mandag den 23. december 2013

IVS spørgsmål - brevkasse type - men realistiske


Der stiftes et stort antal IVS selskaber. Mange med stor fornuft, MEN også mange som aldrig burde have været stiftet.

Jeg har samlet en række spørgsmål, bygget op ud fra indlæg og spørgsmål set på flere facebook iværksætter sider samt Amino og tilsvarende steder. 

Jeg er klar over, at det kan se ud som om jeg her bare er imod IVS, og det er jeg ikke MEN, jeg er imod, at alt for mange stiftes, og enten tvangslukkes, går konkurs, eller kommer til at hænge ejerne langt ud af halsen, men en lukning der kan tage mange måneder.

Lad os se på nogle af de hovedspørgsmål, som måske viser lidt af problemerne:

1. Med et IVS er man vel sikker på, at evt gæld ikke er noget man hænger personligt på?

I princip ja, men: Jeg langt de fleste (alle) banker vil kræver personlig kaution og personlig sikkerhedsstillelse, for at oprette den lovpligtige erhvervskonto, og jeg ved, man vil kunne opleve det samme fra en del leverandører. Ofte vil de kun levere mod kontant betaling ved afsendelse. Her vil ejeren jo så skulle ind med private penge, indtil selskabet selv kan klare sig.
Det kan være god ide at få OK fra banken til erhvervskonto allerede inden stiftelse, da det for mange kommer som en overraskelse, at banken ikke bare siger OK..


2. Men så er det kun hvis jeg skriver under på kaution eller sikkerhed at jeg kan hæfte personligt i det IVS?

Nej der er andre risici: 
Du skal sikre kapitalberedskabet og likviditeten. Du skal hele tiden kunne forvente at kunne betale de forpligtelser du indgår. 
Taber du halvdelen af egenkapitalen (ved 1 kr = tabt 51 øre ex hvis du har betalt dit internet fra firmaet) så skal du afholde generalforsamling der skal tage stilling til, om du fremadrettet kan betale din forpligtelser. En formalitet ja, men glemmer du det, så kan kreditorer sige du IKKE tog kapitalberedskabet alvorligt og kræve du skal være personlig ansvarlig. 
Kan dine kreditorer påvise, at du købte ind på et tidspunkt hvor du burde have være klar over, at du ikke kunne betale varene, kan du være personligt ansvarlig (søg evt "hæftelsesgennembrud".

3. Er der omkostninger ved et IVS som man ikke har i enkeltmandsvirksomhed eller I/S?

Ja. Regnskabet er mere kompliceret og årsopgørelse vil ofte kræve hjælp.
Der er lovpligtig arbejdsskadeforsikring for alle aktive ejere, også selvom de ikke hæver løn. Den skal man regne med koster ca 1.600 kr p.a. per aktiv heltids ejer både i drift og holdingselskaber.

Der vil ofte også være omkostning til erhvervskonto i banken. Den er nødvendig i et selskab En erhvervskonto kan let koste 2000 kr i oprettelse og så et årligt gebyr. Det afhænger naturligvis af ens forhold til banken

Der er også omkostninger til stiftelse, hvilket der ikke er i personlig virksomhed.

Der må ikke hæves privat i IVS, kun udbetales løn (og senere udbytte) Det vil kunne føre til opkrævning af betaling til AER/AUD og barsel via ATP da man indgår som lønmodtager i den sammenhæng.

4. Hvis jeg har underskud i mit IVS i starten, kan jeg så trække det fra i skat på samme måde som i personlig virksomhed på nogen måde?

Nej du kan ikke trække et selskabs underskud fra i personlig indkomst fra andet arbejde. 
Et underskud vil kun kunne bruges skattemæssigt, ved at man i senere år har et overskud som det kan trækkes fra i.

5. Kan andre se mit resultat på nettet hvis jeg har IVS. I dag skal jeg ikke indsende noget med mit personlige selskab?

Ja du skal aflevere regnskab og fuld årsrapport elektronisk til selskabsstyrelsen og resultatet kan alle få adgang til.

6: Kan jeg så bare indsende min excel fil eller tallene fra mit regnskabsprogram?

Nej. Det skal opstilles efter specielle regler som ikke generelt gør det muligt bare at tage tallene fra regnskabet og indlægge. Det skal generelt "omregnes" ligesom der ofte er forskel på skattemæssigt resultat og drift resultat så mange vil ha brug for revisorhjælp. I virk.dk ligger regnskab 2.0 tilgængeligt, men der er utroligt mange fejl fra "selv indberettere"

7: Jeg plejer at låne min personlige virksomhed penge når det behøves og bruger også ind imellem firmakortet til private køb, f.eks. under rejser, men betaler selvfølgeligt tilbage. Kan jeg forsætte sådan?

Nej. Hvis du vil låne dit selskab penge bør du lave lånekontrakt og du SKAL aftale og betale en rente der som minimum skal være markedsbaseret (regn med niveau 4-12%)  og du skal så bogføre og indberette til skat som person og betale skat af indtægten, og har det så som fradrag som renteudgift i selskabet. 

Lån af penge af selskabet, ved at du f.eks bruger dets bank eller kredit kort, er der meget skarpe regler for OG meget ubehagelige skatte konsekvenser af - så det bør du aldrig gøre.

8: Skal jeg så lave lønseddel hver gang jeg skal hæve penge - eller kan jeg bare betale det som honorar med b-indkomst

Du kan ikke bruge honorar som ejer og ansat i dit selskab. Du skal hæve alt, du skal bruge som helt almindelig løn som A-indkomst og betale kildeskat helt som ved alm. løn. 

Du skal bruge e.indkomst i skat til indberetning og indbetaling eller et lønsystem hver gang du skal hæve noget. Dette kan medføre ATP og dermed opkrævning af betaling til barsel, AUD og AER m.m- Alternativ kan du få udbytte -. men det kan du kun få af beskattet overskud og først når et IVS har opsparet 50.000 som selskabskapital. Udbytte er i øvrigt ikke mere fordelagtigt skattemæssigt end løn med indberetning.

9.
Der er mange IVS som er blevet tvangslukket. Hvad er grunden dog?

En del af forklaringen kan være tabt lyst til at have selskab, manglende indtjening eller direkte konkurser. En anden del er, at alt for mange overser pligter. Det kan være årsrapporten ikke kommer ind til tiden, eller at man ikke har fået registreret ejerne korrekt i offentlige ejerregistre. I begge fald kan selskabet tvangslukket.
Mange opdager det ikke før det er sket, for de har så oven i de andre fejl, også glemt at få selskabets digitale postkasse sat op, til at give besked til en anden adresse, når der er e.mail fra det offentlige.


10. Når mit IVS har opsparet 50.000 kr, så kan jeg lave det om til ApS. Skal der være betalt skat af de 50.000 kr?

Ja der skal som udgangspunkt være betalt selskabsskat af de opsparede penge, inden det kan ændres til ApS. Det kræver revisor erklæring som let koster 6-10.000 kr OG så vil du stadigt personligt skulle betale mindst 27 - 42 % udbytteskat af de penge, hvis du en dag sælger eller lukker selskabet med overskud. Vil du have et ApS, så se om ikke du kan finde (evt låne) pengene lige fra start.

11. Kan du se andre problemer i forhold til ApS

Det kan tænkes, som nævnt, at banker vil være mere krævende med sikkerhed, ligesom NETS aftaler kan vise sig at kræve større sikkerhed, og det samme kan leverandører. Derudover har formen allerede et lidt skidt navn som "fattigmandsselskab" og virker lidt som et "ApS på klods". Hvor stor betydning det har, er der meget delte meninger om

12: Kan jeg bruge IVS som holding og føre overskud fra datter IVS op til IVS holding?

Ja - overskud der er beskattet i drifts IVS kan helt som i andre selskaber generelt føres op uden yderligere skat. Eneste krav er at du har opbygget kapitalen på 50.000 kr. Indtil da: Ingen udbyttebetaling.

13: Kan jeg omdanne personlig virksomhed til IVS  - eller kan vi omdanne et I/S?

Nej, et IVS kan kun stiftes med kontanter. En personlig virksomhed inkl. I/S kan køre videre sideløbende eller kan lukkes. Skal den lukkes, skal man inden sælge alle aktiver der er købt ind, inkl lager - til en selv eller til en 3.part, efter forskellige, lidt komplicerede skatte og momsregler. Et IVS skal altid ny-stiftes med kontanter.

14
Jeg regner ikke med at få overskud det første år og vil ikke hæve løn, men jeg kan vel godt få kørepenge udbetalt efter statens takster?

Nej - i personlig virksomhed kan du får fradrag i indtægten, uanset den måtte være 0 i fortjeneste, men i et selskab kan du KUN udbetale kørselsgodtgørelse hvis du har løn og kun så den står i rimeligt forhold til lønnen, så du ikke "erstatter" løn med kørselsgodtgørelse. 
Du må i øvrigt heller ikke udbetale dig rejsediæter uden der er en passende løn

15
Kan man ved at bruge IVS spare op til et ApS med ubeskattede penge?

Nej men faktisk med rabat. Man kan spare op til et ApS ved at binde ialt 50.000 kr i sit IVS og så ændre selskabet til ApS, mod revisorvurdering. Disse 50.000 kr er så beskattet med selskabsskat (22% 2017) hvilket jo er mindre end personlig skat og man skal ikke selv skyde mere end den ene krone af egne beskattede midler i. Dog er det blot en udskydelse, for ved salg eller lukning (og de færreste har jo lommer i ligklæderne), så vil disse 50.000 kr blive ramt af mellem 27 og 42 % skat, og det kan, sammen med den allerede betalte selskabsskat, være mere end man sparede/udskød.

16.
Samlet så lyder det til du siger at jeg skal holde fingrene borte fra IVS?

Nej, bare du er velforberedt, og ikke bilder dig ind, at du for 1 krone kan sætte noget større i værk, OG du sørger for alle pligter overholdes.

Jeg tror da også du vil kunne stifte IVS og stille og roligt bygge kapital op og forstår sagtens at nogen ikke lige har de 50.000 kr et ApS kræver. 

IVS er i mine øjne slet ikke noget man nu bare skal kaste sig over, istedet for personlig virksomhed, det kræver mange overvejelser

God vind med det

Bogen IVS i 2.udgave med detaljer om stiftelse, skat, moms, drift, regler, inspiration og meget mere, kunne ligge lige til højrebenet. Se indholdsfortegnelse og link til køb i DETTE LINK IVS 2 

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+


mandag den 9. december 2013

ApS Stiftelse kontant eller via Apportindskud

tirsdag den 3. december 2013

Aktiver købt til blandet brug privat og firma og deres bogføring

Deling af moms er lovpligtigt for alle aktiver der anskaffes i virksomheden/selskabet men bruges delvist privat

Der er rigtigt mange der spørger på div. fora, hvordan de skal forholde sig til køb af aktiver, de vil kunne bruge både privat og i virksomhed, i små nystiftede personlige virksomheder.

Første sag inden jeg svarer mere konkret skal være at sige, at du skal drive virksomheden intensivt for at kunne få fradrag for underskud, og med det menes, at får du underskud, og vil kunne trække dette fra i skat i anden personlig indkomst, ja så skal du har drevet virksomheden intensivt efter skats regler, for ikke at risikere, at de nægter fradrag i anden personlig indkomst.

Den anden sag er et lille personligt råd. Køb det du virkeligt behøver naturligvis, men betragt aldrig det, at ha fået virksomhed som tilskyndelse til, at nu skal du ha ny smart-phone, ipad, computer og hvad ved jeg. Køb "need to have og ikke nice to have"


Alt for mange får startet op med optimisme og forventning om stor indtjening, men opdager at ikke alt er så let, og så kan man let risikere at gå kold, hvis man har brugt for mange penge og få besvær med underskud - som måske accepteres, måske ikke og som i alle fald koster.

Slut med moralen :) og over til konkrete regler om aktiver privat/firma og delt moms:


Lad mig starte med momsen for aktiver stillet til rådighed for ansatte: Fra og med 1/4-2017 skal der i nyt forslag beregnes fuld udtagelsesmoms = 25% af prisen ex moms skal tillægges salgsmoms - og dermed er der slet ikke fradrag for momsen af aktiver stillet til rådighed for ansatte,

For selvstændige med virksomhed gælder:
De fleste aktiver må man kun fratrække procent mæssigt i firmaet i forhold til den % del af brugen der er firmaets - og ikke den private forbrugs procent%

For computere og deres tilbehør, har Ligningslovens  § 16 stk 14 positivt nævnt, at en selvstændig ikke beskattes af privat brug - forudsat den er købt som behov for firmaet.
Selv om selve computeren således kan tages som udgift, skal der deles momsmæssigt, hvis den også skal benyttes privat:

Når man i enkeltmands virksomhed, I/S eller selskaber indkøber aktiver som er til rådighed privat - f.eks, en computer som befinder sig i hjemmet og dermed til rådighed, mobil telefon, printer, og meget andet, så skal man dele forbruget op i privat forbrugsdel og faktisk firma forbrugsdel. 

De fleste andre aktiver, vil man også skulle dele selve omkostningen ud på firmabrug/privat brug.

Reglen gælder også for ansatte som får et aktiv stillet til rådighed i hjemmet. F.eks. en computer til hjemmearbejde. Her skal arbejdsgiveren også dele momsen og kun fratrække den forventede firmabrug. Uden egentlig "dokumentation" godkender skat generelt oftest 50/50

Skat vil ikke godkende, at man f.eks. køber sådanne IT gadgets og tilsvarende, og har dem i hjemmet, uden at ansætte en rimelig fordeling. Er det eneste bærbare og eneste ipad m.m., så siger det sig selv, at formodningen om privatandelen øges, men hovedreglen er klar:

Man skal blot så godt det er muligt, vurdere fordelingen privat og firma, og er det rent firma, ja så skal der ikke deles.

Det er, så længe vi taler om ting der købes fordi de er klart nødvendige for at ha den indtjening man skaffer via virksomheden helt i orden, at de skattemæssigt købes via virksomheden, og så det er kun momsen der evt. skal deles. Delen bliver så ejet af virksomheden, og ved evt. lukning, skal den købes ud igen, med moms af virksomheden for at kunne overgå til privat eje.


Opdeling af moms gælder uanset personlig virksomhed eller selskab i forhold til aktiver der stilles til rådighed for ejer og medarbejdere og følger helt enkelt momslovens § 38 stk 2


Den praktiske deling af momsen i betyder at den del der ikke er moms fradrag for - i stedet er alm. udgift som jo også giver "fradrag"

Deling af momsen vil volde en del mennesker besvær regnskabsmæssigt. Jeg går i dette eksempel ud fra en fordeling privat og firma på 50% / 50% men brug en konkret vurdering.

Jeg er i eksemplet gået ud fra et aktiv der koster 8000 kr + moms 2000 kr = 10.000 kr ialt

50/50 betyder så, at 50% = halvdelen af momsen kan fradrages, i det valgte eksempel, 1.000 kr og resten af prisen = 9.000 kr, hvilket så er beløbet aktivet kan tages ind i regnskabet som udgift med. 

Den del af momsen som således ikke giver momsfradrag - i dette tilfælde 1000 kr  - giver således generelt altid fradrag som omkostning i regnskabet

Man kan ofte komme nemmest om det ved at oprette en ny konto - "aktiver med privat andel" som oprettes som ny konto "ved siden af" småanskaffelser og lade denne være uden moms.

Når den er oprettet, så kan man bogføre de 9.000 kr på denne, med bank eller hvor aktivet nu betales fra, som modkonto

I linje to i kassekladden bogføres så 1.000 kr på konto "købsmoms" og igen bank som modregning


Bogføring af udligningsmoms for ansatte vil blive debet udgift (ex samme som købet eller egen konto lige under) og kredit direkte på salgsmoms

Du kan også oprette en ny momskode i dit regnskab - til f.eks. halv moms. Dinero har anvisning på hvordan man gør hos dem LINK 

Gamle multimedie afgift er borte og afløst af kun skat på fri telefon

Kun telefon medfører idag skat af fri telefon med 2.600 kr p.a. (her LINK TIL SKAT AF FRI TELEFON) medens computer og IT i det omfang det er anskaffet ud fra nødvendigheden i virksomheden, ikke medfører personlig beskatning af nogen art. Det er dog ofte, sammen med mobiltelefon typiske aktiver som bruges delvist privat og derfor skal ha opdelt momsen.

Straksafskrivning:

Forudsat aktivet koster under 12.600 kr (2014) som samlet aktiv (f.eks. kan computer og skærm kun bruges sammen og skal ses som ET aktiv), så er der straksafskrivning af beløbet. Overstiger beløbet dette, skal det skattemæssigt afskrives over flere år, overordnet med 25% af rest summen hvert år, indtil den samlede værdi af aktiver under afskrivning er under 12.600 kr.


Virksomheden ejer så aktiverne og de må ikke beholdes privat ved lukning:

Aktiver købt til virksomheden ejes naturligvis nu af virksomheden. Man skal ved evt. lukning selv købe disse ud eller sælge til trediepart inkl. moms til korrekt markedspris.

Sælges alle aktiver i forbindelse med en lukning, skal dette ske uden moms, såldes at man ikke selv sammen med lukningen har en ekstra moms at indberette, og dermed er der naturligvis ikke en moms at fradrage for køber heller. 

Man bør altid kunne redegøre for aktiver købt via virksomheden, så de ikke bare pludseligt er borte. Hold en liste over alle aktiver, uanset afskrivning og dokumenter hvis de udgår enten gennem salg eller på andet vis.

JJeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 


tirsdag den 19. november 2013

Indberet B indkomst hos skat i E-indkomst

Start med at sikre dig i virk.dk at du er arbejdsgiver registreret, ellers sæt kryds i ændringsrubrikken og gem.

Du kan bruge skat fine anvisning HER I LINK med bl.a. En lille video
Eller se mine egne billeder:

Alle billeder kan man blot klikke på, så bliver de store, og med escape kommer man tilbage.

Når du logger på skat, kommer du til punktet ANSATTE



Så finder du punktet - indberet e.indkomst helt til venstre



Dette åbner et pop up vindue (så pop up skal være tilladt for skat.dk)

I det vindue vælger du "indberette/forespørge på eIndkomst/LetLøn:


Og i næste vindue så vælger du indberet lønoplysninger - online


Så skal du blot indtaste CPR nummeret og et af dig valgt medarbejder nummer (det du ser nedenfor er hvis du overfører honorar til udlændinge så det er kun til det brug - tag så færdig og du kommer til næste billede med det samme og udfylder dato for periode start og slut samt dispositionsdato og kan sætte kryds hvis du vel genbruge oplysningerne til en senere løn


næste klikkes:


og i næste billede har du neden under mulighed for at indtaste a-indkomst. for at få mulighed for B indkomst som nu er felt 36 - skal du lige trykke knappen ofte brugte og sætte kryds i tilføj felt 36 så har du nu feltet du bare skriver mandens b indkomst ind i det felt (som du altså skal kalde frem under ofte brugte felter


Så trykker du blot FORSÆT og for et billede der viser alt du har indtastet - og er alt OK, så trykker du "Bekræft" og har indberettet korrekt

Gruppe 5 som vist - er til dansk honorar til CPR person -

Er det en udlænding er det gruppe 09 og fra 2024 skal du bede alle i EU - som jeg ser loven, også uden for, om deres internationale skattenummer som hos dem hedder TIN International Tax Identification Number - som skal indtastes ved betalinger. Her er link til mere om det

Det var måske mange billeder men jeg har jo delt dem lidt - klik på den hvis de er for små til at se, men jeg håber det kan hjælpe

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

lørdag den 16. november 2013

Finansiering via "greenlight" - Når projektet er sikret


Greenlight finansiering er en finansieringsform der skal sikre, at et projekt FÅR penge i tide til at, projektet kan sættes i verden, men heller ikke før. Det giver investor en vis sikkerhed og det er ofte lettere at finde den type investorer.

Jeg oplever mange starte projekter, som behøver finansiering fra start. Helt enkelt ønskes en finansiering af virksomhedens omkostninger, medens den udvikler en idé og sætter et projekt i gang arbejder på sagen. 

Til de formål skal pengene naturligvis falde up-front og være til rådighed. Den type investeringer er ofte de langt vanskeligste at opnå OG de langt dyreste.

Årsagen er, at investor løber en oplagt stor risiko. Investor risikerer, at projektet aldrig bliver til noget og, at alle pengene går op i idémandens personlige forbrug. Kravet til tilbagebetaling eller ejerandel vil derfor være langt størst ved den slags investeringer.

EN anden besværligt ting er, at løbe tør halvvejs og nu skulle skaffe yderligere finansiering. 

Problemet er stadigt, at den der skal investere har hele risikoen for, at projektet måske uventet løber tør for penge og slet ikke kommer i gang. Så skal investor til lommen igen måske.

Det er derfor vigtigt, at projektets ejer altid har en god forretningsplan der sætter tidsfrister, kombineret med et budget der styrer, at man kan nå i mål for de investerede penge.

Der er givet mindst 100 forskellige indfaldsvinkler. som en investor vil ha på krav til projektet og personerne, når det skal besluttes om man vil investere.

Selv ville jeg ved enhver investering stille krav til:

  • Forretningsplan 
  • Finansbudget 
  • Likviditetsbudget 
  • Egen sympati for selve projektet og personkredsen bag. 
  • Realistisk indtjening i projektet 
  • Projekt starters egen indsats i både penge og tid.
Er der støj på linjen i form af mangler på en række af områderne, inkl. tvivl om personens måde at reagere på - efter gennemgang via internettet, linkedin, facebook, cvr.dk mm, så ville resultatet være stop for interessen.

Når alt virker OK, så kan problemet ofte være, at skelne mellem om ens investering rent faktisk går til projektet, eller til finansiering af personerne bag, medens de venter på, at de har penge nok. 

For at undgå den risiko, kan man benytte Greenlight finansiering. 

Der garanteres penge MEN de er først til rådighed når hele finansieringen er på plads og selv projektet dermed opnår Greenlight, og kan sættes i fuld gang.

Type eksempel: Der skal hentes finansiering til et projekt der koster 1 mio - En eller flere investorer går ind og garanterer samlet denne ene mio men ingen skal betale før projektet har fået sikkerhed for at 1 mio findes og pengene udbetales f.eks ON the first day of production (forsimplet forklaret))

Det medfører intet negativt i forhold til at få andre investorer, for der skal stilles garanti for investeringen fra investors side, enten personlig, virksomheds eller bankgaranti - som tilsiger, at pengene udbetales, når den samlede investering til projektet foreligger klar med xx (kunne være 5 mio).

Alle kan give penge, men ingen risikerer, at pengene bare forsvinder i person lommer og strid efter at få flere penge og få projektet i gang. Der er ingen risiko for at man skal af med 1 mio hvis ikke resten af pengene også er fundet OG projektet dermed sættes i værk.

Hele opstartsfasen ligger på den som vil sætte det ene eller andet igang - Projektstarter må klare sin egen økonomi - men når projektet har fuld finansiering, udløses alle investorer pengene efter de regler som er aftalt med hver.

Man kan sagtens kombinere Greenlight finansiering med andre former. 

F.eks. kunne de første omkostninger i virksomheden eller "løn" til projekt starter selv, finansieres af banken eller vennelån.

Tilbagebetaling:

Som med andre investeringsformer, vil tilbagebetaling kunne ske både kontant som royalty ret på del af overskud eller som ejerandel eller for den sags skyld som fast beløb med en rente. Det afgørende er, at Greenlight finansiering er en langt sikrere investering for investor, i og med pengene først skal falde, når der er sikkerhed for projektet kommer i gang.

Typeeksempel kunne være en film, hvor investorer garanterer nogle millioner, som dog først skal udbetales på den første fotodag, eller en ny "dims" der skal markedsføres i verden, hvor pengene falder når "dimsen" er f.eks. patenteret - eller i prototype, eller ligger klart til markedsføring.

I mange fald vil man have en 3. person, kunne være advokat som den der afgør om man er ved det punkt hvor pengene kan udbetales, andre gange kan samarbejdet være tæt nok til, at investor selv kan se, at NU ligger f.eks en prototype færdig eller NU begynder holdet at filme som aftale.
Der kan også være inkluderet, at for at "greenlight" pengene skal falde, så skal det bevises, at hele projektet er finansieret, så der ikke betales 1 mio kr til et 2 mio kr. projekt, uden bevis for, at de fulde 2 mio er sikrede.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

mandag den 11. november 2013

Nye skattesatser vækstplan 2013 + ekstra til 2014 og frem

VÆKSTPLAN 2013 FOR KOMMENDE ÅR OG SKATTESATSER OG REGLER 2014

Jeg har her søgt at samle lidt information om den vækstplan folketinget har vedtaget sommeren 2013, en plan der til lille del allerede er trådt i kraft, og for andre sider træder i kraft løbende over de nærmeste år

Jeg påtager mig ikke rådgiver ansvar for disse oplysninger, som dog er samlet med kontrol flere steder.

Her først et lille skema med de vigtigste skatte-og moms ændringer for virksomheder og selskaber - ændrede momsperioder - for under 1 mio i omsætning direkte fra 2014, for de lidt større, fra glidende overgang i i 2015 til helt uændret for de største:


Også et par andre områder er af betydning for firmaer, momsfradrag for hotel ophold og andet



Topskattengrænsen går op

¨

Hvad angår bundskat kan man regne med at man inkl. AM bidrag ud over fradraget kommer af med 44-45% i skat


D er et par ændringer af betydning for privatpersoner nemlig forsat rabat ved ændring af kapitalpension til alderspension i 2013 og forsat håndværkerfradrag i 2014:


Der er også - uden for vækstplanen, besluttet ændring i befordringsfradrag, som følge af lavere benzinpriser og forsikringer iflg. skatterådet. 

Ligeledes er satserne for statens takser for kørsel i egen bil sat ned

Taksterne for 2013 og 2014 fremgår her:


Nyeste satser for skattefri rejsediæter:


Og grænserne for personalegoder o.l.



Der er også en ny let forhøjet sats for fri telefon for 2014, hvor beløbet er 2.600 kr mod 2.500 kr på helår i 2013.

Frivillige i sportsforeninger kan få visse beløb skattefrit - læs HER FRA SKAT:


Med venligst hilsen John Hannover (facebook startupadvice)

Søg i denne blog