lørdag den 1. august 2015

Hvad koster det at have selskab eller virksomhed

Et ofte gentaget spørgsmål er: Hvad koster det egentlig at have et selskab, eller en personlig virksomhed? 

For selskaber, vil svaret let vise sig at være ca 6- 10.000 kr om året, for personlig virksomhed en god del mindre.
Bare i rene omkostninger - uden vi tænker løn til ansatte, husleje osv.
KUN de omkostninger der er ved, at have en virksomhed eller et selskab UDEN drift.

Det afhænger oplagt nok, ganske meget af hvad man kan selv. Kan man lave regnskab koster regnskabet f.eks. intet. Kan man ikke, har det en pris.

Personlig virksomhed stiftes gratis og har ikke lovpligtige udgifter. Eneste udgift man med ret stor sikkerhed skal forvente er 2 - 5000 kr til bankkonto med CVR tilknyttet.

Selskaber koster 670 kr i gebyr til Erhvervsstyrelsen for stiftelse og skal du have advokathjælp (ofte klogt) så regn yderligere 2 - 6.000 kr.

I selskaber er der som 100% minimum omkostningen til en lovpligtig arbejdsskadeforsikring som SKAL omfatte enhver aktiv ejer i Danmark/direktør. 
Den er også lovpligtig for holdingselskaber, så har man drift og holdingselskab, skal begge CVR omfattes.

Lovpligtig arbejdsskade koster typisk mellem 1000 og 2000 kr per ejer i selskaber.

Hertil er der krav om erhvervskonto i bank. Det vil i dag ofte betyder oprettelsesgebyr og kvartals gebyrer. Regn mellem 2 - 5.000 kr mindst til bankkonto for at være sikker.

Fra 2024 skal du anvende digitalt bogføringssystem som gemmer alle bilag digitalt i skyen + sikkerhedskopi - regn 3-5.000 kr

I vil se, man i selskaber let havner på mindst 10.000 kr i faste omkostninger, inden driften og i personlig virksomhed kan man holde den fra 0 til 4.000 kr om året relativt let. 

Lad i alle fald være med at undervurdere, at der ER omkostninger som gennemgået i skema herunder.

Det er som nævnt forskelligt hvad det koster, at drive personlig virksomhed - og drive ting i selskabsform som f.eks. IVS eller ApS. Lad os se lidt på forskellene:

                                                                Selskab                                 Personlig virksomhed
Stiftelse - nogen kan selv - andre skal
ha hjælp til selskaber                               fra 670 - 3.000 kr                   0

Lovpligtig arbejdsskade                           ca 1200 kr pr år/pr person     0  ingen pligt
                                                                 der er aktiv uanset løn

Erhvervskonto i bank                               Oprettelse fra 0 - 5.000 kr     Ikke pligt, ellers som
                                                                 Gebyr årligt 0 - 2.000 kr        for selskaber
                                                                 Regn i budget med i alle fald 5.000 kr p.a. mindst

AER/AUD og barsel -                               Lønafhængigt                        0 kr

Regnskabsprogram                                  0 - 5.000 kr p.a.                     0 - 2.500 kr p.a.

Bogholderhjælp                                        0 - 4.000 kr p.a.                     0 - 4.000 kr p.a.

Årsregnskab og skat 
Nogen klarer det selv
men specielt i selskaber er der ofte 
behov for assistance - jeg anslår 
ca tal bare                                                0 - 5.000 kr                             0 - 2.000

Visitkort - hjemmeside - SEO + div          ?                                             ?    

Lønsystem                                               ?                                             ?

Løn koster jo så ikke noget uden drift. Ved drift koster f.eks. Danløn som lønudbetaling til ejer i selskab (og for ansatte) 20 kr + moms per lønkørsel. 

I personlig virksomhed bruger man ikke løn men hævninger og har dermed ikke den lille omkostning. Se evt hvorfor der ikke er løn i personlig virksomhed her i LINK 

ATP betales kun hvis man hæver løn men kan ikke ses som omkostning - det er opsparing.

Husk i alle fald administrative pligter så der ikke kommer en bod til. Mange glemmer indberetninger, og skal af med penge for glemsomheden.

Alt fra 0 indberetning af moms, til ejerregister i selskaber, årsregnskab, nemKonto tilknytning til CVR, E-box til virksomhed, checke skattekonto hos skat ligesom arbejdsskadeforsikringen for selskaber er dyr at glemme osv. 

Husk, at mange af disse omkostninger er per selskab - f.eks stiftelse, bankkonti med erhverv, lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset løn og omsætning, regnskabshjælp.

Holding er dermed også en omkostning. Det skal også omfattes af arbejdsskadeforsikring ekstra erhvervskonto - og sambeskatning mellem drift og holding betyder ofte ekstra behov for hjælp med årsregnskab og selvangivelse

Selv uden aktivitet, kan du nemt risikere omkostninger i størrelsesorden 6 - 10.000 kr PER selskab du ejer - per år.


FORSKEL PÅ VIRKSOMHED OG SELSKABER I ØVRIGT:


'

Og så er hele spørgsmålet om personlig virksomhed eller selskab gennemgået langt dybere i denne tråd personlig eller selskab, fordele og ulemper. 

Til slut skal blot bemærkes et par andre ting der kan have betydning for, om man vil kaste sig ud i at være selvstændig.

Har man andet arbejde, så bør man checke om det, at man stifter CVR er i orden med ens arbejde. En del kontrakter kan sige, at man skal bruge sin fulde arbejdstid på jobbet og i alle fald, vil det altid kunne skabe store problemer, hvis man starter op med noget der konkurrerer med arbejdet.

Man skal også være klar over, at man som udgangspunkt ikke får OK til fuldtids CVR hvis man er på dagpenge, ligesom et CVR ofte skal lukkes inden man kan komme på dagpenge siden.

JJeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

onsdag den 1. juli 2015

Skattekonto

Din Skattekonto finder du som firma ved at logge på skat med NemID og klikke på Skattekonto i øverste vandrette bjælke.



Efter at ha klikket på skattekonto får du et panel i venstre side


Her kan du sætte din udbetalingsgrænse = fortælle skat hvornår de skal udbetale overskydende beløb til dig.

Den står fra 1/9-15 automatisk til ikke at udbetale beløb under 100 kr. Vil du f.eks. undgå at moms du indbetaler for tidligt udbetales, eller vil du af anden grund ikke ha penge tilbage, så kan du hæve beløbet under punktet "udbetalingsgrænse" til maksimum 200.000 kr, MEN skat forrenter ikke beløbet, men det kan jo være helt OK, i en tid med negativ rente.
Frem til 15/6-2022 har man i en længere periode har et voldsomt højt loft for skattekontoen, op til 1 mia men fra 15/6 2022 vil loven gå tilbage til 200.000 kr som loft

Udbetalingsgrænsen er altså nu 100 kr som standard og det betyder, at du ret ofte vil kunne opleve, at der kan stå mindre beløb på din skattekonto. Det vil ske, dels ved at købsmoms under 100 kr. ikke udbetales før beløbet samlet er over 100 kr. 

Det vil derfor være en rigtig god ide, at du fremover helt regelmæssigt, mindst en gang om måneden, logger på skat og checker din skattekonto. 

Du bør også oprette ny konto i dit regnskabsprogram - Skattekonto. Den placerer du som ny beholdningskonto ved siden af bank (giv den et kontonummer der f.eks. er 2 numre højere end din nuværende bankkontos kontonummer i regnskabet)

Derved kan du stadigt afstemme moms og andre små beløb fra skat, som nu vil befinde sig på skattekontoen, frem for at blive udbetalt til din bank.

Det betyder så også, at vi nu er fri for disse tossede små checks på 1 kr til folk i visse tilfælde.

Hvis man gerne vil ha udbetalt alt fra skattekontoen, så kan man ikke få det ved at ændre beløbet under udbetalingsgrænse til 0 kr som tidligere - men alt under 100 kr kan kun udbetales, ved henvendelse til skat, telefonisk eller via kommunikation.

Husk også, at du altid som firma skal ha dit CVR nummer tilknyttet en bankkonto - gerne en erhvervskonto hvor det giver sig selv, men alternativt som ekstra tilknytning til en personlig konto. Det er noget du nemmest beder din bank sørge for

Tilmeld dit firma til automatisk betaling af moms - første gang (eller næste) du indberetter moms:

Du kommer til en side, når du indberetter moms, hvor du kan tilmelde automatisk netbetaling, derved undgår du alle problemer med, at skat returnerer for tidlig betalt moms.

Lader du udbetaling så til standard 100 kr, så vil du få alle penge du betaler i moms, mere end 5 dage før momsfrisen tilbage igen. Du kan enten sætte udbetalings beløbet op, men hvorfor lade skat ha dine penge, så bare tilmeld automatisk bets betaling (gratis)

Så får du penge hurtigt retur, efter at ha angivet moms, hvis du skal ha penge tilbage i købsmoms, og skal du af med salgsmoms, så trækkes beløbet automatisk på din NemKonto lige på den dag det skal, hverken for tidligt eller sent.

Notits om udbetaling:

Fremover kommer vi også til at få en meddelelse når der sker udbetalinger, hvilket vil lette



SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I//S

Facebook råd 

mandag den 8. juni 2015

Prisfastsættelse af ydelser

Hvad skal mine ydelser koste?

8/6 2015 af Jørgen Kirkegaard som eksternt blog indlæg.


Hvis jeg står for at sælge min arbejdskraft, hvad skal disse ydelser koste? Skal jeg køre med fast pris eller timepris?

Dette er et spørgsmål, man ofte ser, at iværksættere stiller sig selv og spørger om på iværksætterforummet Amino (se www.amino.dk). 

Ofte er det jo kunden, som altid har ret, og her er det relativt simpelt, med mindre du har gode argumenter for andet – eller, hvis du som princip kun kører med den ene eller den anden metode

Jeg ser her bort fra afregning af materialer og andre eksterne omkostninger.

Medmindre brancheforhold og – kutymer tilsiger det, og/eller der ligefrem findes en lovbestemt tarif, må du afklare det med dig selv. 
Der er grundlæggende 3 måder at gøre det på: 
·                     Afregning på fast pris 
·                     Afregning pr. time eller 
·                     En blanding.

Afregning med fast pris tager udgangspunkt i fastsættelse af din ønskede timepris – se under afregning per time.

Når du så har din timepris, kan du estimere hvor lang tid, du regner med at skulle bruge på opgaven, og gange dette sammen. 

Det er vigtigt hertil at lægge en god del procenter i den usikkerhed, som opstår i dén forbindelse. Jeg har haft projekter, som jeg i dén grad har underestimeret. Dette har ikke kun betydet, at jeg har haft en gennemsnitlig meget lavere timepris, men jeg har også – og dét overser man ofte – haft nogle meget pressede deadlines med mange timers arbejde om ugen. 
Det er mit gæt, at dette er en meget stor stress-faktor, også fordi det jo så tager længere tid, før man kan give sig i kast med nye projekter.

Aflønning pr. time er dem simpleste form. Tæl antal forbrugte timer. Gang med din timepris. Læg moms på, og send en regning. Ved længere forløb bør du løbende fakturere f.eks. ved hver 2.000 kr. eller 10.000 kr., afhængig af din tiltro til kunden.

Men hvad er timeprisen så? Denne kan du fastsætte på 3 måneder:

Tag din månedsløn, dvs. dén løn du ville acceptere som lønslave, og divider med 160, svarende til 37 timer/uge. Læg dertil feriepenge (12,5 %) og eventuel pension og andre, ikke-beskattede frynsegoder, oveni. 
Hertil kommer administration og andet ”overhead” samt risikoen for ikke at komme til at arbejde 37 timer/uge. Ofte skønnes dette til ca. 25-35 % oveni. Dette tal er meget omdiskuteret. Den pris du kommer frem til her, vil stort set modsvare din indtægt ved lønarbejdet.

Hertil lægger du så din avance. Denne kan variere, igen afhængig af arten af arbejdet. Det vigtigste parameter her er for mig antallet af timer, du sælger på én gang. 

Jeg vil – alt andet lige - have større tilbøjelighed til at kræve mere i timen ved salg af ganske få timer end ved salg af større samlede opgaver. 

Somme tider tager jeg også en opstartspris, hvis jeg vil indikere, at jeg ønsker, at kunden køber flere timer på én gang. 
Omvendt vil jeg have tilbøjelighed til at kræve mindre for en aftale, som løber over længere tid og/eller har mange timer. Endelig vil jeg nok kunne tilføje et hastegebyr, hvis jeg pludselig skal kaste alt, jeg har i hænderne, for at løse en akut opgave.

Tag udgangspunkt i markedsprisen. Hvis du på nogen måde kan finde markedsprisen, evt. ved at se hvad konkurrenter tager, er det et godt udgangspunkt. Så må du jo lægge dig over eller under, afhængig af, om du vil konkurrere på pris og/eller kvalitet osv. 

Her skal du huske, at hvis du lægger prisen meget lavt, indikerer du også, at dit arbejde ikke er mere værd. Ser du en billig rødvin, der hvor du handler, vil du uvilkårlig få det indtryk, at den ikke er specielt god.

Efterhånden som du kommer i gang, vil du måske også kunne justere din pris op eller ned, afhængig af udbud og efterspørgsel hos dig selv. En god finte, hvis du vil have mulighed for at sætte din pris op efter et stykke tid, er at køre med åbningstilbud, f.eks. 20 % - rabat som åbningstilbud.

Jeg pristalsregulerer mine timepriser hvis en aftale løber over længere tid. Så jeg er fri for at gå i forhandling med kunden, når tiden går, og pristallet stiger, hvor jeg så også synes, jeg fortjener lidt mere.

Tag udgangspunkt i værdien for kunden. Hvis kunden netop har valgt dig som en ekstern løsning, kan det jo skyldes, at han/hun ikke ønsker at fastansætte personale. 

Her kan du selvfølgelig tage udgangspunkt i de ovennævnte metoder, men hvis du selv kan løse opgaven billigere end kunden, der måske skulle heltidsansætte, og du selv effektiviserer, automatiserer, finder billigere leverandører m.m., så kan kunden have en langtidsbesparelse på udgifter til løn, regnskab, andre freelancere, faste udgifter osv.

Her kan du så tage udgangspunkt i alle kundens besparelser. Dette gælder især, hvis du besidder en specialviden, som kan hjælpe til at opnå disse besparelser. 

Jeg sælger – i en lidt anden boldgade – programmer og data, hvor jeg ofte prisfastsætter op i mod, hvad det ville koste at have en medarbejder til at taste de selvsamme data ind (hvis dét er alternativet for kunden
Alle metoder. Det er klart, at du kan mikse metoderne. Hvis du tager udgangspunkt i din timepris som lønslave og finder ud af, at markedsprisen er lavere, så har du en udfordring med dig selv. 

Er det så meget værd at være selvstændig? Omvendt, hvis den metode, som giver den højeste pris, er realistisk – jamen, så er den hjemme.

Husk at tage á conto beløb, når dét beløb, du har til gode, er højere end dét, du har lyst til at miste.

Husk også at indgå en kontrakt der – afhængig af størrelsen af opgaven - tager højde for så mange eventualiteter som muligt. Det kan f.eks. være tidsfrister, fraskrivelse af ethvert ansvar overfor kunden ved brug af dine anbefalinger og andet, som kunne tænkes at give anledning til senere uoverensstemmelser. Ved større aftaler er det som altid en god idé at involvere professionelle til at hjælpe med udarbejdelsen. John Hannover har gennemgået dette her – det handler godt nok om webshop aftale, men kan bruges på alle aftaler af denne type.

Jeg er ikke regnskabs kyndig, men skriver udelukkende ud fra mine erfaringer. Enhver anvendelse af råd o.lign. i mit indlæg er 100 % for læsers egen risiko.

”Tak til John Hannover for at ville lægge dette på sin blog”.

Jeg er ejer af StaticData ApS, se www.staticdata.com, med binavnet DataKons ApS, se www.datakons.dk,  Jeg er også ivrig ”amino, se i dette link”: .
  

Har du kommentarer til denne artikel eller spørgsmål i øvrigt, kan du spørge direkte i bloggen eller sende mig en mail på joergen.kirkegaard@datakons.dk. Jeg besvarer alle mails typisk indenfor 2 arbejdsdage.

tirsdag den 2. juni 2015

Papegøjeplader

Biler på Papegøjeplader kan give en stor fordel for personer der driver virksomhed og køber bilen privat med fuld moms.
Papegøje plader er til ejer af personlig virksomhed og kan ikke bruges af ejere af selskaber som IVS og ApS

Dette indlæg kommer ikke ud i alle kroge eller dækker alle vægtklasser, men koncentrer sig om de mest almindelige spørgsmål om papegøjeplade biler. Jeg påtager mig ikke ansvar for evt. fejl, så inden beslutning, så skal du kontrollere ting selv - selvom jeg naturligvis har kontrollæst.

Papegøjeplader er de tofarvede, gulhvide plader. I en periode fra 3/6-2007 til 1/1-2009 udleverede skat klistermærke til biler med gule nummerplader, og disse biler kan forsat køre videre uden at skifte til egentlige papegøjeplader.

Hvis du som selvstændig bruger din varebil på gule plader, skal den registreres til hel - eller delvis privat anvendelse. Du skal så betale privat benyttelsesafgift, og have papegøjeplader

Jeg forholder mig kun til biler anskaffet efter 25. april 2007. Ældre biler har anden benyttelsesafgift, men mon ikke de er skrottet idag.


KLik på billedet for fuld størrelse.  Forbehold for evt trykfejl/misforståelser

Og lige et skema om andre bil typer også - igen klik for stort billede - (Forbehold for fejl)
Et sæt papegøjeplader koster ca 1.300 kr på skats motorcentre eller div. nummerplade operatører.
Desværre er privatbenyttelsesafgiften ikke uvæsentlig med 6.250 kr helårligt.
Ordningen er god for personer der driver personlig virksomhed, og gerne vil have en bil der både kan køre for virksomheden, og som kan anvendes privat. Ved at købe privat med moms, kan man få både fradrag for kørsel efter kørebog OG fradrag for moms af driften.
Ordningen kan IKKE benyttes af ejere af selskaber se LINK punktet 6.3.1.  Dinero har også guide til dette for netop personlig virksomhed. Det ligger også klart at I selskaber ville man jo aldrig kunne give selskabet momsfradrag i drift for en moms betalt ved købet af en helt anden juridisk enhed (ejeren som ansat)
Den oplagte fordel er, at man må lade virksomheden betale HELE driftens moms, også privat andelen af driften , mod at man betaler den nævnte privatbenyttelsesafgift og selv har betalt moms ved købet af bilen. Man må altså trække al moms som kommer fra driftsudgifterne fra som købsmoms. 
Det er en slags kompensation for, at bilen så skal være købt privat, og der skal være betalt fuld moms ved købet.
Dette dækker f.eks. udgifter til benzin, reparation og færgebilletter.
Selve driftsomkostningen - ekskl.. moms betaler man selv, men mod at føre kørebog korrekt SE LINK kan man modtage statens takst per km. kørt for virksomheden, for 2018 3,54 per km for de første 20.000 km.
Bilen skal veje under 3.000 kg og man skal ha en momspligtig omsætning i virksomheden på mindst 50.000 kr for at kunne benytte ordningen - se LINK SKAT
Den største bagdel er, at der ikke må være passager på et bagsæde, hverken ved kørsel i Danmark eller ved kørsel i udlandet. Varerummet skal helt enkelt være indrettet til VARER og ikke på anden vis.
Det nedsætter naturligvis fordelen for børnefamilier, selv om man kan få biler der må være tre personer på forsædet i.
Biler på papegøjeplader skal ikke have firmanavn/CPR nr. mærkning på - netop fordi de må bruges til privatkørsel.
Ordningen er som sådan kun god for selvstændig ejer af personlig virksomhed. Ansatte vil skulle beskattes af fri bil, hvis de får lov til at benytte bilen privat, også i forhold til kørsel mellem hjem og arbejdsplads.

Rent praktisk om momsfradraget i regnskabet:
Jeg vil mene den enkleste måde at få momsfradraget korrekt ind i virksomheden må være, at oprette en konto i status mellemregning egenkapital- privat hævet - for Driftsomkostninger UDEN fradrag og give den momskode for købsmoms.
Derved kan man bogføre driftsomkostningen som en privat hævning uden det påvirker resultatet og dermed uden skattefradrag  MEN momskode købsmoms vil lade momsen bliver fradrag i købsmoms.
Fordelen er således klar for personlig ejer og bilen udenfor virksomhedsskatteordning. 
Drives virksomheden under virksomhedsskatteordningen, indtræder ejer i helt samme skattemæssig stilling som ansatte. Der skal betales skat af fri bil hvis bilen anvendes privat, uanset, vi taler om ejer eller ansatte.
Bilen kan holdes uden for VSO som angivet her i link og her i link
Drives firmaet i selskabsform gælder helt samme regler som for biler i virksomhedsskatteordningen.  Uanset hvem der i selskabet anvender bilen privat, så skal der betales skat efter firmabilreglerne.

Brug af privatejet papegøjepladebil for arbejdsgiver:
Du skal overholde visse klare regler, for at kunne nøjes med halv privatbenyttelsesafgift, hvis du kører for din arbejdsgiver i privat købt papegøjepladebil for arbejdsgiver. Herom skriver SKAT:
 

  • Din arbejdsgiver forlanger, at du stiller bil til rådighed. Det skal stå i en særskilt skriftlig aftale eller i din ansættelsesaftale.
  • Det er nødvendigt, at du bruger en varevogn. Er du ansat på kontor eller arbejder som fx ejendomsmægler, har du normalt ikke behov for at køre i en varebil.
  • Der skal være et reelt behov for at køre for din arbejdsgiver.
Du skal ikke betale skat, når du kører privat i din egen bil. Din arbejdsgiver kan give dig skattefri godtgørelser, eller du kan få fradrag for de kilometer, du kører for din arbejdsgiver.

Rene gul-plade biler: Kan godt findes i personlig virksomhed. Vær dog opmærksom på, at dersom de ikke er specialindrettede så de reelt ikke kan benyttes privat, OG bilen er med hjem på privatadressen, så vil skat ofte kunne mene, at den er til rådighed privat, og derved kan man rammes af hård skat. Derfor skal være være meget opmærksom på indretningen hvis man har bilen holdende på privat-adressen.  Her er link til skats nyeste om rene firma gulpladebiler - og hvad man må og ikke må.

Lad mig fremhæve, at jeg ikke er specialist i gulpladebiler, og blot har samlet egen viden og tilgængelige oplysninger. Jeg påtager mig intet ansvar for eventuelle fejl og misforståelser i dette indlæg - Alle må selv dobbeltchecke med relevante kilder.

E-BOG  PERSONLIG VIRKSOMHED 
. KLIK PÅ BILLEDE FOR KØB 
-             Personlig virksomhed & I/S - på computer/iPad/tablet og som opslagsværk  

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

Søg i denne blog