mandag den 3. juni 2019

Købe "brugt eller blot nystiftet IVS"


Efter loven 15/4-2019 satte stop for nystiftelser af Iværksætterselskaber - IVS - er der opstået en del interesse for opkøb af allerede stiftede - nye - eller gamle IVS

Denne interesse KAN være øget lidt efter loven om, at IVS ikke skal fylde i negativ kapital men KAN omregistreres ved blot kontant indbetaling via bekræftelse revisor/bank er nok til omregistrering og - fristen er ændret til 15 oktober 2021.


Det er to ret forskellige ting. Her er hvad du skal tage hensyn til ALTID:

For nystiftede, som ofte ligger i stifteselskaber og hos advokater, som har stiftet en "bunke" inden der blev lukket for nystiftelser - men ofte i 2019 i alle fald - Og for alle "brugte" IVS gælder fælles:
 


Prisen er ofte ca 4-6.000 kr og omfatter så ofte, omregistrering af navn for du nystiftede - og svinger meget for de" gamle" 

Nystiftede fra advokater mm er generelt "rene" = der har ingen drift været.

Ofte vil banken idag blive opsagt så snart der er ejerskifte og så er der rigtigt mange banker der IKKE tager et IVS ind som ny kontohaver idag. Det er en stor risiko for køber.


Selskaber der har eksisteret nogle år kan være farlige. Man får altid besked om, at der INTET er sket og INGEN gæld er, men har loven altid været fulgt - forsikringer - regnskab og moms til tiden osv.

Købes f.eks efter 31/5, så kan man ofte risikere, at selskabet SKULLE have aflagt regnskab for året inden, men ikke har gjort det, og så kan man stå til at overtage noget, der giver bod personligt til den ny ledelse, lige fra starten. Se til ikke at køb et selskab der allerede har overskredet pligt til regnskab eller moms.


Få sælger af ældre IVS til i det mindste personligt at garantere, med personlig hæftelse, for alle forpligtelser, som ikke er nævnt ved salget.

Nye selskaber, har normalt ikke en bankkonto - ældre har forhåbentlig men du skal ikke regne med, at du automatisk kan køre videre med den. Banker får generelt altid besked om ejerskifte i deres kunders virksomhed, via abonnement i CVR - og dels skal du så nu godkendes, ganske som du ville skulle, hvis du selv nystiftede, ud fra DIN ide - og din økonomiske situation, og banken skal jo også, lovpligt, kende ejerforholdet og et evt nyt formål - så regn ikke med du slipper meget lettere over det med at få firmakonto.

Hvis du skifter formål med selskabet - så er der ikke fradrag for tidligere års underskud i de eksisterende selskaber. Det forudsætter du overtager alle forpligtelser, kunder og leverandører og kører videre, i princip, med helt samme formål.

Du skal så ALTID huske, enten at få stifteselskabet til at klare følgende, eller selv kunne håndtere det hurtigt efter start:
  1. Vedtægter der passer jeres formål
  2. Ejeraftale hvis I er mere end 1 ejer, og I ikke mener I kan klare den selv. Det er der ikke mange der kan med succes.
  3. Momsregistrering hvis I skal drive momspligtig virksomhed - de er normalt ikke momsreg.
  4. Ejerbog (skal findes på selskabets adresse)
  5. Legale ejere (register i EOS)
  6. Reelle ejere (andet register i EOS)
  7. Du skal hurtigt tilknytte nemID medarbejder/adm signatur til dit selskab - den skal bruges til alt med det offentlige. Tag backup af den OG se til, at du får besked fra firmaets digital e-boks til en e-mail du checker dagligt, så du ikke misser vigtige beskeder.
  8. Lovpligtig arbejdsskadeforsikring for ejeren hvis denne er registreret som direktør - uanset holdingselskab eller drift, bod 5.000 kr for at mangle. Kan kun undværes i Holding hvis du kan bevise, at alt regnskab, årsrapport, selvangivelse osv - er outsourced (oftest jo ved at vise regning for det)
  9. Hvis ikke du har et regnskabsprogram, så anskaf det - og kan du ikke bogføre, så allier dig med en der kan regnskabsregler - og beslut om du selv kan klare årsrapport i EOS regnskab 2.0 og selskabsselvangivelse, eller indgå aftale med en der kan, inden for tidsfristerne.
  10. Check om selskabet er korrekt registreret f.eks til ikke at benytte revisor - eller om det har revisionspligt i stiftelse/vedtægter
Personlig ville jeg ofte stærkt overveje, at låne mig til de 40.000 kr et nyt ApS skal stiftes med. De penge kan du hurtigt få brug for i alle fald - eller:

Stifte personlig virksomhed, tage det fordele det giver, bla.a. fradrag i personlig indkomst for tab i starten, og ved succes - omdanne skattefrit til ApS via revisorerklæring, og uden succes, enten stille køre videre i personlig virksomhed - eller let kunne lukke ned. Mere om det HER 

Jeg blogger af interesse og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller mangler i mine indlæg, som ikke skal erstatte egentlig direkte rådgivning


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S









 

lørdag den 1. juni 2019

Ny lov om moms på gavekort

Efter de gældende regler, skal moms ikke afregnes ved salget af gavekort, men først når gavekortet rent praktisk anvendes til køb af en vare eller ydelse. Det giver dermed en god frist med at indbetale moms for sælgere af gavekort. Fra 1/7-2019 skal moms afregnes allerede ved salget af alle almindelige danske gavekort.


1/7-2019 trådte ny lov om gavekort i kraft.
EU-kommision har vedtaget et direktiv, der skal sikre at alle former for "vouchere", herunder altså gavekort, skal behandles ens, så de ikke enten kunne risikere, at blive pålagt moms i flere lande (butikker f.eks. med shops i flere lande) eller måske slet ikke pålægges moms, hvis de anvendes i lande uden moms.

Det medfører så en lov, som kommer ganske sent i forhold til EU frist for vedtagelse og ganske længe efter høring, men som skal træde i kraft fra 1/7-2019.


De nye regler betyder, at moms for alle "single purpose vouchers" skal pålægges og betales ved gavekortets udstedelse. Single purpose vouchers" er gavekort, rabatkuponer, værdikuponer, spisebilletter
 - og tilgodehavendebeviser.

Det vil som udgangspunkt omfatte alle almindelige udstedte danske gavekort. Det gælder både ved evt salg fra udstederen til forhandleren - og ved senere salg fra forhandleren til en slutkunde.

Der skal så IKKE pålægges moms ved indløsningen af gavekortet.

Ud over, at forslaget som nævnt betyder fremskydning af momsbetalingen, så kan det give problemer i forhold til forbrugerregler, hvor forbrugerombudsmanden er af den opfattelse, at digitalt udstedte gavkort, kan kræves indløst kontant, indtil et år efter gavekortets udløb (modsat fysiske gavekort udstedt i butik mm)

Reglen betyder, at gavekort udstedere mister den likviditetsfordel det har været, at kunne vente med moms til gavekortet blev indløst - og ligeledes afregnes momsen nu, uanset gavekortet indløses eller ikke.

De nye regler vil omfatte gavekort alene udstedt til ét formål og hvor udnyttelseslandet er kendt på forhånd.

Gavekort der gælder til en gruppe butikker, f.eks et butikscenter eller hel handelsforening, eller er gyldigt i flere lande hvor der kan være både momspligtige butikker og momsfrie muligheder (ex optiker, aviser mm - flere formål) skal som udgangspunkt ikke momspålægges ved salget men ved indløsning.
Uden at være 100% klart i loven, må samme gælde, at hvis gavekortet kan indløses til kontanter så er momssats jo uklar fra starten og så må det være momsfrit. Det vil så kræve, at det fremgår klart, at kunden altid bare kan komme ind i butikken og, få det fulde beløb retur kontant, og det er der nok ikke mange gavekort-udbydere der vil være glade for.

Mange vil med fordel allerede nu kunne indrette deres salgssystemer for gavekort efter de nye regler.

Vil du granske videre i det meget svært læste forslag- kan du læse  mere fra PWC her

Jeg blogger med efter min bedste viden, men kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle fejl og misforståelse i mine tekster. Bloggen er ikke erstatning for personlig professionel rådgivning.

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


torsdag den 23. maj 2019

Tabt egenkapital


Der er mange, som er usikre på, om de må bruge deres selskabskapital i driften, eller - om det er penge der skal stå bundet.

Du må ikke udbetale penge til dig selv fra selskabet uden skat af løn eller udbytte, men gerne bruge de kontanter der måtte findes, til at drive dit selskab.


Selskabskapital er den kapital - som selskabs-ejere indbetaler, oftest ved stiftelsen af et nyt selskab, og denne kapital skal kunne fungere som en vis sikkerhed for kreditorer mm.

Anpartsselskaber vil ofte være stiftet med fra 125.000 kr til 40.000 kr kapital, afhængig af hvornår de er stiftet, da kapitalkravet er ændret over årene. De senere år har kravet være nedsat fra 125 t til 80t, 50t og i dag 40t


Det er bl.a. takket være indbetaling af en "bunden" kapital, at det er muligt for ejerene at slippe for personlig hæftelse.


Der er dog intet i vejen for, at kapitalen indgår i den daglige drift, og bruges til at finansiere varer og drift. Dermed kan egenkapitalen falde til under halv eller sågar til at blive negativ
Selskabskapitalen ændrer sig dog ikke af den grund. 

Kapitalen kan derfor svinge op og ned. Op vil den gå, når selskabet skaber overskud og dette overskud overføres til egenkapitalen, og ned går den når selskabet skaber underskud, og spiser sin egen kapital.

HVIS kapitalen falder til under det halve af den selskabskapital der er stiftet med og som er fastsat i vedtægterne, så er der til gengæld pligter for ejerne/ledelsen.

Hvis ledelsen i selskabet konstaterer, at kapitalen er faldet til under det halve af den vedtagne kapital, så er der en række pligter:

I henhold til selskabslovens § 119, så skal ledelsen i et selskab sikre, at der afholdes generalforsamling senest 6 måneder efter det tidspunkt, hvor det konstateres, at mere end halvdelen af kapitalen er tabt, grundet underskud, nedskriver og tab mm.

En sådan generalforsamling indkaldes så i.h.t. vedtægterne. Der skal afholdes formel generalforsamling, også selv om du er eneste ejer og leder i dit selskab

Afholder man ikke en sådan generalforsamling og gemmer referat fra den, så vil det kunne betyde, at kreditorer har lettere ved at hævde, at man som ejer/ledelse, har personlig hæftelse for evt. tab.

På generalforsamlingen redegør ledelsen for selskabets økonomiske stilling, herunder den tabte kapital og, stiller forslag til en genetablering, eller redegør for rimelige forventninger til, at kapitalen vil blive genskabt.

Generalforsamling kan også vedtage, at der skal skydes ny kapital inde, eller ejerne kan stille forskellige garantier personligt.


Man bør tage seriøst stilling til kapitalens genetablering, netop for, at kreditorer ikke skal kunne hævde, at man har forsat gældsoptagelse, efter det burde have været klart, at selskabet ikke kunne betale en hver sit. 


Man bør derfor se på ordrebeholdning, udgifter og budgetter, og tage seriøst stilling til, at man mener kapitalen inden for f.eks et år vil kunne forventes at være genetableret.

Hvis ledelsen ikke seriøst kan forvente kapitalen genskabt, så bør der indsendes anmodning om opløsning til skifteretten. Her kan det være klogt at kontakte en revisor eller anden rutineret person, til en gennemgang af behovet.

I selskabets årsrapport, skal det fremgå, at kapitalen har været under halv, og det skal fremgå, hvad ledelsens forventning er til genetableringen.

Det skal være med til, at banker og kreditorer bedre kan tage stilling til, om de forsat ønsker at yde kredit.


Dersom selskabet har tabt mere end 50% af kapitalen og der ikke i årsrapporten er nævnt noget om det, så skal Erhvervsstyrelsen give selskabet en frist til at fremkomme med en sådan erklæring, og ellers indsende selskabet til tvangsopløsning.


Dette sker dog i praksis ikke ret ofte, da styrelsens kontrol slet ikke virker gearet til den opgave.


Det som er problemet, er derfor ofte, at ledelsen kan få personlig hæftelse ved, at den enten slet ikke tager stillig til den tabte kapital, eller bare år efter år, skriver en standard tekst om, at "ledelsen har konstateret at mere end halvdelen af kapitalen er tabt, men forventer denne genetableret i kommende periode."

Det er med klar risiko for, at der så opstår et "hæftelsesgennembrud" som betyder, at hvis kreditorer taber penge på en senere lukning af selskabet, så vil de kunne søge personlig hæftelse hos ledelse/ejere/bestyrelse. 

Det er derfor vigtigt man tager kapitalen alvorligt og ikke bare driver selskabet bevidstløst videre, hvis man rent faktisk ikke seriøst selv kan mene, at den fremtidige drift er sund, og vil føre til genetablering af kapitalen.

Sørg for at være omhyggelig her. Både ejere, daglig ledelse og eventuel bestyrelse skal have klare retningslinjer for, hvorledes man sikrer sig kendskab til selskabets økonomi og kapital, og reagere rettidigt, så snart man kan se, at der kan være et problem.

Alt for mange har ikke overblik over den løbende økonomi, men lader det være op til en enkelt ejer eller leder, og overser dermed, at de som bestyrelse eller anden ansvarlig, kan få et alvorligt ansvarskrav overfor sig.

Gør det til en vane, at checke økonomi løbende, og er du ejer eller bestyrelse, uden at have adgang til den løbende økonomi, så sæt rutiner op, for hvor ofte der skal afholdes møder og i hvilken form, du som medansvarlig skal have overblik over driften og selskabets økonomiske situation.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

mandag den 1. april 2019

Nye momsregler for salg til private i EU

Fra 1 januar 2021 træder nye momsregler i kraft, for varesalg til private i EU.

De nye regler betyder, at det er momssatsen i kundens og ikke leverandørens land, der er gældende ved salg til kunder i andre EU-lande, hvis deres samlede eksport til andre EU-lande overstiger 10.000 euro. 

Dette svarer til den ordning som allerede er i kraft for elektroniske ydelser.

Alle firmaer uden for EU skal, for at levere både varer og elektroniske ydelser momsregistres i alle de EU lande de måtte have kunder i, uanset omsætningsstørrelse, mens virksomheder med sæde i EU må benytte eget lands momssats op til en omsætning på 10.000 Euro eller ca 75.000 danske kroner.

Momsregistrering for EU baserede virksomheder sker i det system der hedder "Onestopshop" og kan ske via deres eget lands momssystem, så du kan registrere hos "moms" i Danmark.

En anden stor ændring er, at det fremover pålægges alle platforme at de fremover skal sikre opkræve moms.

Ved at lægger ansvaret for, at der opkræves moms over på online-markedspladserne  - når virksomheder uden for EU sælger varer på en online platform, OG gøre onlinemarkedspladser ansvarlig for manglende momsopkrævning, så sikres det i høj grad, at disse markedspladser vil sikre korrekt moms.

Hvis virksomheder uden for EU dermed ikke overholder regler, så vil de nye regler sikre, at onlinemarkedspladserne nok skal se til at moms opkræves, og gør de ikke det, så kan myndighederne i EU lande være sikre på, at de så kan indkræve skyldig moms hos online markedspladsen.
Specielt for varer der sælges fra lagerfaciliteter i EU pålægges moms, selv når varen teknisk set sælges af virksomheder etableret uden for EU

Som det er i dag, er der ulige konkurrencevilkår mellem EU-virksomheder og ikke-EU-virksomheder, da varerne typisk i dag importeres momsfrit til EU, inden de videresælges til EU-forbrugere.

Slut med momsfri varer fra ikke-EU-lande


Idag er der ikke moms af varer fra uden for EU, hvis varen eks. fragt koster under 80 kr.

Denne regel ophæves, så de altid er fuldt momspligtige når varer handles inden for EU´s grænser.


Det er en kendt sag, at ganske mange netbutikker fra lande uden for EU, ofte fra Asien, snyder med værdien og angiver den til under 80 kr.

Det må ses som positivt for danske butikker og onlineshops, at denne konkurrenceforvridende fordel for import bortfalder.


Jeg blogger her efter bedste viden og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misforståelser i min tekst.

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

 

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

 

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

 

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

 

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

 

"ApS" Alt om anpartsselskaber

 

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

 Facebook råd

fredag den 29. marts 2019

Dagpengeregler selvstændige

Med update af 2018/19 reglerne
Med alt muligt forbehold for fejl eller misforståelse, så kontakt altid en a-kasse

Skal jeg være i a-kasse eller ikke?

1 Er du lønmodtager - vær altid i a-kasse med mindre du klarer dig fint uden penge under arbejdsløshed.
2 Er du lønmodtager med dagpengeret som nu bliver selvstændig -så behold medlemskab mindst 2 første år som selvstændig - og tag så stilling
3 Har du aldrig været lønmodtager men går selvstændig direkte, så meld dig i a-kasse hvis du har mindste håb om at tjene f.eks 200.000 kr om året og dermed få ret til dagpengeret. Hvis du ikke tror på det, så giver a-kasse forsikring ikke mening
4 Er du selvstændig og sikker på du aldrig vil lukke og altid kan leve på en eller anden måde uden indtægt, så undlad a-kasse
5 Husk familien - kan du leve uden penge et par år, så er a kasse langt mindre vigtig end hvis du har forpligtelser overfor nogen - til at sikre en eller anden rimelig indkomst.

1 Beregningsgrundlaget dagpengeregler:
Hovedreglen er at satsen beregnes ud fra de samlet set bedste 12 mdr inden for de seneste 24 mdr inden du blev ledig - ud fra samlet indtjening.
Har du haft indtægt inden for 24 mdr men ikke inden for seneste 12 mdr så kan indtægten beregnes ud fra alle måneder med indtjening de 24 mdr
Har du som selvstændig ikke haft lønindkomst i de seneste tre år, og derfor ikke kan opfylde indtjeningskravet, så beregnes dagpengenes størrelse som et gennemsnit af de 2 år med det højeste skattemæssige overskud før renter og andre finansielle poster inden for de seneste 5 afsluttede indkomstår forud for ledighedens indtræden.

2  Selvstændige og hovedaktionærers beregning af dagpenge er i dag harmoniseret med lønmodtager reglerne, så de er helt ens:


Reglerne er blevet harmoniseret, så selvstændige, honorarlønnede og freelancere i langt højere grad bliver ligestillet med lønmodtagere.

Med indførelsen af de nye regler, er det ikke længere personen der defineres som lønmodtager eller selvstændig, men derimod aktiviteten som den pågældende udfører.

Om aktiviteten defineres som lønmodtageraktivitet eller selvstændig virksomhed har ikke væsentlig betydning i relation til dagpengesystemet, da indkomst fra begge disse to aktiviteter kan bruges til optjening af ret til dagpenge og satsberegning, og de to aktiviteter skal typisk ophøre for at man kan få ret til dagpenge. (dog mulighed for supplerende dagpenge og bibeskæftigelse hvis selvstændigt arbejde også inden arbejdsløshed var bibeskæftigelse.

Afgørelser i sager om dagpengeret for selvstændige var efter de gamle regler ofte baseret på skøn fra sagsbehandleren i A-kassen, og de var uforudsigelige for den enkelte selvstændige. A kassen måtte skønne, hvor mange timer man benyttede rent faktisk

Med de nye regler fra 2018/19 blev dagpengesystemet i højere grad baseret på objektive, registerbaserede og kontrollerbare oplysninger via SKAT.
Det nye system er baseret på, at a-kasserne henter oplysninger om indtægter fra både lønmodtagerjob og selvstændig virksomhed direkte hos Skat, og så bliver grundlaget for at modtage dagpenge beregnet ud fra det.
Selvstændige = ejere i personlig virksomhed, helt på linje med lønmodtagere, får dermed beregning foretaget alene ved deres angivelse til skat. Selvangivelsen/oplysningsskemaet er basis for dagpengeretten

Ejere med bestemmende indflydelse i selskaber får også beregning på basis af årsopgørelsen til skat = deres lønudbetalinger med med den vigtige tilføjelse at:

Har du bestemmende indflydelse i selskaber, så tillægges selskabets overskud ved beregningen af dagpenge -. mens et evt underskud IKKE fratrækkes ved beregning af dagpengene.


Dette sikrer, at hvis man er hovedejer af et selskab - og måske ikke tager alt ud som løn, så bliver hele ens overskud + løn medregnet ved beregning af dagpengeret.

Lønindkomsten for et indkomstår kan tidligst endeligt anvendes af a-kassen, når den personligt årsopgørelse i skat foreligger, og er låst per 1. juli, der kan derfor ske efterregulering af dagpenge.
Har du ikke haft lønindkomst i de seneste tre år, og derfor ikke kan opfylde indtjeningskravet, så beregnes dagpengenes størrelse som et gennemsnit af de 2 år med det højeste skattemæssige overskud før renter og andre finansielle poster inden for de seneste 5 afsluttede indkomstår forud for ledighedens indtræden.
A-indkomst udbetalt af et selskab til ejeren, som har en afgørende indflydelse indgår i opgørelsen.

Indtægter i form af B-indkomst - som selvstændig eller freelancer, som ikke er indberettet til indkomstregisteret og - overskud fra selvstændig virksomhed opgøres på grundlag af oplysninger på årsopgørelsen.

B-indkomst som fremgår af årsopgørelsen omregnes til måneder ved at dividere med 12 for at komme frem til månedskravet der maksimalt kan udbetales 90% dagpenge ud fra - 
20.333 pr. måned for fuldtidsforsikrede og 13.555 kr. pr. måned for deltidsforsikrede (2021-tal). 

Skattemæssigt overskud af selvstændig virksomhed, omregnes til måneder ved at dividere overskuddet med det antal måneder, som virksomhedens regnskabsår dækker. Det er uden betydning på hvilket tidspunkt i løbet af regnskabsåret overskuddet er fremkommet.

B-indkomst fra igangværende år

Fremgår B-indkomsten ikke af årsopgørelsen af den simple årsag, at indkomståret endnu ikke er afsluttet, kan B-indkomsten medregnes i for de måneder medlemmet har udført arbejdet ved, at medlemmet giver disse oplysninger på tro og love erklæring, eller, hvis B-indkomsten er omfattet af indberetningspligt, i den periode indkomsten er indberettet i. Udbetalingen kan efterreguleres hvis tallet siden viser sig lidt anderledes i årsopgørelsen.

3 Betingelser for at få dagpenge:
  • Du skal være ledig
  • Du skal
    • have været medlem af en a-kasse i mindst 1 år og opfylde et indkomst- eller beskæftigelseskrav - se punkt 4, eller
    • være optaget som dimittend efter en kompetencegivende uddannelse normeret til 18 måneder
  • Du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
    Det betyder bl.a., at du skal søge arbejde og være registreret som jobsøgende på ’Min Side’ på Jobnet.dk
  • Tjekke dine jobforslag på ´Min Side’ på Jobnet.dk
  • Kunne påtage dig et arbejde 37 timer om ugen, hvis du er fuldtidsforsikret, og 30 timer om ugen, hvis du er deltidsforsikret.
4 Optjening af dagpenge, når du er NY i dagpengesystemet (ikke har dagpenge tidligere):
Du optjener din dagpengeret baseret på din indkomst, når du er ny i dagpengesystemet.

Det vil sige, at du har optjent ret til dagpenge, når du har tjent 243.996 kr. (2021-tal) for fuldtidsforsikrede og 162.660 kr. for deltidsforsikrede inden for tre år. Maksimum dagpengeret opnås ved en løn på 20.333 pr. måned for fuldtidsforsikrede og 13.555 kr. pr. måned for deltidsforsikrede (2021-tal). 
4 Udbetaling af dagpenge månedsvis:
Udbetaling vil følge månedsvis frem for som nu perioder af 4- 5 uger skiftende. Fuldtids for 160,33 timer per måned, deltids for op til 130 timer.
5 Forringede regler for nyuddannede "ikke forsørgeres" dagpenge:
Lidt forringede regler for nyuddannede der ikke er forsørgere, Lidt lavere dagpengesats, dog stadigt klart over SU niveau.
6 Indførelse af karensdag for dagpenge
Indførelse af en karensdag hver 4 mdr hvor du ikke modtager dagpenge med mindre du har haft mere end 148 timers lønarbejde for fuldtidsforsikrede, 97 timer for deltidsforsikrede inden for disse 4 mdr.
Karensen fradrages i dagpengebeløbet du har ret til at få udbetalt efter, at arbejde, ferie osv. er fradraget.
7 Reduceret dagpengeperiode ved 4 år samlet dagpenge:

Hvis du inden for de seneste 8 år har modtaget dagpenge sammenlagt 4 år, så reduceres din dagpengeret med 1 måned.
8 Ny beskæftigelseskonto i dagpengesystemet:

Under den tid du modtager dagpenge - og din dagpengeret ikke er udløbet, vil evt. arbejdstimer blive indsat på en såkaldt beskæftigelses konto. Timerne her kan så bruges, enten til en ny dagpengeret eller forlængelse af din nuværende periode. Du optjener således, så længe timerne på beskæftigelseskontoen ikke er mere end 3 år gamle, dagpengeretten på basis af disse timer og ikke via indkomstberegning.

Det gør, at du kan tage job, uanset lønniveau, mens du er på dagpenge, og dermed få forlænget din dagpenge periode med den periode du var i job uden ændrede dagpenge størrelse.
Hvad betyder de nye dagpengeregler så - med lidt flere ord:

Dagens dagpenge regler betyder, at man fremadrettet vil kunne kombinere indtægt som selvstændig i form af skattepligtigt overskud og løn, med indtægt som lønmodtager, så disse kan lægge sammen. Det kunne man ikke tidligere.

Der er dermed sammenlægning af A og B indkomst + overskud i selvstændig virksomhed.

Det betyder, at det beløb man betaler skat af, enten det er fra selvstændig virksomhed eller lønmodtagerjob fremover danner grundlaget for dagpengeret. 


Kravet om revisor erklæring ved lukning af selskab mm er dermed bortfaldet, da der alene ses på personlig årsopgørelse hvad løn angår - samt selskabets seneste officielle rapport hvad resultatet angår.

Aftalen betyder også lettere adgang til dagpenge som selvstændige, hvis deres virksomhed kan defineres som bibeskæftigelse. Helt hvordan det kommer til at virke i praksis må afvente, men det er klart hensigten at lempe tidligere skarpe regler og definitioner på hoved og bibeskæftigelse vil basere sig på objektive forhold fremfor på skøn.

Der indføres også regler der går det muligt at STARTE selvstændig virksomhed, mens man modtager dagpenge i 30 uger (nedsat periode) hvis man kan sandsynligøre, at hensigten med virksomheden er, at man skal kunne leve af den.


Endeligt letter den nye aftale på reglerne om at kunne vise man har lukket virksomhed og dermed er dagpenge berettiget.

Bagdelen ved de nye regler er - at man ikke længere kan benytte bedste 2 ud af 5 senest år som grundlag. De nye regler siger meget firkantet, at man højst kan gå 24 mdr tilbage - og så er det de bedste 12 mdr der tæller.

Det er skidt for selvstændige, som dermed kun nu i princippet har et enkelt dårligt år til at beslutte sig for at lukke i. 


Grundlaget for dagpenge ret er indtjening seneste 3 år - for at beregne OM man overhovedet har dagpenge ret - MEN grundlaget for beregning af satsen er så alene bedste 12 mdr ud af seneste 24 mdr. For fulde dagpenge anvendes derfor alene seneste 24 mdr OG der skal foreligge færdig årsangivelse fra skat.

Har man f.eks. 2018 - og måske årene før, som gode - og så får et klart fald i 2019 så man ikke har en 2019 indtjening der rækker til dagpenge, så skal man have besluttet lukning inden udgangen af 2019.

Det skyldes, at man jo maksimum kan se 24 mdr tilbage, og så vil 2018 jo være seneste 12 mdr periode hvor den samlede indtjening rækker til dagpenge. Venter man med at lukke til f.eks juni 2020, ja så ser man maksimum 24 mdr tilbage = perioden fra midt 2018 til midt 2020, og her får man så kun halvdelen af 2018 indtjening + halvdelen af det dårlige 2019 med i beregningen, og det rækker jo ikke, hvis 2019 var året der blev dårligt.


Der SKAL foreligge selvangivelse - samt selskabs årsrapport på den dato man går på dagpenge. Det betyder i tilfældet med godt 2018 og dårligt 2019 også, at når man lukker inden udgangen af 2019, for at kunne få alle gode 12 mdr i 2018 med i dagpengeberegningen, ja så bruges 2019 slet ikke, da der jo ikke foreligger årsrapport inden 31/12

Skal man have 2019 med, så skal man dermed faktisk helt frem til omkring maj 2020 før man kan lukke, for inden da foreligger 2019 årsopgørelse fra skat ikke - og samme med selskabets årsrapport. Lukning 31/12 2019 som er nødvendig for at få det gode 2018 år med, betyder så også, at der slet ikke ses på 2019 da det er uden officielle skatte tal.


Satsen for hvornår man har optjent nok til dagpenge reguleres årligt men i skrivende stund er reglen, at du skal du have haft en total indtægt på mindst 228.428 kr (18.619 kr per måned).i de bedste 12 af seneste 24 måneder, før du blev ledig, for at have ret til FULDE dagpenge som fuldtidsforsikret. Ved mindre indtægt kan man opnår op til 90% af den aktuelle indtægt i lidt mere besværlig beregning.

Samlet mener jeg, med den langt kortere frist til at beslutte lukning, at dagpenge er blevet lidt mere en pres-beslutning for selvstændige desværre,

Hele loven i link her

Krav for ophør af virksomhed for selvstændige og ejere af selskaber:

Ophøre med virksomhed er stadigt krav, men det bliver enklere.

Samtidigt bliver det lettere at ophøre med virksomhed for kunne modtage dagpenge.
Tidligere var reglerne voldsomt strikse og alt skulle være 100% afviklet, lukket eller solgt.

Efter de nye regler skal man modtage et ophørsbevis som skal udstedes gennem virk.dk (samme sted man stiftede). 

Afmeldes virksomhed helt hos virk.dk vil man få 3 uges karantæne inden dagpenge kan følge.

Den anden mulighed er, at man selv på tro og love erklærer, at man er ophørt med at drive virksomhed - og så indhenter ophørsbeviset fra virk.dk inden 6 måneder, og så er ventetidskarensen 2 mdr. inden dagpenge

Fordelen her er, at man så gerne i den periode må beholde alle driftsmidler, varelager, lokaler mm. Alt det kan så afvikles i ro og orden mens man finder købere til det hele, og evt til slut afskriver og kasserer lager, eller man kan overtage driftsmidler (ved køb med moms fra firmaet)

Det siger sig selv, at man skal tage en sådan tro og love erklæring meget alvorligt, og absolut ikke fortsætte almindelig drift efter den er afgivet, for det vil medføre meget alvorlige dagpenge sanktioner.
Overgang til den nye beregning betyder til gengæld, at hvis din løn er høj nok, så vil det f.eks. have været nok, at arbejde rent praktisk 20 timer om ugen.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

 

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

 

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

 

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

 

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

 

"ApS" Alt om anpartsselskaber

 

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

 Facebook råd

Søg i denne blog