torsdag den 8. december 2022

Forretningsplan og budget

UPDATE DEC 2022
Hvad skal man med en forretningsplan?

Det er vigtigt at forstå, at du ikke KUN skal lave en forretningsplan fordi en bank eller en investor ønsker det. Du skal udarbejde det, fordi du selv vil ha glæde af det.

En forretningsplan skal være et værktøj, som du kan bruge selv og ind imellem tage frem og måske ændre i, eller se om du arbejder frem mod det, du vil opnå.

Helt kort består forretningsplan af 
  • Hvem er jeg
  • hvor er jeg i dag
  • hvor vil jeg hen - hvad vil jeg opnå - hvad vil jeg skabe
  • hvordan kommer jeg derhen og 
  • hvornår regner jeg med at være der.

Dette skal ikke udgive sig for at være en skabelon. 

Jeg er ikke vild med skabeloner, som ofte bare bruges, ved at folk sætter deres navn ind, og ændrer ganske lidt, og ofte kan en hver god investor eller bank, med det samme spotte, at det her drejer sig om en gang copy/paste med små ændringer

Planen vil bl.a. kunne samle trådene fra dine øvrige forbe­redelser og derved gøre din start af virksomheden meget mere overskuelig - både for dig og dine rådgivere.

Jeg deler mine råd op, så der er overskrifter med stor skrift, som viser hvilke elementer jeg mener skal med i en god forretningsplan - så overskrifterne kan bruges som en slags indholdsfortegnelse til den forretningsplan du vil udarbejde.

Forretningsplanen:

Du bør starte med en sammenfatning der samler alt det du har i planen op - noget der max fylder en A 4 side, og lad den side være sat op, så det er let KUN at læse den, hvis det er første skridt for en bank eller investor. 

For nogen vil den ene side række som det eneste - f.eks. til en bank, men prøv selv at komme lidt videre - Vil du kun ha EN side f.eks. til banken, så kan du tage det der er med blåt her bare:

Denne "onepager" - en-side, indleder du med at kort beskrive dig selv som person, alder og evt. helt kort tidligere virke.

Du beskriver i hvilken form du vil drive dit firma. Er det som personlig virksomhed eller i selskabsform, og har du stiftet virksomhed skriver du dit CVR nr. - og ellers skriver du hvornår du venter at stifte virksomheden. Sammenfatningen er faktisk i sig selv en slags indholdsfortegnelse, for den omfatter helt kort det som står med flere ord i de enkelt afsnit.
  • Fortæl om dig selv - navn - adresse, alder - erfaring/uddannelse. Er I flere stiftere/ejere skal hver person beskrives.
  • Beskriv kort din forretningside - som jo kommer mere uddybet senere og du beskriver kort din baggrund for, at forvente, at du kan opfylde planen. Nøjes du med denne side 1, må du gå lidt dybere ind i idéen
  • Hvordan udføres planen (webshop/autoværksted/service) Opgiv CVR hvis du har fået CVR - eller beskriv hvornår du forventer at få CVR nummer.
  • Beskriv virksomhedsformen - personlig virksomhed alene eller som I/S eller vil du drive det i selskabsform (ApS).
  • Hvem er kunderne (aldersgrupper/køn)
  • Hvem er de forventede leverandører. Ikke nødvendigvis navne, men f.eks.: Leverandører for Kina, fra EU, fra Danmark osv.
  • Giv resume af hvordan du ser markedet for dine produkter eller services og hvor du forventer at skille dig ud fra de fleste konkurrenter.
  • Beskriv eventuelle risici du selv ser der kan være (kan du løbe ind i sager om ansvar, eller skal du købe et stort lager osv.

  • Beskriv, hvis der er regler du skal overholde (importregistrering/fødevaretilladelse/miljø osv. og hvor langt du evt er med dem)
  • Beskriv kort din økonomiske situation - hvad har du af midler og hvordan vil du finansiere forretningsplanen - og hvad er pengebehovet fremad. Henvis til budget og likviditetsbudget som du vedlægger.
Så skulle du ha et resume en enkelt forside - onepager.

For en dels vedkommende, er det som nævnt sådan, at denne side 1 vil være hele planen - og mere vil måske ikke være nødvendigt. Andre vil gøre denne forside endnu kortere, og lade flere mere detaljerede sider følge med.

Vil du kun lave denne forside som forretningsplan, så kan du hoppe videre til punktet budget længere ned, hvor skrift skrifter til sort farve. Til helt slut, finder du afsnit om hvad du kan forvente af ønsker, hvis du skal have en investor med ind.

Side 2 og frem i forretningsplanen.:

Fuld beskrivelse af dig selv, din virksomhed og eventuelle partnere og bestyrelse eller andet:

Her kan du bruge langt flere ord end du gjorde på side 1. 
  • Beskriv dig selv mere detaljeret. 
  • Hvad har du for uddannelse
  • Hvad har du tidligere beskæftiget dig med. 
  • Hvad er din økonomiske position 
  • Nævn gerne om du er gift osv.
  • Har du partnere med, skal disse beskrives lige så grundigt og du skal også, hvis du vil anvende revisor, nævne dennes navn.
  • Beskriv i hvilken form du vil drive firmaet som personlig virksomhed eller som selskab - alene eller med partnere og medejere. 
  • Opgiv dit CVR nummer - eller angiv din forventede stiftelsesdato 
  • Beskriv om du driver det fuldtids eller om du har andet arbejde samtidigt, og i så fald hvordan det påvirker din økonomi.
Alt dette er det som jeg kalder - hvem er jeg og hvor er jeg.

Din forretningside:

En grundig beskrivelse af hvad din idé f.eks.:
  • Du vil markedsføre xxx. 
  • En gennemgang der viser, at du har tænkt det hele igennem og har en plan. Hvilke produkter og eller services - og til hvilket marked - Danmark, private eller hvad det nu kan være.
Her har du det jeg kalder, hvor vil jeg hen

Udførelsen af idéen:

  • Hvordan har du planlagt at din ide skal blive til virkelighed ved f.eks.: 
  • Du vil ha en webshop
  • Du vil reklamere via xxx 
  • Du vil skaffe xxx som leverandører og hvordan skaffer du dem
  • Hvem er leverandørene
  • Hvad er der af lovmæssige krav, fødevaretilsyn, el-.prøvning osv
  • du vil ha varelager - eller du vil dropshippe
  • du vil adskille dig fra konkurrenter med
En grundig beskrivelse af dine tanker helt enkelt
  • Beskriv også:
  • Hvad du skal bruge. 
  • Skal der være ansatte
  • Skal der være produktionsmaskiner
  • Tilknytter du en betalingsløsning hvis det er en webshop og hvilken løsning har du i tankerne - og husk den skal med i dit budget så der er sammenhæng.
Det er det jeg kalder "Hvordan vil jeg komme der hen"

Markedet - kunderne og konkurrenterne:

  • Beskriv hvordan du mener markedet ser ud - hvor meget sælges der mon af de varer - eller 

  • Hvor mange andre er der på det marked
  • Er det lokalt salg eller over hele Danmark eller yderligere lande
  • Hvem der de største konkurrenter du vil løbe ind i.
  • Hvad kan de som kunne være et problem for dig .- og hvordan vil du alligevel skaffe dig plads på markedet
  • Kunderne - hvem er kundegruppen - alder - mand/kvinde/alle - geografisk beliggenhed.- hvor mange er der mon i alt i din kundegruppe
  • Risiko - Hvad er der for risici - ansvar du kan pådrage dig, lager der kan rådne, kunder der kan returnere varer - beskriv hvor stor du ser de forskellige risici og hvordan du vil tackle dem.

Aktiver - hvad skal du bruge:

Beskriv hvad du skal bruge og beskriv gerne hvis det skal anskaffes i flere omgange efterhånden som du tjener penge:
  • Computer   Anskaffes f.eks. dag 1
  • Telefon       Anskaffes f.eks. efter 2 mdr
  • Skrivebord  Anskaffes ??
  • Lokaler eksternt eller starte hjemmefra¨
  • Transportmidler
  • Varelager
  • og og og

Hvordan finansierer du din start omkostninger og den indledende periode:

HVORDAN får du finansieret alle disse ting - 
  • Hvad har du selv af midler 
  • Hvad købes på kredit 
  • Hvad forventer du at banken stiller op med - har du en aftale allerede nævn den eller ansku hvor meget du skal bruge
  • Investorer? Skal du har eksterne investorer ind og hvordan - er der allerede aftaler skal de være med i indledningen

Øvrig lovgivning:

Er der lovgivning du skal overholde    som f.eks:
Miljø.
Varesikkerhed - el- test.
Fødevaregodkendelse.
Kunders returret (webshop B2C)
Kemikalier (zink i smykker - kemikalier i krem, formaldehyd i tøj f.eks. )
Evt miljø mærker og andet du vil tilsluttes - Økotex tøj, svanemærke - E mærket for nethandel osv osv

Oversigt over indgåede aftaler

Har du allerede indgået aftaler med leverandører eller kunder eller ansatte, så skal de nævnens og beskrives.

Opsamling af den økonomiske situation:

Dette er jo til dels med i en del af det tidligere, men nu samler du så tingene sammen:

Din nuværende situation.

Situationen som du tror den ser ud om f.eks. 3 - 6 mdr

Henvisning til et budget for det første år.

Her vil du være noget til "hvornår vil jeg forvente at være i første ankomst"

Budget:

Det er altid sværere at budgettere indtægter end udgifter. Udgifterne til mange ting, kan man regne sig til. Hvad koster bankkontoen, skal jeg købe en boremaskine, skal jeg har webshop og meget mere. Indtægter er sværere, for her ved man ofte ikke, hvordan kunderne reagerer

For mange vil princippet - INDTÆGTER FØR UDGIFTER være det eneste rigtige.

Det betyder, at du sørger for at sætte penge ind på bankkontoen, som på forhånd dækker de udgifter du har til opstart, inden du forventer indtægterne komme ind OG, fremad undlader du at bruge penge, før du har tjent dem.. 

Dernæst budgetterer du forsigtigt, så du kun bruger penge, når du faktisk får penge ind. 

Hvor din regnskab absolut skal laves i et regnskabsprogram, så kan du absolut sagtens bruge Excel til budgettet.

Lav f.eks. en excel med et lille budget over din drift og forventede resultat. Det hedder et driftsbudget. Det består af indtægter minus udgifter - begge UDEN moms. Når driftsbudget er uden moms, så skylder det jo, at moms alene er noget du opkræver for SKAT og ikke del af dit resultat i virksomheden.

Lav også gerne et lille likviditetsbudget som, både for dig selv og for banken, er vigtigt, da det viser, om du har penge til din udgifter, uanset visse ting måske først betales senere, eller du skal bruge en masse penge på varer osv. - inden du kan begynde at sælge.

Likviditetsbudget er for mange mest af alt, at man viser, at man ved man skal gemme penge til at betale moms med, da moms jo kun kommer en gang i kvartalet i begyndelsen. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Driftsbudget og likviditetsbudget:

Start som nævnt med driftsbudget som er lettest - lad os se et helt tilfældigt lille bitte eksempel
















Likviditetsbudgettet adskiller sig fra driften ved, at man jo ikke altid får penge den dag man sender regningen ligesom man jo også ofte selv har f.eks. 30 dages kredit fra leverandører.
Endeligt så er moms ikke en del af driftsbudget og regnskabet, men i likviditetsbudget er man nødt til at regne uden salgsmoms og købsmoms, for at kunne se hvornår man skal betale moms, så man har pengene klar til betaling.

Likviditetsbudgettet vil derfor skubbe f.eks. indtægter og udgifter en måned frem, hvis det altid var 30 dages betaling. Andre får måske betaling samme dag, de sender varen via nettet, og her skal der jo så ikke ske en forskydning

Det kan laves på mange måder, men jeg har bare lavet et simpelt eksempel her, hvor jeg bla. a laver denne lille ekstra beregning af moms ind og ud.

Det vil ofte være en god idé at få en kyndig økonomimand eller revisor med ved udarbejdelse af det første budget - og resultatet vil gøre driften langt mere forudsigelig, også selv om et budget i sagens natur har mange usikkerheder.
Her det lille ex. på likviditetsbudget:









Hvis der skal en investor ind:

Beskriv her, for de tilfælde hvor du ønsker en investor med indover projektet:

Du har jo allerede i dit budget taget højde for det beløb du skal ha i overskud INDEN skat for at kunne klare dig selv (de 20.000 kr betyder, at du jo skal af med ca 8.900 kr i skat per måned ved et overskud på 20.000 kr .- alt andet lig. 

Hvis det er i personlig virksomhed er det bare overskud du behøver du skal angive. Hvis det er i et selskab, så kan du kalde det løn til dig selv.

Du mangler så evt at fortælle din investor, om dine tanker for denne:
  • Hvor meget forventer du investeret?
  • Bekræft til investor hvor meget du selv investerer i kroner.
  • Bekræft til investor hvor meget du selv har investeret i tid og hvor meget du fremover vil investere, og hvad du selv skal ha som overskud for at dække dine egne omkostninger.
  • Fortæl hvordan du forventer investor får sine penge igen.
  • Er det en type lån du ønsker - forvent så ret høj rente i forhold til banken og prøv altid banken først.
  • Er det tanken investor får andel i selskabet .- hvordan, hvor meget og hvornår. Her vil en ejeraftale som i dette link være meget vigtig.
  • Har du forventinger om aktiv deltagelse - og beslutningsret - beskriv det
Læs i det hele taget meget mere om de forventninger en INVESTOR KAN HA I DETTE LINK

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

mandag den 28. november 2022

Kapitalindskud - forhøjelse af selskabskapitalen - eller låne penge til selskabet?


En del spørger, hvad der er bedst for dem, at foretage et regulært kapitalindskud i deres selskab - ApS oftest, eller om det er bedre at bare låne selskabet penge.

Den afgørende forskel er, at kapitalforhøjelsen sker med beskattede midler og pengene bindes som selskabskapital, indtil man ved salg eller lukning får dem frigivet igen uden skat. Har man haft overskud, så man får mere end man skød ind, så betaler man aktieskat af gevinsten, men har man tabt kapitalen, så har man også fradrag for tab i aktieindkomst

Låner man selskabet penge - også beskattede penge, så bindes de ikke, men kan tilbagebetales uden skat,
når selskabet har likvider til at betale tilbage.

Her er der ikke fradrag for tabet, hvis ikke selskabet kan betale tilbage, og lånet er givet af hovedaktionær.

Der KAN være fordel for nogen i konvertible lån, men de har også risiko for at give øget skat og der er mange krav til dem. Hvis du vil nørde i det - så her i link værsgo 

Kapitalforhøjelse:

Du kan gennemføre en kapitalforhøjelse ved at tegne nye kapitalandele.

Dette kan ske kontant, eller ved evt. konvertering af gæld. 

Du skal via generalforsamling og selskabsstyrelsen med dette.


  • Du kan også øge kapitalen via en fondsforhøjelse, f.eks ved at selskabet overfører dets frie reserver til selskabskapitalen.

  • Endeligt kan forhøjelsen foretages ved at generalforsamlingen beslutter at udstede konvertible gældsbrev eller warrants.

Der er en del teknik i det, så måske du skal gå til nogen med juridisk viden om den slags, stifteselskaber, advokater, revisorer mm.

Det er klart, at en forhøjelse er godt til at sikre egenkapitalen ikke over lang tid er under halv eller negativ - men det MÅ den jo være rent lovmæssigt, hvis man ærligt kan sige, man forventer den genetableret ved overskud. Ellers kan man jo komme til hæftelsesgennembrud.

Den risiko bliver jo mindre ved kapitalforhøjelse end ved lån, hvor selskabet gæld jo øges med helt det samme som de modtager i lånet.

Låne selskabet penge:

Det er både hurtigt, ikke ret krævende for formaliteter, at låne selskabet penge i stedet, blot er selskabets kapital jo stadigt den samme dårlige, da lånet jo bare er nye penge som modsvares af helt samme beløb i gæld, og långiver, hvis det er ejer selv, har som nævnt, ikke fradrag hvis pengene tabes,

Du SKAL lave et lille lånebrev og SKAL beregne markedsrente af dit lån til selskabet - ofte pt 8% - 11% godkendt men - det som selskabet ville skulle betale for lån hos andre (banken), så bed om et tilbud, så er du garderet mod, at SKAT kan sætte dig i skat af anden %

Selskabet har fradrag for renten, du skal angive den til skat som renteindtægt personligt
Pengene kan du få igen når der er likvider til det men - tabes de får du ikke fradrag for det tabte lån

(Lånet kan laves konvertibelt men skal være i vedtægter og meget andet formelt og kan også give skatterisiko modsatte vej) 

Kan man ikke på nogen måde fastslå hvad selskabet skulle give for renten, så er minimum diskonto +4% men - i dag regnes den regel for farlig frem for konkret at vise tilbud.

Det er altså ikke hvad långiver kan få, men hvad selskabet skulle betale for et sådanne lån hvos en ekstern långiver. Se gerne dette LINK om det forhold og her vil du bl.a.. se teksten

Fremadrettet skal der altså foretages en konkret vurdering hver gang, der foretages udlån fra en aktionær til et selskab, hvor der foreligger kontrol. Normen diskonto + 4 % er ”død”.

--------------------------------------------

Det kan tilføjes, at det jo ikke er forbudt at anvende selskabskapitalen i driften, blot skal man følge regler for hvis, den falder til under halv eller mindre. Hvordan selskabskapitalen må anvendes kan du læse DETTE LINK

Der er således ikke en facitliste for hvad der er bedst - det vil afhænge af hvilket behov selskabet har, og ejernes villighed til at løbe risiko mm

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

søndag den 9. oktober 2022

Hvornår er din indkomst erhvervsmæssig

 


Mange tror at, hvis man sælger for mindre end 50.000 kr om året, så er man personlig sælger og ikke erhverv. De mener, at de jo så kun er hobby og det er jo ikke erhverv. Ofte ser man det beskrevet som, "jeg har en lille hobby-biks" 

Den er gal og det er nok en af de mest almindelige misforståelser jeg ser.

Man er erhvervsmæssig sælger, hvis man køber ind og sælger med med fortjeneste for øje, helt uanset man er ganske lille sælger med måske kun 10.000 kr omsætning på alle 12 måneder peroder. Det er også, i den forbindelse uden betydning, om man faktisk ender med fortjeneste eller ikke.

-------------------

Du må kun sælge personlig indbo videre, uden det er erhvervsmæssig handel. Alt du køber ind for at sælge videre, vil være erhvervsmæssigt.

Det betyder, at du må sælge din gamle seng og cykel på den blå avis og andre steder, som privat indbo, og det sker så uden skat og uden krav om momsregistrering, uanset hvor mange penge det måtte dreje sig om. 

Så snart du køber noget ind, for at sælge det, så uanset du får fortjeneste eller ej, så er du ude i, at du er virksomhed. Det samme gælder altid, hvis du sælger dine ydelser, havearbejde, computerhjælp osv - det er alt sammen erhverv og du er det som kunne hedde "defacto" virksomhed.

Det betyder, at så snart du sælger noget der ikke bare er dit eget gamle indbo, så bliver du på alle områder omfattet af regler for virksomheder. 

Mange tror fejlagtigt, at hvis man ved man holder sig under 50.000 kr på en hver 12 mdr periode, så er man privat, men det har ene og alene med kravet om momsregistrering at gøre. 

Du er således en virksomhed, også hvis din omsætning er langt under 50.000 kr om året, ligeså snart det ikke er privat indbo du handler med. 

Hvad så hvis jeg ikke vil have CVR og ved jeg aldrig sælger for mere end 50.000 kr på nogen 12 mdr periode?


Det du IKKE er, er alene registreret som virksomhed = du har ikke CVR (centrale virksomheds register) - du er bare en CPR person der driver virksomhed helt lovligt.

Det betyder, at du som almindelig CPR person, i princippet, skal overholde alle de samme regler som registrerede virksomheder.

Det gælder både i forhold til f.eks returret og reklamations ret, hvor du skal leve op til samme regler som registrerede virksomheder. 

Du må ikke bruge Mobilpay privat men skal have en onlineaftale, ellers kan mobilpay lukke din private aftale, ganske som de fleste banker vil spærre en privatkonto, der bruges til den type handel, så du bør informere banken og sikre korrekt mobilpay aftale, for ikke måske at stå med håret i postkassen.

Hvor meget regnskab behøver jeg føre, hvis jeg ikke har CVR?

Du er også både regnskabspligt og skattepligtig, uanset du driver din lille virksomhed som person = CPR eller du har CVR som registreret virksomhed, og der er ingen minimumsgrænse for pligt til regnskab eller beskatning af et overskud.

Eneste forskel er i virkeligheden, at hvis du VED, du aldrig kommer over 50.000 kr i salg/omsætning på nogen som helst 12 mdr periode, så er du ikke pligtig til at være momsregistret, men du skal følge bogføringsloven = føre fuldt regnskab med alle bilag gemt i 5 år og angive din indtægt i SKAT oplysningsskema rubrik 111 (forskud rubrik 210) 

Du skal være klar over, at de med moms og 50.000 kr grænsen er alvorligt ment, og hvis du kommer over 50.000 kr salg/omsætning på noget tidspunkt over enhver 12 mdr periode, så vil du få moms af alt du solgte inden momsregistrering, og normalt det samme beløb i bod, så jeg vil altid råde til, at du får CVR med momsregistrering senest, når du rammer et salg af varer eller ydelser på 4.000 kr per måned, for så bør det stå klart, at du nok overskrider de 50.000 kr på 12 mdr.

De 50.000 er således ikke en bundgrænse man først har, og så registrerer man sig for moms. Det SKAL ske, så snart det er åbenlyst man vil kunne ramme de 50.000 kr.

Fra forbrugerådets side kan findes en ret god forklaring også:

Nogle sælgere kan ved første indtryk se ud som om, at de er privatpersoner, men de behøver ikke være det. Sælgeren kan for eksempel have det som en hobby at købe varer og sælge dem videre. Så er der ikke længere tale om en privatperson, men en virksomhed. 

Hvad hvis jeg har CVR med moms som f.eks enkeltmands virksomhed, men nu skal sælge noget helt andet, kan jeg så ikke bare sælge det privat uden moms, når jeg ikke kommer over momsgrænsen i den slags salg??

Nej - Er du momsregistreret, så må du ikke ved siden af have en anden branche som du holder under momsgrænsen, og så sælge uden moms. Du skal have moms på alt erhversmæssigt salg i så fald.

Hvad med PMV hvis jeg sælger ydelser, så har jeg jo CVR og så skal dem jeg arbejder for ikke betale løn men de får bare en regning?

Hvis du har PMV og dermed ikke er momsregistreret, så skal du også føre fuldt regnskab og indberette som selvstændig men - Hvis du sælger ydelser til andre firmaer, så skal disse, helt som ved betaling til private, indberette honorar til SKAT i e-indkomst, blot på dit CVR nummer men du angiver selv samlet resultat til SKAT i rubrik 11

Jeg håber at have givet lidt mere forståelse af, hvornår du er erhverv og hvornår ikke. Det har ikke med CVR eller CPR at gøre.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

onsdag den 5. oktober 2022

Moms af salg til udlandet kort



Her får du lige en let oversigt over hvordan du som momsregistreret skal behandle moms på dine salg af varer og ydelser i Danmark, i EU og uden for EU. Det mest komplicerede kan være salg af ydelser til kunder uden for EU, for her er reglerne faktisk lidt komplekse.
  • Erhvervskunder i Danmark - dansk moms på alt uanset de er momsregistrerede eller ikke.
  • Erhvervskunder EU: Salg uden moms som "reverse charge" momsangivelse - Moms skal så ikke lægges på fakturaen men erstattes af teksten. "reverse chage"
    Her skal du så først kontrollere hver erhvervskundes momsnummer i dette LINK og du gør klogt i at gemme print screen som dokumentation for, at du har kontrolleret momsnummeret. Momsen skal du angive per erhvervskundens moms nummer når du er logget på skat under EU moms. Det skal gøres hver måned, OG det helt samlede salg uden moms/reverse charge til EU skal angives med alm. momsangivelse i rubrik B,.

  • Erhvervskunder VARER uden for EU - Her sælger du som udgangspunkt uden moms og skal blot momsangive det samlede salg uden moms i momsrubrik C, sammen med de alm momsfrister. 
  • Erhvervskunder ydelser uden for EU. Her er en del en del undtagelser, f.eks. hvis du sælger en ydelse din kunde faktisk anvender i Danmark, så skal der dansk moms på. Du skal kunne dokumentere, at køberen er en virksomhed.

    Du skal derfor kontrollere kundens oplysninger og identitet. Du kan eventuelt anvende internettet til at søge information. Gem print som dokumentation.

-----------------------------------------
  • Privatkunder i DK faktureres med dansk moms
  • Privatkunder i EU faktureres med dansk moms op til samlet omsætning 10.000 Euro per år - og så snart du ved du kan overstige 10.000 Euro samlet i EU, så skal du momsregistreres i hvert EU land og pålægge det lokale EU lands moms. Det gøres via SKAT i Danmark som MOSS indberetning og alt indberettes og betales blot i Danmark - mere i dette link.
  • Privatkunder uden for EU er mere kompliceret - hovedregel er, at der skal lægges moms på men - der er så mange undtagelser, at mange nok hører under dem (og hvis undtagelse og momsfrit, så skal det samlede salg angives som gruppe C moms) - Her har du de punkter, hvor der kun skal opkræves dansk moms hvis ydelsen anvendes i Danmark:
  • Salg af rettigheder
  • Reklame
  • Rådgivning
  • Forpligtelse til undladelse (fx konkurrenceklausuler)
  • Bank-, finansierings- og forsikringsydelser (dog ikke boksleje)
  • Udlejning af arbejdskraft
  • Udlejning af løsøregenstande
  • Transport og transmission af gas, elektricitet, varme og kulde
Og disse ydelser er altid momsfrie ved salg ud af EU:
  • Formidling af salg eller køb, som foregår i Danmark.
  • Ydelser vedrørende fast ejendom, som ligger i Danmark (fx byggeydelser)
  • Personbefordring, som foregår i Danmark (turistbuskørsel).
  • Adgang til arrangementer og øvrige ydelser inden for kultur, kunst, sport, videnskab, undervisning, underholdning og lignende (fx udstillinger, ballet, teater, koncerter, sportskampe, messer, seminarer, konferencer og kurser), som foregår i Danmark.
  • Restaurant- og cateringydelser, som udføres i Danmark.
  • Korttidsudlejning af transportmidler, hvis transportmidlet bliver stillet til rådighed for kunden i Danmark.
  • Langtidsudlejning af fartøjer (fx både), der bliver stillet til rådighed for kunden i Danmark.
  • Transport af varer, som foregår i Danmark.
  • Transport af varer mellem to EU-lande, når transporten påbegyndes i Danmark
  • Aktiviteter i tilknytning til transport (fx lastning, losning, omladning og pakning), som udføres i Danmark.
  • Vurdering af og arbejde på løsøregenstande, som udføres i Danmark.
Det er afgørende, at du husker alle dine momsfrister og er omhyggelig med dokumentation.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

lørdag den 24. september 2022

Start af personlig virksomhed

Skal jeg starte en virksomhed – og hvordan gør jeg?
Det er let at stifte en ny virksomhed – du kan klare det hjemme fra sofaen. Hvis det samtidig er en personlig virksomhed, er det endda gratis. Læs, hvordan du gør i denne artikel.
Alderskrav
For at stifte virksomhed eller selskab, skal du være fyldt 18 år. Det er dog muligt at søge om dispensation til at starte en personlig virksomhed, fra du er 15 år.
Personlig virksomhed er det enkleste og det som jeg fokuserer på her: 

Otte nemme punkter: Sådan starter du en personlig virksomhed

1.     Gåind på virk.dk   Her kan du følge anvisningen blot 
2.    Ved oprettelsen får din virksomhed tildelt en digtal postkasse, se til at lægge en e-mail som du checker regelmæssigt ind, så du får besked om ny post i din virksomheds digitale postkasse. Mere om dette i link her
4.    Opret  Nemkonto til din virksomhed med dit CVR tilknyttet
5.  Opdater din forskudsopgørelse. Det er rubrik 210 du skal skrive dit forventede overskud ind i, og du kan starte lidt forsigtigt og så rette det til løbende, men undlad bevidst at skylde langt under hvad det bliver, for at vente med skatten, for så kan skat låse dit forskud med større beløb næste år.
6.  Vælg et regnskabsprogram, fx
Dinero
7.  
Sæt dig lidt ind i moms og skat:
Her er lidt gratis læsning 
Her er en bog om personlig virksomhed som e-bog eller paperback
8.  
Noter datoer for momsindberetning (normalt kvartalsvis), så du husker at indberette til tiden.
Den personlige virksomhed er et godt sted at begynde, når du vil starte virksomhed. I den personlige virksomhed hæfter du personligt, hvor det er selskabet, der hæfter et ApS. Selvom du hæfter personligt, er der mange fordele ved at have en personlig virksomhed.

De tre "former" for personlig virksomhed

1. PMV (personlig mindre virksomhed)
Du bliver registreret i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR). På den måde får du et CVR-nummer, som du kan bruge over for leverandører, kunder, banker og det offentlige.
Du skal også have en digital postkasse, hvor du kan modtage post fra det offentlige. I denne form for virksomhed kan du ikke være momsregistreret, og du kan ikke importere fra lande uden for EU.
Fordelen ved at have en personlig mindre virksomhed er, at CVR-nummeret giver troværdighed, og du kan oprette aftaler med banker, kunder og leverandører med dit CVR-nummer, i stedet for at gøre det som privatperson. Du kan senere ændre virksomheden til en almindelig personlig virksomhed med momsregistrering og importregistrering, og du kan beholde det samme CVR-nummer.

2. Enkeltmandsvirksomhed
En enkeltmandsvirksomhed er for personer, der skal momsregistreres, og som vil importere og arbejde alene. I en enkeltmandsvirksomhed opererer man ikke med løn, men med personlige hævninger.
·       Læs mere om løn og skat

3. I/S Interessentskab (personlig virksomhed for mere end én)
Denne virksomhedsform er for flere juridiske enheder og personer, som vil arbejde sammen. Man kan kalde det en enkeltmandsvirksomhed for flere. I et interessentskab vil I som standard dele alt lige, men I kan også aftale at dele overskud efter arbejdsindsats. I kan også udbetale løn. Hæftelse er personlig solidarisk. Det vil sige, at kreditorer kan kræve tilgodehavender fra én af personerne, hvis I ikke betaler til tiden. Den ene må derefter kræve penge hos de øvrige personer.

Klar til at stifte virksomhed?
Det foregår på Virk.dk med den såkaldte Startblanket.

OBS: Vil du stifte et selskab (IVS/ApS), gælder der lidt mere komplicerede regler end ved en personlig virksomhed.

---                                                     ------------------------------------

Vi  Vil du i stedet stifte et selskab for at undgå personlig hæftelse, så kan du læse om ApS her i Link 
Endnu mere kan du læse i ebog om ApS med stiftelse i detaljer fra dette LINK

Jeg blogger her efter bedste viden og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misforståelser i min tekst.

En bog som er oplagt til forståelse - som E-bog eller paperback er Personlig virksomhed der i et sprog alle kan følge med i, forklarer om Enkeltmands, PMV og I/S






Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

Søg i denne blog