunne være lige fra 0% til 15% (og måske mere) men du vil sikkert se at den ligger omkring 5-10% for de fleste varer fra uden for EU.
Toldtarifen kan volde vanskeligheder for en del, jeg mener DENNE er hoved tariffen - tryk på eVita tarifering. Her er så også SKATS TOLDTARIF hvor tolden kan findes når man har tarifnummer Skat anbefaler idag man bruger det sidste link, da eVita systemet ikke i al fremtid vil blive opdateret
Man kan også downloade en fuld TOLDTARIF HER
At finde ret toldtarif nummer er vanskeligt men man kan bede om bindende svar hos told, og det vil ofte kunne være en rigtigt løsning. Her LINK TIL BINDENDE SVAR OM TOLDNUMMER
Der findes naturligvis også klarérbutikker og speditører som kan hjælpe med dette mod betaling.
Man kan ikke regne med, at leverandøren altid har korrekt tarifnummer at give en, og er det forkert, hænger man selv på ansvaret.
Tolden kan man betale ved ankomst eller aftale betalt forsinket samlet for virksomheder. Har du valgt kontant betaling betales manuelt hver gang varen ankommer, ellers det efter afslutning af hver måned.
Skat og regnskabspligt:
Du bør klart bruge et regnskabsprogram lige fra start.
Regnskabet skal du opbevare med alle bilag i mindst 5 år.
Personlig virksomhed udfylder blot udvidet selvangivelse som vist i LINK
Selskaber skal offentliggøre regnskabet og indberette til virk.dk og - aflevere selskabsselvangivelse til SKAT.
Her i LINK kan du i e-bog eller paperback i letlæst form blive meget klogere på regnskab, uanset hvilket program du vælger.
God vind med en ny virksomhed. Pas på pengene, de får hurtigt ben at gå på, så køb ting efter devisen: Køb først NEED to have og så vent med NICE to have, indtil økonomien er flydende
Jeg påtager mig ikke ansvar for evt fejl i min blog, som er skrevet efter bedste evne og naturligvis gennemchecket.
SE
MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO.
MANGE
AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:
”START-UP" Komplet
iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for
virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og
siden som uundværligt opslagsværk
"Grundbog til dig der vil
være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende
skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle
virksomhedsformer - stiftelse og hele driften
”Introduktion Til REGNSKAB” –
en begynderbog om regnskab og bogføring
”Fradrag” Generelt
om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag
"ApS" Alt
om anpartsselskaber
”Personlig virksomhed” Om
at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
all advertising as comment is spam and will not be allowed