tirsdag den 19. november 2013

Indberet B indkomst hos skat i E-indkomst

Start med at sikre dig i virk.dk at du er arbejdsgiver registreret, ellers sæt kryds i ændringsrubrikken og gem.

Du kan bruge skat fine anvisning HER I LINK med bl.a. En lille video
Eller se mine egne billeder:

Alle billeder kan man blot klikke på, så bliver de store, og med escape kommer man tilbage.

Når du logger på skat, kommer du til punktet ANSATTE



Så finder du punktet - indberet e.indkomst helt til venstre



Dette åbner et pop up vindue (så pop up skal være tilladt for skat.dk)

I det vindue vælger du "indberette/forespørge på eIndkomst/LetLøn:


Og i næste vindue så vælger du indberet lønoplysninger - online


Så skal du blot indtaste CPR nummeret og et af dig valgt medarbejder nummer (det du ser nedenfor er hvis du overfører honorar til udlændinge så det er kun til det brug - tag så færdig og du kommer til næste billede med det samme og udfylder dato for periode start og slut samt dispositionsdato og kan sætte kryds hvis du vel genbruge oplysningerne til en senere løn


næste klikkes:


og i næste billede har du neden under mulighed for at indtaste a-indkomst. for at få mulighed for B indkomst som nu er felt 36 - skal du lige trykke knappen ofte brugte og sætte kryds i tilføj felt 36 så har du nu feltet du bare skriver mandens b indkomst ind i det felt (som du altså skal kalde frem under ofte brugte felter


Så trykker du blot FORSÆT og for et billede der viser alt du har indtastet - og er alt OK, så trykker du "Bekræft" og har indberettet korrekt

Gruppe 5 som vist - er til dansk honorar til CPR person -

Er det en udlænding er det gruppe 09 og fra 2024 skal du bede alle i EU - som jeg ser loven, også uden for, om deres internationale skattenummer som hos dem hedder TIN International Tax Identification Number - som skal indtastes ved betalinger. Her er link til mere om det

Det var måske mange billeder men jeg har jo delt dem lidt - klik på den hvis de er for små til at se, men jeg håber det kan hjælpe

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

lørdag den 16. november 2013

Finansiering via "greenlight" - Når projektet er sikret


Greenlight finansiering er en finansieringsform der skal sikre, at et projekt FÅR penge i tide til at, projektet kan sættes i verden, men heller ikke før. Det giver investor en vis sikkerhed og det er ofte lettere at finde den type investorer.

Jeg oplever mange starte projekter, som behøver finansiering fra start. Helt enkelt ønskes en finansiering af virksomhedens omkostninger, medens den udvikler en idé og sætter et projekt i gang arbejder på sagen. 

Til de formål skal pengene naturligvis falde up-front og være til rådighed. Den type investeringer er ofte de langt vanskeligste at opnå OG de langt dyreste.

Årsagen er, at investor løber en oplagt stor risiko. Investor risikerer, at projektet aldrig bliver til noget og, at alle pengene går op i idémandens personlige forbrug. Kravet til tilbagebetaling eller ejerandel vil derfor være langt størst ved den slags investeringer.

EN anden besværligt ting er, at løbe tør halvvejs og nu skulle skaffe yderligere finansiering. 

Problemet er stadigt, at den der skal investere har hele risikoen for, at projektet måske uventet løber tør for penge og slet ikke kommer i gang. Så skal investor til lommen igen måske.

Det er derfor vigtigt, at projektets ejer altid har en god forretningsplan der sætter tidsfrister, kombineret med et budget der styrer, at man kan nå i mål for de investerede penge.

Der er givet mindst 100 forskellige indfaldsvinkler. som en investor vil ha på krav til projektet og personerne, når det skal besluttes om man vil investere.

Selv ville jeg ved enhver investering stille krav til:

  • Forretningsplan 
  • Finansbudget 
  • Likviditetsbudget 
  • Egen sympati for selve projektet og personkredsen bag. 
  • Realistisk indtjening i projektet 
  • Projekt starters egen indsats i både penge og tid.
Er der støj på linjen i form af mangler på en række af områderne, inkl. tvivl om personens måde at reagere på - efter gennemgang via internettet, linkedin, facebook, cvr.dk mm, så ville resultatet være stop for interessen.

Når alt virker OK, så kan problemet ofte være, at skelne mellem om ens investering rent faktisk går til projektet, eller til finansiering af personerne bag, medens de venter på, at de har penge nok. 

For at undgå den risiko, kan man benytte Greenlight finansiering. 

Der garanteres penge MEN de er først til rådighed når hele finansieringen er på plads og selv projektet dermed opnår Greenlight, og kan sættes i fuld gang.

Type eksempel: Der skal hentes finansiering til et projekt der koster 1 mio - En eller flere investorer går ind og garanterer samlet denne ene mio men ingen skal betale før projektet har fået sikkerhed for at 1 mio findes og pengene udbetales f.eks ON the first day of production (forsimplet forklaret))

Det medfører intet negativt i forhold til at få andre investorer, for der skal stilles garanti for investeringen fra investors side, enten personlig, virksomheds eller bankgaranti - som tilsiger, at pengene udbetales, når den samlede investering til projektet foreligger klar med xx (kunne være 5 mio).

Alle kan give penge, men ingen risikerer, at pengene bare forsvinder i person lommer og strid efter at få flere penge og få projektet i gang. Der er ingen risiko for at man skal af med 1 mio hvis ikke resten af pengene også er fundet OG projektet dermed sættes i værk.

Hele opstartsfasen ligger på den som vil sætte det ene eller andet igang - Projektstarter må klare sin egen økonomi - men når projektet har fuld finansiering, udløses alle investorer pengene efter de regler som er aftalt med hver.

Man kan sagtens kombinere Greenlight finansiering med andre former. 

F.eks. kunne de første omkostninger i virksomheden eller "løn" til projekt starter selv, finansieres af banken eller vennelån.

Tilbagebetaling:

Som med andre investeringsformer, vil tilbagebetaling kunne ske både kontant som royalty ret på del af overskud eller som ejerandel eller for den sags skyld som fast beløb med en rente. Det afgørende er, at Greenlight finansiering er en langt sikrere investering for investor, i og med pengene først skal falde, når der er sikkerhed for projektet kommer i gang.

Typeeksempel kunne være en film, hvor investorer garanterer nogle millioner, som dog først skal udbetales på den første fotodag, eller en ny "dims" der skal markedsføres i verden, hvor pengene falder når "dimsen" er f.eks. patenteret - eller i prototype, eller ligger klart til markedsføring.

I mange fald vil man have en 3. person, kunne være advokat som den der afgør om man er ved det punkt hvor pengene kan udbetales, andre gange kan samarbejdet være tæt nok til, at investor selv kan se, at NU ligger f.eks en prototype færdig eller NU begynder holdet at filme som aftale.
Der kan også være inkluderet, at for at "greenlight" pengene skal falde, så skal det bevises, at hele projektet er finansieret, så der ikke betales 1 mio kr til et 2 mio kr. projekt, uden bevis for, at de fulde 2 mio er sikrede.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

mandag den 11. november 2013

Nye skattesatser vækstplan 2013 + ekstra til 2014 og frem

VÆKSTPLAN 2013 FOR KOMMENDE ÅR OG SKATTESATSER OG REGLER 2014

Jeg har her søgt at samle lidt information om den vækstplan folketinget har vedtaget sommeren 2013, en plan der til lille del allerede er trådt i kraft, og for andre sider træder i kraft løbende over de nærmeste år

Jeg påtager mig ikke rådgiver ansvar for disse oplysninger, som dog er samlet med kontrol flere steder.

Her først et lille skema med de vigtigste skatte-og moms ændringer for virksomheder og selskaber - ændrede momsperioder - for under 1 mio i omsætning direkte fra 2014, for de lidt større, fra glidende overgang i i 2015 til helt uændret for de største:


Også et par andre områder er af betydning for firmaer, momsfradrag for hotel ophold og andet



Topskattengrænsen går op

¨

Hvad angår bundskat kan man regne med at man inkl. AM bidrag ud over fradraget kommer af med 44-45% i skat


D er et par ændringer af betydning for privatpersoner nemlig forsat rabat ved ændring af kapitalpension til alderspension i 2013 og forsat håndværkerfradrag i 2014:


Der er også - uden for vækstplanen, besluttet ændring i befordringsfradrag, som følge af lavere benzinpriser og forsikringer iflg. skatterådet. 

Ligeledes er satserne for statens takser for kørsel i egen bil sat ned

Taksterne for 2013 og 2014 fremgår her:


Nyeste satser for skattefri rejsediæter:


Og grænserne for personalegoder o.l.



Der er også en ny let forhøjet sats for fri telefon for 2014, hvor beløbet er 2.600 kr mod 2.500 kr på helår i 2013.

Frivillige i sportsforeninger kan få visse beløb skattefrit - læs HER FRA SKAT:


Med venligst hilsen John Hannover (facebook startupadvice)

torsdag den 7. november 2013

Faktura - krav til faktura + afregningsbilag

KRAV TIL FAKTURA FRA FIRMAER:



For de som vil have loven er den HER i link - se kapitel 12 - men ellers forklaret lettere forståeligt måske - her 

Fuld faktura:

Fuld faktura er krav ved handel over 3.000 kr.

En fuld faktura skal indeholde følgende oplysninger, og mangel på disse kan resultere i problemer for både sælger og køber. I en nylig dom har østre landsret givet skat ret i at nægte køber momsfradrag, fordi en faktura ikke indeholdt de krævede oplysninger.
  • Udstedelsesdato (fakturadato)
  • Fortløbende nummer - Skal være i direkte rækkefølge, men må starte med det nummer man selv vælger - og forsætter over flere år, eller starte på ny ved nyt år.
  • Man må gerne have 2 forskellige nummerserier, hvis man f.eks. har 2 webshops i samme CVR - De skal så hver især være fortløbende og starte med hvert sit nummer f.eks. som A001 og B001 eller A2015001 og B2015001
  • Momsnummer/CVR nr på den som fakturerer (momsnummer evt = CVR med DK foran.
  • Sælgers navn og adresse
  • Kundens navn og adresse
  • Mængde og art af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser
  • Dato der viser den dag levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, forudsat en sådan dato er forskellig fra fakturaens udstedelsesdato (fakturadato)
  • Pris per enhed 
  • For momsregistrerede vises momsgrundlaget som pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed
  • Gældende momssats - normalt 25%
  • Momsen i kroner

Forenklede fakturaer:

Der er i visse fald mulighed for blot at udstede en forenklet faktura.  Hvis det er til andre registrerede købere, skal beløbet være under 3.000 kr, ellers skal der altid udstedeS fuld faktura.

Den forenklede faktura skal som minimum indeholde:
  • Sælgers navn og adresse
  • Sælgers registreringsnummer (cvr-nr.)
  • Fortløbende nummer (fakturanummer)
  • Udstedelsesdato (fakturadato)
  • Mængden og arten af de leverede varer/omfanget eller arten af de leverede ydelser
  • Det samlede omsætnings beløb og momsbeløbets størrelse. Momsbeløbet kan også angive ved at skrive, at momsen udgør 20% af den samlede pris inkl. moms.

Kassebon:

Virksomheder der overvejende sælger til privat kan også blot udstede en kassebon - eks fra skattegodkendt kasseapparat. 

Så er kravene endnu færre - nemlig:
  • virksomhedens navn eller registreringsnummer (cvr-nr./SE-nr.)
  • udstedelsesdato
  • leverancens art
  • momsbeløbets størrelse.

Til udlandet:

Ved levering til andre momsregistrerede i udlandet kan de sidste punkter med dansk moms naturligvis udelades men ved levering af varer til afgiftspligtige i andet EU land, skal fakturaen i stedet påføres teksten -  "Reverse charge" og til momsregistrerede skal fakturaen derudover påføres din kundes moms registreringsnummer (og du har pligt til at kontrollere at dette nummer er korrekt hvilket kan gøres HER )

Leverancer som er momsfritaget (momslovens § 334 stk 1 nr 1-4) hvor køber skal betale erhvervelsesmoms i andet EU land, skal fakturaen påføres tekst som f.eks. "zero rated - free of VAT" og igen skal købes momsregistreringsnummer fremgå af din faktura


Samlefaktura:

Det er muligt at anvende en samlefaktura der opsamler div. leveringer af varer eller ydelser, så længe disse omfatter samme kalendermåned. Specifikation må da også fremgå af bilag, så som følgesedler


Anvende Nets betalings oversigt eller indbetalingskort som faktura:

Betalingsoversigterne fra NETS - det som tidligere hed PBS, kan anvendes som faktura forudsat de indeholder de oplysninger som er angivet som gældende for fakturaer generelt, herunder en tydelig faktura dato - så hver fakturering/transaktion i oversigtet skal indholde en egen fakturadato. Bogføring skal ske efter denne faktura dato og ikke på den dato oversigten fremkommer (ofte jo bare 1. i en måned.

Tilsvarende kan indbetalings kort anvendes som faktura, igen forudsat disse indeholder de oplysninger der kræves for en egentlig faktura. Typisk ved leje eller abonnement bruges dette, og disse indbetalingskort skal så hver i sær indeholde egen fakturadato som f.eks. bruges ved beregning af moms tilsvaret, men de kan godt sende ud som f.eks. 12 girokort samtidigt.

Der findes lidt undtagelser fra kravene, f.eks benzinselskabers faktura for brændstor til momsregistrerede selskabers biler hvor det rækker at bilens registreringsnummer fremgår, og endvidere er Store Bælts broen og Øresunds broen fritaget.

Elektronisk faktura eller papir?

Det vil idag være helt naturligt at sende faktura elektronisk, f.eks via E-mail men faktisk kan kunder nægte at modtage elektronisk. Det er momslovens § 66 stk 4 der styrer det. Skat beskriver det også HER:



Ved elektronisk fakturering forstås fakturaer, der opfylder indholdskravene til enten en fuld faktura eller forenklet faktura, og som er udstedt og modtaget i hvilket som helst elektronisk format.

Fakturamodtageren skal være indforstået med at modtage en elektronisk faktura. Denne accept anses at foreligge ved enhver form for accept, hvad enten denne er

  • formel eller ej, eller
  • stiltiende,
  • hvis en elektronisk faktura indgår i modtagerens bogføring og regnskab, eller
  • hvis modtageren betaler det fakturerede beløb ifølge en elektronisk faktura.

Ikke teknisk muligt med kassebon eller fuld faktura:

I de få tilfælde hvor der ikke kan udstedes kassebon, f.eks vil salg fra helt midlertidige markedspladser, kan man slippe med en håndskrevet bon MEN skats praksis er stram og der skal være tale om meget midlertidige salgs steder og ofte vil skat kunne bedømme,, at det faktisk var muligt, ex sågar med batteridrevet kasseapparat, så det er et område man som virksomhed i alle fald skal være meget forsigtig med.

Afregningsbilag:

Hovedreglen er, at det er sælger der udsteder faktura, men det er også muligt, under visse omstændigheder at anvende "afregningsbilag", hvor det er køber der udsteder bilaget på sælgers vegne. Det betegnes også selvfakturering.
Afregningsbilag skal opfylde alle krav til fuld faktura, som du kan finde øverst i indlægget og skal påføres tekst som "selvfakturering" eller på engelsk "selv billing" og købers registreringsnummer skal fremgå af fakturaen.
Der skal også inden man går igang,  findes en aftale mellem parterne, hvor det står klart, at det så er leverandøren der godkender hvert enkelt afregningsbilag.
For anvendelse mellem danske firmaer gælde desuden at:
Begge parter skal være momsregistrerede
Udsteder af afregningsbilaget (køber) skal sikre sig at leverandøren er momsregistreret ved at kontrollere dennes momsnummer hos skat
Der skal foreligge skriftlig aftale.
Læs mere direkte fra skat i DETTE LINK 

Afregningsbilag kan ikke erstattes af kredit nota. Kreditnota udstedes kun imod en faktura som skal krediteres. Kravet om moms kontrol og andet, som adskiller helt fra kreditnota fremgår af momslovens § 52 stk 3 og § 70 som bl.a. stiller krav om momskontrol og aftale om godkendelse: Citat
Stk. 3. Faktureringspligten anses for opfyldt, hvis den afgiftspligtige persons kunde udsteder fakturaen (afregningsbilag) over leverancer af varer eller ydelser på vegne af den afgiftspligtige person og i dennes navn. Det er et vilkår for at anvende afregningsbilag, at den afgiftspligtige person og dennes kunde forinden indgår en aftale, hvori der skal være fastlagt en fremgangsmåde, hvorefter den afgiftspligtige person skal godkende hver enkelt faktura.
Endvidere har den der udsteder pligt til at kontrollere momspligt for den der bliver udstedt for - med andre ord KØBER har ansvar for at checke sælger moms - citat:

Afregningsbilag, der indeholder salg, hvoraf der skal beregnes moms, kan kun udstedes, når både sælger og køber er momsregistreret. Udstederen af et afregningsbilag har pligt til at sikre sig, at sælger er momsregistreret.
Efter de gældende danske regler har køber et fælles ansvar med sælgeren for, at sælger har et gyldigt momsregistreringsnummer. I praksis kan køber få dokumenteret momsregisteringen ved at tjekke momsnummeret.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

tirsdag den 5. november 2013

import til videresalg fra lande uden for EU - Opstarten:





.
For at importere fra uden for EU skal du være importregistreret og dermed have firma med CVR nummer.

Told tilkommer på varens pris inkl. fragt og varierer fra land til land og vare til vare
Told beregnes af speditøren eller f.eks PostNord.

Importgebyr udgør 160 kr fra PostNord - og varierer ved speditør anvendelse.

Moms betaler du ved import hvis du ikke er momsregistreret. Hvis du er momsregistreret og importerer til momspligtigt brug, så er momsen ikke en omkostning men blot en bogføring og indberetning.

Satserne for fortoldning og gebyr er som følger - men der kommer ændringer i 2021 som formentlig fjerner bagatelgrænsen for moms og ændrer i importgebyr formentlig.

Under 80 kr ex fragt                                          Ingen told, moms eller importgebyr

80 - 1.150 kr -                                                    Ingen told men moms og importgebyr
over 1.150 kr                                                     Told, moms og importgebyr

Lad mig gøre klart, at import og drift af virksomhed faktisk er noget mange har brugt mange års uddannelse og elev-tid for at lære, og der er ikke en enkelt checkliste som kan kompensere for alt det.


Sites som Alibaba og Aliexpress er generelt ikke direkte kontakt til de som producerer, men i al hovedsag en blanding af små firmaer og unge mennesker, der kæmper med at skaffe alle de ting hjem, som I vil købe via de sites. 

Der er ærlige mennesker og uærlige, og der er ægte varer og fake/kopivarer i massevis (se evt om Kopivarer) lige som CE og andre mærkninger for elektriske artikler, meget let kan være falske. 

Det er derfor afgørende, at man tester leverandørerne, gerne flere gange, indtil man er sikker på, at kvaliteten er den korrekte OG den samme fra leverance til leverance, for de kan let skifte mellem de fabrikker de køber fra.

Alibaba, Aliexpress, Ebay, Amazone er alle en mulig start, men der er ingen større webshops, som kan leve ved import den vej. De skal have varen direkte fra producenter til helt andre priser, med helt anden kvantumsrabat.


Skal man have en levevej ud af en shop, så bør man helt klart sætte målet højere, og skaffe kontakt til nogle af de større leverandører. Det kræver arbejde, via den kinesiske ambassades handelsafdeling i København, via google og meget andet OG - en lidt rejser ud til Hong Kong Kina.

Man kan godt bygge en shop op på Alibaba, Ebay osv, men det bliver næppe noget man lever af.

Denne gennemgang bør dog kunne sætte de fleste godt igang lige fra den tidlige plan til stiftelse af virksomhed og den krævede importregistrering m.m

Start med en plan og et budget:

Start med at udarbejde en forretningsplan. Skriv alle planer du har ned, leverandører, finansiering osv. Lad dig ikke forskrække af det punkt her. 

Det er noget som mange tror de bare kan springe over, men det bremser dem både i forhold til at få en god bankkonto, og det er noget skidt i det daglige arbejde bagefter, hvis man mangler en plan. Her kan man læse om FORRETNINGSPLAN I LINK og man kan vælge en version der ikke skal fylde mere end EN side hvis man vil det.

Lav et godt budget - prøv at skaffe dig overblik over hvor meget eller lidt du mener at kunne omsætte og tjene og tænk på, at der kan være tidsforskel mellem hvornår man tjener penge og hvornår man FÅR penge ligesom der skal være penge til rådighed når momsen forfalder, så udarbejd et likviditetsbudget. 


Det kan være klogt at ha en lidt økonomikyndig ven eller familiemedlem med her, alternativt vil det være rigtigt fint med f.eks. en revisor. I linket om forretningsplan er der eksempel på simple budgetter.

Tag tidligt kontakt til banken og få aftale om en konto:

Læs her et bud på hvordan man lettest måske kan få en  GOD START MED BANKEN

Regn med, at det ikke er så ligetil at få banker til at låne ud til nystartede, og slet ikke hvis man ikke selv har noget at skyde i, så vær forberedt på, at du selv vil kunne skulle finansiere opstarten. Det kan være klogt at få tilbud fra flere banker, men dagens virkelighed er, at det er meget vanskeligt i en ny-start, at få andre end den bank der kender en for noget stabilt, til at være med, og kravet vil ofte være, at man i alle fald samler alle engagementer i den bank der kender en. Det kan der argumenteres mod, men virkeligheden er hvad den er.
Her lidt om BANKERS PRISER

Stift virksomhed

Du kan så stifte CVR som i dette link. Det er helt gratis at stifte personlig virksomhed. ApS har et gebyr på 670 kr + evt omkostning til advokathjælp og - bekræftelse af kapitalen på mindst 40.000 kr. Denne kapital er IKKE en omkostning. Det er penge du må anvende i driften.

For at importere fra uden for EU skal du også være IMPORTREGISTRERET som vist i linket i dette punkt. Sæt kryds for importregistrering, og afkryds af praktiske hensyn for eksport samtidigt, det gør det nemt evt at skulle returnere varer f.eks. Når du sætter kryds i importregistrering, har du sat kryds i en "forpligtelse" og dermed vil din CVR registrering kunne gennemføres. 


Du skal sætte kryds i rubrikken for moms hvis du kan forvente at omsætte for over 50.000 kr på en hvilken som helst 12 mdr. periode. Læs evt om MOMSPLIGT. Det er ikke et krav at man er momspligtig for at kunne importere varer til videresalg fra uden for EU men 50.000 kr grænsen skal overholdes, ellers kan man sættes til at betale moms + bod af alt det man har solgt uden moms. 


Du skal tænke på, at hvis du importer og ikke er momsregistreret, vil du blive pålagt 25% dansk moms på de samlede udgifter, og ikke kunne trække denne fra.


Hvis du er momsregistreret vil du skulle tillægge 25% importmoms på din salgsmoms, men du lægger samme beløb til som købsmoms så det koster dig intet. Læs evt om IMPORTMOMS i dette link


Din moms på salget skal du sammen med importmomsen i starten angive én gang i kvartalet i perioden fra kvartalets slut og ca 40 dage frem. 


Du ser let, hvordan du skal angive når du er logget på moms. Under importmoms uden for EU skriver du 25% af den samlede værdi af produkt, fragt og moms - Den ligger i gruppen "salgsmoms" og så lægger du helt samme beløb til din købsmoms.

Du vil få mulighed for at tilmelde dig reminder fra moms når du er registreret. Efter en tid vil du automatisk får meddelelse om, at din momsperiode er ændret til halvårlig.

Læs evt alt om at stifte virksomhed eller selskab i min letlæste - men meget dækkende e-pub bog GRUNDBOG FOR IVÆRKSÆTTERE.  Den kan spare dig mange problemer med alle regler, stiftelse, skat, moms og meget andet. Vil du have en rigtig papirbog, og meget større bog - så er det STARTUP du skal have fat i

Find leverandører:

I princip kan man jo godt begynde at søge leverandører allerede inden man stifter virksomhed, men mange af disse vil slet ikke vise interesse, hvis ikke man kan give dem et dansk CVR nr.

Skaf dig overblik over hvor du kan få varerne fra. Kontakt leverandører ved at søge via google, hent priser, undersøg konkurrenters priser, og tag hensyn til at undgå kopi varer eller varer der ikke er f.eks. elektrisk godkendte. 

Tænk på at sites som Alibaba som nævnt IKKE er sites med direkte producenter generel, men mere som den blå avis eller ebay. Masser af blandet godt og skidt. 
Mange ganske unge Kinesere som sidder og modtager forespørgsler og foregiver at være leverandør af ALT. Så snart de får en ordre eller forespørgsel er de i gang. Finder leverandør pris og får ting afsendt. 

Kvaliteten kan svinge enormt fra mange af dem, da de kan købe fra ny leverandør fra gang til gang. Man kan godt finde helt fine leverandører og udvalget er stort. Man bør teste dem af hensyn til at sikre sig leverance så godt man kan, men være klar over, at kvaliteten som beskrevet kan svinge.

Store kvantiteter bør man helt klart finde den virkelige producent af. Det gør man erfaringsmæssigt ikke uden at besøge fabrikken og selv der, kan man være ude for, at den kontakt person man har haft fat i, i virkeligheden bare lader som om han ejer fabrikken, og i virkeligheden bare har ejerens OK til at gå rundt og vise frem. Man skal derfor være omhyggelig med sin søgning.

Når du mener at have fundet dine leverandører, så skal du lave regulære markedsundersøgelser, baseret på dine varer og de priser du kan sælge til.

Søg efter shops der handler disse varer, og se OM du overhovedet er i nærheden af, at kunne konkurrere med disse. 


De køber i store mængder, de har masser af reklame og SEO kroner, de har ofte næsten dag til dag leveringstid, de brokker sig ikke over returvarer, og udvalget er enormt.

Tænk alle omkostninger ind - for at se OM du mener du kan lave en god forretning, når det kommer til stykket.

En del vil i dag, for at spare lager, helt have leverandøren til at sende direkte til kunden. Det hedder DROPSHIPPING som forklaret i link. Det vil generelt betyde meget lille fortjeneste på den enkelte varer og - det fungerer langt bedst fra EU lande, hvor din kunde ikke hver gang selv skal rode med told.

Pas på kopivarer

Noget af det første er, at finde den vare du vil sælge. Vær klar over, at der er mange kopivarer i Asien. Du skal sikre dig personligt at det ikke er en kopi - ved at checke den op mod original produkter og mindst 15% (ikke en lovfastsat procent eller facitliste men tommelfingerregel) eller mere skal være ændret (ud over navnet - at fjerne det er bare en del af svindlen ikke noget der gør det til en original)

Du har hele ansvaret og kan ikke holde dig til hvad en kineser svarer omkring det - ansvaret er dit ved ankomst til danmark. Der er masser af bøde sager og konfiskationer, så vær omhyggelig med den del. Derudover er der de tekniske krav CE mærkning med mere for brandsikkerhed o.l. hvor du også vil hænge på alle erstatninger hvis de ikke er overholdt Læs evt mere om KOPIVARER i link


         Ja- de er skam over 18 alle - Der sorteres silketrykte mærker til modeindustrien

Pas på parallelimport af originale mærkevarer fra uden for EU

Parallelimport af originale varer fra uden for EU kan være ulovligt, med mindre følgende betingelser er opfyldt:

  • Varene er ægte
  • Varene er sat i cirkulation af mærket selv, eller en af mærkets agenture/distributører
  • Varene kommer fra agentur i EU , eller du har tilladelse fra mærket direkte til import fra uden for EU

TOLD

SIMPEL FORTOLDNING:

Sørg for, at dit firmanavn og CVR fremgår af pakken.
Sørg for at din leverandør vedlægger/i plastperm - fakturakopi på pakkens yderside HVIS det er posten som behandler. Det kan fremme hastigheden hvis varen sendes med post (speditører klarer tingene selv). Fakturaen skal svare helt til det du betaler - ikke have falsk værdi, som en del i Kina benytter.
Pakken udleveres så typisk med det samme fra told. Fra kurer firma/speditør, får du generelt pakken udleveret omgående, og der kommer så senere en regning for told og evt fragt. Sendes den med Post Danmark, kan der dog normalt gå lidt længere tid inden den er færdigbehandlet og ankommer til dig.
Normalt skal du ikke udfylde noget, det klarer den speditør som indfortolde for dig (post DK - eller anden - DHL, osv) Importører ansvarer for, at alt der købes indfortoldes korrekt - med korrekt told tarrifnummer og korrekte papirer, faktura med korrekt værdi og CVR/firmanavn på pakken.

Told er forskellig fra vare til vare og det er din pligt at angive korrekt told tarif nummer.

Tolden vil kunne være lige fra 0% til 15% (og måske mere) men du vil sikkert se at den ligger omkring 5-10% for de fleste varer fra uden for EU.

Toldtarifen kan volde vanskeligheder for en del, jeg mener DENNE er hoved tariffen - tryk på eVita tarifering. Her er så også SKATS TOLDTARIF hvor tolden kan findes når man har tarifnummer Skat anbefaler idag man bruger det sidste link, da eVita systemet ikke i al fremtid vil blive opdateret

Man kan også downloade en fuld TOLDTARIF HER

At finde ret toldtarif nummer er vanskeligt men man kan bede om bindende svar hos told, og det vil ofte kunne være en rigtigt løsning. Her LINK TIL BINDENDE SVAR OM TOLDNUMMER

Der findes naturligvis også klarérbutikker og speditører som kan hjælpe med dette mod betaling.

Man kan ikke regne med, at leverandøren altid har korrekt tarifnummer at give en, og er det forkert, hænger man selv på ansvaret.

Tolden kan man betale ved ankomst eller aftale betalt forsinket samlet for virksomheder. Har du valgt kontant betaling betales manuelt hver gang varen ankommer, ellers det efter afslutning af hver måned.

Skat og regnskabspligt:

Du skal føre regnskab. Som personlig virksomhed iht bogføringsloven - som selskab - i henhold til årsregnskabsloven, men i princip minder de om hinanden.

Du bør klart bruge et regnskabsprogram lige fra start.


Regnskabet skal du opbevare med alle bilag i mindst 5 år.

Personlig virksomhed udfylder blot udvidet selvangivelse som vist i LINK

Selskaber skal offentliggøre regnskabet og indberette til virk.dk og - aflevere selskabsselvangivelse til SKAT.


Her i LINK kan du i e-bog eller paperback i letlæst form blive meget klogere på regnskab, uanset hvilket program du vælger.

God vind med en ny virksomhed. Pas på pengene, de får hurtigt ben at gå på, så køb ting efter devisen: Køb først NEED to have og så vent med NICE to have, indtil økonomien er flydende


Jeg påtager mig ikke ansvar for evt fejl i min blog, som er skrevet efter bedste evne og naturligvis gennemchecket.


Jeg blogger af interesse og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller mangler i mine indlæg, som ikke skal erstatte egentlig direkte rådgivning

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook råd           

Søg i denne blog