fredag den 30. januar 2015

Momsfrister

MOMSFRISTER 2017 


Alle nystiftede der har momsregistreret får automatisk kvartalsmoms det år de stifter + året efter. Derefter overgår de som hovedregel til halvår. 

Store selskaber kan have månedsafregning, hvilket skat også kan tildele nogen der har svigtet med betalinger. 

Er du pålagt kreditbegrænsning og derfor har månedsmoms, er fristen for indberetning den 15 i den efterfølgende måned (f.eks for Marts - den 15. April)

Fristerne for EU salg indberetning (Vlies) og for One-Stop-Shop indberetning af EU moms på en del ydelsessalg til privat -  fremgår af skemaer under de alm. frister

Du skal indberette og have kvittering for indberetningen inden kl 24:00 den dag fristen udløber.

For rettidigt betaling, skal beløbet være trukket på din virksomhedskonto senest den dag fristen udløber, og bruger du Nets med automatisk betaling, skal du godkende dette i TastSelv Erhverv før kl 16:00 bankdagen FØR sidste rettidige betalingsdag.

ALMINDELIGE MOMSFRISTER:
AfregningsperiodeSkal være indberettet og betalt senest 
Moms halvårsafregning
1. juli - 31. december 20161. marts 2017
1. januar - 30. juni 20171. september 2017
1. juli - 31. december 2017  1. marts 2018
Moms kvartalsafregning
1. juli - 30. september 20161. december 2016
1. oktober - 31. december 20161. marts 2017
1. januar - 31. marts 20171. juni 2017
1. april - 30. juni 20171. september 2017
1. juli - 30. september 20171. december 2017
1. oktober - 31. december 2017 1. marts 2018
Moms månedsafregning
1. oktober - 31. oktober 201625. november 2016
1. november - 30. november 2016 27. december 2016
1. december - 31. december 201625. januar 2017
1. januar - 31. januar 201727. februar 2017
1. februar - 28. februar 201727. marts 2017
1. marts - 31. marts 201725. april 2017
1. april - 30. april 201729. maj 2017
1. maj - 31. maj 201726. juni 2017
1. juni - 30. juni 201717. august 2017
1. juli - 31. juli 201725. august 2017
1. august - 31. august 201725. september 2017
1. september - 30. september 2017  25. oktober 2017
1. oktober - 31. oktober 201727. november 2017
1. november - 30. november 201727. december 2017
1. december - 31. december 201725. januar 2018

FRISTER FOR INDBERETNING AF EU SALG (VLIES)
Afregningsperiode
KvartalsvisMånedligtSkal være indberettet senest
4. kvartal 2016December 201625. januar 2017
Januar 201727. februar
Februar 201727. marts
1. kvartal 2017Marts 201725. april 2017
April 201729. maj 2017
Maj 201726. juni 2017
2. kvartal 2017Juni 201725. juli 2017
Juli 201725. august 2017
August 201725. september 2017
3. kvartal 2017September 2017 25. oktober 2017
Oktober 201727. november 2017
November 201727. december 2017
4. kvartal 2017December 201725. januar 2018

FRISTER FOR ONE-STOP-SHOP MOMS
Afregningsperiode                   Skal være indberettet og betalt senest 
4. kvartal 201620. januar 2017
1. kvartal 201720. april 2017
2. kvartal 201720. juli 2017
3. kvartal 201720. oktober 2017
4. kvartal 201720. januar 2018
Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPER-BACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

mandag den 26. januar 2015

Eksport

Eksportregistrering:

Eksport af varer ud af EU:    Krav om eksportregistrering ved forsendelser over 7.500 kr
Eksport af ydelser ud af EU: Ikke krav om eksportregistrering

For at eksportere varer og ydelser inden for EU kræves ikke eksportregistrering

For at blive eksportregistreret skal man ha virksomhed eller selskab. Det får man på virk.dk og man får så CVR nummer. Der sætter man kryds under eksportregistrering, og det er klogt samtidigt at registrere sig som importregistreret, da man så kan få varer retur f.eks.

Registreringen for allerede registrerede firmaer sker ved at logge ind på virk. dk og gå i ændringsblanketten.

Ved registreringen bliver du tildelt et EORI nummer som du skal bruge ved eksport.

Ved pakkeforsendelse kan du f.eks bruge Post Danmarks specielle label til Eksport. Den udfyldes med varekode for de varer forsendelsen indeholder, samt værdi af godses. Du vedhæfter fakturakopi på pakken, f.eks. i en påsat plastperm.

Lidt hovedregler for eksport af varer

Når du eksporterer til EU lande - skal du, hvis du er momsregistreret, pålægge dansk moms ved salg til private.

Salg til andre momsregistrerede sker uden moms, men med teksten "reverse charge" påført fakturaen - og det er din pligt at checke, at kunden er fuldt momsregistreret i det pågældende land. Værdien skal i momsrubrik B og du skal opgive det til moms i EU salg (gamle listeangivelse) for hver kundes momsnummer.

Når du eksporterer til lande uden for EU, skal du sende uden dansk moms, uanset det er til private elle erhverv. Værdien af det samlede salg skal opgives i rubrik C i momsangivelsen
Ved salg med værdi over 7.500 kr skal du være eksportregistreret og der skal laves udførselsangivelse til skat. Ofte er det nemmest/klogest at benytte en speditør der laver denne. 

Momsregistrering:

Momsregistrering følger de helt samme linjer som al anden momspligt nemlig, at man skal registrere sig for moms så snart man kan se, at man vil kommer op på en omsætning på 50.000 kr på en 12 mdr. periode.

Med eller uden dansk moms:

Salg til private i EU:                                Du fakturerer med dansk moms
Salg varer til private udenfor EU           Du fakturerer uden dansk moms

Salg af ydelser til private udenfor EU   Hovedregel med moms for elektroniske ydelser men mange undtagelser HER i LINK 

Skat har svaret med hensyn til om den elektronisk ydelse uden for EU handler om mængden af menneskelig indsats.


Skat gav følgende eksempel på salg af digitale plakater (til private uden for EU):
- Hvis plakaterne bestilles og afsendes uden menneskelig indblanding, er det elektronisk leverede ydelser og der skal ikke pålægges moms.

-Men sker bestillingen enten elektronisk eller pr. telefon og en medarbejder efterfølgende sender plakaten på mail skal der pålægges dansk moms på salget.

Salg til firmaer i EU og uden for EU      Du fakturerer uden dansk moms

Her man vi lige hente lidt fra skat om betingelsen for at fakturere uden moms:

  1. Du skal kunne dokumentere, at varen har forladt Danmark, fx ved følgesedler eller fakturaer fra et fragtfirma. 
  2. Afhenter køberen selv varen, skal du udstede en faktura med moms. Når køberen efterfølgende sender dig en officiel erklæring om, at han har modtaget varen i et andet EU-land, kan du udstede en kreditnota og en ny faktura uden moms. Det er ikke nok, at køberen skriver under på, at han vil tage varen med ud af landet.
  3. Du skal kunne dokumentere, at køberen er en virksomhed ved at få køberens momsnummer. Kontroller på Europa-Kommissionens hjemmeside, at køberens momsnummer er gyldigt, og at køberens navn og adresse er knyttet til momsnummeret. Du skal kontrollere, at momsnummeret stadig er gyldigt mindst en gang i kvartalet. Tag print af skærmbilledet som dokumentation.

Indberetning af momsen/salget:

Momsen af salg til private i EU indberettes overordnet som helt alm salgmoms. Der er dog en række undtagelser - som beskrevet i DETTE LINK

Salg af varer til momsregistrerede i EU skal som hovedregel indberettes med hele værdien i Rubrik B salg af varer uden moms til EU momsregistrerede

Der er yderligere en Rubrik B for nogle få eksempler på varer som ikke indberettes i de enkelte EU lande. I linket sidst i dette afsnit findes undtagelserne 

Rubrik B ydelsessalg er til faktura værdien af ydelser solgt momsfrit til momsregistrerede i EU

Ydelsessalg af elektroniske ydelser til private for en helt række ydelser er underlagt krav om, at sælger skal være registreret i det enkelte EU land - hvilket kan gøres hos skat.dk - se her om YDELSESSALG TIL PRIVATE I EU

Rubrik C er opsamlingsrubrik for alt det salg du har haft uden at opkræve moms. Det er et "opsamlingsfelt" hvor alt dit momsfrie salg til du IKKE har skulle ha med i de forskellige rubrik B. 

Det betyder, at du i rubrik C opgiver hele værdien af alle andre varer og ydelser - end dem du skrev i B rubrikkerne - salg der måtte være sket uden afgift her i landet, i andre EU lande og til lande uden for EU

Indberetning af dit momsfrie salg til kunder i EU skal endvidere ske per kunde, i form af det samlede beløb du har solgt kunden for i perioden, delt op på salg af varer og ydelser (og trekantshandel som er varer som en mellemhandler i DK indkøber i andet EU land og får videresendt direkte til virksomhed inden for andet EU land)

Dette glemmes af mange, specielt ved ydelsessalg:

Reglen er, at i Danmark skal indberetningen ske senest den 25. i hver måned, og indberetningen skal så stemme med de beløb, som indberettes i rubrik B på momsangivelsen.


Til denne indberetning skal du bruge kundens momsnummer så du bør ha som en del af dine fakturaer til EU kunder

Da der er mange "sjove" undtagelser må jeg stærkt råde jer til at se DETTE LINK FOR RUBRIK B og C  Det er i det hele taget et godt forklarende link fra skat

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 

Facebook råd


onsdag den 14. januar 2015

Hvad er betalingsgateway og hvad er indløser? Dankort eller ikke


Jeg har her tilladt mig her at opsummere lidt om forskellen på gateway og indløser – og også tilføjet lidt om forskellen i brug mellem rene dankort og visa dankort hvor jeg synes der er mange misforståelser i debatter på nettet.
Forskellen på Indløser og Betalingsgateway:
INDLØSEREN er som udgangspunkt en bank – dansk eller nordisk ofte, som helt enkelt modtager pengene fra din kundes konto. Indløseren skal inden ha godkendt din webshop eller forretning til at kunne modtage betalingskort af forskellig type, og denne godkendelse er så en INDLØSNINGSAFTALE.
BETALINGSGATEWAY lever en funktion hvor kunden kan indtaste sige kortoplysinger og formidler kontakten mellem din side og indløseren (banken) – Betalingsgatewayen fungerer i princippet helt som en dankortterminal i en butik – er bindeledet mellem din butik og banken.
Betalingsgateway kaldes også PSP eller payment service provider.

FORSKELLE KORT I RESUME:

Alt hvad der sker op til, at du hæver betalingen står din Betalingsgateway for og selve betalingen fra kunden, står din indløser for. 
Selve godkendelse af betalingen og overførslen af pengene står din indløser for, og du skal derfor han aftale både med en indløser og med en betalingsgateway.
Sagt på en anden måde: Det, der sker på din hjemmeside, vedrører din betalingsgateway og alt med penge og bankkonti vedrører indløseren.
Under selve betalingsforløbet har din betalingsgateway kontakt med din indløser og det er indløseren som kontrollerer kortets gyldighed og reserverer pengene på kortet til dig. Når det er sket, så er betalingen godkendt og autoriseret.
Succesfuld indløsning kræver at
  • Kortholder taster korrekt kortnummer og den lille CVC kontrol kode
  • At kortet ikke er spærret  i banken eller mangler dækning
  • At den korttype som kunden vælger at bruge, svare til en din shop er godkendt til at håndtere.
  • At kunden benytter en valuta som din shop er godkendt til.
Måden du siden får dine penge, er som udgangspunkt, at du skal sende varen før du hæver – eller samtidigt med at du hæver pengene og det sker ved at du er indlogget hos din betalingsgateway – og bekræfter afsendt som behandler betalingen så den frigives til din shop.
Dersom dit system er indrettet til omg. levering – f.eks typisk ved online produkter, så kan du bruge en instant-checkout, hvorved pengene frigives omgående.

DER ER KRAV FRA INDLØSERNE SOM SKAL OVERHOLDES FOR AT FÅ AFTALE:

Indløserne vil stille en række krav for at godkende din shop, også krav til selve din hjemmesides udformning.
 Du bør helt enkelt sætte siden op, enten som en død dummy der bare viser udseende, eller som virkelig side, som du teknisk skal sætte op, så forbrugerne ikke kan bruge den før du er klart til at gå i luften. 
Derved kan indløser lettest kontrollere din opsætning og dine betingelser. Her er også link til Nets krav i dette link 

REGN MED AT GODKENDELSE KAN TAGE TID:

Jo mere præcis du er med at følge dette, jo større mulighed for smidig godkendelse.  Skal du godkendes hos f.eks. Nets til dankort skal du regne med 4-9 ugers godkendelsestid p.t. Det er tilladt at rykke efter nogle uger, og det kan hjælpe. 
Sidst kendte statistik fra Nets selv sagde 24 arbejdsdage hvilket IKKE er meget, hvis det er det som er billigst - hvad det som nævnt er for 4 ud af 5 danske webshops.

KORT OM NETS OG TELLER

Nets står som den eneste for godkendelse af Dankort mens Teller, som søsterselskab til Nets står for alle de andre internationale kort. Der er også en række andre udbydere end Teller som står for kort – men ikke dankort.

SKAL MAN HA DANKORT:

Det kan man ikke svare enkelt på. Det vil afhænge af hvor mange transaktioner man har OG gennemsnitsbeløbet.
Lad mig aflive myten om, at Dankort skulle være overflødigt, alene af den årsag, at der i dag kun er 6-7 % af danskerne som kun har rent Dankort. Sandheden er, at Dankortet for en shop med mange transaktioner vil kunne være den langt billigste løsning, og statistisk står Dankortet for næsten 80 % af alle danske onlinetransaktioner.
Det skyldes, at næsten alle store danske shops har dankort som mulighed og selvom kunderne så ofte bruger deres VisaDankort, så vil det altid være den rene dankort del som bruges. Det sker med det lave dankort gebyr, hvis shoppen har Netsaftale.
Har shoppen ikke det, så vil et Visa Dankort blive brugt som rent Visa kort, med de klart større gebyrer forbundet med det.
Da de faste omkostninger ved en Netsaftale, kan være relativt høje, kan det sagtens være, at andre aftaler uden dankort, vil være billigst samlet.
Også her link til epay med deres forklaring af forskel dankort og visa dankort for evt uddybning http://blog.epay.dk/hvad-er-forskellen-pa-et-dankort-og-et-visadankort/

UDREGN HVAD DER ER BILLIGST FOR DIG

WWW.KORTGEBYR.DK er en glimrende og generelt up-to-date side, hvor du kan vælge at sætte flueben i forskellige løsninger, f.eks. vælge dankort til og fra, lige som du kan vælge andre optioner OG du indtaster så dit eget forventede antal transaktioner samt forventet gennemsnits pris per aftale.
Herefter kan du se den samlede pris, inkl. opstart og alt. Det vises ude til højre for en lang række udbydere og ud fra det, kan du evt. vælge hvad du synes passer bedst til dig.

SIKKERHEDSKRAV OG NETS:

Nets kan stille krav om sikkerhed. Denne sikkerhed skal dække den risiko der findes, hvis du har fået udløst penge og afsendt vare – og siden selv har brugt alle pengene, og varen viser sig defekt, eller hvis der sker fejl betalinger og meget andet. 
Dette sikkerhedskrav kan variere, alt efter om du arbejder inden for en branche med kendte risici – kunne være computer salg f.eks. og – af den styrke din virksomhed eller dit selskab virker til at have. F.eks. vil et helt nystiftede IVS med en kapital på 1 krone, kunne frembyde større usikkerhed end et stort A/S.

Sikkerhed er dog også et salgsparameter. Som kunde ved man, at tager en shop dankort, så har den levet op til høje standarder.

ANDRE LØSNINGER UDEN BANK:

Der findes løsninger, uden en bank indløser. F.eks Paypal og Stripe. 
Stripe kræver server opsat med sikkerhed SSL. 
Denne type indløsere har ofte ganske høje gebyrer per handel, typisk omkring 2,5% og fast pris måske 2 kr fast oveni for hver handel. De vil også for mange danskere kunne virke lidt fremmede og generelt opfatter mange, at disse ”konverterer” dårligere end egentligt kreditkortløsninger (flere springer fra handlen). De kan dog absolut være alternativ til egentlige kreditkort betalinger.

GROSSISTER: Der findes en række grossister, som sælger andre gateways løsninger sommen med indløsning i færdige pakker. Dermed er de naturligvis ikke billigere end dem de sælger for, men de kan måske tilbyde pakker som kan være lettere. Lettere måske for nogen - men generelt ikke billigere. Her kan nævnes PensoPay som en af disse.

KORT OM MOBILEPAY 


Mobilepay man nu fra slut Marts 2015 tage visadankort og rene dankort. 
Man skal ha aftale med en indløser af internationale kort (eksempelvis Teller, Clearhaus, Swedbank, Bambora eller anden indløser.


Til onlineshops kræves at man følger Mobilepay Online regler og laver aftale med sin PSP og Indløseraftale med en kortindløser for at kunne tage Mobilepay som online. Vær opmærksom på, at mobilepay er temmelig dyrt for webshop ejere. Der skal stadigt være en aftale med både en betalingsgateway og en indløser og prisen til dem + 49 kr til mobile pay + 1 krone per transaktion løber hurtigt op.
Dertil kan komme ekstra gebyr hvis den kunde der betaler dig med Mobilepay har tilknyttet et mastercard - hvor der er et ekstra gebyr på.
Jeg er ikke revisor eller bankmand, og taget påtager mig ikke ansvar for evt. fejl i artiklen
SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Søg i denne blog