torsdag den 11. februar 2016

Bogføring

Lidt gode råd til dig der selv vil bogføre.

Mange bogfører i dag selv ret problemfrit i små virksomheder og selskaber. Der er flere nye programmer som er meget hjælpsomme over for personer der ikke kender regler, men alligevel gerne selv vil bogføre.

Desværre ændrer disse programmer nok ikke helt den kendsgerning, at der er fejl i ca halvdelen af alle små og mellemstore virksomheders regnskaber ved kontrol. Personligt ser jeg masser af tydelige fejl i IVS årsregnskaber.

Det kan være klogt at outsouce regnskabet - men vil du selv - så tag lidt gode råd:

Benyt altid en særskilt bankkonto til alt der har med firmaet at gøre, og bland ikke privatøkonomi ind i den.

Kør alt du kan via netbank 

Ved hver bogføring, så se til at bank stemmer hver gang inden du afslutter. I en del programmer kan man allerede når man lægger en postering ind se, hvad der sker med banksaldo - i andre kan man simulere bogføringen - og ellers - kontroller banken inden du lukker dit regnskabsprogram ned - stemmer det du ser i netbank med det som konto for bank viser i regnskabet. Ikke alene sikrer du dermed at banken stemmer, men du vil også opdage, hvis du ved en fejl bogfører indtægter på en udgiftskonto eller med forkert fortegn, for så vil bankkonto i regnskabet ikke vise det samme som bankkonto i netbank.

Sørg for at holde orden i dine bilag og giv dem tydeligt navn hvis du har dem på computer. Du kan opbevare dem i dropbox eller på andet vis i "skyen" eller du kan have dem fysisk i en mappe. Det er vigtigt, hvis du har dem på nettet, at du får navngivet dem, så du kan finde dem let igen, i forhold til regnskabet. Personligt har jeg alt i skyen - men jeg printer også alle bilag, og har dem i en mappe, hvor det nogen gange faktisk er hurtigere at finde dem frem, og hvor det er let at skrive bilagsnummer på. 
Find din egen metode, men sørg for en tydelig navngivning så du kan finde dem let i forhold til regnskabsprogrammet siden.

Sørg for at bogføre regelmæssigt. Jeg vil anbefale mindst en gang om ugen.

Sorter på forhånd dine bilag, så du har alle bilag der skal på samme konto sammen. Læg f.eks. salgsfakturaer for sig - køb af varer for sig, køb fra EU for sig osv. så er det hurtigere at bogføre.

En del programmer er indrettet, så du opretter hvert salg som salg - hvorved faktura kommer frem i programmet, og hvor hvert køb oprettes som køb  og så oprettes købsbilaget med det samme. I begge tilfælde vil du jo have et eller andet materiale (bilag) som du udgår fra.

En del programmer kan have integration til f.eks. en webshop, og dermed kommer alt salg automatisk ind i regnskabet, og her vil der generelt altid være lister at trække - eller de vil ligge i programmet, så det er let at kontrollere baggrunden for de enkle bilag.

Du kan godt bogføre mange fakturaer sammen som dagens salg så længe det er samme type = alle f.eks er med moms til danske kunder osv. Så bruger du bare alle fakturaer eller lister som samlet bilag. '

Butikker og andre som anvender kasseapparat bruger kassestrimlen som bilag og bogfører så den del der er betalt via f.eks. dankort ind i banken, og den del der kommer kontant ind på kontant kasse, på hver sin postering. Igen vil totalen i regnskabet jo så skulle stemme med kassestrimlen, og både bankens saldo og kontantkassen skal afstemmes. 

Giv dine posteringer tydelig beskrivelse. Skriv klart og tydeligt hvad det er du bogfører - Skriv gebyr bank eller gebyr post frem for bare gebyr. Skriv parkering kundemøde Petersen frem for bare parkering. Jo tydeligere du beskriver den ting du bogfører, jo lettere er det at genfinde i bilag, og jo lettere er det for en ekstern person der skal gennemlæse regnskabet.

Skriv kommentar på selve bilaget + det nummer bilaget får i regnskabsprogrammet - Igen - hvis det er en parkering f.eks. så skriv hvor og hvorfor på bilaget. Har du spist ude, så skriv tydeligt om det var under rejse og kun dig eller om du spiste med andre, om det var med en kunde - eller personale. Det letter en kontrol og lægger du bare bilag ind, uden at skrive en forklaring på bilaget som matcher den forklaring du giver regnskabets postering, så er risikoen for, at skat forkaster bilaget klart større.

Vær omhyggelig når du vælger konto for køb og salg så du får momsen korrekt. Det er vigtigt at skille alt, så du får det på korrekt konto. Køb/salg Danmark, eller EU eller uden for EU. Dermed får du din moms korrekt i de fleste programmer og kan derfor indberette korrekt.

Faktura dato er generelt bogføringsdato - Du skal som udgangspunkt bogføre alt på den dato din faktura din faktura til din kunde er udstedt og helt det samme hvad angår fakturaer du selv har modtaget. Det betyder at mange bilag skal bogføres i to omgang. Først bogføres salget mod en konto i status som ofte hedder tilgodehavender. Det sker i mange programmer helt af sig selv når salget oprettes. På samme vis sker det når et køb oprettes. Det posteres som køb og modkonto er Kreditorer udestående i status. Når man så modtager betaling, eller selv betale en regning, kan man i mange programmer blot vælge betalt, og så bogføres pengene over i banken. Igen - STEM BANKEN AF HVER GANG DU ER FÆRDIG MED AT BOGFØRE.

Husk at vareindkøb til lager IKKE er en omkostning. Seneste ved årsafslutning, men efter min smag hver måned, skal du tælle lager op, og værdien skal flyttes fra omkostninger og ned til værdi i status. De fleste programmer han en konto til vareregulering. Husk det er værdien uden moms der skal tages ud af udgifterne.
Helt kort beskrevet svarer det til, at man ved årsskiftet lægger værdien af varelageret til ens resultat til skat. Om man har penge i banken eller værdi i varer er samme sag.

.............................

Skat har lavet en ret fin bogførings-guide - som kun kan anvendes af personlig virksomhed og med visse begrænsninger som er nævnt, men ellers er den ganske omfattende og til at klikke sig igennem - se LINK HER

Vil du vide mere helt generelt om bogføring, de simple regler, hvad er drift og hvad er status, og hvad er kredit og debet, og hvorfor vises mit resultat med et minus i de fleste programmer, så kan du læse min bog Introduktion til REGNSKAB som i linket her. Den er letlæst og fås som E-bog og paperback.

Vil du vide mere om hvad du kan trække fra, så du får alle fradrag korrekt med, så er der min E-bog eller Paper-back FRADRAG som i linket her. Den giver de helt generelle regler og praksis, og så gennemgår den et stort antal af alle de fradrag som selvstændige ofte slås med.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil væreSELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag


"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

Søg i denne blog