fredag den 29. marts 2019

Dagpengeregler selvstændige

Med update af 2018/19 reglerne
Med alt muligt forbehold for fejl eller misforståelse, så kontakt altid en a-kasse

Skal jeg være i a-kasse eller ikke?

1 Er du lønmodtager - vær altid i a-kasse med mindre du klarer dig fint uden penge under arbejdsløshed.
2 Er du lønmodtager med dagpengeret som nu bliver selvstændig -så behold medlemskab mindst 2 første år som selvstændig - og tag så stilling
3 Har du aldrig været lønmodtager men går selvstændig direkte, så meld dig i a-kasse hvis du har mindste håb om at tjene f.eks 200.000 kr om året og dermed få ret til dagpengeret. Hvis du ikke tror på det, så giver a-kasse forsikring ikke mening
4 Er du selvstændig og sikker på du aldrig vil lukke og altid kan leve på en eller anden måde uden indtægt, så undlad a-kasse
5 Husk familien - kan du leve uden penge et par år, så er a kasse langt mindre vigtig end hvis du har forpligtelser overfor nogen - til at sikre en eller anden rimelig indkomst.

1 Beregningsgrundlaget dagpengeregler:
Hovedreglen er at satsen beregnes ud fra de samlet set bedste 12 mdr inden for de seneste 24 mdr inden du blev ledig - ud fra samlet indtjening.
Har du haft indtægt inden for 24 mdr men ikke inden for seneste 12 mdr så kan indtægten beregnes ud fra alle måneder med indtjening de 24 mdr
Har du som selvstændig ikke haft lønindkomst i de seneste tre år, og derfor ikke kan opfylde indtjeningskravet, så beregnes dagpengenes størrelse som et gennemsnit af de 2 år med det højeste skattemæssige overskud før renter og andre finansielle poster inden for de seneste 5 afsluttede indkomstår forud for ledighedens indtræden.

2  Selvstændige og hovedaktionærers beregning af dagpenge er i dag harmoniseret med lønmodtager reglerne, så de er helt ens:


Reglerne er blevet harmoniseret, så selvstændige, honorarlønnede og freelancere i langt højere grad bliver ligestillet med lønmodtagere.

Med indførelsen af de nye regler, er det ikke længere personen der defineres som lønmodtager eller selvstændig, men derimod aktiviteten som den pågældende udfører.

Om aktiviteten defineres som lønmodtageraktivitet eller selvstændig virksomhed har ikke væsentlig betydning i relation til dagpengesystemet, da indkomst fra begge disse to aktiviteter kan bruges til optjening af ret til dagpenge og satsberegning, og de to aktiviteter skal typisk ophøre for at man kan få ret til dagpenge. (dog mulighed for supplerende dagpenge og bibeskæftigelse hvis selvstændigt arbejde også inden arbejdsløshed var bibeskæftigelse.

Afgørelser i sager om dagpengeret for selvstændige var efter de gamle regler ofte baseret på skøn fra sagsbehandleren i A-kassen, og de var uforudsigelige for den enkelte selvstændige. A kassen måtte skønne, hvor mange timer man benyttede rent faktisk

Med de nye regler fra 2018/19 blev dagpengesystemet i højere grad baseret på objektive, registerbaserede og kontrollerbare oplysninger via SKAT.
Det nye system er baseret på, at a-kasserne henter oplysninger om indtægter fra både lønmodtagerjob og selvstændig virksomhed direkte hos Skat, og så bliver grundlaget for at modtage dagpenge beregnet ud fra det.
Selvstændige = ejere i personlig virksomhed, helt på linje med lønmodtagere, får dermed beregning foretaget alene ved deres angivelse til skat. Selvangivelsen/oplysningsskemaet er basis for dagpengeretten

Ejere med bestemmende indflydelse i selskaber får også beregning på basis af årsopgørelsen til skat = deres lønudbetalinger med med den vigtige tilføjelse at:

Har du bestemmende indflydelse i selskaber, så tillægges selskabets overskud ved beregningen af dagpenge -. mens et evt underskud IKKE fratrækkes ved beregning af dagpengene.


Dette sikrer, at hvis man er hovedejer af et selskab - og måske ikke tager alt ud som løn, så bliver hele ens overskud + løn medregnet ved beregning af dagpengeret.

Lønindkomsten for et indkomstår kan tidligst endeligt anvendes af a-kassen, når den personligt årsopgørelse i skat foreligger, og er låst per 1. juli, der kan derfor ske efterregulering af dagpenge.
Har du ikke haft lønindkomst i de seneste tre år, og derfor ikke kan opfylde indtjeningskravet, så beregnes dagpengenes størrelse som et gennemsnit af de 2 år med det højeste skattemæssige overskud før renter og andre finansielle poster inden for de seneste 5 afsluttede indkomstår forud for ledighedens indtræden.
A-indkomst udbetalt af et selskab til ejeren, som har en afgørende indflydelse indgår i opgørelsen.

Indtægter i form af B-indkomst - som selvstændig eller freelancer, som ikke er indberettet til indkomstregisteret og - overskud fra selvstændig virksomhed opgøres på grundlag af oplysninger på årsopgørelsen.

B-indkomst som fremgår af årsopgørelsen omregnes til måneder ved at dividere med 12 for at komme frem til månedskravet der maksimalt kan udbetales 90% dagpenge ud fra - 
20.333 pr. måned for fuldtidsforsikrede og 13.555 kr. pr. måned for deltidsforsikrede (2021-tal). 

Skattemæssigt overskud af selvstændig virksomhed, omregnes til måneder ved at dividere overskuddet med det antal måneder, som virksomhedens regnskabsår dækker. Det er uden betydning på hvilket tidspunkt i løbet af regnskabsåret overskuddet er fremkommet.

B-indkomst fra igangværende år

Fremgår B-indkomsten ikke af årsopgørelsen af den simple årsag, at indkomståret endnu ikke er afsluttet, kan B-indkomsten medregnes i for de måneder medlemmet har udført arbejdet ved, at medlemmet giver disse oplysninger på tro og love erklæring, eller, hvis B-indkomsten er omfattet af indberetningspligt, i den periode indkomsten er indberettet i. Udbetalingen kan efterreguleres hvis tallet siden viser sig lidt anderledes i årsopgørelsen.

3 Betingelser for at få dagpenge:
  • Du skal være ledig
  • Du skal
    • have været medlem af en a-kasse i mindst 1 år og opfylde et indkomst- eller beskæftigelseskrav - se punkt 4, eller
    • være optaget som dimittend efter en kompetencegivende uddannelse normeret til 18 måneder
  • Du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
    Det betyder bl.a., at du skal søge arbejde og være registreret som jobsøgende på ’Min Side’ på Jobnet.dk
  • Tjekke dine jobforslag på ´Min Side’ på Jobnet.dk
  • Kunne påtage dig et arbejde 37 timer om ugen, hvis du er fuldtidsforsikret, og 30 timer om ugen, hvis du er deltidsforsikret.
4 Optjening af dagpenge, når du er NY i dagpengesystemet (ikke har dagpenge tidligere):
Du optjener din dagpengeret baseret på din indkomst, når du er ny i dagpengesystemet.

Det vil sige, at du har optjent ret til dagpenge, når du har tjent 243.996 kr. (2021-tal) for fuldtidsforsikrede og 162.660 kr. for deltidsforsikrede inden for tre år. Maksimum dagpengeret opnås ved en løn på 20.333 pr. måned for fuldtidsforsikrede og 13.555 kr. pr. måned for deltidsforsikrede (2021-tal). 
4 Udbetaling af dagpenge månedsvis:
Udbetaling vil følge månedsvis frem for som nu perioder af 4- 5 uger skiftende. Fuldtids for 160,33 timer per måned, deltids for op til 130 timer.
5 Forringede regler for nyuddannede "ikke forsørgeres" dagpenge:
Lidt forringede regler for nyuddannede der ikke er forsørgere, Lidt lavere dagpengesats, dog stadigt klart over SU niveau.
6 Indførelse af karensdag for dagpenge
Indførelse af en karensdag hver 4 mdr hvor du ikke modtager dagpenge med mindre du har haft mere end 148 timers lønarbejde for fuldtidsforsikrede, 97 timer for deltidsforsikrede inden for disse 4 mdr.
Karensen fradrages i dagpengebeløbet du har ret til at få udbetalt efter, at arbejde, ferie osv. er fradraget.
7 Reduceret dagpengeperiode ved 4 år samlet dagpenge:

Hvis du inden for de seneste 8 år har modtaget dagpenge sammenlagt 4 år, så reduceres din dagpengeret med 1 måned.
8 Ny beskæftigelseskonto i dagpengesystemet:

Under den tid du modtager dagpenge - og din dagpengeret ikke er udløbet, vil evt. arbejdstimer blive indsat på en såkaldt beskæftigelses konto. Timerne her kan så bruges, enten til en ny dagpengeret eller forlængelse af din nuværende periode. Du optjener således, så længe timerne på beskæftigelseskontoen ikke er mere end 3 år gamle, dagpengeretten på basis af disse timer og ikke via indkomstberegning.

Det gør, at du kan tage job, uanset lønniveau, mens du er på dagpenge, og dermed få forlænget din dagpenge periode med den periode du var i job uden ændrede dagpenge størrelse.
Hvad betyder de nye dagpengeregler så - med lidt flere ord:

Dagens dagpenge regler betyder, at man fremadrettet vil kunne kombinere indtægt som selvstændig i form af skattepligtigt overskud og løn, med indtægt som lønmodtager, så disse kan lægge sammen. Det kunne man ikke tidligere.

Der er dermed sammenlægning af A og B indkomst + overskud i selvstændig virksomhed.

Det betyder, at det beløb man betaler skat af, enten det er fra selvstændig virksomhed eller lønmodtagerjob fremover danner grundlaget for dagpengeret. 


Kravet om revisor erklæring ved lukning af selskab mm er dermed bortfaldet, da der alene ses på personlig årsopgørelse hvad løn angår - samt selskabets seneste officielle rapport hvad resultatet angår.

Aftalen betyder også lettere adgang til dagpenge som selvstændige, hvis deres virksomhed kan defineres som bibeskæftigelse. Helt hvordan det kommer til at virke i praksis må afvente, men det er klart hensigten at lempe tidligere skarpe regler og definitioner på hoved og bibeskæftigelse vil basere sig på objektive forhold fremfor på skøn.

Der indføres også regler der går det muligt at STARTE selvstændig virksomhed, mens man modtager dagpenge i 30 uger (nedsat periode) hvis man kan sandsynligøre, at hensigten med virksomheden er, at man skal kunne leve af den.


Endeligt letter den nye aftale på reglerne om at kunne vise man har lukket virksomhed og dermed er dagpenge berettiget.

Bagdelen ved de nye regler er - at man ikke længere kan benytte bedste 2 ud af 5 senest år som grundlag. De nye regler siger meget firkantet, at man højst kan gå 24 mdr tilbage - og så er det de bedste 12 mdr der tæller.

Det er skidt for selvstændige, som dermed kun nu i princippet har et enkelt dårligt år til at beslutte sig for at lukke i. 


Grundlaget for dagpenge ret er indtjening seneste 3 år - for at beregne OM man overhovedet har dagpenge ret - MEN grundlaget for beregning af satsen er så alene bedste 12 mdr ud af seneste 24 mdr. For fulde dagpenge anvendes derfor alene seneste 24 mdr OG der skal foreligge færdig årsangivelse fra skat.

Har man f.eks. 2018 - og måske årene før, som gode - og så får et klart fald i 2019 så man ikke har en 2019 indtjening der rækker til dagpenge, så skal man have besluttet lukning inden udgangen af 2019.

Det skyldes, at man jo maksimum kan se 24 mdr tilbage, og så vil 2018 jo være seneste 12 mdr periode hvor den samlede indtjening rækker til dagpenge. Venter man med at lukke til f.eks juni 2020, ja så ser man maksimum 24 mdr tilbage = perioden fra midt 2018 til midt 2020, og her får man så kun halvdelen af 2018 indtjening + halvdelen af det dårlige 2019 med i beregningen, og det rækker jo ikke, hvis 2019 var året der blev dårligt.


Der SKAL foreligge selvangivelse - samt selskabs årsrapport på den dato man går på dagpenge. Det betyder i tilfældet med godt 2018 og dårligt 2019 også, at når man lukker inden udgangen af 2019, for at kunne få alle gode 12 mdr i 2018 med i dagpengeberegningen, ja så bruges 2019 slet ikke, da der jo ikke foreligger årsrapport inden 31/12

Skal man have 2019 med, så skal man dermed faktisk helt frem til omkring maj 2020 før man kan lukke, for inden da foreligger 2019 årsopgørelse fra skat ikke - og samme med selskabets årsrapport. Lukning 31/12 2019 som er nødvendig for at få det gode 2018 år med, betyder så også, at der slet ikke ses på 2019 da det er uden officielle skatte tal.


Satsen for hvornår man har optjent nok til dagpenge reguleres årligt men i skrivende stund er reglen, at du skal du have haft en total indtægt på mindst 228.428 kr (18.619 kr per måned).i de bedste 12 af seneste 24 måneder, før du blev ledig, for at have ret til FULDE dagpenge som fuldtidsforsikret. Ved mindre indtægt kan man opnår op til 90% af den aktuelle indtægt i lidt mere besværlig beregning.

Samlet mener jeg, med den langt kortere frist til at beslutte lukning, at dagpenge er blevet lidt mere en pres-beslutning for selvstændige desværre,

Hele loven i link her

Krav for ophør af virksomhed for selvstændige og ejere af selskaber:

Ophøre med virksomhed er stadigt krav, men det bliver enklere.

Samtidigt bliver det lettere at ophøre med virksomhed for kunne modtage dagpenge.
Tidligere var reglerne voldsomt strikse og alt skulle være 100% afviklet, lukket eller solgt.

Efter de nye regler skal man modtage et ophørsbevis som skal udstedes gennem virk.dk (samme sted man stiftede). 

Afmeldes virksomhed helt hos virk.dk vil man få 3 uges karantæne inden dagpenge kan følge.

Den anden mulighed er, at man selv på tro og love erklærer, at man er ophørt med at drive virksomhed - og så indhenter ophørsbeviset fra virk.dk inden 6 måneder, og så er ventetidskarensen 2 mdr. inden dagpenge

Fordelen her er, at man så gerne i den periode må beholde alle driftsmidler, varelager, lokaler mm. Alt det kan så afvikles i ro og orden mens man finder købere til det hele, og evt til slut afskriver og kasserer lager, eller man kan overtage driftsmidler (ved køb med moms fra firmaet)

Det siger sig selv, at man skal tage en sådan tro og love erklæring meget alvorligt, og absolut ikke fortsætte almindelig drift efter den er afgivet, for det vil medføre meget alvorlige dagpenge sanktioner.
Overgang til den nye beregning betyder til gengæld, at hvis din løn er høj nok, så vil det f.eks. have været nok, at arbejde rent praktisk 20 timer om ugen.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

 

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

 

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

 

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

 

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

 

"ApS" Alt om anpartsselskaber

 

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

 Facebook råd

onsdag den 20. marts 2019

Kørsel i egen bil - Fradrag


Du kan få statens takst for firmakørsel i din private bil.

Erhvervsmæssig kørsel i egen bil for virksomheden, eller som ansat behandles på hver sin måde som beskrevet.

Helt kort har ejer af personlig virksomhed fradrag for beløbet medens ejere i selskaber, og alle ansatte, får beløbet ved indberetning til skat af skattefri kørsel men KUN hvis de samtidigt har en reel løn.

Kørsel fra hjem til arbejdsplads er befordringsfradrag med helt andre satser.

DU KAN VÆLGE MELLEM STATENS TAKST, DER OMFATTER ALT I PRINCIP ELLER dele FAKTISKE OMKOSTNINGER mellem firmakørsel og privat efter kørebogen. I det tilfælde kan du til driftsomkostninger lægge afskrivning på 25% - tage for den del af året du har bilen ved anskaffelse, og så 25% per år og ikke afskrivning i salgsåret.

For de fleste vil statens takst være lettes og bedst.
 
Her får du satserne for både statens takst for at anvende egen bil, og for at transport til og fra arbejde:

Som altid, forbehold for evt. trykfejl.
Dette omhandler kørsel i egen bil for firmaet.
Befordringsfradrag findes i DETTE LINK

Bilen skal være din egen, eller tilhøre en husstand du bor I - og hvor du betaler med til at eje bilen. Du skal selv være føre af den.


Som selvstændig = personlig virksomhed har du fradrag for beløbet kørebogen viser.

Det er lettest blot at trække dette beløb fra dit samlede resultat til skat = du har dit regnskabs resultat til skat, og trækker så kørebogens beløb fra i skatteregulering, inden du skriver resultatet i udvidet selvangivelse. Regnskab og kørebog gemmes i 5 år.

Du må gerne udgiftsføre i regnskabet som personlig virksomhed - men skal så overføre beløbet til mellemregning da der ikke bare må udbetales direkte kørepenge i personlig virksomhed uden VSO.

Den eneste måde du får glæde af fradrag for bilen er via skat. Du må altid hæve som du vil via mellemregning, men det er jo dine egne penge og det ændre ikke din skat. Vil du hele året løbende have mindre at betale i skat, ja så forskudsopgør du dit resultat - som du venter det vil være efter fradrag for bilen- så betaler du mindre skat løbende, og har dermed fået dine penge i lommen.

Som ejer i selskab - eller som ansat, uanset virksomhedsform, skal du have en helt reel løn samtidigt - ellers ingen kørepenge.

Arbejdsgiver skal så altid angive kørepenge som "skattefri kørselsgodtgørelse" til skat sammen med din almindelige lønangivelse. Ingen reel løn - ingen kørepenge.


Både ejere af personlig virksomhed af selskaber skal være meget nøje med kørebogen da SKAT er klare over, at det er et tagselvbord, hvor ejere jo kontrollerer sig selv - i modsætning til ansatte, der jo har ejere eller andre til at sikre, de ikke får for mange penge.

KRAV TIL KØREBOG:


Kravene fra skat er klare - kørebogen skal, hvis du ikke vil risikere, at skat forkaster den og laver sine egne antagelser -  vise:
  • Hvad kilometertælleren viste ved begyndelsen af den daglige kørsel og ved dens afslutning. (dette krav er borte i den ny juridiske vejledning - men for jer der er selvstændige anbefaler jeg at have det med,  så SKAT kan se der er plads til privat kørsel ind i mellem erhvervs km og så skal der ikke føres regnskab over de private km. I er som selvstændige ude for hård (rimelig) kontrol, da I jo nærmest har tag selv bord med kørebogen, som kun i selv normalt kontrollerer :)  )
  • Datoen for kørslen den daglige kørsels fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel (den daglige fordeling vil fremgå af KM stand på hver side af al erhverv - alle km derimellem er så private i sagens natur)
  • Bestemmelsessteder for den erhvervsmæssige kørsel og lignende notater, der kan sandsynliggøre og eventuelt dokumentere regnskabets rigtighed. (F.eks. skriv:  Kundebesøg: Andersson & Andersson lugtfri tørklosetter.)
OVERVEJ BOGEN FRADRAG SOM HER I 2024 UDGAVE, GIVER DIT REGLER OG PRAKSIS SÅ DET KAN FORSTÅS + MERE END 70 VIGTIGE FIRMAFRADRAG AT HUSKE I E-BOG


--------------

60 dages reglen


Reglen indebærer, at en medarbejder kan få skattefri kørselsgodtgørelse fra en arbejdsgiver for ialt 60 dages transport mellem hjem og arbejdsplads. Reglen gælder helt tilsvarende for selvstændige, uanset de udbetaler kørepenge som ansat i eget selskab, eller tager kørepenge som fradrag i personlig virksomhed,

De 60 dage omfattet af reglen skal ligge inden for 12 mdr - og de 12 mdr er løbende/rullende perioder.
  • Reglen indebærer under visse omstændigheder mulighed for at modtage skattefri kørselsgodtgørelse for over 60 dage, hvis medarbejderen/den selvstændige arbejder flere faste steder i de 12 mdr.
  • Forudsætningen er som med al kørselsgodtgørelse, at medarbejderen/den selvstædige anvender egen bil.
  • Det giver ikke flere skattefri kørepenge, hvis medarbejderen/den selvstændige kører flere gange frem og tilbage på en dag - EN gang per dag i de max 60 dage.
  • Der kan ikke gives befordringsfradrag i skatten for disse 60 dage hvis der modtages skattefri kørselsgodtgørelse.
                                                    ----------------------------------
Der er i dag et bundfradrag for udlejning af privatbiler - dele biler - type go-more. Udlejning fra ejer til eget selskab vil dog være fuld skattepligt, da det er erhvervsmæssig - loven er lavet til delebiler ikke for udlejning til erhverv, og heller ikke hvis man gør det via anden kanal

Skat har svaret klart - først i telefon og så skriftligt:

Hej John Hannover

Jf. telefonsamtalen, fremsendes henvisning vedr. ny lov om bundfradrag for udlejning af bil. Bundfradraget kan ikke anvendes, som led i erhvervsmæssig virksomhed. Der henvises til Ligningsloven § 15 R:

Fysiske personer, der udlejer de i stk. 2 nævnte aktiver, kan fradrage et grundbeløb på 9.100 kr. (2010-niveau) i bruttolejeindtægten fra udlejningen af aktiverne ved indkomstopgørelsen for indkomståret. Fradraget efter 1. pkt. kan ikke overstige bruttolejeindtægten. Endvidere kan der af den del af lejeindtægten, der overstiger fradraget efter 1. pkt., fradrages 40 pct. Fradrag efter 1. og 3. pkt. dækker samtlige udgifter m.v., der er forbundet med udlejningen. 1.-4. pkt. gælder ikke for den del af bruttolejeindtægten, der er erhvervet som led i erhvervsmæssig virksomhed.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

fredag den 8. februar 2019

skat på selskabers salg af aktier


Jeg skal her, i så simpel form som muligt, søge at redegøre for selskabers beskatning ved SALG af aktier de besidder som investering (aktier ejet i selskabsform). 

Til slut i indlægget er der også lidt om beskatning af aktier som blot holdes til investering - gevinst på kursstigning og udbytter, uden at blive solgt.
Lad mig lige først slå fast, at aktier man ejer som privatperson - og dermed ikke ejer i selskabsform, beskattes som alle private aktier, med 22% af op til samlet 54.000 kr - i 2019 tal, og 42% derover (Socialdemokratiet vil sætte 42% op til 45%)

Og så over til beskatning af aktier ejet i selskaber:

  • Datterselskabsaktier = Selskaber (datterselskaber) som et selskab har ejerandel på mindst 10% af aktierne i: Gevinster er skattefri og der er ikke fradrag for tab
  • Koncernselskabsaktier = Moderselskab har bestemmende indflydelse, ofte ved +50% ejerskab. Selskaber som der sker eller kan ske sambeskatning for - (link til skat om koncernselskab) : Gevinster skattefri og ikke fradrag for tab.
  • Skattefrie porteføljeaktier = Unoterede aktier, som ejes af et selskab, der ejer mindre end 10 % i porteføljeselskabet, med andre ord, aktier der ikke er optaget til handel på reguleret marked (typisk børs), ejet af selskab der ejer mindre end 10% af porteføljeselskabet: Gevinster skattefri og ikke fradrag for tab. Her er udbyttet fortsat skattepligtigt, dog kun med 70 % af det samlede udnytte. De 30% af det modtagne udbytte er derfor skattefrit.
  • Skattepligtige porteføljeaktier er alt det som ikke er dækket af de foregående - aktier, der hverken er egne aktier, næringsaktier, datterselskabsaktier, koncernselskabsaktier eller skattefri porteføljeaktier, er skattepligtige porteføljeaktier.                                                                              Disse er skattepligtige af gevinst. Hvis lagerprincippet anvendes, så er der også fuldt fradrag for tab. Dersom betingelser for at anvende realisationsprincippet er opfyldt, så er fradrag for tab kildeartsbegrænset (kun fradrag i samme type papir)
  • Næringsaktier = aktier uanset type, erhvervet som led i handelsnæring som foreligger når en skattepligtig har som del af sit erhverv driver handel med aktier og lignende værdipapirer. Det vil sige, at aktierne er erhvervet med videresalg for øje og med henblik på at opnå gevinst ved videresalg. Handelsnæring er en individuel vurdering på det enkelte skattefald. Link til mere om næringsaktier/handelsnæring.
Ganske kort om BESKATNING AF NÆRINGSAKTIER (Se afsnittet herover)- UDEN HANDEL - I SELSKABER:

Gevinst beskattes. som nævnt og tab kan kun fradrages i det omfang, tabet overstiger modtagne skattefrie udbytter.
Driver aktionæren næring med køb og salg af aktier, kan de ikke undgå beskatning på næringsaktier, uanset at aktierne er koncernselskabsaktier, datterselskabsaktier eller aktier, der ellers udenfor næring, ville have været skattefri porteføljeaktier. 

Udbytter beskattes.

Udbytte af datterselskabs- og koncernselskabsaktier er dog skattefri, uanset at aktierne samtidigt er næringsaktier.


Aktierne lagerbeskattes, hvilket vil sige at selskabet beskattes af årets ændring i kursværdi, også uden aktien realiseres.
Det er til at leve med, hvis aktierne er købt for selskabets egne penge, men hvis man skal til at skyde penge ind i et selskab, beskattede penge, alene for at flytte sin private aktieinvestering ind i et selskab, så er det ikke en fordel, for den løbende lagerbeskatning og beskatning af udbytter, udløser jo 22% selskabsskat, og inden man så selv kan få pengene ud, ja så skal man igen af med udbytteskat 27/42% hvorved man samlet kommer på på 41/56% skat, hvor man i sin private beholdning kunne holde sig på 27/42%

Med andre ord: 
Beskatning af aktier og værdipapirer købt for private midler beskattes billigst ved at lade disse blive i det private, og kun betale 27/42% skat af udbytte og realiserede gevinster, frem for først 22% selskabsskat og så - når pengene skal i egen lomme - 27/42% udbytteskat - eller som lønbeskatning.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

mandag den 4. februar 2019

Tilbagesalg af anparter til selskabet


For nogle kan det være aktuelt, at sælge aktier/anparter tilbage til selskabet, frem for til en ny ejer, eller en af de andre anpartshavere.

Det kan være tilfældet f.eks., hvis der ikke lige står nogen 3. part klar til at købe, og hvis de andre anpartshavere ikke har penge til at købe den der vil ud af selskabet - ud.


Hvis du som aktionær sælger anparter, tegningsretter, optioner mm - til det selskab der har udstedt aktierne, så skal hele salgssummen som udgangspunkt beskattes som udbytte.


Normalt, når man sælger sine anparter, så beskattes man med aktieskat af en gevinst ved salget, udregnet som salgspisen minus den oprindelige anskaffelsessum. Ved salg til selve selskabet, mister sælger således fradrag for anskaffelsesværdien - til gengæld skal ingen andre anpartshavere eller aktionærer til lommerne.


Reglen gælder også, hvis aktionæren sælger aktier til et selskab, hvorover det selskab, der har udstedt de pågældende værdipapirer, har bestemmende indflydelse, og hvori selskabet direkte eller indirekte ejer mere end 10 % af aktiekapitalen. (sælger til et holding selskab f.eks)
Selskabet skal så indberette 27% udbytteskat som foreløbig skat for sælgende anpartshaver. Hvis anpartshaver har større aktie/udbytteindkomst end bundgrænsen for 27% skat, så opkræves det resterende via selvangivelsen.
Køb af egne andele må ikke ske ved anvendelse af årets overskud. De frie reserver ved senest aflagte årsrapport er således maksimum for opkøb af egne aktier. Er de frie reserver faldet siden seneste rapport frem til opkøbet, så nedsættes beløbet så der KUN må købes for de frie reserver på dagen for opkøbet. Er det omvendt steget, så må der stadigt kun købes til den værdi de frie reserver havde ved seneste årsrapport. 
Kald det laveste værdi af seneste balances frie reserver, og de frie reserver på opkøbsdagen.
Reglen er først og fremmest til for at sikre, at der ikke sker omgåelse af udbyttebeskatning, ved at udbyttet udloddes via ejernes tilbagesalg af anparter/aktier til selskabet, men den lempeligere aktiebeskatning frem for udbytteskat.
Det er muligt at søge dispensation hos SKAT så man kan få behandlet avancen som aktiebeskatning (med fradrag for anskaffelsessummen) frem for som udbytte (uden fradrag for anskaffelsessummen.
Der gives normalt  ikke forhåndstilsagn mig bekendt, men SKAT vil se på, om tilbagesalget på nogen måde kan ses som alternativ til en udlodning af udbytte.
Normalt gives alene dispensation, hvis en aktionær afhænder alle sine aktier i selskabet. Det må så normalt gerne ske ved, at nogle af anparterne sælges tilbage til selskabet, og andre måske til 3 part eller eksisterende anpartshavere, blot ALLE aktier afhændes.

Der kan også gives dispensation af andre årsager, men skal der handles aktier tilbage til eget selskab, vil jeg meget kraftigt tilråde, at det sker med en revisor i hånden.
Disclaimer: Jeg er ikke specialist på emnet og blogger altid blot efter bedste evne og viden og kan ikke på nogen måde gøres ansvarlig for fejl og mangler. Bloggen er aldrig erstatning for egentlig professionel hjælp til den enkelte opgave.
SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


torsdag den 3. januar 2019

Holding efter drift er etableret ANPARTSOMBYTNING

Mange har overvejelser OM, de skal stifte holdingselskab eller ikke OG: Om de skal stifte holding allerede fra start, for at kunne bruge samme kapital i drift og holding.



Mange tror holding er nødvendigt og i sig selv sparer penge. Dette er langt fra korrekt, og der stiftes masser af holdingselskaber som viser sig helt overflødige. Det kan du læse meget mere om i DETTE LINK.

Man skal tænke på, at et selskab, også et holdingselskab, koster penge i drift. Der er lovpligtig arbejdsskadeforsikring for ejeren uanset løn og omsætning, banken skal ofte have penge for en konto og så kvartalsgebyr, regnskabsprogrammet kan koste per CVR, der skal laves årsrapport - med sambeskatning, klarer man det selv?

Det er ikke usædvanligt, at et holdingselskab kan koste i alle fald 3 - 4.000 kr per år. 

Ved man, at man SKAL bruge holding inden for nogle år, så skal man stifte det fra starten, og lade det stifte drift for samme 50.000 kr.

Ved man det ikke, så kan man ofte på ca 3 år have sparet det, som det koster at skulle få holding ind efter drift er stiftet og i gang.

Sandt er, at mange enten aldrig får brug for holding - eller lever fint i mange år uden eller - sågar lukker drift ned, og aldrig får brug for et holding.

Metoden til at få et holdingselskab over et eksisterende driftsselskab hedder ANPARTSOMBYTNING og kræver revisor vurdering, og det er den der, lidt som ved omregistrering, kan koste omkring 6 - 12.000 kr

Ved ombytningen får man et holdingselskab over sit driftsselskab, uden der skal mere kapital til.

Ombytningen kræver, at du ejer mere end 50% af driftsselskabet.

Ombytningen foregår ved, at du idag ejer Drift ApS  og nu bytter du så de anparter du ejer i Drift ApS med nogle nye anparter i et Holdingselskab stiftet med disse aktier som værdi - Holding ApS.

Dermed er du så ejer af Holding ApS - og det er så, helt som formålet er, Holding ApS der nu ejer gamle Drift ApS.

Du skal som nævnt bruge en revisor for at foretage denne operation, så jeg vil ikke gå i alle detaljer men:

Det du IKKE må er, at stifte et holding for derefter at sælge dine anparter i Drift ApS  til dette nye holding selskab.

Det kunne du i princip gøre, hvis dit drift med sikkerhed ikke var mere værd end da du stiftede det. Ellers vil det jo udløse personlig skat for dig, når du sælger anparterne

Ved ombytningen tages stilling til, om den skal foretages skattepligtig (hvis der i princip ikke er en skat der udløses ved overdragelsen) eller Skattefrit -

Ved den skattefri overdragelse, så udløses der ikke skat af overdragelsen fra dig til Holding - som du så også ejer, og en revisorerklæring skal bekræfte værdien - men:

Betingelsen for at måtte gennemføre ombytningen uden skat er, at du nu ikke må lade dit holdingselskab sælge anparterne i Drift ApS før 3 år efter ombytningen fandt sted.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook råd


Søg i denne blog