onsdag den 3. oktober 2018

Skyd penge ind i dit selskab


Mange stifter i dag selskaber med så lille kapital som overhovedet muligt. Tanken er, at man ikke vil binde pengene. 
Jeg skal, som altid komme med lidt flere tanker om hvad der er klogt, men lad os bare tage det helt konkrete her direkte:

Penge man skyder ind i et selskab som lovpligtig stiftelses-kapital, er som bekendt bundet til man en gang sælger selskabet, eller lukker det. Til gengæld kommer pengene så ud skattefrit og fungerer i selskabets levetid, som en kapital selskabet kan bruge af, og dermed måske rent faktisk blive stærkere.

Kapitalen skal ikke vare stå og "glo" på en bankkonto men bør jo bruges aktivt i driften af virksomheden. Der er intet krav om, at kapitalen bare skal stå og kede sig i banken.

Her lidt gode råd i punktform hvis dit valg er at låne selskabet penge:

1
Stift altid med så meget kapital, at du som minimum kan klare de omkostninger du mener at ville have i opstarts fasen, uden du allerede fra den helt tidlige tid, skal mangle penge eller rode med at låne selskabet penge.

2
Hvis du skal låne selskabet penge, enten fra dig selv, eller fra et andet selskab du måtte eje som hovedaktionær, så skal du beregne - og betale - en lovpligtig markedsrente fra selskabet til hovedaktionæren, eller til selskabet.
Her er skats tekst til krav til renten i fuldt link:

Hvis en hovedaktionær låner penge ud til sit selskab skal der betales en sædvanlig markedsrente. Se LL § 2. stk. 1. Markedsrenten er den rente, som to uafhængige parter ville have fastsat i et tilsvarende låneforhold.

Renten er fradragsberettiget for selskabet og skattepligtig for hovedaktionæren. En evt. rentefordel, der ikke er forretningsmæssigt begrundet anses desuden for et skattepligtigt tilskud for selskabet.

3
Betaler du ikke en sådan rente, vil du generelt blive beskattet af den alligevel, og selskabet vil ikke få fradrag for den betalte rente. Det skyldes, at du dermed har brudt loven.

4
Den lovpligtige rente skal være - markedsrente. Det vil som udgangspunkt sige diskonto + 4%. Ofte vil man lægge den mellem 4 og 10%. Det afgørende er ordet markedsrente. Det er den rente som låntager skulle betale for samme lån hos en anden udlåner. Det er ikke den rente som udlåner kan få selv, men altså den rente, som dit selskab f.eks skulle betale i en bank for samme penge. Kravet om markedsrente skyldes det som hedder armslængdeprincippet og er indskrevet i ligningslovens § 2.

5
Det er rent faktisk slet ikke en ulykke at skulle betale rente. Det faktisk billigere at få rente betalt ud fra selskabet, end det ville være at få løn rent skattemæssigt. Skat af renteindtægt er lavere end skat af løn. Du skal dog ikke af den årsag sætte renten for højt, da skal kan forkaste valget, men blot sætte den som, markedsrente. Mon ikke mange i banken idag ville skulle af med i alle fald 8% for et usikret lån.

6
Du bør udarbejde et lille lånebrev. Et simpelt lille dokument som beskriver at xxx dato yyy har lånt zzz kr *** som anfordringslån som forrentes med x% om året. Renten betales hvert år den x/y. Lånet er givet som anfordringslån. Det sidste betyder, at det er kortfristet og, at du som långiver til hver en tid kan kræve pengene tilbage.

7
Vil du hellere kræve overkurs frem for rente, må du gerne det. Det betyder bare at du skriver at lånet på 100 kr skal betales tilbage med 110 kr om et år, og det er så det samme som 10% rente og beskattes ens. Det er dog mere besværligt, hvis ikke du ved hvor længe lånet skal løbe.

8
Lånet fra en hovedaktionær, person eller selskab, vil være tabt uden fradragsret for tabet. Det kan undgås ved at give lånet som konvertibelt lån = et lån som man frivilligt selv kan vælge at konvertere til aktiekapital frem for at få pengene retur. Der er rigtigt mange regler omkring det, at gøre lånet konvertibelt. Det er ikke noget du bare lige kan aftale, det skal i vedtægter og meget andet.

Et konvertibelt lån skal overholde en række regler:
  • Beslutning om konvertibelt gældsbrev skal træffes på generalforsamling i selskabet og indskrives i protokollen
  • Beslutningen skal anmeldes til erhvervsstyrelsen
  • Vedtægterne skal ændres så vilkår for det konvertible gældsbrev fremgår - Alle vilkår om forrentning, forfaldstidspunkt, regler for konvertering, tidspunktet samt konverteringskursen skal fremgå, ligesom vedtægterne skal have bestemmelser om betydningen af evt. ændringer i selskabets kapitalgrundlag forud for konverterings tidspunktet.
  • Vedtægterne skal også rumme bestemmelse om betydning af evt. ændringer i kapitalgrundlaget inden konverterings tidspunktet
  • Lånet skal som konvertibelt også fremgå af selskabets årsrapport og jeg ville også anbefale note-angivelse om hvornår der kan ske konvertering og til hvilken kurs.
Her lidt om hvordan du indskyder ny bunden kapital:
1
Først afholder du generalforsamling, hvor der i beslutnignsreferat skrives hvad kapitalen skal forhøjes med, og referatet underskrives. 
2 Pengene til kapitalforhøjelsen, som enten kan komme fra holdingselskabs frie kapital, eller direkte fra eksisterende eller nye kapitalejere, skal indbetales på selskabets bankkonto.
3
Vedtægterne ændres så den nye forhøjede selskabskapital fremgår.Beslutningen registreres i Erhvervsstyrelsen (virk.dk) senest 2 uger efter generalforsamlingen. Du logger på firmaets CVR hos virk, vælger "ændre virksomhed" - "rediger virksomhed" og ser så punktet "kapital" og trykker rediger. Så kommer punktet "forhøj kapital" Du skriver den nye kapital og kursen (ex 100 eller hvad du har haft oprindeligt. Så gemmer du ændringerne, og trykker - "Dokumenter" hvor du så skal uploade Generalforsamlingen samt de nye ændrede vedtægter
4
Efter kontrollov 2021 skal kapitalindskuddet bekræftes. Her siger bekendtgørelse 1377 af 12/12-2019 at følgende kan bekræfte kapitalen:
  1. Bankbilag hvor det fremgår, at kapital og evt overkurs er indsat på konto tilhørende selskabet. Udskrift fra netbank udgør ikke tilstrækkelig dokumentation, så banken skal bekræfte.
  2. Udskift fra advokat klientkonto hvor det fremgår, at kapitalen er bogført i advokatens bogholderi på selskabets klient konto
  3. Erklæring fra advokat om, at kapitalen er indsat på advokatens bankkonto/klientkonto tilhørende selskabet.
  4. Erklæring fra revisor om, at kapitalen er indsat på advokatens bankkonto/klientkonto tilhørende selskabet.
5
Endeligt ændrer du aktiebogen på selskabets adresse samt opdaterer de to registre, legale og reele ejere i virk.dk 
                                                                     -----------

Skal vi "nørde" lidt videre i indregning i årsrapporten kan Ernst & Young være god læsning på side 4 i dette link.

Det vil være klogt at anvende revisor eller juristhjælp hvis du vil lave lånet konvertibelt, så du ikke kommer galt af sted.

Er ekstra kapital så altid umulig at få ud igen før salg eller lukning?
Nej ikke altid, for skydes ekstra kapital ind som ren kapitalforhøjelse ud over selskabslovens krav, kan man efterfølgende lave kapital nedsættelse og få penge retur. Dette er dog lidt mere kompliceret og vil som udgangspunkt så også udløse udbytteskat. 
Personligt synes jeg der er en tendens til at der fokuseres alt for meget på at have så lille kapital som muligt, og for lidt på at have en kapital der er stor nok til at drive selskabet seriøst med. 

De samme personer, som stifter med så lidt kapital som overhovedet muligt, vil ofte IKKE finde det mystisk at have aktier i andre selskaber, med henblik på værdistigning og som en formue der skal hjælpe dem, når de skal på pension, men åbenbart har mange slet ingen tillid til deres eget projekt, og vil derfor absolut ikke have penge stående i det - og de vil så hellere købe bankaktier og Novo til pensionen 😏.

Signalet til omverden er heller ikke smukt. Her er en ejer, der absolut ikke tror på eget projekt, men alene vil sætte mindst muligt ind, som hånden på den varme bageplade.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

mandag den 24. september 2018

Moms ved blandet momspligt og momsfri aktivitet - Lønsum



Dette er en kort gennemgang af, hvordan man håndterer, hvis man i samme CVR har både momspligtige aktiviteter, som f.eks. webshop salg af varer, og måske ikke momspligtig aktivitet som en eller anden form for sundheds behandler.

Du må selv søge dig frem til, OM du er momspligtig eller ikke.


Når du har både momspligtig og ikke momspligtig aktivitet, bør du optimalt anvende et regnskabsprogram der kan køre afdeling/sags/dimensioner - så du kan skille din omsætning let

I alle fald:
  1. Alle udgifter der alene hører til din momspligtige aktivitet har du fuldt momsfradrag for
  2. Alle udgifter der alene hører til din momsfrie aktivitet har du intet momsfradrag for
  3. Alle udgifter der hører til begge, skal du dele momsmæssigt.

Punkt 1 og 2 giver nok sig selv . Punkt 3 får du forklaret her:

Udgifter du anvender blandet, lad os for nemhed skyld vælge  - Printerpapir husleje o.l - Disse udgifter skal deles, så dit momsfradrag i % svarer til fordelingen af din omsætning, momspligtig og ikke momspligtig.

Den fordeling kan du jo det første år kun skønne så godt som muligt og forventer du 50/50 fordeling, ja så trækker du kun halv moms fra det som hører til den momsfrie aktivitet.


Resten af momsen bliver så bare en del af udgiften, som du så har normalt fradrag for.

Fra 2024 skal man under  hele året, frem til 31/12, anvende samme foreløbig momsprocent, som opgøres som følger:

  • Hvis den endelige fradragsprocent for det foregående regnskabsår er opgjort på tidspunktet for årets første momsindberetning, skal denne bruges som foreløbig fradragsprocent i hele det indeværende regnskabsår
  • Hvis den endelige fradragsprocent for det foregående regnskabsår ikke er opgjort på tidspunktet for årets første momsindberetning, skal den endelige fradragsprocent for året før det foregående regnskabsår bruges i hele indeværende regnskabsår.

    LÆS mere i link om den regel

Når året er gået, så skal du altid fordele omsætningen præcist procentmæssigt, og hvis det nu viser sig, at det blev 75/25 med altså kun 25% af omsætningen hørende til de momsfrie, ja så så har du trukket for meget moms fra da du trak halv moms fra. Du skal nu regulere den moms så du flytter den moms du har trukket fra meget fra, bort fra købsmoms, og over på udgiften. Derved får du reguleret det, i den moms du angiver for sidste kvartal det år.

Det er bla.a her afdelings/sags/dimensions regnskab er nyttigt, så det er let at se hvad du hidtil har gjort momsmæssigt.

Det afgørende er, at du får reguleret således, at årets samlede momsfradrag bliver fuld momsfradrag for det der hører til momspligt, intet momsfradrag for det der hører til det momsfrie, og så momsfradrag der præcis svarer til fordelingen mellem de to aktiviteters omsætning, for det der bruges blandet.

Næste år bruger du så forrige års procent fordeling, da den jo har vist sig god, men stadigt skal du ved årsafslutning korrigere, så procent fordelingen af momsfradrag svarer til omsætningens fordeling - præcist

Ofte vil du være lønsumpligtig og skulle betale lønsumsafgift hvis din aktivitet ikke er momspligtig.

Du skal registrere dig for lønsum når din lønsumsafgiftspligtige omsætning overstiger 80.000 kr per år.

Godt LINK fra skat til LØNSUMSPLIGT


Som nævnt, kan du så have bøde momspligtige og lønsumspligtige aktiviteter i samme firma.

Du skal stadigt først momsregistres når du kan forudse din momspligtige aktivitet kan overstige 50.000 kr per 12 mdr (som nævnt ved 4000 kr per måned som mit forslag) MEN du skal regnskabsmæssigt op dele dit regnskab så det fremgår hvilken del af omsætninger der er lønsumspligtig og hvilken del der måtte være momspligtig. Kun hvis du også er momsregistreret skal du lægge moms på den del, og har momsfradrag for den del. 

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

torsdag den 20. september 2018

Lønmodtager eller fakturere som selvstændig kort

Det kan være meget dyrt, at kræve, at de som skal udføre arbejde for en, skal skaffe sig CVR og fakturere, frem for at ville ansætte. Det kan være dyrt, både for arbejdsgiveren OG den der fakturerer.


Der er IKKE frit valg på alle hylder, i forholdet LØNMODTAGER eller SELVSTÆNDIG.

Moms kan underkendes for "kunden" og dig, så kunden mister momsfradrag og du skal betale skat af den moms du har faktureret - OG:

Fakturering fra et selskab, hvis det er lønmodtager job - vil kunne betyde en skat langt over 100% - og der kan tælles 3 år tilbage = det kan være en ren katastrofe.


Hvad fradrag angår kan 
Arbejdsgiverkontrollen gennemføre en egen bedømmelse. De er så begrænset af 3 års frist i skatteloven med mindre det er hovedaktionær der udfører arbejdet i selskabsform, hvor kontrollen kan gå 5 år tilbage.


LØNMODTAGER:

At være lønmodtager betyder, at du er i et ansættelsesforhold. Det vil sige, at du arbejder efter arbejdsgiverens anvisninger, for dennes regning og risiko, og som led i en aftale.
Forhold, der betyder, at du er lønmodtager

Karakteristika inden for det enkelte forhold
Du arbejder efter arbejdsgiverens anvisninger
Der er fastsat regler for, hvordan og hvornår du skal udføre arbejdet, og der er tilsyn og kontrol med arbejdets udførelse.
Du kan ikke bestemme, hvilke arbejdsredskaber og materialer der skal bruges ved arbejdets udførelse.
Du kan typisk ikke ansætte arbejdskraft.
Du arbejder for arbejdsgiverens regning og risiko
Du betaler ikke de udgifter, der er ved arbejdet.
Du har ikke en reel økonomisk risiko ved arbejdet.
Indtægten er overvejende nettoindkomst, det vil sige, at der ikke er udgifter til fx indkøb og annoncering af dine egne arbejdsydelser.
Du arbejder som led i en aftale
Du har indgået aftale om løbende arbejdsydelse.
Du anses ifølge arbejdsmarkedslovgivningen - fx ferieloven og funktionærloven - som lønmodtager.
Du får et fast beløb for hver time, uge eller måned, du arbejder.
Udbetaling af bonus, akkord osv. er aftalt på forhånd.
Du arbejder overvejende for én arbejds- eller hvervgiver.
Du har krav på at blive opsagt med et bestemt varsel.
Din mødetid, timetal og ferieplacering er aftalt med eller bestemmes af hvervgiveren.

Selve det, at du måske har fleksible arbejdsforhold betyder IKKE, at du er selvstændig.



HVORNÅR ER MAN LØNMODTAGER?
  • Det er arbejdsgiver som bestemmer hvordan og hvornår arbejdet udføres
  • Arbejdsgiver betaler som hovedregel de udgifter der er forbundet med arbejdet
  • Arbejdsforholdet har fast karakter - også selv om det er nogle timer om ugen og helt uregelmæssigt, det gentages oftest
  • Der betales en fast løn for hver time, uge eller måned der arbejdes, uanset om opgaven er færdigudført - eller der er aftalt en fast provision, akkord eller bonus ud fra et resultat.
  • Arbejdstager har ikke reel risiko for at tabe penge ved at udføre arbejdet - ud over risikoen for at lønnen / betalingen for det udebliver.
  • Arbejdstager ville iflg. ferieloven, funktionærloven eller andre arbejdsmarkedslove ha været lønmodtager
Det at man vælger at udskrive fakturaer og f.eks. er momsregistret er uden betydning for bedømmelsen af om, man er selvstændig, honorarmodtager eller lønmodtager

HONORARMODTAGER:

Du bliver anset som honorarmodtager, fx når du i din fritid yder et stykke arbejde, der bliver betalt med et honorar eller engangsvederlag, selvom du er lønmodtager eller selvstændigt erhvervsdrivende som hovedbeskæftigelse.
Honorararbejde er generelt karakteristisk ved, at det er en opgave af engangskarakter - ofte fast enkeltstående opgaver.
Som udgangspunkt skal du ikke registreres for moms som honorarmodtager. Men hvis din omsætning som honorarmodtager overstiger 50.000 kr. før moms, bør du kontakte SKAT.
Du kan ikke som B skatte honorarmodtager få skattefri kørepenge.
Du har fradrag for dine udgifter (årsopgørelse rubrik 29 - forskud rubrik 425) Udgifterne kan ikke overstige honoraret.

HVORNÅR ER MAN SELVSTÆNDIG?

Ved vurderingen af, om der er tale om selvstændig erhvervsvirksomhed, kan der lægges vægt på, hvorvidt:
  • indkomstmodtageren tilrettelægger, leder, fordeler og fører tilsyn med arbejdet uden anden instruktion fra hvervgiveren end den, der eventuelt følger af den afgivne ordre
  • hvervgiverens forpligtelser over for indkomstmodtageren er begrænset til det enkelte ordreforhold
  • indkomstmodtageren ikke på grund af ordren er begrænset i sin adgang til samtidig at udføre arbejde for andre
  • indkomstmodtageren er økonomisk ansvarlig over for hvervgiveren for arbejdets udførelse eller i øvrigt påtager sig en selvstændig økonomisk risiko
  • indkomstmodtageren har ansat personale, og er frit stillet med hensyn til at antage medhjælp
  • vederlaget betales efter regning, og betaling først ydes fuldt ud, når arbejdet er udført som aftalt og eventuelle mangler afhjulpet
  • indkomsten modtages fra en ubestemt kreds af hvervgivere
  • indkomsten afhænger af et eventuelt overskud
  • indkomstmodtageren ejer de anvendte redskaber, maskiner og værktøj eller lignende
  • indkomstmodtageren helt eller delvist leverer de materialer, der anvendes ved arbejdets udførelse
  • indkomstmodtageren har etableret sig i egne lokaler, fx forretning, værksted, kontor, klinik, tegnestue mv., og arbejdet udøves helt eller delvist fra lokalerne
  • indkomstmodtagerens erhvervsudøvelse kræver særskilt autorisation, bevilling og lignende, og om indkomstmodtageren har fået en sådan tilladelse
  • indkomstmodtageren ved annoncering, skiltning eller lignende tilkendegiver, at vedkommende er fagkyndig og påtager sig at udføre arbejde af en nærmere bestemt art
  • indkomstmodtageren i henhold til momsloven er momsregistreret, og ydelsen er faktureret med tillæg af moms
  • ansvaret for en eventuel ulykke under arbejdets udførelse påhviler indkomstmodtageren.
Lad mig slå fast: MAN MÅ IKKE BARE BEDE FOLK STIFTE VIRKSOMHED FOR AT UNDGÅ AT SKULLE ANSÆTTE. Kildeskattelov med mere sætter stop for det, 

For arbejdsgivere er der i disse år en stor motivation til søge bort fra ansættelse af lønmodtagere, med forpligtelser i forhold til opsigelse og meget andet.

Der stilles derfor i en del fald krav om, at den "ansatte" skal være freelancer - og i en del fald faktisk om, at den "ansatte" skal starte egen virksomhed, og sende faktura.

For ejeren i personlig virksomhed er risikoen faktisk begrænset til momsen og dens fradrag. Så længe den pågældende overholder og betaler alle skatter OG fakturerer fra personlig virksomhed, vil skat sjældent gribe ind.
Et problem kan dog være, hvis man har anvendt statens takst for kørsel i egen bil, frem for befordringsfradrag, hvis SKAT anser en for faktisk ansat, og samme med andre fradrag man har taget, som burde være ligningsmæssige fradrag som lønmodtager.

Kommer den "ansatte" i problem med at kunne betale sin skat, så vil den ansatte, i det omfang denne har medvirket til at bryde kildeskatteloven og ikke ha været registreret som lønmodtager med A-skattetræk, risikere bod.


Faktureres fra et selskab, er risikoen skat på over 100%
Trippelbeskatning opstår ved, at indkomsten først bliver beskattet i det selskab, som modtager pengene for et stykke udført arbejde. Dernæst hos ejeren som er den rette indkomstmodtager. Slutteligt sker der igen beskatning når pengene tages ud af selskabet (løn/udbytte).
Skattedom 2018 viser, at et ApS der havde faktureret ejeren ud til uafhængigt andet A/S, blev frakendt retten til faktureringen (tripple skat) og ejeren skulle personbeskattes af indtægten, også af momsen da der ikke skulle moms på lønmodtager arbejde. 

Rent praktisk sker følgende, hvis SKAT ser det som faktuelt lønmodtager arbejde:

1) Personen beskattes af det fakturerede inkl. moms som løn.
2) Selskabet får den betalte moms tilbage (der skulle ikke have være betalt moms).
3) Selskabet tilskudsbeskattes af det fakturerede inkl moms. Dette kommer jo som 22% selskabsskat - ud over, at personen jo selv beskattes helt alm af beløbet inkl moms.
Da selskabet jo automatisk er beskattet af det fakturerede (indtægten) så er det kun momsen der nu bliver ekstra beskatning.

MEN så sker der jo det at:

Pengene står i selskabet. Dvs. personen skal have udbytte ud for at kunne betale skatten af lønnen, som jo faldt på personen. Der vil nu både have været selskabsskat af beløbet med 22%, personlig skat hos personen ofte 40-56%, og oven i det udbytteskat 17/42% som kan være nødvendig, for at personen jo kan betale skatten, af en løn der ikke er udbetalt.


For arbejdsgiveren er risikoen klart større. Arbejdsgiveren kan oftest ikke vide, om den "ansatte" faktisk har orden,- og penge til at få betalt sin B-skat eller virksomhedsskat. I de tilfælde vil SKAT ofte kontrollere, om der faktisk skulle ha været tale om lønmodtagerforhold, og bedømmer SKAT det, vil de kræve den manglende skat fra lønmodtageren betalt af arbejdsgiveren + fjerene arbejdsgiverens fradrag for moms på betalingerne til lønmodtageren OG afkræve denne en bod.


Her får du en række links der kan være gode for dig, hvis du stadigt er i tvivl:
Dette link til skat er godt at blive klog på skats direkte synspunkter og forklaring om forskel, selvstændig eller ansat.: LINK TIL SKAT OM DETTE
Og mere her i SKATTE LINK
Og her fra DANSK ERHVER
Også BDO revision har skrevet godt om konsulenter gennem virksomhed eller som lønmodtager - her med retningslinje fra SKAT og MOMS i 2018 afgørelse 


Skats omgørelse fra 2018 i LINK  hvor person der fakturerede uafhængigt selskab fra sit eget selskab - hvor flere mio. kr omgøres fra indtægt i selskabet til løn

Her er også et godt link til en AMINO TRÅD hvor Bent Zimmermann fra Skattekonsulenterne ApS bla.a. skriver hvorfor man ikke bare kan stifte selskab, og så lade faktureringen ske via dette, uden at påtage sig selv en alvorlig skatterisiko, hvis ikke skat anerkender en som selvstændig i forhold til den fakturerede løn - du skal gå lidt frem i tråden, men her er en del af teksten:


"Hvis skat efterfølgende kommer og siger, at man ikke er selvstændig erhversdrivende er det "deep shit" Som personlig erhvervsdrivende betyder det "bare" at man bliver beskattet som løn. Har man lagt indtægterne ind i et selskab, bliver man også beskattet personligt, men det er endnu værre, for selskabet bliver beskattet af indtægten, og lønbeskatningen ændrer ikke ved, at midlerne stadigt ligger i selskabet. Det kaldes triple beskatning og er ikke lige til at lave om."

Endeligt har advokat Jacob Tøjner lavet et rigtigt godt indlæg om emnet på Amino.dk: LINK TIL JACOB TØJNER og samme mand skriver godt om de problemer det kan gi at bede en lønmodtager om at stifte selskab og fakturere, for at undgå forpligtelser KONSULENTER FIRMA PAS PÅ

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

tirsdag den 18. september 2018

Lukkes der for nye IVS?


Erhvervsministeriet bad i efteråret Erhvervsstyrelsen (EOS) om at udarbejde en redegørelse for Iværksætter selskabernes tilgang til selskabs markedet.

Dette var i realiteten blot en forlængelse af folketingets beslutning, da man fra 2014 åbnede for formen IVS. Her var det besluttet at se formen an og så tage stilling til forsættelsen.


Det kan man så mene tog meget langt tid - men nu kom EOS så med en meget grundig redegørelse på 56 sider, men megen statistik, som IKKE taler voldsomt positivt for formen IVS. 

Erhvervsstyrelsens 56 lange sider redegørelse kan man finde i DETTE LINK. som åbner hele redegørelsen i PDF til download eller DETTE som åbner i browser

Det tog ikke lang tid før den ny erhvervsminister Rasmus Jarlov viste handlekraft og meddelte, at man ville sætte stop for flere IVS og istedet gøre ApS kapitalkravet mindre. Det betyder formentlig 40.000 kr mod i dag 50.000 kr

Erhvervsministeriet har beskrevet det HER I LINK -  ligesom nyheden naturligvis har fundet vej til mange aviser.

Eksisterende IVS får sikkert bare køre videre og mange vil så nok søge hurtigst muligt at blive omregistreret, for ikke at stå som den form der nærmest er taberdømt.

OM det så bliver sådan lovmæssigt ved vi jo ikke, men redegørelsen fra EOS var absolut ikke positiv mod IVS

Hvis man VIL lade IVS forsætte så tror jeg man faktisk kom langt ved følgende, som jo skal gælde alle selskaber, også ApS og A/S men som nok ikke rammer mange andre, end de sjuskede IVS.
  1. Bod for ikke at aflevere regnskab falder 3 mdr efter regnskab skulle have været inde - er som nu personlig uden fradrag - MEN skal ikke bortfalde ved tvangslukning
  2. Karantæne for ledelse/ejere der har et selskab sendt til tvangslukning - mindst 1 mdr - eller måske under hele tvangslukningen, så disse ikke som nu, bare kan flytte goodwill og sikkert også en del aktiver over i nyt IVS stiftet dagen efter tvangslukning af forrige - ofte med samme navn bare men lille tilføjelse.
  3. Evt gebyr til ejer der af sjusk lader selskab (alle former) gå til tvangslukning for besvær i skifteret - 4-6000 kr kunne være tallet iflg en del undersøgelser - herunder EOS analysen
De tre ting ville gøre at mange tænkte sig om en ekstra gang inden de bare lod ting gå til tvangslukning - og man ville næppe se færre iværksættere, fordi folk vidste at hvis de sjuskede så voldsomt, at de blev sendt til tvangslukning - så var der en omkostning der skulle dække skats besvær, skifteretten osv. Samlet ville det vel så koste en ejer maks 7000 kr og en kort karantæne inden nyt stiftes - hvor slemt var det lige?
Ved konkurs giver bod næppe mening - men ved tvangslukning tror jeg det gør

Så er det ikke de gode der straffes men de som ikke vil holde regler - og evt lukke ved erklæring.


Kombiner gerne med automatik der forhindrer stiftelse uden alle ejerregistre er registret og der er angivet email til besked om post i selskabets digitale e-post, for en del tvangslukninger skyldes, at ejeren slet ikke ser sin digitale post og derfor ikke får rykker.

Nu må vi se. Nogen vil givet sige SKYND DIG AT FÅ 1 KR SELSKABER inden de bliver lukkede. 

"Smarte selskabs-stiftere" vil sikkert stifte en masse skuffe IVS de kan sælge ud af, efter det evt. er umuligt at nystifte.

Personligt vil jeg sige, at stoppes formen som nystiftelse så er der al mulig grund til ikke nu at fare ud og stifte IVS, for så vil man meget hurtigt komme bag i køen hos rigtigt mange leverandører og banker.



SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


tirsdag den 11. september 2018

For mange IVS lukker

Dette er ikke et indlæg MOD Iværksætterselskaber, men faktisk lidt tværtimod, en lille "opsang" til en del af ejerne om at tage sig sammen.

Det skader ALLE IVS over en kam, når IVS har langt flere lukninger end andre firmaformer.

Mange, de fleste, lukkes tilmed ved tvangslukning, og det skyldes ofte, at ejerne ikke indleverer regnskab, og - når de så sendes til tvangslukning, ikke vil bruge revisorpenge på at få selskabet genoptaget (krav om revisor) men hellere smider startkapitalen på - ofte 1 krone - væk, og bare starter nyt,


Jeg har set en kendt jurarådgiver som netop i 2017 OG 2018 ikke indsendte regnskab til tiden. I 2017 blev det reddet med et sent regnskab og genoptagelse men når det skete igen i 2018 kan det ikke genoptages. 3 dage efter det blev sendt til opløsning i 2018 var der et nyt IVS oprettet med næsten samme navn. Det siger lidt om manglende seriøsitet

Nå det var lidt statistik i skulle have






Det viser, at pt er 7,4% af alle IVS der ikke tidl år er opløst, sendt til tvangsopløsning mod 0,7% af ApS der er i normal drift.

Det viser også at 4,5% af alle IVS der ikke tidl er lukket, pt er under konkursbehandling mod 1,4% af ApS

Endeligt viser det, at lægger man de IVS der tidl. år ER lukket ved tvangslukning og konkurs til, så kommer vi op i knapt 20% eller hvert 5 IVS på de kun 4,6 år selskabsformen har eksisteret.

Se vi i stedet på alle stiftede er trækker alle normal drift fra, så får vi samme billede. Her er medregnet alle som er lukket frivilligt ved likvidation og erklæring.
IVS har eksisteret 4,6 år, ApS i 44,6 år og man  kan se, at deler vi de lukkede ud på antal år og holder dem op mod alle stiftede, ja så får vi


Jeg har lagt denne til på opfordring af en der mente, at der lukkede lige så stor procentdel af eksisterende ApS som eksisterende IVS per år, og selv om det er en lidt "sjov" måde at regne på, over så lang en periode som 45,6 år for ApS og 4,6 for IVS, så siger den jo stadigt lidt om, at IVS ikke kan hævde, at der lukkes procentvis lige så mange ApS heller i den regnemåde.

Det tyder meget klart på, at ejerne af IVS dels tager langt større risiko, hvilket nok er naturligt da de ofte har meget lidt at tabe, men det viser også, at ejerne af IVS er langt mindre omhyggeligt med f.eks. at indlevere regnskab,

Det sidste kan skyldes, at selskabet går så dårligt, at man vil af med det, og i alle fald er det jo sådan, at loven er skruet så fjollet sammen, at sender man det selskab til tvangsopløsning, ved slet ikke at aflevere regnskab, så slipper man for alle bøder for at indsende regnskab for sent.

Bøden udløses alene når  man pligtskyldigt for det sene regnskab ind, men giver man helt pokker i regnskabet, så bortfalder bøden og ejerne kan stifte nyt IVS samme dag for 1 krone, imens skifteretten for samfundets regning opløser det gamle, ofte med lidt gæld til skat og moms og andre.

Her kunne loven let ændres til, at bøden for et forsent afleveret regnskab falder uanset selskabet opløses. Bøden/boden er jo i forvejen en der udstedes personligt og ikke til selskabet, men trods det, at både selskabsstyrelsen og erhvervsminister kender til denne lov OG problemerne, sidder alle på hænderne og gør ingenting.

Resultatet kan godt en dag blive, at hele loven om IVS skal ændres, og i alle fald er det her og nu til stor skade for alle veldrevne IVS, og for alle nye IVS der skal stiftes og skaffe sig bankkonto og leverandører, at SÅ mange eksisterende ikke drives tilstrækkeligt seriøst.

Det er urimeligt, at det måske en dag ikke skal være muligt, at få stiftet et selskab med så lav kapital, eller være en selskabsform der ses dybt ned på, alene fordi en række lykkeriddere ikke har ansvar nok til at føre regnskab og moral nok til ikke bare at lade selskaberne sejle i deres egen sø, så snart de taber lysten eller ser deres ene krone er tabt i alle fald.

SÅ forslag til enkle ændringer der kunne fjerne incitament til at lade tvangslukke:
  1. Bod for manglende regnskab skal falde også ved tvangslukning, den er i forvejen personlig.
  2. Ejere der lader tvangslukke skal betale gebyr til skifteret og skat for den administration, 6000 kr som bod kunne svare til samfundets udgift ved den form for lukning.
  3. Ejer af tvangslukkede selskaber må ikke stifte nyt før tidligst 3 mdr efter - eller måske først når skifterettens behandling var afsluttet.

Til alle jer der driver IVS seriøst, og I er heldigvis klart flest - thumbs up herfra - Forsæt det gode arbejde og god vind med jeres forretninger

Skulle nogen have fået lyst til at vide mere om IVS og hvordan man driver det sikkert - så kig evt ind i IVS som ebog eller paperback - Det burde kunne forhindre nogle utide lukninger.

SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


vh John Hannover


torsdag den 9. august 2018

STOP STOP STOP - og kom SÅ igang


Alt for mange kaster sig ud i ny webshop med hovedet under armen. Troen er ofte, at det må være den nemmeste og næsten mest passive form for indtægt, som man kan skaffe uden at gå på arbejde, men blot køre tingene fra hjemmet.

Virkeligheden er, at webshop markedet er noget nær 100% mættet, og skal man have antydning af chance, så skal man have en shop, der sælger noget som man enten er billigst med (og det er reelt umuligt) eller noget, som meget få andre sælger og som man derfor kan tiltrække kunder til - MEN det som næsten ingen andre sælger, er jo ofte fordi - der faktisk ikke rigtigt er salg i den type varer.

Jeg ved det her lyder som dagens mest negative indslag, og jeg kan selvklart ikke påstå, at der slet ikke kommer nye stærke online shops til, men jeg vil meget gerne advare mod at tro, at det er let.

ALT for ofte ser jeg på facebook folk der spørger:

"Hej søde netværk - jer der har webshop - hvor skaffer i leverandører fra?

eller

"Jeg vil bare lige høre om man godt må købe varer på ebay eller amazon til at sælge i sin webshop"

eller

"Hej vi er to unge gutter som har lavet noget fedt design til tøj og vil starte vores eget tøjmærke. Hvor kan vi købe t-shirt til at få trykt på?"

Den type er med 99,9% borte efter ½ år og ja - de er klogere på at sætte en shop op, de har lært lidt om betalingsløsninger måske, men de hænger alle sammen med næbet.

Amazon alene, udgør en stor trussel mod alle eksisterende webshops, og i den grad også mod alle danske. De har et KÆMPE udvalg, de leverer lynhurtigt - specielt til deres nye segment af Amazon prime kunder, de er i alle fald ikke dyrere end andre, snarere billigere og returvarer og alt andet problematisk håndteres så smidigt det overhovedet kan tænkes.
Også i special segmenter som tøj gadgets, IT osv, er Amazon stærke, men her er der jo så også en lang række special sites som Zalando osv, som har stort udvalg, gode priser osv, så at skulle starte sit eget tøjmærke op, baseret på indkøbt stangvare man trykker motiver på, er i den grad op ad bakke.

Jeg påstår ikke det ikke KAN lykkes, siger bare, langt langt de fleste er borte på kort tid.


Hvis du vil slå igennem, så ligger hele din mulighed i, at du tænker dig mere end godt om fra starten. Kan du noget - som ikke andre meget større kan meget bedre.

Kan du finde en vare, som du tror vil blive et kæmpehit, men som ikke findes på markedet endnu f.eks Segboards som jo skabte et hurtigt marked hvor der kunne skummes fløde (og hvor der så også var mange svindlere) - ja så kan du ofte tjene nogle penge i en fart, men ofte vil du så skulle ud og lede efter andre varer, når de store spillere også leverer de varer, du måske skummede fløde på.


Du skal derfor være superomhyggelig i din planlægning - Ikke tro du kan leve af at købe på Amazon eller Ebay og sælge videre i din shop. 

Du skal både være omhyggelig i valget af hvad du vil handle med OG du skal være parat til at bruge tid på at finde de rigtige leverandører. Det er ofte fabrikkerne og ikke grossister der sidder hos Aliexpress og Alibaba osv. Det er et arbejde i sig selv at få de rigtige kontakter. Du får dem ikke ved at spørge på Facebook, hvor andre køber deres xxxx. De som HAR fundet superleverandøren, drømmer ikke om at dele demmed andre.

Du søger dem via f.eks landets ambassades handelsafdeling, eller via grossister hvor du måske kan opspore den egentlige producent, og du skriver med dem frem og tilbage, indtil du har en række gode kontakter, som du så ofrer penge på at flyve ud og besøge. Gennemser deres fabrik, får kontakter og netværk i ledelsen og starter så en import.

Jeg er godt med på, at mange af jer ikke har 100.000 kr til en opstart, og derfor er tvunget til at se, om ikke I kan finde varen på Alibaba/Aliexpress og mange andre har tilmed slet ikke råd til at opsætte et lager, og vælger derfor dropshipping.

Dropshipping bruges også af mange helt store, men for små nye, er det meget sjældent noget der kaster penge af sig. Det skyldes, at man får meget lille fortjeneste - eller tvinges til at sælge til helt ukonkurrencedygtige priser - samtidigt med, at man jo stadigt står med udgifter til returvarer, webshop, betalingsløsning, bank og meget mere.
De store som har succes - har det fordi de kan garantere producenten en stor mængde ordrer fast og laver særaftaler. Så kan man godt sælge dyre varer fra ET site, og så reelt få dem leveret via store leverandører direkte til kunden.


Det kan naturligvis køre, som en lille sidebeskæftigelse mens man øver sig på at drive webshop, og på den led KAN det være en mulig start, men det er ikke noget du skal vente at kunne leve af.


At rigtigt mange nye shops så heller ikke ER noget ejeren lever af fremgår også af deres betalingsløsninger. Mange af dem har alene Stripe, paypal og måske Mobilepay og beskriver Nets som noget de mener er helt udgået.

Det er en af lakmusprøver på om de faktisk lever af deres shop, for gør de det, så vil de som udgangspunkt som dansk shop netop have Nets og dankort som mulighed. 


Omkring 4 ud af 5 danske onlinehandler - 80% ca - sker via dankortdelen af Visakort, og det skyldes, at der har shops de laveste omkostninger ved at tage mod betaling. Den del er så blevet besværliggjort af lovgivning som gør, at online shops ikke må fakturere betalingsgebyr over på kunder, og en del kunder vælger derfor idag per standard, at svinge et mastercard - hvilket giver shoppen omkostninger.

Skal du leve af en onlineshop, så vil jeg påstå, afhængig af hvilken vare vi taler om, så skal du omsætte mellem ½ og 1 mio gode danske kroner om året som minimum.

I de fleste varetyper vil din pris max kunne være 2 gange indkøb når vi taler online - og så er det let at regne ud, at hvis du omsætter for ½ mio kr, ja så køber du nok for ca 250.000 kr, og det er så det samme du har i bruttofortjeneste. Fra de 250.000 kr bruttofortjeneste går så omkostninger til betalingsløsning/gebyr, drift af shoppen, returomkomstninger, fejlvarer, svindel, bank/regnskab/forsikring mm, og så har du næppe 200.000 kr til dig selv, og det er jo mindre end du ville have, ved at passe kassen i Netto.


Der er ikke noget galt ved at øve sig, og drive en lille shop med omsætning på 100.000 kr om året- men det giver givet ikke mere end 20-.30.000 k  om året til dig selv - i bedste fald, og vejen op til at leve af det, er meget lang.

De som får succes, er de som finder de rigtige varer, finder de helt optimale leverandører ved at ofre meget tid på søgning og kontakter, finder en pris de kan leve af, og som samtidigt ikke virker høj i forhold til denne verdens giganter i online shopping, skaber sig succes i søgning SEO på nettet, og får en kundekreds, der begynder at omtale shoppen til venner og bekendte.

Det KAN absolut lade sig gøre, og det her er ikke en opfordring til ikke at prøve, men en advarsel mod den tendens der afspejles i spørgsmål som - hvor finder jeg lige en T-shirt leverandør til mit nye tøjbrand  og et håb om, at nogen af jer vil tænke om, og tænke dybt, og være villig til at spare noget op til en god start, med et produkt der kan rykke noget på et mæt marked


Jeg vil godt fastslå, at NÅR man har været alle tanker igennem - fået planlagt ting, så kommer der en tid hvor man bare skal se at komme igang - just fucking do it som det så smukt hedder. Et punkt hvor man ikke længere skal sidde og nørkle med navnet, en lidt lysere grå baggrund - lidt bedre det ene eller andet. Der vil altid være et tidspunkt, hvor man er så langt at NU STARTER man.

God vind til de af jer der prøver i alle fald. Jeg forstår i den grad lysten og vil bare meget gerne se flere der overlever med projektet ud over år 1

venligst John Hannover



SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende paperback eller som e-pub med alle former for virksomhed enkeltmands, I/S - selskaber som ApS  (og gamle IVS) og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Søg i denne blog