fredag den 1. februar 2013

Fradrag for lokale i privat bolig

FRADRAG FOR ARBEJDSPLADS I HJEMMET

Først kan det slås fast, at der ikke findes en præcis formel man kan lægge ting ind, for at få svar på, om der er fradrag at hente for arbejdsplads i hjemmet.

Dette kan kun gøres i lejeboliger - hvor leje så svarer helt til den leje man selv betalter - så der ikke er fortjeneste. I ejerbolig vil indtægten være fuldt skattepligtig som erhvervsudlejning.

For fradrag for arbejdsplads i hjemmet er der en række ret faste retningslinjer:

      1:
Der skal være en erhvervsmæssig begrundelse for lokalet. Der skal med andre ord være en aktivitet. Det kunne enten være, at et firma alene drives fra hjemmet eller, at der er arbejdsmæssige behov som kan begrundes, for at der skal være arbejdslokale hjemme, trods det, at firmaet har egne lokaler andetsteds. Skatteyderen skal gerne ha væsentlige indtægter ved selvstændig virksomhed, og virksomheden betinger brug af lokalet inden for langt størstedelen af normal arbejdstid. Lokalet benyttes rent praktisk således også størstedelen af arbejdsdagen.

2:
Lokalet skal fysisk være indrettet, så det rent faktisk KUN kan benyttes som arbejdsværelse. Heraf følger, at der ikke må være møbler eller andet til privat brug i værelset, og det er væsentligt lettere at bevise behovet, hvis det er et regulært maskinværksted ingen private ville drømme om at benytte, end hvis det er et værelse indrettet til at skrive romaner i.
Der må ikke stå en seng der inde eller private reoler, puslebord og lignede. Selv hvis husets, i øvrigt eneste computer, befinder sig derinde vil SKAT forvente, at andre fra husstanden f.eks. så benytter denne computer og printer.

3: 
Det er en fordel hvis værelset er fysisk adskilt fra privat del i boligen, f.eks. med egen indgang, og det vil normalt medføre et nej, hvis familien f.eks. skal gå igennem rummet for at komme fra køkken til stue, eller toilet.

4: 
Lokalet skal danne ramme om den arbejdsindsats der medfører den primære indtægtskilde. Der skal altså i princip gerne genereres en ”normal” indtægt ved hjælp af det arbejde der udføres i egen virksomhed fra lokalet i privatboligen, før det kan give ret til fradrag i forbindelse med lokalet.

Forbrug i form af el og varme, vil normalt fordre opsættelse af bimålere. Man kan dog også anvende Statens takster, som i dette link  og få fradrag, hvis det faktiske forbrug overstiger disse satser. Her link til mange satser for 2018 - 2019 og 2020

Det kan bemærkes, at det normalt vil være klart vanskeligere at få fradrag for arbejdsværelse hvis man er lønmodtager, f.eks kørende sælger med skrivebord i hjemmet. Det sker meget sjældent der opnås accept for dette.

Der er derimod i praksis en vis tendens til at se mildere på ApS og A/S virksomheder, hvis disse udelukkende har adresse i ejerens hjem. Der er jo så ikke fradrag for lokalet, men mulighed for at leje ud til et ApS. Her vil der også blive lagt vægt på, at disse selskaber har en drift og omsætning, der sandsynliggøre nødvendigheden af, at de lejer sig ind hos ejeren og, at de ikke har tilgang til andre lokaler overhovedet.

Boligtilskud kan påvirkes:

Modtager man boligtilskud skal man meddele evt huslejeindtægt og fradrag for brug af lejemålet til det kontor der udbetaler boligtilskud, da det kan ha betydning for boligtilskuddet, at den faktiske leje falder.

Forskel mellem fradragsberegning i lejet bolig og ejet bolig:

Bor man til leje, vil man udgå fra m2 – forudsat alle m2 bedømmes at betale samme leje, og så blot bruge lejen + forbrugsomkostninger - til beregningen. Ligger erhvervet i kælder eller anneks eller lignende, kan man ikke bare bruge % fordeling.

Fradraget kan tages ved at reducere det driftsmæssige resultat af personlig virksomhed når det skattemæssige resultat beregnes i personlig virksomhed, og for selskaber ved at selskabet betaler en en leje, som ikke er skattepligtig for modtager, så længe lejen præcist svarer til % kvadratmeter.

Ejer man sin bolig, gælder andre beregningsformer. Jeg skal ikke komme ind på det her i større dybde, men lige slå fast, at renter og fradrag i forbindelse med lån i huset ikke har betydning i forhold til fradrag.
Erhvervsudlejning er skattepligtig uden bundfradrag. Skatten er som udgangspunkt som kapitalindkomst - som renter mm. med mindre det er hele boligen, hvor det vil være alm. personlig skat med am-bidrag.
Forudsætning naturligvis stadigt, at det er 100% ren erhvervsudlejning - da man jo ellers kan få dom for maskeret udbytte.

Fradrag opnås ved at selskabet reelt betaler en husleje til hovedaktionæren svarende til forbrug f.eks. Her SKATs svar
Der er tale om en selvstændig juridisk enhed, for at hovedaktionæren kan få fradraget skal selskabet betale en husleje. Selskabet kan ikke få fradrag for hovedaktionærens udgifter

Bent Zimmermann - skatterådgiver gennemgår det også i video her

Her vil man ofte måtte nøjes med fradrag for den relevante påviselige andel af el/varme, forsikring, grundejerforening o.l., samt en forholdsmæssig reduktion i ejendomsskatten og værdi af egen leje/bolig. Det anvendte areal bør ikke udgøre en "ikke uvæsentlig del" og her går SKAT generelt ud fra - ikke under 10%. 

Hvis man som ejer lejer ud til selskabet, så vil man jo få en lejeindtægt der beskattes privat, og man vil være lige vidt ved udlejning til erhverv, hvor der ikke er et bundfradrag skattemæssigt. Der KAN dog være fordele hvis man er personlig virksomhed under VSO, ved at rent faktisk leje ud til sig selv og tage lejeindtægten til skat - Det vil kunne afhænge af om man også har negative renter f.eks og du bør klart bruge en kyndig til rådgivning i så fald.

HUSK også, at lejer du ud til erhverv - så vil alt andet lig, den procent du har haft lejet ud kunne have betydning for beskatning ved salg, da du jo så ikke har beboet hele huset

Du får også SKATS redegørelse i LINK HER

Man kan anmode skat om bindende svar i linket. For at gøre dette, skal der stilles et meget klart spørgsmål - og gives en helt klar beskrivelse af forholdene. Ofte vil svaret dog kunne indeholde en del forbehold og mit råd er, at man finder en rutineret revisor med erfaring på området, og ved en konkret gennemgang får vurderet, om man skal tage fradraget eller ikke.

Overvej også bogen fradrag, som gennemgår en lang række fradrag, listet alfabetisk. Ved klik på billedet kan du se indholdsfortegnelsen, så du bedre kan afgøre, om der er tale om fradrag du kan have glæde af mere viden om. - Opdateret med nye skattesatser mm.

Jeg gør opmærksom på, at  jeg ikke er revisor eller speciel uddannet i skatteret, så dette er kun mine bedste råd og erfaringer, og absolut ikke ansvarspådragende for mig.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.


”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


torsdag den 31. januar 2013

Lønmodtager - honorarmodtager eller selvstændig

Der er desværre en del tvivl om hvornår man hører til hvilken gruppe, lønmodtager, honorarmodtager som freelance, - eller selvstændig.

Lad mig indlede med skats forklaring på forskellene:


LØNMODTAGER:



At være lønmodtager betyder, at du er i et ansættelsesforhold. Det vil sige, at du arbejder efter arbejdsgiverens anvisninger, for dennes regning og risiko, og som led i en aftale.
Lønmodtagere kan fx være freelancere, konsulenter og medarbejdere i outsourcede funktioner.
Det har ingen betydning, at du udskriver fakturaer i stedet for at modtage en lønseddel, eller om du er momsregistreret.
Som lønmodtager skal du fratrække dine udgifter som fradrag i den skattepligtige indkomst.
Der vil altid være tale om en samlet vurdering.
Forhold, der betyder, at du er lønmodtager

Karakteristika inden for det enkelte forhold
Du arbejder efter arbejdsgiverens anvisninger
Der er fastsat regler for, hvordan og hvornår du skal udføre arbejdet, og der er tilsyn og kontrol med arbejdets udførelse.
Du kan ikke bestemme, hvilke arbejdsredskaber og materialer der skal bruges ved arbejdets udførelse.
Du kan typisk ikke ansætte arbejdskraft.
Du arbejder for arbejdsgiverens regning og risiko
Du betaler ikke de udgifter, der er ved arbejdet.
Du har ikke en reel økonomisk risiko ved arbejdet.
Indtægten er overvejende nettoindkomst, det vil sige, at der ikke er udgifter til fx indkøb og annoncering af dine egne arbejdsydelser.
Du arbejder som led i en aftale
Du har indgået aftale om løbende arbejdsydelse.
Du anses ifølge arbejdsmarkedslovgivningen - fx ferieloven og funktionærloven - som lønmodtager.
Du får et fast beløb for hver time, uge eller måned, du arbejder.
Udbetaling af bonus, akkord osv. er aftalt på forhånd.
Du arbejder overvejende for én arbejds- eller hvervgiver.
Du har krav på at blive opsagt med et bestemt varsel.
Din mødetid, timetal og ferieplacering er aftalt med eller bestemmes af hvervgiveren.

Fleksibel arbejdstid 

Freelancere og konsulenter har ofte meget frie arbejdsforhold, fx fleksible arbejdstider med hjemmearbejdsplads, men det ændrer ikke ved, at de er lønmodtagere eller honorarmodtagere, hvis de er uden økonomisk risiko.

HONORARMODTAGER:

Du bliver anset som honorarmodtager, fx når du i din fritid yder et stykke arbejde, der bliver betalt med et honorar eller engangsvederlag, selvom du er lønmodtager eller selvstændigt erhvervsdrivende som hovedbeskæftigelse.
Som udgangspunkt skal du ikke registreres for moms som honorarmodtager. Men hvis din omsætning som honorarmodtager overstiger 50.000 kr. før moms, bør du kontakte SKAT.
Foredrags- og forfattervirksomhed er sædvanligvis momsfri. Kontakt SKAT, hvis du er i tvivl.

Fradrag for udgifter

Du kan trække de udgifter fra, som du har haft i forbindelse med erhvervelsen af honoraret. Udgifterne, du trækker fra, skal du kunne dokumentere, og de må ikke overstige honoraret.
Får du honorarer, der er B-indkomst, kan du ikke modtage skattefri rejsegodtgørelse.  Du kan heller ikke få fradrag med standardsatserne. I stedet kan du trække dine faktiske rejseudgifter fra - det vil sige, de udgifter, du kan dokumentere.
Har du haft udgifter til transport i forbindelse med erhvervelsen af dine honorarer, kan du trække dine faktisk dokumenterede udgifter fra, eller foretage et fradrag med de satser for erhvervsmæssig kørsel som Skatterådet har fastsat (skattefri kørselsgodtgørelse).
Du skal trække dine dokumenterede udgifterne fra i din personlige indkomst.
Du skal bruge rubrik 29 på årsopgørelsen.
Du skal bruge rubrik 425 på forskudsopgørelsen.
ANSAT LØNMODTAGER ELLER FREELANCER MED HONORAR:

HVORNÅR ER MAN LØNMODTAGER?



  • Det er arbejdsgiver som bestemmer hvordan og hvornår arbejdet udføres
  • Arbejdsgiver betaler som hovedregel de udgifter der er forbundet med arbejdet
  • Arbejdsforholdet har fast karakter - også selv om det er nogle timer om ugen og helt uregelmæssigt, det gentages oftest
  • Der betales en fast løn for hver time, uge eller måned der arbejdes, uanset om opgaven er færdigudført - eller der er aftalt en fast provision, akkord eller bonus ud fra et resultat.
  • Arbejdstager har ikke reel risiko for at tabe penge ved at udføre arbejdet
  • Arbejdstager ville iflg. ferieloven, funktionærloven eller andre arbejdsmarkedslove ha været lønmodtager
Her får du godt link til SKAT hvor du måske også lettere kan se hvad du er LINK SKAT

HVORNÅR ER MAN FREELANCER/HONORARMODTAGER?
  • Freelanceren har ofte meget frie arbejdsforhold, fleksible arbejdstider og hjemmearbejdsplads
  • Arbejdet kommer meget sporadisk og ikke som noget der ligner et fast arbejdsforhold. 
  • Freelanceren vil oftest arbejde for en række skiftende virksomheder
Lad mig lige tage et link HER til BDO som viser nylig skatterådsafgørelse, som forkaster både moms OG fradrag for udgifter i enkeltmandsvirksomhed, for en lærer der var momsregistreret og fakturerede sin undervisning. BDO angiver samtidigt, at det kunne være gået langt værre, hvis fakturering var sket fra selskab frem for fra enkeltmandsvirksomhed.

GENERELLE FORHOLD:

Det at man vælger at udskrive fakturaer og f.eks. er momsregistret er uden betydning for bedømmelsen af om man er selvstændig, honorarmodtager eller lønmodtager

Outsourcer en virksomhed arbejdsopgaver som IT, løn og andet, kan det stadigt sagtens være der er tale om lønmodtager forhold, og helt specielt hvis der er tale om, at man bare flytter hjem og forsætter en del af det arbejde man tidligere havde for en arbejdsgiver.

SELVSTÆNDIG VIRKSOMHED og sondring mellem erhvervsmæssig eller ikke:



Drives den intenst og seriøst for at skabe overskud OG giver den overskud eller har udsigt til at gøre det, så er det erhvervsmæssig virksomhed. Du vil normalt udføre arbejde for en lang række arbejdgivere og annoncere med dine tjenester - men der er mange ting der kan ligge til grund, dette er blot indikationer.

Drives den ikke intenst og seriøst OG har den ikke udsigt til overskud på sigt, så regnes den ikke som erhvervsmæssig, men kommer ind under hobbyvirksomhed - og tab kan ikke fratrækkes i anden personlig indkomst.



Lad mig slå fast med det samme. MAN MÅ IKKE BARE BEDE FOLK STIFTE VIRKSOMHED FOR AT UNDGÅ AT SKULLE ANSÆTTE. Kildeskattelov med mere sætter stop for det, 

For arbejdsgivere er der i disse år en stor motivation til søge bort fra ansættelse af lønmodtagere, med forpligtelser i forhold til opsigelse og meget andet.
Der stilles derfor i en del fald krav om, at den "ansatte" skal være freelancer - og i en del fald faktisk om, at den "ansatte" skal starte egen virksomhed, og sende faktura.

Lad det være klart med det samme: MAN VÆLGER IKKE SELV - HVERKEN SOM ANSAT ELLER FIRMA HVAD MAN ER og - DET HAR INTET MED KONTRAKTEN AT GØRE - MEN MED HVAD VIRKELIGHEDEN ER.

DER ER KLARE RISICI I DE TILFÆLDE HVOR SKAT DØMMER, AT DER ER TALE OM EN LØNMODTAGER, OG HVOR AFTALE OG AFREGNING AF SKAT ER SKET SOM FREELANCER MED HONORAR ELLER SELVSTÆNDIG:

For den "ansatte" er risikoen faktisk begrænset. Så længe den pågældende overholder og betaler alle skatter, vil skat sjældent gribe ind. Kommer den "ansatte" i problem med at kunne betale sin skat, så vil den ansatte, i det omfang denne har medvirket til at bryde kildeskatteloven og ikke ha været registreret som lønmodtager med A-skattetræk, risikere bod.

For arbejdsgiveren er risikoen klart større. Arbejdsgiveren kan oftest ikke vide, om den "ansatte" faktisk har orden,- og penge til at få betalt sin B-skat eller virksomhedsskat. I de tilfælde vil skat ofte kontrollere, om der faktisk skulle ha været tale om lønmodtagerforhold, og bedømmer skat det, vil de kræve den manglende skat fra lønmodtageren betalt af arbejdsgiveren + afkræve denne en bod.

Der kan også være risiko for, at den "ansatte" via advokat, anklager arbejdsgiveren for faktisk at have "tvunget" en aftale der ikke var lavet som lønmodtager igennem. Det kan ske rent tilfældigt ved, at venner til den ansatte fortæller, at det er snyd han ikke har opsigelse, det kan ske i forbindelse med en "opsigelse" og det kan ske ved tilløb til konkurs, hvor den ansatte ønsker at skaffe sig ind under lønmodtagernes garantifond.

Konklusionen fra mig må være, at det er vigtigt at tage stilling til om der er tale om lønmodtager, freelancer med honorar, eller selvstændig, og at specielt arbejdsgiveren har meget at tabe i forhold til skat, ved at vælge forkert. For den "ansatte er det mere spørgsmål om at få ret pris.

Udgangspunktet må være at forholdet oftest vil være et lønmodtagerforhold.


Desværre er der ikke en 100% sikker måde at afgøre forholdet på, men en god række vejledninger som jeg her skal komme ind på:

Helt overordnet kan man sige, at hvis man ikke påtager sig en risiko (økonomisk) ved arbejdet - så ER man lønmodtager eller honorarmodtager. 

SKATTE FORHOLD:
  • Selvstændige betalere skat via deres virksomhed
  • Honorarmodtager betaler AM bidragspligtig B-skat OG arbejdsgiveren har pligt til at indberette indkomsten til skat (gruppe 05 indkomst) ligesom modtageren har pligt til at forskudsregistrere og kontrollere årsopgørelsen.
  • Lønmodtagere betale A-skat trukket ved udbetalingen
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dette link til skat er godt at blive klog på skats direkte synspunkter: LINK TIL SKAT OM DETTE

Også BDO revision har skrevet godt om konsulenter gennem virksomhed eller som lønmodtager og taler også mest for lønmodtager - se side 3 -4 i linket HER TIL BDO

Også lægeforeningen har et godt link og fremhæver i de sidste 3 afsnit, at har man valgt at optræde som firma men af skat bliver set som lønmodtager, kan skat gå 3 år tilbage hvad angår fradrag man ikke kunne ha taget som lønmodtager (eller taget via ligningsmæssigt bundfradrag) og arbejdsgiver risiko for at hænge på ikke betalt skat - se specielt nederste 3-4 afsnit her fra LÆGEFORENINGEN

Trippelbeskatning opstår ved, at indkomsten først bliver beskattet i det selskab, som modtager pengene for et stykke udført arbejde. Dernæst hos ejeren som er den rette indkomstmodtager. Slutteligt sker der igen beskatning når pengene tages ud af selskabet (løn/udbytte).

Her er også et godt link til en AMINO TRÅD hvor Bent Zimmermann fra Skattekonsulenterne ApS bla.a. skriver hvorfor man ikke bare kan stifte selskab, og så lade faktureringen ske via dette, uden at påtage sig selv en alvorlig skatterisiko, hvis ikke skat anerkender en som selvstændig i forhold til den fakturerede løn:
Der stilles særlige krav til at du kan betragtes som selvstændig erhvervsdrivende og derved også er berettiget til at sætte dig selv på selv på aktier via dit eget selskab. Her taler vi om faktorer som økonomisk risiko (udover risikoen ved om man får sin løn), forhold til kunder, arbejdstilrettelæggelse mv. Det er vanskeligt hvis man kun har en hvervgiver men det er endnu vanskeligere hvis der er tale om en hvervgiver som du tidligere har været ansat hos.
og
Hvis Skat efterfølgende kommer og siger at man ikke er selvstændig erhvervsdrivende er det "deep shit". Som personligt erhvervsdrivende betyder det "bare" at man bliver beskattet som løn. Har man lagt indtægterne ind i et selskab bliver man også beskattet personligt men det er endnu værre for selskabet bliver beskattet og lønbeskatningen ændrer ikke ved at midlerne stadig ligger i selskabet. Det kaldes trible beskatning og ikke er lige til at lave om.

Tripple beskatning rammer også Flemming Østergård fra parken som beskrevet her - hvor skatten er langt højere end indtægten - netop fordi FØ lod pengene betale til et selskab - Her link til BT om den sag
.
Endeligt har advokat Jocob Tøjner lavet et rigtigt godt indlæg om emnet på Amino.dk: LINK TIL JACOB TØJNER og samme mand skriver godt om de problemer det kan gi at bede en lønmodtager om at stifte selskab og fakturere, for at undgå forpligtelser KONSULENTER FIRMA PAS PÅ

Tommy V Christiansen har i 2017 beskrevet en yderligere risiko ved at indtræde i partnerskaber, i forholdet lønmodtager/ selvstændig i dette fine LINK

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

søndag den 27. januar 2013

Hvad skal jeg føre af regnskab som virksomhed


Dette omhandler skat og simple krav til regnskab i personlige virksomheder - personlig - enkeltmandsvirksomhed PMV, eller I/S. Selskaber er kun helt kort berørt i første afsnit. Jeg kommer også ind på moms og lidt andet nyttigt for nystartede:


Selskaber:

For selskaber, som f.eks. ApS og IVS er reglerne anderledes end for personlig virksomhed. De kan ha revisorfrihed, hvis ikke det er noteret som pligt i deres vedtægter men regnskaber skal følge årsregnskabsloven og der skal indsendes langt mere materiale end for en personlig virksomhed. Denne artikel omhandler blot personlig virksomhed der køres helt som standard uden virksomhedsskatte ordningen skattemæssigt.

Personlige virksomheder:

Enklet regnskab og skat:

I den helt almindelige personlige virksomhed er regnskabet og skatten ret enkel. Her betaler du ganske enkelt skat af dit overskud. Penge du hæver til dig selv har ingen som helst betydning for din skat. Alle private hævninger og indskud sker via status under "mellemregning" i egenkapitalen, som privat hævning. Ved at det sker i status, så bliver hævningen ikke til en udgift og dermed påvirker den ikke virksomhedens resultat, og dermed ikke din skat. Læs evt mere om hvorfor der ikke er noget der hedder løn i en almindelig personlig virksomhed, kun skat af overskud i DETTE LINK

Lidt om krav til regnskabet:

I almindelig personlig virksomhed og I/S skal der føres regnskab i henhold til skattelovgivningen og det skal opbevares sammen med bilag i nummer orden i 5 år. 


Regnskabet skal ikke indsendes, men bruges til din selvangivelse og kun fremlægges med bilag, på opfordring af skat/moms. Her er mindstekrav for en personlig virksomhed: link

Det er vigtigt at sætte sig lidt ind i regnskabslovgivning og krav til bogføring. Der er ganske mange enkle regler som man skal kende. F.eks. at - udsendte fakturaer ikke bare må rives over og erstattes med nye, uden der sendes en kreditnota til den der har modtaget fakturaen.

Alle bilag skal være i nummerorden som udgangspunkt. Fakturaer må have deres egen nummerserie men skal også være i fuld nummerorden - samme med kreditnotaer - men man må starte med lige det nummer man ønsker (for evt at se lidt større ud med faktura 1002 frem for 2)


Hvert år må man starte på ny i rækkefølge - så bilag 1 fremkommer igen - nu jo bare i det nye år.

Alle der bogføres skal ha et klart transaktionsspor, så man ud fra et bilag kan følge f.eks. hvad blev solgt, til hvem og hvilken vare gik ud af lageret og ved betalingen, hvem betalte og hvor gik pengene hen.

Aktiver der købes:

Aktiver købes og skal afskrives over 25% skattemæssigt med mindre den samlede værdi af et sammenhængende aktiv er over 12.600 (2014) kr, hvor det må straktafskrives. 

Virksomhedens aktiver skal kunne identificeres og sælges ud igen ved lukning (normalt med moms med mindre alt sælges til en momsregistreret der forsætter) 

Aktiverne tilhører ikke ejeren ved lukning, men skal sælges igen og indgå i lukkeregnskabet til skat. Sælges de samlet (eller som en samlet afdeling) til en anden momsregistreret, skal de sælges uden moms - sælges de til en ikke momsregistreret, eller til en selv, skal de sælge fra den virksomhed man lukker - med moms. Værdien skal være markedspris. Det er let, hvis det er til en ren 3.part, for så er det den pris denne vil gi, men er det til en selv, eller til venner og familie, så skal man kunne dokumentere, at det faktisk er markedspris, f.eks vil at google den type varer og finde dem brugt, ex på DBA.


Ikke alle udgifter giver fradrag i indtægterne skattemæssigt:

Der kan i regnskabet være udgifter der ikke fuldt tæller som udgift skattemæssigt. Det kan f.eks. dreje sig om gaver - men også flere andre ting. Disse skal du korrigere for i en korrektion til dit regnskab - en såkaldt skattekorrektion. F.eks. kan du har kørepenge der skal trækkes fra, hvis du har kørt i egen bil for virksomhed som i linket kørselsgodtgørelse, spist med en kunde på firmakortet eller givet gaver, lige som en række andre ting ikke giver fuldt fradrag. Denne liste fra Dansk revision som i linket, er ret god at blive lidt klogere på en række af de poster der ikke giver fuldt fradrag og som derfor skal med i en skattekorrektion.


Moms:

Moms kan kun fratrækkes af momsregistrerede og kun når den er med på regningen fra en anden dansk momsregistreret virksomhed, ellers ikke. 

Der er f.eks. ikke moms på porto og rejser. Der er også specielle regler for ex udgifter til hvidplade biler hvor . intet som helt moms må fratrækkes, uanset den fremgår af regningen. Der er også begrænset fradrag for moms på en lang række andre ting, bespisning, hotel m.m. Igen kan listen fra danske revision som LINK HER bruges.

Moms ved import:

Moms er ikke en omkostning for momsregistrerede ved import. Den skal blot angives korrekt som importmoms læs her om IMPORTMOMS som altså ikke er en omkostning, men skal bruges korrekt. Langt de fleste regnskabsprogrammer har konti som helt automatisk fører importmomsen korrekt og fortæller dig i moms vinduet, hvilke beløb du skal indberette.

Skat af din virksomhed:

På basis af regnskabet skal du udfylde dit forskud for at få betalt skat under året. Du skal som nystartet kontakte skat, for at fortælle, at du nu skal bruge udvidet selvangivelse og udvidet forskud.

Du skriver dit forventede resultat i rubrik 211 i forskudsopgørelsen  (pligt – men du kan rette flere gange under året efterhånden som du har bedre overblik over overskuddet). Her er LINK TIL HVORDAN DU UDFYLDER FORSKUD 

Når året er gået skal du så skrive det rent faktiske resultat i selvangivelsen i rubrik 111 eller 112 - som er rubrikken du som minimum skal udfylde i den udvidede selvangivelse for virksomheden - sammen med lidt oplysingsrubrikker. LINK TIL HVORDAN DU UDFYLDER SELVANGIVELSEN..

Brug et godt regnskabsprogram

Brug altid et godt regnskabsprogram frem for håndkladder eller excel løsninger. Der er mange intuitive programmer, her blot nævnt www.dinero.dk som er gratis i basis versionen men også har en langt mere avanceret betalings version  - og www.billysbilling.dk som koster ca 100 kr om måneden.

Tag gerne en økonomikyndig til lige at hjælpe og checke, specielt i begyndelsen:

Jeg vil godt råde helt nystartede eller andre der er usikre, til at ofre lidt på regnskabet. Tag en snak med en økonomiperson, gerne en revisor, før du går i gang og hør om dine valg virker korrekte og lade evt samme person gå ting igennem inden momsangivelse og ved det første årsregnskab. Der fra kan I tale om hvorvidt det virker nødvendigt fremover.


Virksomhedsskatteordningen VSO

VSO er ikke en selvstændig virksomhedsform, men et beskatningsvalg.

Personlig virksomhed kan ud over standard beskatningen som jeg holdt mig til før, vælge at blive beskattet efter virksomhedsskatteordningen VSO som beskrevet i linket - og kapital afkast ordningen. Begge disse ordninger er klart mere komplicerede, og ofte vil det være anbefalelsesværdigt at få hjælp af en revisor. Hovedtanken bag VSO er, at man kun betaler personlig skat af de beløb man hæver til personligt forbrug, medens der af overskuddet i øvrigt kun betales en aconto selskabsskat /2014 - 24,5%). Når man siden hæver tidligere overskud, så betaler man personlig skat af beløbet men - den betalte selskabsskat modregnes.
Der kan være flere årsager til at benytte VSO, først og fremmest fordi man vil opspare overskud men ofte for at undgå topskat. Det er vigtigt at forså, at det kun er en fordel, hvis man ved man har svingende indtægter, så man i gode år kan hæve lige op til topskattegrænsen, for så i dårligere år kan tære på tidligere overskud. 

Ligger man altid til topskat, så hjælper det jo ikke at udskyde problemet. 


En anden årsag til evt at vælge VSO kan være, at ikke hævet overskud ikke på virker SU udbetalinger. Det er dog vigtigt at ha med, at for at benytte VSO skal man drive virksomheden intensivt og der vil det ikke række at måske bruge 10 timer om måneden på virksomheden - medens man studerer, så kan VSO forkastet, hvilket jo kan ha drastisk effekt på SU:

Det er meget tilrådeligt at anskaffe et økonomiprogram for at holde orden på alt, inkl. moms delen. Der er mange online programmer med månedligt gebyr, programmer som ligger lokalt på din computer og som koster et engangsbeløb og også visse gratis programmer, som sagtens kan klare en lille virksomhed. www.dinero.dk er gratis op til første mio i omsætning men har også en betalingsversion med en række udvidede fordele. Programmet er intuitivt og udvikles løbende. BillysBilling som i linket er også intuitivt men koster ca 130 kr om måneden. Programmet har i skrivende stund lidt flere mulighed for direkte tilknytning til visse web-shops og f.eks. Danløn. Et mellemløsning er f.eks Online regnskab ca 50 kr per måned, men der er mange andre programmer. De er efter min mening alle langt bedre end at sidde og rode med en excelfil, og holder bedre kontrol med status og moms.


Overvej stærkt en revisor til i det mindste at sætte dig godt igang hvis du vælger VSO:

Hvis du føler dig helt blank i det med regnskaber og moms, så bør stærkt overveje at få hjælp af en person med stort kendskab til VSO eller tilknytte dig en revisor der sætter dig godt igang. En igangsætning bør kunne klares for omkring 4-5.000 kr - og det årlige, herunder hæverækkefølge og lidt råd samt evt selvangivelse nok lavere. Tag tilbud, men VSO er så relativt kompliceret, og anvendes som nævnt eks. af unge til at undgå træk af VSO. Mange vil her ikke ha den nødvendige regnskabsviden til VSO og de vil spare sig selv problemer ved at tage den omkostning.


Nyt lovarbejde 11/6-2014 som skal lukke misbrugshuller i VSO vil ved vedtagelse gælde fra 11/6-2014

Der startes 11/6-2014 lovarbejde op med skærpede tilsyn med reglernes overholdelse, nye rentegrænser som skal forhindre private kan lægge privat lån ind i VSO med fordel og formentlig skærpede regler om indberetning af hæverækkefølgen. Hensigten er ikke at ændre på VSO som sådan, men at lukke en række huller der i dag kan anvendes til misbrug og skattetænkning i VSO. Lovforslaget forventes udmøntet til lov og vedtager inden årets udgang og det vil i så fald gælde fra 11/6-2014, så det er dobbelt vigtigt at alle overholder hæverækkefølge m.m.  LOVFORSLAG 11/6 fortæller mere.


Jeg er ikke revisor eller skatteekspert og alle råde på bloggen er givet efter min bedste viden, men uden nogen form for ansvarspåtagelse, så undersøg altid selv tingene til bunds.



SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPER-BACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

 

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

 

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

 

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

 

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

 

"ApS" Alt om anpartsselskaber

 

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

 Facebook råd 

Kan jeg drive forretning uden at være momsregistreret?

Hvis du ved, du ikke kommer til at omsætte = sælge for over 50.000 kr på en hver 12 mdr. periode, så kan du have virksomhed uden registrering.

Selv uden registrering og CVR har du reelt virksomhed, når du handler med fortjeneste for øje.

Man vil blive betragtet som virksomhed - en såkaldt DeFacto virksomhed selv uden registrering. Dette gælder også hvis man er flere sammen, hvor man bliver til DeFacto I/S (interessentskab) med solidarisk hæftelse.


Du må ikke optræde som virksomhed, drive webshop osv hvis du er under 18

Loven beskytter personer under 18 mod at indgå aftaler de ikke kan overskue. De må ikke stifte gæld og må ikke forpligte sig over for andre, på samme måde som personer over 18 kan og må.
De kan søge dispensation til personlig virksomhed via statsamtet som i DETTE LINK


Derimod må personer under 18 gerne arbejde freelance, designe, lave IT, slå græs osv mod honorar eller løn.

Du kan få CVR nummer som registreret virksomhed - uden moms, hvis du ved du ikke kommer over 50.000 kr i salg på 12 mdr. Det hedder PMV og er gennemgået nøje sidst i indlægget.

Hvis du på dette tidspunkt VED du vil have CVR så er dette blog indlæg ikke noget for dig, og du kan evt læse meget mere i en lille e-bog som her i link - ellers får du nu klar besked om hvordan du kan klare dig som helt almindelige CPR person:

VIRKSOMHED UDEN REGISTRERING:

Ved du, at du vil holde dig under 50.000 kr i salg for alle 12 mdr perioder, kan du have virksomhed uden registrering, blot du er over 18 år.

Du skal ha orden i dokumentation for køb og salg:

Du skal sørge for skriftlig dokumentation til dine kunder. Det kan være en faktura du selv udarbejder i words, eller det kan være en dags-dato blok du køber hos boghandleren. Du skal gi dine kunder en faktura/et bilag i alle fald og den skal du ha med i dit regnskab.

Dit navn og adresse skal fremgå og gerne sammen med dit telefonnummer og e-mail så kunder let kan få fat i dig igen. Derudover en dato, samt beskrivelse af det leverede og prisen, som jo så er uden moms.

Tilsvarende skal du ha bilag for det du køber som beviser hvad du betalte for det - med købers navn og adresse og pris - og det er så dine udgifter som trækkes fra indtægterne for at give dig dit resultat.

Du kan naturligvis også bruge et regnskabsprogram til fakturering og regnskab.

Du skal føre fuldt regnskab og gemme alt i 5 år:

Derudover skal du føre regnskab over alle dine indtægter og de udgifter der er forbundet med at få de indtægter. Det kan være råvarer eller transport og andet. Det regnskab munder så ud i et resultat, og det skal du bruge når du udfylder forskudsopgørelse og selvangivelsen

Vær omhyggelig med at føre alle indtægter og udgifter op, inkl. hvad du må betale for evt. web-hosting og andet, så du altid kan dokumentere over for skat, at du betaler hvad du skal. Det omfatter også at du generelt har navn og adresse på dem du sælger til og køber fra, så det kan kontrolleres hvis skat vil det.

Hvad betaler jeg skat af så?

Du betaler skat af dine indtægter minus de udgifter som udelukkende er beregnet til at skaffe indtægterne - ikke noget privat indblandet her uden CVR. Det er det som du har som resultat i dit regnskab, og det er det beløb du skriver i forskudskemaet til skat rubrik 211 og siden i selvangivelsen rubrik 111.

Hvor meget betaler jeg i skat?

Du har dit normale frikort og/eller dit normale fradrag som du kan se i din forskudsopgørelse og på dit skattekort.
Så længe der er fradrag tilbage, betaler du kun 8% arbejdsmarkedsbidrag af dit overskud.
Når dit fradrag er brugt op, betaler du ca 43% ialt inkl. am bidrag af alt du har i overskud. 

Du vil få et skattekort som vil ha nedsat fradrag først og dernæst en skatteprocent der dækker gennemsnit at din indtægt, men som sagt, fra dit "firma" er det 8% op til fradraget ialt og så ca. 43%.
Har du frikort, er det således 8% indtil det frikort er brugt op.

Udvidet selvangivelse og forskudsskema - og indholdet:
Det bedste er, hvis du ringer til skat og siger du driver virksomhed som person og, at du skal have udvidet forskudsangivelse og selvangivelse.

Det er punkterne 111 og frem du skal bruge i selvangivelsen og 211 i forskud.

Forskudsregistrering:
Husk også at forskudsregistrere så du løbende får betalt skat. Du kan godt rette dit forskud mange gange under året, og stille og roligt starte med et meget lille beløb som du så siden retter op, når du ser der kommer flere penge ind.

Forskudsregistreringen er en fin regnemaskine. Du kan teste dig frem, indtaste hvad du forventer at tjene, trykke vis konsekvens og du får regnet din helt præcise skat ud med de fradrag du har og den evt. anden lønindtægt du måtte ha indtastet.
Det kan du gentage så mange gange du vil for at få testet din skat, og når du bestemmer dig, vælger du bare godkend.

MOMS REGISTRERINGS PLIGT:

Det er vigtigt at forstå, at en virksomhed skal momsregistreres når ejeren kan se, at det er sandsynligt, at omsætningen/salget - kommer op på 50.000 kr under en hvilken som helst 12 mdr. periode

Du kan i den forbindelse læse indlægget om hvornår skal jeg momsregistreres

Overskrider du 50.000 kr i omsætning på 12 løbende måneder i træk og kunne du have forudset det, så skal du af med moms på det hele + du kan få en helt tilsvarende bod, på hele den omsætning du havde, uden moms. 

Man SKAL registrere på forventning om at nå de 50.000 kr, så overskrid aldrig den grænse.

Det er ikke - først når du lige 50.000 og så kører du videre med moms hvis det sker inden for en 12 mdr. periode

Jeg plejer at sige, at når man rammer ca 3.800 i omsætning per måned, og man ser den stige, så skal man stærkt overveje at lade sig momsregistrere for ikke at risikere noget.

Alle virksomheder, også ikke momspligtige, f.eks lønsums pligtige, eller de som undlader momsregistrering som følge af, at de mener at holde sig under grænsen for momspligt, skal momsregistreres hvis de skal importere ydelser fra uden for EU:

Det skyldes, at det altid er en virksomheds pligt at momsregistrere rent praktisk, for at kunne opgive momsen af ydelsen ved "import". Hvis virksomhedens aktivitet så ikke er momspligtig, så vil den ikke kunne fradrag importmoms (som købsmoms) men udelukkende skulle angive momsen som importmoms (under salgsmoms)

Der er ikke pligt til momsregistrering for import af varer, da disse jo passerer told, og der vil blive pålagt moms, hvis din virksomhed som køber ikke er momsregistreret.

Fordelen ved ikke at være momsregistreret vil være klarest, hvis du har få indkøb med moms, og selv sælger mest til private, som jo ikke kan trække moms fra.

Man må gerne v
ælge frivilligt at momsregistrere sig, blot man driver virksomheden erhvervsmæssigt.




Den nye virksomhedsform PMV = Personlig Mindre Virksomhed, er en "light" registrering for personer over 18 år.

Ideen med PMV er, at skabe en mulighed for, at personer der ikke vil påtage sig formelle pligter, kan få et CVR nummer.
  1. I et PMV kan man kun være EN person. 
  2. Man må ikke forvente en omsætning på over 50.000 kr på en hver 12 måneder periode
  3. Man kan ikke importere fra områder uden for EU, da man ikke kan blive importregistreret
  4. Man kan ikke eksportere til uden for EU som udgangspunkt, da dette ved pakker til værdi over 7.500 kr kræver eksportregistrering.
  5. Man kan ikke ansætte andre, da man ikke kan arbejdsgiver registreres
Det er nogle af hovedpunkterne, hvor PMV adskiller sig fra alm. personligt virksomhed

En registrering som PMV vil automatisk udløbe 2 år efter stiftelsen, hvis ingen fornyelse foretages.

Ønsker man at påtage sig pligter, eller ser man, at man kommer over 50.000 kr i omsætning på 12 mdr. så kan man blot momsregistrere sig, og så overgår man automatisk, med helt samme CVR til at være almindelig enkeltmandsvirksomhed.

                                                   Personlig virksomhed & I/S - på computer/iPad/tablet og som opslagsværk 
Læs en bog om personlig virksomhed: klik på billedet for indholdsfortegnelse med mere.

Alle råd på bloggen er givet efter min bedste viden, uden nogen form for ansvarspåtagelse




SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPER-BACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil væreSELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

Søg i denne blog