fredag den 1. februar 2013

Fradrag for lokale i privat bolig

FRADRAG FOR ARBEJDSPLADS I HJEMMET

Først kan det slås fast, at der ikke findes en præcis formel man kan lægge ting ind, for at få svar på, om der er fradrag at hente for arbejdsplads i hjemmet.

Dette kan kun gøres i lejeboliger - hvor leje så svarer helt til den leje man selv betalter - så der ikke er fortjeneste. I ejerbolig vil indtægten være fuldt skattepligtig som erhvervsudlejning.

For fradrag for arbejdsplads i hjemmet er der en række ret faste retningslinjer:

      1:
Der skal være en erhvervsmæssig begrundelse for lokalet. Der skal med andre ord være en aktivitet. Det kunne enten være, at et firma alene drives fra hjemmet eller, at der er arbejdsmæssige behov som kan begrundes, for at der skal være arbejdslokale hjemme, trods det, at firmaet har egne lokaler andetsteds. Skatteyderen skal gerne ha væsentlige indtægter ved selvstændig virksomhed, og virksomheden betinger brug af lokalet inden for langt størstedelen af normal arbejdstid. Lokalet benyttes rent praktisk således også størstedelen af arbejdsdagen.

2:
Lokalet skal fysisk være indrettet, så det rent faktisk KUN kan benyttes som arbejdsværelse. Heraf følger, at der ikke må være møbler eller andet til privat brug i værelset, og det er væsentligt lettere at bevise behovet, hvis det er et regulært maskinværksted ingen private ville drømme om at benytte, end hvis det er et værelse indrettet til at skrive romaner i.
Der må ikke stå en seng der inde eller private reoler, puslebord og lignede. Selv hvis husets, i øvrigt eneste computer, befinder sig derinde vil SKAT forvente, at andre fra husstanden f.eks. så benytter denne computer og printer.

3: 
Det er en fordel hvis værelset er fysisk adskilt fra privat del i boligen, f.eks. med egen indgang, og det vil normalt medføre et nej, hvis familien f.eks. skal gå igennem rummet for at komme fra køkken til stue, eller toilet.

4: 
Lokalet skal danne ramme om den arbejdsindsats der medfører den primære indtægtskilde. Der skal altså i princip gerne genereres en ”normal” indtægt ved hjælp af det arbejde der udføres i egen virksomhed fra lokalet i privatboligen, før det kan give ret til fradrag i forbindelse med lokalet.

Forbrug i form af el og varme, vil normalt fordre opsættelse af bimålere. Man kan dog også anvende Statens takster, som i dette link  og få fradrag, hvis det faktiske forbrug overstiger disse satser. Her link til mange satser for 2018 - 2019 og 2020

Det kan bemærkes, at det normalt vil være klart vanskeligere at få fradrag for arbejdsværelse hvis man er lønmodtager, f.eks kørende sælger med skrivebord i hjemmet. Det sker meget sjældent der opnås accept for dette.

Der er derimod i praksis en vis tendens til at se mildere på ApS og A/S virksomheder, hvis disse udelukkende har adresse i ejerens hjem. Der er jo så ikke fradrag for lokalet, men mulighed for at leje ud til et ApS. Her vil der også blive lagt vægt på, at disse selskaber har en drift og omsætning, der sandsynliggøre nødvendigheden af, at de lejer sig ind hos ejeren og, at de ikke har tilgang til andre lokaler overhovedet.

Boligtilskud kan påvirkes:

Modtager man boligtilskud skal man meddele evt huslejeindtægt og fradrag for brug af lejemålet til det kontor der udbetaler boligtilskud, da det kan ha betydning for boligtilskuddet, at den faktiske leje falder.

Forskel mellem fradragsberegning i lejet bolig og ejet bolig:

Bor man til leje, vil man udgå fra m2 – forudsat alle m2 bedømmes at betale samme leje, og så blot bruge lejen + forbrugsomkostninger - til beregningen. Ligger erhvervet i kælder eller anneks eller lignende, kan man ikke bare bruge % fordeling.

Fradraget kan tages ved at reducere det driftsmæssige resultat af personlig virksomhed når det skattemæssige resultat beregnes i personlig virksomhed, og for selskaber ved at selskabet betaler en en leje, som ikke er skattepligtig for modtager, så længe lejen præcist svarer til % kvadratmeter.

Ejer man sin bolig, gælder andre beregningsformer. Jeg skal ikke komme ind på det her i større dybde, men lige slå fast, at renter og fradrag i forbindelse med lån i huset ikke har betydning i forhold til fradrag.
Erhvervsudlejning er skattepligtig uden bundfradrag. Skatten er som udgangspunkt som kapitalindkomst - som renter mm. med mindre det er hele boligen, hvor det vil være alm. personlig skat med am-bidrag.
Forudsætning naturligvis stadigt, at det er 100% ren erhvervsudlejning - da man jo ellers kan få dom for maskeret udbytte.

Fradrag opnås ved at selskabet reelt betaler en husleje til hovedaktionæren svarende til forbrug f.eks. Her SKATs svar
Der er tale om en selvstændig juridisk enhed, for at hovedaktionæren kan få fradraget skal selskabet betale en husleje. Selskabet kan ikke få fradrag for hovedaktionærens udgifter

Bent Zimmermann - skatterådgiver gennemgår det også i video her

Her vil man ofte måtte nøjes med fradrag for den relevante påviselige andel af el/varme, forsikring, grundejerforening o.l., samt en forholdsmæssig reduktion i ejendomsskatten og værdi af egen leje/bolig. Det anvendte areal bør ikke udgøre en "ikke uvæsentlig del" og her går SKAT generelt ud fra - ikke under 10%. 

Hvis man som ejer lejer ud til selskabet, så vil man jo få en lejeindtægt der beskattes privat, og man vil være lige vidt ved udlejning til erhverv, hvor der ikke er et bundfradrag skattemæssigt. Der KAN dog være fordele hvis man er personlig virksomhed under VSO, ved at rent faktisk leje ud til sig selv og tage lejeindtægten til skat - Det vil kunne afhænge af om man også har negative renter f.eks og du bør klart bruge en kyndig til rådgivning i så fald.

HUSK også, at lejer du ud til erhverv - så vil alt andet lig, den procent du har haft lejet ud kunne have betydning for beskatning ved salg, da du jo så ikke har beboet hele huset

Du får også SKATS redegørelse i LINK HER

Man kan anmode skat om bindende svar i linket. For at gøre dette, skal der stilles et meget klart spørgsmål - og gives en helt klar beskrivelse af forholdene. Ofte vil svaret dog kunne indeholde en del forbehold og mit råd er, at man finder en rutineret revisor med erfaring på området, og ved en konkret gennemgang får vurderet, om man skal tage fradraget eller ikke.

Overvej også bogen fradrag, som gennemgår en lang række fradrag, listet alfabetisk. Ved klik på billedet kan du se indholdsfortegnelsen, så du bedre kan afgøre, om der er tale om fradrag du kan have glæde af mere viden om. - Opdateret med nye skattesatser mm.

Jeg gør opmærksom på, at  jeg ikke er revisor eller speciel uddannet i skatteret, så dette er kun mine bedste råd og erfaringer, og absolut ikke ansvarspådragende for mig.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.


”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


8 kommentarer:

  1. God artikel. Var lige præcis nogle af disse ting jeg skulle bruge.. Eneste jeg ikke overholder, er den private indgang. Får nu alligevel vendt den med min revisor :)

    SvarSlet
  2. Klogt at vende det med revisor og evt kan du jo via skat bede om bindene svar, hvis du vil være stensikkert
    god vind med det i alle fald - det er ikke umuligt - men vanskeligt

    SvarSlet
  3. Fin artikel, Tak - søger dog også efter et svar på følgende: Hvordan bogføres det? Jeg bruger Dinero og husleje registreres ved at trække moms fra. Jeg lejer kælderen i mit eget hus, med egen indgang etc, men er i tvivl om hvordan det skal registreres med moms?
    Håber at du har et hurtigt svar i ærmet :-)

    SvarSlet
  4. Fandt et svar - oprettede en ny konto så momsen ikke blev trukket fra.

    SvarSlet
  5. glimrende - så er den løst - husk lige delen med leje i ejet hus fra blogindlægget for det kan jo normalt ikke betale sig da du skal betale skat af den husleje du får fra firmaet - Det som kan betale sig er at tage en andel af forbrug - varme, el f.eks. men normalt ikke at tage en regulær husleje når man bor i eget hus . som du vil se i bloggen

    SvarSlet
    Svar
    1. egen bolig står nederst i selv blogindlæget mere så du ikke bogfører noget skat ikke godkender uden du også beskattes af indtægten som person

      Slet
  6. Hej :)

    Min kæreste og jeg påtænker at leje et hus, hvor 1/5 er godkendt til erhverv, med egen indgang og det står anført som liberalt erhverv i BBR. Vi arbejder begge fuld tid, men han har sit eget firma ved siden af. Nu er mit spørgsmål så; kan han køre de 20% af udgifterne (husleje og forbrug) på firmaet, så han får fradrag af det? Hvis ja, er det så uden moms det hele?

    På forhånd tak :)

    SvarSlet
  7. Hej. jeg skal lige forstå den med ikke at betale sig at udleje sin kælder.
    Hvis jeg udlejer del af min kælder til mit aps, og tager 2000 kr. mdr.
    Så betaler jeg ca. 28% kapitalskat af de 2000 kr.
    Resten er vel mine?

    Vh.
    NY

    SvarSlet

all advertising as comment is spam and will not be allowed

Søg i denne blog