onsdag den 17. maj 2017

Omregistrere IVS til ApS

Først vil jeg slå fast, at der ikke er nogen som helst pligt til at omregistrere et Iværksætterselskab IVS til et Anpartsselskab ApS.

Er du tilfreds med at være et IVS, så kan du fortsætte med det så længe du vil.


HVORDAN OMREGISTRERES IVS TIL ApS: 


Først skal kapitalen være mindst 50.000 kr - Fra engang April 2019 kan kravet falde til 40.000 kr, hvis ny lov om IVS vedtages som forventet.

Det kan den blive ved, at du hvert år lægger mindst de lovpligtige 25% af dit overskud efter skat over til en lovpligtig reserve til opbygning af selskabets kapitalgrundlag.

Du må gerne overføre mere, og har du ikke overskud, så bliver der jo ikke overført noget, ligesom evt. underskud jo udhuler din kapital, så der bliver længere op til du i fremtiden har de nødvendige 50.000 kr. Ny lov forventes vedtaget April 2019. Den vil nedsætte kapitalkravet til 40.000 kr og alle eksisterende IVS skal senest 2 år efter lovens vedtagelse omregistreres til ApS. De som ikke klarer kapitalkravet skal så lukkes, eller vil kunne tvangslukkes.

Bemærk. Det har intet at gøre med hvor meget du har i banken. Der er alene et spørgsmål om du med den oprindelige kapital og den opsparede reserve, har ialt 50.000 kr (40.000 kr ved ny lov beskattet. Du kan sagtens have 40 - 50.000 kr i banken, men samtidigt skylde moms og leverandører langt mere, og du skal som nævnt, have betalt selskabsskat, før beløb kan overføres til reserven.

Har man stiftet IVS med 1 krone som kapital, så vil det kræve lidt over 50.000 kr før skat, at opbygge en reserve på 40.000 kr (60.000 kr for at opbygge 50.000 kr)


Du må således også gerne hæve løn, og indberette og tilbageholde skat, så der ikke bliver et overskud at afsætte.
Du/I kan også selv forhøje kapitalen frem for at spare overskud op:

Du kan, i stedet for at spare op ved 25% eller mere af dit overskud, også selv foretage en kapitalforhøjelse. Tidligere var lovet lavet så fjollet at man kun kunne forhøje med 49.999 maksimum, men fra 1-7-2018 har du kunnet forhøje med 50.000 kr.

Det er den samlede kapital og evt nyt indskud der skal opfylde reglerne. Her det som revisorer skal skrive under på som standard

Det er vores opfattelse, at selskabets kapital er til stede. Det vil sige, at summen af selskabskapital og reserven til opbygning af selskabets kapitalgrundlag, opgjort pr. XX 201X, med tillæg af den besluttede kapitalforhøjelse på x kr. mindst udgør 50.000 kr., og at selskabets egenkapital med tillæg af kapitalforhøjelsen mindst udgør 50.000 kr."


Det betyder, at hvis der er negativ egenkapital, inden der skydes frisk kapital på, i eksemplet her 40 eller 50.000 kr, så er kapitalen ikke til stede, og revisor kan så ikke give den nødvendige erklæring

Generalforsamling skal afholdes:

Først og fremmest, skal det vedtages på en generalforsamling. Det er uhyre simpelt, du sætter dig ned med dig selv, eller dine medejere, efter at have indkaldt til en generalforsamling, med den tidsfrist der står i vedtægterne. Så foreslås IVS omregistreret til ApS, og det er du, eller I, så enige i, og skriver under.

Erklæring fra "vurderingsmand"

Der er krav om en § 37 erklæring fra en vurderingsmand. Det vil i princip altid sige en godkendt/autoriseret revisor. (godkendt efter revisorlovens § 10 stk 1)

Revisor er ikke en beskyttet titel, alle må kalde sig det, men til erklæringen skal du have fat i en rigtig godkendt revisor.

Denne erklærings indhold fremgår af den såkaldte "Erklærings bekendtgørelse) som indeholder disse krav:


1) En konklusion, jf. stk. 2 og 3.
2) En omtale af grundlaget for den afgivne konklusion.
3) En omtale af væsentlig usikkerhed vedrørende fortsat drift.
4) Fremhævelse af forhold i regnskabet.
5) En omtale af revisors ansvar for revisionen.
6) Oplysninger vedrørende andre forhold.
7) Hvor ledelsesberetning er udarbejdet, en udtalelse om ledelsesberetningen.

Der er en lang lovtekst om de enkelte punkter, men det afgørende er at revisor her er forpligtet til at gå i detaljer med gennemgangen af regnskabet for at sikre, at regnskabet giver et helt retvisende billede af virksomhedens aktiver og passiver. Alle usikkerheder skal nævnes i erklæringen i eget afsnit til erklæringen.

Efter som revisor dermed afgiver denne erklæring med høj sikkerhed, så påtager revisor sig et ansvar, dersom kreditorer ved en senere konkurs, skulle kunne hævde, at kapitalen aldrig var til stede. Dette er med i den pris en revisor kræver for arbejdet.

Ofte vil man først omregistrere efter det efter første regnskabsår med konstateret overskud, men man kan gennemføre det også under det første år også, så længe alle regler for kapitalforhøjelse er overholdt, og en revisorerklæring så kan attestere, at der nu er plads til bunden kapital på 50.000 kr. (40.000 kr)

Firkantet sagt, sker der så det, at når der omregistreres og laves opdaterede vedtægter, så vil man normalt beskrive, at kapitalen består af f.eks 50 anparter af nominelt 1.000 kr stykket. Det vil afløse de tidligere anparter i IVS som jo så har bestået af 49.999 anparter a 1 kr. (f.eks. den oprindelige på f.eks. 1 kr og 49.999 nye)


Hvis man er f.eks. 2 ejere, så vil det være smart at lave forhøjelsen på et tal deleligt med 2. F.eks. 49.998 kr så er det så let, når de sidste to kroner kommer fra overskud, at dele disse aktier helt lige 50/50 igen, men det er et rent praktisk spørgsmål.


Da du jo i alle fald skal bruge revisorerklæring, så få endeligt revisor accept af, at dette KAN gennemføres allerede inden første regnskabsår, inden du går videre af den vej.

Vedtægterne skal ændres så de nu afspejler du er et ApS, ligesom navnet jo fremover vil være xxxx ApS

Beslutningen på generalforsamlingen, de nye vedtægter, navneskiftet fra IVS til ApS mm skal herefter anmeldes til selskabsstyrelsen.
-------------------
HER FÅR DU SÅ LIDT GENERELLE TANKER, OM DET AT VILLE OMREGISTRERE.

Et IVS er i princip et ApS med mindre kapital. Der er derfor ikke tale om en omdannelse, men blot en omregistrering og ny og større bunden anpartskapital, i helt samme CVR nr.

Forskellen mellem IVS og ApS er den frie kapital. Et IVS kan nøjes med en kapital på 1 krone, medens et ApS skal have 50.000 kr i fri kapital ved stiftelsen. Denne kapital består af beskattede kroner og er fri, og udgør kreditorernes sikkerhed. Den må ikke bare hæves igen af ejerne.

Der stiftes mange IVS med 1 krone i kapital. Jeg må erkende jeg ikke helt forstår det. For det første kan man jo ikke en gang købe visitkort for 1 krone, så man er hurtigt ude i at skulle låne selskabet penge personligt - med krav om rente, og med risiko. Det er ikke ret let at løbe et selskab i gang for noget der ligner 1 krone.
Samtidigt synes jeg man som ejer signalerer mistillid til sig selv, i forhold til banker og hele omverdenen.
Tror jeg på mit projekt - NEJ - så jeg vil kun hæfte med 1 krone.

Ved salg eller lukning af et selskab, så får ejerne deres kapital igen uden skat. Det betyder, at ejere af IVS med f.eks. 1 kr i kapital betaler aktieskat af alt over 1 krone de får igen, mens ejere af et ApS med f.eks. 50.000 kr i stiftelseskapital, først betaler skat ved fortjeneste over 50.000 kr på salget eller lukningen af selskabet.

Når et IVS omdannes til ApS, så er det stadigt den oprindelige kapital der danner grundlag for skatten ved salg eller lukning. Det skyldes, at der jo ikke er betalt personlig skat af beløbet.

Det betyder, at stiftes IVS med 1 krone, og der senere omdannes til ApS, så vil en salgspris fra selskabet stadigt beskattes af de 49.999 kr fra den oprindelige en-krone og op til de 50.000 kr som er kapitalen ved omdannelsen. 

Personligt er der derfor intet at spare, ved at først stifte IVS og siden omdanne til ApS. Faktisk kan skatten være højere, da de jo først er betalt 22% selskabsskat i IVS og så bliver der ved salg af anparter, eller lukning, mellem 27 og 42% aktieskat for ejeren. Derved bliver den samlede skat mindst lige så høj, som hvis man havde stiftet ApS fra starten, og den kan også bliver helt oppe i topskatte niveau, hvis man skal af med de 42% i aktieskat. Det skal mange, da de måske har andre aktier ved siden af.

Fordelen ved at omdanne, vil ofte blot være, at man nu skal omdøbe selskabet til at hedde xxxx ApS frem for xxxx IVS. Det vil i forhold til banker, kreditorer og kunder måske kunne ses som en fordel. Ingen tvivl om, at mange leverandører og andre, ser lidt skidt til selskabsformen IVS, som har voldsomt mange flere tvangslukninger, eller andre selskabsformer.

VED du fra starten, at du vil eje et ApS, så er mit råd klart:

Stift ApS fra starten. Også selv om du måske skal låne dig frem til kapitalen. Det giver dig den styrke, der kan ligge i formen ApS fra dag 1, og du slipper for at skulle betale for en revisorerklæring når du skal omdanne. Det sparer dig let mellem 5 - 10.000 kr og en del arbejde, og samlet skat når alt kommer til alt, bliver ens. Det er ikke en skatteudskydelse værd, at starte i IVS og så omdanne.


Jeg blogger her efter bedste hukommelse, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl i mine indlæg. De skal således ikke ses som erstatning for anden rådgivning.

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


fredag den 28. april 2017

Ejerregister og ejerbog

For alle selskaber skal der på selskabets adresse findes en ejerbog og alle selskaber skal notere ejere i det offentlige ejerregister, som fra foråret 2017 også skal have oplysninger om såkaldt "reélle ejere" (ejers som har større indflydelse uden det nødvendigvis se af deres ejerandel.


EJERBOG PÅ SELSKABETS ADRESSE.

Ejerbogen skal forefindes på selskabets officielle adresse

Følgende selskaber skal føre ejerbog 
  • Aktieselskaber (A/S)
  • Anpartsselskaber (ApS)
  • Iværksætterselskaber (IVS)
  • Partnerselskaber (P/S)
  • Europæiske aktieselskaber (SE-selskaber)
Det er selskabet ledelse som har forpligtelsen til at sikre, at der føres en ejerbog.
I ejerbogen skal samtlige kapitalejere angives. Kapitalejerens samlede beholdning af kapitalandele og de stemmerettigheder, der er knyttet til kapitalandelene, skal angives. Herudover skal dato for erhvervelse, afhændelse eller pantsætning, og herunder kapitalandelenes størrelse angives.
Ændringer i ejerbogen:
Ændringer foretages ved, at de afgåede ejere streges ud med enkelt overstregning, og de nye anføres derunder. På den måde kan man i ejerbogen altid følge ejerskifter
Format for ejerbog:
Det er helt op til ledelsen selv at vælge formatet, så længe den lever op til kravene. Det kan være en håndskrevet bog, et words dokument eller en app - så længe den lever op til indholds kravene
På virk.dk kan man udfylde en elektronisk ejerbog, og knytte den sammen med det offentlige ejerregister i dette LINK. Bare husk, den stadigt skal være til rådighed på selskabets adresse.
OFFENTLIGE EJERREGISTER:
Ved at logge på selskabet profil i virk.dk kan kan og skal man udfylde det offentlige ejerregister. Det er offentligt og knyttes til virksomhedens oplysninger i cvr.dk hvorved alle intereserede kan følge hvem der er ejere af selskaber.
Registrering skal her ske for alle legale ejere (faktiske ejere) med mere end 5% ejerandel i selskabet.
Hvis ingen ejer 5% eller mere i selskabet, skal selskabet oplyse dette i stedet.
Ved legale ejere forstås personer eller virksomheder der har stemmerettigheder eller ejer kapital i en virksomhed. 
Hvis man ikke opfylder kravet om notering i det offentlige ejerregister, så vil fra foråret 2017 få en reminder til selskabets digitale postkasse, og efterlever man ikke den der angivne tidsfrist, så sendes selskabet uden videre, til tvangsopløsning.
Det er derfor både for dette og af andre grunde vigtigt, at man altid har opsat selskabets digitale e-boks til at sende besked til en e-boks man er sikker på at få besked fra helt løbende. Link til registrering i offentlige ejerregister .
REÉLE EJERE - REGISTER træder i kraft 23 maj 2017 - Alle skal være registreret - hurtigst muligt og senest 1. oktober 2017
Reélle ejere er fysiske personer, der i sidste instans direkte eller indirekt ejer eller kontrollerer en tilstrækkelig del af ejerandele eller stemmerettigheder i virksomhed, eller som kan udøve kontrol ved hjælp af andre midler / aftaler mm.
Virksomheder/selskaber skal registrere reelle ejere fra 23. maj – 1. december 2017. Registrering sker på Virk Indberet – men først fra den 23. maj. Hold dig orienteret på erhvervs og selskabsstyrelsens side.
I registeret skal alle personer, der er reel ejer i en virksomhed, skal registreres.

Registrering skal ske med personens fulde navn, bopæl og CPR nummer.
Loven betyder, at også, at en række virksomheder, som i dag er helt undtaget fra registreringspligt i Erhvervsstyrelsen, fremover skal registreres i styrelsen med en række grundlæggende oplysninger, der gør det muligt at identificere virksomheden. 
Det vedrører f.eks interessentskaber, kommanditselskaber og selvejende institutioner. 
Listen er lang og vises derfor til slut i dette afsnit. Her kan blot kort gøres klart, at undtaget er  børsnoterede selskaber (har i forvejen andre regler) og enkeltmandsvirksomheder (hvor ejeren jo er registreret og altid eneste réelle ejer.
Bemærk, at det med enkeltmands ikke betyder at personlig virksomhed er undtaget, for I/S skal fremover registreres med réelle ejere.
------------------
Det er ledelsens ansvar at sikre, at alle réele ejere er korrekt registreret.
Virksomheder skal registrere oplysninger om den eller de personer, som er virksomhedens reelle ejere samt oplysning om, hvori det reelle ejerskab består. 
Det reelle ejerskab, til forskel fra "legale" (formelle) opstår, når en person har en tilstrækkelig del  af kapitalen eller stemmerne direkte i virksomheden eller indirekte gennem andre virksomheder. 
Det reelle ejerskab kan også opstå ved kontrol ved hjælp af andre midler, f.eks. rettigheder iht. vedtægter eller aftale. Rettighederne kan omfatte udpegning af ledelsesmedlemmer, m.fl.
Har virksomheden ingen reelle ejere eller kan virksomheden ikke identificere sine reelle ejere, skal denne oplysning registreres og virksomhedens ledelse skal registreres som reelle ejere. 
Såfremt en virksomhed ikke kan identificere en reel ejer, skal det i stedet noteres, hvad virksomheden har gjort for at identificere den reelle ejer samt hvorfor det ikke er muligt at foretage yderligere. Dokumentation for forsøget på identifikation skal gemmes i fem år.
Hver gang ejerforhold tilføjes eller ændres, bliver alle berørte parter adviseret om registreringen.
Det er det personer som er selskabets helt réelle ejere der skal registreres. Herunder skal der gives oplysning om hvad det réele ejerskab rent faktisk består af.
Har virksomheden ingen reelle ejere eller kan virksomheden ikke identificere sine reelle ejere, skal denne oplysning registreres og virksomhedens ledelse skal registreres som reelle ejere.
Hver gang ejerforhold tilføjes eller ændres, bliver alle berørte parter adviseret om registreringen.
Er ingen personer reelle ejere i virksomheden eller kan virksomheden ikke identificere de reelle ejere, registreres ledelsen som reelle ejere.
----------------------
Man kan være réel ejer i denne sammenhæng ved f.eks. at eje en "tilstrækkelig" andel af kapital eller stemmer i en virksomhed f.eks gennem andre virksomheder. Her kan person Andersen f.eks være den der bestemmer over 10 mindre selskaber, helt enkelt fordi han har bestemmende indflydelse i et eller flere selskaber der ejer disse mindre selskaber.
Réelt ejerskab kan også opstå ved at en person f.eks har fået rettighederne via selskabets vedtægter eller aftaler. Det kan være mange former for rettigheder, indflydelse på udpegning af direktionen, hvilke lande selskabet skal operere i, antal ansatte og meget andet.
For at skulle registreres, skal man som sagt have en "tilstrækkelig" indflydelse reelt. Det er jo et for mange lidt "luftigt" begreb men første indikator er, at man skal have en indflydelse der gør man kan kontrollere omkring 25% af virksomhed (som var man 25% faktisk ejer) 
Der kan være tale om, at anpartskapitalen er opdelt i forskellige klasser, hvor f.eks. klasse A har 100 stemmer for hver klasse B anpart, og dermed alene jo kan udpege bestyrelsen og ledelse mm.
Det vil let give 25% indflydelse selvom man kun ejer 5% anparter.
Det kan i denne forbindelse være nødvendigt, at ledelsen gennemgår ejerkredsen og måske ofte må indhente oplysninger direkte fra ejerne, og her kan der jo være en kæde af ejere, op via holding og måske også til udenlandske selskaber. 
Dette er naturligvis også formålet med kravet. Netop i hvidvask og flere andre sammenhæng, at kunne være sikker på hvilke personer det er, i Danmark eller udlandet som har indflydelse på selskaberne. Klik på linket og hav selskabets digitale signatur klar:

Her følger til slut listen over de virksomhedstyper, der er omfattet af loven:
  • Aktieselskaber (A/S)
  • Anpartsselskaber (ApS)
  • Iværksætterselskaber (IVS)
  • Partnerselskaber (P/S)
  • Virksomheder med begrænset ansvar (AMBA, FMBA og SMBA)
  • Kommanditselskaber (K/S)
  • Interessentskaber (I/S)
  • Erhvervsdrivende fonde
  • Europæiske aktieselskaber (SE-selskaber)
  • Europæiske andelsselskaber (SCE-selskaber)
  • Europæiske Økonomiske Firmagrupper (EØFG)
  • Finansielle virksomheder, der er omfattet af selskabsloven
  • Gensidige forsikringsselskaber
  • Tværgående pensionskasser
  • Sparekasser
  • Andelskasser
  • Sparevirksomheder
  • Firmapensionskasser
  • Kapitalforeninger
  • Investeringsforeninger
  • SIKAV
  • Ikke-erhvervsdrivende fonde
  • Foreninger omfattet af lov om fonde og visse foreninger

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

onsdag den 26. april 2017

Personlig virksomhed (inkl I/S) ELLER selskabsform som ApS

Grundliggende forskelle mellem personlig virksomhed og selskab - som ApS.

Seneste update september 2022


Jeg vil prøve her, i skema form at vise dig de grundliggende forskelle mellem at vælge personlig virksomhed, som enkeltmands, PMV (uden moms) eller I/S (flere ejere) ELLER vælge et selskab som f.eks. ApS 
(IVS kan ikke længere nystiftes, og køb af allerede stiftede IVS er i mine øjne dyrt - og besværligt med kapitalkrav til alle eksisterende IVS)


ENKELTMANDS, PMV OG I/S
SELSKAB F.EKS. ApS ( tidl også IVS)
Personlig hæftelse

Går alt galt og man får store krav, hæfter man med alt man ejer.
Omvendt - kan man forsikre sig mod det, eller beskæftiger sig med noget, hvor risiko er begrænset - så taler meget for denne form.
Selskabet hæfter med selskabskapitalen - Banken vil dog oftest stadigt kræve personlig hæftelse, ligesom andre kreditorer KAN kræve det.

Har man større risiko der ikke kan afdækkes eller forsikres, så taler meget for at søge beskyttelse i 
selskabsform
Tab kan fradrages direkte i anden personlig indkomst for året
Tab kan kun udnyttes som fradrag i kommende års overskud

Overskud personbeskattes hvis ikke VirksomhedsSkatteOrdningen (VSO) anvendes.

Benyttes VSO - betales der svarende til selskabsskat af overskud og personlig skat af dette som hæves. Hvis man i senere år så hæver beløb som tidligere blev stående, så trækkes den allerede betalte aconto selskabsskat fra i den personlig beskatning
Overskud beskattes med selskabsskat - løn personbeskattes - udbytte beskattes med udbytteskat, og sammen med betalt selskabsskat, svarer til personskat.
Ikke skat af private hævninger - de påvirker ikke resultatet og er tilladte

Private hævninger forbudt - ingen sammenblanding af privat og selskab
Penge kan kun komme ud som løn eller udbytte (og i IVS må der først hæves udbytte efter optjening af 50 t i kapital) 
Private kan der indskydes penge uden rente og uden påvirkning af resultat
Penge kan kun skydes ind mod beregning af rente som beskattes hos ejer som renteindtægt
Simpelt regnskab alm personlig udvidet selvangivelse
Højere krav til årsrapport og beretning samt selskabsselvangivelse - mere kompliceret
Ikke offentligt regnskab. Regnskab skal blot beholdes i virksomheden og kun indsendes til skat på anmodning
Offentligt regnskab - pligter omkring digital opbevaring og program mm og selskabsselvangivelse
Renter i virksomheden behandles som personlige renter med mindre VSO benyttes. Ved brug af VSO/kapitalafkast opnås fradragsværdi af renter som personlig skatteprocent frem for kapitalindkomst/fradragsværdi
Renter behandles som del af selskabet resultat. Store renter som medfører underskud giver først fradrag i selskabet ved senere overskud de kan modregnes i
Aktiver købt kun med stiftelse for øje kan fratrækkes med moms og som udgift op til max 6 mdr. før stiftelse hvis der ikke er solgt uden moms inden og de ikke er brugt privat inden
Aktiver købt før stiftelse kan kun tages ind i regnskabet hvis faktura direkte er udstedt til Selskab xxx under stiftelse eller i stifters navn - ellers skal de sælges fra privat til selskabet
Umuligt at tage nye ejere ind i enkeltmandsvirksomhed - I personlig virksomhed for flere = I/S kan nye ejere komme ind, men mere besværlig procedure end for selskaber
Let at tage nye ejere ind og skifte i bestående ejere ved helt enkelt at handle anparter
Besværligere procedure ved generationsskifte hvor personlig virksomhed indgår som personlig arv og f.eks. CVR nummer ikke bare kan arves personlig virksomhed
Langt lettere procedure hvad arv, hvor anparter/aktier indgår som selvstændigt aktiv i arven eller ønsket generationsskifte
Personlig virksomhed kan ikke fungere som holdingselskab
Selskaber kan fungere som holdingselskab
Ingen krav til forsikringer
Krav om lovpligtig arbejdsskadeforsikring for alle aktive ejere i Danmark, helt uanset ansættelseskontrakt eller løn og uanset omsætning eller ikke. Gælder også holdingselskaber
Kørepenge efter statens takster kan altid give fradrag i personlig indkomst efter kørebog
Kørepenge efter statens takster må udelukkende udbetales, hvis ejer i samme periode modtager en reel løn = kørepenge må aldrig kunne ses som erstatning for løn. Ingen løn, ingen skattefri kørselsgodtgørelse
Flere sammen i personligt I/S kan  beslutte skævdeling af overskud relativ frit
Flere ejere i selskaber kan kun meget kompliceret vælge at skævdele overskud - på anden vis end via løn - måske til topskat
Let at lukke en virksomhed, med afmeldelse af moms og simpelt slut regnskab

Personlig virksomhed er fritaget for nye digitaliserings bogføringslov op til 300.000 kr omsætning
Langt mere kompliceret lukke procedure som i ventetid kan tage 6-9 mdr.


Skal følge ny 2022/2024 digitaliserings bogførings lov uanset omsætning - nok dyrere regnskabsprogram fra certificerede regnskabet




Det er ikke skatten som skal være afgørende for dit valg. Når pengene er nede i din lomme, så er skatten som udgangspunkt ens.

DET HELT AFGØRENDE ER NORMALT RISIKOFAKTOR. Har man større risiko end man vil kunne bære i sin personlige økonomi, som følge af faktorer man måske ikke kan forsikre sig ud af - håndværker virksomhed der kræves for fejl, eller man har ansatte som kan være dyre at "slippe" af med - så taler en del for selskabskonstruktion med ApS.
Omvendt, kan man køre med lille risiko, ikke behøver ansatte, kan forsikre sig mod evt store krav, så vil meget tale for fordelene ved personlig virksomhed.

Personlig virksomhed, enten som enkeltmandsvirksomhed, Personlig Mindre Virksomhed (PMV) eller som Interessentselskab (I/S) (flere personer sammen), er en virksomhed hvor man hæfter personligt for virksomhedens gæld, og man beskattes med personskat af virksomhedens overskud, eller har fradrag i anden personlig indkomst (personligt eller via ægtefælle) hvis man har underskud. 


Det sidste kan specielt være af betydning for virksomheder i opstartsfasen, hvor et underskud giver skattefradrag i ens øvrige indtægter, modsat i selskaber hvor underskud kun kan udnyttes i kommende års evt. overskud. 


I personlig virksomhed, et det kun virksomhedens resultat der påvirker skatten, ikke det man hæver eller skyder ind.

Selskaber, typisk ApS (og tidl IVS) eller A/S er selvstændige juridiske enheder og ejere hæfter derfor som udgangspunkt kun med selskabskapitalen og betaler en selskabsskat på 22% af overskud. Skal man hæve penge, foregår det som løn eller udbytte og dermed beskattes man af de penge man hæver, med alm. personbeskatning.

Et evt underskud udnyttes som fratræk ved senere års overskud men giver ellers ikke fradrag for ejeren.

Skattemæssigt er der ikke egentlig forskel på personlig virksomhed og selskaber, da personlig virksomhed kan anvende VSO og a-conto beskattes med 22% af det man ikke hæver = helt samme som overskud i selskaber..

VIRKSOMHEDSSKATTEORDNINGEN er beskrevet i dette link. 

Omkostninger ved selskaber:

Der er, som det fremgår af skemaet, en del omkostninger der typisk er i selskaber og jeg kan lige give et kort overblik over disse:

Driftsselskab: Ud over stiftelse som omkostning på 670 kr i gebyr og ofte ca 2 - 3.000 kr, hvis man vil have et stifteselskab eller advokat til at stifte og tage sig af alle papirer, vil der være:

1
Arbejdsskadeforsikring lovpligtig for hver aktive ejer, uanset løn ca 1.000 - 2.000 kr per år og person - Det er lovpligtig, både for drift og holdingselskaber uanset løn og omsætning - da der i begge jo er en registreret direktør - som altid ses som ansat i arbejdsskadeforsikrings spørgsmål..

2
Baseret på løn kan der tilkomme ATP og på den basis, betaling til ATP afhængige AER/AUD og barsel - typisk standard per løn omkring 1.300 kr per kvartal for første pligtige løn. Check hos ATP for mere præcise tal. Uden løn, ingen udgift.

3
Revisor hjælp (ikke nødvendigvis revision) kan være nødvendig til årsopgørelse - Punktet kan så variere fra 0 kr hvis man klarer det selv til 7-15.000 kr afhængigt af aktivitet og kompleksitet


4
Bank: Mulig udgift til erhvervskonto - fra 0 kr til typisk 2-5.000 kroner per år.

                              ----------------------------------------

Lad os se på formerne personlig virksomhed og selskab enkeltvis, først personlig virksomhed:

Personlig virksomhed:

  • Hurtig og enkelt stiftelse og lukning.
  • Personlig risiko, evt tab hæfter man personligt for
  • Er man to eller flere, er det I/S og parterne hæfter personligt solidarisk = kreditorer kan kræve pengene fra den ENE som så selv må hente penge fra de øvrige ejere.
  • Der kan ikke tilføres ekstra ejere i enkeltmandsvirksomhed. Den skal så ændre form.
  • Skat af overskud som personlig skat som udgangspunkt - 
  • Underskud ved seriøst drift kan trækkes fra i anden personlig indkomst. Dette kan være en meget klar fordel i en ny virksomhed.
  • Renteudgifter kan fratrækkes som personlige renter, ofte højere fradrag end i selskabsform.
  • Man benytter normalt ikke løn, kun skat af overskud.
  • Simple regnskaber og personlige skatteforhold
  • Fortrolighed i forhold til offentligheden - ikke offentlige regnskaber
  • Ikke lovkrav om arbejdsskadeforsikring for ejer.
  • Ret til fradrag i personlig indkomst for firmakørsel i privat bil og rejsediæter uanset indtægt (i selskaber kun hvis det står i forhold til løn til modtageren ellers ikke)
  • Hvis banken ikke nægter en ret til det, kan man klare sig med en personlig konto, selv om erhvervskonto er at foretrække, da man så har egen selvstændig Nemkonto til sit CVR
  • Hvis det er vigtigt at undgå personlig skat - kan personlig virksomhed drives under virksomhedsskatteordningen og kun betale acontoskat af den del af overskuddet der ikke hæves - ganske meget svarende til et selskab. Se VSO LINK
  • Lukning af enkeltmands kan gøres "over dagen" og I/S kan lukkes ret enkelt, modsat selskaber hvor proceduren tager lang tid
  • Husk ejeraftale hvis det er et I/S (mere end en ejer) som i EJERAFTALE LINK 

Læs E-bogen om personlig virksomhed - PMV, enkeltmands, I/S - Godt opslagsværk



Klik på billede for at kunne vælge at købe

Selskab: 

  • Stiftelse kan tage nogle dage - og mange vil vælge at få hjælp til det.
  • Selvstændig juridisk enhed. 
  • Krav om arbejdsskadeforsikring SKAL tegnes til aktive ejere/direktør i Danmark og koster ca. 1300-2000 kr p.a. 
  • Erhvervs-konto er nødvendig i bank - tal med bank og få OK og pris allerede inden stiftelsen. Regn med risiko for både gebyr ved stiftelse og løbende omk. i mange fald.
  • Dyrere regnskab for mange da der skal udarbejdes fuldt årsrapport og regnskab + selskabselvangivelse. En del personer vil behøve hjælp i forhold til personlig virksomhed
  • Regnskabet offentligt tilgængeligt
  • Ingen personlig risiko - risiko begrænset til selskabskapitalen - Dog kan banker og andre kræve personlig kaution og dermed kan der være personlig risiko stadig. Man skal også være opmærksom på krav til ledelsen om kapitalberedskab og driver man f.eks. selskab videre, på et tidspunkt hvor det burde ha været klart, at man ikke kan betale ny gæld, så vil man som ledelse kunne pådrage sig personligt ansvar.
  • Let at tage nye ejere ind, og skifte ejere ud ved handel med anparter.
  • Skat af overskud som selskabsskat - Løn udbetales med almindelig personskat  
  • Underskud kan bruges når man i senere år får overskud men ikke trækkes fra i anden personlig indkomst.
  • Skat af penge man vil ha ud, medfører generelt ialt samme skat som skat i personlig virksomhed - uanset man tager det som løn - eller som først selskabsskat og så udbytte.
  • Kørselsgodtgørelse efter statens takster og rejsediæter skal indberettes til skat og må kun udbetales, også til ejer, hvis der er en løn der står i fornuftigt forhold til beløbet samtidigt, eller må der ikke udbetales noget.
  • Ved stiftelsen skal der indbetales en kapital - fra April 2019 ApS min 40.000 kr A/S 400.000 kr) og kapitalen skal vedligeholdes. 
  • I alle selskaber skal kapitalen bekræftes af bank eller advokatkonto (koster ofte ca 2000 kr alt inkl.)
  • IVS - de som forsat kører videre som IVS, må ikke udbetale udbytte til ejer eller holdingselskab, får der er opbygget en kapital på 40.000 kr (og denne vil så være i form af selskabsbeskattet overskud som udgangspunkt)
  • Tabes selskabskapitalen (til under halv) er der krav til generalforsamling og man kan få risiko for at man igen får personligt ansvar, hvis ikke man agerer korrekt - men fortsætter gældsætning efter det måske burde være klart man ikke kan betale enhver sit
  • Husk også her en ejeraftale er meget vigtig hvis man er mere end en ejer - samme link som ovenfor
  • Lukkeprocedure besværlig/tager lang tid - ofte 6 - 8 måneder

(Andre selskabsformer K/S - P/S o.l. er ikke gennemgået her grundet sjældenhed)

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 
”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S
 
Facebook
 

Søg i denne blog