mandag den 20. januar 2020

Keep it simple

Ofte oplever jeg, at mange overkomplicerer deres firmastruktur.

I starten af ens karriere som selvstændig iværksætter, har man tit masser af planer og roder ting frygteligt sammen. Man vil tjene penge og for at kunne det, skal man have gang i en masse samtidigt, mener mange. 

Det kan sagtens være, at man - når først ting viser sig at flyve, med fordel vil dele op, men det ændrer ikke ved, at jeg ser alt for mange alt for hurtigt stifte CVR til en masse mindre aktiviteter.

Man kan mene, at man er god til at lave hjemmesider og, så man starter en "hjemmeside virksomhed" og så opdager man, at man jo ikke lige kan leve af den, så man kaster sig over at importere caps and hoodies fra Kina - eller man mener at tegne godt, så man åbner webshop med salg af t-shirts med egne motiver, og da det hele ikke flyver dag 1, så kan man jo lige så godt starten lille vinduespudser virksomhed ved siden af og sådan kan man blive ved.

For, at det skal se rigtigt professionelt ud, så vil man have, at de skal have hvert sit fine navn, som man bruger mere tid på end man bruger på at sælge - og når det er på plads, så skal de jo helst have hvert sit "firma".


Det sker så enten i enkeltmands virksomhed, hvor man skaffer hvert sit SE nummer (det er med hver sit regnskab og hver sin moms - da man jo kun kan have ET CVR som enkeltmands, men kan dele i SE numre - se LINK) - eller også skal man da have et Holding ApS med en 2-3 drifts ApS under sig.

Mange har så også hørt, at man ALTID skal have et holding selskab - det sparer skat. Det er noget vrøvl helt enkelt. Holdingselskab sparer ikke skat. De kan meget andet, men de sparer ikke selskabsskat overhovedet.

Det bliver dyrt det her. Ofte er det bogholdere, revisorer, banker, regnskabsprogrammer og - naturligvis de som lever af at stifte selskaber for andre, som er de eneste er rigtigt tjener på det.

Billigste, men ikke nødvendigvis den bedste løsning - er ofte den med personlig virksomhed og flere SE numre, da der ikke her er krav om flere lovpligtige arbejdsskadeforsikringer og man også kan nøjes med EN bankkonto til alle SE. Det gør det sværere at afstemme bank i regnskabet, men det er fuldt lovligt

Dyrere er det straks med Holdingselskab ApS med flere datterselskaber ApS. Her er der krav om at hvert CVR skal have en lovpligtig arbejdsskadeforsikring for den registrerede direktør og værre, der er krav om selvstændig bankkonto til hvert selskab. Dertil kommer jo regnskabsprogrammer, årsrapporter - selskabsselvangivelser, sambeskatning mm, så let gør, at hvert selskab kan koste 5-10.000 kr om året - blot til de ting

Ikke desto mindre er flere SE numre eller selskaber ofte et rent overkill. 
Keep it simple er ofte det bedste råd man kan give. 

Det kan være en helt gal tanke, at man absolut skal have et firma til hver af de idéer man går og får. Så længe det er mindre omsætninger, så kan man normalt bare have det hele i et og samme CVR.

Der er intet galt ved at have en onlineshop og en vinduespudser virksomhed (bare som eksempler) i et og samme firma

OM man så kan passe begge dele ordentligt, er en sag for sig, for ofte er det jo bedst at bruge alle sine kræfter på det man tror man kan komme til at leve af, og ikke sprede sig for meget, men kan man passe begge ting ordentligt, så vil det ofte være fint at holde det i et og samme CVR så længe det ikke er noget med store omsætninger.

Hvis omsætningen i en aktivitet, ud over hovedbranchen, overstiger 300.000 kr, så skal man i virk.dk registrere den pågældende branche som bibranche.

Det vil altid være klogt, når man driver flere forretningsområder i samme firma, at anvende et regnskabsprogram hvor man kan dele op i de forskellige forretningsområder. 

Det kan hedde "sagsstyring", "afdelingsstyring" eller f.eks i Economic hedde "dimensioner". 

På den måde kan man se hvor man tjener sine penge og til hvilken aktivitet man bruger sine penge. Det hjælper jo ikke meget at vide man har et overskud på 10.000 kr, hvis det i virkeligheden dækker over tab på 5.000 i webshoppen men gevinst på 15.000 fra vinduespudse afdelingen.

Konglomerater - de her store forkromede løsninger med holdingselskaber og mange døtre skal du forbeholde de steder det virkeligt giver mening. 

Det vil det let kunne gøre, hvis det er to eller flere personer der skal have firma sammen.


Her er I/S som personlig virksomhed for flere personer, noget man skal være meget varsom med. 

Der er personlig solidarisk hæftelse = de som har penge tilgode kan kræve ALT fra den ene af jer, normalt den rigeste med hus, bil eller andet at pante i, og så må den ejer, der måtte punge ud, selv slås med at få de andre ejere i det I/S til at betale deres del af penge tilbage.

I/S har dog også sine fordele må man erkende. F.eks er der ikke offentlige regnskaber, ikke lovkrav om nogen forsikring og man kan meget let beslutte hvordan et evt overskud skal deles, og tilmed ændre det fra år til år, f.eks afhængig af hvilken arbejdsindsats der ydes.

I selskabsform kan man kun give forskellig løn, men udbytte fra overskud, skal altid fordele i forhold til anparts antallet den enkelte har.

ApS har andre fordele, først og fremmest, at hæftelsen er begrænset til de penge man har skudt ind i selskabet forudsat man tager kapitalberedskabet alvorligt og ikke fortsætter med at stifte gæld, på et tidspunkt hvor det burde være oplagt, selskabet ikke kan betale sin gæld.

Det er også en fordel i selskaber, at det er let at tage nye ejere ind. 


Fordele og ulemper ved personlig virksomhed contra selskaber som ApS, kan du læse meget mere om her i LINK. 

Jeg håber du fik lidt mere struktur på tankerne, og i alle fald meget seriøst overvejer, OM du nu nødvendigvis skal have flere SE numre eller flere selskaber til dine forskellige planer, eller, om du i alle fald i starten skal KEEP IT SIMPLE.

VH John Hannover



SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S




lørdag den 18. januar 2020

Moms for begyndere



Momspligt - hvornår indtræder den?

For at arbejde med moms, skal man være momsregistreret, og pligten til registrering sker når det er åbenlyst man vil overskride 50.000 kr i omsætning på 12 mdr i træk. Det er med andre ord ikke en bundgrænse men man skal registrere, så snart man ved man VIL komme over de 50.000 kr på enhver 12 mdr periode.

Ofte vil man kunne bruge tommelfingerreglen om, at man bør momsregistrere sig, når man rammer omkring 4.000 kr om måneden i omsætning, og ser en vis stigning. Da vil det kunne ses som åbenlyst, at man vil ramme de 50.000 kr.

Ikke momspligtig - hvad så?:

Som ikke momspligtig må man IKKE fakturere noget som helst med moms og heller ikke trække moms fra noget som helst indkøb - når man VED man holder sig under grænsen på 50.000 kr for enhver 12 mdr periode, eller fordi ens aktivitet kunne være momsfri - .

Det betyder, at man i forhold til at sælge til private personer, kan være lidt billigere, netop fordi man ikke skal lægge moms på. Ved salg til momsregistrerede har det ingen betydning, da disse jo bare trækker den betalte moms fra igen.

Ved salg til momsregistrerede vil det derfor ofte være klogt, frivilligt at momsregistrere sig.


Alle ens køb skal bogføres som udgift inkl den moms der er på regningen, ligesom man vil få moms ved køb fra udlandet.

Uanset momspligt eller ikke, og uanset CVR og firma eller ikke, SKAL du føre regnskab og gemme alle bilag 5 år, samt opgive dit resultat til skat.

Momspligtig - hvad er der så af pligter?

Som momspligt skal du:
  1. Føre regnskab over alt moms
  2. Lægge moms på alt det momspligtige salg.
  3. Det inkluderer også al porto/fragt og al kørsel du fakturerer kunderne
  4. Trække moms fra dine køb men KUN når momsen klart fremgår af regning fra en dansk momspligtig leverandør
  5. Angive importmoms ved al import men IKKE betale det som udgift, hvis du har importeret til din momspligtige aktivitet. Mere om import/eksport senere.
  6. Angive dit salg til f.eks. EU og udenfor i særlige rubrikker ved momsangivelsen
  7. Angive moms, i starten hvert kvartal og efter startår + næste år, normalt per kvartal
  8. Du skal angive moms også selv om den er 0 - i 0-indberetning

Moms er ikke en del af firmaets resultat:

Moms er ikke en del af en virksomheds resultat. Moms er noget man betaler ved køb og opkræver ved salg, men de indgår ikke i virksomhedens resultat. De indgår i "status" og skal bare ses som beløb de momspligtige opbevarer for skattevæsenet og indbetaler.

Man betaler derfor heller ikke skat af sin moms, den er ikke en del af resultatet.

Man skal også altid kun tænke priser, køb og salg uden moms, når man vil beregne fortjeneste.

Moms skal altid bogføres og angives ud fra fakturadato

Helt uanset betaling eller ikke, skal moms angives, og kun ved konstateret tab kan den tilbageføres. Momsen bogføres altid på den dato fakturaen har, uanset fakturaen er betalt eller ikke.

Du har aldrig momsfradrag hvis ikke moms fremgår:

Der er ALDRIG momsfradrag for køb af noget som helst, som ikke kommer fra en dansk momsregistreret virksomhed og hvor momsen tydeligt fremgår af fakturaen. 

For at du har momsfradrag - så skal moms fremgå af en faktura der er udstedt til dit firma/CVR - som egentlig fuld faktura, hvis beløbet er over 3.000 kr (eller kan bon benyttes)
Link til skat om dette se momsbekendtgørelsen § 82

Der er to hovedformer for alm. dansk moms:

Salgsmoms som pålægges selve varens pris og som alle momsregistrerede sælgere skal indbetale til skat.
Det er i virkeligheden slutkunden der betaler momsen hvis slutkunden er en privatperson. Alle momsregistrerede kunder trækker jo bare momsen fra som købsmoms.


Købsmoms som momsregistrerede fratrækker deres salgsmoms, og dermed betaler 
momsregistrerede forskellen mellem købs og salgsmoms.

Købsmoms må kun fratrækkes når man har modtaget en regning fra et dansk CVR momsregistreret firma og momsen fremgår af regningen. Man må aldrig selv "beregne" moms af noget som helst. 

Du kan også skulle have penge udbetalt af moms, ved at du har købt for mere end du har solgt for, eller f.eks. hvis du f.eks eksporterer meget til områder uden moms. Her vil du kunne have momsfradrag for dine køb, men ikke skulle lægge moms på dine salg.



Ikke al købsmoms kan fratrækkes. Her må man sætte sig ind i reglerne på andet vis, men eks kan moms fra drift af hvidpladebiler aldrig fratrækkes, uanset den fremgår af regning, ligesom der er begrænsninger ved repræsentation, bespisning, hotel, gaver med mere. 

Har du mere salgsmoms end købsmoms, så betaler du ind, og har du mere købsmoms end salgsmoms, får du moms retur forudsat det er erhvervsmæssigt drevet (mere for at forstå man ikke må momsregistrere en hobby)


Hvor der er fuldt momsfradrag og hvor der er kvart eller slet ikke noget momsfradrag, vil klart fremgå af bogen FRADRAG som link. 

Momsen angives: 
Ved at man logger på skat.dk med sin virksomhed eller selskabs nemID og under punktet moms angives både købs og salgsmoms, samt evt anden moms såsom importmoms, ligesom de angivne rubrikker udfyldes.

Momsen beregnes på denne måde - hvis man skal lægge til - eller trække moms ud af et beløb:

Momsen tillægges varens pris med 25%. En vare der uden moms koster 100 kr., skal således sælges for 125 kr. inkl. moms.

Kender man i stedet prisen inklusiv moms, så regner man modsat ned med 20%, En vare der med moms koster 125 kr - regnes der minus 20% fra = 25 kr, og den har så kostet 100 kr. uden moms

Standard forventning er, at salgsmoms vil være højere end købsmoms, og får man konstant penge retur, vil moms kunne reagere og kræve begrundet regnskab.

Husk altid at tilmelde moms til automatisk betaling


Du skal selvklart betale til tiden MEN heller ikke for tidligt. Skat må ikke beholde dine penge hvis du betaler for tidligt, så betaler du mere end 5 dage før fristen, så får du pengene retur. Opdager du ikke det, så risikerer du bod for at mangle at betale.
Sørg derfor altid for at tilmelde dig automatisk betaling.  Det er fint forklaret her af SKAT


DETTE NÆSTE AFSNIT KAN MAN SPRINGE OVER HVIS MAN KUN HANDLER I DANMARK OG KUN NYE VARER - ellers kommer der her mere om:

Moms ved import og eksport:

Der er faktisk lidt mere end de to former, nemlig importmoms og enkelte danske varer som kan ha omvendt betalingspligt. Importmoms vedrører kun når man importere varer som man kan læse mere om HER OM IMPORTMOMS

Der er også en speciel BRUGTMOMS man kan bruge hvis man handler brugte varer, med specifikke fakturakrav og andet. Klik på linket for brugtmoms hvis det er noget du skal bruge. Kort beskrevet:

  1. Salg til private og firmaer i Danmark: Moms på
  2. Salg af varer til private i EU: Moms på
  3. Salg af ydelser til private i EU: Moms på for hvert EU lands momstakst. SE her
  4. Salg til momsregistrerede i EU: Ikke moms på, men teksten "Reverse charge" på fakturaen som betyder, at modtager selv skal angive momsen i sit land. Angives som EU salg på hver kundes momsnummer og i rubrik B i momsangivelsen
  5. Salg til private og virksomheder uden for EU - Ikke moms på - angivelse i rubrik C

Mere om salg til kunder i EU her fra SKAT EU
Mere om salg uden for EU her fra SKAT eksport udenfor EU

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

mandag den 13. januar 2020

Ansat i holdingselskab


Jeg ser en del, som har overvejelser om hvordan de bedst kan få penge ud fra deres holdingselskab.

Ofte går overvejelsen på, at man kun er mindre ejer i driftsselskaberne under holdingselskaber, og i stedet for udbytte, vil nogen så hellere kunne trække penge ud som alm. løn. i deres holdingselskab.

Andre har overvejelsen fordi de vil ansætte noget familie og lade denne have en lønindtægt fra holding, og der er sikkert mange andre grunde.

Det er vigtigt at forstå, at holdingselskaber i den rene form, alene ejer andre selskaber, og derfor ikke normalt har en skattepligtig driftsindtægt. Dersom de HAR en skattepligtig aktivitet som driftsindtægt, så kan man altid lønne personer, som udfører det nødvendige arbejde for at opnå indtægten.

Der er i 2018 et styresignal fra skat, som dog ændrer en del ved hidtidig skattepraksis, både i forhold til evt momsfradrag i holdingselskaber, og i forhold til fakturering af administrationsarbejde fra holdingselskab til underliggende driftsselskab.

Det betyder så også, at der kan komme en momspligtig skattepligtig indtægt til holdingselskabet, og dermed være plads til lønning i forbindelse med udførelsen af arbejdet.

Det forudsætter, at ejerne rent faktisk bruger bestemmende indflydelse i et datterselskab, til at direkte påvirke beslutningerne i dette. Vil man nørde i det, så er det selskabsskattelovens § 31 c stk 2-6 der styrer dette.

Hvis ejere, eller andre, ansættes til at udføre sådanne arbejde for datterselskab, inkl, regnskaber mm, så er det afgørende, at der udstedes en reel faktura som svarer til det udførte arbejder og, at der sker en faktisk betaling til moderselskabet.

Der skal altså være tale om:
  • Reel indgriben i administration af datterselskab(er)
  • Der skal faktureres et momspligtigt salg af denne ydelse fra holdingselskab til datterselskab - og denne faktura må formodes, at skulle have reel sammenhæng med omfanget af arbejdet.
  • Arbejdet skal også have en "permanent karakter" og bør generelt ikke bare besluttes ad-hoc
  • I det momsregistrerede holdingselskab, vil der så kunne være fradrag for købsmoms i det omfang udgifterne bag denne, hører til den momspligtige aktivitet.
  • ANSÆTTES PERSONER UDEN FOR ARMSLÆNGDE - personer uden relation til ejeren/familien, så kan man ansatte og lønne til f.eks det bogholderiarbejde man ønsker, uden hindring, også i holdingselskaber med samme pligter som i drift - Skatteindberetning, ferie, ATP og arbejdsskadeforsikring f.eks. Dette er på linje med, at man jo også må betale for revision.
Mere fra PWC i link om denne praksisændring

TILBAGE TIL DET MEST NORMALE:

Dersom man IKKE har en skattepligtig driftsindtægt i holdingselskabet, og det er jo det mest normale, så kan og må man ikke som ejer tage løn ud.

Vi taler her om Statsskattelovens § 6 som indeholder den helt grundliggende hovedregel for, hvilke driftsomkostninger, der kan trækkes fra når den skattepligtige indkomst udregnes.

De fradragsberettigede driftsomkostninger, er "de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten - herunder ordinære afskrivninger"

Det betyder helt kort, at: Der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelse af udgiften, og erhvervelsen af indkomsen. Det vil sige der skal være en driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Her der vigtigt at forstå, at ved ordet Indkomsten forstår man den skattepligtige indkomst.

Udbytte som holding modtager fra sine driftsselskaber, er naturligvis en indkomst, men det er ikke for holding en skattepligtig indkomst, og det giver derfor ikke adgang til fradrag for en lønudgift for holding.

Et holdingselskab kan naturligvis have skattepligtige indtægter, f.eks helt generelle udlånsporteføljer og værdier - eller renteindtægter ved udlån til driftsselskaber. 

I så fald kan man have en lønudgift der har fornuftig sammenhæng med netop disse skattepligtige indtægter for holding - men kun til præcis det, og ikke for anden administration der udføres i forbindelse med andre selskaber eller - udvikling af andre projekter som endnu ikke giver skattepligtig indtægt.

Flere holdingselskaber har gennem tiden fået underkendt fradrag for lønninger, bonus mm fordi der ikke har været helt konkret sammenhæng mellem skattepligtig indtægt og udgift.

Dette LINK til Dahl Law giver måske bedre - eller mere uddybende end jeg, mere om forholdet.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


tirsdag den 7. januar 2020

Gaver og reklameartikler


I skemaet ser du reelt ret godt hvad du har for fradrag for udgift, og for momsregistrerede, for momsen.

Gaver  siger jo ganske meget sig selv og omfatter her blot såkaldte lejlighedsgaver, tak for xx gaver samt fødselsdagsgaver til ansatte med én type fradrag, og til forretningsforbindelser, med en anden type fradrag.

Gaver til rene venner, altså ikke ansatte eller forretningsforbindelser, skal du slet ikke give i dit firma. Der er ikke fradrag

Som ejer må du ikke give dig selv gaver, andet end hvis det sker samtidigt med at en række ansatte får helt samme type alle sammen.

Julegaver har lidt egne regler, som du kan læse i DETTE LINK OM JULEGAVER


Reklameartikler siger også sig selv ud fra skemaet. Det største fradrag ser du, er for gaver med logo til en værdi under 100 kr. 

Reklamegaver/artikler er til de tilfælde hvor man uddeler eller udsender en eller anden vare - f.eks kuglepen eller USB stik eller andet, til en række kunder.

Regulær markedsføring og vareprøver til kunder eller kommende kunder, giver fuldt fradrag. Igen er kravet, som altid, at det har et helt rent forretningsmæssigt formål.

Er der tale om markedsføringsomkostninger - f.eks præmier i konkurrencer (LINK) er det uden momsfradrag. Momsfradrag ved det oprindelige køb, skal tages som udtagelsesmoms der neutraliserer momsfradrag, men efterlader selve varens pris med fradrag  - og der er også en række andre regler at overholde - bl.a. præmieafgift - og der vil også være fradrag for varer man anvender til markedsføring, via f.eks influencers LINK TIL BDO om facebook præmier f.eks

En tredje ting er sponsorater og velgørenhed. Mangler du viden om hvad reglerne er for sponsorater, så kan du finde det i DETTE LINK OM SPONSORATER OG VELGØRENHED.

Mere om fradrag generelt i e-bog FRADRAG 2022 med de nyeste regler og mere end 70 vigtige fradrag for firmaer. Klik på bogen giver link til køb mm.





Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook råd


fredag den 20. december 2019

Bespisning og fradrag

Lad os lige tage et simpelt skema for fradrag for bespisning og repræsentation.

Du kan evt bogmærke linket så du har det tilgængeligt let ved behov.






SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

 

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

 

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

 

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

 

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

 

"ApS" Alt om anpartsselskaber

 

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

 Facebook råd 

onsdag den 4. december 2019

Jul



Alle mine iværksætterbøger er ovenover vist i direkte link til Saxo forlaget - og her er de også - en for en - med link til mig selv, hvor du også kan se indholdsfortegnelse for hver bog:

LINK TIL BØGERNE HVOR DU KAN KLIKKE PÅ DEM ENKELTVIS OG SE INDHOLDSFORTEGNELSE OG SÅ ET LINK TIL HVER BOG HOS SAXO
Mange af dem vil du også se får en rabat på under Julemåneden.

E-bøgerne hentes ned på få sekunder og er klar til gave.

En del af dem er som PDF e-bog og Grundbogen er udgivet som e-pub. Næsten alle findes også som paperback eller lækker hardcover bog.


Paperback og hardcover bøger er du nu du skal bestille hvis de skal være hjemme 24/12. 

E-bøger hentes med det samme og er lette at give, enten som link eller på USB eller sendes.

God Jul - John Hannover

mandag den 2. december 2019

Kontant betaling - Hvad må vi

KONTANT BETALING - KAN GODT GIVE PROBLEMER

Der er lidt regler, som det kan være godt at være opmærksom på, når vi som erhverv behandler kontant betaling. Det  kan her godt være som CPR, hvis vi driver erhverv som CPR personer, f.eks. tager ud og laver mad eller andet.

Reglerne kommer dels fra hvidvaskloven og dels fra skattelovgivning.

Der er tre hovedregler:
1
Betaling digitalt krævet - med mindre der indberettes ved betaling af regninger på 8.000 kr. incl. moms eller derover.

2
Kontantforbuddet ved modtagelse af penge– som forbyder modtagelse af kontanter for 14.999 kr. fra 1/3-2024 eller derover (inden den dato 19.999) 

3
Kontanter over grænsen som omfatter forbud mod ind- og udrejse over grænsen med kontanter for 75.000 kr. (10.000 euro) eller derover 

1
Digital betaling er krævet - hvis ikke betalingen anmeldes og, betalingen udgør over 8.000 kr inkl moms (6.400 ex moms) (sat ned fra 10.000 i 2018).

Det langt letteste er jo at foretage sådanne betalinger digitalt, og jo i virkeligheden alle man kan, rent digitalt.

Man kan betale større beløb uden det foregår digitalt, ved at man sender besked via SKAT TastSelv Erhverv
Anmeldelsen er forklaret her i link fra SKAT.


Reglen omfatter også ydelser og andet, som betales fast med f.eks et månedsbeløb, hvis det samlede beløb til leverandøren på årsbasis overstiger de 8.000 inkl moms.

Overtrædelse har to konsekvenser. Dersom modtageren snyder med momsen, vil man som betaler hæfte for momsen og - virksomheden har ikke skattefradrag for betalinger over 8.000 inkl moms - eller derover.

Digital betaling omfatter:
  1. Betaling ved overførsel fra konto til konto. 
  2. Betaling på anden måde til modtagerens konto (fx via betalingskort), som sikrer en entydig digital identifikation af betaler og betalingsmodtager.
  3. Betaling af indbetalingskort i et pengeinstitut.
  4. Betaling, der fuldt ud afvikles ved byttehandel, modregning eller udligning af mellemregningskonti. Hvis betalingen ikke afvikles fuldt ud, tæller det som kontant betaling.
  5. Betaling ved checks, som vel meget sjældent anvendes i dag tæller ikke som en digital betaling, men anses for kontant betaling. 
2
Kontantforbuddet er relativt ligetil at gå til. Firmaer må ikke modtage over 14.999 kr kontant fra 1/3-2024 - hverken fra danskere eller - fra udlændinge der besøger Danmark og køber ind hos en. Grænsen på 14.999 kr. maksimum gælder også hvis betalingen er delt i flere mindre omgange.
Enkelte brancher er ikke underlagt punktet, f.eks. advokater, aut. revisorer og aut. ejendomsmæglere.


Reglen omfatter både varesalg, levering af ydelser og fast ejendom. Der er tale om at betalinger der hænger sammen med samme leverance heller ikke må overskride grænsen. Der må altså ikke være f.eks rate betalinger for varer eller ydelser, som samlet overskrider de 14.999 kr.
Forbuddet gælder, uanset betalingen deles op.

Har man overtrådt loven, kan det skete ikke lige gøres godt igen, ved selv at anmelde det, eller på andet vis.
Overtrædelse medfører som udgangspunkt bøde på 25% af det beløb som ligger over de grænsen, dog minimum 10.000 kr. Der er udstukket bøder til f.eks. bilforhandleren guldsmede og flere andre for overtrædelse. 


3
Kontanter over grænsen gælder uanset hvilken valuta der medbringes og dækker også over rejsechecks og værdipapirer. Reglerne gælder også, hvis virksomheder sender værdier/beløb svarende til 75.000 kr ud af landet - eller modtager tilsvarende fra udlandet. Man kan inden man ud/indrejser, få tilladelse fra told til større værdier.

Overtrædelse kan medføre bødestraf og tilbageholdelse af kontanterne.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

lørdag den 23. november 2019

IVS - Kan noget reddes

Der er tanker fra den ny socialdemokratiske erhvervsminister om at se på muligheden for, at om ikke nødvendigvis genindføre selskabsformen, så søge at redde de eksisterende, som jo for manges vedkommende risikerer lukning, når de ikke har kapital til lovkrævet omregistrering til ApS senest 15/4-2021.

Erhvervsministeren har et par gange været ude med, at han godt ville redde de mange IVS der har negativ kapital, og svært ved at omregistrere. Jeg så det i november 2019 allerede, og det blev gentaget i februar i år, hvor ministeren sagde, at han ville indkalde de andre partier til drøftelse hurtigt, men siden februar, er der i alle fald ikke, som jeg kan se, egentlige drøftelser eller udvalg nedsat. Corona kan få skylden, men det vil jeg ikke mene ville være den korrekte forklaring.

SKAL noget laves om, så skal det ske hurtigt, inden mange enten har lukket deres IVS eller brugt flere frie midler, end loven måske vil kræve i løbet af 2020. Det vil skabe surhed hos de som lukkede og de som skulle finde flere beskattede midler, fordi de ville være klar som ApS, fremfor de som bare ventede.

EN AKUT løsning, for de som SKAL omregistrere senest 15/4-2021, kunne være, at acceptere, at de IVS som dokumenterede indbetaling af 40.000 kr frie midler, uanset de samlet ville have negativ egenkapital derefter - måtte omregistrere til ApS inden 15/4-2021 - imod at de, helt som for eksisterende ApS, (som jo godt må have negativ egenkapital grundet drift og investeringer), skal afholde generalforsamling og vedtage hvornår kapitalen forventes genetableret. Det kunne  suppleres med evt krav om udgivelse af regnskab med forholdet beskrevet, ved omregistreringen

Det ville i princip svare til, at man accepterede, at alle der havde stiftet IVS fik mulighed for at fortryde de ikke fra starten indskød 40.000 kr og stiftede som ApS - nu uanset evt negativ kapital ved omregistreringen.

Det ville løse det problem, som ejere af IVS der evt har investeret meget langsigtet og bygger op med større underskud til følge de første år, med forventning om indtjening - måske år 3 eller 5 - har, fordi de jo, med den ny lov, ikke har mulighed for at omregistrere til ApS, uden der skal både 40.000 kr ny kapital OG et, måske meget stort beløb ind, til dækning af den negative EK.

Der kan sagtens være seriøse IVS som har investeret langsigtet og bevidst tager underskud i startårene, som er fanget af en lov der nu tilbagevirkende, kan tvinge dem til tvangslukning.


IVS som selskabsform har uanset hvad bidraget med 5,2 mia. kr. i omsætning, 5.200 beskæftigede og 430 mio. kr. i eksport. Mange beskæftigede er dog nok også ejere.

Ser vil på de som skal omdannes inden 15/4-2021, så drejer det sig om ca 40.000 aktive IVS, og tal fra analyseinstituttet experian, angivet i InsideBusiness og refereret i flere aviser viser, at mindst 8.000 IVS er i fare for at blive tvangsopløst på skæringsdagen 15. april 2021. 

De 8.000 IVS døjer med negativ egenkapital, og heraf skal 1.500 finde mere end 100.000 kr. for at blive omdannet til ApS og undgå en tvangsopløsning. 

250 af dem skal tilmed finde mere end en halv million kr., og 85 skal bruge mere end en million kr. for at blive omdannet til et ApS

Min forventning er, at mange af disse, som altså har en betydelig gæld, over 100.000 kr - ja sågar ganske mange på over 1 mio, har denne gæld til enten ejerne selv, eller til investorer, som har vidst hvad risikoen var.

Flere beregninger viser, at det vil koste omkring 100 mio for staten at skulle tvangslukke de IVS som ikke forventes at nå at skaffe kapital til omregistrering. Det kan undgås med ny lov om at ejere betaler omkostninger ved tvangslukninger, eller ved at lade de eksisterende leve videre som IVS eller - en kombination af disse to.

FOR MANGE TVANGSLUKNINGER:

En væsentlig grund til, at EOS rapporten som lå til grund for beslutingen om stop for IVS var så negativ var, at for få af dem opnåede egentlig succes, som ikke kunne være nået i personlig virksomhed eller ApS - OG at alt for mange blev sendt til tvangsopløsning på det offentliges regning

Ud af de ialt ca 60.000 stiftede IVS, var på beslutningsdagen for loven om stop, så mange som ca 14.000 enten allerede gået konkurs eller var tvangsopløst, eller stod under tvangsopløsning. Ud af de ca 40.000 aktive, var ca 5.500 IVS eller knapt 13% af de eksisterende under tvangsopløsning.

Sammenlignes  med de ca 230.000 eksisterende ApS var blot ca 3.000, eller 1,3% under tvangsopløsning. 


Med andre ord, på beslutningsdagen var 13% eksisterende IVS under tvangsopløsning mod kun ca 1,3% af de eksisterende ApS.

Det er oplagt, at alt for mange IVS BLEV tvangsopløst på det offentliges regning.

ULOVLIGHEDER/MISBRUG OG SVINDEL:

Det har været fremhævet fra flere sider, at IVS var lette at anvende til svindel. Jeg tror noget af det eneste påviste var, at de blev brugt til skaffe taxi licenser med klar omgåelse af lov intentionerne. Man kan kun søge EN licens per selskab, men der kunne påvises personer der stiftede over 100 IVS alene for at søge taxi licens, og så sælge disse dyrt, når det lykkedes.

Ud over det mener jeg ikke der ligger klare beviser for, at IVS i speciel grad blev anvendt til svindel/misbrug.


DET OFFENTLIGES OMKOSTNINGER:

Skifteretternes omkostninger er siden iværksætterselskabets introduktion i 2014, steget fra 32,2 mio. kr. til 45,5 mio. kr. i 2016 niveau. En stigning på 13,3 mio. kr., hvilket derfor til dels kan skyldes IVS'er. Det estimeres, at 60 % af de 45,5 mio. kr. udgøres af IVS'er, og påvirker det offentliges ressource anvendelse (Erhvervsstyrelsen, september 2018, p. 44).

Hertil kommer IVS andelen af offentlige restancer som et problem. Her skal det dog fremhæves, at også andre selskabsformer har store restancer men:


Skatteministeren oplyste, at op mod 8.100 IVS'er havde restancer til det offentlige, og disse udgjorde 700 mio. kr. i nominel værdi, hvoraf blot 10 % forventes indkrævet (Skatteministeriet, 11. juni 2018). (når de ikke forventes indkrævet skyldes det selskabernes manglende betalingsevne)


I de fortsat aktive IVS'er efter årsskiftet til 2018, var der restancer til det offentlige for 533 mio. kr., mens ophørte selskaber tegnede sig for 108 mio. kr

HVAD BURDE MAN MÅSKE HAVE GJORT SOM ALTERNATIV TIL AT FORBYDE SELSKABSFORMEN - og hvad kan man måske stadigt gøre:

Almindelige kreditorer kan forsvare sig mod tab ved at handle med IVS. Det kan de gøre ved at kræve forudbetaling eller ved at kræve, at ejerne kautionerer. Det kan det offentlige ikke, de må bare tage alle tab som de kommer.

Formålet med mine forslag er at sikre, at alle der vil drive IVS seriøst, og i det mindste sørger for at holde pligter med regnskab og andet, kan gøre dette uforandret MEN, at de som udnytter beskyttelsen mod hæftelse og påfører det offentlige store omkostninger, ikke længere skal kunne dette.

Jeg har været til møder med erhvervsstyrelsen og repræsentanter for erhvervsministeriet, og her har jeg fremhævet, hvad jeg mener kunne være en løsning. Det var forslag, som skulle dække ikke bare IVS men naturligvis også ApS og A/S:


1
Indfør en selvrisiko for ledelsen, hvor denne skal kunne ifalde erstatning til det offentlige, til dækning af lukke omkostninger, hvis selskabet bringes til tvangsopløsning. Denne selvrisiko kunne ligge på 10-15.000 kr og ville få ledelsen/ejerne til at tænke sig om en ekstra gang, inden et selskab bare blev tvangslukket.

2
Gør en hver bod for manglende indberetning og  øvrige manglende lov overholdelse i forhold til det offentlige til personlig bod der IKKE bortfalder ved tvangslukning. 
I dag slipper ledelse og ejere for bod til det offentlige, for manglende regnskabsaflæggelse, moms, selskabsselvangivelse, bare selskabet tvangsopløses på det offentliges regning. 

3
Gør det umuligt at stifte et selskab uden ejerregister er helt korrekt registreret og uden man  har tilknyttet en personlig e-mail til besked om post i selskabets digitale postkasse. 
I dag glemmer mange at checke post i selskabets e-boks og dermed opdager de ofte slet ikke rykkere for forhold, som kan føre til tvangslukning.

4
Indfør langt bedre, gerne automatiseret regnskabskontrol, som dels kan fange de som ikke afsætter de kræve % til reserver, de som hæver penge personligt uden skatteindberetning, og de som i øvrigt laver en række typiske "regnskabsfejl" Det vil stoppe mange inden de kommer galt af sted. 

5
Indfør kortere reaktionstid fra det offentlige, med rykkere og bod, for de som ikke indberetter moms, ikke indberetter selvangivelse eller afleverer regnskab til tiden. 
I dag sendes en rykker første gang lidt over en måned efter fristen ikke er overholdt, og først mere end 3 mdr senere, sker de første overgivelser til skifteret for tvangslukning. Vi har 5 mdr til at få regnskabet indsendt, og det skal så give hårdere reaktion når vi ikke overholder den helt simple frist.

6
Forbyd personer der er ejere af selskaber, der er sendt til tvangslukning at stifte nye selskaber, inden de gamle er færdigt tvangslukkede. 
Jeg ser en del, som bare lader et selskab (typisk IVS) gå til tvangslukning, for at slippe for en regnskabsbod på 3000 kr - for allerede dagen efter det er sendt til tvang, at åbne et nyt selskab med praktisk taget samme navn, og typisk, ulovligt men uopdaget, fortsætte med kundemassen i det ny selskab.

Hele formålet for mig er, at sikre eksisterende selskaber kan fortsætte det gode arbejde, og kan gøre det uden nye fordyrende krav til revisor og andet, og så banker kan få øget tillid til, at de som driver et selskab uden hæftelse, trods alt har hånden på den varme bageplade, i forhold til som minimum at drive selskabet seriøst. Som det er i dag, ser banker ikke med større glæde på små selskaber, og skulle IVS dukke op igen i en eller anden form, så tør jeg ikke tænke på de problemer disse vil få, når de skal have en erhvervskonto. Det kan være erhvervsministeren må åbne egen bank til disse 💀

Det skal blive spændende at se OM ministeren har noget i ærmet og HVIS han har, HVORNÅR der sker noget, for skal det redde en række IVS fra tvangslukning 15/4-2021, så skal der ske noget snart, eller kan en del have givet op inden. 

En lille løsning kunne måske være, at lad de IVS som af offentligt regnskab har EK over 40.000 kr - (den kommer jo af sig selv ved succes via kravet om at der skal afsættes mindst 25% hvert år) og - ejeren så selv hæfter personligt hvis det siden viser sig at have være galt, så kunne man fritage de IVS ved omregistreringen inden 15/4-2021 som en undtagelse. 

Nye 1 kr selskaber tror jeg ikke på, i alle fald ikke uden vi ændre den øvrige lovgivning lidt i stil med det jeg foreslår. Der er f.eks en del forskelle i hvilke "omgivelseskrav" der stilles til UD i Tyskland eller LTD i England, selv om formen basalt set er den sammen.

I Tyskland er der en anden insolvens/konkurslovgivning. Her er der for ledelse tale om pligt til at anmelde forhold med manglende likviditet, så snart der ikke blot er tale om en forbigående krise. Her er en række specifikke frister, og overholder ledelsen ikke disse, så vil man i Tyskland langt lettere end i Danmark risikere personlig hæftelse hvis det gør galt - og så går man ikke bare efter ejerne, men også efter direktøren/direktørerne.

Strafferammer er så også på et andet niveau end i Danmark, så der er en del forhold, der ikke bare helt kan sammenlignes og som kan være medvirkende til, at tyske 1€ UG ikke på samme niveau efterlades i det morads, som en del danske IVS har været.

Her er link til seneste fra erhvervsministeren mig bekendt

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S





Søg i denne blog