Forklaring på hvorfor varelager ikke giver fradrag:
- Et varelager ændrer intet ved et firmas resultat og giver derfor ikke fradrag for udgiften.
- Først i det øjeblik en vare er solgt, og dermed har givet en forhåbentlig større indtægt, kan prisen bliver den solgte vares pris til en udgift.
Her bogføres værdien af lageret - uden moms - i kredit (minus) og modkontoen er så en post i status omsætningsaktiver, som normalt simpelthen vil hedde "varelager"
En del regnskabsprogrammer har forskellige former for skabeloner/automatikker til varelagerregulering som du kan benytte, hvis dit program har en sådanne.
Det er kun det første år, at hele det lager du tæller op, skal flyttes fra udgift til varelager. Efterfølgende år er det forskellen mellem lager sidste år og det ny år, som du regulerer for.
Er lageret mindre end det var f.eks 31/12 sidste år, så flytter du forskellen fra varelager over til varelagerregulering i drift som debet = du får en lidt større udgift som tegn på, at du har brugt noget af sidste års lager i dit salg, og er varelageret steget i forhold til sidste år, ja så flytter du det kredit varelagerregulering debet varelager, men kun forskellen i forhold til sidste år
Det kan være klogt at benytte en lagerstyring i regnskabsprogrammet. Korrekt brugt skal man så blot lige manuelt tælle op og se, at det stemmer med det regnskabsprogrammet viser, og man slipper helt for at foretage regulering, den er klaret løbende.
Det kan være særlige tilfælde, hvor dit lager kan skrives ned, men her er skarpe krav til dokumentation af årsager, og krav til prissætning fremover også, så i de relativt få tilfælde bør du kontakte en bogføringskyndig.
Hvad med varer du bruger som demo eller kasserer:
Så snart det er noget SKAT kan formode du selv kan bruge, eller give til venner og familie, så vil jeg råde til, at du dokumenteret, at de er smidt ud eller destruerede.
Det kan være en creme du har åbnet, en vin du har brugt i butikken til prøvesmagning, en køkkenmaskine som demo osv - men så snart man normalt ikke bare ville smide den ud, så skal/bør du dokumenteret, at det har du faktisk gjort. Det kan ske ved kvittering fra genbrugsplads om at den er afleveret, eller fra en butik du afleverer gammel telefon i ved køb af ny, eller du kan tage en video med din telefon, der viser, at varen hældes ud i toilettet, eller på anden vis er destrueret.
Jeg blogger her bare efter min
bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger
i mine tekster.
HUSK
AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN
I MIN BLOG SOM DETTE LINK
SE
MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO.
MANGE
AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:
”START-UP" Komplet
iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for
virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og
siden som uundværligt opslagsværk
"Grundbog til dig der vil
være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende
skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle
virksomhedsformer - stiftelse og hele driften
”Introduktion Til REGNSKAB” – en
begynderbog om regnskab og bogføring
”Fradrag” Generelt
om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag
"ApS" Alt
om anpartsselskaber
”Personlig virksomhed” Om
at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S
Hej John
SvarSletJeg driver siden https://styrthjelm.dk hvor jeg har et varelager. Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt jeg bliver beskattet af mit varelager for 2018, når varelageret reguleres (jeg har købt mange vare som endnu ikke er solgt). Så vidt jeg kunne se, så ændret mit resultat efter reguleringen, men jeg er ikke sikker på, om den skat jeg skal svare for 2018 samtidig vil blive højere?
Når du flytter fra varekøb (beløbet - værdien af varer - UDEN moms) fra drifts udgift og ned til lager i status - så stiger dit resultat og dermed stiger skatten.
SletOm du har pengene i banken eller på lagerværdi er ligemeget og det er en af de fejl skat oftest falder over - men ja du skal se dit resultat gå op med netop værdien af varelageret uden moms, når du har lavet varelagerregulering. På et tidspunkt får du så fradraget, nemlig når du har solgt dine varer :)
Hvad gør man med halve varer? For eksempel en pose dyrt krydderi, hvor man kun har brugt halvdelen. Skal man bogføre den som udgift i samme øjeblik man åbner posen - eller skal man bog føre den som varelager indtil den er brugt helt op. Eller kan man faktisk flytte rundt på værdien af en halv pose? Har man mange sådanne halve varer i spil, kan det være en ret betragtelig sum.
SvarSlet