søndag den 4. oktober 2015

Crowdfunding

CROWDFUNDING 
INDSAMLING AF MIDLER FRA STORE GRUPPER 


Crowdfunding er en relativ ny måde at finansiere en virksomhed, et event, en kunstbegivenhed og andet på.

Jeg skal ikke her komme ind i alle detaljer, bare give en hurtig gennemgang af dette begreb og - linke til skats glimrende gennemgang til slut i indlægget.

Crowdfunding er en metode, til at rejse kapital gennem alt fra netværket, venner, kunder og almindelige interesserede personer og virksomhed i en stor bred masse.

Der benyttes oftest sociale medier eller direkte crowdfunding platforme til at præsentere den idé eller det projekt man ønsker at skaffe midler til.

Du skal ikke ud og finde enkelt investorer, business angels, men du skal stadigt sikre en præsentaion - et "Pitch" som fanger brede masser nok til, at de vil investere i projektet.

Investeringerne er ofte små beløb fra enkelt investor, ofte ned til mellem 50 kr og 500 kr max.

Investorer går ind i projektet uden at blive ejere generelt, men deres modydelse er dels, at de er med til at sætte noget spændenede igang, og du vil ofte skulle tilbyde dem f.eks. dit produkt gratis så snart du har det ude, eller en billet til showet eller andre former for belønning for deres vilje, til at give et mindre tilskud.

I modsætning til at finde investorer, hvor man arbejder med en meget begrænset personmængde, så giver Crowdfunding lejlighed til at komme ud til en meget stor folkemængde.

Din opgave er først og fremmest, gennem dit "Pitch" at præsentere projektet, så rigtigt mange mennesker kommer til at tro på det - og gerne skabe mulighed for interaktion og for at de som investerer, kan følge dit projekt nøje. De skal gerne kunne følge med i, hvordan kampagnen forløber, hvad samles ind, hvor langt er du nået.

En fordel ved Crowdfunding er også, at du kan benytte det til en tidlig markedsføring af hele projektet til brede grupper. 

Du vil også normalt skulle give deltagerne mulighed for at interagere med dig, og stille spørgsmål til dig vedr. projektet. Herved får du ofte god mulighed for at justere dit projekt.

Fundraising er ikke løsningen på alle fremtidige projekters finansiering. Det kræver et absolut interessant projekt og det kræver, at du kan få rigtigt mange til at tale om det, sprede nyheden, og kan give dem nogle små modydelser, som sammen med deres fulde tillid til, at du du sætter i gang vil blive en succes, kan få dem til at spytte i kassen.

Der er en række forskellige former for Crowdfunding - som skats gennemgang faktisk klarer fint men lige kort:

Donationsbasseret funding er når de som betaler giver deres penge/funding som ren gave, og de som deltager ikke får fradrag for deres bidrag. Overordnet vil bidragene være skattepligtige for modtager - men se skatte linket nederst, for det forklarer det på fin vis.

Funding baseret på modydelse - Reward-basseret, er funding, hvor modtageren giver de som skyder penge ind, en ydelse eller et produkt til gengæld for deres deltagelse. 
Det kan være at de får dit produkt tilsendt på første dagen, eller en billet til dit show, eller den første DVD eller CD udgivelse. Det svarer skattemæssigt til salg af produktet og beløbsgrænsen følger de helt almindelige regler for evt. momspligt ved forventet omsætning/salg over 50.000 kr på en hver 12 mdr periode. Se igen skattelinket nederst.

Lånebasseret funding - siger lidt sig selv. De som skyder ind skyder beløbet ind som lån og vil få rente og dermed mulighed for pengene tilbage. Der findes visse finanstilsynsgodkendte fonde. Formen er ikke ret almindelig her i Europa. Igen henvises til skattelinket nederst.

Aktiebasseret crowdfunding - Er bestemt ikke så almindelig, slet ikke i Danmark, men basis er, at de som skyder penge ind, får andel i dit kommende overskud, eller ret til aktier. Der er en lang række regler som regulerer denne form

Her er LINK TIL SKAT OM CROWDFUNDING med skatteforhold for de enkelt former gennemgået på fornem vis.

Jeg påtager mig ikke ansvar for evt. fejlskrivninger i mit blogmateriale eller konsekvenser af fejl.

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


lørdag den 3. oktober 2015

SELSKABSFORM SKAL FREMGÅ AF FORRETNINGSPAPIRER


Det overrasker tilsyneladende en del, at man skal medtage selskabsformen – A/S, ApS eller IVS i firmanavnet på alle forretningspapirer, elektroniske meddelelser og på kapitalselskabets hjemmeside, ligesom hjemsted (adresse for selskabet) og CVR nummer skal fremgå.

At CVR skal med, fremgår af "Bekendtgørelse" som i DETTE LINK se § 6 stk 9

For at undgå misforståelser, så dækker dette ikke LOGO - som jo ikke skal indeholder et selskabs navn - men udelukkende alle selskabspapirer og f.eks hjemmesider.

For utålmodige læsere kan konklusionen afsløres allerede her: JA selskabsformen IVS / ApS / A/S bør og skal fremgå af alle officielle papirer og hjemmesider.

Et lille klip fra selskabsloven som dækker alle kapitalselskaber - idag A/S, ApS og IVS som væsentligste her til start:

§ 2. Kun aktieselskaber og anpartsselskaber (JH remark – IVS er også selskab som ApS) kan og skal i deres navn benytte betegnelserne »aktieselskab« henholdsvis »anpartsselskab« eller forkortelserne »A/S« henholdsvis »ApS«. (JH remark – og i dag IVS)
Og i stk 4 i samme paragraf:

Stk. 4. Kapitalselskaber skal i breve og på andre forretningspapirer, herunder elektroniske meddelelser, og på kapitalselskabets hjemmeside angive navn, hjemsted og cvr-nummer.
§ 3. § 2 finder tilsvarende anvendelse på kapitalselskabers binavne.


Det er vigtigt at forstå, at selskabsbetegnelsen, IVS ApS osv. er en integreret del af virksomhedsnavnet og derfor skal med som angivet i §2

STRAFFES MAN FOR AT MANGLE SELSKABSFORMEN PÅ PAPIRER?

Man vil nok ikke normalt være ude for, at selskabsstyrelsen henvender sig med bod eller påbud - grundet manglende brug af selskabsformen. Det er næppe en del af den normale kontrol procedure, men loven giver dog styrelsen en klar mulighed, for at give bod for fejl af denne type.

Der hvor problemet kommer er, når en leverandør eller kunde, kræver man selv hæfter personligt, da selskabsformen ikke er fremgået tydeligt. Dermed kan det jo vise sig meget dyrt IKKE at have selskabsformen - IVS, ApS og A/S med ALLE steder man bruger sit firmanavn officielt.

HÆFTELSESGENNEMBRUD = PERSONLIG HÆFTELSE SOM RISIKO:

Det er sket, og kan absolut ske lovmæssigt, at selskaber der har undladt at medtage f.eks. ApS eller IVS i selskabsnavnet, bliver udsat for hæftelsesgennembrud.

Hvis en kunde eller leverandør, kan vise, at de har handlet med ens virksomhed, ud fra et visitkort, et brev eller en hjemmeside hvor selskabsformen ikke er fremgået, så vil de pågældende som udgangspunkt kunne kræve, at personen bag selskabet hæfter personligt, hvis ikke selskabet kan klare et krav, men må gå konkurs.

Det er ikke noget der sker med fuld-automatik, fordi man har "glemt" selskabsbetegnelsen på et dokument eller i en brochure, men det sker, hvis ikke man klart kan sandsynliggøre, at den skadeslidte på anden vis, var helt klar over, at det drejede sig om et selskab

I DETTE LINK kan man læse den store advokatkæde "Ret & Råd" forklare om denne risiko med denne tekst-  citat: 

Selskabsformen skal med. Og det skal cvr-nummeret også. Og hvis du bruger den rigtige advokat til at stifte selskabet med kan du få det stiftet uden stifterhæftelse som jo normalt gælder fra stiftelsen til registreringen i erhvervs- og selskabsstyrelsen. En række advokater har nemlig fået adgang til at registrere direkte i styrelsens database og det betyder, at registreringen sker omgående - der er ingen  hæftelsesperiode. Og at du får cvr-nummeret med det samme, så du bare kan gå i gang! Og få lavet brevpapiret med det samme.

Hvis ikke du skriver (IVS) aps eller as på dit brevpapir, kan du risikere at komme til at hæfte personligt, fordi kreditorer siger, at de ikke vidste det var et selskab de handlede med. Og derudover fremgår det af loven at både selskabsbetegnelsen (as/aps) og cvr-nummeret skal stå på alle forretningspapirer.
citat slut

Jeg kan også lige medtage en skriftlig vejledning fra erhvervsstyrelsen, hvor styrelsen går lidt dybere ind i hvad "forretningspapirer er:
SELSKABSSTYRELSENS SVAR TIL MIG I EMAIL PÅ HVAD DER ANSES FOR FORRETNINGSPAPIRER:


Jeg spurgte styrelsen i E-mail

Som jeg forstår selskabsloven, så skal selskabsform, f.eks. IVS og ApS fremgå af alle officielle selskabspapirer (og gør det ikke, har man risiko for personlig hæftelse)

Hvordan ser man f.eks på f.eks. visitkort - er det et officielt selskabspapir på linje med brevpapir?

Og officiel hjemmeside (som jo kunne være eneste kontakt mellem selskab og kunde) - skal det også der fremgå om det er IVS eller ApS?

venligst John Hannover

OG SVARET FRA STYRELSEN:

Stig Nielsen  (19.10.2015 13:49)

For at være på den sikre side , så skal selskabsbetegnelsen fremgå af alle papirer, hjemmesider, visitkort etc. som virksomheden præsenterer sig med overfor kunderne

KRAV TIL STIFTER VED REGISTRERING AF NAVN:

Når man registrerer sit selskabsnavn, så har man som stifter en række ansvar:

  1. Navnet skal adskille sig fra andre selskabsnavne.
  2. Det må ikke være forvekslelig med navne der f.eks. er registreret som varemærke. Søg i selskabsstyrelsen på www.cvr.dk som udgangspunkt.
  3. Det er ikke tilladt at bruge navne selskabet ikke har ret til, f.eks. beskyttede familienavne fra familier man ikke selv tilhører
  4. Navnet må ikke vildlede. Det må ikke give udtryk for, at selskabet beskæftiger sig med områder det slet ikke omfattes af.
  5. Selskabsbetegnelsen ApS, IVS m.m. er del af navnet og det er ikke tilladt, at selskaber benytter forkortelser i navnet, som kunne give anledning til at nogen kan tro, der er tale om personlig hæftelse. Ex må man ikke anvende betegnelsen XXXX IVS v/Hans Hansen, som kunne give anledning til at tro, det var en person der hæftede.

Det er anmelderen og stifteren der har ansvaret for disse punkter. 

Selskabsstyrelsen undersøger ikke, om et selskabsnavn er i strid med eksisterende rettigheder, og hvis det skulle være tilfældet, vil man kunne være tvunget til at skifte navn siden.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

tirsdag den 22. september 2015

Video om at få konto i banken

Her er en lille video om hvorfor det er lidt bøvlet for nogen at få en erhverskonto eller bare tilknyttet CVR til en personlig. Jeg håber den kan bidrag til bedre forståelse, og dermed langt bedre kommunikation med banken

VIDEO LINK


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil væreSELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

lørdag den 1. august 2015

Hvad koster det at have selskab eller virksomhed

Et ofte gentaget spørgsmål er: Hvad koster det egentlig at have et selskab, eller en personlig virksomhed? 

For selskaber, vil svaret let vise sig at være ca 6- 10.000 kr om året, for personlig virksomhed en god del mindre.
Bare i rene omkostninger - uden vi tænker løn til ansatte, husleje osv.
KUN de omkostninger der er ved, at have en virksomhed eller et selskab UDEN drift.

Det afhænger oplagt nok, ganske meget af hvad man kan selv. Kan man lave regnskab koster regnskabet f.eks. intet. Kan man ikke, har det en pris.

Personlig virksomhed stiftes gratis og har ikke lovpligtige udgifter. Eneste udgift man med ret stor sikkerhed skal forvente er 2 - 5000 kr til bankkonto med CVR tilknyttet.

Selskaber koster 670 kr i gebyr til Erhvervsstyrelsen for stiftelse og skal du have advokathjælp (ofte klogt) så regn yderligere 2 - 6.000 kr.

I selskaber er der som 100% minimum omkostningen til en lovpligtig arbejdsskadeforsikring som SKAL omfatte enhver aktiv ejer i Danmark/direktør. 
Den er også lovpligtig for holdingselskaber, så har man drift og holdingselskab, skal begge CVR omfattes.

Lovpligtig arbejdsskade koster typisk mellem 1000 og 2000 kr per ejer i selskaber.

Hertil er der krav om erhvervskonto i bank. Det vil i dag ofte betyder oprettelsesgebyr og kvartals gebyrer. Regn mellem 2 - 5.000 kr mindst til bankkonto for at være sikker.

Fra 2024 skal du anvende digitalt bogføringssystem som gemmer alle bilag digitalt i skyen + sikkerhedskopi - regn 3-5.000 kr

I vil se, man i selskaber let havner på mindst 10.000 kr i faste omkostninger, inden driften og i personlig virksomhed kan man holde den fra 0 til 4.000 kr om året relativt let. 

Lad i alle fald være med at undervurdere, at der ER omkostninger som gennemgået i skema herunder.

Det er som nævnt forskelligt hvad det koster, at drive personlig virksomhed - og drive ting i selskabsform som f.eks. IVS eller ApS. Lad os se lidt på forskellene:

                                                                Selskab                                 Personlig virksomhed
Stiftelse - nogen kan selv - andre skal
ha hjælp til selskaber                               fra 670 - 3.000 kr                   0

Lovpligtig arbejdsskade                           ca 1200 kr pr år/pr person     0  ingen pligt
                                                                 der er aktiv uanset løn

Erhvervskonto i bank                               Oprettelse fra 0 - 5.000 kr     Ikke pligt, ellers som
                                                                 Gebyr årligt 0 - 2.000 kr        for selskaber
                                                                 Regn i budget med i alle fald 5.000 kr p.a. mindst

AER/AUD og barsel -                               Lønafhængigt                        0 kr

Regnskabsprogram                                  0 - 5.000 kr p.a.                     0 - 2.500 kr p.a.

Bogholderhjælp                                        0 - 4.000 kr p.a.                     0 - 4.000 kr p.a.

Årsregnskab og skat 
Nogen klarer det selv
men specielt i selskaber er der ofte 
behov for assistance - jeg anslår 
ca tal bare                                                0 - 5.000 kr                             0 - 2.000

Visitkort - hjemmeside - SEO + div          ?                                             ?    

Lønsystem                                               ?                                             ?

Løn koster jo så ikke noget uden drift. Ved drift koster f.eks. Danløn som lønudbetaling til ejer i selskab (og for ansatte) 20 kr + moms per lønkørsel. 

I personlig virksomhed bruger man ikke løn men hævninger og har dermed ikke den lille omkostning. Se evt hvorfor der ikke er løn i personlig virksomhed her i LINK 

ATP betales kun hvis man hæver løn men kan ikke ses som omkostning - det er opsparing.

Husk i alle fald administrative pligter så der ikke kommer en bod til. Mange glemmer indberetninger, og skal af med penge for glemsomheden.

Alt fra 0 indberetning af moms, til ejerregister i selskaber, årsregnskab, nemKonto tilknytning til CVR, E-box til virksomhed, checke skattekonto hos skat ligesom arbejdsskadeforsikringen for selskaber er dyr at glemme osv. 

Husk, at mange af disse omkostninger er per selskab - f.eks stiftelse, bankkonti med erhverv, lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset løn og omsætning, regnskabshjælp.

Holding er dermed også en omkostning. Det skal også omfattes af arbejdsskadeforsikring ekstra erhvervskonto - og sambeskatning mellem drift og holding betyder ofte ekstra behov for hjælp med årsregnskab og selvangivelse

Selv uden aktivitet, kan du nemt risikere omkostninger i størrelsesorden 6 - 10.000 kr PER selskab du ejer - per år.


FORSKEL PÅ VIRKSOMHED OG SELSKABER I ØVRIGT:


'

Og så er hele spørgsmålet om personlig virksomhed eller selskab gennemgået langt dybere i denne tråd personlig eller selskab, fordele og ulemper. 

Til slut skal blot bemærkes et par andre ting der kan have betydning for, om man vil kaste sig ud i at være selvstændig.

Har man andet arbejde, så bør man checke om det, at man stifter CVR er i orden med ens arbejde. En del kontrakter kan sige, at man skal bruge sin fulde arbejdstid på jobbet og i alle fald, vil det altid kunne skabe store problemer, hvis man starter op med noget der konkurrerer med arbejdet.

Man skal også være klar over, at man som udgangspunkt ikke får OK til fuldtids CVR hvis man er på dagpenge, ligesom et CVR ofte skal lukkes inden man kan komme på dagpenge siden.

JJeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

onsdag den 1. juli 2015

Skattekonto

Din Skattekonto finder du som firma ved at logge på skat med NemID og klikke på Skattekonto i øverste vandrette bjælke.



Efter at ha klikket på skattekonto får du et panel i venstre side


Her kan du sætte din udbetalingsgrænse = fortælle skat hvornår de skal udbetale overskydende beløb til dig.

Den står fra 1/9-15 automatisk til ikke at udbetale beløb under 100 kr. Vil du f.eks. undgå at moms du indbetaler for tidligt udbetales, eller vil du af anden grund ikke ha penge tilbage, så kan du hæve beløbet under punktet "udbetalingsgrænse" til maksimum 200.000 kr, MEN skat forrenter ikke beløbet, men det kan jo være helt OK, i en tid med negativ rente.
Frem til 15/6-2022 har man i en længere periode har et voldsomt højt loft for skattekontoen, op til 1 mia men fra 15/6 2022 vil loven gå tilbage til 200.000 kr som loft

Udbetalingsgrænsen er altså nu 100 kr som standard og det betyder, at du ret ofte vil kunne opleve, at der kan stå mindre beløb på din skattekonto. Det vil ske, dels ved at købsmoms under 100 kr. ikke udbetales før beløbet samlet er over 100 kr. 

Det vil derfor være en rigtig god ide, at du fremover helt regelmæssigt, mindst en gang om måneden, logger på skat og checker din skattekonto. 

Du bør også oprette ny konto i dit regnskabsprogram - Skattekonto. Den placerer du som ny beholdningskonto ved siden af bank (giv den et kontonummer der f.eks. er 2 numre højere end din nuværende bankkontos kontonummer i regnskabet)

Derved kan du stadigt afstemme moms og andre små beløb fra skat, som nu vil befinde sig på skattekontoen, frem for at blive udbetalt til din bank.

Det betyder så også, at vi nu er fri for disse tossede små checks på 1 kr til folk i visse tilfælde.

Hvis man gerne vil ha udbetalt alt fra skattekontoen, så kan man ikke få det ved at ændre beløbet under udbetalingsgrænse til 0 kr som tidligere - men alt under 100 kr kan kun udbetales, ved henvendelse til skat, telefonisk eller via kommunikation.

Husk også, at du altid som firma skal ha dit CVR nummer tilknyttet en bankkonto - gerne en erhvervskonto hvor det giver sig selv, men alternativt som ekstra tilknytning til en personlig konto. Det er noget du nemmest beder din bank sørge for

Tilmeld dit firma til automatisk betaling af moms - første gang (eller næste) du indberetter moms:

Du kommer til en side, når du indberetter moms, hvor du kan tilmelde automatisk netbetaling, derved undgår du alle problemer med, at skat returnerer for tidlig betalt moms.

Lader du udbetaling så til standard 100 kr, så vil du få alle penge du betaler i moms, mere end 5 dage før momsfrisen tilbage igen. Du kan enten sætte udbetalings beløbet op, men hvorfor lade skat ha dine penge, så bare tilmeld automatisk bets betaling (gratis)

Så får du penge hurtigt retur, efter at ha angivet moms, hvis du skal ha penge tilbage i købsmoms, og skal du af med salgsmoms, så trækkes beløbet automatisk på din NemKonto lige på den dag det skal, hverken for tidligt eller sent.

Notits om udbetaling:

Fremover kommer vi også til at få en meddelelse når der sker udbetalinger, hvilket vil lette



SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I//S

Facebook råd 

mandag den 8. juni 2015

Prisfastsættelse af ydelser

Hvad skal mine ydelser koste?

8/6 2015 af Jørgen Kirkegaard som eksternt blog indlæg.


Hvis jeg står for at sælge min arbejdskraft, hvad skal disse ydelser koste? Skal jeg køre med fast pris eller timepris?

Dette er et spørgsmål, man ofte ser, at iværksættere stiller sig selv og spørger om på iværksætterforummet Amino (se www.amino.dk). 

Ofte er det jo kunden, som altid har ret, og her er det relativt simpelt, med mindre du har gode argumenter for andet – eller, hvis du som princip kun kører med den ene eller den anden metode

Jeg ser her bort fra afregning af materialer og andre eksterne omkostninger.

Medmindre brancheforhold og – kutymer tilsiger det, og/eller der ligefrem findes en lovbestemt tarif, må du afklare det med dig selv. 
Der er grundlæggende 3 måder at gøre det på: 
·                     Afregning på fast pris 
·                     Afregning pr. time eller 
·                     En blanding.

Afregning med fast pris tager udgangspunkt i fastsættelse af din ønskede timepris – se under afregning per time.

Når du så har din timepris, kan du estimere hvor lang tid, du regner med at skulle bruge på opgaven, og gange dette sammen. 

Det er vigtigt hertil at lægge en god del procenter i den usikkerhed, som opstår i dén forbindelse. Jeg har haft projekter, som jeg i dén grad har underestimeret. Dette har ikke kun betydet, at jeg har haft en gennemsnitlig meget lavere timepris, men jeg har også – og dét overser man ofte – haft nogle meget pressede deadlines med mange timers arbejde om ugen. 
Det er mit gæt, at dette er en meget stor stress-faktor, også fordi det jo så tager længere tid, før man kan give sig i kast med nye projekter.

Aflønning pr. time er dem simpleste form. Tæl antal forbrugte timer. Gang med din timepris. Læg moms på, og send en regning. Ved længere forløb bør du løbende fakturere f.eks. ved hver 2.000 kr. eller 10.000 kr., afhængig af din tiltro til kunden.

Men hvad er timeprisen så? Denne kan du fastsætte på 3 måneder:

Tag din månedsløn, dvs. dén løn du ville acceptere som lønslave, og divider med 160, svarende til 37 timer/uge. Læg dertil feriepenge (12,5 %) og eventuel pension og andre, ikke-beskattede frynsegoder, oveni. 
Hertil kommer administration og andet ”overhead” samt risikoen for ikke at komme til at arbejde 37 timer/uge. Ofte skønnes dette til ca. 25-35 % oveni. Dette tal er meget omdiskuteret. Den pris du kommer frem til her, vil stort set modsvare din indtægt ved lønarbejdet.

Hertil lægger du så din avance. Denne kan variere, igen afhængig af arten af arbejdet. Det vigtigste parameter her er for mig antallet af timer, du sælger på én gang. 

Jeg vil – alt andet lige - have større tilbøjelighed til at kræve mere i timen ved salg af ganske få timer end ved salg af større samlede opgaver. 

Somme tider tager jeg også en opstartspris, hvis jeg vil indikere, at jeg ønsker, at kunden køber flere timer på én gang. 
Omvendt vil jeg have tilbøjelighed til at kræve mindre for en aftale, som løber over længere tid og/eller har mange timer. Endelig vil jeg nok kunne tilføje et hastegebyr, hvis jeg pludselig skal kaste alt, jeg har i hænderne, for at løse en akut opgave.

Tag udgangspunkt i markedsprisen. Hvis du på nogen måde kan finde markedsprisen, evt. ved at se hvad konkurrenter tager, er det et godt udgangspunkt. Så må du jo lægge dig over eller under, afhængig af, om du vil konkurrere på pris og/eller kvalitet osv. 

Her skal du huske, at hvis du lægger prisen meget lavt, indikerer du også, at dit arbejde ikke er mere værd. Ser du en billig rødvin, der hvor du handler, vil du uvilkårlig få det indtryk, at den ikke er specielt god.

Efterhånden som du kommer i gang, vil du måske også kunne justere din pris op eller ned, afhængig af udbud og efterspørgsel hos dig selv. En god finte, hvis du vil have mulighed for at sætte din pris op efter et stykke tid, er at køre med åbningstilbud, f.eks. 20 % - rabat som åbningstilbud.

Jeg pristalsregulerer mine timepriser hvis en aftale løber over længere tid. Så jeg er fri for at gå i forhandling med kunden, når tiden går, og pristallet stiger, hvor jeg så også synes, jeg fortjener lidt mere.

Tag udgangspunkt i værdien for kunden. Hvis kunden netop har valgt dig som en ekstern løsning, kan det jo skyldes, at han/hun ikke ønsker at fastansætte personale. 

Her kan du selvfølgelig tage udgangspunkt i de ovennævnte metoder, men hvis du selv kan løse opgaven billigere end kunden, der måske skulle heltidsansætte, og du selv effektiviserer, automatiserer, finder billigere leverandører m.m., så kan kunden have en langtidsbesparelse på udgifter til løn, regnskab, andre freelancere, faste udgifter osv.

Her kan du så tage udgangspunkt i alle kundens besparelser. Dette gælder især, hvis du besidder en specialviden, som kan hjælpe til at opnå disse besparelser. 

Jeg sælger – i en lidt anden boldgade – programmer og data, hvor jeg ofte prisfastsætter op i mod, hvad det ville koste at have en medarbejder til at taste de selvsamme data ind (hvis dét er alternativet for kunden
Alle metoder. Det er klart, at du kan mikse metoderne. Hvis du tager udgangspunkt i din timepris som lønslave og finder ud af, at markedsprisen er lavere, så har du en udfordring med dig selv. 

Er det så meget værd at være selvstændig? Omvendt, hvis den metode, som giver den højeste pris, er realistisk – jamen, så er den hjemme.

Husk at tage á conto beløb, når dét beløb, du har til gode, er højere end dét, du har lyst til at miste.

Husk også at indgå en kontrakt der – afhængig af størrelsen af opgaven - tager højde for så mange eventualiteter som muligt. Det kan f.eks. være tidsfrister, fraskrivelse af ethvert ansvar overfor kunden ved brug af dine anbefalinger og andet, som kunne tænkes at give anledning til senere uoverensstemmelser. Ved større aftaler er det som altid en god idé at involvere professionelle til at hjælpe med udarbejdelsen. John Hannover har gennemgået dette her – det handler godt nok om webshop aftale, men kan bruges på alle aftaler af denne type.

Jeg er ikke regnskabs kyndig, men skriver udelukkende ud fra mine erfaringer. Enhver anvendelse af råd o.lign. i mit indlæg er 100 % for læsers egen risiko.

”Tak til John Hannover for at ville lægge dette på sin blog”.

Jeg er ejer af StaticData ApS, se www.staticdata.com, med binavnet DataKons ApS, se www.datakons.dk,  Jeg er også ivrig ”amino, se i dette link”: .
  

Har du kommentarer til denne artikel eller spørgsmål i øvrigt, kan du spørge direkte i bloggen eller sende mig en mail på joergen.kirkegaard@datakons.dk. Jeg besvarer alle mails typisk indenfor 2 arbejdsdage.

Søg i denne blog